Kertokaa tyhmälle

Mito T-Jet/ MultiAir

että miten Miton MultiAir ja T-Jet moottorit eroavat toisistaan? T-Jet on turbo, mutta mikä on tuo MultiAir? Vertailussani on nyt T-Jet 155 hv ja MultiAir 135 hv. Onko noiden suorituskyvyssä merkittävää eroa? Entä kulutuksessa? Saa myös kertoa muitakin kokemuksia Mitosta, mutta vain ASIALLISIA vastauksia.

15

3448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A3SB

      MultiAir:ssa ainakin imuventtiilejä ohjataan suoraan sähköisesti ja siellä ei siis ole nokka-akselia. Tämä mahdollistaa tarkemman ja monipuolisemman venttiilien ohjauksen kuin puhtaasti mekaaninen systeemi. T-Jet on taasen ihan "perinteinen" turbomoottori nokka-akselein

      • lue enemmän...

        > MultiAir:ssa ainakin imuventtiilejä ohjataan suoraan sähköisesti ja siellä ei siis ole nokka-akselia.

        No ei nyt sentään. Nokka-akseli (1 kpl) on ihan perinteiseen malliin ja pakoventtiileitä ohjataan ihan normimalliin mekaanisesti. Mutta imuventtiilien käyttö on pistetty uusiksi. Imupuolella keinuvivut on korvattu hydrauliikalla ts. nokka painaa mäntää (pumppu) ja paine välitetään imuventtiiliin kytketylle toiselle männälle (työsylinteri), joka avaa venttiilin. Lisäksi systeemissä ABS-jarruista lainattua tekniikkaa eli nopea solenoidiventtiili, jolla voidaan päästää paineet pois.

        Jos solenoidiventtiili pidetään koko ajan kiinni, saadaan käyttöön max. venttiilinnosto ja aukioloaika.

        Moottori on kaasuläpätön ja ilman virtausta moottoriin (=moottorin tehoa) säädellään pienentämällä venttiilin nostoa (avautumista) tarpeen mukaan. Tämä tapahtuu päästämällä järjestelmästä painetta pois venttiilin ollessa avautumassa. Venttiilinnoston säädöllä saadaan sylinteriin suurempi virtausnopeus ja parempi pyörteily kuin perinteisellä kaasuläpällä.

        Lisäksi voidaan vaikuttaa venttiilinajoitukseen. Jos solenoidi pidetään alussa auki, venttiili ei lähde avautumaan, vaikka nokka painaakin pumpun mäntää ... avautuminen alkaa vasta, kun solenoidi suljetaan.
        Toisaalta venttiili saadaan sulkeutumaan "ennenaikaisesti" päästämällä paineet pois imutahdin lopulla.

        Oikeampi kuvaus olisi siis sähköisesti ohjauttu hydraulinen imuventtiilien ohjaus. Vrt. BMW:n, tojon ym. muuttuvat venttiilinnostot ovat ihan perinteistä mekaniikkaa (joskin sähköisellä ohjauksella) eli normaali ajoituksenmuunnin nokka-akselilla keinuvipuihin vaikuttava epäkeskoakseli, jolla voidaan "esivalita", kuinka paljon venttiilit avautuvat, kun nokka painaa keinuvipua.


      • kestääköhän se
        lue enemmän... kirjoitti:

        > MultiAir:ssa ainakin imuventtiilejä ohjataan suoraan sähköisesti ja siellä ei siis ole nokka-akselia.

        No ei nyt sentään. Nokka-akseli (1 kpl) on ihan perinteiseen malliin ja pakoventtiileitä ohjataan ihan normimalliin mekaanisesti. Mutta imuventtiilien käyttö on pistetty uusiksi. Imupuolella keinuvivut on korvattu hydrauliikalla ts. nokka painaa mäntää (pumppu) ja paine välitetään imuventtiiliin kytketylle toiselle männälle (työsylinteri), joka avaa venttiilin. Lisäksi systeemissä ABS-jarruista lainattua tekniikkaa eli nopea solenoidiventtiili, jolla voidaan päästää paineet pois.

        Jos solenoidiventtiili pidetään koko ajan kiinni, saadaan käyttöön max. venttiilinnosto ja aukioloaika.

        Moottori on kaasuläpätön ja ilman virtausta moottoriin (=moottorin tehoa) säädellään pienentämällä venttiilin nostoa (avautumista) tarpeen mukaan. Tämä tapahtuu päästämällä järjestelmästä painetta pois venttiilin ollessa avautumassa. Venttiilinnoston säädöllä saadaan sylinteriin suurempi virtausnopeus ja parempi pyörteily kuin perinteisellä kaasuläpällä.

        Lisäksi voidaan vaikuttaa venttiilinajoitukseen. Jos solenoidi pidetään alussa auki, venttiili ei lähde avautumaan, vaikka nokka painaakin pumpun mäntää ... avautuminen alkaa vasta, kun solenoidi suljetaan.
        Toisaalta venttiili saadaan sulkeutumaan "ennenaikaisesti" päästämällä paineet pois imutahdin lopulla.

        Oikeampi kuvaus olisi siis sähköisesti ohjauttu hydraulinen imuventtiilien ohjaus. Vrt. BMW:n, tojon ym. muuttuvat venttiilinnostot ovat ihan perinteistä mekaniikkaa (joskin sähköisellä ohjauksella) eli normaali ajoituksenmuunnin nokka-akselilla keinuvipuihin vaikuttava epäkeskoakseli, jolla voidaan "esivalita", kuinka paljon venttiilit avautuvat, kun nokka painaa keinuvipua.

        Kyllähän BMWn kaasuläpätön moottori on myös portaattomalla nostolla varustettu. On osoittautunut varsin varmatoimiseksi ratkaisuksi. Aika näyttää tuleeko multiairin kaasuläpätön ratkaisu olemaan yhtä kestävä.


      • päivää
        kestääköhän se kirjoitti:

        Kyllähän BMWn kaasuläpätön moottori on myös portaattomalla nostolla varustettu. On osoittautunut varsin varmatoimiseksi ratkaisuksi. Aika näyttää tuleeko multiairin kaasuläpätön ratkaisu olemaan yhtä kestävä.

        Vois tota luetun ymmärtämistä vähän petrata.


    • 155

      haetaan pieniä päästöjä. vääntö on vähän "ohut".

      • Mito T-Jet/ MultiAir

        ohuella? Onko T-Jetissä laajempi vääntöalue?


      • A3SB

        Näissä nyky Alfoissa onkin liian "paksu" vääntö. Koeajoin uutta 1750 ja tuntui kun ajaisi diiselillä, yläkierroksilla ei enään tapahdu mitään. Toisin oli ainakin 155 16v twinsparkkin suhteen 155 TS:ssä puhti vaan lisääntyi kun 3000 kierrosta minuutissa oli ylitetty. 156 TS oli käyttö ominaisuuksiltaan parempi mutta sekin veti vielä sentään iloisesti tappiin asti. JTS tuntuikin sitten jo hengettömältä alarekisterin työjuhdalta.

        Tarkoittaako tämä MultiAirin ohut väätö sitä että se on taas pitkästä aikaa moottori joka tuntuu Alfa Romeolta, jos näin on niin Audin tilalle tulee heti Giulietta kun niitä saa.


      • 155
        A3SB kirjoitti:

        Näissä nyky Alfoissa onkin liian "paksu" vääntö. Koeajoin uutta 1750 ja tuntui kun ajaisi diiselillä, yläkierroksilla ei enään tapahdu mitään. Toisin oli ainakin 155 16v twinsparkkin suhteen 155 TS:ssä puhti vaan lisääntyi kun 3000 kierrosta minuutissa oli ylitetty. 156 TS oli käyttö ominaisuuksiltaan parempi mutta sekin veti vielä sentään iloisesti tappiin asti. JTS tuntuikin sitten jo hengettömältä alarekisterin työjuhdalta.

        Tarkoittaako tämä MultiAirin ohut väätö sitä että se on taas pitkästä aikaa moottori joka tuntuu Alfa Romeolta, jos näin on niin Audin tilalle tulee heti Giulietta kun niitä saa.

        tietävät autoista edes jotain, tietävät mitä tarkoittaa ohut vääntö. Ei ole vääntöä juuri ollenkaan.


      • piu´di 4500 giri
        A3SB kirjoitti:

        Näissä nyky Alfoissa onkin liian "paksu" vääntö. Koeajoin uutta 1750 ja tuntui kun ajaisi diiselillä, yläkierroksilla ei enään tapahdu mitään. Toisin oli ainakin 155 16v twinsparkkin suhteen 155 TS:ssä puhti vaan lisääntyi kun 3000 kierrosta minuutissa oli ylitetty. 156 TS oli käyttö ominaisuuksiltaan parempi mutta sekin veti vielä sentään iloisesti tappiin asti. JTS tuntuikin sitten jo hengettömältä alarekisterin työjuhdalta.

        Tarkoittaako tämä MultiAirin ohut väätö sitä että se on taas pitkästä aikaa moottori joka tuntuu Alfa Romeolta, jos näin on niin Audin tilalle tulee heti Giulietta kun niitä saa.

        Alfan moottorin pitäisi herätä vasta 3500k/kohdalla ja 4500k/min jälkeen alkaa elämä.....


      • tolla tyypillä
        Mito T-Jet/ MultiAir kirjoitti:

        ohuella? Onko T-Jetissä laajempi vääntöalue?

        > ohuella? Onko T-Jetissä laajempi vääntöalue?

        No ei tuo 155 hv T-jet ole sekään mikään korkealta laulava kierroskone. Max teho 5500 rpm kohdalla...

        135 hv Multi-Air on puolestaan 120 hv T-Jet tää uusi venttiilikoneisto. 120 hv T-jetissä on pienempi turbo, joka nostelee ahtopaineet jo 1750 rpm kohdalla. 150/155 hv T-Jet pääsee 200 Nm tasolle n. 2000 rpm kohdalla (huom. MiTon esitteessä on ilmeisesti virhe.... 201 Nm @ 2000-5000 rpm olisi lähempänä totuutta kuin 201 Nm @ 5000 rpm), vaikka virallisen liturgian mukaan 206 Nm irtoaa vasta @ 2250 rpm. Alle 2000 rpm mentäessä vääntö tippuu rajusti. Siis tässä 150/155 hv T-jetissä.

        Eli rauhallisessa ajossa 135 vääntelehtii enemmän, mutta kierrätettäessä 155 pistelee pöytään vähän paremmat teho & vääntölukemat.


    • Siinä ero

      Multi-air on ompelukone.

    • mitoisti

      Vaihtelin tossa eilen renkaita ja tunkkasin hallitunkilla etupäätä ilmaan, niin myös takapyörä nousi. Eipä ole muilla autoilla näin käyny.
      Mukavan napakka onkin tossa tuo alusta olematta kuitenkaan kivireki.

    • Hyvää laatua

      Mitolla takana kesä ja talviajoa 15000km. ilman pienintäkään huomauttamisen aihetta.
      Auto on osoittautunut ominaisuuksiltaan sopivaksi Suomen olosuhteisiin.
      Ei nitise eikä natise kovimmillakaan pakkasilla.
      Kovimmilla voin 25-27 asteen pakkasilla lämpiäminen ottaa aikansa. Mutta olen päätellyt että
      nykyiset bensakoneet ovat sen verran nuukia polttoaineen käytössä ettei hukkalämpöä synny kuten ennen.
      Yksi ominaisuus on myös johon ennen en ole muiden omistamieni merkkien kohdalla törmännyt.
      Alfa on todella merkki joka herättää suuria tunteita. Itselle iloa persoonallisella autolla ajamisesta.
      Ja joillekin Saksalais merkeillä ajavilla ilmenee myös suuria tunteita kun hyvin usein törmään tilanteisiin joissa haastetaan kilvan ajoon yleisillä teillä.
      Ja on mukavaa kuulua rentoon alfistien joukkoon jossa käsi heilahtaa tervehdykseen tiellä tavattaessa.

      Itselläni on ajokokemusta 28 vuoden ja 12 erilaisen omitamani auton ja merkin kanssa.
      Mito on 1.4 multiair

      • jessen frendi

        Ittellä kans nyt toinen talvi menossa t-jet 120:llä. Alkuun arastelin karmittomia ovien laseja, muttei niistä tosiaan oo harmia ollu. Kaikki toimii, niinku pitää ja lämmintä alkaa tulla 20c pakkasella jo kolmen kilsan ajon jälkeen. Harvinaisen harmiton auto kaikkiaan.

        Ja toi t-jet on jämäkkä kone. Vääntöä on tosiaanki niinku dieselissä, tosin sitä riittää paljon laajemmalle kierrosalueelle. Toisinku pienemmissä turbodiisseleissä, joissa on yleensä vaan semmonen turbotönäsy.


      • Mitolla
        jessen frendi kirjoitti:

        Ittellä kans nyt toinen talvi menossa t-jet 120:llä. Alkuun arastelin karmittomia ovien laseja, muttei niistä tosiaan oo harmia ollu. Kaikki toimii, niinku pitää ja lämmintä alkaa tulla 20c pakkasella jo kolmen kilsan ajon jälkeen. Harvinaisen harmiton auto kaikkiaan.

        Ja toi t-jet on jämäkkä kone. Vääntöä on tosiaanki niinku dieselissä, tosin sitä riittää paljon laajemmalle kierrosalueelle. Toisinku pienemmissä turbodiisseleissä, joissa on yleensä vaan semmonen turbotönäsy.

        Itse tuumailin myös juuri noita karmittomia ikkunoita. Ja mitä tapahtuu kun sisälämppäri sulattaa lumen joka jäätyy ulkopuolelle. Mutta epäilyni ongelmista sen sunteen oli aivan turha. Ikkunat laskeutuvat avatessa niin kuin pitääkin. Itselläni kun Alfa on ensimmäinen eikä kokemuksia ole muista Alfoista kuin koeajon verran. (Brera 1750)
        Niin ei koneen dieselmäinen vääntö ainakaan ole muuta kuin hyvmyyn suuta vetävää. Kevyt auto kulkee kepeästi. Olen myös omistanut 2litraisen Tdi auton.
        DNA järjestelmä Miton hintaluokan autossa on luksusta.
        Ja antaa erilaisille käyttäjille sekä keleille omia asetuksia=turvallisuutta.
        Kuljettajan säädöt venyvät kohtuudella meillä päivittäin 154-194 mittaisille kuljettajille.
        Takakontin nostokynnys on varsin korkea mutta sinne pystyy punnertamaan keskikokoisen koiran kuljetattavaksi tarvittaessa.
        Kerätään kilometrejä ja jos yhtä hyvin sujuu niin seuraava auto voisi olla esimerkiksi Giulietta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      21
      2662
    2. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      103
      2620
    3. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      38
      2522
    4. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      74
      2391
    5. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      33
      2280
    6. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      10
      2254
    7. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      77
      1888
    8. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      196
      1752
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      86
      1664
    10. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      134
      1655
    Aihe