Kaverit hylkäsi

entinen kaveri

Onko mulle käynyt niin että viimeisetkin kaverit hylkäävät kun sain lapsia? Jotenkin tuntuu että ne eivät halua olla tekemisissä kanssani? Avokkini ei päästä minua kalareissuille sun muuta, eli sikäli ymmärrän kavereitani jotka ovat lapsettomia vielä päälle kolmikymppisenäkin. Miten teillä?

114

12715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukkeli 35vvvvvv

      Näinhän se menee,mutta olet varmaan saanut enemmän tilalle.
      Minä ainakin kadehdin ennen kavereitani ,joilla oli lapsia.
      Nyt minäkin saan nauttia lasteni ja vaimoni seurasta.
      Tietysti kalaan on joskus päästävä sehän on selvä!

      • niinpä...

        no eihän vaimo kavereita korvaa...


      • k<löc<

        Mihin tarvitset kavereita? Vaikka olet mennyt naimisiin, ei oma persoonasi ole kadonnut mihinkään. Toiseksi,
        vaimosi ei pysty täyttämään kaikkia sosiaalisia tarpeitasi yhtä lailla kuin sinäkään et pysty täyttämään hänen sosiaalisia tarpeitaan. Vai onko vaimokin lopettanut kaverien tapaamiset ja kahvittelut? Arvojärjestys on eri asia.Puoliso ja lapset ennen muita, mutta pitää ihmisellä olla omaa elämääkin. Miksei miehet saisi lähteä joskus
        kavereiden kanssa viikonloppuna kalaan ilman perhettä? Huom! Sovitusti ja silloin tällöin. Kyse on keskinäisestä luottamuksesta ja puolisoiden kesken tehdyistä pelisäännöistä eli kompromisseistä.
        Keskustelun aloittelijalle; mieti onko teidän välinen luottamus kunnossa? Kaverit varmaan ei tiedä mitä sun kanssa voi jutella tai pelkää että sä et muusta puhu kuin kakkavaipoista yms. Ota yhteyttä kavereihin, kysy mitä kuuluu ja puhu muutakin kuin lapsesta. Mieti myös miksei vaimon ja lapsen seura riitä.


      • huh huh
        k<löc< kirjoitti:

        Mihin tarvitset kavereita? Vaikka olet mennyt naimisiin, ei oma persoonasi ole kadonnut mihinkään. Toiseksi,
        vaimosi ei pysty täyttämään kaikkia sosiaalisia tarpeitasi yhtä lailla kuin sinäkään et pysty täyttämään hänen sosiaalisia tarpeitaan. Vai onko vaimokin lopettanut kaverien tapaamiset ja kahvittelut? Arvojärjestys on eri asia.Puoliso ja lapset ennen muita, mutta pitää ihmisellä olla omaa elämääkin. Miksei miehet saisi lähteä joskus
        kavereiden kanssa viikonloppuna kalaan ilman perhettä? Huom! Sovitusti ja silloin tällöin. Kyse on keskinäisestä luottamuksesta ja puolisoiden kesken tehdyistä pelisäännöistä eli kompromisseistä.
        Keskustelun aloittelijalle; mieti onko teidän välinen luottamus kunnossa? Kaverit varmaan ei tiedä mitä sun kanssa voi jutella tai pelkää että sä et muusta puhu kuin kakkavaipoista yms. Ota yhteyttä kavereihin, kysy mitä kuuluu ja puhu muutakin kuin lapsesta. Mieti myös miksei vaimon ja lapsen seura riitä.

        Kyllä mies tarvitsee muidenkin ihmisten kuin vaimon ja lasten seuraa. Olen nainen ja kun saan lapsia, niin kyllä minun mies pääsee kavereita tapaamaan, koska haluan itsekin tavata omia kavereita. Hyvää vaihtelua vaipanvaihdolle ym. Ei toista ihmistä saa kotiin sitoa. Semmoinen on jo vähän sairasta touhua.


    • hylkää

      Ne ei vaan tiedä mitä sun kanssa puhuis.
      Ihmettelen kysymystä: mihin tarvitset kavereita??
      Eikö ihminen ole sosiaalinen olento, joka tarvitsee ympärilleen erilaisia verkostoja. Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. Itselleni on käynyt niin, että kun tapasin mieheni, oltiin kuin paita ja peppu. Ei tarvittu ketään muita. Vuodet kuluivat, oltiin vaan lasten kanssa ja lasten kavereiden. Nyt olemme kahden, mutta vielä nuoria, ei ole ystäviä. Itseaiheutettua, mikä harmittaa vielä enemmän. En syytä sinua enkä kavereita, mutta oletko itse muuttunut ??
      Yritän tässä vaan sanoa, että yritä saada puolisosi ymmärtämään ystävien merkitys ja yritä sinäkin patistaa puolisosi tyttöjen iltaan, antakaa kummallekin mahdollisuus nauttia ystävistä ja olkaa onnellisia toistenne ystävistä.
      Eikä se tarkoita missään nimessä, etteikö rakastaisi lapsiaan ja nauttisi heistä, miksi niiden pitäisi poissulkea toisensa.

    • Jestakko sentään

      Nyt sulla pitäisi olla perhe kaikkein tärkein mutta kyllä sun pitää joskus päästä myös kalaan, ei kuitenkaan joka viikonloppu eikä baarireissuja. Et tarvitse niitä, sullahan on perhe ja siitä kateeliset kaverit. Monet miehet ihmettellee miksi heidät jätetään lapsien elämän ulkopuolelle, sulla on jo alku siihen. En ihmettelis vaikka avokki häipyisi lapsen kanssa kun et ole sitoutunut perheeseen vaan kaverit on noin tärkeitä.

      • Lapseton isukki

        Lapsiperheen isällä tai äidillä ei voisi olla baarireissua. Lapsillahan on luultavasti isä sekä äiti, että ei sen pitäisi olla esteenä, etteikö toinen voisi hoitaa. Jotenkin käsittämätöntä ja miesten aliarvoimista nykyään, että äiti ei voi lähteä yön yli reissulle kavereiden kanssa, kun on pieniä lapsia kotona. Onhan lapsella se isäkin siellä kotona.


      • Lapseton isukki kirjoitti:

        Lapsiperheen isällä tai äidillä ei voisi olla baarireissua. Lapsillahan on luultavasti isä sekä äiti, että ei sen pitäisi olla esteenä, etteikö toinen voisi hoitaa. Jotenkin käsittämätöntä ja miesten aliarvoimista nykyään, että äiti ei voi lähteä yön yli reissulle kavereiden kanssa, kun on pieniä lapsia kotona. Onhan lapsella se isäkin siellä kotona.

        Ihan totta. Itsellä ei oikeastaan kaveripiiriä ollutkaan kun lapsi tuli, mutta tapasin sitten vanhan kaverin (jolla itsellä oli puolivuotias!) jonka kanssa sai tehtyä kaikenlaista kivaa yhdessä lasten kanssa. Ja lapsettomien kavereiden kanssa mentiin peli-iltoihin mukaan mukelon kanssa jos äiti ei pystynyt lasta hoitamaan sillä aikaa. Ei niiltä tullut mitään vastalausetta, yksi vaan kysyi "ei kai toi vaan ala huutamaan?". Eikä muksu huutanut. Nukkui suurimman osan aikaa.

        Bottom line, people: lapsen tulo muuttaa elämää, mutta sen ei pitäisi muuttaa ihmistä (ei sinua tai lähimmäisiäsi).

        nimim. 21v isä.


      • wamic

        Miten tota ihmettelet? Että avokki lähtee, kun mies käy välillä kavereiden kanssa? Voi perse mikä ajattelu tapa. Kyllä jos mulla olisi tuollainen vaimo, joka ei mihinkään päästäisi, niin minä lähtisin kävelemään. Sairasta sitoa ketään noin paikalleen.
        Kyllä meillä' käy molemmat joskus reissuissa ilman muuta perhettä, eikä siitä avioeroja ole tullut.
        ja vaikka minäkin kävin viime viikonloppuna kavereiden kanssa mökillä, niin silti minulle maailman tärkein asia on perhe. Tällä hetkellä poikia on kaksi, ja yksi on vielä tuloillaan.
        Mutta me ehkä ollaankin sitten ainoat normaalit tällä palolla.


      • hohhhoi
        Lost-His-Mind kirjoitti:

        Ihan totta. Itsellä ei oikeastaan kaveripiiriä ollutkaan kun lapsi tuli, mutta tapasin sitten vanhan kaverin (jolla itsellä oli puolivuotias!) jonka kanssa sai tehtyä kaikenlaista kivaa yhdessä lasten kanssa. Ja lapsettomien kavereiden kanssa mentiin peli-iltoihin mukaan mukelon kanssa jos äiti ei pystynyt lasta hoitamaan sillä aikaa. Ei niiltä tullut mitään vastalausetta, yksi vaan kysyi "ei kai toi vaan ala huutamaan?". Eikä muksu huutanut. Nukkui suurimman osan aikaa.

        Bottom line, people: lapsen tulo muuttaa elämää, mutta sen ei pitäisi muuttaa ihmistä (ei sinua tai lähimmäisiäsi).

        nimim. 21v isä.

        Miten niin lapsen tulon ei pitäisi muuttaa ihmistä? Tuolla logiikalla elämäsi on täynnä uusia tapahtumia, mutta sinä se vaan et muutu miksikään. Kun kasvat hieman, huomaat, että hups, niinpä sitä vaan on itsekin johonkin suuntaan muuttunut. Luonne ei ole mikään kiveenhakattu asia sekään, joitain aika pehmentää, jotkut muuttuvat kyynisiksi. Tämä on vain yksi esimerkki muutoksesta.


      • lapsiperheellinen
        Lapseton isukki kirjoitti:

        Lapsiperheen isällä tai äidillä ei voisi olla baarireissua. Lapsillahan on luultavasti isä sekä äiti, että ei sen pitäisi olla esteenä, etteikö toinen voisi hoitaa. Jotenkin käsittämätöntä ja miesten aliarvoimista nykyään, että äiti ei voi lähteä yön yli reissulle kavereiden kanssa, kun on pieniä lapsia kotona. Onhan lapsella se isäkin siellä kotona.

        kyllä minä baarissa käyn vaikka yksi oma ja viis miehen vanhasta suhteesta

        eikä se mitään aiheuta


      • ZZ

        Siis mitä?! Kaverit olis kateellisia siittä, että jollain on perhe, hei HALOO ei kaikkia kiinnosta alkaa leikkimään
        kotia, joillekin, kuten itselleni on paljon tärkeämpää vapaa elämä, kaverit ja menestyminen.
        Perheen perustaminen ei paljon vaadi, siihen pystyy lähes jokainen jos niin haluaa.


      • 3 lapsen yh
        ZZ kirjoitti:

        Siis mitä?! Kaverit olis kateellisia siittä, että jollain on perhe, hei HALOO ei kaikkia kiinnosta alkaa leikkimään
        kotia, joillekin, kuten itselleni on paljon tärkeämpää vapaa elämä, kaverit ja menestyminen.
        Perheen perustaminen ei paljon vaadi, siihen pystyy lähes jokainen jos niin haluaa.

        juu perheen pystyy perustamaan ihan kuka vaan ja koska vaan....se vaan on eriasia et pystyykö siitä huolehtiin ja ottamaan vastuun. laaina monesta ei siihen ole.


      • mutkasuussa
        ZZ kirjoitti:

        Siis mitä?! Kaverit olis kateellisia siittä, että jollain on perhe, hei HALOO ei kaikkia kiinnosta alkaa leikkimään
        kotia, joillekin, kuten itselleni on paljon tärkeämpää vapaa elämä, kaverit ja menestyminen.
        Perheen perustaminen ei paljon vaadi, siihen pystyy lähes jokainen jos niin haluaa.

        ei se todella paljon vaadi mutta sen pitäminen vaatii , ja siitähän sinä ja kaverisi ei tiedä mitään.. vapaa ja lapseton elämä on hukkaan heitettyä aikaa... itse elänyt aikoinani sitä vapaata ja olevinaan pirun hauskaa ja kadehdittavaa elämää mutta huhhuh.. onneksi heräsin, eihän siinä ole yhtään mitään järkeä.


    • Matti Viikate

      Ihan normaalia on että lasten saaminen hiljentää muuta toimintaa, usein myös lapsettomat antavat samansuuntaisia lausuntoja lapsellisista(eli siis vanhemmista), että heitä kiinnostavat vain lapset ja lapsi sitä lapsi tätä. Menee tuo homma vähän milloin mitenkin päin, mutta normaalia on että menee. Se on kanssa aika tiukkaa faktaa, että puoliso ja lapset tuovat ihan kivasti sisältöä elämään. Ei siinä riitä enää niin aikaakaan sitten kavereille, samalla tavalla kuin ennen. Sen kyllä ymmärrän että sinulla voi olla rankkaa, sekin on aika normaali tunne tilanteeseen liittyen.

      http://mattiviikate.newsvine.com/

    • jdask jdkl

      Tuskin se hylkääminen johtuu lapsesta ? Tai osittain voi kaverit ajatella että ei se kuitenkaan lähde kun haluaa olla kotona perheen kanssa ja siksi ei viitsi edes kysyä, mutta jos teillä homma menee niin että avokki ei päästä niin sehän se syy on eikä lapsi. Tiedän nämä vaimot jotka vaativat miestä kyhnäämään sohvalla illasta toiseen koska nyt ollaan perhe ja miehellä ei saisi olla muuta elämää enää, mutta omat likka kaverit käyvät kaakattamassa joka viikko kahvi pöydän äärelllä...miehet kun eivät harrasta tätä vaan haluavat tehdä miesten juttuja ja sinullako ei ole oikeutta siihen koska olet isä ? Meillä ei vielä ole lapsia juurikin siitä syystä että mieheni on minua 4 vuotta nuorempi ja haluaa vielä menne menojaan ja tehdä spontaaneja juttuja ja se käy minulle...vielä hetken. Tosin olen kyllä itsekkin vielä kova menemään, mutta kun aika on kypsä ja lapsia tehdään en koskaan tule vaatimaan mieheltäni että hän ei saa mennä poikien kanssa, koska aion mysö itse mennä omien ystävieni kanssa. Molemmat tarvitsevat omaa aikaa tai suhde loppuu hyvinkin pian ! Mieti nyt elämääsi ja sitä jos olet jo menettänyt kaikki kaverisi vaimokkeesi tahdosta niin mitä sinulle jää jos ero tulee ? Ihminen on ihminen, mutta oma tahto pitää olla ja oma elämä !!

      • Ukkeli33

        Lapsia ei tehdä, eikä hankita, niitä saadaan.


      • janrpati
        Ukkeli33 kirjoitti:

        Lapsia ei tehdä, eikä hankita, niitä saadaan.

        Lapsia tehdään, hankitaan sekä saadaan.


      • niitä vaan
        Ukkeli33 kirjoitti:

        Lapsia ei tehdä, eikä hankita, niitä saadaan.

        joutuu tekemään ja hiki otsalla. jos puhutaan hankinnasta/saamisesta niin hankit ja saat lapsen jostain adoptio jutskasta? eli jää vain teko? isä pistää alulle ja äiti sitten suunnattomalla ruokahalulla alkaa työstään sitä pientä alkiota vauveliksi? eikö se jotenki noin mene?


    • niinq

      Yleensä meille lapsettomille kavereille käy silleen että perheelliset hylkäävät meidät. :)

      • Tämmöstä!

        Olet oikeassa..Olemme lapsettomia aviopari.perheelliset hylkäsivät meidät jo noin 15 v sitten..


      • Kapitalin sinetti
        Tämmöstä! kirjoitti:

        Olet oikeassa..Olemme lapsettomia aviopari.perheelliset hylkäsivät meidät jo noin 15 v sitten..

        Kerttu ja kersat vaativatkiin.Hmm,niin paljon katekismusluku taitoa.


      • näin meillä
        Tämmöstä! kirjoitti:

        Olet oikeassa..Olemme lapsettomia aviopari.perheelliset hylkäsivät meidät jo noin 15 v sitten..

        Mekin olemme lapseton pariskunta,mutta meitä ei ole perheelliset hylänneet,oliskohan se itsestään kiinni,haluaako olla yhteyksissä perheisiin joissa on lapsia?Me vietämme aikaa mökillä,kylässä jne,lapsiperheiden kanssa ja kaikki sulassa sovussa.


      • Anonyymi

        Juuri näin käy


    • hylänneet???

      Miten sun kaverit on sut hylänneet? Itse et lähde heidän mukaansa, joten sinä se olet heidät hylännyt ja istut kotona kun avokki määrää mitä saat tehdä ja mitä et. Mitä sun kavereiden sitten pitäisi tehdä? Istua teillä kaiket illat, sekö tuolle avokillekin kävisi?

    • lapseton1234

      Kaverin näkökulmasta on varmaan mennyt about näin:
      Sinä tapaat naiset -> näet kavereita vähemmän, kaverit pyytävät sinua mukaan, lähdet joskus, usein raahaat naisen mukaan (rakastuneena sitä meinaa viedä naisen mukaan poikien saunailtaankin)
      Sinun suhde vakiintuu -> näet kavereita jonkun verran, kaverit pyytävät sinua mukaan, lähdet vielä harvemmin (koska avokki ei päästä tai vaatii tulla mukaan, koska on aiemminkin pääsyt tai ei luota sinuun)
      Sinulle tulee lapsi -> Et näe enää kaverita, koska lapsi vie paljon aikaa, muutaman kerran kaverit yrittävät pyytää mukaan, et pääse, pyytäminen loppuu, kaverit luulevat, ettei sinua kiinnosta tai avokkosi on hirviö joka ei päätä minnekään.

      Tuo mukaan pyytäminen voi olla ihan mihin vaan (baariin, pelaamaan, kalaan, lenkille, viettämään iltaa, yms.).

      Eli kaverit haluavat olla tekemisissä kanssasi, mutta eivät aina sinun avokkisi ja lapsesi. Minua ainakin kyllästyttää yksi ystävä, jonka avovaimo tunkee aina mukaan, esim. mennään töiden jälkeen kaljalle, niin eikö hetken päästä tuo nainen ilmaannu sinne baariin, vaikka oli tarkoitus vaan työporukalla olla. Jos ei tule paikalle tekstaa ja soittaa minuutin välein. Ikinä en ole tuon työkaverin mitään sopimatonta nähnyt tekevän.

    • *S*

      Itse huomasin lapsia saatuani, että vain ne todelliset ystävät jäivät eli muutama harva. Moni vain lakkasi pitämästä yhteyttä, eikä vastannut vaikka yritinkin tavoittaa. Jotkut myös alkoivat olla hyvin tylyjä ja kommentoimaan kaikkea negatiiviseen sävyyn. Tuntui myös, että lapsista puhuminen oli "punainen vaate", asia joka suututti ja/tai muistutti omasta tilasta (yksinäisyys tms.) En aluksi ymmärtänyt mistä on kyse varsinkin, kun jotkut olivat aikoinaan kommentoineet, että toivovat yhteydenpidon aina säilyvän vaikka tulisikin lapsia. Minä ajattelin, että yleensä perheelliset lakkaavat pitämästä yhteyttä muuttuneen elämäntilanteen ja kiireiden vuoksi, eikä toisinpäin. Näin ainakin on aina annettu ymmärtää siellä sun täällä. Itselläni on kumppani, joka kyllä päästää minut jos tahdon johonkin mennä, mutta hänkin on nyt saanut sivusta seurata ja kokea myös omakohtaisesti, että olemme hyvin pitkälti omillamme, ilman muita. Olemme nuoria vielä (25 ja 31v.)

      Toivon, että pystyt hyväksymään sen tosiasian, että sinunkin tilanteessasi voi olla kyse siitä, että tietyt ihmiset vain ovat olleet alunperinkin sellaisia, jotka eivät ole pysyviä elämässäsi. Mihin sinä tarvitset sellaisia, joiden kanssa yhteydenpito on yksipuolista ja joiden kanssa yhteisymmärrys ei riitä? Nauti lastesi ja avokkisi kanssa olosta. Kaikkein arvokkainta on teidän yhteinen aikanne. Ihmiset näkevät rajoitukset eri tavoin, mutta todennäköistä on, että kumppanisi rakastaa sinua hyvin paljon.

      • Ukkeli33

        No eiköhän ne keskustelut kannata pitää sellaisista aiheista, jotka on kummallekkin tuttuja. En itse ainakaan jaksa kuunnella samasta asiasta paasausta mikä ei ole itselleni tuttu. Esimerkiksi lapsista puhuminen. Yhtä ärsyttävää on sekin, että intistä lomalla olevat puhuvat vain intistä. Se on ymmärrettävää, että näin on, mutta en mie silti jaksa sellaista kuunnella.


      • muistuttaja

        "Tuntui myös, että lapsista puhuminen oli "punainen vaate", asia joka suututti ja/tai muistutti omasta tilasta (yksinäisyys tms.) "

        Eli lapsista puhuminen muistuttaa aina omasta tilasta kun jokaisenhan on haluttava lapsia? Ehkä se lapsistsa puhuminen on punainen vaate koska asia ei heitä kiinnosta pätkääkään. Ei kukaan jaksa kuunnella jatkuvaa lapsesta jauhamista, mitä jos kertoisit mitä sinulle kuuluu ja kyselisit mitä ystävillesi kuuluu? Miten usein sinä pidät ystäviisi yhteyttä ja olet kiinnostunut heidän elämästään?


      • *S*
        muistuttaja kirjoitti:

        "Tuntui myös, että lapsista puhuminen oli "punainen vaate", asia joka suututti ja/tai muistutti omasta tilasta (yksinäisyys tms.) "

        Eli lapsista puhuminen muistuttaa aina omasta tilasta kun jokaisenhan on haluttava lapsia? Ehkä se lapsistsa puhuminen on punainen vaate koska asia ei heitä kiinnosta pätkääkään. Ei kukaan jaksa kuunnella jatkuvaa lapsesta jauhamista, mitä jos kertoisit mitä sinulle kuuluu ja kyselisit mitä ystävillesi kuuluu? Miten usein sinä pidät ystäviisi yhteyttä ja olet kiinnostunut heidän elämästään?

        Mielenkiintoista, kuinka kirjoitat minulle niin kuin tietäisit tilanteen ja myös sen millaisia ihmiset ympärilläni ovat. Luulet tosiaan, että olen puhunut lapsista jatkuvasti. Olet siinä pahasti väärässä. Olen puhunut hyvin vähän mitään niihin liittyen. Minulla ei myöskään ole tapana puhua omista asioistani vaan enemmän olen aina ollut kuuntelija muiden asioille. Niin se on vain yleensä ollut, eikä se ole ollut pahasta niin kauan kuin ihmiset ovat osanneet käyttäytyä muuten. Osaan kyllä puhua itsestänikin, mutta aika monilla on tapana puhua itsestään aina ja jatkuvasti. Olen koko elämäni ollut "auttajaroolissa", mutta kiittämättömyyttä en siedä vaikka yritänkin joskus ymmärtää. Tiedätkö sellaisen asian kuin katkeruus tai kateellisuus? Tiedät varmaan sen, että jotkut tahtovat lapsia (tai jotain muuta), mutta kaikkea ei noin vain saakkaan. Jotkut ihmiset vain eivät osaa olla onnellisia toisten puolesta. Jotkut ihmiset eivät osaa olla ystäviä. Joillakin ei ole kyvykkyyttä asettua toisen asemaan. Älä kommentoi asioitani jos et tiedä todellista laitaa. Kummallista millaiseen sävyyn täällä voi saada tekstiä takaisin.


      • Verkkourkki
        *S* kirjoitti:

        Mielenkiintoista, kuinka kirjoitat minulle niin kuin tietäisit tilanteen ja myös sen millaisia ihmiset ympärilläni ovat. Luulet tosiaan, että olen puhunut lapsista jatkuvasti. Olet siinä pahasti väärässä. Olen puhunut hyvin vähän mitään niihin liittyen. Minulla ei myöskään ole tapana puhua omista asioistani vaan enemmän olen aina ollut kuuntelija muiden asioille. Niin se on vain yleensä ollut, eikä se ole ollut pahasta niin kauan kuin ihmiset ovat osanneet käyttäytyä muuten. Osaan kyllä puhua itsestänikin, mutta aika monilla on tapana puhua itsestään aina ja jatkuvasti. Olen koko elämäni ollut "auttajaroolissa", mutta kiittämättömyyttä en siedä vaikka yritänkin joskus ymmärtää. Tiedätkö sellaisen asian kuin katkeruus tai kateellisuus? Tiedät varmaan sen, että jotkut tahtovat lapsia (tai jotain muuta), mutta kaikkea ei noin vain saakkaan. Jotkut ihmiset vain eivät osaa olla onnellisia toisten puolesta. Jotkut ihmiset eivät osaa olla ystäviä. Joillakin ei ole kyvykkyyttä asettua toisen asemaan. Älä kommentoi asioitani jos et tiedä todellista laitaa. Kummallista millaiseen sävyyn täällä voi saada tekstiä takaisin.

        Ihmettelet kommentoijien kielteistä sävyä. Sehän on täällä tapana. Liekö supisuomalainen piirre tämä toisten asioiden häpeämätön sorkkiminen ? On asia mikä tahansa, se pitää väen vängällä vääntää ihan toiseksi. Nämä kaikkitietäjät osaavat lukea ajatuksesi ja tuntevat ystäväsi ja perheesi heitä näkemättä. Kumma kun eivät ole kyenneet parantamaan tätä maailmaa, vaikka ovat niin eteviä neuvojia. Seulo joukosta ne kommentit, joissa on edes hieman järkeä. Mukaan mahtuu joskus sentään täyspäinenkin vastaaja, joka osoittaa kunnioitusta ja hienotunteisuutta. Jaksamista!


    • hehehe...

      ei hätiä, ne saattaa olla hiukka kateellisia kun sulla on mukuloi, kyllä se siitä tasaantuu..

      • 4lasta

        Joo olen,samaa mieltä.


      • hohohoh
        4lasta kirjoitti:

        Joo olen,samaa mieltä.

        niillä on omaakin eläää. toisin kuin niillä kekä tekee pentuja muille todistaakseen;)


    • eino'

      No sen perheen ainakin pitäisi olla tärkein nyt. Avokkisi haulaa tietysti sinunkin osallistuvan lastenhoitoon, eikä viettävän sen sijaan aikaasi kalareissuilla. Ne "kalareissut" ovat nyt toissijaisia. Ymmärsitkö? Myöhemminkin ehtii. Pienten lasten hoito vaatii työtä lähes 24h vuorokaudessa. On kohtuullista että mies jakaa sen vaimonsa tai avovaimonsa kanssa.

      Kaverisikin ovat tästä tietoisia ja siksi pitäytyvät etäämmällä. Ei sinun kokonaan tarvitse välejä kavereihisi kuitenkaan lopettaa. Soittelet tai käyt morjestamassa silloin tällöin vaikka koko perheen kanssa.

    • tavan suomalainen

      Kaverit voi kadota mutta ystävät pysyy =). Ja tiedän kyllä millainen tilanteesi on..itselläni on pojat 4v ja 2v. Ihania poikia, joiden seurassa olen onnellinen, mutta tosi on että kyllä joskus on kiva päästä myös kavereiden seuraan. Nykyään vain harvoin pääsee, joten kaverit kunnioittavat sitä, ja eivät jatkuvasti ole mukaansa pyytelemässäkään. Silloin kun pääsee jonnekkin lähtemään, voi aina itse soittaa kaverit ja ystävät läpi, ja aina saa seuraa =) pitää vain itse olla aktiivinen. Kaikki ystäväni eivät tosin viihdy lasten seurassa joten heitä ei meillä kotona näy, mutta mitä sitten, voin heitä tavata jossain muuallakin. Lapsillani on omia, ja minulla omia ystäviä, ja sukulaiset vaan jaetaan tasan =) niin ja vaimollakin on omia ystäviä ja kavereita =) Ja mitä tohon avokkiin tulee, niin kyllä mielestäni molempien pitää päästä tekemään omia harrastuksiaan ihan yhtä lailla. Ei lapsen saanti ole muun elämän kuolema. Lapsi vaatii, ja tarvitsee paljon aikaa, ja sitä lapsilleen vanhempien täytyy antaakkin, mutta henkisen hyvinvoinnin kannalta on hyvä että on myös muita juttuja.....vaikka pieniäkin. Kalareissu tai muu ei vie lapseltasi mitään pois, olethan luultavammin sen jälkeen paljon enemmän lapsesi kanssa läsnä =) (henkisesti)

      KRITISOIJILLE:
      En ole psykologi, lääkäri, terapeutti, perheneuvoja enkä edes kovin lukenut, mutta olen tavallinen kolmekymppinen putkimies. Mielipiteeni ei ole oikea mutta se on omani, se jos sinä olet eri mieltä on se sinun asiasi, ja sen sinulle suon =)
      Mitä tulee tuohon ylikansoittamiseen. Hyvä jos joku MUU jättää lapsensa tekemättä, minä en niin aio tehdä.

    • Äippäliini

      Ekanakin..lapset on ihania ja elämään tulee ihan uusi tarkoitus jos saa lapsen.
      Mutta..jokainen tarvii myös sitä omaa aikaa ja tilaa,vaikka lapsia olisikin.
      Siks ihmettelen täällä tuon erään kommenttia,että mihinkäs sinä kavereita tarviit...
      Jokainen tarvii myös muita ihmissuhteita kuin vaan miehensä/vaimonsa ja lapsensa.
      Kyllä ne sun kaverit alkaa taas pitämään yhteyttä jos käyt heidän kanssaan jossain ja puhut muustakin kuin perheestäsi.Välttämättä lapseton ei halua kuulla kaiken aikaa vaan juttua toisen lapsesta yms.

      Eli niin sinä kuin avokkisi tarviitte sen omankin ajan ja tilan..ja ihan ulkopuolella kotiakin.
      Kun hän haluaa mennä jonnekkin niin sinä hoidat lapsen ja ttas kun asia on tostepäin niin hän hoitaa lapsen.Muistakaa myös yhteinen aika kodin ulkopuolellakin!
      Kyllä asiat ajan kanssa järjestyy.

      • yh80

        kaverin isä joskus sano et ihmisen elämässä eka 20 vuotta tehdään ja mennään niin ku huvittaa sit tulee rauhottumis jakso se toinen 20 vuotta jolloin perustetaan perhe ja rauhotutaan ja sen jälkeen alkaa taas se villi vaihe....näinhän se suurinpiirtein menee.
        itsellä 10v, 7v ja 6v lapset ja todellakin olen heistä onnellinen vaikka yh olenkin. se että on lapsia ei pitäisi tarkoittaa sitä että kaikki muu elämä loppuu. totta kai lapset ja perhe on tärkeitä ja menee aina ykkös sijalle, mutta muutakin elämää täytyy olla.
        ei puoliso voi eikä saa vaatia että täytyy koko ajan nyhjätä kylki kyljessä ihmettelemässä jälkikasvun edesottamuksia.
        ex mieheni valitti alku aikoina kavereistani....totesin että kavereistani en luovu ne on ikuisia mutta sä et välttämättä siinä ole 10 vuoden päästä mut kaverit ja ystävät on.
        totta kai perheenperustaminen muuttaa ihmistä ja suhtautumista muihin ihmisiin ja karsii jollakin tavalla kaveriporukkaa mutta se kuuluu elämään ja saman voi tehdä mikä tahansa tilanne joka muuttaa omaa elämää (tai kaverin elämää).

        mutta jokainen omalla tyylillä...nämä on minun ajatuksia...ei niistä tarvitse toisten tykätä.


    • mamu_N

      Jospa ne sun kaverit ovat kyllästyneet siihen turhaan kyselyyn "pääsetkö messiin kalalle ... "
      Mites oletko sinä jutellut avoimesti kys. asiasta puolisosi kanssa?

      Kyllä parisuhteessa pitää antaa ns. hengitystilaa , pieniä irtiottoja harrastusten pariin... aikaa ystävyys suhteille.

      Tämä tietysti on vain minun mielipiteeni, kummallekin puolisolle tekisi hyvä välillä ottaa yksin / kavereiden kanssa ns. irtiotto arjen koukeroista , toki silleen että sitten vapaa-aikaa ja energiaa riittäisi myös yhteisen kodinhommeleille , perhe-elämälle.

      Vuoronperään vaan kaitsette omia pienokaisianne , toki mummot ja ukit, kummit sekä vinkkinä toiset tuttava perheen vanhemmat voisivat myös auttaa ... vaihto viikonloppuina / arkiiltoina, näin ollen vapaata olisi tiedossa toisillekin pienten lasten vanhemmille. =)

      Puhumattakaan siitä että parisudetta / liittoa voi parantaa myös ne pienet pariskunnan kahdenkeskeiset yhteiset hetket, retket... ilman lapsia. ;)

    • .........

      Täällä samoin alkuun. Kuitenkin vaimo päästää aina, kun haluan mennä ja välillä oikein yllyttää lähtemään, jos kaverini kysyy mutten viitsisi. Niinpä joitakin kaverisuhteita jäänyt ja vähän aikaa sitten sai entinen kaveri lapsen ja alkoi taas pitää yhteyttä.

      • ...

        Minä ymmärrän noita sinun ystäviäsi oikein hyvin.

        Jos sinun puheenaiheesi liittyvät vain siihen miten lapsi syö, nukkuu tai minkä värinen hänen kakkansa on jne. on ymmärrettävää, että ei-lapsettomat ystävät kaikkoavat ympäriltä. Heidän kanssaan kannattaisi puhua joistakin muista asioista. Esimerkiksi voisit olla vilpittömän kiinnostunut siitä, mitä ystäväsi elämään todella kuuluu ja miten hänellä menee.

        Maailmassa on paljon muitakin puheenaiheita kuin vain lapset.
        Lapset ovat tärkeä asia elämää, mutta ei maailma pyöri kuitenkaan heidän ympärillään....


    • neljän äitee

      Mikset pääse kalareissuille ? Pääseekö vaimosi väliin yksin esim. kampaajalle/ kosmetologille/shoppaileen, jos ei niin ymmärrän ettet sinäkään pääse kalareissuille, muuten en. Itse olen nainen, enkä ymmärrä miksi harrastusten pitää loppua lapsen syntymään. Jos silloin tällöin on omia menoja, niin ei siitä vahinkoa kenellekkään tule, päinvastoin siitä tulee jos ollaan koko ajan kiinni kotona.

    • Em

      Onko ne edes kavereita, kun tästä syystä kaikkoavat?

    • Anam77

      Se voi olla niin että kaverisi eivät enää koe että tarvitset heitä kun sinulla on muuta mihin kiinnittää huomiosi! eli kaverit feidautuvat hissukseen pois. ja varsinkin jos et saa varattua aikaa kavereillesi niin se vaan vahvistaa kaverien aatoksia siitä että et "tarvitse" enää heitä! Ystävyyttä pitää huoltaa ja vaalia ihan samalla tavalla kuin omaa perhettään! Kaverisi eivät ehkä tohdi enää käydä vierailulla sinun luonasi koska "pelkäävät" olevansa vaan teidän tiellä!

      • hylätty ystävä

        päinvastoin, eli että se joka saa lapsia, ei yllättäen "kerkiä" olla missään tekemisissä sen sinkkuystävän kanssa. Ainakin minulla kävi näin. Mutta onhan se ymmärrettävää että on kiire. Mutta silti...ei ole aikaa kun "pitää" mennä koko ajan lasten harrastuksissa. Eihän se väärin ole, mutta totta.


      • kaikenkokenutkamu

        hylkäävät, saat seurustelukumppanin, menet naimisiin, saat lapsia ja sitten vielä hylkäävät kun eroat,
        kun kaveritkin ovat vain ihmisiä eikä niitä kannata jäädä suremaan,
        hyvä ystävä pysyy ja uusia ovat aviopuoliso ja perhe,
        eikä näitä asioita kannata jäädä itkemään vaan odottelee rauhassa niin taas tulee uusia tuulia ja uusia
        toimintoja,
        näin muuttuu maailma eskoseni, on vain rauhassa, hätäilemättä mietittävä eteenpäin elämää ja
        uusi päivä kaiken muuttaa voi.


      • Lindsey5
        hylätty ystävä kirjoitti:

        päinvastoin, eli että se joka saa lapsia, ei yllättäen "kerkiä" olla missään tekemisissä sen sinkkuystävän kanssa. Ainakin minulla kävi näin. Mutta onhan se ymmärrettävää että on kiire. Mutta silti...ei ole aikaa kun "pitää" mennä koko ajan lasten harrastuksissa. Eihän se väärin ole, mutta totta.

        aiheesta on mullakin. Valtaosa kavereistani ovat tulleet nyt parin vuoden sisällä vanhemmiksi ja se ikävä kyllä näkyy aika suoraan sosiaalisessa elämässäni. On toki luonnollista, ettei vauvan kanssa voi lähteä ihan ex- tempore joka paikkaan jne., mutta kai sen kanssa voi sentään jossain liikkua. Tuntuu, että "lapselliset" perheet haluavat nähdä vain toisiaan, eikä meidän lapsettomien elämä kiinnosta enää ketään. Ja silti sen kerran kun tavatataan, odotusarvo on, että me jaksamme kuunnella 3h juttuja lapsesta ja hömpöttää sen ihanan palleron kanssa, vaikka totuus on, ettei kenenkään toisen lapset jaksa kiinnostaa ketään niin paljoa, kuin lasten vanhemmat aina kuvittelevat. Lapset on ihania, heissä ei ole vika, mutta heidän vanhempansa voisivat joskus mennä itseensä ja avata silmänsä muullekin maailmalle, kuin sille, mikä on täynnä hoitokasseja ja helistimiä. Oman kokemukseni mukaan voin siis todellakin yhtyä siihen, että perheelliset "hylkäävät" perheettömät kaverinsa, eikä päinvastoin.


    • anam77

      No minnekkäs sit nää perheelliset miehet/naiset menee valittaa ku avio/avo elämään tulee kuprui??? tai vaikka avio/avoero??? niillekkö ystäville joille ei löytynyt aikaa kun avio/avoelämä viel kukoisti!? kyll niit ystävii tarvitaan!!! voin totaalisen tyhmä henkilö unohtaa ystävänsä! oli perhettä tai ei!

      Ja se että ystävät ei enää käy katsomassa kun lapsi on tullu perheeseen EI TODELLAKAAN ole kateutta ystävien suunnalta...perheelliset haluavat vaan ajatella niin. Ystävät eivät käy koska tuntevat olevansa vaan tiellä! ja vahvistusta tulee asialle kun ystävällä jolla on perhe ei ole aikaa sinkkuystäville?

      ystäviin käytetty aika on suoraan verrannollinen ystävyyden laatuun!

    • lapset on ihania, ku

      no itteppä olet ties valinnut.. syy voi löytyä myös siitä, että sinä ja puolisosi ette osaa muusta puhuakaan kuin kuolaavista palleroistanne ja niiden kakkan koostumuksesta.. ei kovin mielenkiintoisia puheenaiheita, ottakaa ny itteänne niskasta kii ja tajutkaa, et ihmisten kans voi puhuu muustakin kuin niistä mukuloista!

    • yksinäinen äiti

      Huh huh joidenkin vastauksia, eivät selvästi voi ymmärtää toisia. Minua alkaa pelkkä kotielämä ainakin masentamaan, jos en näe ketään muuta kuin mieheni ja lapseni. Mieskin yrittää saada minua tarpeeksi usein tekemään jotain kivaa yksikseni tai kaverin kanssa, jotta piristyisin ja jaksaisin taas olla kotona. Tarvitsen muutakin elämää, ystäviä ja yksin oloa, niinkuin varmasti joka ikinen. Kyllä äiditkin saa tehdä muutakin kuin olla 24 h lapsensa kanssa.

      Mulla on siis sama juttu. Kun tulin raskaaksi, ja kerroin siitä ystävilleni, he lopettivat siihen yhteydenpidon. Olin aina se, joka soitti ja yritti sopia tapaamista, mutta yhtäkkiä kavereilla oli kaikenmaailman tekosyitä. Jos näin kavereitani joskus harvoin, emme puhuneet lapsista, ellei kaverini ottanut sitä puheeksi. Eli vauvoista puhuminen ei voinut olla syy yhteydenpidon lopettamiseen. Kun lapsi syntyi, meni puolitoista vuotta ilman ystävää. Kukaan ei halunnut nähdä minua. Vasta kun lopetin imettämisen vuoden ja 9 kuukauden iässä, ja pystyin myös juomaan alkoholia, alkoi paras ystäväni taas viihtyä seurassa. Eli kelpasin ainoastaan baariseuraksi, mutta en selvin päin. :( Nyt lapsi on reilu 2 vuotta ja olen alkanut nähdä useammin myös kahta muuta ystävääni, joihin pidin yhteyttä yksipuolisesti kahden vuoden ajan. Heidän kanssaan en edelleenkään puhu lapsista, koska tiedän etteivät he halua puhua niistä.

      Onneksi pari ystävääni ovat saaneet myös lapsen nyt, ja viihtyvät seurassani paremmin. He puhuvat aivan samasta asiasta, siitä että lapsettomat ystävät hylkäävät kun tulee raskaaksi. Se on todella outoa. Rakastan hurttia huumoria, ja kun minulla oli synttärit, kaverini kertoi että meinasi ostaa minulle lahjaksi Kumman Kaa-dvd:t, mutta ei sitten ostanutkaan, koska olen perheellinen. :O
      Ajatteleeko lapsettomat ihmiset, että naisen huumorintajukin muuttuu lapsen myötä, että enää ei nauraisi samoille asioille? Alkaa ärsyttää tällainen.
      Tunnen niin paljon vihaa ja katkeruutta yksinäisyyttä kohtaan, haluaisin jutella yhä samoista asioista kuin ennenkin, mutta yksinpuheluksi se monesti jää. :(

      • kauhea lapseton

        Ei ne olleet ystäviä, vaan bileseuraa. Teillä ilmeisesti ei ollut paljoa muuta tekemistä keskenänne kuin bailata ja olettaisin että aika nuorena olet lapsen saanut jos kaverit eivät muuta tehneet kuin bailasivat.

        ar'g kuvasi hyvin munkin kokemuksiani. Sitä jauhamista lapsesta ei vain jaksa... toki tästä on poikkeuksia, yksi kaverini sanoi että mun kanssa on niin kiva nähdä kun ei tarvi puhua lapsesta koko ajan, että välillä voi olla muutakin kuin äiti. Hänen muut ystävät, perheelliset, kun eivät koskaan kysy hänestä mitään, ainoastaan lapsesta, saati että puhuisivat työstä tai päivän polttavista asioista tai mistä tahansa muusta. Ehkä sun kaverit kuvittelevat sun olevan samanlainen joka kääntää aina kaikki jutut lapseen kun yrittää puhua jostain muusta? Se kun on se yleisin miten käy.

        Lapsettomat eivät automaattisesti ajattele äidin huumorintajun muuttuvan, mutta kun se niin monesti muuttuu ja se ärsyttää lapsetonta. Kun sitä yhtäkkiä ei voi nauraa millekään idiootille jutulle enää kun ollaan nyt niin vakavaa eikä nyt vanhempi voi tuollaista kieltä käyttää jne.

        Jännä huomata miten lapsettomat ovat hylänneet perheelliset ja perheelliset ovat hylänneet lapsettomat. Hauskinta on kyllä tuo kateus mitä niin moni perheellinen kuvittelee lapsettoman tuntevan (ehkä se ilme jota luulette kateudeksi on vain kauhua).


      • *S*

        Aivan kuten yksinäinen äiti kirjoittaa, niin jotkut "ystävät" saattavat hylätä jo raskausaikana, ennen kuin tuleva äiti on edes ehtinyt puhua mistään. Täällä ilmestyy jatkuvasti yksioikoisia lausahduksia ja ilmeisesti usein heiltä, joilla ei ole lapsia tai joilla itsellään on vieläkin kova menovaihe päällä lapsista huolimatta. Tällaisista tapauksista saa lukea ajoittain lehdistäkin. Mielipiteeni on se, että hyvä ystävä ei koskaan hylkää (paitsi ehkä ääritapauksissa kuten murhateot tai muut) ja vaikkei tahtoisikaan koskaan lapsia tai itse olisi varsinainen lapsikammoinen, niin sitä osaa käyttäytyä toista kohtaan asianmukaisesti. Hyvä ystävyys on vuorovaikutteista, tasa-arvoista, empaattista.

        Kaikilla ihmisillä ei ole tapana korostaa itseään. Jotkut ihmiset ikään kuin tottuvat siihen, että toinen on aina kuuntelija ja auttaja, eikä välttämättä pysty hyväksymään sitä, että yht'äkkiä toisella onkin muuta elämää ja mahdollisesti jotain sellaista mitä itse on toivonut, mutta ei ole onnistunut saamaan. Jotkut ihmiset tulevat toimeen vain sellaisten kanssa, joilla menee huonommin, sillä heitä voi ennakoida. Sitä pystyy olemaan silloin itse sellainen kuin on ja vaikka valittaa toiselle elämän surkeutta aina kun huvittaa. Jotkut myös odottavat, että toinen on juuri samanlainen kuin itsekkin on. Jotkut eivät koskaan aikuistu vaan tahtovat, että kaikki on aina niin kuin ennenkin. Jotkut myös pettävät itseään uskottelemalla jotakin ja nämä asiat muuttuvat aina tilanteen tullen. Kun ilmaisin aikaisemmassa kirjoituksessani, että joillekin lapsista puhuminen on ollut punainen vaate, niin voin lisätä, että heille kaikki sellainen, mitä heillä ei ole, on punainen vaate. Kun toinen saa jotakin, he eivät sitä yht'äkkiä enää tahdokkaan ja korostavat asiaa äärimmäisesti.


    • ar'g

      Pari pikku huomiota. Ystävät ovat yleensä erittäin onnellisia toisen onnesta, mutta jos puheenaiheet pysyvät kavereille tuntemattomilla poluilla, seuraava kutsu lounaalle voi jäädä saamatta.

      En tunne Sinua aloittaja, joten voin olla väärässä, mutta omassa kaveripiirissä lapsen saaneet ovat jääneet ulos seuraavista syistä:

      - Lapsi on elämän napa. Siis oikeasti napa. Puheet ovat pelkkää vauvaa ja kakkaa ja miten paljon mikäkin maksoi.

      - Isä ja äiti nyhjäävät kotona vauvan kanssa ja itse unohtavat osallistua. Mies jättää jalkapallotreenit lapsen takia -> jalkapallokaverit kaikkoavat. Nainen shoppailee vauvanvaatteita -> salilta tutut naiset jäävät pois.

      - Ylimielinen asenne. "Hankkisit sinäkin lapsen.." "Ei voi ymmärtää, jos ei ole omaa lasta.." "Tiedät sitten, kun sinulla on omia lapsia..." Olen jokaisen noista kuullut joko itselleni tai jollekin toiselle suunnattuna ja vielä useamman kerran. Yleensä olen vastannut tuohon, että ulkopuolisella on yleensä parempi kuva kokonaisuudesta kuin sillä, joka näkee vain vauvan kinan.

      - Ajatusmaailman sisäänpäinkääntyminen. Kyllä, moni nainen keskittyy vauvan jälkeen vauvaan ja itseensä ja omiin mielikuviinsa eivätkä enää näe tai kuule muita. Myös äideille tulee minäitte -vaihe.

      - Vauvan omiminen. Ystävät yleensä tahtovat pitää vauvaa sylissä, jutella tälle ja vaikka vaihtaa vaipat. Äiti, joka ei anna kenenkään koskea vauvaansa ovat pidemmän päälle rasittavia. Tämä on varmaan joku suojeluvaistollinen tekijä, mutta kyllä jokainen nainen osaa lasta pitää oikein.

      - Miesten vangitseminen. Olen juuri siinä iässä, että kaverit alkavat tehdä ensimmäisiään ja rakentaa omakotitaloja. Kun nainen on raskaana, mies on koko ajan puhelimen vieressä miettimässä että onko sillä kaikki hyvin ja että mitähän se tänään tarttee. Kun raskaana oleva nainen saa mieliteon, niin sitten mies ui siinä samassa virrassa mukana. Mieheni kavereista yksi tippui kaveripiirin ulkopuolelle, kun oli koko ajan kiinni raskaana olevassa vaimossaan, joka oli pahimpia preggozilloja, joita olen ikinä nähnyt. Saattoi kesken päivän soittaa töihin ja vaatia tulemaan kotiin jäätelöpaketin kanssa tms. Samalla katosivat miehen kavereiden mukana myös näiden vaimot ja tyttöystävät. Kukaan ei jaksa hirviötä loputtomiin.

      - Lapset eivät ole heidän juttunsa. Vauvakammoa, inhoa, pelkoa.. Jos raahat pilttisi joka paikkaan mukana ja seurueessa on joku tai joitakin, jota se häiritsee, niin ehkä sinut jätetään kutsumatta. Meidän tyttöporukassa oli yksi, joka raahasi nuppunsa joka paikkaan mukana ja aiheutti niin paljon hässäkkää, että katsottiin parhaaksi odottaa, että vauva on isompi ja sen raskii jättää muiden hoiviin.

      - En minä ainakaan -tyypit. Yksi tuttava väitti silmät kirkkaina, että en minä ainakaan puhu lapsesta tai ole tuollainen. Hämmästyi aika tavalla, kun oltiin kuvattu lounaalla videota, jossa sama tyyppi otti uhrikseen yhden seurueesta ja pajatti tälle koko ajan vauvastaan tai joistain ratastesteistä, joita oli lehdistä lukenut. Kyse oli kuitenkin porukasta, josta kaikki olivat lapsettomia ja jutut kulkivat enemmänkin työn ja harrastusten välissä yleensäkin.


      Aloittajalle neuvon katsomaan peiliin. Se syy nimittäin löytyy sieltä.

    • Seksimies

      Noinhan sitä käy kun jää mulkusta kiinni. Naiset ovat kieroja ja huijaavat miehiä seksiin ja tottahan se on että miehet pitävät siitä. Sitten vain käy niin että nainen tuleekin raskaaksi eikä miehellä ole siihen juuri mitään sanomista. Naiset kun hankkiutuvat mielellään raskaaksi jotta saa tuen ja turvan sekä elättäjän itselleen. Näin se on pahimmillaan. Toisaalta myönnettäköön että tietenkin tekeehän se miehellekin hyvää kun joutuu vastuuseen ja perustaa siten perheen. Toisille miehille tuo käy muttaei suinkaan kaikille.

      Minulle on käynyt juuri noin ja en ole vieläkään varma että kumpaan ryhmään miehiä oikein kuulun. Toisaalta se on ihan kiva että on nainen seuralaisena ja siinä ohessa lapsi joten siitä syntyy perhe mutta sitten toisaalta kyllä tuntuu että eipä oikein mitään perhettä haluaisikaan. Kumpi on siis parempi tai pahempi: on nainen kotona joka laittaa ruokaa ja pesee pyykit sekä huolehtii kotiaskareet ja on vakinaisessa suhteessa tai sitten on vaihtoehtona sinkkuna oleminen joka tarkoittaa että joudut tekemään kaikki kotityöt itse ja koet olevasi yksinäinen?

      Tämä on siis koettu ja olen jo vuosia tiennyt että yksin en pärjää. En kerta kaikkiaan kestä olla kovin kauaa yksinkään ja tottahan mies seksiä kaipaa aina välillä. Minullakin on siis jo aikuinen tytär ja ikää hänellä päälle 30 vuotta. Erosin naisestani jo aikaa sitten ja sen jälkeen olen totisesti huomannut kuinka naiset kerta toisensa jälkeen koettavat käyttää minua hyväksi kun lirkuttelevat vaikka minkälaisiin suhteisiin. Nyt siis yli 50 vuotiaana pelkään naisia jotka ehdottelevat että tulisitko seuraksi. Uusioperhettä en halua mutta en haluaisi olla oikein yksinkään.

      Mikä siis neuvoksi kun on tällainen olla vai eikö olla tilanne? Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia?

      • tytytuu

        ota muija mukaan kalaan


      • ni.

        ota yli 50 v muija, ei pysty enää saamaan lapsia. ota lapseton. ei tule mukuloitakaan (ja jos olisi niin olisivat jo teinejä) mukana.


      • Toukotyttö

        Etkö sinä näe naista kuin kodinhengettärenä ja seksin antajana? Ymmärräthän, että seksinharrastamisesta nainen voi tulla raskaaksi? On melkoista vastuunsiirtoa ulkoistaa elämänsä toisen hoidettavaksi. Ei ole kenenkään muun vastuulla pitää sinusta huolta, jos et itse pärjää. Parisuhde useimmiten on rakkautta ja keskinäistä kumppanuutta, ei niin että toinen antaa ja toinen ottaa.

        Sinä et voi syödä ja säästää kakkua yhtä aikaa. Jos perhe-elämään lähtee, on siihen sitouduttava. On oltava puolisolle rehellinen siitä, millaista elämää haluaa. Itse olisin sydänjuuriani myöten loukkantunut, jos puolisolleni olisin olemassa vain siksi, että pesen pyykit, teen ruokaa ja annan seksiä. Mitä puolisosi sai suhteesta? Mitä sinä teit tehdäksesi hänet onnelliseksi?

        Ja perhe-elämä ja lastenhankinta on sellainen juttu, että on todella julmaa lapselle edes ääneen vihjaista, että "ei tää nyt ookaan niin kivaa". Se ei lapsen vika. Sinun velvollisuutesi on huolehtia jälkikasvustasi eikä häipyä jos ei huvita. Minusta on aivan kammottavaa, että perhe-elämää elävät ihmiset, jotka edes epäilevät, onko se heidän paikka maailmassaan.

        Sinulle. arvoisa Seksimies, en suosittele parisuhdetta, jos toisen osapuolen näet vain kodinhoitajana ja tyydyttäjänä. Se on sille toisellekin osapuolelle todella epäreilua. Eri asia tietysti on jos nainenkin on tästä järjestelystä tietoinen. Mutten usko ainakaan suomalaisten naisten tälläiseen kovin hanakasti lähtevän.


    • lil_miss

      Luulen että he eivät ymmärrä sitä miten ihanaa se on saada lapsi, he ehkä näkevät sua isänä lapselles nyt eikä "kännikaverina". Jotkut eivät halua lapsia edes joten täytyy vain ehkä saada niitä ymmärtämään että olet sama ihminen vaikka sait lapsen...

      Vaimo/avovaimosi pitäisi myös antaa sun mennä vähän reissulle välillä, ja joskus hänkin voi sitten mennä ystäviensä kanssa ulos. Elämä muuttuu kyllä mutta ei ystäviä tarvis jättää sen takia että he ovat sinkkuja ja näin.

      (naisen mielipide)

    • nuori ja vetree

      Kusipäät tekee lapsia ja se on väärin! Mitä niiden mulskujen kanssa kiirehtii, etenkään miespuolisena henkilönä, kun aikaa on. Kivempi elää elämää nuorena täysillä ja harrastella ja sitten joskus nelikymppisenä ne lapset samaan pakettiin kuin muukin vanheneminen alkaa. Omaa tyhmyyttä kun teette pentuja!!

      • fysiikka ja hermot

        Lastenhoito on raskasta työtä juurikin univelkojen takia. Nuoremman fysiikka ja hermot kestää aina paremmin.

        Että tee vaan mukuloita, kun olet itse jossain miesten vaihdevuosissa.


      • ni.

        typerä, asiaton ja mistään mitään tietämätön kommentti.
        btw. yli nelikymppinen nainen ei välttämättä edes saa enää lasta. voi saada, mutta alkaa olla hankalampaa.
        jos ei lapsia tulis, niin eipä uusiudu ihmiskuntakaan. kuolee sukupuuttoon.
        toisaalta, miksi edes vaivaudun kommentoimaan tollaselle kusipäälle.


      • äippä*
        fysiikka ja hermot kirjoitti:

        Lastenhoito on raskasta työtä juurikin univelkojen takia. Nuoremman fysiikka ja hermot kestää aina paremmin.

        Että tee vaan mukuloita, kun olet itse jossain miesten vaihdevuosissa.

        Meillä oli ainekin sellainen tilanne etä mies meni jatkuvasti kalaan ja kavereiden kanssa mökille ja peli-iltoihin ja muihin harrastuksiin. Siinä sitten alkoi tappelu, kun sanoin että pitää kotonakin viihtya ja olla. Sanoi vain että olen kateellinen menoistaan ja kavereistaan, olinkin tottakai!! kun itselle ei jääny aikaa mihinkään omaan. Lopulta tein selväksi että joko itsekkin saan mennä ja mies on joskus kotona hoitamassa lasta tai ovi on tuossa. Sanoin etten ala yh äitiksi perisuhteessa, olen sitten mielemmun yksin. Nykyisellään molemmat saa tehdä omiaan juttujaan; mies kalastaa, näkee kaverietaan kahivlla, käy treeneissä ja poikien illoissa ja minä saan tehäd omia juttujani ja käydä tyttöjen illoissa.

        Samalla me järjestämme yhteistä aikaa perheelle ja yhteistä aikaa vain toisillemme ilman lapsia.

        Ehkä teilläkin avokki eipäästä sinua kun joutuu tekemään kaikki kotona yksikseen ja omaa aikaa ei saa ku nsinä olet aina menossa? ymss?


    • --Ruuna--

      Nojuu. kyllähän siinä illanvietto kaveriporukassa kokee pikkaisenlaisen inflaation ja tunnelman latistumisen, kun joukossa on yksikin perheellinen. Omassa lähipiirissäni perheellinen kaveri jaksaa jauhaa tunnista toiseen kuinka älykäs voikaan 2-vuotias lapsi olla, mitä se teki eilen, viime viikolla, jouluna, juhannuksena, kissanristiäisissä ja potalla. Mitä se sanoikaan viimeviikon keskiviikkona, vaippaihottumaa, hampaita, tuttia ja vieroitusta... herramunjee. Täytyykö tollasta kenenkään kuunnella?? Oikeasti!!
      Sen verran on tälle perheelliselle annettu periksi, että illanvietoissa se saa kertoa 15 minuutissa KAIKEN mikä liittyy perheeseen/vaimoon/lapsiin/yösyöttöihin ja kakkavaippoihin. Sitten vaihdetaan aihetta.
      Jos ei onnistu, voi voi. Paska nakki.

      • lölölölöl

        Hyvä että senkin ajan sais puhua ryyppäämisestä ja muusta sekoilusta.


    • sdsdsdsd

      Jos kaverit hylkää lapsen saamisen vuoksi, ei ne silloin mitään kavereita olleetkaan, tai ei ainakaan ystäviä. Miksi avokkisi ei sitten päästä sinua esim. kalareissulle? Eiköpä kannattaisi sopia ennen lasten tekemistä, mitkä molempien menot muksun tultua maailmaan? Baareissa ramppaamiset ilman muuta täytyy vähentyä, mutta mikseipä edes kalareissulle voisi lähteä... Ei kuulosta terveeltä.

      • äitsyli

        joillan se meneminen tuppaa menemään yli äyräiden, kalaan kun on helppo lähteä rentoutumaan ilman alkomahoolia ilman vaimoa ja lapsia, yhtäkkiä siellä ollaan kolme kertaa viikossa ja vielä vkl mökillä ja kukas sitä kotia sitten muukaan pyörittää kuin nainen?!

        Eiköhän se kotona oleminen johdu siitä että sinun vaimokekaan ei paljon sen ulkopuoella liiku, ehkä häneltä puuttuu aikuisen ihmisen seura. Päivän kun mussuttaa 2 vuotiaalle tulee helposti tarrauduttua siihen mieheen joka tulee töístä kotiin.


      • sdsdsdsd
        äitsyli kirjoitti:

        joillan se meneminen tuppaa menemään yli äyräiden, kalaan kun on helppo lähteä rentoutumaan ilman alkomahoolia ilman vaimoa ja lapsia, yhtäkkiä siellä ollaan kolme kertaa viikossa ja vielä vkl mökillä ja kukas sitä kotia sitten muukaan pyörittää kuin nainen?!

        Eiköhän se kotona oleminen johdu siitä että sinun vaimokekaan ei paljon sen ulkopuoella liiku, ehkä häneltä puuttuu aikuisen ihmisen seura. Päivän kun mussuttaa 2 vuotiaalle tulee helposti tarrauduttua siihen mieheen joka tulee töístä kotiin.

        Onko vieläkin melkein aina muka niin, että vaimo on aina se, joka on kotona ja hoitaa lasta? Vai haluaako naiset uskoa, että niin on... Tunnen monta isää, jotka ovat hoitaneet lapsiaan kotona vaimon käydessä töissä, perhekohtainen juttu, kuinka on luontevinta. Myöskin, jos äiti on se, joka hoitaa aina lasta, silloin on päästävä välillä tuulettumaan ja mies on tietysti lapsen kanssa silloin. Miksi miehestä pyritään aina tekemään syyllinen perheen keskisissä asioissa?


    • mk

      Jos ei 2-4 kertaa kesässä pääse kalaretkelle niin otappa otetta elämään ja teet selväksi naisellesi että kyllä kalaretkelle pitää päästä eikä kokoajan olla puolison kanssa kotona ja pitää olla sitä omaakin elämää.

    • kun lapsen

      päättää hankkia, täytyy ymmärtää mitä vastuu tarkoittaa ja myös täytyy haluta sitä 100%. Elämä muuttuu lapsen myötä radikaalisti, siihen on sidoksissa koko loppuelämän ja pitkällä tähtäimellä se on paras juttu ikinä jos sitoo hyvän ja tiiviin kontaktin lapseensa. Lapset EIVÄT OLE KIVOJA JA SÖPÖJÄ NUKKEJA. Miehet varsinkin, älkää hankkiko lapsia jos ette ole siihen valmiita vaikka kuinka tyttöystävä/vaimo sitä vaatisi. Keskustelkaa lapsista ennen avioliittoa ettei käy lapselle ikävästi. Kukaan kun ei pyydä syntyä tänne muutenkin tarpeeksi kylmään ja rakkaudettomaan paikkaan. Jos haluaa vielä mennä viilettää kavereiden kanssa tiiviisti, ei yksinkertaisesti ole valmis vanhemmaksi.

    • Anonyymi

      Miksi,ette koita sellaista järjestelyä vaimonne kanssa,että teillä molemmilla olisi vapaapäivä kerran viikossa.

      Silloin toinen vanhemmista hoitaa lasta,joka on varmaan ihana pieni lapsonen!
      Se ei ole kummallekaan hyväksi,että jäädään ikään kuin neljän seinän sisälle lapsen kanssa,ja ne tosiystävät,jotka jäivät,niin otahan heihin yhteyttä.

      Mietitte jotain mukavaa sinun vapaapäivänä.
      Maailmassa on rajaton määrä tekemistä ja ystävä porukan kanssa hauskutteluja,että kannattaa kokeilla tätä versiota.
      Kumpikin Vanhemmista kokee tasapuolisuutta,joten toimikaapa jo ensi viikolla.Kerrohan minulle miten alkoi toimimaan teillä,sillä ei kannata jättää yrittämättä.Tsempit siis!

    • onhan sulle tapahtunnu tärkein asia elämässäsi joten älä hyvä ihminen kaipaa kavereitesi perään vai keskity viettään aikaa sen pikku miehen/naisen kanssa joka tulee olemaan tärkeä osa LOPPU eläämääsi.

    • Unohtuiko jotain

      Oletko kenties itse ollut siihen syypää?

      Tuli vaan mieleen muutama omassa tuttavapiirissä oleva kaveri....
      Kun alkoivat seukkaamaan, ei seura enää kelvannut, paitsi kun siipalla oli jotain poikien iltoja ja muita menoja, mihin eivät vaimot tai tyttöystävät päässeet mukaan.

      Sen jälkeen viettivät vauva-aikaa, johon me lapsettomat emme olleet tervetulleita, koska meiltä katosi vauvan tulon myötä ymmärrys kaikkeen :)

      Nyt kun kavereiden lapset alkaa olla kouluiässä tai vähän alle, 4-8v, kovasti seuramme taas kiinnostaisi, miksi nyt?
      Ai joo, nyt tarvitaan kipeästi lastenvahtia :)
      Mummot ja papat alkaa olla vanhoja ja sairaita tai osa jo kuollut, ei ole enää ilmaisia lapsenvahteja.

      Joo...että sellasta... löytyiskö noista jotain joka kolahti, osui ja upposi?

      Lisäksi, jos et puhu mistään muusta kun lapsistasi, heidän korvasäryistään ja vaippahousuistaan, kuka jaksaa kuunnella aina samaa?

      Eikä kavereiden kanssa tarvitse olla naimisissa, kuten perheen ja lasten, mutta et voi vetää heitä vaan ulos kaapista, silloin kun SINÄ heitä tarvitset.
      Ystävyys on aina molemminpuolista, sen lapsiperheet niin helposti unohtavat.

      Sinkkuystäviä ei kutsuta kylään, sinne kutsutaan vain ne toiset pariskunnat ja lapsiperheet.
      Joten älä sen jälkeen enää ihmettele, miksi ne kaverit eivät enää vuosien päästä soita sulle tai pyydä kalaan :)))

    • adshf

      Tiet vaan joskus eroavat, jos elämäntilanteet muuttuu ja ihminen muuttuu. Ei siinä sen kummempaa. Ei ole oikein mitään yhteistä. Oikeat ystävät tosin pysyvät aina, se kannattaa muistaa. Ja lapsivastaisten kavereiden ajatukset voi kiertää, on vaan sellainen kuin ennenkin ja näyttää että osaa olla muutakin kuin isä ja puhua jostain muustakin. Ei kannata ihmetellä vaan tehdä aloite itse, ota kavereihisi yhteyttä. Lapsettomilla voi olla kaikenlaisia ennakkoluuloja ja se on sun tehtävä purkaa ne jos haluat vielä pitää yhteyttä. Tuo ettet pääse edes kalareissuun, saati sitten muualle, on huono merkki teidän suhteesta. Sitä tulee sitten tekemään 180 asteen käännöksiä ajan mittaa ja alkaa vihaamaan kahlitsijaa.

    • Isän kaveri

      Jos "kaverit" tuollaisen asian takia vetäytyy pois, eihän ne enää kavereita ole, eikä myöskään minkään arvoisia.., sun pitäisi löytää vaimostas ja lapsestas ilon ja ylpeyden, eihän heitä loppujen lopuksi kukaan voi korvata :)

    • mie....

      sillee se menee minulle kävi samallalailla

    • ireknien

      Kyse ei välttämättä ole siitä etteivät he haluaisi olla tekemisissä kanssasi vaan siitä etteivät he yksinkertaisesti osaa. Jos heillä ei ole kerran omia lapsia eikä muutenkaan ehkä kokemusta pienemmistä tai isommista lapsista. Eräällä ystävälläni on pieni lapsi enkä oikein osaa olla hänen kanssaan, koska en tiedä miten minun pitäisi toimia hänen lapsensa kanssa, mutta tapaamme toisiamme silti säännöllisesti. Ehkä hän ymmärtää jollain tapaa minun tunteitani ja käyttäytymistäni.

    • onko

      Olisko teillä ketään hoitamaan pientä joskus.Meillä käy lapsenlapsi usein yökylässä kaikkien osapuolien iloksi ja mielenvirkistykseksi. Vanhemmat viettävät aikansa joskus yhdessä kahdestaan tai kavereiden kanssa, joskus taas poikien/tyttöjen iltaa.Mummu,ukki ja tyyttärentytär nauttivat kovasti yhdessäolosta.RS

    • 9kk tytön äiti

      ikävä kyllä olen itse huomannut saman ilmiön varsinkin niiden kavereiden kohdalla joilla ei ole lapsia. Onneksi on myös niitä ystäviä joita lapsi ei haittaa vaan ollaan tekemisissä vielä enemmän kuin ennen.

    • Penikka ja koiruus

      kalareissulta ja sekä vauva että koira on huushollissa. Kavereita on , lapsettomia ja "lapsellisiakin". Menemään pääsemme vapaasti, kiitos isovanhempien, jotka hyysäävät sekä vauvaa ett koiraa.
      Elämään on tullut uusia ulottuvuuksia ja kavereita on tullut lisää.
      Minulla tosin ei ole lapsia vaan ainoastaan yksi lapsi. Mutta eiköhän lapsia vielä siunaannu useampiakin...

    • VihaaLapsia

      ihan normaalii että kaverit lähtee siin vaihees kun tulee niit saatanan kakroita tähän maailmaan.. ette osaa enää puhua mistään muusta kuin teidän lapsistanne ja niiden kasvatuksesta...blaa blaa kuka lapseton ihminen jaksaa semmosta paskaa kuunnella kun on paljon kiinnostavampiakin aiheita kuin ne kakarat!

      • saatanan kakaroita??

        Oletko kokonaan unohtanut, että sinäkin olit joskus "saatanan kakara"? Ja että ehkä lapseton ihminen ei jaksanut että sinusta puhuttiin, ettekö te ihmiset ikinä ajattele järkevästi????


    • kyllä me tästä

      No minä olen yli kolmekymppinen ja lapseton mutta ei tarkoituksella , toivon niitä todellakin. Minulla taas on niin että ystäväni jotka on saaneet lapsia ovat taas unohtaneet minut. Käyn heidän luonaan ja soittelen useasti ja saankin kiitosta moisesta . Ja sitten ne sanoo että kun tätä nykyä on nuo lapset niin ei taho ehtiä enää soittaa ja käydä. Ei sen pitäis kaveruutta koskaan särkeä oli lapsia tai ei. Mutta toivon rinnallesi ystäviä jotka välittää

      • muhissss

        tullut siihen tulokseen,muutaki elämää on ..ku se perhepiiri ,antaa äijän mennä välil ...kalaan tai mihin lystää,jokaisenhan pitää ladata akkuja,oli sit äiti tai isä...luojan kiitos,oma muksu 12v....jihaa...vapautta jo aikas paljon...; ))


    • MellaElina

      Olipa sitten lapsen ensisijainen hoitaja isä tai äiti on kyllä ihan neuvolaohjeidenkin mukaan siinä tilanteessa, ettei ole mitään syytä olla yön yli poissa. Se hieno ohjehan menee 1vuorokausi per 1vuosi. Eli yön yli vasta kun lapsi on vuoden. Ja siis toinenhan niistä vanhemmista on joka tapauksessa se ensisijainen ainakin sen ensimmäiset 2-3vuotta. Olkoonkin, että toinen tulee sitten tärkeänä kakkosena nämäkin vuodet ja myöhemmin kouluikäisenä eroa ei enää tarvitse olla.

      Se sitten mitä on tapahtunut aloittajan kavereiden kanssa on varmaankin aika monelle tapahtunut siis puolin tai toisin. Yksi kaveriporukassa perustaa perheen ja muut eivät enää kutsu mukaan tai osaa ajatella sitä perheellistä tai sitten toisinpäin se joku jolla ei vielä ole perhettä jää kutsumatta ja keskusteluissa vauvapuheiden ulkopuolelle. Varmasti niiden läheisimpien kanssa on täysin mahdollista ylläpitää kaverisuhteita, vaikka elämäntilanteet olisivatkin erilaiset, mutta toisaalta on ihan luonnollista, että jos ei oikein enää ole yhteisiä asioita voi olla ettei keveämpi kaverisuhde enää pysy tiiviinä.

      Voisitko itse pyytää kavereita käymään tai kysellä lähtisivätkö pariksi tunniksi johonkin? Pitää ehkä vain löytää jokin uusi tapa olla kavereita, vaikka maailmasi onkin nyt muuttunut vanhemmaksi tulemisen johdosta.

    • ...

      Tuohonhan voi olla joku syy jota emme voi tietää koska emme ole ystäviäsi. Vaihtoehtoja on mm: ystäväsi eivät jaksa kuunnella jos puhut koko ajan lapsestasi (eikä se liity välttämättä mitenkään siihen että he olisivat kateellisia. Kaikki eivät edes halua lapsia). Mutta onhan se ymmärrettävää että jos olet jonkun seurassa joka puhuu vain ja ainostaan yhdestä aiheesta, niin kyllä sellainen käy vanhaksi jota ei jaksa aina kuunnella.

      (Joskus aikoinaan tutustuin mieheen joka puhui vain autoista. Hän ei millään tavalla huomannut äänensävyssäni tylsyyttä ettei minua kiinnostanut kuunnella mitä hän oli aina autoilleen tehnyt. Hän ei koskaan kysynyt minulta mitään, vaan autoista puhuminen tuli kuin apteekin hyllyltä. Voit arvata että en sen koommin häneen ottanut yhteyttä, eikä kyse ollut siitä että olisin kateellinen siitä että hänellä on autoja joita rassata).

      Toinen vaihtoehto on se, että ystäväsi luulevat ettei sinulla ole nyt aikaa tai kiinnostusta olla heidän kanssaan koska sinulla on perhe. Jos et itse aktiivisesti soitattele tai pidä yhteyttä, niin ymmärrän sen että he kuvittelevat niin. Ja etenkin jos et ole päässyt lähtemään avokkisi takia (jota et ole heille välttämättä sanonut suoraan), niin he voivat kuvitella ettei sinua enää kiinnosta.

      Jos et voi/saa/halua pitää ystäviisi yhteyttä, niin onko se ihme että välit etääntyvät? Antaako avokkisi ystävillesi lupaa tulle teille kylään? Jos et saa lähteä minnekään, niin mikä heitä estäisi tulemasta teille? Pidä sitten vaikka kaveri-ilta kotonasi, ja avokkisi voi mennä lapsen kanssa vaikka omille vanhemmilleen siksi aikaa jolleivät halua olla myös kotona.

    • mirkku km.

      Se on sinulle ihan oikein, koska et osannut huolehtia ehkäisystä. Koeta ensi kerralla oll viisaampi!

    • suositus

      ai että sä oot jätkä! kyllä osaat olla tosi idiootti! vedä vittu päähäs!
      ja tää on semmonen niinku suositus.

      • kaukana mulkusta

        moni nysämulkku yrittää sitä vitun rumaa pentua nussia tähän maailmaan, mutta ei saa. Sitten kun se tärähtää hoidoilla tai vahingossa sattuu se vuoden ainoa nussinta oikeelle päivälle ja se ruma loso-akka alkaa odottaa, niin muuttuu jätkä mulkusta entistkin mulkummaksi. Itse olen päättänyt jättää lapset tekemättä, koska mulkkujen kanssa ne joutuisivat elämään, koska ressukat kerkesi ensin! Pentujen tekemisessä ei siis ole mitään hohtoa. Fiksut jättävät tekemättä, koska kuspäät hätäili ja meni laittaaan vahingon kiertämään.


    • ei lapsia ikinä kai!

      Maailmassa on todellaikin muuta maiilmaa kun kakarat. En ymmärrä niitä jotka nussii jotain kakaroita maailmaan ja ovat siitä niin ylpeitä että huh, ihan ku mitään muuta ei enää oliskaan. Mene kalaan ja baarin! Helvetti kai sitä nyt muutakin elämää pitää olla.

      • ystävällinen

        Unohda ne "kaverit! ja etsi uusia ystäviä! www.ystavafoorumi.fi


      • Kaikkienkavericcx
        ystävällinen kirjoitti:

        Unohda ne "kaverit! ja etsi uusia ystäviä! www.ystavafoorumi.fi

        Systeemi osoitteessa http://taitopeli.info/ on hyvä jos haluaa saada helposti paljon rahaa. Itse tein jo ensimmäisen kahden tunnin aikana 150e!


    • The man

      Kolme mukulaa on ja ikäero heillä 11v, joten on kokemusta. Muutama kaveri jotka eivät voineet enää käydä tai soittaa. Jos niin lyhkäsesti vaan "ettei vaan häiritse" tai "onko jo myöhä?" Takana kateutta, lapsivihaa ja lapsien pelkoakin. Yksi tyyppiryhmä on sellainen joilla on omia lapsia mutta pelkäävät että lapsemme alkaisivat jollain lailla kaveerata.. :) menis kontrolli, liian monta asiaa hoidettavana yhdelle pienelle päälle.. tulis lapsille jotain uusia kavereita muitakin kuin luokkakavereita tai naapureita..

      • sinä.

        Vaan muksuja,me sinkut tehdään sinkkujen juttuja.


    • januzk

      akka ja lapset hankeen ja kalalle :D ei vaan.. en ymmärrä miks kaverit tommosesta hylkäis.. lapsethan kuuluu elämään ja mukavahan niille on lässyttää ja leikkiä niitten kanssa.. ehkä pääset sitte joskus lastesi kanssa kalalle?

    • katruska-89

      Mä olen yhden tytön äiti ja avovaimo miehelleni. Meillä on 8kk tyttö, ei minullakaan ole kavereita joiden kanssa näkisi ja pitäis yhteyttä koska minulla on lapsi, puolet ns. kavereil on omia lapsiakin ja toisilla ei. Mä oon myös miettiny ett mikä täs hommas on ett eihän ystävyys/kaveruuden pitäis harventua pitkäksi aikaa vaikka on lapsi. Tulee vähän ns. pettyny olo kun näkee kadulla tai kuulee toisilta ett miten kivaa niillä on ollut viime aikoina kun toiset on nähny ja mun entiset koulukaverit joidenkans vaan nykyään netin kautta kuulumisia vaihtelen harvoin niin niillä on myös lapsia ja asuvat kuitenki lähellä, olen kyselly ett oisko mahista nähä nii ne on vaa sanonu ett joo mut sit se on jääny puheeks vaan, tuli sellainen olo ett okei mä en kysele niiltä kavereilta enään tapaamisia. Eilen olin Lapsi messuilla kahen tutun kanssa joilla niillä oli lapset mukanaan, tunsin jotenki olevan ylimääräinen siitä ku ne höpisi omista asioista ja ei huomionu ett olin niiden kanssa. Yks niistä nii alko nauraa mun tytön tutille ku se oli sen mielest pieni tutti vaikka sen kuukausi haara oli 6kk - 12kk. En hirveesti tykänny siitä nii sanoin että en rupee turhaa kuukauden välein ostelee tutteja ku on kerta kuukausi haara ja menee toi tutti todella hyvin, eikä ees huomaa ett ois pieni vaan sopiva, meidän tyttö ei tykkää isoista tuteista yhtää ja pitää kuunnella mitä tyttöni haluaa.

    • Luonnollisesti.

      En jaksa kavereiden lapsia, jotka pelkästään rajoittavat aikuisten elämää. Sen takia en ole enää yhteydessä kavereihin, joilla on lapsia.

      Itsellä yksi lapsi, joka on sen verran nuori, etten välitä ottaa riesakseni. Siis, en viitsi tavata.

    • fix-56

      sanompa tyttöystävällesi,että hylkää sinut mahdollisman pian.Kaverisi ovat ilmeisesti sinua paljon viisaampia.Kai olet kertonut asiasta Äidillesi.Hän ehkä ymmärtää lyödä sinulle tissin suuhun ja lohduttaa omaa pikku paviaaniparkaansa.

    • Toukotyttö

      Minkä olen itse huomannut, niin "lapsellisten" kavereiden kanssa on ihan oikeasti vaikeampi olla ja tavata. Puhelimessa puhuminenkin on välillä työn ja tuskan takana, kun lapsi hössöttää ja kiljuu taustalla ja kaveri puhuu sekaisin sekä minulle että lapselle. Aivan äärimmäisen rasittavaa.

      Samoin lapsellisten kotona kyläileminen on välillä raskasta, kun lapset vievät niin paljon huomiota, ettei ystävän kanssa voi rauhassa puhua, kun lapsi keskeyttää koko ajan ja vanhempi keskittyy vain puoliksi vieraisiin. Nämähän ovat tietysti kastuksellisia kysymyksiä ja syyttävä sormi pitää osoittaa vanhempiin, koska tämän sallivat. Rasittavaa se on silti, oli syynä kuka tahansa.

      Aloittajalle sanoisin, että olisi vähintään kohtuullista, että molemmat vanhemmat saavat myös sitä omaa aikaansa. Ne ovat vain neuvottelukysymyksiä, eikä ikinä ole parisuhteessa hyvä juttum jos toinen yksipuolisesti sanelee miten yhteistä elämää eletään.

      • lapseton.

        Kun käy tapaamassa "lapsellisia!, kavereita, kaiken huomion pitäisi keskittyä lapseen, koska "juuri meidän poika/tyttö on se maailman ihanin lapsi, joka on niiiiiiin fiksu ja suloinen". Ei jaksa kuunnella sitä hehkutusta, kun kuitenkin kaikki lapset on minun silmissä ihan samanlaisia. Juu, en ole äiti ja en ymmärrä. Ehkä jonain päivänä ymmärrän. Mutta sitten ainakin puhun kavereiden kanssa muustakin kuin vain vauva-asioista...


    • ...

      Kuinka moni teistä kitisijöistä
      on tähän mennessä,
      ottanut jokaisen rokotteen kiltisti,
      syö jtn,masennuslääkkeitä,
      ei ole kuullutkaan uusista ruokalain säädöksistä,
      kuluttaa viihdettä,pelaa ym,
      uskoo lähes kaiken paskan jonka lehdestä lukee,
      kuvittelee politiikoilla olevan jtn,valtaa jne jne.

      Jos vastasit yhteenkään kyllä olet menetetty sielu!

      Aamu alkaa vauhdikkaasti:
      http://www.youtube.com/watch?v=Oyn0cmyKa3Q

      Ja loppuu lyhyesti,mutta ytimekkäästi:
      http://www.youtube.com/watch?v=Ft7R5qp_NCE&feature=related

      Aitoa uutisvirtaa:
      http://nwohavaintoja.blogspot.com/

    • Orkidea12

      Simmoista se on tulla isäksi. Kasvaa siis aikuiseksi. Hanki uusia kaverita, joilla on samat intressit kuin sinulla. Itsenäistyminen ei ole helppoa kummallekkaan. Mutta kaikkein tärkein kuitenkin on se lapsi, joka tarvitsee ehjät vanhemmat. Siis Äidin JA Isän. Kaikkea hyvää teille

    • justuspeikko

      Kaverit tulee khyl takaisin kun tottuvat tilanteeseen, ainakin meillä näin. Moni antaa tilaa "tuoreelle" perheelle, toiset taas kuvittelee etteivät /isät/äidit voi tehdä mitään "kivaa"/osaa puhua muusta kuin lapsista/ tee mitään ilman lapsia yms...
      Avokille peli selväksi, kalareissulle lähdetään ja piste, anna itse avokillesi samanlaisia tilaisuuksia, niin ehkä ymmärtää. Jos et itse anna aikaa kavereillesi, miksi he antaisivat sitä sinulle?

    • w.c.fields

      Sulla on sentää kaverit hengissä ja voit heille varmaan soitella. Minulta on kaverit kuolleet ja joku jonka olettaisi olevan hengissä ei vastaa. hankkikaa yhteinen harrastus jonka kautta yhteisiä kavereita.

      • Matti Viikate

        Ikävää sinulle W.C.Fields, että kaverisi ovat kuolleet. Ikävää myös, ettei joku vastaa jos on elossa. Harrastukset on hyviä.
        http://mattiviikate.newsvine.com/


    • iyogufy

      Kavereita tarvii aina! Selvittäkääpäs vaimonne kanssa asioita mm. että kalassa voi käydä silloin tällöin ja taas vaimosi saisi käydä vastaavasti omissa harrastuksissaan ja sitä olisit sen ajan lasten kanssa. Meillä toimii ainakin tällainen käytäntö, vaikka miestä saa välillä jo kotiin huudellakin! Minun mieheni myös sanoi minulle joskus että kun kaveritkin on lähtenyt kun lapsi tuli, mutta onhan nuo kylässä käyneet ja mieheni käy myös niillä lapsi mukana, esim. silloin kun olen harrastuksissani. Mieheni kavereita otimme myös kummeiksi ja toki ne käyvät sitten tulevaisuudessa synttäreilläkin. Metsästys ja kalastus reissuilla myös mieheni käy kavereitten kanssa ja joskus ollaan sitten myös hänen mukana kalassa.

      Terv. Yhden pienen lapsen äiti

    • AVINTOLAAN TMS

      kävi niin että ns. kaverit hylkäsivät kun eivät osanneet suhtautua vammaiseen lapseen. Vierailut kun ovat ylivilkkaan vammaisen kanssa yhtä kaaosta. Heidänpä on häpeä, eivät opi tuntee tätä mahtavaa pikkumiestä. Meillä annetaan molemminpuolin vapaata, jos iskä haluaa kalaan,taikka ravintolaan tms. hän saaa mennä, tai jospa äiti haluaa ulos tuulettumaan OK. Mutta harvonpa halutaan kun me ollaan hyvä tiimi. Viimeisen kahden vuoden sisään kumpainenkin ollaan kerran käyty ravintolassa. Mutta muita harrastuksia löytyy, yhteisiä, koko perheen kanssa. Päästätkö sinä avokkiasi tuulettumaan vai ajatteletko vain itseäsi, niin kuin usein miehet ajattelevat?Pääseekö avokkisi kaverieden kanssa? Puhukaa asioista, jos välitätte toisistanne aidosti pitäs sovun tilaa antaa. Toivon teille kaikkea hyvää! Puhukaa avoimesti toisianne kuunnellen

    • etninen kaveri

      mitään tule. Kalareissuun hop hop ni et jää porukan ulkopuolelle. Muijalle kanssa jotain tekemistä ni ei tartte kitistä sun menemisistä. Eiks joo?

    • Sori nyvvaaa

      Jos sulla olis ollu elämää, et olis alkanu pentuja tekeen, ellei sitten ne muutama kaverisi tehnyt pentuja ja sinä apinoit niitä ettet erottuisi porukoista. Oman järjen käyttö on sallittua!

    • +40v

      ... täynnä uusavuttoman pullamössösukupolven kirjoituksia. Elämä on ollut niin h*lvetin helppoa, kun suurin piirtein 30-ikävuoteen saakka vanhemmat ovat häärineet ympärillä ja lakaisseet tietä puhtaaksi. Sitten luetaan netistä miten koti ja perhe perustetaan ja kun toisten vastaavien ohjeilla mennään metsään, niin kitinä jatkuu ja vanhempia pyydetään taas avuksi!
      Koettakaa nyt oppia, että elämään ei ole ohjekirjaa tai nettisivua, josta löytyy yleispätevä ohje miten tätä eletään. Jokaisen pitäisi ihan vaan aikuistua ja tajuta se, että elämä ei ole oman navan ympärillä pyörimistä. Tämä koskee sekä äitejä ja isiä. Elämän perusarvot on saatava selville. On mietittävä, että miksi täällä pallolla ihmiskunta yleensä on. Jokaisen perustehtävä on periaatteessa varmistaa suvun jatkuminen eli on katsottava miten se homma luonnossakin menee. Tähän liittyy se vastuunotto siitä omasta pesueesta ja se on se tärkein juttu. Sen voi hoitaa vaikka kävisi välillä kalassakin. Ja näihin ei tarvita mitään perheen sisäisiä sääntöjä tyyliin "mulle yks kalareissu, sulle tyttöjen kanssa terassi-ilta tms.", vaan yksinkertainen sanaton tunne siitä, että kumpikin tekevät oikein. Tämä on merkki siitä, että ollaan kasvettu AIKUISIKSI ja ymmärretään se, että ollaan tätä juttua yhdessä tekemässä. Käyttäkää siis ihmiset omaa järkeänne. Nähkää elämä kokonaisuutena. Meillä kaikilla on lapsuutemme, nuoruutemme, aikuisikä ja vanhuus. Jos nuoruus jäi jotenkin "elämättä", unohda se ja katso, että teet seuraavista vaiheista arvokkaat perheellesi, mikä takaa sen, että se aika on arvokasta myös itsellesi.

      • Vanessa ja pikkuväki

        Puhut asiaa. En voi muuta sanoa.


    • Santeri777

      Kuka nyt haluaisi sellaista kaveria riesakseen joka on koko ajan avokin talutusnuorassa ja koko ajan joutuu lupia kyselemään kaikkeen avokilta, vissiin puheetkin aika avokki-aiheisia. Taas kerran nainen haluaa omistaa miehen yläpään ja on mustasukkainen jos joku edes hetkeksi "uhkaa" hänen valta-asemaa, narsisti ei siedä kilpailua hetkeksikään.
      Tossa tulee käymään klassinen tapaus. Avokkisi tulee antamaan sulle lopputilin päivänä X ja siihen mennessä olet karkoittanut kaikki kaverit läheltäsi. Kaikki merkit on ilmassa eli haluaa kaikesta kaiken ja muille ei mitään, olet tiettyä tehtävää varten olemassa ja kun olet tehtäväsi suorittanut, otetaan seuraava täyttämään uusi vaadittu tehtävä ... tuollaisia nykynaiset on, niin monta kertaa tuon vierestä nähnyt.

      Ota järki päähän ja mieti kokonaisuutta, et sentään mikään palveluskoira ole ?

      • monta mammaa nussinu

        että mies tekee lapsia jotta eukko pysyisi paremmin hallinnassa.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe