Pojallani diagnosoitiin ADD hänen siirtyessään toiselle luokalle. Ajattelin silloin, että nyt sitten tapahtuu jotain ja hän saa apua, mahdollisesti kuntoutetaan. Mitään sellaista ei sitten koskaan tapahtunut. Kouluipsykologi on tutkinut hänet usean kerran(koska hän on vaihtanut koulua useaan kertaan), hän kävi leikkiterapiassa perheneuvolassa, sen tarkoituksena oli kohottaa itsetuntoa sillä koulusta tuli usein agressiivista palautetta, samoin ympäristön kommentit sukulaiset ja naaputit ja ventovieraat laskettuna, usein ikäviä kommentteja. Lähetin läntä usein kesäleireille mutta niistäkin saatettiin sanoa leirin päätyttyä, että tämä ei ole leiri erityislapsille.
Hänellä on ollut kouluavustaja jonkun tunnin useana vuonna, joistakin oli paljon apua, joistakin enemmän mielipahaa kun yrittivät laittaa keskittymishäiriön pois natsikurilla.
Viime syksynä kun ekaluokkalainen meni kouluun häön toi koulusta "Koululainen" nimisen lehden ja siinä oli ilmoitus Sensomotorisesta keskuksesta joka kuntouttaa oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriötä. Vein tämän nyt jo kuudesluokkalaisen pojan sinne kartoitukseen ja kuntoutus aloitettiin. Poikani oli erittäin motivoitunut alusta saakka ja olemme tehneet kuntoutusta neljä kuukautta. Hänellä todettiin epätasapainoinen kuulo ja kolmen vauvarefleksin jäänteitä. Heti muutaman päivän kuluttua kuntoutuksen aloitettuamme pojassa alkoi tapahtua muutosta, hänestä tuli rauhallisempi. Hän alkoi lukea romaania, jatkuva pyöriminen, kuperkeikat ja sängyssä hyppely loppuivat, kynäote ei ole enää samanlainen puristava, käsiala tasaisempaa. Aikaisemmin kirjoittamisesta ei tullut oikein mitään, hän ei edistynyt vaan kummasi koko ajan kirjoittamaansa. Se piirre on loppunut kokonaan. Mikä minusta äidistä oli ehkä kaikkein rasittavinta oli se, että kun hänelle sanoi jotain hän kysyi aina "mitä" ja asia piti selittää hänelle uudestaan. Sekin on hävinnyt kun kuulo on harjoittelun avulla saatu normaaliksi ja molemmat korvat kuulevat yhtä hyvin.
Nyt hänen erityisoppilaspäätös koulussa purettiin, hän siirtyy yläasteelle normaalioppilaaksi. Koulu on ihmeissään, sanovat ettei kukaan ole koskaan kuntoutunut näin lyhyessä ajassa.
Ja kuntoutus ei ole vielä edes lopussa, sitä jatketaan vielä muutama kuukausi.
Olen puhunut koululle että mielestäni heidän pitäisi kertoa tästä mahdollisuudesta muillekin vanhemmille. Sitä koulu ei kuitenkaan tee koska kuntoutusta ei anneta julkisella puolella.Sensomotorinen kuntoutus on yksityistä ja se maksaa jonkun verran. Mutta kyllä minä olen valmis maksamaan jos poikani kuntoutuu, muuten luulen, että elämä olisi potkinut päähän keskittymisvaikeuksien takia niin julmasti että poika olisi
ollut suuressa vaarassa syrjäytyä.
Minä olisin matkustanut vaikka kuuhun hakemaan pojalleni helpotusta. Sensomotorinen kuntoutus on täytin luomua, ei kemiallista lääkitystä, vaan kuulonmuokkaus CD ja jumppaliikkeitä.
sensomotoriikasta apua ADD:n kuntoutuksessa
niinhyvin
2
760
Vastaukset
- Pivi Pohjanmaalta
Meillä ei tuo kehitys ole mennyt aivan yhtä nopeaa mutta on kuitenkin.
Hieno juttu suosittelen myös muille tätä sensomotorista kuntoutusta. - AHD pojan äiti
Kuin myös, voin suositella! :)
Harmi vaan niitä sensomotorisia kuntouttajia on Suomessa vasta parisen kymmentä.
Ihmisille pitäisi saada lisätietoa tästä erinomaisesta kuntoutusmuodosta! :)
Sensomotorinen kuntoutushan kohdistuu itse ongelman aiheuttajaan, eikä hoida vain oireita, kuten kaikki muut kuntoutusmuodot tekevät...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.434809- 632663
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2711776Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2611726Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151659Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531226Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ941207- 681131
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331127Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2741112