Ongelma-allas

>o

Hei!
Minulla on pian puoli vuotta vanha 240l akvaario, jossa tuntuu oireiden perusteella olevan lähes kaikki taudit mitä löytyy.. :( On hankaamista, rihmaista ulostetta, epämääräisiä vaaleita plänttejä (lopetin yhden platyn jolla pyrstössä valkoisia pieniä täpliä), outoa uintiasentoa (seepra uinut pari päivää pystyssä), haljennutta pyrstöä, pohjassa oleilua, pinnassa puhaltelua, pöhöttymistä (ei kuitenkaan silmien pullottamista tai evien pörhistymistä) sekä näyttäisi siltä että yhdellä pullistuneella seepratytöllä olisi selkäranka kierossa. Nämä vaivat siis yksittäisillä kaloilla, yhteinen vaiva kaikilla vain tuo hankaaminen. Ainut vaiva mitä EI ole on ruokahaluttomuus - kaikki syövät kuin viimeistä päivää, varmaan menisi vaikka hevonen jos altaaseen pudottais :/ Miljoonakaloja on kuollut 4, muita ruumiita ei ole tullut paitsi yksi platy jonka lopetin. Vaivat siis viittaisivat niin tubiin kuin sisä- ja ulkoloisiin, uimarakkotulehdukseen jne. Kivana lisänä vielä kotilo- ja (miekkalehtien)leväongelma. Siis oikea unelma-allas.

Tiedot:
Vesiarvot: pH 7,5 KH 6 GH 12 nitraatti ennen viikottaisia vedenvaihtoja 25, nitriittiä ei ole ollut missään vaiheessa, ei liioin ammoniakkia. Lämpötila 24 astetta.
Kypsytys: Ei ole erikseen kypsytetty, pienemmästä altaasta siirretyt hiekat, kasvit ja kannot, vanha suodatin pyöri uudessa altaassa muutaman päivän ennen uuden laittamista. Käytin ohjeen mukaisesti Easylifen Aquastart -bakteerivalmistetta 1., 7. ja 14. päivinä. Arvot mittasin joka päivä, nykyään pari kertaa viikossa. Nitriittiä ei ilmennyt missään vaiheessa, vanhaa akvaa kypsyttäessä kyllä tuli nitriittipiikki.
Hoito: Vedenvaihto kerran viikossa, samoin kasvien karsiminen ja lasien putsaus. Lisäksi imuroin pohjasta sitä ihteään aina kun sitä rupeaa kertymään, eli noin kerran viikossa vedenvaihdon lisäksi. Tässä operaatiossa vaihdan vettä n. kolme sangollista. Kovetan vettä aina vedenvaihdon yhteydessä kipsillä ja ruokasoodalla, aina samassa suhteessa.
Kalasto: 6 miekkapyrstöä, 10 aikuista platya poikasia, miljoonakalapariskunta, 7 seeprakalaa, partamonni ja 3 punaista noitamonnia.

Pliis, kertokaa mikä mättää ja mitä voisin tehdä.

7

750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsukki

      Ensimmäisenä sinulla on ahneita kaloja, jotka syövät ja syövät, uinti ongelmat voi johtua liiasta syömisestä. Koita pitää paasto, vaikka viikon verran. Sitten suolakylpyä ja mahdollinen loislääkitys. Ja jos on tubia niin sille ei voi mitään, olen itse sen kanssa elänyt (kolmisen kuukautta kaloja tippui tasaiseen tahtiin, selkärangat vääntyi jne.) sitten se loppui, tuolla on sen ajan kalojakin ja uusia tullut, mutta hyvin pärjäävät.

    • fish KING

      Kaikki voi olla tubia jos niin tulkitaan, mä lähtisin häätämään loisia, mato kuuria... mutta ennen sitä, veden laatu kaloille sopivaksi.
      Runsas ruokahalu voi viitata sisäloisiin jotka käyttävä kaiken kalan tarvitseman ravinnon itseensä 8/

      Miksi kovetat vettä jos et koveta sitä kaloillesi tarpeeksi, oireet saattavat johtua jo siitäkin, ehkä.

      Miekkapyrstöt ja platyt lisäntyy keskenään, ei sallittavaa kala maailmassa ;/ älä ainakaan mene myymään poikasia eteen päin kertomatta mahdollisuudesta !!!

      Noitamonnit ei kestä kovaa vettä ja saattavat tästä kärsiä, aikanaan.

      Millä mittalaitteilla mittaat arvoja, liuskalla vai tipoilla?

      Pystyssä uiminen viittaisi akuutiin myrkytykseen joten en itse niele noita mittaus tuloksia ;(

      240l akvaariossa vettä voisi vaihtua n. puolet kahden viikon aikana... ULKOsuodattimesta riippuen, kerrotko merkin ja mallin. n. 30l viikon aikana on liian vähän, tuo määrä kahdesti voisi tuottaa kaloillekin paremmat oltavat.

      Mihin laitat nuo soodan ja kipsijauheen, suoraan akvaan...?

      Lämpötila voisi olla parikolme astetta korkeampi, bakteeritkaan ei välttämättä iskisi niin helposti kaloihin.

      Miksi putsaat laseja jatkuvasti? levättyvätkö ne?
      Mikä putki sulla on valaisimessa, lukee putken kyljessä ellei oo jo palanut pois, uusimisen paikka jos näin on.
      Onko pohjalla soraa vai hienoa hiekkaa/santaa?

      Kun itse jeeaat, osaan jeesata enemmän.... see ya

      • >o

        Kiitos vastauksista.

        Oman paikkakuntamme vesijohtovesi on erittäin pehmeää ja hapanta, mistä syystä kovetan vettä keskikovaksi ja riittävän puskurointikykyiseksi, jotta kaikilla asukkailla olisi riittävän hyvät oltavat. Kaikissa lähteissä joita itse olen lukenut kerrotaan, että platyjen, miekkapyrstöjen ja miljoonakalojen veden kovuusvaatimus on >10. Seeprakaloilla ja monneilla puolestaan veden kovuus mieluiten alle 15, joten eikö tämän kompromissin pitäisi sopia kaikille? Jauheet sekoitan erillisessä pikkusangossa ja kaadan sitten isoon ämpäriin vedenvaihdon yhteydessä, olen mielestäni löytänyt aika hyvän systeemin ja oikeat määrät joilla saan pidettyä vesiolot suht vakioina.

        Miekkapyrstöt ja platyt eivät risteydy keskenään koska koiraat asustavat poikamiesboksissa.. :) Enkä aio luovuttaa tai myydä kaloja eteenpäin jo pelkästään näiden vaivojen vuoksi, enkä muutenkaan.

        Mittaan tippatesteillä.

        Vaikeasti uineen seepratytön päästin eilen illalla tuskistaan, rassu.

        Niin vettä vaihdan tosiaan kerran viikossa noin kolmasosan (vettähän on varmaan joku 200l) eli sellaiset 5-7 ämpärillistä PLUS se kolmisen sangollista siinä vaihtojen välillä. Suodatin on Eheim pickup 2012, eikös sen pitäisi riittää 200l asti ainakin näillä vedenvaihdoilla ja puhdistuksilla? Mieluummin näen vähän enemmän vaivaa puhdistusten kanssa kun aiheutan vesivahingon..

        Eikös seeproille suosituslämpötila ole max 25 astetta? Muuten lämmittäisinkin vettä lisää.

        Laseihin kertyy pieniä vaaleanvihreitä levätäpliä, ei paljon mutta kuitenkin sen verran että häiritsevät esteettistä silmääni.. ;) Miekkalehdissä on jonkin verran tupsulevää. Pohja on perus rautakaupan puhallushiekkaa, vanhasta otin pohjaan ja pintaan kypsät hiekat, välissä uutta hiekkaa. Valaisimena kaksi vajaa puolivuotta vanhaa Sylvania standard F38W daylight -putkea.

        Huhhuh, tulikohan siinä kaikki? Ai niin, ja tuttavan akvaarion nähtyäni perun puheeni kotilo-ongelmasta.


      • >o

        Ai niin, ja eikös tutkimusten mukaan kalatuberkuloosia esiinny suuressa osassa akvaariota ainakin piilevänä? (ks. esim. Rimaila-Pärnänen, Seppänen ja Vennerström 2005: "Kalatuberkuloosi on yleinen akvaariokalojen tauti".) Tubissahan oireet ovat ilmeisesti varsin monimuotoisia, joten ajattelinkin että mahtaisikohan tässä tapauksessa kaikki oireet viitata samaan tautiin? Tuota hankaamista tosin esiintyy suurella osalla altaan synnyttävistä hammaskarpeista ajoittain, joten olen itse epäillyt kidusmatoja. Olen kertaalleen lääkinnyt akvaarion kidusmatoja vastaan ja oireet katosivatkin joksikin aikaan, mutta palasivat myöhemmin.


      • hoitsukki
        >o kirjoitti:

        Ai niin, ja eikös tutkimusten mukaan kalatuberkuloosia esiinny suuressa osassa akvaariota ainakin piilevänä? (ks. esim. Rimaila-Pärnänen, Seppänen ja Vennerström 2005: "Kalatuberkuloosi on yleinen akvaariokalojen tauti".) Tubissahan oireet ovat ilmeisesti varsin monimuotoisia, joten ajattelinkin että mahtaisikohan tässä tapauksessa kaikki oireet viitata samaan tautiin? Tuota hankaamista tosin esiintyy suurella osalla altaan synnyttävistä hammaskarpeista ajoittain, joten olen itse epäillyt kidusmatoja. Olen kertaalleen lääkinnyt akvaarion kidusmatoja vastaan ja oireet katosivatkin joksikin aikaan, mutta palasivat myöhemmin.

        Tubitonta allasta tuskin onkaan. Mutta meillä auttoi synnyttäville suolalisäys, jos en laittanut hankasivat ja kun laitoin loppui hankaus. Laitoin satalitraiseen n. puolitoista ruokalusikallista.


      • >o
        hoitsukki kirjoitti:

        Tubitonta allasta tuskin onkaan. Mutta meillä auttoi synnyttäville suolalisäys, jos en laittanut hankasivat ja kun laitoin loppui hankaus. Laitoin satalitraiseen n. puolitoista ruokalusikallista.

        Pitääpä kokeilla itsekin tuota suolan lisäämistä. Millaista suolaa, merisuolaa vai tavallista? Vois ajatella että seuraavan vedenvaihdon yhteydessä lisäis reilut kolme ruokalusikallista tohon 240 litraseen. Tapaatko aina lisätä samassa suhteessa kun poistat vettä? Silloinhan se tekis sellaset ruokalusikallinen 70 litraan. Mutta mitähän tästä suolalisästä tuumaisivat noi monnit ja seeprakalat?


      • >o
        hoitsukki kirjoitti:

        Tubitonta allasta tuskin onkaan. Mutta meillä auttoi synnyttäville suolalisäys, jos en laittanut hankasivat ja kun laitoin loppui hankaus. Laitoin satalitraiseen n. puolitoista ruokalusikallista.

        Ai, tarkoititkin varmaan vain kerta-annosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe