Millaiset koristepensaat mahtaisivat viihtyä seinänvierustalla suht varjoisalla paikalla? Tai ei siinä muuten (enää) mitään varjostavaa ole kuin se seinä :D
Kyseessä on siis (punainen) tiiliseinä, en tiedä mikä ilmansuunta tai mitään, mutta talon seinusta polun vieressä, siinä sellanen apaut puol metrii siihen polkuun, ja seinustan leveys jotain neljä metriä ehkä, tai enemmän.
Ennen siinä oli vissiin jotain norjanangervoa, tai luulen että se oli sitä. Sekin sitten kuoli aika lailla niin revittiin ne pois, tosin eipä haittaa kun se oli ollut siinä varmaan ikuisuuden ja olin jo aika kyllästynyt.
Itse en siis kasveista tai pensaista tai puista oikeastaan mitään tiedä, eikä mulla siis ole hajuakaan mikä siihen vois käydä tilalle. Eli ehdotelkaas jotain kauniita (ehkä jopa vähän erikoisempaa tai eksoottisempaa kuin tuo norjanangervo?.), tai kertokaa mikä siinä VOISI viihtyä ja säilyisi.
Norjanangervon tilalle seinustalle?
1
369
Vastaukset
- rva aronia
Millainen maaperä? Savi, hiekka, mikä? Ja onko talon räystäs pensaiden päällä, jolloin ne pysyvät pääsääntöisesti kuivassa. Ja jos te oikeasti saitte norjanangervot tapettua tekemättä niille mitään, niin suosittelen ihan vaan kiviä ja niistä tehtyjä asetelmia ;)
Suurin osa angervoista pärjää kuivalla, joten käy ne kaikki kuvina läpi. Joukossa on monenlaista ja kun opettelet leikkaamaan niitä ne näyttävät hyviltä.
Aroniat, marja tai koriste, ovat ok. Koristearoniaa leikataan muotoon, jolloin se pysyy kuosissaan.
Samoin perusruusut, kuten juhannus- ja kurttu. Leviävät, joten ilo on vähäinen.
Monet havukasvit, jos vain pari ekaa kevättä jaksat peitellä auringolta ja tarkistaa, etteivät kuivu ennen kuin juurtuminen on varma. Esim. maata myöten lamoavat katajat, pensasmaiset rohtokatajat tai vastaavat lajikkeet, pienikasvuiset havupuut.
Taikinamarja, joka on helppohoitoisin puska mitä keksiä voi. Löytyy luonnosta ja taimistoista ja leikattuna kaunis, rehevä.
Lisäksi on joukko maanpeitekasveja,joihin on vain mielikuvituksesi rajana mitä käytät ja mitä et.
P.S. Norjanargervosta sen verran, että se on kaunis, mutta harva osaa kasvattaa sitä. Se menestyy ihan missä vain, mutta se pitää aikuusti oikeesti jaksaa leikata n. viiden vuoden välein kokonaan alas tai joka kesä napsia vanhimmat oksat pois, mutta mielestäni vaivalloista suhteessa miten helposti se taas kasvaa uudestaan. Sitä turhaan arvostellaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446