Luuletteko todella täällä valittavat että jos pari vinkkaa haluavansa rahaa esim häämatkaa varten,
joku 20-30 e per vieras kustantaa heidän häänsä??
Meillä menu on yli 40 € nuppi, siihen tilavuokra ja viinakset päälle. Tietysti meidän vaatteet, sormukset, hotelliyö ym....
Ideana ei siis ole kerjätä rahaa, vaan lähes 10 vuotta yhdessä olleena parina, kysyn vaan: mitä hemmettiä teemme jollain aaltovaaseilla tai pesukoneella?
Kaikki löytyy, myös ne pirun vaasit.
Mieluummin teen yhteisen reissun ja saan siitä muistot, kuin tavaroita hyllyyn.
Toki olisimme voineet olla marttyyreja, ei lahjoja, tuo vain itsesi,
mutta koskaan emme ole ulkomailla käyneet joten se lahja olisi todella meille mieluinen. :)
Aluksi ajattelin ettemme laita mitään tilinumeroa, mutta muutama vieras jopa vihjasi että eikö se olisi helpointa? Siihen sitten päädyimme, tietäen että joku siitä vetää herneet, mutta hei, ei voi mitään. Tärkeintä olisi että meille rakkaat ihmiset tulisivat paikalle todistamaan, kun meistä tulee mies ja vaimo.
Todella ikävää, että jotkut ajattelevat lahjavinkkiä pääsymaksuna ja loukkaantuvat. :(
sehän on pyyntö, ehdotus.
Oletteko koskaan ajatelleet kuinka paljon hääpari näkee vaivaa suunnitellessa kortteja, kattauksia, ohjelmia, opettelee valssiaskeleita, ravaavat kaupoissa ym...
Kyllä tässä vieraita ajatellaan, suurin pelko varmasti kaikilla pareilla on että mitä jos vieraat ei viihdy.
Menkää valittajat itseenne, eikö se ole ihan sama ostaako sillä 20 € pari lautasta vai laittaako sen tilille??
hah
29
995
Vastaukset
- tiputapu
Itsekin kirjoitin aikaisemmin juuri tästä aiheesta, on se kumma että ihmiset itkevät täällä törkeistä hääpareista jotka "rahastavat" tai kehtaavat itse päättää lahjoistaan. Siinä valituksessa ovat asialla varmasti juri ne, jotka eivät itse ole keksineet tätä.
Nyt heillä hyllyt pursuaa turhaa roinaa jota ei kuitenkaan voi myydä pois koska armaiden sukulaisten vieraillessa se *pirun* vaasi on oltava hyllyssä! Sain runsaasti palautetta sekä puolesta että vastaan mutta lähinnä kitistiin vastaan.
Emme mekään halua nitä aaltovaaseja ja chippendale-aterimia/kakkulapioita...emme tarvitse niitä! Jos joku loukkaantuu toiveestamme päästä häämatkalle hän voi jättää tulematta häihin jos ei ymmärrä syytä tähän "törkeyteen" =)- Mie vain
on ehdottomasti helpointa laittaa raha tilille ja säästää omia hermoja ja aikaa. Sitten voi ostaa/askarrella onnittelukortin, johon kirjoittaa että lahja on annettu rahan muodossa ja laitettu tilille. Vihaan kaupoissa juoksemista, hiki valuu ja hermot ovat riekaleina, eli olen iloinen jos morsiusparille kelpaa raha.
- vastaannarisija
Minä taidan olla niitä teidän valittajianne. ;-) Siis silloin, kun morsmaikuilla on niin kitkerä sävy, kuin sinulla aloittaja, tai säestäjälläsi tiputapulla. Silloin, kun mikään muu kuin raha ei oikeasti kuitenkaan kelpaa.
Aloittajalla horjuu logiikka:
"Toki olisimme voineet olla marttyyreja, ei lahjoja, tuo vain itsesi..." mutta sitten muuttuu ääni kellossa.
"Tärkeintä olisi että meille rakkaat ihmiset tulisivat paikalle..." Miksiköhän tuota jälkimmäistä on niin kovin vaikea uskoa?
Tiputapu sanoo suoraan sen, mikä ainakin itseäni kaivelee "kehtaavat itse päättää lahjoistaan". Paino sanalla "päättää". Siis kun lahja on lahja, ei velvollisuus, niin sellaisesta lahjasta päättäminen on vähän hurjaa, jota ei nyt vaikka omilta vanhemmilta tai omalta puolisolta saa. Eli sanelkaa arvon morsmaikut niille tuleville siipoillenne ihan niin paljon kuin kerkiätte, mitä haluatte joulu-, synttäri- tai hääpäivälahjaksi. Mutta muistakaa nyt hyvät aikuiset ihmiset, että vieraampien ihmisten tekemisiä ette voi määräillä.
Mutta mikäs siinä, sen kuin arvon kärttyisät morsiamet "päätätte" lahjoistanne, kunhan ette olisi sitten niin happamia, jos joku kuitenkin PÄÄTTÄÄ vieraana toimia toisin kuin olette määränneet.
Ja nyt areena on avoin kaikille väärinlukijoille, joiden mielestä olen kertakaikkiaan lahjalistoja tai -toiveita vastaan. Sitähän en siis ole, vaan vierastan tässäkin ketjussa esiintyvää happamuutta (poislukien Mie vainin kommentti), jos niitä omia määräyksiä ei kuitenkaan totella! ;D- morsian itsekin
Olet mielestäni aivan oikeassa tuosta happamuudesta. :) Ja lahjoista tosiaan ei "päätetä". Meilläkin annetaan tilinumero kutsun mukana tulevassa infolappusessa, mutta se on muotoiltu jokseenkin niin, että "tärkeintä meille on, että tulette mukaan juhlimaan yhtä elämämme tärkeimmistä päivistä. Jos kuitenkin haluatte muistaa meitä muullakin tavoin, yksi mahdollinen vaihtoehto on tukea tulevaa häämatkaamme." Jonkun mielestä tämäkin on nyt varmaan tökerösti ilmaistu. Minusta se kuitenkin pitää sisällään sen, että olemme rahalahjasta mielissämme, jos joku sellaisen haluaa antaa ja että jos joku haluaa tuoda muunlaisen lahjan, sekin on ok. Ja vielä se, että jos joku haluaa tulla ilman lahjaa niin siitä vaan. Meille tosiaankin on tärkeintä, että ihmiset tulevat paikalle ja lahja-asia on tietenkin täysin heidän päätettävissään.
- aloittelija edelleen
morsian itsekin kirjoitti:
Olet mielestäni aivan oikeassa tuosta happamuudesta. :) Ja lahjoista tosiaan ei "päätetä". Meilläkin annetaan tilinumero kutsun mukana tulevassa infolappusessa, mutta se on muotoiltu jokseenkin niin, että "tärkeintä meille on, että tulette mukaan juhlimaan yhtä elämämme tärkeimmistä päivistä. Jos kuitenkin haluatte muistaa meitä muullakin tavoin, yksi mahdollinen vaihtoehto on tukea tulevaa häämatkaamme." Jonkun mielestä tämäkin on nyt varmaan tökerösti ilmaistu. Minusta se kuitenkin pitää sisällään sen, että olemme rahalahjasta mielissämme, jos joku sellaisen haluaa antaa ja että jos joku haluaa tuoda muunlaisen lahjan, sekin on ok. Ja vielä se, että jos joku haluaa tulla ilman lahjaa niin siitä vaan. Meille tosiaankin on tärkeintä, että ihmiset tulevat paikalle ja lahja-asia on tietenkin täysin heidän päätettävissään.
Juu no, voihan sen noinkin ottaa, että puhun ristiin. :D
Mutta siis tarkoitan, että monet muotoilevat tekstin näin (juurikin kuten ylläoleva morsian, anteeksi vain):
"meille ei ole tärkeintä, mitä tuot, kunhan tuot itsesi, mutta tilinumero on..."
Siis mitä? Hiukan ristiriitaista. Miksi turhaan selitellä?
Meillä suoraan että, lahjavinkki, rahaa reissuun. Tietty vähän tyylikkäämmin muotoiltuna mutta ei mitään selittelyjä tai vääntämisiä.
Ei siinä ole mitään väärää, jos haluamme lahjan, sellainen yleensä häihin tuodaan, näin olen käsittänyt?
Pyydämme reilusti sitä mille meille on käyttöä.
Mutta jos nyt Riitta-täti väkisin haluaa tuoda sen vaasin, tuokoon. Ei sillä ole meille mitään virkaa. Mutta jos joku kaveri päättää tuoda omannäköisensä lahjan, kuten muistan täältä lukeneeni, joku oli saanut korin jossa oli kuoharia ja suklaata ym hääyölle/seuraavalle aamulle, kyllä se mulle kelpaa!! En minä sydämetön ole... :) - Morsian itsekin
aloittelija edelleen kirjoitti:
Mutta siis tarkoitan, että monet muotoilevat tekstin näin (juurikin kuten ylläoleva morsian, anteeksi vain):
"meille ei ole tärkeintä, mitä tuot, kunhan tuot itsesi, mutta tilinumero on..."
Meillä suoraan että, lahjavinkki, rahaa reissuun. Tietty vähän tyylikkäämmin muotoiltuna mutta ei mitään selittelyjä tai vääntämisiä.
Ei siinä ole mitään väärää, jos haluamme lahjan, sellainen yleensä häihin tuodaan, näin olen käsittänyt?
Mutta jos nyt Riitta-täti väkisin haluaa tuoda sen vaasin, tuokoon. Ei sillä ole meille mitään virkaa. Mutta jos joku kaveri päättää tuoda omannäköisensä lahjan, kuten muistan täältä lukeneeni, joku oli saanut korin jossa oli kuoharia ja suklaata ym hääyölle/seuraavalle aamulle, kyllä se mulle kelpaa!! En minä sydämetön ole... :)Anteeksi vain, mutta kyseinen muotoilu ei todellalaan ole "mutta tilinumero on". Jos luet uudelleen tuon muotoilumme, niin huomaat varmaan, että siinä nimen omaan lukee, että "mikäli haluatte muistaa meitä muullakin tavoin" ja sen jälkeen vinkkinä (YKSI mahdollisuus) tämä häämatkaraha-asia. Kyllä tuo meidän muotoilu todellakin jättää varaa tuoda joku muu lahja tai sitten jättää se lahja tuomatta. Ja sori vaan, mutta meille ihan oikeasti on tärkeintä, että ihmiset tulevat paikalle eikä se ole mitään marttyyriyttä.
- vastaannarisija
aloittelija edelleen kirjoitti:
Mutta jos nyt Riitta-täti väkisin haluaa tuoda sen vaasin, tuokoon. Ei sillä ole meille mitään virkaa. Mutta jos joku kaveri päättää tuoda omannäköisensä lahjan, kuten muistan täältä lukeneeni, joku oli saanut korin jossa oli kuoharia ja suklaata ym hääyölle/seuraavalle aamulle, kyllä se mulle kelpaa!! En minä sydämetön ole... :)Pientä kommenttia. Sinä nimenomaan sanoit: "Toki olisimme voineet olla marttyyreja, ei lahjoja, tuo vain itsesi". Eli ilman lahjoja tuleminen olisi tehnyt teistä marttyyreja! Ja olette molemmat kuitenkin jo yli 10-vuotiaita?
Turha oikeastaan vääntää hyvistä tai huonoista sanamuodoista, mutta mielestäni "Morsian itsekin" oli valinnut aika hyvän sanamuodon asialle, johon kaikkien mielestä ei koskaan voi olla hyvää sanamuotoa (siis sen, jonka väärinluit jälkimmäisessä viestissäsi). Alunperinhän juttusi oli kuitenkin, että on se vaan inhottavaa, jos joku tuo niitä vaaseja ja kakkulapioita, piste. Alunperin halusit narista, että jotkut tekevät toisin kuin sinä määräät. ;D
Jos Riitta-täti tuo vaasinsa, jolla ei ole teille mitään virkaa, niin - tapahtunutta ette voi muuksi muuttaa. Omaa asennoitumistanne siihen kylläkin. Eli voitte ottaa Riitta-tädinkin vaasin käyttöön, pistää sen kaapinperille, lahjoittaa seuraavalle juhlakalulle, myydä kirpparilla... Siis oikeastaan melkein mitä tahansa, mutta sinä ja kaltaisesi morsiamet valitsevat olla Riitta-tädeilleen tuohtuneita, kun nämä eivät tottele! Ja se tuntuu meistä "valittajista" omituiselta, että asenne on noin hapan. Mutta muista, että sinä aloitit tämänkertaisen valittamisen ;-) - aloittelija taas ;)
vastaannarisija kirjoitti:
Pientä kommenttia. Sinä nimenomaan sanoit: "Toki olisimme voineet olla marttyyreja, ei lahjoja, tuo vain itsesi". Eli ilman lahjoja tuleminen olisi tehnyt teistä marttyyreja! Ja olette molemmat kuitenkin jo yli 10-vuotiaita?
Turha oikeastaan vääntää hyvistä tai huonoista sanamuodoista, mutta mielestäni "Morsian itsekin" oli valinnut aika hyvän sanamuodon asialle, johon kaikkien mielestä ei koskaan voi olla hyvää sanamuotoa (siis sen, jonka väärinluit jälkimmäisessä viestissäsi). Alunperinhän juttusi oli kuitenkin, että on se vaan inhottavaa, jos joku tuo niitä vaaseja ja kakkulapioita, piste. Alunperin halusit narista, että jotkut tekevät toisin kuin sinä määräät. ;D
Jos Riitta-täti tuo vaasinsa, jolla ei ole teille mitään virkaa, niin - tapahtunutta ette voi muuksi muuttaa. Omaa asennoitumistanne siihen kylläkin. Eli voitte ottaa Riitta-tädinkin vaasin käyttöön, pistää sen kaapinperille, lahjoittaa seuraavalle juhlakalulle, myydä kirpparilla... Siis oikeastaan melkein mitä tahansa, mutta sinä ja kaltaisesi morsiamet valitsevat olla Riitta-tädeilleen tuohtuneita, kun nämä eivät tottele! Ja se tuntuu meistä "valittajista" omituiselta, että asenne on noin hapan. Mutta muista, että sinä aloitit tämänkertaisen valittamisen ;-)No nyt loppui vääntö, täällä on aika outoa porkukkaa, vedätte aivan omat johtopäätökset joka asiasta ja muotoilette sanomiseni uusiksi.
Kutsut ja infolappuset on jo tehty, asiallista kommenttia on tullut. :)
Mitä sitte jos joku tuo mulle sen vaasin? Sou what, en tee sillä mitään, myyn eteenpäin tai jotain.
Mutta tätäkö siis lahjan antaja haluaisi? Että myyn hänen meille antamansa lahjan eteenpäin TARPEETTOMANA? Häälahjaksi kun yleensä on ollut tapana antaa jotain TARPEELLISTA.
Ei ole kyse mistään tottelemisesta, joka tämäkin oli oma johtopäätöksesi, vaan siitä että miks pitää kiusallaan tuoda jotain roinaa kun sille ei ole tarvetta?
Äly hoi. - vastaannarisija
aloittelija taas ;) kirjoitti:
No nyt loppui vääntö, täällä on aika outoa porkukkaa, vedätte aivan omat johtopäätökset joka asiasta ja muotoilette sanomiseni uusiksi.
Kutsut ja infolappuset on jo tehty, asiallista kommenttia on tullut. :)
Mitä sitte jos joku tuo mulle sen vaasin? Sou what, en tee sillä mitään, myyn eteenpäin tai jotain.
Mutta tätäkö siis lahjan antaja haluaisi? Että myyn hänen meille antamansa lahjan eteenpäin TARPEETTOMANA? Häälahjaksi kun yleensä on ollut tapana antaa jotain TARPEELLISTA.
Ei ole kyse mistään tottelemisesta, joka tämäkin oli oma johtopäätöksesi, vaan siitä että miks pitää kiusallaan tuoda jotain roinaa kun sille ei ole tarvetta?
Äly hoi.Kuinkas tämä nyt menikään? Ettäkö nyt vääristellään sinun sanomisiasi? Itse kylläkin teit hiukan laveita tulkintoja Morsian itsekin -nimimerkin jutusta, mistä hänkin jo sinulle mainitsi. Mutta sinun sanomisiasi ei ole muotoiltu uusiksi, aika tarkkaan on lainattu. Muista nyt kumminkin edelleen, että sinä aloitit...
"Mitä sitte jos joku tuo mulle sen vaasin? Sou what, en tee sillä mitään, myyn eteenpäin tai jotain.
Mutta tätäkö siis lahjan antaja haluaisi?"
Mistä sitä kukaan tietää, mitä joku toinen haluaisi. Mutta aloitusviestissäsi sanoit "Menkää valittajat itseenne, eikö se ole ihan sama ostaako sillä 20 € pari lautasta vai laittaako sen tilille?? ". Oletkos tullut ajatelleeksi, että jollekulle se ei ehkä ole ihan sama (vaikka sinulle onkin). Eli kyllä sinun jutussasi on kuin onkin ollut kyse siitä, etteivät jotkut vieraat tykkää totella määräyksiäsi, vaan uhkaavat tuoda jotain muuta kuin rahaa lahjaksi. Sinänsä muuten mielenkiintoista, että varaudut siihen jo etukäteen aloittamallasi narinalla, koska omakohtaista kokemusta sinulla ei kesän morsiamena vielä ole. Eli ehkäpä kaikki vieraasi ovatkin hyvinkoulutettuja, jotka osaavat totella morsion määräyksiä... ;-) - tiutautipu
Kuinkas tämä nyt menikään? Ettäkö nyt vääristellään sinun sanomisiasi? Itse kylläkin teit hiukan laveita tulkintoja Morsian itsekin -nimimerkin jutusta, mistä hänkin jo sinulle mainitsi. Mutta sinun sanomisiasi ei ole muotoiltu uusiksi, aika tarkkaan on lainattu. Muista nyt kumminkin edelleen, että sinä aloitit...
"Mitä sitte jos joku tuo mulle sen vaasin? Sou what, en tee sillä mitään, myyn eteenpäin tai jotain.
Mutta tätäkö siis lahjan antaja haluaisi?"
Mistä sitä kukaan tietää, mitä joku toinen haluaisi. Mutta aloitusviestissäsi sanoit "Menkää valittajat itseenne, eikö se ole ihan sama ostaako sillä 20 € pari lautasta vai laittaako sen tilille?? ". Oletkos tullut ajatelleeksi, että jollekulle se ei ehkä ole ihan sama (vaikka sinulle onkin). Eli kyllä sinun jutussasi on kuin onkin ollut kyse siitä, etteivät jotkut vieraat tykkää totella määräyksiäsi, vaan uhkaavat tuoda jotain muuta kuin rahaa lahjaksi. Sinänsä muuten mielenkiintoista, että varaudut siihen jo etukäteen aloittamallasi narinalla, koska omakohtaista kokemusta sinulla ei kesän morsiamena vielä ole. Eli ehkäpä kaikki vieraasi ovatkin hyvinkoulutettuja, jotka osaavat totella morsion määräyksiä... ;-)Jep aloittaja, täällä on outoa porukkaa... ei auta vaikka kuinka väännät rautalangasta omaa mielipidettäsi ja yrität sen lopulta ruusuisestikkin sanoa, aina löytyy joku joka vääntää sen rumaksi...
ja mitä siihen happamuuteen tulee niin ehkä se syy on juuri teissä kapeakatseisissa valittajissa jotka väitätte aina ja edelleen että on huisin törkeää toivoa lahjoja joita todella tarvitsee ja joista olisi oikeasti onnellinen.
Mutta ei, olette niin pirun itsekkäitä että täytyy erottua joukosta ja antaa se mariskooli koska sitähän ei kukaan muu tuo! Jos haluaa erottua ja olla originaali lahjan-antaja niin ihan vinkkinä kauniit kortit säilytetään varmasti häämuistojen kanssa kun taas eitoivotut vaasit ja parittomat lautaset myydään kirpputorilla!
P.s Happamuuteni johtuu teistä! - vastaannarisija
tiutautipu kirjoitti:
Jep aloittaja, täällä on outoa porukkaa... ei auta vaikka kuinka väännät rautalangasta omaa mielipidettäsi ja yrität sen lopulta ruusuisestikkin sanoa, aina löytyy joku joka vääntää sen rumaksi...
ja mitä siihen happamuuteen tulee niin ehkä se syy on juuri teissä kapeakatseisissa valittajissa jotka väitätte aina ja edelleen että on huisin törkeää toivoa lahjoja joita todella tarvitsee ja joista olisi oikeasti onnellinen.
Mutta ei, olette niin pirun itsekkäitä että täytyy erottua joukosta ja antaa se mariskooli koska sitähän ei kukaan muu tuo! Jos haluaa erottua ja olla originaali lahjan-antaja niin ihan vinkkinä kauniit kortit säilytetään varmasti häämuistojen kanssa kun taas eitoivotut vaasit ja parittomat lautaset myydään kirpputorilla!
P.s Happamuuteni johtuu teistä!"ei auta vaikka kuinka väännät rautalangasta omaa mielipidettäsi"
No mutta olisiko se vika tuossa vääntämisessä? Kun katsos, toisenkinlaisia mielipiteitä saa olla - tämä tiedotusluontoisena, jos on jäänyt huomaamatta. ;DD Eli aloittaja ja sinäkin saatte olla ihan mitä mieltä hyvänsä, mutta - niin saavat "toisinajattelijatkin" (siis ne "valittajat").
"aina löytyy joku joka vääntää sen rumaksi... "
Aloittajan tapauksessa kyse on vaatimisesta, ja vaatiminen on aina rumaa, ei sille mitään voi.
"väitätte aina ja edelleen että on huisin törkeää toivoa lahjoja joita todella tarvitsee ..."
Höpöhöpö. Aloittaja aloitti ketjunsa valittamalla "valittajista". Vaatimalla, että vaatiminen pitää olla ok ja muunlainen ajattelu on ilkeää.
"ei, olette niin pirun itsekkäitä että täytyy erottua joukosta ja antaa se mariskooli koska sitähän ei kukaan muu tuo"
Oletko jo kokenut kauhean pettymyksen hääpäivänäsi, kun noin sapettaa? Aloittajallahan se potentiaalinen vaasikauhu on vasta edessä.
"P.s Happamuuteni johtuu teistä! "
Ei voi pitää paikkaansa. Happamuus kun on ihan valinnainen ominaisuus. Ja sinä tunnut valitsevan olla hapan siksi, että jotkut tuntemattomat vastailevat aloittajan kirjoituksiin ilmeisesti toisin kuin sinun mielestäsi pitäisi. Hellitä hiukan!
- morsmaikku...
"Luuletteko todella täällä valittavat että jos pari vinkkaa haluavansa rahaa esim häämatkaa varten,
joku 20-30 e per vieras kustantaa heidän häänsä??"
En nyt tuollaisista aiheista ole jaksanut valittakaan, MUTTA: Tuskin luulevat. Eihän lahjassa edes olekaan se idea, että sen pitäisi kustantaa juhlien kulut. Hääpari päättää juhlia - järjestävät juhlat, TARJOAVAT ruoat vierailleen, toimivat juhlien isäntänä ja emäntänä. Lahja ei ole pääsymaksu vaan se on katsottava täysin erillään siitä, millaisen budjetin hääpari on päättänyt käyttää häihin. Eiväthän he edes voisikaan tietää mitä juuri siinä ja siinä juhlassa ruoat maksavat.
Musta tuollainen ajatellu on ihan hullua, siis jos itse hääpari sellaista vaatii.
Kaikki vaiva jne. on vapaaehtoista ja lähtee siitä, että haluaa itselleen sellaiset häät kuin haluaa ja että ne ihmiset, joiden kanssa päivän jakaa, voisivat myös nauttia siitä. Sellaisella asenteella, että en mä oikeasti haluaisi häitä juhlia ja en mä mitään halua maksaa tästä tai nähdä vaivaa ja vieraiden täytyy korvata tää rahanmenetys mulle, niin ei tarvitse olla kummoinenkaan päättelijä, että pettymyksiä on tulossa ja huono maku jää useammankin ihmisen suuhun, oli ne juhlasafkat vaikka mitä. - häävieras
"Luuletteko todella täällä valittavat että jos pari vinkkaa haluavansa rahaa esim häämatkaa varten,
joku 20-30 e per vieras kustantaa heidän häänsä??
Meillä menu on yli 40 € nuppi, siihen tilavuokra ja viinakset päälle. Tietysti meidän vaatteet, sormukset, hotelliyö ym...."
Älkää kutsuko ollenkaan vähävaraisia tuttavianne, jos noin ajattelette. Olen työtön ja vuokran jälkeen minulle jää kuussa alle 200€ rahaa ruokaan, laskuihin ja muuhun elämiseen. Minulle 20€ on iso raha. Yli 40€ en voisi mitenkään antaa lahjaksi edes Suomen presidentille!
Olin muutama kuukausi sitten serkkuni häissä. He pyysivät lahjaksi rahaa häämatkatilille. Laitoin 20€ ja lisätiedoiksi onnittelut. Jälkeenpäin morsian oli haukkunut minut siivelläeläjäksi ja epäkunnioittavaksi mummolleni, koska olin laittanut niin pienen summan rahaa. Se kuulemma oli vain pilkkaamista ja hänestä se osoitti etten arvostanut heitä, heidän avioliittoaan ja hääjuhlaansa. Pahoitin mieleni todella.
Nyt olen saanut taas hääkutsun. Mietin uskaltaisinko viedä arvalla voittaneeni Luhdan pyyhesetin häälahjaksi vaikka pari on toivonut rahaa tililleen. Tuo pyyhesetti on ihan iskemätön ja sen arvo on yli 50€. Rahaa en enää uskalla antaa, sillä varaa ei olisi nytkään kuin maksimissaan se 20€... Mutta ilmeisesti rahaa toivoneet eivät halua mitään muuta kuin sitä rahaa ja sitäkin niin paljon, ettei vieraasta koidu taloudellista menetystä hääparille. En toivo, että antamani lahja olisi parille epämieluinen, mutta tällä tavalla saisin ainakin itselleni siinä mielessä puhtaan omatunnon, että lahjani arvo on ollut riittävä. Ja suoraan sanoen selviäisin itse halvalla. Sillä 20 eurolla olisi ihan kiva ostaa vaikka nätti kesäinen pusero itselleenkin... Mutta mutta, en halua olla se "Riitta-täti" jonka tylsä lahja myydään kirppiksellä ja jonka takia happamoidutaan.
Taidan ilmoittaa, etten pääse koko häihin. Eipä sitten ainakaan tartte itse enää stressata tällaisilla asioilla.- Morsian itsekin
Todella ikävää, että morsian on kehdannut olla noin kiittämätön. Voin kuitenkin lohduttaa, että eivät kaikki hääparit ja morsiamet ole tuollaisia. Minä ainakin olisin kiitollinen ihan pelkästä kortistakin, pääasia on minusta muistaminen. Sitä paitsi muistamista on jo se, että osallistuu hääparin juhlaan. Ilman muuta otan myös huomioon ihmisten taloudellisen tilanteen. Jos ei ole ylimääräistä rahaa niin sitä ei vaan ole. Minun mielestäni voisit hyvin viedä myös sen pyyhesetin, mutta voi tietysti olla, että hääpari ei ole lahjaan tyytyväinen. Toistaalta, onko sillä niin väliä? Jos sinulla ei ole antaa muuta, niin se on heidän häpeänsä jos kehtaavat siitä jälkikäteen jollekin valittaa.
- Tiutautipu
Morsian itsekin kirjoitti:
Todella ikävää, että morsian on kehdannut olla noin kiittämätön. Voin kuitenkin lohduttaa, että eivät kaikki hääparit ja morsiamet ole tuollaisia. Minä ainakin olisin kiitollinen ihan pelkästä kortistakin, pääasia on minusta muistaminen. Sitä paitsi muistamista on jo se, että osallistuu hääparin juhlaan. Ilman muuta otan myös huomioon ihmisten taloudellisen tilanteen. Jos ei ole ylimääräistä rahaa niin sitä ei vaan ole. Minun mielestäni voisit hyvin viedä myös sen pyyhesetin, mutta voi tietysti olla, että hääpari ei ole lahjaan tyytyväinen. Toistaalta, onko sillä niin väliä? Jos sinulla ei ole antaa muuta, niin se on heidän häpeänsä jos kehtaavat siitä jälkikäteen jollekin valittaa.
Viestiini vastannut vastaannarisia oli jättänyt kommentoimatta mielestäni sen tärkeimmän eli :
"Jos haluaa erottua ja olla originaali lahjan-antaja niin ihan vinkkinä kauniit kortit säilytetään varmasti häämuistojen kanssa kun taas eitoivotut vaasit ja parittomat lautaset myydään kirpputorilla!"
Kaikki muu olikin sitten närkitty, that's all ;)
p.s En ole kokenut karvaita pettymyksiä... - aloittaja taas itse
Tiutautipu kirjoitti:
Viestiini vastannut vastaannarisia oli jättänyt kommentoimatta mielestäni sen tärkeimmän eli :
"Jos haluaa erottua ja olla originaali lahjan-antaja niin ihan vinkkinä kauniit kortit säilytetään varmasti häämuistojen kanssa kun taas eitoivotut vaasit ja parittomat lautaset myydään kirpputorilla!"
p.s En ole kokenut karvaita pettymyksiä...Todella olet ainut joka ei ole muotoillut toisten sanomisia. :)
"Aloittajan tapauksessa kyse on vaatimisesta, ja vaatiminen on aina rumaa, ei sille mitään voi."
Siis missä helvetin kohdassa vaadin yhtään mitään? Luepa uudestaan. Vinkki ei ole vaatimista, itse asiassa en sanallakaan sano kutsussa rahan antamisesta, vain häämatkan toteuttamisesta vinkkaan.
Ja jos olen ilmoittanut että
joku 20-30 e per vieras kustantaa heidän häänsä??"
niin tarkoitin juurikin vain ja ainoastaan yllä olevaa lausetta, en puhunut mitään siitä, että minua harmittaisi että olemme jo ottaneet muutaman tuhannen euron lainan, ei, se ei harmita.
Samoin minua ei harmita askartelu ja muu näpräys, ei, pidän siitä! Ja ei, minua ei harmita käydä valssikurssilla rakkaani kanssa. Nautin tästä ajasta kaikesta stressistä huolimatta.
Täällä vain olen turhan usein törmännyt lauseeseen, että on törkeää että hääpari pyytää lahjaksi rahaa koska kustantavat sillä rahalla häänsä --> vieraat kustantaa häät. Meillä se EI mene niin.
Joka ikinen sentti on omasta persnahasta revitty. Eikä haittaa.
Ja sitäpaitsi, ystävämme kerran kysyi mikä on sopiva summa, hän kauhisteli että tarviiko tuoda 50 € vai miten. Sanoin että 20 € on ihan tarpeeksi. Kortti päälle joka säilyy muistona että oli päivässä mukana ja tekemässä hääjuhlasta JUHLAN.
Ihmisillä toki saa olla eri mielipiteitä, kuten sanoin, joku vetää herneet nenään. Mutta miksi kiusata tahallaan ja tuoda se helkkarin vaasi? Jäisi kotiin jos on noin katkera, en kaipaa päivääni hapannaamoja vaaseineen.
Aamen. - vastaannarisija
Tiutautipu kirjoitti:
p.s En ole kokenut karvaita pettymyksiä...No kommentoidaan toki, jos oli moinen moka tullut! :-)
""Jos haluaa erottua ja olla originaali lahjan-antaja niin ... eitoivotut vaasit ja parittomat lautaset myydään kirpputorilla!""
Oletko ajatellut koskaan, että tulkintasi voisi olla, hups, väärä? Eli ettei vaaseja tai parittomia lautasia tuoda erottumisen ja originelliuden tarpeessa, vaan ihan siksi, että pankkiautomaattina toimiminen vaan ei kiinnosta joitakin vieraita? Et mahda sille mitään. Sanotaan, että on vaikka muutamat häät ja parit muut pippalot kesää kohti, ja jokaisen kutsussa "meillä on jo kaikkea, mutta rahaa...". Siitä originelliudesta kun puhuit... ;-) En usko, että ihan noin kirpparimeininkiä homma useimmiten on, että morsiusparille parittomia lautasia kiikutetaan, mutta jos noin huono tuuri on kohdallesi päässyt sattumaan, niin osanottoni toki (miten muuten voisit jostain noin hassusta mitään tietää? vai olikos se - ironiaa?). Niin, valitettavasti me kaikki vaan ei toimita samalla tavoin, jotkut ei tykkää antaa rahaa - that's all.
Ja aloittajalle, joka löysi sinusta hengenheimolaisensa:
"Siis missä helvetin kohdassa vaadin yhtään mitään?"
Eikö aloitusviestisi (happamine sävyineen) lopetus
"Menkää valittajat itseenne, eikö se ole ihan sama ostaako sillä 20 € pari lautasta vai laittaako sen tilille?? "
ollut ihan sitä ittiään? Eikös sinun, valittamisen aloittajana, pitäisi mennä itseesi, jos noin pitkiä pärräyksiä pidät aiheesta "kammottava etikettimoka, tavaralahja morsiolle, joka halusi vain sen 20 euroa tilille"?
"Ihmisillä toki saa olla eri mielipiteitä, kuten sanoin..."
Milloin olet ajatellut aloittaa tuon toteuttamisen ihan itse?
"Jäisi kotiin jos on noin katkera, en kaipaa päivääni hapannaamoja vaaseineen."
Surkeaa, mutta joku kutsumasi henkilö voi tosiaan luulla sinun kaipaavan hänenkin läsnäoloaan, olethan itse päättänyt hänet kutsua. Ja se hapannaama siis löytyy, mistä...? - tiutautipu
No kommentoidaan toki, jos oli moinen moka tullut! :-)
""Jos haluaa erottua ja olla originaali lahjan-antaja niin ... eitoivotut vaasit ja parittomat lautaset myydään kirpputorilla!""
Oletko ajatellut koskaan, että tulkintasi voisi olla, hups, väärä? Eli ettei vaaseja tai parittomia lautasia tuoda erottumisen ja originelliuden tarpeessa, vaan ihan siksi, että pankkiautomaattina toimiminen vaan ei kiinnosta joitakin vieraita? Et mahda sille mitään. Sanotaan, että on vaikka muutamat häät ja parit muut pippalot kesää kohti, ja jokaisen kutsussa "meillä on jo kaikkea, mutta rahaa...". Siitä originelliudesta kun puhuit... ;-) En usko, että ihan noin kirpparimeininkiä homma useimmiten on, että morsiusparille parittomia lautasia kiikutetaan, mutta jos noin huono tuuri on kohdallesi päässyt sattumaan, niin osanottoni toki (miten muuten voisit jostain noin hassusta mitään tietää? vai olikos se - ironiaa?). Niin, valitettavasti me kaikki vaan ei toimita samalla tavoin, jotkut ei tykkää antaa rahaa - that's all.
Ja aloittajalle, joka löysi sinusta hengenheimolaisensa:
"Siis missä helvetin kohdassa vaadin yhtään mitään?"
Eikö aloitusviestisi (happamine sävyineen) lopetus
"Menkää valittajat itseenne, eikö se ole ihan sama ostaako sillä 20 € pari lautasta vai laittaako sen tilille?? "
ollut ihan sitä ittiään? Eikös sinun, valittamisen aloittajana, pitäisi mennä itseesi, jos noin pitkiä pärräyksiä pidät aiheesta "kammottava etikettimoka, tavaralahja morsiolle, joka halusi vain sen 20 euroa tilille"?
"Ihmisillä toki saa olla eri mielipiteitä, kuten sanoin..."
Milloin olet ajatellut aloittaa tuon toteuttamisen ihan itse?
"Jäisi kotiin jos on noin katkera, en kaipaa päivääni hapannaamoja vaaseineen."
Surkeaa, mutta joku kutsumasi henkilö voi tosiaan luulla sinun kaipaavan hänenkin läsnäoloaan, olethan itse päättänyt hänet kutsua. Ja se hapannaama siis löytyy, mistä...?eikö se ole ihan sama ostaako sillä 20 € pari lautasta vai laittaako sen tilille?? "
Ei, se EI ole sama! koska on hääparin kunnioittamista antaa se 20 euroa suoraan rahana jos sitä ystävällisesti pyydetään vaikkapa sitä häämatkaa varten, koita nyt hyvä ihminen käsittää että jos noin loukkaa lahjalistat ja matkapyyntö niin jää kotiin ja mökötä sohvalla. älä viitsi olla pikkumainen ja suuttua asioista jotka ovat nykypäivää.
p.S Hyvä aloittaja! Pidetään pintamme =) - Morsian itsekin
tiutautipu kirjoitti:
eikö se ole ihan sama ostaako sillä 20 € pari lautasta vai laittaako sen tilille?? "
Ei, se EI ole sama! koska on hääparin kunnioittamista antaa se 20 euroa suoraan rahana jos sitä ystävällisesti pyydetään vaikkapa sitä häämatkaa varten, koita nyt hyvä ihminen käsittää että jos noin loukkaa lahjalistat ja matkapyyntö niin jää kotiin ja mökötä sohvalla. älä viitsi olla pikkumainen ja suuttua asioista jotka ovat nykypäivää.
p.S Hyvä aloittaja! Pidetään pintamme =)Anteeksi, mutta minua naurattaa vähän, että tuo mitä lainasit ja mistä noin kiihdyit, oli alkuperäisen kirjoittaman ja aivan ensimmäisestä viestistä. Ja kenenhän tässä nyt pitäisi kunnioittaa ja ketä? Se on vieraan kunnioittamista, että ottaa kiitollisena vastaan sen lahjan, minkä vieras on päättänyt ostaa. Edelleen, lahjoja ei pyydetä, niitä saadaan. Jos on sen verran lapsellinen, että loukkaantuu kun joku tuo jotain muuta kuin rahaa, niin voisi jo miettiä onko menossa oikeista syistä naimisiin.
- aloittelija taas...
Morsian itsekin kirjoitti:
Anteeksi, mutta minua naurattaa vähän, että tuo mitä lainasit ja mistä noin kiihdyit, oli alkuperäisen kirjoittaman ja aivan ensimmäisestä viestistä. Ja kenenhän tässä nyt pitäisi kunnioittaa ja ketä? Se on vieraan kunnioittamista, että ottaa kiitollisena vastaan sen lahjan, minkä vieras on päättänyt ostaa. Edelleen, lahjoja ei pyydetä, niitä saadaan. Jos on sen verran lapsellinen, että loukkaantuu kun joku tuo jotain muuta kuin rahaa, niin voisi jo miettiä onko menossa oikeista syistä naimisiin.
No mutta luulisin että tiutautipu viittasi lainauksellaan juurikin tätä kohtaa:
eikä suinkaan minun aloittaamaani alkuperäistä viestiä. Vääristelijät, taas kerran.
Luetun ymmärtäminen ei olisi jengille pahitteeksi.
"Edelleen, lahjoja ei pyydetä, niitä saadaan. Jos on sen verran lapsellinen, että loukkaantuu kun joku tuo jotain muuta kuin rahaa, niin voisi jo miettiä onko menossa oikeista syistä naimisiin."
tämäkin sankari, missä vaiheessa olen sanallakaan puhunut LOUKKAANTUMISESTA??
En vain ymmärrä miksi tuoda tarpeetonta roinaa TAHALLAAN, kuten varmasti juuri SINUNLAISESI henkilö tekisi? Tarkoitin jos TAHALLAAN haluaa aiheuttaa hääparille mielipahaa niin JÄÄKÄÄ HIMAAN!
Tiutautipulle mukavaa keväänjatkoa! :D - Tiutautipu(oikea)
aloittelija taas... kirjoitti:
eikä suinkaan minun aloittaamaani alkuperäistä viestiä. Vääristelijät, taas kerran.
"Edelleen, lahjoja ei pyydetä, niitä saadaan. Jos on sen verran lapsellinen, että loukkaantuu kun joku tuo jotain muuta kuin rahaa, niin voisi jo miettiä onko menossa oikeista syistä naimisiin."
En vain ymmärrä miksi tuoda tarpeetonta roinaa TAHALLAAN, kuten varmasti juuri SINUNLAISESI henkilö tekisi? Tarkoitin jos TAHALLAAN haluaa aiheuttaa hääparille mielipahaa niin JÄÄKÄÄ HIMAAN!
Tiutautipulle mukavaa keväänjatkoa! :DKirjoittaja en ollut minä, ja minusta on typerää että joku ei kehtaa tulla omilla nimimerkeillään kirjoitelemaan vaan pitää varastaa toiselta...ettekö todella enää muuta keksineet?
- Tiutautipu(oikea)
Tiutautipu(oikea) kirjoitti:
Kirjoittaja en ollut minä, ja minusta on typerää että joku ei kehtaa tulla omilla nimimerkeillään kirjoitelemaan vaan pitää varastaa toiselta...ettekö todella enää muuta keksineet?
Hyvää kesää sinullekin aloittaja,
ja olen samaa mieltä kopioijan kommentista; pidetään pintamme =) oli siinä paljon hyvääkin mutta näkyi ettei ollut lukenut koko keskustelua...tai sitten oli lukenut sen liian hyvin! - aloittaja taas
Tiutautipulle mukavaa keväänjatkoa! :DMinä kyllä ymmärsin mitä tiutautipu tarkoitti, enkä kokenut hänen tekstiään hyökkäävänä, kuten ilmeisesti "morsian itsekin" taisi kokea.
Enkä itsekään ole ollut täällä hyökkäävällä asenteella, te vain oletatte niin.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, vai miten se meni? ;) - Morsian itsekin
aloittaja taas kirjoitti:
Minä kyllä ymmärsin mitä tiutautipu tarkoitti, enkä kokenut hänen tekstiään hyökkäävänä, kuten ilmeisesti "morsian itsekin" taisi kokea.
Enkä itsekään ole ollut täällä hyökkäävällä asenteella, te vain oletatte niin.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, vai miten se meni? ;)Jos lainaa jotain tekstiä, se on syytä lainata kokonaisuudessaan. Tiutautipu (joka ilmeisesti kuitenkaan ei ollut se "aito") ei lainannut muuta kuin sen pätkän mitä sinä olit kirjoittanut. Sanot, että et loukkaannu. Kuitenkin kirjoitit, että "aiheuttaa hääparille mielipahaa". No olkoon sitten sitä mielipahaa jos se niin eri asia on, mutta minusta sekin on naurettavaa, että pahoitetaan mieli kun joku tuo muuta kuin rahaa. Hah. Ja valitettavasti se on niin, että jos jotkut kirjoittajat kokevat jonkun kirjoittajan asenteen hyökkääväksi, niin sitten he kokevat niin. Et sinä voi tulla kertomaan millä asenteella olet täällä liikenteessä, kyllä ihmisillä on oikeus tehdä omat päätelmänsä kirjoitustyylisi perusteella. Sinun taas ei kannata päätellä minun lahjakäyttäytymistäni viesteistäni. Annan aina ilomielin hääparille lahjaksi rahaa, mutta nyt kun itse olen menossa naimisiin niin en missään nimessä "odota" vierailta lahjojen suhteen yhtään mitään. He saavat tuoda mitä parhaaksi katsovat tai olla tuomatta mitään. Minulla on joka tapauksessa hyvä mieli ja suuri onni saada mennä naimisiin rakastamani ihmisen kanssa - riippumatta siitä millaisia häälahjoja saamme tai saammeko niitä ollenkaan.
- vastaannarisija
Tiutautipulle mukavaa keväänjatkoa! :DKuten "Morsian itsekin" sinulle jo valaisi, niin keskustelussa ilmeisesti kopio-tipuna piipahtanut lainasi tosiaan sinun tekstiäsi. Olet ollut kovin äreänä toisten tekstien oletetusta muokkaamisesta, joten kunnioitathan samaa periaatetta itsekin. Jos joku lainaa sinun tekstiäsi, niin uskotaan, että tämä viittaa juuri sinun tekstiisi. Ei oleteta, että viittaus kohdistui johonkin toiseen tekstiin, jossa sinun tekstiäsi on käsitelty. (Mitä kopio-tipu tosiasiassa tarkoitti lainata, on yhdentekevää, oleellista on, että ilman lisätietoa oletit jotain muuta kuin mitä oli kirjoitettu.)
Ja mitä tulee loukkaantumiseen ja hyökkäävään asenteeseen, josta puhut toisessa viestissä myöhemmin, niin etkö tosiaan osaa kirjoittaa ilman hyökkäävää tyyliä, jos et ole hyökkäävällä asenteella liikkeellä? Sinä käytät paljon isoja kirjaimia, jotka nettikeskustelussa ovat huutamista (ei ole tosin muuta tapaa painottaa jotain sanaa, mutta esim. edellisen viestisi sanan "sinunlaisesi" kirjoittaminen isolla viittaa äreään huutamiseen eikä oleellisen pointin korostamiseen - kun et voi tietää, minkälainen ihminen näppiksensä takana "Morsian itsekin" on). Ja pariinkin otteeseen esitetyt kommentit himaan jäämisestä niiden osalta, jotka eivät osaa tuoda mieleisiä lahjoja - ihanko tosiaan et ole loukkaantunut etkä hyökkäävä?
Pitäkää toki sinä ja alkupäinen Tiutautipu lippuanne korkealla, mikäs siinä. Mutta kaiken tämän itsealoittamasi marinan jälkeenkään mikään ei ole muuttunut. Jos Riitta-täti tuo vaasin sinulle häälahjaksi, mitä aiot tehdä? Toivottaa hänet himaan kesken hääjuhliesi? Vaiko kenties opetella hiukan hillitsemään melko määräilevää luonnettasi ja kiittämään myös Riitta-tätiä kauniisti (ja juosta sinne pahamaineiselle kirpparille vaikka sitten heti hääyön jälkeisenä aamuna, jos et muuta keksi, ettei tädin vaasi enää kummittele sinulle...)? Siispä, voit joko jatkaa happamalla narisijalinjallasi tai hyväksyä, ettet voi määräillä aikuisia ihmisiä... ;D
- matilda098
Pitää tehdä häälahjalista jos ei kerta miellytä lahjat joita saatte. Listassa varmasti on ne asiat joita juuri tarvitsette..
Aika turha narista asiasta, toiset haluavat lahjoja,joita tarvitsevat ja toiset rahaa,siinä ei ole mitään pahaa
:):)- -N-
Tuonpa itsekin lusikkani tähän soppaan. Olemme olleet mieheni kanssa kohta 10 vuotta yhdessä ja ensi kesänä on häät. Meillä tosiaankin on jo kaikkea, mutta ulkomailla emme ole koskaan olleet. Emme siis halua jokaiselta vieraalta jokasortin kippoa kappoa kuppia, pursuaa muutenkin jo kaapit. Laitamme hääkutsuun runon muodossa, että häämatkakassaa saa kartuttaa, mutta jos haluaa tavaralahjan antaa niin sitten niin. Ainakin mieheni täti ilmoitti monta vuotta sitten jo, että kun menemme naimisiin hän haluaa antaa jonkun tavaran. Ei jotenkin vain ole mieltä siinä, että kaikilta saisi jotain materiaa, kun kuitenkin näin kauan ollaan oltu jo yhdessä.
- -N-
-N- kirjoitti:
Tuonpa itsekin lusikkani tähän soppaan. Olemme olleet mieheni kanssa kohta 10 vuotta yhdessä ja ensi kesänä on häät. Meillä tosiaankin on jo kaikkea, mutta ulkomailla emme ole koskaan olleet. Emme siis halua jokaiselta vieraalta jokasortin kippoa kappoa kuppia, pursuaa muutenkin jo kaapit. Laitamme hääkutsuun runon muodossa, että häämatkakassaa saa kartuttaa, mutta jos haluaa tavaralahjan antaa niin sitten niin. Ainakin mieheni täti ilmoitti monta vuotta sitten jo, että kun menemme naimisiin hän haluaa antaa jonkun tavaran. Ei jotenkin vain ole mieltä siinä, että kaikilta saisi jotain materiaa, kun kuitenkin näin kauan ollaan oltu jo yhdessä.
Ja vielä jatkoksi voin sanoa, että jokaista vierasta ei voi millään miellyttää. Jos joku loukkaantuu siitä, että kauniisti pytää rahaa niin loukkaantukoon. Toisaalta pitäisihän sukulaistenkin nyt ymmärtää, että kaikkea on jo.
- 17.7.2010
-N- kirjoitti:
Ja vielä jatkoksi voin sanoa, että jokaista vierasta ei voi millään miellyttää. Jos joku loukkaantuu siitä, että kauniisti pytää rahaa niin loukkaantukoon. Toisaalta pitäisihän sukulaistenkin nyt ymmärtää, että kaikkea on jo.
Hyvä kaverini on osoittanut merkkejä "tuohtuneisuudestaan"siksi, kun meilläkin on lahjatoiveena rahaa. Vihjaillut pariin kertaankin asiasta vittumoiseen sävyyn ja sitten kääntänyt leikiksi koko "heittonsa". Mutta tunnenhan minä hänet hyvin, ja huomaan kun tuollainen asia voi nyppiä noinkin paljon. Kateusko lie vai mikä onkaan sit syynä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204974
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni861762Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2881622Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741574Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561448Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351207Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121180Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041129Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi691111- 931064