Hylsyjen

mitotus?

Mitä olen käsittänyt väärin? Kirjassa, ”Jälleenlataajan käsikirja Timo Hyytinen”, on 7X53R hylsyn kokonaispituudeksi ilmoitettu 53,25 mm. Kun vertaan sitä Sakon alkuperäiseen ”neitseelliseen” hylsyyn, niin sen pituus on pari sadasosamilliä vailla 53 mm. Onko tämä 0,25 mm ero jokin toleranssi raja? Kiitos vastaajille

6

902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hillbergmounting.

7,62x53R hylsynpituus lienee "virallisesti" 53,5mm. Sitten on trimmaus / lyhennyspituus yleensä 0,25 lyhempi. Tällainen raunakantahylsy pyrkii venymään, koska "sulku" reunasta eli laipasta. Näin tapahtuu, vaikka supistaessasi omalla aseella ampumiasi hylsyjä siirtämättä olkapäätä.
      Aseesi patruunapesän mitta ratkaisee viimekädessä isoimman hylsypituuden. Näissä suomalaiskansallisissa (7,62x53R-muunnoksissa) kalipereissa se vaihtelee.

• mitta.,

Asia kiinnosti minua sen verran, että katsoin kyseisestä kirjasta lataustaulukon, ja siellä oli tuo 53,25 mm. Mutta, mutta, kirjan toisessa kohtaa mainitaan sanatarkasti seuraavaa.”Hylsyn maksimimitan löydät lataustaulukosta. Jos hylsy on venynyt yli tämän mitan, täytyy sitä lyhentää.”
      Siis, maksimimitta tuo 53,25 mm jota ei saa ylittää.

• ???

Kahteenkertaan ammuttuje 7,62X39 Sellier%bellot hyljysen pituus on noin 1mm allesuositusten:)

• Hillbergmounting.
        ??? kirjoitti:

Kahteenkertaan ammuttuje 7,62X39 Sellier%bellot hyljysen pituus on noin 1mm allesuositusten:)

Olipahan kyse 7,62x53R-patruunasta. R kertoo, että se on laippa- eli reunakantainen, mistä tällöin myös sulku. 7,62x39 rynkkypatruuna onkin mauserkantainen. Sulku tällöin hylsyn hartiasta. S&B-hylsyt alunperinkin jo liian lyhyet. Muuten: S&B = Schlecht&Billig (halpa ja huono).

• mies?
        Hillbergmounting. kirjoitti:

Olipahan kyse 7,62x53R-patruunasta. R kertoo, että se on laippa- eli reunakantainen, mistä tällöin myös sulku. 7,62x39 rynkkypatruuna onkin mauserkantainen. Sulku tällöin hylsyn hartiasta. S&B-hylsyt alunperinkin jo liian lyhyet. Muuten: S&B = Schlecht&Billig (halpa ja huono).

Nimimerkki Hillbergmounting. on rekisteröity nimimerkki, jonka ansiosta se näkyy sinisellä. Kukas sinä olet?!!

• Hillbergmounting.
        mies? kirjoitti:

Nimimerkki Hillbergmounting. on rekisteröity nimimerkki, jonka ansiosta se näkyy sinisellä. Kukas sinä olet?!!

että olen originaali, uuden salasanani unohtanut Hillbergmounting.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      145
      6069
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3726
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      128
      2911
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      47
      2568
    5. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      37
      2421
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      25
      1945
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      269
      1914
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1858
    9. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      34
      1633
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1600
    Aihe