Mielipiteitä kaivataan!

(ex)masentunut

Minulla diagnosoitiin vaikea masennus muutama vuosi sitten. Halusin kuitenkin päättää hoitosuhteen, koska en kokenut saavani siitä mitään apua. Aloitin uuden elämän uudella paikkakunnalla ja hetken voinkin paremmin kuin aikoihin. Hetkittäin kuitenkin vanhat asiat kummittelevat mielessä ja etenkin keväisin ja syksyisin masennus meinaa kaataa sänkyyn. En kuitenkaan koe olevani järin masentunut (etenkin jos vertaa muutaman vuoden takaiseen aikaan). Lähinnä koen kaiken olevan turhaa, joka tekee minusta välinpitämättömän. "Kaikki on turhuutta" -ajatukset kuitenkin vaivaavat minua ja haluaisin niistä eroon. Haluaisin vielä joskus oppia nauttimaan elämästä!
Itsemurha-ajatuksista olen päässyt kokonaan eroon, olen jopa alkanut pelkäämään kuolemaa. (Ehkä jopa liikaa.) Mutta kun tulee hetkiä jolloin on todella vihainen/surullinen/pettynyt/häpeissään en osaa käsitellä tunteita kuin vain ajatuksella: "mä tapan itseni tai ainakin vahingoitan". Tähän asti olen pystynyt pitämään sen vain ajatuksena, mutta välillä ajatukset pelottavat minua, pelkään, että teen itselleni jotain peruuttamatonta suutuspäissäni.
Pointti tässä oli se, että haluaisin kuulla muiden mielipiteitä siitä kannattaisiko hakea apua? Ja mistä sitä apua saa? Vai onko tämä täysin "normaalia"? Hoitoon hakeutumisessa on myös riskinsä, sillä ihmisillä, etenkin minulla, on taipumusta mennä vain huonompaan kuntoon. Ja usein hoito antaa itselleni luvan ajatella, että olen masentunut ja minulla on oikeus olla laiska. Viimeiseen asti haluan vältellä pohjamutia, mistä joskus olen vaivoin ryöminyt ulos. En halua sairauslomalle, vaikka töihin lähteminen usein onkin tuskaa. Työ on kuitenkin se joka pitää minut edes jotenkin kiinni elämässä!

1

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyörii lause "kaikki on turhuutta" -ajatuksia niin sehän kai kertoo siitä, että elämästä puuttuu jokin syy, tarkoitus miksi elää. Sellaisen asian löytäminen, joka antaa sitä tarkoitusta elämääsi olisi varmaan se oleellisin juttu.

Sanoit olevasi työssä ja työ antaa sitä tarkoitusta edes jonkin verran. Niinhän se on itsellänikin.
      Työpaikkasi kuuluu varmaan jonkin työterveyshuollon piiriin, joten sieltä voi myös kysellä (työnantajan laskuun) mitä voisi asialle tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1460
    3. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1161
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1079
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1047
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      942
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      819
    8. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      807
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe