Voiko ponin astuttaa hevosella?

jen.ska

Monen kanssa tästä nyt väitellyt..

Kyllä eteeni on osunut jos jonkinlaista risteytystä, mutta esim. eläinlääkäriksi opiskeleva lähipiirin tuttu on vahvasti sitä mieltä, etta jopa isoa ponia (145cm ->) ei tulisi risteyttää hevosella (155cm->) sillä ponitammalla saattaisi olla vaikeuksia varsomisen kanssa, jos varsasta tulisi liian iso.

Oman, ja monen muunkin käsityksen mukaan, varsa ei kuitenkaan voi ponin kohdussa edes kehittya liian suureksi?

Rakenteelliset jutut sitten erikseen, muttta minusta tuo on täyttä puppua!

Vastauksenne ja mielipiteenne tervetulleita!

7

3728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ******

      ja astuta itsesi norsulla!

      • kfngfngngn

        Taitaa olla vähän eri asia, norsu ihminen, kuin poni ja hevonen. Tiedän ainakin eestinponin joka astutettiin lämminverisellä... Mutta tiedä häntä...


    • -jamie

      Jos varsalle tulee isänsä geenit (eli tulee isommaksi), niin kyllä se vaan voi tulla niin isoksi että hengityksessä esiintyy vaikeuksia/tulee jopa hengenvaara.

      Miksi ihmeessä ei voisi kasvaa liian isoksi? Luuletko, että siellä kohdussa on joku mittari, joka pysäyttää sitten sen varsan kasvun kun tulee turhan isoksi? Tietenkin vähän niiden hevosten rakenteen mukaan. Jos jonkun pikkuisen welshin astuttaa raskaalla suokilla, niin ai jai, mutta jos poni on raskaampi ja isä kevyempää mallia niin epätodennäköisempäähän se on että varsa olisi liian iso.

    • n

      Ainakin minusta tuntuu että ponin voi astuttaa hevosella.Kunhan niillä ei ole suurta korkeuseroa.minusta ei tunnu että varsa voisi kasvaa liian isoksi koska jos tamma voi jo ennemmin synnyttää varsan ennen varsomispäivää.

      • jahhaa?

        Eihän se tamma voi ajatella "Nyt varsa on tarpeeksi iso, nyt varson ettei kasva liian isoks" vai?


      • n
        jahhaa? kirjoitti:

        Eihän se tamma voi ajatella "Nyt varsa on tarpeeksi iso, nyt varson ettei kasva liian isoks" vai?

        Tarkoitan vain että varsa voi silloin syntyä ennenaikaiseksi


    • Outoukkeli

      Ystäväni poni on 95cm shettiksen ja 132cm vuoniksen risteytys näyttää vähän hassulta mutta kyllä ison ponin voi astuttaa minun mielestäni pienellä hevosella eikä 145-155cm ole paljoa kokoeroa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe