Neonista, miksi niin halpoja?

Tontsa-;-

Tervehdys,

Etsin anopille ns. kauppakassia. Kilometrejä max. 5000 vuodessa. Olen katsellut Neoneja vm. 2000-->.
Tuntuvat kummallisen edullisilta?!

Onko edullisuudelle joku syy, ei kestä, kalliit varaosat tms.?
Eli voiko Neonia harkita kyseisen kaltaiseen ns. kevyeen käyttöön?

Mitä kokemuksia löytyy?

Kiitokset vastauksista omasta ja anopin puolesta.

t:Tontsa

48

2093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++++
    • Nöööönnönn

      Ovat edullisia käytettyinä, kun lähtöhinnatkaan uutena eivät tietääkseni päätä paljoa huimaa. Osat merkkihuollon kautta todella kalliita, riippuu tietty vähän mitä joutuu ostamaan, mutta pääpiirteittäin ei ainakaan halvimmasta päästä. Eli kannattaa uhrata aikaa nettiä selaamalla jos jotain tarvitsee, parit jenkkiosia maahantuovat firmat kannattaa olla tiedossa (Us-parts, Us-center, jne.), ja joku pikkupaja jossa ovat jenkkiautoja aiemminkin huoltaneet.

      Muutama ilkeä tyyppivika, esim. jäähdyttimen rikkoutuminen, josta tulee kallis paukku kun jäähdytinnesteet ja vaihteistoöljyt menevät sekaisin -> laatikko paskaksi. Jousitus, etenkin takana on katsastustilastojenkin mukaan yksi pahimpia ongelmia, yleisin hylkäyssyy ainakin K1-Katsastajilla. Nykiminen tietyillä kierrosluvuilla, josta ei meinaa päästä kirveelläkään eroon, mutta tähänkin onneksi tottuu, riippuu toki nykimisen voimakkuudesta. Itselläni nykymistä aiheutti merkkihuollon mukaan nakutustunnistin, joka vaihdettiin ja pahin pomppiminen loppui siihen.

      Pienenä yhteenvetona, jos löytyy täydellinen huoltokirja, jakopään hihna vaihdettu ja hinta on omien budjettiesi sisäpuolella, niin miksei, kyllä sillä eteenpäin pääsee kuten muillakin autoilla. Tarkka ja mukava ohjaustuntuma, "ok peli" yleisesti ottaen.

      • ++++

        Kahden neonin (2gen) kokemuksella ihmettelen noita takajousituksen "ongelmia" en ole tuollaisia havainnut. Tyyppivikana voisi mainita alatukivarsien(etupää) takimmaisien puslien murtumisen. Kestävät n.90-100 tkm, ei ole kallis vaihto-operaatio, paitsi tietysti merkkiliikkeessä. Varaosat eivät oman kokemuksen mukaan ole sen kalliimpia, kuin muissakaan, jos pysyy poissa merkkiliikkeen varaosatiskiltä. Huollotkaan eivät maksa hunajaa, jos huollatat merkkihuollon sijaan jollain yksit. korjaamolla. Merkkihuollon ja merkkivaraosien kalleushan on normaalia, eikä vaan chryslerin "ominaisuus".


      • Mopar00000
        ++++ kirjoitti:

        Kahden neonin (2gen) kokemuksella ihmettelen noita takajousituksen "ongelmia" en ole tuollaisia havainnut. Tyyppivikana voisi mainita alatukivarsien(etupää) takimmaisien puslien murtumisen. Kestävät n.90-100 tkm, ei ole kallis vaihto-operaatio, paitsi tietysti merkkiliikkeessä. Varaosat eivät oman kokemuksen mukaan ole sen kalliimpia, kuin muissakaan, jos pysyy poissa merkkiliikkeen varaosatiskiltä. Huollotkaan eivät maksa hunajaa, jos huollatat merkkihuollon sijaan jollain yksit. korjaamolla. Merkkihuollon ja merkkivaraosien kalleushan on normaalia, eikä vaan chryslerin "ominaisuus".

        Kyllähän merkkiosat aina on kalliita, mutta Chrysleriin alkuperäisosat on lähes kalleimpia myös näissä ns. Premium-merkeissä. Mersuun ja BMW:hen on esimerkiksi halvemmat osat.


      • ----------
        Mopar00000 kirjoitti:

        Kyllähän merkkiosat aina on kalliita, mutta Chrysleriin alkuperäisosat on lähes kalleimpia myös näissä ns. Premium-merkeissä. Mersuun ja BMW:hen on esimerkiksi halvemmat osat.

        ja varsinkin jos tarve ostaa on jotain muuta kuin kulutus osaa. Niitä ei edes tarvikkeena saa.


      • Nöööönnönn
        ++++ kirjoitti:

        Kahden neonin (2gen) kokemuksella ihmettelen noita takajousituksen "ongelmia" en ole tuollaisia havainnut. Tyyppivikana voisi mainita alatukivarsien(etupää) takimmaisien puslien murtumisen. Kestävät n.90-100 tkm, ei ole kallis vaihto-operaatio, paitsi tietysti merkkiliikkeessä. Varaosat eivät oman kokemuksen mukaan ole sen kalliimpia, kuin muissakaan, jos pysyy poissa merkkiliikkeen varaosatiskiltä. Huollotkaan eivät maksa hunajaa, jos huollatat merkkihuollon sijaan jollain yksit. korjaamolla. Merkkihuollon ja merkkivaraosien kalleushan on normaalia, eikä vaan chryslerin "ominaisuus".

        Se, että sinä et ole sitä havainnut, ei muuta asiaa mitenkään, kaikki samat viat eivät ole aina jokaisessa yksilössä :) Kerroinkin vaan tilastollista faktaa, ja itse yhden neonin (2gen) omistaneena törmäsin tähän ongelmaan tänä talvena, ilmeisesti öljyt lensivät pihalle vasemmasta takaiskarista, ja kilometrejä takana 149 tkm.


      • ----------------

        Tuon tökkimisen aiheuttaa viallinen PCV-venttiili eli huohotin kannesta imusarjaan. Se puskee öljyä pieniä määriä imariin ja aiheuttaa näin töksyttelyä. Ongelmasta pääsee asentamalla öljyerottimen.


      • Nöööönnönn
        ---------------- kirjoitti:

        Tuon tökkimisen aiheuttaa viallinen PCV-venttiili eli huohotin kannesta imusarjaan. Se puskee öljyä pieniä määriä imariin ja aiheuttaa näin töksyttelyä. Ongelmasta pääsee asentamalla öljyerottimen.

        foorumeilla ja muualla netistä olen lukenut joskus juttuja että aina ei tuo erotinkaan ole auttanut. Siitä en tiedä ilmoitteleeko joku tahallaan että erotin ei ole toiminut, vai mistä on kyse.


      • sikakallis

        Lähtöhinnat uutena eivät hui,aa yhtään mitään, koska uusia ei ole ollut kaupan enää aikoihin.

        Kun Neon tuli 1990-luvun puolivälissä Suomen markkinoille, oli se sikamaisen kallis. 130 000 silloista markkaa autosta, joka on alunperin tarkoiitettu kilpailemaan Amerikan markkinloilla Ford Focuksen ja Toyota Corollan kanssa, oli todellakin sikamaisen paljin, eikä varustuskaan ollut yhtään noita kilpailijoita kummempi, tilat vieläpä pienemmät. 2000-luvulla hinnoittelu vähän järkevöityi, mutta samalla rahalla sai aina jotain parempaakin.

        Ja kuten jo mainittiinkin, Jenkeissä auto oli Dodge Neon tai Plymouth Neon. Euroopan vientimallit oli Chryslerin silloisen politiikan mukaisesti nimetty Chryslereiksi.


      • Moparsssss
        sikakallis kirjoitti:

        Lähtöhinnat uutena eivät hui,aa yhtään mitään, koska uusia ei ole ollut kaupan enää aikoihin.

        Kun Neon tuli 1990-luvun puolivälissä Suomen markkinoille, oli se sikamaisen kallis. 130 000 silloista markkaa autosta, joka on alunperin tarkoiitettu kilpailemaan Amerikan markkinloilla Ford Focuksen ja Toyota Corollan kanssa, oli todellakin sikamaisen paljin, eikä varustuskaan ollut yhtään noita kilpailijoita kummempi, tilat vieläpä pienemmät. 2000-luvulla hinnoittelu vähän järkevöityi, mutta samalla rahalla sai aina jotain parempaakin.

        Ja kuten jo mainittiinkin, Jenkeissä auto oli Dodge Neon tai Plymouth Neon. Euroopan vientimallit oli Chryslerin silloisen politiikan mukaisesti nimetty Chryslereiksi.

        Se on aika vähän verrattuna mitä isot Chryslerit silloin makso, New Yorker tai 300M oli 400 000-480 000mk ja Sebring tai LeBaron 240 000-300 000mk. Mutta eipä nuo hinnat hirveästi kalpene nykypäivällekään jos parisen vuotta sitten vielä myytyjä 300C V8 mallit maksoi 100 000 € kieppeissä eli jopa 600 000mk tai ylikin.


      • LK
        Mopar00000 kirjoitti:

        Kyllähän merkkiosat aina on kalliita, mutta Chrysleriin alkuperäisosat on lähes kalleimpia myös näissä ns. Premium-merkeissä. Mersuun ja BMW:hen on esimerkiksi halvemmat osat.

        Varaosien hinnat kanntaa vertailuttaa aina. Jotkut osat voivat yllättää kuten 1gen etupyörän laakeri. Kyselyiden tuloksena viime vuonna: Motonet 59, merkkilikke 54, muut varaosaliikkeet 80 - 280 Euroa !!!!!!!

        Alkuperäiseen kysymykseen auton hinnan pienuudesta. Halpa lähtöhinta ja lisäksi yleinen mielipide "se on jenkki älä osta". Tämä viimoinen suorastaan kirvoittaa minut juuri ostamaan tällaisen.

        Chrysler Neon 1st Gen 1995 - 1999 facebook


      • voi itku..
        Mopar00000 kirjoitti:

        Kyllähän merkkiosat aina on kalliita, mutta Chrysleriin alkuperäisosat on lähes kalleimpia myös näissä ns. Premium-merkeissä. Mersuun ja BMW:hen on esimerkiksi halvemmat osat.

        Siis craisu premium hah hah ja eritoteen neon hahahah päivän paras.. lähinnä amerikan mosse..


    • kjhkhkjhk

      Neon on siksi halpa että se on pieni auto ja tarkoituksella tehty ns. 'halpamalliksi' kilpailemaan amerikoissa korealaisia ja japanilaisia autoja vastaan mm. honda civic jne.

      Neonhan ei ole Chrysler vaan Dodge Neon. Jostain syystä ainakin suomessa sitä on myyty Chrysler-merkillä vaikka Chrysler-merkillä Amerikassa myydään vain kaikkein yleellisimpiä tämän konsernin autoja esim. 300m,300c, Sebring, Town and Country, Aspen, Pacifica yms. Nämä automallit maksavat suomessa uutena aika reippaasti.

      Neon ei varsinaisesti ole mikään huono auto päinvastoin, se on hinta/laatu suhteeltaan hyvä. Neon on maksanut uutena noin 20 tuhatta euroa joten muutamassa vuodessa sen hinnat laskevat jo alle 10 tonnin. Chryslereihin on todella kalliit varaosat ja huollot, vakuutukset ja verot. Varaosien saatavuus on myös aika huonoa, Neoniin kylläkin löytyy kohtuudella. Lisäksi Neonin valmistus on lopetettu vuonna 2005, joten sekin laskee hintoja. Jos voi suositella niin ainakin itse panostaisin ennemmin ostamaan Sebringin tai 300M:n joita saa toimivana 8-10 tonnin hintaan noin yli 5 vuotiaina, mutta nämä ovat tietysti suuria autoja ja kustannukset nousevat entisestään.

      Yksi heikko kohta on juurikin tuo että automaattiöljy kiertää syylärissä. Jos syyläri puhkeaa menevät nesteet ja öljyt sekaisin ja tästä voi aiheutua laatikon hajoaminen. Homma korjautuisi asentamalla erillis jäähdytin. Noissa kalliimmissa malleissa ei tietääkseni ole näitä syyläri jäähdyttimiä, ainakaan omassa Sebringissäni ei ole.

    • en ostaisi neonia uu

      Huollot on todella kalliita, samoin varaosat. Kuluttaa PALJON bensaa. Ruostuu melko herkästi. Etuakseli oli lähes poikki. Ihan hyvä ajaa.

      • Nöööönnönn

        Huollot ovat omasta mielestäni perussettiä, etenkin nyt kun AK lanseerasi uuden huolto-ohjelman, Value Servicen. Perustarkastukset ja öljynvaihto suodatin 88e, on niitä kalliimpiakin nähty. Voi tutustua rauhassa www.valueservice.fi jos jotain kiinnostaa tarkempi seloste.


      • rsmka

        missä sijaitsee etuakseli.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Nöööönnönn kirjoitti:

        Huollot ovat omasta mielestäni perussettiä, etenkin nyt kun AK lanseerasi uuden huolto-ohjelman, Value Servicen. Perustarkastukset ja öljynvaihto suodatin 88e, on niitä kalliimpiakin nähty. Voi tutustua rauhassa www.valueservice.fi jos jotain kiinnostaa tarkempi seloste.

        Tuohan nyt on pelkkä tarjouskampanja, sama oli viime keväänä. Ainakin itse kun käytin pari vuotta sitten Sebringin merkkiliikkeessä öljynvaihdossa ja jarruhuollossa niin hinta oli lähes 400€, eikä siihen vaihettu kuin uudet palat. Se oli eka ja viimeinen kerta. Mutta mitä sitten? Kyllähän tuon luokan autossa saa huollolle hintaa tullakin, mieluiten kuitenkin teen huollot itse niin pääsee halvemmalla.


      • Nöööönnönn
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Tuohan nyt on pelkkä tarjouskampanja, sama oli viime keväänä. Ainakin itse kun käytin pari vuotta sitten Sebringin merkkiliikkeessä öljynvaihdossa ja jarruhuollossa niin hinta oli lähes 400€, eikä siihen vaihettu kuin uudet palat. Se oli eka ja viimeinen kerta. Mutta mitä sitten? Kyllähän tuon luokan autossa saa huollolle hintaa tullakin, mieluiten kuitenkin teen huollot itse niin pääsee halvemmalla.

        Mitä siitä jos on tarjouskampanja? Mikä oli pointtisi? Huollot maksaa merkkihuollon suorittamina aina ylimääräistä, oli sitten automerkki mikä tahansa. Ja näyttää tuo "tarjouskampanja" tulleen aika pysyväksi, kun niin pitkään sitä on jo markkinoitu. Eli jos VS-hinnoilla mennään, niin eipä tuota Neonia nyt kovin kalliina voi pitää. Ja tosiaan, osaava tekee itse, kaikki ei osaa.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,
        Nöööönnönn kirjoitti:

        Mitä siitä jos on tarjouskampanja? Mikä oli pointtisi? Huollot maksaa merkkihuollon suorittamina aina ylimääräistä, oli sitten automerkki mikä tahansa. Ja näyttää tuo "tarjouskampanja" tulleen aika pysyväksi, kun niin pitkään sitä on jo markkinoitu. Eli jos VS-hinnoilla mennään, niin eipä tuota Neonia nyt kovin kalliina voi pitää. Ja tosiaan, osaava tekee itse, kaikki ei osaa.

        Niin siis pointtina oli se että tuossahan on vain 'perushuolto' eli öljynvaihto ja kuvitteelliset tarkastukset 88€. Ihan sinällään osuva hinta pelkästään sille, mutta eihän se kerro mitään paljonko esimerkiksi huollot maksavat noin yleensä jos mennään huoltokaavion mukaan. Löytyy tulpanvaihto, johtojen vaihto, automaattiöljyn vaihto, jakohihnan vaihto, jarruhuolto, nesteiden vaihdot, ilmastointihuolto jne kaikkea pientä. Noista mainitakseen ainakin Sebringiin jakohihnan vaihto maksaa noin 1100-1300€ riippuen liikkeestä, joten vaikkei Neonissa olekkaan samaa moottoria tuskin se kovin halpa siihenkään voi olla. Nämähän nyt kompensoi aika tavalla muiden Premium-merkkien kanssa, mutta ei mielestäni ole kovinkaan halpaa. Tavallisten autojen Toyotan tai VW huollot on paljon halvempia, tiedän siitä että meillä on niistä toinen.

        Varaosien hinnat on sitten vielä asia erikseen, jos kulutusosatkin ovat hinnoissaan niin loput on sitten jo tähtitieteellisiä summia maksavia. Neoniin kai kuitenkin löytyy kulutusosaa kohtuudella tarvikkeenakin.

        Tämän tarkoitus oli siis valaista sitä mitä Chryslerin pitäminen oikeasti maksaa, ei mitään muuta. Itselläni on Sebring ja olen siihen todella tyytyväinen, tähän mennessä on päästy todella halvalla ja kulutusosilla. Aina kuitenkin kannattaa ottaa huomioon että jos jotain isompaa hajoaa tämmöisessä autossa niin se ei tule olemaan halpaa esim. uusi automaattiloota asennettuna maksaa 7 tonnin tietämiä. En kuitenkaan lähtis Chrysleriä hankkimaan jos haluaa halvan kauppakassin.


      • Nöööönnönn
        ,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Niin siis pointtina oli se että tuossahan on vain 'perushuolto' eli öljynvaihto ja kuvitteelliset tarkastukset 88€. Ihan sinällään osuva hinta pelkästään sille, mutta eihän se kerro mitään paljonko esimerkiksi huollot maksavat noin yleensä jos mennään huoltokaavion mukaan. Löytyy tulpanvaihto, johtojen vaihto, automaattiöljyn vaihto, jakohihnan vaihto, jarruhuolto, nesteiden vaihdot, ilmastointihuolto jne kaikkea pientä. Noista mainitakseen ainakin Sebringiin jakohihnan vaihto maksaa noin 1100-1300€ riippuen liikkeestä, joten vaikkei Neonissa olekkaan samaa moottoria tuskin se kovin halpa siihenkään voi olla. Nämähän nyt kompensoi aika tavalla muiden Premium-merkkien kanssa, mutta ei mielestäni ole kovinkaan halpaa. Tavallisten autojen Toyotan tai VW huollot on paljon halvempia, tiedän siitä että meillä on niistä toinen.

        Varaosien hinnat on sitten vielä asia erikseen, jos kulutusosatkin ovat hinnoissaan niin loput on sitten jo tähtitieteellisiä summia maksavia. Neoniin kai kuitenkin löytyy kulutusosaa kohtuudella tarvikkeenakin.

        Tämän tarkoitus oli siis valaista sitä mitä Chryslerin pitäminen oikeasti maksaa, ei mitään muuta. Itselläni on Sebring ja olen siihen todella tyytyväinen, tähän mennessä on päästy todella halvalla ja kulutusosilla. Aina kuitenkin kannattaa ottaa huomioon että jos jotain isompaa hajoaa tämmöisessä autossa niin se ei tule olemaan halpaa esim. uusi automaattiloota asennettuna maksaa 7 tonnin tietämiä. En kuitenkaan lähtis Chrysleriä hankkimaan jos haluaa halvan kauppakassin.

        No jos välttämättä haluat tietää niin merkkihuollossa kaksi vuotta sitten hihnanvaihto ja kiristinrulla n. 750 euroa, pikkupajalla n. 420 euroa. Jälkimmäinen hinta todettu itse, merkkihuollon hinta automyyjän arviosumma, jota en voi siis itse henk.koht. todistaa oikeaksi., en koskaan jaksanut tarkistaa asiaa huoltopuolen henkilöiltä. Mutta mutta, onhan se totta että esim. volkkarin omistaja pääsee halvemmalla, jos lähimmästä Motonetistä osiaan hakee, kuka tykkää mistäkin. Itse perustuloisena en omaa neonia nyt aivan järjettömänä rahasyöppönä pidä, kunhan tosiaan tietää että mistä naruista vetelee, joku pikkupaja on hyvä olla etukäteen tiedossa. Itsekin löysin sellaisen vähän liian myöhään, olisin muutamaa satasta nyt rikkaampi.


      • LK

        Minun mielestäni ei kuluttanut paljon Bensaa kokoisekseen. Ajoin liki 80tkm 6 - 7l/100km kulutuksilla. tien päällä melkein vakiosti 6,2l/100km. Onhan se ehkä paljon mutta ei mielestäni liikaa. Minun autossani etuakseli ? oli ihan ehjä vielä pari viikkoa sitten (vm 95/96 aj 342tkm) kunnes vaihdoin uudempaan (vm97 190tkm)

        Varaosat joita tarvitsin edellisellä Neonilla olivat kohtuuhintaisia. (ilmanpuhdistin suodattimet, etup laakeri, äänenvaimennin, ajovalopolttimot, pyyhkijän sulat, renkaat ...)

        Facebook
        Chrysler Neon 1st Gen 1995 - 1999


      • BEMMISTI-STI
        ,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Niin siis pointtina oli se että tuossahan on vain 'perushuolto' eli öljynvaihto ja kuvitteelliset tarkastukset 88€. Ihan sinällään osuva hinta pelkästään sille, mutta eihän se kerro mitään paljonko esimerkiksi huollot maksavat noin yleensä jos mennään huoltokaavion mukaan. Löytyy tulpanvaihto, johtojen vaihto, automaattiöljyn vaihto, jakohihnan vaihto, jarruhuolto, nesteiden vaihdot, ilmastointihuolto jne kaikkea pientä. Noista mainitakseen ainakin Sebringiin jakohihnan vaihto maksaa noin 1100-1300€ riippuen liikkeestä, joten vaikkei Neonissa olekkaan samaa moottoria tuskin se kovin halpa siihenkään voi olla. Nämähän nyt kompensoi aika tavalla muiden Premium-merkkien kanssa, mutta ei mielestäni ole kovinkaan halpaa. Tavallisten autojen Toyotan tai VW huollot on paljon halvempia, tiedän siitä että meillä on niistä toinen.

        Varaosien hinnat on sitten vielä asia erikseen, jos kulutusosatkin ovat hinnoissaan niin loput on sitten jo tähtitieteellisiä summia maksavia. Neoniin kai kuitenkin löytyy kulutusosaa kohtuudella tarvikkeenakin.

        Tämän tarkoitus oli siis valaista sitä mitä Chryslerin pitäminen oikeasti maksaa, ei mitään muuta. Itselläni on Sebring ja olen siihen todella tyytyväinen, tähän mennessä on päästy todella halvalla ja kulutusosilla. Aina kuitenkin kannattaa ottaa huomioon että jos jotain isompaa hajoaa tämmöisessä autossa niin se ei tule olemaan halpaa esim. uusi automaattiloota asennettuna maksaa 7 tonnin tietämiä. En kuitenkaan lähtis Chrysleriä hankkimaan jos haluaa halvan kauppakassin.

        No jos bemarista hajoo vaihdeloota on se 2x 7 tonnii....

        ja yhtä laadukas vehje on bemmi.

        ehkä kannattaa ottaa se chrysler...

        se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa samasta asiasta.


    • älä katso hintaa

      Kyllä totuus on se, että kuten tuossa aiemmin joku mainitsikin, niin neon on tehty halpa-autoksi. Ja sitä se ehdottomasti onkin. Kysymyksenä voisin heittää, että ostaisitko lada samaran?

      Ei kannata todellakaan tuijottaa sitä hintalappua ja joitakin varusteita kuten ilmastointia.
      Neonissa on niin paljon murheita, että sitä ei kannata ykkösautoksi harkita. Kyllä siinä anopillakin voi suu vääntyä mutruun kun pienistä kilometreistä huolimatta aina saa pelätä milloin se jättää välille ja katsastuksessa aina pompaa.

      Samalla rahalla saat esim. pari vuotta vanhemman vw golfin tai opel astran. Ovat paljon luotettavimpia ja koriltaan kestävämpiä.

      • 3+18

        olla huumorimiehiä! Meillä Neoni on aina mennyt 1. kerralla katsastuksesta läpi ja autolla ajetaan n.20tkm vuodessa, eli kyllä sillä nuo alkup. kysyjän ajomäärät hoituu.


      • Nöööönnönn
        3+18 kirjoitti:

        olla huumorimiehiä! Meillä Neoni on aina mennyt 1. kerralla katsastuksesta läpi ja autolla ajetaan n.20tkm vuodessa, eli kyllä sillä nuo alkup. kysyjän ajomäärät hoituu.

        olen samoilla linjoilla, itselläni ensimmäinen neon (2gen, vm. -00) ja jokaisella kerralla puhtaasti läpi, ei yhden yhtä huomautusta. Kuka käskee viemään huoltamattoman kotteron katsastukseen, niitä kärryjä pitää osata joskus korjatakin / korjauttaa, ihme älykköjä taas liikenteessä.


      • 8+2
        Nöööönnönn kirjoitti:

        olen samoilla linjoilla, itselläni ensimmäinen neon (2gen, vm. -00) ja jokaisella kerralla puhtaasti läpi, ei yhden yhtä huomautusta. Kuka käskee viemään huoltamattoman kotteron katsastukseen, niitä kärryjä pitää osata joskus korjatakin / korjauttaa, ihme älykköjä taas liikenteessä.

        Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että Chrysler on amerikan mosse!


      • ööööööööö
        8+2 kirjoitti:

        Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että Chrysler on amerikan mosse!

        No nyt alkoi kiinnostaa.


      • se
        ööööööööö kirjoitti:

        No nyt alkoi kiinnostaa.

        Amerikan mosse on kyllä ennen ollut Rambler!!


      • volga siber/ mosse
        se kirjoitti:

        Amerikan mosse on kyllä ennen ollut Rambler!!

        Kyllä mutta Rambleria ei enää tehdä, paikan on vallannut Chrysler jota vielä tehdään ainakin jossain määrin, toki malleja poistuu vähän väliä. Kohta Craisun lippulaiva on Fiat/Chrysler 500.


      • voivitunapinat
        volga siber/ mosse kirjoitti:

        Kyllä mutta Rambleria ei enää tehdä, paikan on vallannut Chrysler jota vielä tehdään ainakin jossain määrin, toki malleja poistuu vähän väliä. Kohta Craisun lippulaiva on Fiat/Chrysler 500.

        Kerro toki miksi Chrysler on amerikan mosse? Löytyykö sulla sille järkevää fakta perustetta? Miksei Dodge tai Chevrolet ole amerikan mosseja, ne kun kuitenkin ovat perus kulkineita siellä? Chrysler on sentään konsernin lippulaiva-merkki ja arvostettu auto jenkeissä, vähän epäilen että se ei ihan mosse ole. Kateelliset pallinaamat vaan herjaa päivästä toiseen täällä ja yrittävät saada mopojaan viritettyä.


      • xzcba

        hyvä vertaus Neon/Samara. Aikoinaan eräässä lehdessä testattiin molemmat ja tuumasivat että ovat kuin kaksi marjaa, kirveellä ja lekalla kasattuja molemmat ja oli kuvia molempien osien sovituksista ja työstöjäljistä. Molemmathan on tehty kertakäyttökulkupeleiksi joita ei tarkemmin kannata syynätä, vähän niinkuin Sten-konepistooli aikoinaan.


      • cderfv
        volga siber/ mosse kirjoitti:

        Kyllä mutta Rambleria ei enää tehdä, paikan on vallannut Chrysler jota vielä tehdään ainakin jossain määrin, toki malleja poistuu vähän väliä. Kohta Craisun lippulaiva on Fiat/Chrysler 500.

        syslerin 500 on tulossa 2 pyttyinen bensaturbo, melkein litran kokoinen, no sevyn lippulaivaksi on tulossa Aveo, sielläkin mahoton pata. Suomen myynnissä olevat servoletit on kaikki Koreassa malmistettuja, tosin niissä on vähän vikoja kun pärjäävät hyvin katsastustilastoissa.


      • kkkkkkkkkkkk
        xzcba kirjoitti:

        hyvä vertaus Neon/Samara. Aikoinaan eräässä lehdessä testattiin molemmat ja tuumasivat että ovat kuin kaksi marjaa, kirveellä ja lekalla kasattuja molemmat ja oli kuvia molempien osien sovituksista ja työstöjäljistä. Molemmathan on tehty kertakäyttökulkupeleiksi joita ei tarkemmin kannata syynätä, vähän niinkuin Sten-konepistooli aikoinaan.

        No Neon on edelleen merkiltään Dodge ja tehty halpa-autoksi. Aidot Chryslerit on sitten vähän eri maata.


      • LK

        Ensimmäinen auto minun historiassa jonka "uskalsin" viedä katsastukseen lennosta. Kerran toki on puolihylsykin tullut, takasumuvalo ei palanut. Mutta osasin ihan itse vaihtaa polttimon.

        Korin kestävyydestä en osaa sanoa yhtään mitään. Minulla kävi tuuri kun ei ollut siellä korjattavaa kuin pakoputken kiinnitysraudoissa. Helmat yms muut ainakin silmämääräisesti vielä maalipinnalla pari vikkoa sitten (vm 95/96) Yleisesti olen kuullut että ovat juuri koriltaan kestäviä, no mulla ei ainakaan hajonnut.


      • LK
        8+2 kirjoitti:

        Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että Chrysler on amerikan mosse!

        Ja Nissani on Japanin mosse jne.. Mutta Mossetkin ovat kehittyneet huomasin sen.


      • LK
        voivitunapinat kirjoitti:

        Kerro toki miksi Chrysler on amerikan mosse? Löytyykö sulla sille järkevää fakta perustetta? Miksei Dodge tai Chevrolet ole amerikan mosseja, ne kun kuitenkin ovat perus kulkineita siellä? Chrysler on sentään konsernin lippulaiva-merkki ja arvostettu auto jenkeissä, vähän epäilen että se ei ihan mosse ole. Kateelliset pallinaamat vaan herjaa päivästä toiseen täällä ja yrittävät saada mopojaan viritettyä.

        JEP!! Nuo Mosse väittämät ja mustatuntuu jutut ovat vuosien perinnettä.. niitä on aina ollut ja tulee olemaan riippumatta yhtään mistään.

        Chevyä pidetään paremmiston autona vaikka ihan perusduunarin vehkeeksi sekin on tehty, Camaro on ollut aina suuressa huudossa, vaikka alkuperältään tehtiin halvemmaksi suorituskykyyn nähden. Chrysler ei ole ollut koskaan suurin, mutta ei se mikään halpatuote aina ole ollut. Mallimerkkejä toki aina löytynyt halvasta kalliiseen.

        Kehumatta ylimääräistä voin silti sanoa, että elämme uudessa 60kyt luvussa... "ne on kapitalistien autoja, ei meidän.."

        Facebook Chrysler Neon 1st Gen 1995 - 1999


      • turbolentti

      • Niimpäniin..
        turbolentti kirjoitti:

        Ja vähän olis ehkä laadussa peräänkatsomisen varaa:

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/06/34187&sort=false

        Eiköhän noita ole joka merkillä, jos lähdetaan maailmanlaajuisesti katsomaan. Eri juttu on sitten miten niistä yleensä edes tiedotetaan. Nyt laitettiin Chrysler syömään paskaa pienimpänä ja tappiollisimpana yrityksenä jotta voidaan 'suojata' isompia GM:ää yms, se on politiikkaa. Näinhän se on aina ollut. Esim Mersua ja BMW:tä suojataan kaikelta mahdolliselta pyyhkimällä viat maton alle, eikä niistä tiedoteta mitään. Koskaan ei tule takaisinkutsuja yms, vaikka jokainen tietää että niissä on ihan yhtälailla vikoja kuin muissakin.


      • xie
        LK kirjoitti:

        Ensimmäinen auto minun historiassa jonka "uskalsin" viedä katsastukseen lennosta. Kerran toki on puolihylsykin tullut, takasumuvalo ei palanut. Mutta osasin ihan itse vaihtaa polttimon.

        Korin kestävyydestä en osaa sanoa yhtään mitään. Minulla kävi tuuri kun ei ollut siellä korjattavaa kuin pakoputken kiinnitysraudoissa. Helmat yms muut ainakin silmämääräisesti vielä maalipinnalla pari vikkoa sitten (vm 95/96) Yleisesti olen kuullut että ovat juuri koriltaan kestäviä, no mulla ei ainakaan hajonnut.

        Varmaan meille on osunut sunnuntai-Neon (2002), kun viisi vuotta ollaan ajettu, eikä ole yhtä ainoaa vikaa ollut. Huollot on tehty ja kulutusosat, kuten jarrut, akku, renkaat, vaihdettu.

        Autolla ajaminen on, jos ei viimosen päälle, niin kuitenkin paremmasta päästä. Perheen neljä ajokortillista valitsee sen mieluummin kuin ykkösautomme, joka on eräs ruotsalainen merkki. Johtuu paljolti Neonin automaattilootasta.

        Merkkihuollot ja merkkivaraosat ovat kalliita, se on totta. Mutta kokonaisuutena voin sanoa, aika paljon autoja nähneenä ja ajaneena, että Neon on aliarvostettuun hintaansa nähden todella hyvä hankinta. Ja ainakin meidän tapauksessamme itse luotettavuus.


      • ykköskakkos
        xie kirjoitti:

        Varmaan meille on osunut sunnuntai-Neon (2002), kun viisi vuotta ollaan ajettu, eikä ole yhtä ainoaa vikaa ollut. Huollot on tehty ja kulutusosat, kuten jarrut, akku, renkaat, vaihdettu.

        Autolla ajaminen on, jos ei viimosen päälle, niin kuitenkin paremmasta päästä. Perheen neljä ajokortillista valitsee sen mieluummin kuin ykkösautomme, joka on eräs ruotsalainen merkki. Johtuu paljolti Neonin automaattilootasta.

        Merkkihuollot ja merkkivaraosat ovat kalliita, se on totta. Mutta kokonaisuutena voin sanoa, aika paljon autoja nähneenä ja ajaneena, että Neon on aliarvostettuun hintaansa nähden todella hyvä hankinta. Ja ainakin meidän tapauksessamme itse luotettavuus.

        Meillä on Chrysler Sebring ykkösautona ja E-Mersu farmari on kauppakassi. Siis jos tällä 'ykkösautolla' tarkoitetaan parempaa autoa taloudessa, sillä kuitenkin ajetaan vähemmän ja pidetään paremmin. Meillä ajetaan Chryslerillä mieluummin siksi että se on tyylikkäämpi ja vähän parempi ajaa, vaikka eihän se Mersukaan huono ole.


      • make me laugh

        Ei kannata mitään romuja ooppeleita tai astroja ostella. Halvemmalla saa uudemman neonin jolla on parempi ajaakin, sekä löytyy edes jotain varusteita. Halpa käyttää ja pitää.

        saksalaista kun ostaa niin voi sanoo rahoille soronnoo ja sit saa kiikuttaa ne paaliin.

        jenkit voitti sakut sodassakin.


    • tojomiehet trollaa

      Itelläni ollut -99(1st gen) Neon nyt vuoden. Huoltoa on ollut, mutta se huomioitiin ostettaessa.
      Olen ostanut lähes kaikki varaosat Motonetistä itse, eikä saatavuudessa ole ollut mitään ongelmia. Jakopään osat, takaiskarit(TRW), takapönttö, jarrupalat.. Asennukseen olen käyttänyt erästä pintä peruskorjaamoa Helsingistä, ja ei ne hinnat kyllä päätä huimaa, jakopään vaihto esim. 250€, jarrupalat eteen takapönttö 130€.
      EN YMMÄRRÄ IHMISIÄ, KETKÄ VIELÄ HALUAVAT KÄYTTÄÄ MERKKILIIKKEITÄ!!! Ne yleensä löytää kaikenmaailman vikoja ja soittelee perään että sekin pitäis vaihtaa ja se ja se...
      Mullekkin on tullut postiluukusta pari kertaa toi 88€ tarjous..ei voi muutaku repeillä. Siellä vaihdetaan öljyt, ja samalla etitään kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat, mitkä on heidän mielestään pakko korjata. Sitten siitä rahasta vasta aletaan OIKEASTI puhumaan...lol!

      Neoni noin muuten on ollut kyllä hyvä ostos - erinomainen ajaa, ja tehokas moottori. Kaupungissa kuluu noin 10 litraa satasella(vähemmälläkin varmaan pääsee) ja maantiellä 7 litran pintaan. Ja juuri meni läpi leimasta ekalla ;) Ei ruostetta MISSÄÄN.

      Halpuus tosiaan johtunee halvasta lähtöhinnasta, ja siitä, että auto on AMERIKAN MITTAPUULLA halpa-auto. Ihan niinkuin Tojotatkin ym japsit. ja sille yhdelle hyypiölle, kuka väitää tätä ladaksi - onko ladassa automaattivaihteisto ja sähkölasit vakiona?

      Suosittelen Neonia!

      PS. Jos haluat enemmän suorituskykyä - ota 1st gen(eli vm -95-99); enemmän mukavuuksia - 2nd gen ->

      • Itkeäkö vaiko nauraa

        Mitäpä tuohon voi sanoa, tiedän tapauksen jossa neon kävi Autokeskuksen huollossa, juurikin tässä 88e "perushuollossa", auto meni kuukausi tämän jälkeen katsastukseen, ja takapöntöstä löytyi reikä joka sekoitti sen verran päästömittauksia että tuli hylätty. Määräaikaishuollon raportissa ei ollut mitään mainintaa viasta, pakoputkisto merkattu kunnossa olevaksi, että tällaista.

        Suosittelen todellakin kiertämään kaukaa AK:n räpellykset, tulee kannattavammaksi etsiä jostain joku pikkupaja, lätkäistä 50-100e äijälle kouraan niin taatusti tulee viat paremmin esille kuin yhdessäkään merkkihuollossa, valitettavasti.


    • ei riemulla rchyslri

      NEON vm.01 4aut, ajettu130tkm katsatettu 1.3.11 lähtee hintaan4500€ ehyt ja siisti, kaikkitoimii.

    • ramiz25

      mikä vikana? neon 95 2.0 nykii helvetisti pienillä kierroksilla.!kiitoksia

    • Leksa_

      Oikeasti en tiedä miksi ne niin halpoja ovat. Mutta muutama vuosi sitten kun vanha corollamme yskäisi kuolinyskän, tuli "uuden" auton hankinta ajankohtaiseksi. Ajattelin jo ennen ostoa että joku ranskanrauta vanha pösö tai joku amerikkalainen koska ovat epäsuosittuja mutta usein mainettaan parempia kuitenkin.

      Ensimmäisen Neonin ostin melkein 360tkm ajettuna vm 95 ja se ainakin toimi mielestäni sen 40tkm minkä ajoimme niin ihan hyvin. Etupyörän laakeri piti vaihtaa ja siinä alkuperäinen maksoi 52€ ja tarvike 120€ muualla paitsi Motonetissä 59€. Hinnat tiedän koska kysyin ei oota pariin otteeseen.

      Takaiskarin yläpään kumit piti kovalla pakkasella ääntä mistä pääsi kiristämällä mutteria iskarin päässä.

      Vaihdoin vuotta uudempaan mutta "vain" 195tkm ajettuun vuosi sitten enkä vielä ole pettynyt ostamaani autoon.

      Ei Neonit ole ihan sitä mitä joskus Valiantit tai Dartit olivat silloin verrattuna yleisesti, mutta kelpoisia pelejä mielestäni.

      Polttoaineen kulutusta monet pelottelivat kovasti.

      Minulla se vm 95 meni keskimäärin 6,1 l/100km ja tämä 96 menee hiukan pienemmällä. Eivät kai sitten mitään pensapihejä ole, muttei ihan ryöstele pensaakaan.

    • monta neonii takana

      neoni on hyvä auto, ne hajoaa vaan kun eivät ihmiset viitsi huollattaa autojaan. nuo vaihdelaatikot kannattaa huoltaa jossain asiantuntevassa liikkeessä, muuten laatikko menee päin persettä.

      osat ei paljoa maksa, se työ on kun maksaa. jos osaa niin tekee itse ne hommat.

      • neonvm014aut

        -Kyllä vaihdelaatikon(automaatti) öljyt voi vaihtaa itsekkin, öljypohja irti öljyt törpöön, uusi putsari ja öljypohja kiinni, joko tiivistettä (korkki) tai liimalla(itse käytän liimaa) ja 4L öljyä Mopar,Mag ym. Ja eurot omaan taskuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 109
      5971
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe