Haluaisin kukkapenkkejä ja nurmikkoa piristää jollain somilla pienillä puilla tai pensailla.
Osaakos kukaan suositella mitään? Sekä aurinkoiseen että vähän varjoisempaankin paikkaan. Itse en siis tiedä yhtään mitään tällaisista puista...
Mutta ajattelin kääpiövuorimäntyä. Ei kai se kasva kauhean nopeasti, ja millanen kasvupaikka ois hyvä? Se olisi juuri sopivan suloinen johonkin seinänvierustalle tai nurmikolle.
Ja mitä muita sopivia olisi? Ja mille paikalle tämä kyseinen puu sopisi?
Jaheiniin, yhellä mun melkeinnaapurilla (asuu samalla tiellä, aika kaukan meistä) olen nähnyt aivan ihanan puun. En kuitenkaan ole kehdannut kysyä mikä puu se on. Se on siis ehkä metri-kaks korkea, oksia vaan siellä "latvassa", ja siis kaikki oksat kaartuvat alaspäin muodostaen sellasen ihanan kuvun siihen päälle. Näyttää aika tukevalta puulta, ja oksat eivät siis ole vaan sellasia roikkuvia kuten jossain riippakoivussa. Mikäköhän toi on? Joku veikkas itkupajuks, mutta eipä se ainakaan Googlen kuvahaun perusteella siltä näytä...
Puita pihan piristeeksi?
2
430
Vastaukset
- Gardener
Kääpiövuorimänty ei ole kovin nopeakasvuinen, eikä kasva metriä korkeammaksi. Kasvupaikan suhteen vaatimaton, kunhan vain paikka on aurinkoinen ja avoin.
Pystyisin arvoimaan parhaiten mahdollisuuksista jos näkisin pihan.
Oletko koskaan sivullisella silmällä nähnyt millaiset lehdet naapurinne riippamuotoisella puulla on? - rainhartti
Olisikohan kyseessä terijoen salava eli salix fragilis bullata?
Jos pieniä puita haluaa kannattaa tutustua kirsikoihin, omenapuihin sekä luumuihin että tuomiin.
Keväällä kukkaloistoa ja loppukesästä saa sitten herkkujakin.
Muita pieniä jos asuu etelämpänä, vyöhykkeellä I-II voi kokeilla myös japaninvaahteroita tai erilaisia riippa-versioita esimerkiksi jalavasta tai kultasateesta (laburnum). Pohjoisempana sitten yleisimpiä taitaa olla pihlajat ja lehtikuuset, siis rippana. Pihlajasta löytyy myös kaikenlaista niin makeista marjoista kuin terävälehtististä räiskyviin ruskaväreihin, eikä kasva turhan isoksi.
Havuista löytyy jos jonkinmoista kääpiö ja "puska"-versiota. Kannattaa käydä jossain paikallisessa taimimyymälässä kysymässä ja katselemassa. IMHO unohda se vuorimänty, liian arkista. Ota japaninmarjakuusi (taxus cuspidata)!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308408Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4363224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571113Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?59639En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579