Mua ainakin ja kovasti. Ollut lukulasit noin 6v. enkä vieläkään ole tottunut niihin. Hankalaa esim. kaupassa kun haluaa katsoa vaikkapa hintaa, niin pitää kaivaa lasit laukusta tai jos sulla on lasit päässä ja pitäisi katsoa ihmistä silmiin, niin ota lasit pois. Jos on pitänyt laseja pitkään päässä tehdessä jotain "lähityötä" tuntuu ettei näe enää kauaskaan hyvin ja nokkavarsi on kipeä ja sinipunainen lasien painosta. Meikkaaminenkin on todella hankalaa, teen sen yleensä sokkona ja tarkista jälkikäteen tuloksen suurentavan peilin ja lasien kanssa. Mulla on laseissa se toiminta, että alaosalla näen lähelle ja yläosalla muutaman metrin päähän, olen yrittänyt pitää laseja jatkuvasti päässä, mutta ei onnistu, kun koko ajan pitää heiluttaa päätä ylös ja alas. Muutenkin silloin tuntuu, että on jotain ylimääräistä naamalla.
Vaivaako ketään muuta
76
1116
Vastaukset
vaivaa, koska käyn muutaman vuoden välein optikolla ja nää on monitehot ja rajattomat.
Niitä kun yläosaankin saa sellaisen vahvuuden että näkee kausakin. Meikkaaminen ei kyllä onnistu. Pitäis varmaan hommapa piilarit, mutta turhan kalliiksi tulee jos meikkaamista varten niitä vaan ostaa. Pärjään onneksi ilman meikkiäkin tai siis ripsaria.- "piive!
Jo melkein viiskyt vuotta! Olen erittäin heikkonäköinen enkä pärjää ilman laseja missään. Kaksitehot, rajattomat mulla on ollut kolme vuotta. Hyvin olen pärjännyt. On helppoa kun ei tarvii enää kurkkia rillien yli että näkis pienen tekstin.
Toisille lasien pitäminen on ylivoimaisen vaikeaa. Eivät totu ikinä. Mie kai tuntisin itseni alastomaksi jos pystyisin olemaan ilman laseja! Piilareita en halua edes kokeilla vaikka toiset kehuu. Eikös se piilari kuitenkin ole vieras esine joka silmään laitetaan.
Yksi vaihtoehto olis laaser-leikkaus mutta sitä palkään kuin mörköä! Entäs jos se epäonnistuu niin sit ei olis silmiä ollenkaan! kaikista kauheinta mitä tiedän on se että näkö menee. "piive! kirjoitti:
Jo melkein viiskyt vuotta! Olen erittäin heikkonäköinen enkä pärjää ilman laseja missään. Kaksitehot, rajattomat mulla on ollut kolme vuotta. Hyvin olen pärjännyt. On helppoa kun ei tarvii enää kurkkia rillien yli että näkis pienen tekstin.
Toisille lasien pitäminen on ylivoimaisen vaikeaa. Eivät totu ikinä. Mie kai tuntisin itseni alastomaksi jos pystyisin olemaan ilman laseja! Piilareita en halua edes kokeilla vaikka toiset kehuu. Eikös se piilari kuitenkin ole vieras esine joka silmään laitetaan.
Yksi vaihtoehto olis laaser-leikkaus mutta sitä palkään kuin mörköä! Entäs jos se epäonnistuu niin sit ei olis silmiä ollenkaan! kaikista kauheinta mitä tiedän on se että näkö menee.se laserleikkauskaan ei toimi tai ei voida tehdä. Sekin riippuu mikä vika sulla niissä silmissä on. Mulle se olisi hyödytön eikä sitä edes tehtäisi.
Alaston se olisin minäkin. Heti kun aamulla saan silmät auki, rillit pöydältä silmille että näkee minne edes kulkee.
Jos pitää laseja vain sillointällöin, ei niihin totukkaan, mutta sellainen hihna sankoihin olisi aika kätevä jos ne täytyy välillä laskea pois, ei tarvitse käsissä pitää. Lisäksi sankoja on todella kevyitä ja linsseistä saa nykyään niin ohuet, etteivät paina paljon mitään. Tosin hinta on kalliimpi.
Itselläni on ollut silmälasit 15 vuotiaasta joten tunnen itseni alastomaksi ilman niitä, mutta jos ne on vähänkin vinksallaan ja painaa jostain, on heti säädettävä koska ovat päässä jatkuvasti. Olen joutunut hankkimaan 2-teholasit ja näihin oli tottuminen, mutta nyt menee jo. Nämäkään eivät ole painavat, ei siis mene nokkavarsi punaiseksi. Sitkeyttä se vaatii mutta laatuun kannattaa satsata. 10 eurolla saa peruslasit mutta sellaisia en ottaisi.- viivatiina
niitten lasien asentoo ei mulla ainakaan paina nenään minkäänlaisia jälkiä vaikka pidän laseja aina ja kyllä mää silti nään meikata ilman laseja onhan niitä suurentavia peilejä ja eikös kakstehoilla pitäs nähdä lähelle ja kauas eikä vaan muutaman metrin päähän kannattas varmaan mennä optikolle ja uusia koko lasit mää ainakin tunnen itseni alastomaksi jos mulla ei ole silmälaseja eihän sitä edes tunne että ne on päässä mutta kyllä huomaa kun ei ole kun ei nää.
- Adria
Näkemisen ergonomia on oman hyvinvoinnin kannalta oltava kunnossa. Vain harvoissa tapauksissa se ei ole mahdollista.
- 2+4
Annoitpas taas, suuressa tärkeydessäsi, käytännönläheisen neuvon.
hahhaa! - Adria
2+4 kirjoitti:
hahhaa!Niin annoin. Näkemisen ergonomia on tietty vaikeasti tajuttava asia, enkä nyt ryhdy tärkeyksissäni ripottelemaan helmiä sioille/sialle!
- yks kottarainen
Jouduin ottamaan rajattomat moniteholasit 7 vuotta sitten, eikä ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa, totuin niihin heti ja pidänkin koko ajan. Ainoa missä on vähän huono niin tässä koneella, kun pitäisi olla pää takakenossa, mutta tätä varten ostin pelkät lukulasit.
Meikkaukseen mulla on ns. "meikkilasit", joissa saa linssin käännettyä pois silmän edestä meikkauksen ajaksi, vahvuus muistaakseni 3,50, ostettu Euromarketista 15 eurolla, ihan hyvät kun oppii käyttämään.munkin pää kokoajan ja harkitsen lukulasien ostoa joita käytän sitten koneella. Aina nokka pystyssä meikäläisellä. :))
Nittaminax kirjoitti:
munkin pää kokoajan ja harkitsen lukulasien ostoa joita käytän sitten koneella. Aina nokka pystyssä meikäläisellä. :))
jossakin lukulasit, kun vaan löytäisin ne.
Niska tulee kipeäksi, kun joutuu päätä takakenossa pitämään.
Nokka pystyssä =))
Tänään aionkin huilata tästä tietokoneella olosta, hulluuksissani meinasin sulattaa pakastimen ;(((
Eilen oli liiankin hauskaa, nyt on tauko paikallaan :))))
No, enemmän minua vaivasi alkuun se etten enää nähnyt tarkasti lähelle. Aikani pidin nokalla siten noita tiimarin/huoltamoiden lukulaseja kunnes piti käydä hakemassa kunnon lukulasit. Samalla kävi ilmi että myös kaukonäkö oli heikentymässä joten piti hommata monitehot. Jonkin aikaa niiden kanssa meni vähän hapuillen mutta kohta niihin tottui. Äskettäin kävin taas uusimassa rillit, kumpikin puoli oli taas heikentynyt joten tehoa tuli lisää. Jälleen kului noin viikon verran ennen kuin näihin tottui mutta nyt nämä ovat jääneet taas pysyvästi päähän.
En tykkää nykymuodin mukaisista silmälappumallisista rilleistä, korkeutta pitää olla niin että näkee kunnolla lähelle ja kauas, eivätkä sangat saa olla leveät joten eivät peitä havaintokenttää sivuille.laseja teillä on mutta mulla on 2-tehot eikä tarvitse olla koskaan taka- tai etukenossa. Lisäksi nämä eivät ole isot pöllömallit vaan sirot ja ohuet. Tosin maksoin erikoishionnasta hiukan enemmän mutta, olen ollut tyytyväinen.
firefox58 kirjoitti:
laseja teillä on mutta mulla on 2-tehot eikä tarvitse olla koskaan taka- tai etukenossa. Lisäksi nämä eivät ole isot pöllömallit vaan sirot ja ohuet. Tosin maksoin erikoishionnasta hiukan enemmän mutta, olen ollut tyytyväinen.
sitä tarvitsisi olla missään kenossa jos tietsikan näyttö on sopivalla korkeudella, mutta aina ei voi sitäkään säätää.
- 12+4
Nittaminax kirjoitti:
sitä tarvitsisi olla missään kenossa jos tietsikan näyttö on sopivalla korkeudella, mutta aina ei voi sitäkään säätää.
hahhaa! 12+4 kirjoitti:
hahhaa!mun vastaus ärsytti sua josta kaikessa viisaudessasi ajattelit minua valistaa.
12+4 kirjoitti:
hahhaa!täähän olikin kopio adrialle annetusta vastauksesta.
firefox58 kirjoitti:
laseja teillä on mutta mulla on 2-tehot eikä tarvitse olla koskaan taka- tai etukenossa. Lisäksi nämä eivät ole isot pöllömallit vaan sirot ja ohuet. Tosin maksoin erikoishionnasta hiukan enemmän mutta, olen ollut tyytyväinen.
Jos lasit ovat tarpeen esimerkiksi tarkassa työssä tai muuten, ne on parasta sovitella sellaisiksi ettei tarvitse käännellä eikä väännellä päätään tarpeettomasti. Rahaa on viisaampaa tuhlata käytännöllisyyteen kuin muodikkuuteen.
Eihän näitä koskaan saa samanlaisiksi kuin mitä oli nuorena ilman mitään, mutta toimivan kompromissin pystyy kyllä kehittämään.
Tämmöiselle luontoihmiselle lisähaasteita tulee vielä siitä että laseja pitäisi pystyä käyttämään myös kiikareilla, kaukoputkilla tai kameroilla katsellessa ilman että näkökenttä kärsii. Kompromissit moninkertaistuvat.
lukulaseja käyttänyt, mutta ei ole kokenut sitä mitenkään suureksi taakaksi. Nyt on vain alkanut käydä niin, että lähinäkö alkaa hiljalleen korjaantua. Näin olen kuullut muiltakin, se saattaa hieman parantuakin, kun ikää tulee lisää. Nyt 56 .
- Heikunkeikku
Joo, mua vaivaa presiis sama asia, kuin sinuakin. Juuri tuo, kun menee kauppaan, niin on pakko kaivella silmälasit naamaan, jos jotakin etiketistä meinaa lukea. Sitten kun on lukenut jotakin, niin pitää vetästä ne pois päästä, kun niillä ei voi kauemmas kattella. Tosi hankalaa on.
Lukulasit minulla on ollut jotain hmmm... olisko kolme vuotta.- Adria
Ja mua vaivais sama, ellen valmiiksi laittaisi kakkuloita vaikka rintataskuun nopeasti esille otettavaksi. Tyypillistä naaraksen puuhastelua tehdä ohjelmanumero kakkuloiden kaivamisesta. Dee dee.
- Heikunkeikku
Adria kirjoitti:
Ja mua vaivais sama, ellen valmiiksi laittaisi kakkuloita vaikka rintataskuun nopeasti esille otettavaksi. Tyypillistä naaraksen puuhastelua tehdä ohjelmanumero kakkuloiden kaivamisesta. Dee dee.
Äläs nyt höpäjä naaraksien puuhasteluista. Ensinnäkin jos ne pistää rintataskuun, niin ne helposti naarmuuntuvat. Silmälasikoteloni on niin pullea, että jos sen koko höskän rintataskuun pistäisin, niin vastaantulija kattelis ja miettisi ihtekseen, että onpas tolla raukalla eri kokooset tissit. :)
- Adria
Heikunkeikku kirjoitti:
Äläs nyt höpäjä naaraksien puuhasteluista. Ensinnäkin jos ne pistää rintataskuun, niin ne helposti naarmuuntuvat. Silmälasikoteloni on niin pullea, että jos sen koko höskän rintataskuun pistäisin, niin vastaantulija kattelis ja miettisi ihtekseen, että onpas tolla raukalla eri kokooset tissit. :)
Lepuuta niitä kakkuloita siellä daisarien välissä niin luulis pysyvän naarmuuntumattomana ja ovat aina 'esillä'.
- Heikunkeikku
Adria kirjoitti:
Lepuuta niitä kakkuloita siellä daisarien välissä niin luulis pysyvän naarmuuntumattomana ja ovat aina 'esillä'.
No, se kyllä olisi yksi vaihtoehto.
Toisaaltaan, jos kaivelee käsilaukkuaan, niin se ei ehkä ole niin silmiinpistävää, kuin jos alkaisin kaivelemaan näitä yläkroppani edessä mojuvia törröttimiä. Ja jos vaikka klasit olisi muljahtanut johonkin eri paikkaan, kuin mihin ne alkujaan olisin laittanut, niin kaivelemiseen menisi vieläkin enämpi aikaa ja näinollen olisi suuremnpi mahdollisuus, että minuun yltäisi vieläkin valtaisampi määrä ihmissilmien katseita.
Harkittuani tätä ehdotustasi, pitäydyn naaraksien toimintatavassa.:)
- ...
Itellä tosin toisinpäin, ilman laseja ei voi olla hereillä ollenkaan, kun ei näe kunnolla. Eli aamulla, ennenkuin laittaa valot, käsi alkaa hamuamaan laseja jne. Meneehän se ilmankin, kun aikansa totuttelee. Vaikeinta on etäisyyksien arviointi. Kun stereonäköä ei saa kuin laseilla. Tosin, kokemuspohjaisestihan sitä tietää, kuinka kaukana seinä on :DD
Lukulasit pitäis olla. Siis nimenomaan lukemista varten. Tässä odotellut muutamia vuosia, että ikänäkö vähän asettuu. Ja tarkoitus ois tässä kesällä ottaa resepti niillekin. Siis erilliset lukulasit. Kun kuitenkin tekee päätetöitä ja lukeekin paljon, pitää olla kunnon lasit. Ei kenenkään niska kestä jatkuvaa punomista ja jännittämistä. Ihmisellä vähän erilainen fysiologia kuin jollain korppikotkalla. Ollut melkein aina sellaset lasit, että näkee helpolla yli. Kun pitää useasti kattoa todella tarkasti ja ilman laseja näkökyky on loistava, 15 sentin päähän.
Siinä voi olla opettelemisensa, että oppii roudaamaan toisia laseja mukanaan. Miehillä kun ei ole käsilaukkuakaan. Mutta kukeehan toi kännykkäkin ja avaimet ja tupakatkin aina mukana, kaitpa yksille laseille vielä tasku löytyy.
Mutta kuullosti vähän siltä, että sä et ole pitänyt laseja tarpeeksi päässä. Sitten saa paikallistetuksi, mitä sankaa ja mitä nenätyynyä pitää vääntää, että istuu kunnolla. Kandee käydä lasiliikkeessä väännyttelemässä. Muovisankoja ei lämmittämättä vääntele ollenkaan ja metallisangat tahtoo olla muistimetallia, joka vääntyy kyllä, mutta palautuu hiljakseen alkuperäiseen asentoon.
Nojoo, näkee sen itestä, että lasit ollut 45 vuotta. Ilman laseja nenässä tyynyjen kohdilla pienet kuopat. Ohimoilla sanganurat ja korvantaukset kivan väljät. Kallokin mukautuu :DDD
Noin käytännön vinkkinä. Pidä lasit puhtaana. Ihan jokapaiväisessä käytössä ylivoimaisesti paras pesu on talouspyyhe ja Sinol. Sopii sekä lasi, että muovilinsseille. Lika lähtee hyvin, EIKÄ jää kalvoja linssin pintaan. Kalvot haittaavat näkymistä ja aiheuttavat heijastumia. Aina joskus pitää pestä ihan astianpesu aineella, mutta silloinkin pyyhin aina Sinolilla lopuksi. Saippuoista kun jää niitä kalvoja.
Ai niin. Laita narusta rillit roikkuun kaulaan. Ei tarvi kaivella laukusta. Jotkut pitää otsalla, mutta ekaksikin se on ääliömäisen näköistä ja toisekseen rillit on aina sitten smegmassa, ettei läpi näe. Mulla ollut vähän jo onkelmia kaupoissa just kun ei näe hintoja. Tullut epähuomiossa joskus ostettua kohtuuttoman arvokkaita elintarpeita, että lukulasit kai sitten säästävät ajanoloon itsensä.
=DW=nimessä mitään talouspyyhettä käytetä linssien kuivaamiseen, nehän naarmuttaa ne pikkuhiljaa sumeiksi. Niin no jos ei ole naarmuuntumattomat lasit. Pehmeä kangas tai sit mikrokuituliina on paras rillien puhdistukseen. Toi sinolikin kuulostaa aika vahvalta aineelta jos ajatellaan linssien ja pokien liimauskohtien säilymistä. Itse olen puhdistus aineet ostanut optikolta itseltään niin tietää varmasti ettei vahingoita lasejaan. Astianpesuainetta toki voi käyttää mutta laimennettuna.
- ...
Nittaminax kirjoitti:
nimessä mitään talouspyyhettä käytetä linssien kuivaamiseen, nehän naarmuttaa ne pikkuhiljaa sumeiksi. Niin no jos ei ole naarmuuntumattomat lasit. Pehmeä kangas tai sit mikrokuituliina on paras rillien puhdistukseen. Toi sinolikin kuulostaa aika vahvalta aineelta jos ajatellaan linssien ja pokien liimauskohtien säilymistä. Itse olen puhdistus aineet ostanut optikolta itseltään niin tietää varmasti ettei vahingoita lasejaan. Astianpesuainetta toki voi käyttää mutta laimennettuna.
Ei talouspaperi mitään naarmuta. Sen tekee pöly ja lika, jos jynssää liian lujaa. Noissa mikroliinoissa jne. on nimeomaan se kehnopuoli, että ne ei ole kertakäyttöisiä, niihin kertyy kaikki lika, kukaan ei pese rillien pesemisen jälkeen lasipesuliinojaan. Ideana kertakäyttöisyys, aina puhdas liina.
Lukases, mitä niissä optikon ihmeaineissa oikein on. Niinpä, jotain alkoholia ja jotkut on sitruspohjaisia. Kekkasin ton Sinolin muutamia kymmeniä vuosia sitten, kun aina tuli jotain painoväriroiskeita rilleihin. Kun on nopee, liottimet ei ehtineet sulattaa muovilinssin pintaa, jos ehti Sinolilla pyyhkimään. Sinol ei liuota muoveja, se kun on vain alkoholia. En nykyään käytä värjättyjä linssejä, mutta ainakin ennen nekin kesti alkoholilla pesemisen, tuskimpa laatu on niissäkään laskenut. Värjätyissä linsseissä oli ennen sellanen tympee piirre, että naarmuuntuivat helpolla, eli just siks piti lopettaa kaikenlaisten liinojen käyttäminen.
Mutta käynyt mielessä joskus kun on jotain fakin peltohommaa tehnyt. Voisikohan silmälasit pestä astianpesukoneessa? Kokeileppas ja kerro sitten lopputulos :DDD
=DW= - Adria
-Lukulasit pitäis olla. Siis nimenomaan lukemista varten. Tässä odotellut muutamia vuosia, että ikänäkö vähän asettuu. Ja tarkoitus ois tässä kesällä ottaa resepti niillekin.
Just noin. Kandee venttailla. Mitä sitä nyt vielä hyvin näkemään. Ehtiihän sitä. Siirrä samalla loppuvuoteen äläkä hötkyile. ... kirjoitti:
Ei talouspaperi mitään naarmuta. Sen tekee pöly ja lika, jos jynssää liian lujaa. Noissa mikroliinoissa jne. on nimeomaan se kehnopuoli, että ne ei ole kertakäyttöisiä, niihin kertyy kaikki lika, kukaan ei pese rillien pesemisen jälkeen lasipesuliinojaan. Ideana kertakäyttöisyys, aina puhdas liina.
Lukases, mitä niissä optikon ihmeaineissa oikein on. Niinpä, jotain alkoholia ja jotkut on sitruspohjaisia. Kekkasin ton Sinolin muutamia kymmeniä vuosia sitten, kun aina tuli jotain painoväriroiskeita rilleihin. Kun on nopee, liottimet ei ehtineet sulattaa muovilinssin pintaa, jos ehti Sinolilla pyyhkimään. Sinol ei liuota muoveja, se kun on vain alkoholia. En nykyään käytä värjättyjä linssejä, mutta ainakin ennen nekin kesti alkoholilla pesemisen, tuskimpa laatu on niissäkään laskenut. Värjätyissä linsseissä oli ennen sellanen tympee piirre, että naarmuuntuivat helpolla, eli just siks piti lopettaa kaikenlaisten liinojen käyttäminen.
Mutta käynyt mielessä joskus kun on jotain fakin peltohommaa tehnyt. Voisikohan silmälasit pestä astianpesukoneessa? Kokeileppas ja kerro sitten lopputulos :DDD
=DW=miten vaan, saat sinä pestä rillisi ja kuivata vaikka hiekkapaperilla. Kunhan kerroin oman näkemykseni.
- ...
... kirjoitti:
=DW=Vaivaako huurtuminen? No se just johtuu linsseissä olevista kalvoista. Sinol ei jätä kalvoja ja huurtuminen on melkein olematonta. Tuleehan sitä väkiselläkin vähän huurua, mutta huomattavasti vähemmän puhtaisiin linsseihin. Ja sitten se hönkiminen ja paidanreunaan hierominen EI sovi muovilinsseille, sitten ainakin tulee naarmuja.
Muuten, missä nykyään myydään linssejä ilman kovitettua pintaa, erikoistilauksenako?
=DW= Adria kirjoitti:
-Lukulasit pitäis olla. Siis nimenomaan lukemista varten. Tässä odotellut muutamia vuosia, että ikänäkö vähän asettuu. Ja tarkoitus ois tässä kesällä ottaa resepti niillekin.
Just noin. Kandee venttailla. Mitä sitä nyt vielä hyvin näkemään. Ehtiihän sitä. Siirrä samalla loppuvuoteen äläkä hötkyile.hiton resepti. Kyl minä ainakin rillini saan ilman reseptejä.
- ...
Adria kirjoitti:
Just noin. Kandee venttailla. Mitä sitä nyt vielä hyvin näkemään. Ehtiihän sitä. Siirrä samalla loppuvuoteen äläkä hötkyile.Viis vuotta sitten silmälekurin kans juteltiin asiasta. Ikänäkö kehittyy aikansa. Eikä siitä ole isosti haittaa, kun muuten näkö on ok. Voishan sitä puolenvuodenvälein laittaa uudet rillit, jos haluaa. Mitäs se tekisikään viidessä vuodessa.. ai niin kymmenen reseptiä ja kymmenet lasit.
Onks sulla jokin diili silmälasikauppiaitten kanssa?
=DW= ... kirjoitti:
Vaivaako huurtuminen? No se just johtuu linsseissä olevista kalvoista. Sinol ei jätä kalvoja ja huurtuminen on melkein olematonta. Tuleehan sitä väkiselläkin vähän huurua, mutta huomattavasti vähemmän puhtaisiin linsseihin. Ja sitten se hönkiminen ja paidanreunaan hierominen EI sovi muovilinsseille, sitten ainakin tulee naarmuja.
Muuten, missä nykyään myydään linssejä ilman kovitettua pintaa, erikoistilauksenako?
=DW=vaivannut huurtuminen. Tietääkseni ilman tilaamista et saa automaattisesti kovetettuja linssejä, jollei sitten parissa vuodessa ole käytäntö muuttunut.
- Adria
Nittaminax kirjoitti:
hiton resepti. Kyl minä ainakin rillini saan ilman reseptejä.
Kunnon lasikorjaus edellyttää näöntarkastusta, koska silmät eivät välttämättä ole samanlaiset ja valmislasit ovat silloin huono kompromissi. Reseptiä siinä ei tarvita, mutta onhan se hyvä olla jollain lapulla muistissa minkälaiset linssit näkemäelimien edessä on.
Adria kirjoitti:
Kunnon lasikorjaus edellyttää näöntarkastusta, koska silmät eivät välttämättä ole samanlaiset ja valmislasit ovat silloin huono kompromissi. Reseptiä siinä ei tarvita, mutta onhan se hyvä olla jollain lapulla muistissa minkälaiset linssit näkemäelimien edessä on.
lappuhan on ihan eri asia ku resepti. Toki minullakin on instrun oma lippulappu missä näkyy kaikki paineet ja mikä kussakin silmässä on vahvuutena jopa pitemmältä ajalta. En rupea etsimään sitä lappua ja tarkistamaan mitä kaikkea sinne on kirjattu. Hyvä jos on kirjastokortin kokonen taitettava pahviläpyskä.
- ...
Nittaminax kirjoitti:
hiton resepti. Kyl minä ainakin rillini saan ilman reseptejä.
Oli karsastusleikkaus kuuskytluvulla ja on vieläkin sylintereitä laseissa. Mitähän varten on olemassa silmälääkäreitä? Toisekseen asiassa sekin hyvä puoli, että ajoittain on silmänpaineen mittaukset ja silmänpohjan tähystykset. Keski- iässä alkaa silmänpainetautikin(viherkaihi) oireilemaan ja sitä on helpompi hoitaa, mitä aikaisemmin sen huomaa.
Tiimarinlaseilla en tee yhtään mitään. Ja lisäksi, optikot ei edes saa kirjoittaa mun reseptejä.
Asioissa vielä sellainenkin. Kun vahvuudet kasvaa, joillain siis todella vahvojakin laseja. Niin tulee kaikenlaista muutakin pikkuhaittaa. Linssit saattavat alkaa irtoilemaan silmästä jne.
Nooh, eiköhän se silmälääkärisetä tule joskus tutuksi melkein kaikille. Viimeistään sitten kun iskee harmaakaihi :DD
=DW= - Adria
... kirjoitti:
Viis vuotta sitten silmälekurin kans juteltiin asiasta. Ikänäkö kehittyy aikansa. Eikä siitä ole isosti haittaa, kun muuten näkö on ok. Voishan sitä puolenvuodenvälein laittaa uudet rillit, jos haluaa. Mitäs se tekisikään viidessä vuodessa.. ai niin kymmenen reseptiä ja kymmenet lasit.
Onks sulla jokin diili silmälasikauppiaitten kanssa?
=DW=Jos haluaa nähdä hyvin ja ilman rillejä se ei käy, on vaan hankittava linssejä tarpeen mukaan. Lekuri ei ole saanut riittävää koulutusta muuten terveiden silmien taittovirheiden korjaamiseen niin, että taittovirhe on korjattu näkömukavaksi, eikä heillä ole useinkaan siihen nykyaikaisia välineitä. Toki linnsilaatikolla, pahvitaululla ja koesangoillakin pärjää. Silmäsairaudet ovat sitten lekurien toimialaa jonne optikko ohjaa sellaista havaittuaan.
Diiliä ei ole. ... kirjoitti:
Oli karsastusleikkaus kuuskytluvulla ja on vieläkin sylintereitä laseissa. Mitähän varten on olemassa silmälääkäreitä? Toisekseen asiassa sekin hyvä puoli, että ajoittain on silmänpaineen mittaukset ja silmänpohjan tähystykset. Keski- iässä alkaa silmänpainetautikin(viherkaihi) oireilemaan ja sitä on helpompi hoitaa, mitä aikaisemmin sen huomaa.
Tiimarinlaseilla en tee yhtään mitään. Ja lisäksi, optikot ei edes saa kirjoittaa mun reseptejä.
Asioissa vielä sellainenkin. Kun vahvuudet kasvaa, joillain siis todella vahvojakin laseja. Niin tulee kaikenlaista muutakin pikkuhaittaa. Linssit saattavat alkaa irtoilemaan silmästä jne.
Nooh, eiköhän se silmälääkärisetä tule joskus tutuksi melkein kaikille. Viimeistään sitten kun iskee harmaakaihi :DD
=DW=olisit heti sanonut että joudut käymään silmälääkärillä, minä puhunkin optikolla käynneistä.
- ...
Adria kirjoitti:
Jos haluaa nähdä hyvin ja ilman rillejä se ei käy, on vaan hankittava linssejä tarpeen mukaan. Lekuri ei ole saanut riittävää koulutusta muuten terveiden silmien taittovirheiden korjaamiseen niin, että taittovirhe on korjattu näkömukavaksi, eikä heillä ole useinkaan siihen nykyaikaisia välineitä. Toki linnsilaatikolla, pahvitaululla ja koesangoillakin pärjää. Silmäsairaudet ovat sitten lekurien toimialaa jonne optikko ohjaa sellaista havaittuaan.
Diiliä ei ole.Kulkenut silmälääkärillä 45 vuotta. Ikinä käynyt millään optikolla, eikä ne sais mulle laseja määrätäkkään. Ja mulla on hyvät lasit ja erittäin hyvä näkö lasella korjattuna. Likipitäen samoilla arvoilla lasit nytkin, kuin kymmenen vuotta sitten. Ikänäkö haittaa pikkuisen, mutta sekin tosiaan kehittyy hiljakseen, ja todellakin, pikkuhiljaa olisi tarkoitus hankkia lukulasit.
Jaa välineet. En tiedä, iso ja kallis yksityinen silmälääkäriasema toi, missä oon viime vuodet kulkenut. Ainakin erilaiset vehkeet niillä on, mitä oli joskus kuuskytluvulla keskussairaalassa.
Katos, mullakin duunit perustuu melkolailla kokonaan näkemiseen, tarkkuuteen ja värien kanssa puuhasteluun. Siksi ei ole ollut vuosikymmeniin värjättyjä linssejäkään.
Lasit on näkemistä varten, ei silmälasikauppiaitten liikevaihtoa varten.
=DW= ... kirjoitti:
Kulkenut silmälääkärillä 45 vuotta. Ikinä käynyt millään optikolla, eikä ne sais mulle laseja määrätäkkään. Ja mulla on hyvät lasit ja erittäin hyvä näkö lasella korjattuna. Likipitäen samoilla arvoilla lasit nytkin, kuin kymmenen vuotta sitten. Ikänäkö haittaa pikkuisen, mutta sekin tosiaan kehittyy hiljakseen, ja todellakin, pikkuhiljaa olisi tarkoitus hankkia lukulasit.
Jaa välineet. En tiedä, iso ja kallis yksityinen silmälääkäriasema toi, missä oon viime vuodet kulkenut. Ainakin erilaiset vehkeet niillä on, mitä oli joskus kuuskytluvulla keskussairaalassa.
Katos, mullakin duunit perustuu melkolailla kokonaan näkemiseen, tarkkuuteen ja värien kanssa puuhasteluun. Siksi ei ole ollut vuosikymmeniin värjättyjä linssejäkään.
=DW="Lasit on näkemistä varten, ei silmälasikauppiaitten liikevaihtoa varten." Optikolta kait sinäkin joudut silti lasisi hommaamaan.
- Adria
... kirjoitti:
Kulkenut silmälääkärillä 45 vuotta. Ikinä käynyt millään optikolla, eikä ne sais mulle laseja määrätäkkään. Ja mulla on hyvät lasit ja erittäin hyvä näkö lasella korjattuna. Likipitäen samoilla arvoilla lasit nytkin, kuin kymmenen vuotta sitten. Ikänäkö haittaa pikkuisen, mutta sekin tosiaan kehittyy hiljakseen, ja todellakin, pikkuhiljaa olisi tarkoitus hankkia lukulasit.
=DW=Meitä on moneen junaan. On näköjään huonosti näkevienkin junia. Tsemppiä hapuiluilles.
- ...
Nittaminax kirjoitti:
"Lasit on näkemistä varten, ei silmälasikauppiaitten liikevaihtoa varten." Optikolta kait sinäkin joudut silti lasisi hommaamaan.
Joku tyttö mittaa tietävän näköisenä silmien välin, taivuttelee sangat ja lyö rahat kassakoneeseen. Liekö optikko vai kesäapulainen, en tiedä. Sama mimmi kuitenkin, joka änkee kauppaamaan pokia. Kai joku myyjätär kuitenkin.
=DW= ... kirjoitti:
Joku tyttö mittaa tietävän näköisenä silmien välin, taivuttelee sangat ja lyö rahat kassakoneeseen. Liekö optikko vai kesäapulainen, en tiedä. Sama mimmi kuitenkin, joka änkee kauppaamaan pokia. Kai joku myyjätär kuitenkin.
=DW=no mistä sinä siis ostat lasisi.
- ...
Adria kirjoitti:
Meitä on moneen junaan. On näköjään huonosti näkevienkin junia. Tsemppiä hapuiluilles.
Mulla tosiaan lasit on olleet melkein aina ihan normikamaa ja niitten kans on elettävä. Eri asia niillä, jotka on miettimässä ekoja lasejaan. Ne näkee silmälekurin joskus kun tulee harmaakaihi, mä muutaman vuoden välein. Sitä ennen ne ostaa mitkälie lasinsa huoltoasemista tai jokin optikko kattoo linssien vahvuudet.
Ja aloitus taisi sivumennen mainittuna koskea just ekoja lasejaan hankkineen totuttelujuttuja. Siinä on sellanenkin, että ekat lasit ne ois kaikista tärkeimmät. Jos tuntuu että ei oikein passaa jne, jää käyttö helpolla liian vähille ja hankalalle. Kun kunnon silmätarkastusta hyvin harva teettää, pelkkien lukulasien takia.
Mulla menee tää homma hallitusti, silmälääkärin diagnoosin ja ohjeiden mukaan. Mutta se kai tympii silmälasikauppiaita :DDD
=DW= - Adria
... kirjoitti:
Mulla tosiaan lasit on olleet melkein aina ihan normikamaa ja niitten kans on elettävä. Eri asia niillä, jotka on miettimässä ekoja lasejaan. Ne näkee silmälekurin joskus kun tulee harmaakaihi, mä muutaman vuoden välein. Sitä ennen ne ostaa mitkälie lasinsa huoltoasemista tai jokin optikko kattoo linssien vahvuudet.
Ja aloitus taisi sivumennen mainittuna koskea just ekoja lasejaan hankkineen totuttelujuttuja. Siinä on sellanenkin, että ekat lasit ne ois kaikista tärkeimmät. Jos tuntuu että ei oikein passaa jne, jää käyttö helpolla liian vähille ja hankalalle. Kun kunnon silmätarkastusta hyvin harva teettää, pelkkien lukulasien takia.
Mulla menee tää homma hallitusti, silmälääkärin diagnoosin ja ohjeiden mukaan. Mutta se kai tympii silmälasikauppiaita :DDD
=DW=Näkemisen ammattilaiset ja silmälekurit tekevät nykyään aika saumatonta yhteistyötä kummankin hallitessa ammattitaidollaan oman kenttänsä. Bisnesristiriitoja oli toki taannoin enemmänkin, mutta eipä juuri enää. Minä en sun mielipiteitä halua muuttaa, pikkusen vain valistaa. Sulla homma menee noin koska sulla on pohjalla toimenpiteitä vaatinut silmäsairaus, mutta miksi se rillikauppiaita tympisi. Blisaako sun lekuri pimeesti pokia ja linssejä jostain takahuoneesta.
... kirjoitti:
Vaivaako huurtuminen? No se just johtuu linsseissä olevista kalvoista. Sinol ei jätä kalvoja ja huurtuminen on melkein olematonta. Tuleehan sitä väkiselläkin vähän huurua, mutta huomattavasti vähemmän puhtaisiin linsseihin. Ja sitten se hönkiminen ja paidanreunaan hierominen EI sovi muovilinsseille, sitten ainakin tulee naarmuja.
=DW=Kävisiköhän ikkunanperuaine siihen hommaan? Ainakin pesen tv:n ja tk:n näytön niillä ja puhdasta tulee.
- lillukanvarsi
... kirjoitti:
=DW=Harvoin mulla rillit huurtuu. Joskus, kun käyn kuumana, voi niin tapahtua, heh.
Eräs optikkoystäväni putsas kerran lasien harmautta valitellessani rillini paidanhelmaansa, joten ei liene paha asia....Yleensa pesen astiainpesuaineella ja kuivaan puhtaaseen froteepyyhkeeseen ja puhdasta tulee. Adria kirjoitti:
Näkemisen ammattilaiset ja silmälekurit tekevät nykyään aika saumatonta yhteistyötä kummankin hallitessa ammattitaidollaan oman kenttänsä. Bisnesristiriitoja oli toki taannoin enemmänkin, mutta eipä juuri enää. Minä en sun mielipiteitä halua muuttaa, pikkusen vain valistaa. Sulla homma menee noin koska sulla on pohjalla toimenpiteitä vaatinut silmäsairaus, mutta miksi se rillikauppiaita tympisi. Blisaako sun lekuri pimeesti pokia ja linssejä jostain takahuoneesta.
Silmälääkärissä kannattaa aina ensimmäiset rillit tarvitessaan käydä. Lasit ostetaan aina optikko- eli silmälasi tai miksi kaupaksi sitä itsekukin kutsunee koska ne optikot asustelee juuri niissä silmälasiliikkeissä. Jollei näköön ole tullut muutosta, eli näet entisilläsi hyvin, mutta haluat vaihtaa muuten vaan, riittää optikon tarkistus silmälasi tai optikkoliikkeessä joka on ilmainen tai n. 20 euroa. Muussa tapauksessa reseptin määrää taas silmälääkäri ja lasit haetaan sieltä yllä mainitsemastani liikkeestä. En ymmärrä mikä tuossa nyt on niin vaikeaa.
No jotkut tilaa netistäkin jos uskaltaaa mutta muuten niitä ei täällä Suomessa tietääkseni saa.- lillukanvarsi
... kirjoitti:
=DW=kun kävin ensimmäisen ja ainoan kerran elämässäni silmälääkärillä n. 25 v sitten, hän kehoitti minua menemään neurologille, kun sanoin että näen joskus asiat kahtena...No, en mennyt ja keksin syynkin kahtena näkemiseen, se oli kohdallani väsymys.
- Adria
firefox58 kirjoitti:
Silmälääkärissä kannattaa aina ensimmäiset rillit tarvitessaan käydä. Lasit ostetaan aina optikko- eli silmälasi tai miksi kaupaksi sitä itsekukin kutsunee koska ne optikot asustelee juuri niissä silmälasiliikkeissä. Jollei näköön ole tullut muutosta, eli näet entisilläsi hyvin, mutta haluat vaihtaa muuten vaan, riittää optikon tarkistus silmälasi tai optikkoliikkeessä joka on ilmainen tai n. 20 euroa. Muussa tapauksessa reseptin määrää taas silmälääkäri ja lasit haetaan sieltä yllä mainitsemastani liikkeestä. En ymmärrä mikä tuossa nyt on niin vaikeaa.
No jotkut tilaa netistäkin jos uskaltaaa mutta muuten niitä ei täällä Suomessa tietääkseni saa.Älä esitä tommosia hatusta vedettyjä mielipiteitä kun niille ei ole mitään todellista pohjaa.
- -----
firefox58 kirjoitti:
No jotkut tilaa netistäkin jos uskaltaaa mutta muuten niitä ei täällä Suomessa tietääkseni saa.ihan silmälääkärissä. tilaapa aika sinne ja sano et rillit pitäis saaha. lekuri tutkii simmus ja sanoo -joo ihan terveet, mutta mitä jos menisit optikolle koska sulla on niin huono näkö :)))
Adria kirjoitti:
Älä esitä tommosia hatusta vedettyjä mielipiteitä kun niille ei ole mitään todellista pohjaa.
Mulle on yksi lysti mitä mieltä olet. Mulla on ollut silmälasit 15-vuoden iästä ja ilman niitä en pärjää, olen 51 v joten eiköhän tässä ole muutamat kymmenet lasit hankittu joten varmasti tiedän miten niitä hankitaan ja milloin käydään silmälääkärillä ja milloin optikolla. Myös kaikilla kolmella lapsellani on silmälasit.
Nyt minä ymmärrän miksi syntyy käsittämättömiä väittelyjä, tietämättömyydestä.
Mutta mutta pidä toki mielipiteesi:))firefox58 kirjoitti:
Mulle on yksi lysti mitä mieltä olet. Mulla on ollut silmälasit 15-vuoden iästä ja ilman niitä en pärjää, olen 51 v joten eiköhän tässä ole muutamat kymmenet lasit hankittu joten varmasti tiedän miten niitä hankitaan ja milloin käydään silmälääkärillä ja milloin optikolla. Myös kaikilla kolmella lapsellani on silmälasit.
Nyt minä ymmärrän miksi syntyy käsittämättömiä väittelyjä, tietämättömyydestä.
Mutta mutta pidä toki mielipiteesi:))ihmiset sotkeko optikkoja ja silmälääkäreitä keskenään. Uskon että olette molemmat ja muutkin oikeassa siitä mikä tarkastus sopii kellekkin.
Nittaminax kirjoitti:
ihmiset sotkeko optikkoja ja silmälääkäreitä keskenään. Uskon että olette molemmat ja muutkin oikeassa siitä mikä tarkastus sopii kellekkin.
niin sokea ole että ne sekoittaisin:)))
firefox58 kirjoitti:
kyllä mä vielä olen erottanut gynegologin ja hammaslääkärinkin erilleen. Tiedän kumpaa päätä kolottaa:)))
- ---
firefox58 kirjoitti:
mutta niin tyhmä olet että sekotat.
firefox58 kirjoitti:
kyllä mä vielä olen erottanut gynegologin ja hammaslääkärinkin erilleen. Tiedän kumpaa päätä kolottaa:)))
erotatko urologin gynestä. :)))
Nittaminax kirjoitti:
erotatko urologin gynestä. :)))
Urot rassaa niitä joillon pisempi putki. Mutta erotatko sinä patologin ja onkologin:))))?
----- kirjoitti:
ihan silmälääkärissä. tilaapa aika sinne ja sano et rillit pitäis saaha. lekuri tutkii simmus ja sanoo -joo ihan terveet, mutta mitä jos menisit optikolle koska sulla on niin huono näkö :)))
on silmälääkäri määrännyt useamman kerran lasit, tarkistettuaan ensin näköni.
firefox58 kirjoitti:
Urot rassaa niitä joillon pisempi putki. Mutta erotatko sinä patologin ja onkologin:))))?
koska mulla ei ole kummallekkaan tullut asiaa. Sulla on varmaan tullut edellisiin.
- -----
Anceli kirjoitti:
on silmälääkäri määrännyt useamman kerran lasit, tarkistettuaan ensin näköni.
mitä juntteja. Ettekö jo tajua että keskustellaan kahdesta eri asiasta.
----- kirjoitti:
mitä juntteja. Ettekö jo tajua että keskustellaan kahdesta eri asiasta.
johon vastasin, ei tarvinnut kummempaa selostusta mistään asiasta.
Sinähän se tunnut tietävän kuka on juntti ja kuka ei ;))))Nittaminax kirjoitti:
koska mulla ei ole kummallekkaan tullut asiaa. Sulla on varmaan tullut edellisiin.
ja sitten lopetan tämän höpötykseni. Onkologi on erikoistunut syöpätautien hoitoon ja patologi kuolinsyiden määrittelyyn :))
firefox58 kirjoitti:
ja sitten lopetan tämän höpötykseni. Onkologi on erikoistunut syöpätautien hoitoon ja patologi kuolinsyiden määrittelyyn :))
sivistyneisyydestäsi, mutta et tainnut tajuta sarkasmia edellisestä vastauksestani.
Nittaminax kirjoitti:
nimessä mitään talouspyyhettä käytetä linssien kuivaamiseen, nehän naarmuttaa ne pikkuhiljaa sumeiksi. Niin no jos ei ole naarmuuntumattomat lasit. Pehmeä kangas tai sit mikrokuituliina on paras rillien puhdistukseen. Toi sinolikin kuulostaa aika vahvalta aineelta jos ajatellaan linssien ja pokien liimauskohtien säilymistä. Itse olen puhdistus aineet ostanut optikolta itseltään niin tietää varmasti ettei vahingoita lasejaan. Astianpesuainetta toki voi käyttää mutta laimennettuna.
Talouspaperi on vain levyksi lyötyjä puutikkuja. Jos paperia käytät, käytä optisten pintojen puhdistamiseen suunniteltuja linssipapereita, ne eivät naarmuta. Mikrokuituliina on mulla kyllä se vaihtoehto mitä itse käytän.
- MITÄKÄ MIES
Vaivaa..En pidä lukulaseja mukana,joen päättelen viimeiset myyntipäiväkset kaupassa,tai kysäisen yts,tävästiseltä myyjättäreltä että monesko päivä tänään, missä minä olen ja kuka minä olen.Aina olen slevinnyt toisten avustuksella ja olenhan sentään jo viiskymppinen,tai vähän päälle..
Aamulehteä lukiessa tuntuu että lasit ei passaa mihinkään päikkaan tuulenhalkaisijan päälle.Jos lykkään ihan nenän juureen,lasit painaa ja jos jätän hyppyrin nokalle,kuulluu,kops..Lasit tippuu lehden päälle,tai läts" lasit tippuu puuroon.No ei se mitään onhan sielläkin voisilmä..
Kaikkein hankalin juttu on kirjoittaa ajaessa textaria,kun puhelimeen ei saa jäniksen kokoisia fontteja..Onneksi luki-näkin kehtys on pysähtynyt,tarviin vain 1.5 vahvuiset lasit.
Kaukoputkinäkö on onneksi tallella ja näen liikennemerkit suunnilleen oikein,vaikka poliisi toista väitää,kun väitin vastaan nopeudesta.
Ulkonäkö on mennyttä kalua,mutta yritän korjata sitä kylmällä kahvilla,ei vaan vatsa kestä niin paljon kuin naama vaatisi:) Ja kovasti. Ei mitenkään haluisi pitää laseja, vaikka en lähelle kovin hyvin näe, etenkään pientä pränttiä. Tässä koneella ollessaniki tarvitsee laseja, inhottavaa. Miullaki on lasit ollu jo monta vuotta, en kyllä tartte muuten kuin lukulaseja.
Mulla on kaksteholasit jo toiset, joita pidän kotona, toiset on töissä, uudemmat, niissä on jo pikkasen taittoon tehoa ja alhaalla lukuosa. Joskus vapaapäiviltä tultua lasit jää laukkuun,eikä viitti heti hakee niitä pukukopilta, kaikki nauraa, ku siristelen niin vietävästi yrittäessäni saada jostain tekstistä selvää, loppujen lopuksi joku joutuu sen mulle lukemaan. Ne on sellaset, joita vois pitää kokoajan päässä, mutta ku en haluis,en sit millään.):- voi ei ja ei
Lukulasit ei todellakaan mikään ongelma. Uskon, et kaksiteholasit voisi olla ongelma.
ps. en astu "tiimarin ovesta sisään". :-)))))
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei143270Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1261384- 931268
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2641121Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi571106Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk661034- 42925
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253921- 84841
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48798