Vinkkejä kaipaan

uusi kärhöharrastaja

Elikkäs...
Viime kesänä laitoin Alppikärhöä ja Kiinankärhöä kasvamaan tällästä "ruusuporttia" vasten. Molemmilta puolilta porttia lähtee siis kasvamaan kumpaakin sorttia. Ensin ei tapahtunut yhtään mitään. Sitten toisella puolen porttia joka on siis ihan auringossa koko ajan , lehdet oli täynnä ötiköitä ja suureksi osaksi ne popsittiin. Laitoin tietysti mäntysuopaliuosta , kun ei auttanut niin sitten spraypullosta hyönteismyrkkyä.

Katosivat kyllä, mutta eipä lähtenyt kasvuun sitten ne yksilöt..ainakaan pituutta ei tullut yhtään. Mutta toisella puolen porttia joka on hiukan varjosampi puoli (jota varjostaa rakennus) alkoi loppuksesästä tulla sitä pituutta.Suunnilleen 170cm:n korkeuteen. Kukkia tuli vain Kiinankärhöön pari ..Alppiin ei yhtään.

Varsinainen kysymys kuuluu: Pitääkö nyt kuihtuneet varret leikata alas? Jos en leikkaa niin jatkaako kärhöt kasvamista siitä pituudesta mihin jäivät, vaiko tuleeko uusia alkuja juuresta ja vanhat kuihtuneet jäävät rumasti esiin? Onko kasvutapa samanmoinen kuin perennoilla?
Eli toimitaanko samalla tavalla kuin perennojen kanssa? Itse tapaan leikata kuihtuneet kukkavarret pois vasta keväällä.

Lannoitus asiaa vielä. Itse olen antanut kasteluveden mukana samaa kuin muillekin kukille. OK?
Asun vyöhykkeellä IV.
Toivottavasti joku kokenut kärhöharrastaja antaisi apua.

2

837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärhöilijä

Alppikärhöä ei leikata. Kuihtuneet köynnökset alkavat vihertään kevään edetessä. Todella ruman näköinen nyt, mutta kun jaksaa odottaa niin "herää eloon" . Kiinankäkrhöstä minulla ei ole kokemusta, mutta luulisin että sitäkään ei tarvitse leikata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      150
      11375
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8092
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      56
      5864
    4. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      10
      4616
    5. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      161
      4564
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      32
      4321
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      84
      4183
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      84
      3467
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80