Mistä tietoa maitoallergiasta?

neppis++

Tietääkö kukaan mistä saisi listaa maidottomista tuotteista? Saako ravitsemusterapeutilta jotain vihkosia? Meidän neuvolasta ei mitään tietoa irronnut.

5

777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riina-t

      Ravitsemusterapeutilta saa listaa, ruokaohjeita ja käytännön neuvoja ainakin jos siellä on käynyt "asiakkaana".

    • nonna-75

      Käyppä katsomassa erimenu.fi. Sieltä löytyy ohjeita ym. Ja jos vielä kirjaudut palveluun, joka on ilmainen, niin saat listan mitä ei saa syödä siis aineosat. Löytyyhän sieltä maidottomia tuotteitakin, mutta tuo aineosalista on tärkein. Kaupassa on paljon maidottomia tuotteita, joita olet varmaan jo tietämättäsi käyttänytkin. Tarvitsee vain selata tuoteselosteet. Tuote saattaa olla maidoton, vaikka siinä ei mainitakkaan asiasta. Usein lukee laktoositon.

      Tavallisissa ohjeissa on helppo korvata maidolliset tuotteet maidottomilla. Nestemäiset margariinit ovat pääsääntöisesti maidottomia. Itse maidon voi korvata kaura-, riisi- tai soijajuomalla. Lisäksi on ruokakermoja kaurasta ja soijasta sekä kauravaniliakastike. Yosat ovat maidottomia samoin kuin soijajogurtit. Itse olen käyttänyt maustamatonta soijajogurttia kermaviilin tapaan piirakoissa ym. Jäätelöitä on kaura-, riisi- ja soijapohjaisia. Kyllä niitä löytyy. Todella paljon.

      Neuvolat ovat sitten ihan oma juttunsa. Olen huomannut meidän molempien lasten kohdalla, että ei siellä mitään tiedetä. Ei edes allergia oireista! Yksityisellä lääkärillä meidän molemmat lapset ovat käyneet.

      Ravitsemusterapeutilla on hyvä käydä niin pääsee alkuun ja saa tosin vinkkejä ja tietää mitä pitää välttää.

    • Perheessä ruoka-aine

      Aluksi allergia voi esiintyä nk. maitoallergiana jo muutaman kuukauden ikäisenä. Käytännössä tämä tarkoittaa jatkossa ruoka-allergiaa. Ei siis pelkästään maito, vaan monet muutkin ruokalajit. Ruoka-allergia kuitenkin muuttuu vuosien varrella. Vaikka lapsi ei olisi aluksi jotakin tuotetta sietänytkään, niin iän myötä tuo allergia voi parantua joidenkin aineiden suhteen. Voi myös käydä niin, että jotkut tietyt ruoka-aineet ovat loppuelämäksi kiellettyjä. Jos niitä erehtyy nauttimaan, niin siitä sitten seuraa ihottumaa esim polvi- tai kyynärtaipeissa. Turha vouhotus siis pois ja suosittelen ennenkaikkea tarkkailua ja perusvoiteita ihottumakohtiin. Kortisonivoiteetkin voivat olla tarpeen, jos ihottuma pääsee pahaksi, mutta pitkäaikaiseen käyttöön niitä ei suositella, koska niillä on myös haittavaikutuksia. Auringolla on muuten hyvä vaikutus näihin ruoka-ainejuttuihin.
      Kannattaa myös jossain vaiheessa käydä allergiatesteissä, sitten muutaman vuoden kuluttua. Ihan pienille niitä ei tehdä. Tosin siinä vaiheessa, kun testejä ruvetaan tekemään, on perheelle tullut jo aika hyvä käsitys siitä mitä pitäisi välttää.
      Tietysti kannattaa seurata myös asian kehitystä netistä esim. googlettamalla.

      • jepulis jepulis

        Just, googletus on hyvä lääkäri nykyään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe