Mitä kaloja?

hauki on kala

Mitä kaloja suosittlette aloittelijalle?
Jaa minkäkokoinen akvaario olisi hyvä kaloille?

12

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Mä suosittelen hankkimaan niin suurta akvaariota kuin suinkin vain sopivalle keskeiselle paikalle kotona mahtuu. Budjettia kannattaa varata 5-8€ litraa kohden joka pitänee näillä hinnoilla jo kaiken mahdollisen sisällään.

      Akvaariota ei saa sijoittaa
      - auringon paisteeseen, sisällä sellaiselle paikelle johon aurinko pääsee paistamaan esteettä jatkuvasti
      - patterin eteen, varsinkin talvella patteri lämpiää lähialueelta todella lämpimäksi joka voi koitua kalojen kohtaloksi

      Kaloista valitsisin niitä jotka itseäni kiinnostaa, silloin motivaatio hoitaa niitä pysyy ainakin kohtuu korkealla.
      Käyppä vaikka VIherkalan saitilla katsomassa lajeja, tee listaa tähän juttusi jatkeeksi niin katsellaan niistä sopiva setti tulevaan akvarioosi.

      Samalla kannattaa lueskella näitä aikaisempia juttuja täällä, niistä käy selville akvaarion hoitoon vaadittavat tarvikkeet, veden kyspytys ohjeet jne.

      KYSY JOS TULEE VASTAAN ASIOITA JOTKA KUULOSTAA EPÄSELVILTÄ, ME AUTETAAN, MIELELLÄMME

      • hauki on kala

        Lehtikalat ja partamonnit on minun makuuni, mutta sopivatko ne samaan akvaarioon?
        Akvaario olisi 460 litranen, koska kaverini myy sen akvaarion ja ostaa isomman, kunhan löytää sopivan, ja akvaarion ostaisin myöhemmin tietenin.

        Mitä muita kaloja sinne vois ottaa, tietoa?


      • fish KING
        hauki on kala kirjoitti:

        Lehtikalat ja partamonnit on minun makuuni, mutta sopivatko ne samaan akvaarioon?
        Akvaario olisi 460 litranen, koska kaverini myy sen akvaarion ja ostaa isomman, kunhan löytää sopivan, ja akvaarion ostaisin myöhemmin tietenin.

        Mitä muita kaloja sinne vois ottaa, tietoa?

        Tulevatko lehtikalat ja partikset akvaarion mukana vai hankitko niitä poikasina liikkeistä/harrastajilta, jälkimäinen vaihtoehto olisi halvempi ja etenkin partiksia saat ilmaiseksi, multakin liikenisi muutama kun ajankohta on sulle sopiva (jos asut pirkanmaalla).
        Pohjan tuntumaan voi miettiä muitakin monni, monnis lajeja, etenkin monniset sopivassa hiekka pohjassa (raekoko 0,5..1.2mm) ovat mielenkiintoisia seurattavia.

        Kannattaisi tässä välissä etsiä käsiinsä Markku Varjon viimeisin Akvaariokalat kirja, kirjasto?... kirjakaupat ja lueskella lajeista ja akvan hoidosta lisää.

        tässä muutama hyvä saitti
        http://www.aquahoito.info/suomi/index.html
        http://www.akvaariotekniikka.fi/
        http://www.jrjones.suntuubi.com/fi/Akvaario/Kalaton kypsyttäminen/


        460 litraseen mahtuu lehtikaloja komeesti parikin pariskuntaa; niitä kannattaakin hankkia aluksi kymmenkunta poikasta (erilaisia värimuotoja jne.) josta saavat itse valita elin ikäisen kumppaninsa, silti suosittelisin hankkimaan sinne jotain levymäistä pikkukalaa mukaan. Nämä kannattaa kasvattaa poikasista suuremmiksi ensiksi ennen lehtikalojen hankkimista.

        - mustatetra
        - korutetra
        - safiiritetra
        - pikkutetra
        - punatetra
        - kirsikkatetra
        - aurinkotetra
        - aavetetrat
        - kirsikkatetra
        - timanttitetra
        - intiaanisulka

        MUTTA pitää muistaa että luonnoskin lehtikalojen luonnollinen ruokavalio koostuu pelkästään pikkutetroista (kardinaalitetra) joten mitään pientä parvea ei kannata ko. kaloja sinne ottaa.
        Tuon kokoiseen akvaarioon voisi ajatella kahtakin ehkä kolmeakin eri lajia mutta kunkin lajin pääluku saisi olla yli 40kpl.

        Asiallinen ulkosuodatin settiin .. http://www.petshop.fi/aquarium_accessories/filters_and_accessories/external_filters/eheim_professionel_3.html .. periaatteella n. kolminkertainen kierrätys teho tunnissa akvaarion tilavuuteen nähden = 1500l/h
        Mitä enemmän massatilavuutta sen parempi se on harrastajalle ja etenkin kaloille.

        Käytetyn akvaarion litra hinta on siinä 0,3-0.8€/l kunnosta ja iästä riippuen, silikonit tulee olla kimmoisat ja ehjät. Jalustakin olisi hyvä tulla mukana, sellainen jossa on säädettävät jalat.
        Valaisina voisi ajatella joko loisteputkista tai monimetalli polttimoista, mulla on monimetalli ja on todella elävän ja luonnolisen näköinen. Kylläkin kalliimpi mutta pitkä ikäisempi. 0,4W/l yleis ohjeella = 200W


      • hauki on kala
        fish KING kirjoitti:

        Tulevatko lehtikalat ja partikset akvaarion mukana vai hankitko niitä poikasina liikkeistä/harrastajilta, jälkimäinen vaihtoehto olisi halvempi ja etenkin partiksia saat ilmaiseksi, multakin liikenisi muutama kun ajankohta on sulle sopiva (jos asut pirkanmaalla).
        Pohjan tuntumaan voi miettiä muitakin monni, monnis lajeja, etenkin monniset sopivassa hiekka pohjassa (raekoko 0,5..1.2mm) ovat mielenkiintoisia seurattavia.

        Kannattaisi tässä välissä etsiä käsiinsä Markku Varjon viimeisin Akvaariokalat kirja, kirjasto?... kirjakaupat ja lueskella lajeista ja akvan hoidosta lisää.

        tässä muutama hyvä saitti
        http://www.aquahoito.info/suomi/index.html
        http://www.akvaariotekniikka.fi/
        http://www.jrjones.suntuubi.com/fi/Akvaario/Kalaton kypsyttäminen/


        460 litraseen mahtuu lehtikaloja komeesti parikin pariskuntaa; niitä kannattaakin hankkia aluksi kymmenkunta poikasta (erilaisia värimuotoja jne.) josta saavat itse valita elin ikäisen kumppaninsa, silti suosittelisin hankkimaan sinne jotain levymäistä pikkukalaa mukaan. Nämä kannattaa kasvattaa poikasista suuremmiksi ensiksi ennen lehtikalojen hankkimista.

        - mustatetra
        - korutetra
        - safiiritetra
        - pikkutetra
        - punatetra
        - kirsikkatetra
        - aurinkotetra
        - aavetetrat
        - kirsikkatetra
        - timanttitetra
        - intiaanisulka

        MUTTA pitää muistaa että luonnoskin lehtikalojen luonnollinen ruokavalio koostuu pelkästään pikkutetroista (kardinaalitetra) joten mitään pientä parvea ei kannata ko. kaloja sinne ottaa.
        Tuon kokoiseen akvaarioon voisi ajatella kahtakin ehkä kolmeakin eri lajia mutta kunkin lajin pääluku saisi olla yli 40kpl.

        Asiallinen ulkosuodatin settiin .. http://www.petshop.fi/aquarium_accessories/filters_and_accessories/external_filters/eheim_professionel_3.html .. periaatteella n. kolminkertainen kierrätys teho tunnissa akvaarion tilavuuteen nähden = 1500l/h
        Mitä enemmän massatilavuutta sen parempi se on harrastajalle ja etenkin kaloille.

        Käytetyn akvaarion litra hinta on siinä 0,3-0.8€/l kunnosta ja iästä riippuen, silikonit tulee olla kimmoisat ja ehjät. Jalustakin olisi hyvä tulla mukana, sellainen jossa on säädettävät jalat.
        Valaisina voisi ajatella joko loisteputkista tai monimetalli polttimoista, mulla on monimetalli ja on todella elävän ja luonnolisen näköinen. Kylläkin kalliimpi mutta pitkä ikäisempi. 0,4W/l yleis ohjeella = 200W

        Kaverini akvaarion mukana tulee lehtikaloja (4 kpl) ja noita monneja (2 kpl), ja suodatinkin kuuluu pakkaukseen ( sekä lamput yms ) , mutta en muista nyt minkälainen se suodatin on. Kaupan päälle tulevat nuo tavallaan. Kaveri aikoo hankkia suuremman akvaarion ja uusia kaloja. Halusi vain antaa minulle nuo akvaarion mukana. Akvaario on

        Tetroja olen miettinyt, mutta en tiedä vielä minkälaisia. Sopisiko 9 pikkutetraa vaikkapa, vai pitääkö olla enemmän? Paikasta josta itse olen lukenu, lukee niin, että pikkutetroja 8-10 kpl. Korutetroista olen myös kiinnostunut, joten sopisiko niitä 10 kappaletta parveen? Kyselisin vielä puna-aavetetroista, että onko niitäkin Suomessa helposti saatavilla, onko kauhean harvinaisia?

        Valitettavasti en asu Pirkanmaan lähellä, muuten olisin kyllä saattanut ottaa sinulta kaloja.
        Kirjastosta kävin juuri tänään töistä palattua lainaamassa tuon Markku Varjon kirjan! Sattuipa hyvin, että tajusin siellä ottaa tuon kirjan, ettei tarvinnut toisen kerran käydä siellä. Tosin ei siinä kirjastossa mitään vikaa ole, mutta kurkku tahtoo tulla kipeäksi.


      • Hauki on kala
        hauki on kala kirjoitti:

        Kaverini akvaarion mukana tulee lehtikaloja (4 kpl) ja noita monneja (2 kpl), ja suodatinkin kuuluu pakkaukseen ( sekä lamput yms ) , mutta en muista nyt minkälainen se suodatin on. Kaupan päälle tulevat nuo tavallaan. Kaveri aikoo hankkia suuremman akvaarion ja uusia kaloja. Halusi vain antaa minulle nuo akvaarion mukana. Akvaario on

        Tetroja olen miettinyt, mutta en tiedä vielä minkälaisia. Sopisiko 9 pikkutetraa vaikkapa, vai pitääkö olla enemmän? Paikasta josta itse olen lukenu, lukee niin, että pikkutetroja 8-10 kpl. Korutetroista olen myös kiinnostunut, joten sopisiko niitä 10 kappaletta parveen? Kyselisin vielä puna-aavetetroista, että onko niitäkin Suomessa helposti saatavilla, onko kauhean harvinaisia?

        Valitettavasti en asu Pirkanmaan lähellä, muuten olisin kyllä saattanut ottaa sinulta kaloja.
        Kirjastosta kävin juuri tänään töistä palattua lainaamassa tuon Markku Varjon kirjan! Sattuipa hyvin, että tajusin siellä ottaa tuon kirjan, ettei tarvinnut toisen kerran käydä siellä. Tosin ei siinä kirjastossa mitään vikaa ole, mutta kurkku tahtoo tulla kipeäksi.

        Viestistä jäi sittenkin tuo akvaario juttu pois!
        Akvaario on hyvä kuntoinen, siihen on viime syksynä vaihdettu silikonit, ehjä pitäisi olla ja olenhan itsekkin nähnyt akvaarion, ja ei siinä mitään vikaa näytä olevan.


      • fish KING
        Hauki on kala kirjoitti:

        Viestistä jäi sittenkin tuo akvaario juttu pois!
        Akvaario on hyvä kuntoinen, siihen on viime syksynä vaihdettu silikonit, ehjä pitäisi olla ja olenhan itsekkin nähnyt akvaarion, ja ei siinä mitään vikaa näytä olevan.

        460L AKVAARIOON , oho, hukkuu kymmenen pikkiukalan "parvi" tuon kokoisessa niitä saisi olla satakunta, kaikkia ei tietenkään tarvitse olla kerralla mutta parvisidonnaisella kalalajilla on paremmat oltavat PARVESSA kuin muutaman kalan ryhmässä joka petokalalle (lehtikalasi) merkitsee muutamaa edelliskerralla selviytynyttä onnekasta.

        Nyt jos kerran lehtikalat ovat jo ilmeisesti täysmittaisia (30cm) jää noista ehdottamistani muutama laji pois hankinta listoilta; tässä päivitys joita voit hankkia, kolmea lajia suurehko 30kpl parvi.

        - timanttitetra
        - mustatetra
        - safiiritetra
        - aurinkotetra
        ... muut varauksella jos lehtikalat ovatkin vielä kesken kasvuisia, minkähän ikäisiä?

        Lamput ovat ilmeisesti loisteputkia, minkä ikäisiä ne ovat, yli neljä vuotiaat on syytä jo vaihtaa, katso mitä putkien kyljissä lukee, jos ei lue on ne aika vaihtaa joka tapauksessa.


    • mrs Missukka

      Suosittelen sellaisia kaloja, mistä juuri sinä tykkäät. Niin säilyy into. Plus ei liian ahkerasti lisääntyviä, ei herkkiä vedenlaadun vaihteluille eikä toistensa luontaisia vihollisia. Akvaariossa kun ei pääse pakoon, tulee lasit vastaan.
      Lehtikalat voivat olla kovia tappelemaan. Tuolla litramäärällä lehtikalat on näyttävän näköisiä.
      Yleisimmät erikoistumiset lie seura-, kirjoahven-, monni- ja rapuakvaario.
      Akvaarion tilavuudeksi suosittelen niin isoa kuin raaskii ostaa.

      Lehtikalojen ja partisten kanssa jotain tarpeeksi isoa ja rauhallista parvikalaa. Alku voipi olla hankala toteuttaa, koska kalat myydään liikkeissä pieninä ja jos lehtikset on isoja, uudet kalat joutuvat syödyksi ennen kuin ehtivät kasvaa. Esim. aquawebin sivuilla netissä myydään täyskasvuisia fisuja kirpparimeiningillä.

      • fish KING

        ;) kaikuuko täällä :)


      • hauki on kala
        fish KING kirjoitti:

        ;) kaikuuko täällä :)

        Kaverilla kyllä nuo lehtikalat ovat pystyneet olemaan toisten kaverien kanssa ihan normaalisti. Ihan kuin siellä muita kaloja ei olisi edes ollutkaan, onko mahdollista, että kalat tottuvat pienempiinkin?
        Ehdotelkaa noita parvikaloja lisää, joita voisi ottaa. Kerralla en kuitenkaan ota montaa kymmentä parvea.


      • mrs Missukka
        hauki on kala kirjoitti:

        Kaverilla kyllä nuo lehtikalat ovat pystyneet olemaan toisten kaverien kanssa ihan normaalisti. Ihan kuin siellä muita kaloja ei olisi edes ollutkaan, onko mahdollista, että kalat tottuvat pienempiinkin?
        Ehdotelkaa noita parvikaloja lisää, joita voisi ottaa. Kerralla en kuitenkaan ota montaa kymmentä parvea.

        Petokalat ei totu pikkukaloihin (mahtuu niiden suusta) kun kerran tajuavat että niitähän voi syödä. Pikkukalat häviävät joko kertaheitolla päivässä tai yksitellen pikkuhiljaa. Voi siis toimia aikansa, mutten suosittele. Mulla oli lehtareiden kanssa safiiritetroja ja messinkibarbeja. Barbit oli ehkä vähän turhan vilkasta seuraa. Fish KINGIN suosittelemat lajit on lehtarialtaaseen oikeanmuotoisia.


      • 27
        mrs Missukka kirjoitti:

        Petokalat ei totu pikkukaloihin (mahtuu niiden suusta) kun kerran tajuavat että niitähän voi syödä. Pikkukalat häviävät joko kertaheitolla päivässä tai yksitellen pikkuhiljaa. Voi siis toimia aikansa, mutten suosittele. Mulla oli lehtareiden kanssa safiiritetroja ja messinkibarbeja. Barbit oli ehkä vähän turhan vilkasta seuraa. Fish KINGIN suosittelemat lajit on lehtarialtaaseen oikeanmuotoisia.

        Hei, minä täällä taas.
        Vapun aikana tein päätökseni, etten ota mitään akvaariota, en isoa tai pientä ;)
        Kävin aivan vahingossa pelastetaan koirat- sivulla, ja löysin sieltä koiranpennun, joka etsi kotia, joten päätin ottaa koiranpennun, jota kukaan ei huolinut!
        Kiitokset kaikille, kun vastasitte, nyt ainakin tiedän valmiiksi akvaariosta paljon, jos joskus meinaan akvaarion hankkia! Kiitos paljon!


    • ann.99

      oletko kysynyt neontetroista ne on ihaniii kysyppä jostain eläin kaupasta !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe