Moottorinsuojakytkin ? Säätöä?

13+5

Pähkäilin mistäkö saisin nyt jonkin sortin tietoa asiasta näin illasta. Niin huomenna voisi ryhtyä toimenpiteisiin.

Tässä tunteroinen takaperin huomasin, että lämmityspumppu oli pysähtynyt. Totesin moottorisuojakytkimen lauenneen (se missä säädettävät ampeerit). No ei muutakuin palautin painoin resettiä ja alkoi pyörimään.

Pitää sanoa, että viitisen vuotta ollut omistuksessani eikö koskaan ole tehnyt mitään tuollaista. Joten hyvin ihmeellistä, toiminut aina täysin moitteitta. Sekä pumppu, että suojakytkin.


No nyt äsken ävin katsomassa taas noin ja oli lauennut suojakytkin taas. Kerkesi olemaan päällä vain n. kaksituntia.


Tällä kertaa aloin ja miettimään missä vika. Pumppu ei minusta ole ihmemmin kuuma, sellainen normaali mitä se on aina ollut.

Muistelen, että tälläisessä tilanteessa ei enään saisikaan painaa vain resettiä vain vikaa olisi selvitettävä.
Kokemus asian tutkimisen sunteen on vähäinen. Etenkin nämä suojakytkimet...eipä ole tarvinnnut koskea niihin.
Kolmivaihepumppu Kysessää.
Mut pumpussa on ilmoitettu ammeereina 0.65A ja suojakytkin näyttää olevan säädettynä 0.5A suunnilleen.

Kysynkin, että uskollanko vähän nostaa suojakutkimen asetusta?

Sulakkeita en ole testannut, jos olisivat rikki. Kysessä kolmivaihe pumppu. Menen seuraavaksi tarkastamaan ne.
Vaikka toisaaalta....

Eikö se ole niin, et jos yksi kolmesta sulakkeesta palaa suojakytkimen pitäisi laueta parissa minuutissa?


Sen verran pitää kertoa, että pumppu on vaihdettu tehtaalla uudenpaan malliin ja siihen on laitettu isompijuoksupöyrä.
Ihan ajatuksena voisiko ongelmat nyt johtua siitä, että kun kaikkien huoneiden termostaatit ovat melkein kiinni, niin ei pumppu enään pääsekään pöyrittämään vettä.
Vaikka olen käsittänyt, että nämä pumput toivivat vähän eri tavalla, eikä sinänsä siinä miellessä kierätä vettä.

11

11421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+5

      Tarkastin kaikki kolme pumpun sulaketta ja kunnossa olivat. Suojakytkin näyttää ihan ulkoisesti kunnossa olevalta. Vaikka ikää sillä on varmasti jo kohta uskoltaisinko sanoa 20 vuotta ainakin arvioisin, voi olla 30 vuottakin.

      Mistä lähdetään etsimään vikaa? Vaihdetaanko suojakytkin vain uuteen. Vai olisiko pumpun käämitystä syytä mitata?

    • 13+5

      KORJAAN VIESTIÄNI SEN VERRAN !


      ETTÄ KYSEESSÄ ONKIN -----> LÄMPÖRELE

      Moottorinsuojakytkintä tuossa ei ole ollenkaan. Mutta lämpörele siis laukeaa aina ja resetistä saa kuittaamalla päälle.
      Äsken pysyi päällä vain noin 15min ja taas laukesi.

      • kkkOOOkkk

        Nosta sitä virta-arvoa. Jos pumpun nimellisvirta on 0,65A, niin tulisi sen säädönkin olla tuo. Mieluummin karvan isompi.

        Oikea piste löytyy kun irrotat yhden kolmesta sulakkeesta ja kuten sanoitkin, niin lämpöreleen tulisi laueta noin kahdessa minuutissa. Tämä onkin kokeilukekkeri. En siis usko että laitteistossa on vikaa vaan se, että pumppu toimii nyt isommalla kuormalla ja vie nyt enemmän virtaa kuin ennen.

        Jos moottori lämpenee liian kuumaksi.. noin 60-80 astetta, niin silloin pitäisi vaihtaa isompi moottori tilalle.

        Eli aamulla kun heräät, niin laitat sen lämpöreleen min. siihen 0,65A arvon kohdalle. Jos ei toimi, niin laita vaikka 0,7A. Jos tämän jälkeen pummppu lämpenee liikaa, niin uusi pumppu.


      • käämijä
        kkkOOOkkk kirjoitti:

        Nosta sitä virta-arvoa. Jos pumpun nimellisvirta on 0,65A, niin tulisi sen säädönkin olla tuo. Mieluummin karvan isompi.

        Oikea piste löytyy kun irrotat yhden kolmesta sulakkeesta ja kuten sanoitkin, niin lämpöreleen tulisi laueta noin kahdessa minuutissa. Tämä onkin kokeilukekkeri. En siis usko että laitteistossa on vikaa vaan se, että pumppu toimii nyt isommalla kuormalla ja vie nyt enemmän virtaa kuin ennen.

        Jos moottori lämpenee liian kuumaksi.. noin 60-80 astetta, niin silloin pitäisi vaihtaa isompi moottori tilalle.

        Eli aamulla kun heräät, niin laitat sen lämpöreleen min. siihen 0,65A arvon kohdalle. Jos ei toimi, niin laita vaikka 0,7A. Jos tämän jälkeen pummppu lämpenee liikaa, niin uusi pumppu.

        Lämpörele ei sisällä piiriä katkaisevaa osaa. Eli lämpörele ainoastaan ohjaa kontaktoria yms. Kyllä sulla on siellä moottorinsuojakatkaisija. Jokatapauksessa tuollainen terminen suoja ei yleensä mene rikki sillätavoin, että alkaisi laukomaan satunnaisesti. Vaikuttaa mun korvaan 20 vuotta vanhat laakerit olevan syypää. Ei pääse enää kunnolla magnetoitumaan. Niin kauan kun moottori pyörii ei käämeissä ole vikaa. Moottori auki ja uudet laakerit sisälle niin taas pelaa lämpösuojan alkuperäisillä arvoilla.


      • hanat kaakkoon
        käämijä kirjoitti:

        Lämpörele ei sisällä piiriä katkaisevaa osaa. Eli lämpörele ainoastaan ohjaa kontaktoria yms. Kyllä sulla on siellä moottorinsuojakatkaisija. Jokatapauksessa tuollainen terminen suoja ei yleensä mene rikki sillätavoin, että alkaisi laukomaan satunnaisesti. Vaikuttaa mun korvaan 20 vuotta vanhat laakerit olevan syypää. Ei pääse enää kunnolla magnetoitumaan. Niin kauan kun moottori pyörii ei käämeissä ole vikaa. Moottori auki ja uudet laakerit sisälle niin taas pelaa lämpösuojan alkuperäisillä arvoilla.

        kolmivaihepumppu, tarkista onko kyseessä kolmivaihemoottori.


      • 13+5
        kkkOOOkkk kirjoitti:

        Nosta sitä virta-arvoa. Jos pumpun nimellisvirta on 0,65A, niin tulisi sen säädönkin olla tuo. Mieluummin karvan isompi.

        Oikea piste löytyy kun irrotat yhden kolmesta sulakkeesta ja kuten sanoitkin, niin lämpöreleen tulisi laueta noin kahdessa minuutissa. Tämä onkin kokeilukekkeri. En siis usko että laitteistossa on vikaa vaan se, että pumppu toimii nyt isommalla kuormalla ja vie nyt enemmän virtaa kuin ennen.

        Jos moottori lämpenee liian kuumaksi.. noin 60-80 astetta, niin silloin pitäisi vaihtaa isompi moottori tilalle.

        Eli aamulla kun heräät, niin laitat sen lämpöreleen min. siihen 0,65A arvon kohdalle. Jos ei toimi, niin laita vaikka 0,7A. Jos tämän jälkeen pummppu lämpenee liikaa, niin uusi pumppu.

        Not nyt on käänetty säätöä tuonne 0.65A Ja pelannut nyt noin kuutisentuntia.

        Ihmeellistä vain, että ei ole koskaan aiemmintehnyt tuota. Vaikka säätö on ollut pielessä. (itse en ole sitä aikoinaan asentanut), joten ei minun vikani.

        Nyt aika näyttää vain tuliko kuntoon.

        Kolmivaihe pumppu se on. Ja joku arveli laakereiden menneen...niin ei ole mennyt (alle vuodenvanha).


      • akjfaljgalng
        13+5 kirjoitti:

        Not nyt on käänetty säätöä tuonne 0.65A Ja pelannut nyt noin kuutisentuntia.

        Ihmeellistä vain, että ei ole koskaan aiemmintehnyt tuota. Vaikka säätö on ollut pielessä. (itse en ole sitä aikoinaan asentanut), joten ei minun vikani.

        Nyt aika näyttää vain tuliko kuntoon.

        Kolmivaihe pumppu se on. Ja joku arveli laakereiden menneen...niin ei ole mennyt (alle vuodenvanha).

        Kokeilitko vielä sitä kahden minuutin sääntöä?? Otat siis yhden sulakkeen irti ja pitäisi laueta noin kahdessa minuutissa.


      • 13+5
        akjfaljgalng kirjoitti:

        Kokeilitko vielä sitä kahden minuutin sääntöä?? Otat siis yhden sulakkeen irti ja pitäisi laueta noin kahdessa minuutissa.

        En kokeillut, koska lämpöreleessä oli selvä asteikko 0.65A kohdalla. Luotan siihen, ettei releessä ole kovin suurta heittoa.

        En tahdo mitenkään ylimäärisesti rasittaa pumppua.

        Kiitos kaikille neuvoista...Toimii edelleen...


      • jotain ymmärrän
        13+5 kirjoitti:

        En kokeillut, koska lämpöreleessä oli selvä asteikko 0.65A kohdalla. Luotan siihen, ettei releessä ole kovin suurta heittoa.

        En tahdo mitenkään ylimäärisesti rasittaa pumppua.

        Kiitos kaikille neuvoista...Toimii edelleen...

        vaiheen irroittaminen on ihan huuhaajuttu. Lämpörele ja moottorisuoja asetetetaan moottorin mukaan. Jos moottoria ei kuormiteta, niin sitten ei laukea moottorisuojakaan kahdessa minuutissa, vaikka yksi vaihe olisikin poissa pelistä. Käyttäjä ei voi virtaa mittaamatta tietää moottorin kuormitusta ja sitä pitäisikö suojan laueta vai ei.


      • ihan oikein tutkit
        13+5 kirjoitti:

        En kokeillut, koska lämpöreleessä oli selvä asteikko 0.65A kohdalla. Luotan siihen, ettei releessä ole kovin suurta heittoa.

        En tahdo mitenkään ylimäärisesti rasittaa pumppua.

        Kiitos kaikille neuvoista...Toimii edelleen...

        Päättelit avauksessa aivan oikein. Juoksupyörän suuremmaksi vaihto on lisännyt pumpu tehoa ja moottorin kuormaa. Nyt kun patteriventtiilit vetää kiertoa ahtaammalle niin kiertopumpulle tulee lisää vastusta ja moottori kuormittuu enemmän.

        Suojalaite on nyt ehkä ihan just oikein, mutta voit myös kokeilla ottaa kesällä, kun kierto on termareilla kiinni, inan verran kerrallaan asetusta takaisin pienemmälle, vaikka päivän välein ja sitten kun laukeaa, niin väännät taas inan verran suuremmalle ja siinä sen pitäisi pelitellä jatkossa muutaman vuoden. Sitten kun taas laukeaa, niin voikin epäillä että on laakeri menossa.


      • aiheellinen testi
        jotain ymmärrän kirjoitti:

        vaiheen irroittaminen on ihan huuhaajuttu. Lämpörele ja moottorisuoja asetetetaan moottorin mukaan. Jos moottoria ei kuormiteta, niin sitten ei laukea moottorisuojakaan kahdessa minuutissa, vaikka yksi vaihe olisikin poissa pelistä. Käyttäjä ei voi virtaa mittaamatta tietää moottorin kuormitusta ja sitä pitäisikö suojan laueta vai ei.

        Jos yhden vaiheen irroittaa, niin kaksi yrittää saada moottoria pyörimään muttei onnistu ja ottaa ylivirtaa, lämpösuojan pitäisi laueta ennen kuin moottori palaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe