Millaiset pelisäännöt teette vapuksi murrosikäisille nuorillenne? Mihin asti saavat olla ulkona ja miten suhtaudutte alkoholiin?
Omani 15v saa olla vappuaattona klo 23 asti kaduilla, jonka jälkeen kotiin. Alkoholille EHDOTON ei.
Nuoret ja vappu
44
2470
Vastaukset
- kysymys tämä vappu
En kuule osaa sanoo yhtään mitään, nykysin on niin kamalii juttuja lehdissä miten on nuori kadonnut kotimatkalla, pahoinpidelty, raiskattu ja vaikka mitä järjetöntä, ja vappu on yleisesti tunnettu älyttömästä sekoilusta ja kännäämisestä ja humala sekottaa kaikkien päät. Minusta olis parasta pysyy poissa koko vapun juhlinnasta mutta sekään ei ole oikein joten vaikea kysymys.
- Onko kasvatettu?
Kysymys ei ole ollenkaan vaikea, tasan päinvastoin. Meidän nuoret pakataan autoon ja ajetaan mökille, kauas kaikesta. Mukana on kummallakin oma kaveri. Siellä juhlistamme kevään juhlaa hyvällä ruualla, rauhallisella yhdessäololla ja myöhään valvomalla, kenties käymällä kylällä joskus alkuillasta. Tämä traditio on ollut jo vuosia, nuoremme ovat nyt 14- ja 17-vuotiaat.
Yleensä he saavat mennä ja tulla aika vapaasti, ei ole juurikaan ollut syytä rajoittaa, kun ovat luottamuksemme arvoisia. Kotiintuloajat tietysti on ja alkoholi ja tupakka ehdottomasti kielletty. Tosin niistä ei ole tarvinnut erikseen edes sanoa, tietävät he sen muutenkin.
Jos tämä kuulostaa nynnyltä, niin antaa kuulostaa vain. Tosiasiassa nuoremme ovat hyvinkin vauhdikkaita ja heillä on kummallakin pari harrastusta, joissa pärjäävät ihan valtakunnan- ja piiritasolla. Kavereita tuntuu joskus olevan vähän liiankin monia. Koulu menee hyvin ja jatko-opiskelualakin on jo valmiiksi mietitty, vaikkakin saattaa vielä muuttua.
Olen sitä mieltä, että tähän pääsemikseksi on tehty toisen kanssa 17 ja toisen kanssa 14 vuotta töitä.
Jos teillä ei näin ole, katsokaa taaksepäin...
Minun korvaani särähti pahasti, että lapsi saa olla klo 23 asti KADUILLA! Tekemässä mitä? - segwegw
Onko kasvatettu? kirjoitti:
Kysymys ei ole ollenkaan vaikea, tasan päinvastoin. Meidän nuoret pakataan autoon ja ajetaan mökille, kauas kaikesta. Mukana on kummallakin oma kaveri. Siellä juhlistamme kevään juhlaa hyvällä ruualla, rauhallisella yhdessäololla ja myöhään valvomalla, kenties käymällä kylällä joskus alkuillasta. Tämä traditio on ollut jo vuosia, nuoremme ovat nyt 14- ja 17-vuotiaat.
Yleensä he saavat mennä ja tulla aika vapaasti, ei ole juurikaan ollut syytä rajoittaa, kun ovat luottamuksemme arvoisia. Kotiintuloajat tietysti on ja alkoholi ja tupakka ehdottomasti kielletty. Tosin niistä ei ole tarvinnut erikseen edes sanoa, tietävät he sen muutenkin.
Jos tämä kuulostaa nynnyltä, niin antaa kuulostaa vain. Tosiasiassa nuoremme ovat hyvinkin vauhdikkaita ja heillä on kummallakin pari harrastusta, joissa pärjäävät ihan valtakunnan- ja piiritasolla. Kavereita tuntuu joskus olevan vähän liiankin monia. Koulu menee hyvin ja jatko-opiskelualakin on jo valmiiksi mietitty, vaikkakin saattaa vielä muuttua.
Olen sitä mieltä, että tähän pääsemikseksi on tehty toisen kanssa 17 ja toisen kanssa 14 vuotta töitä.
Minun korvaani särähti pahasti, että lapsi saa olla klo 23 asti KADUILLA! Tekemässä mitä?Kyllä mun 16-v poikani saa ihan rauhassa vappu pimiää panna, maistuis se mullekin
- qw
segwegw kirjoitti:
Kyllä mun 16-v poikani saa ihan rauhassa vappu pimiää panna, maistuis se mullekin
.
- huolehtii varmasti
qw kirjoitti:
.
tästä, tuskinpa hän haluaisi omaa pyöritynyttä mahaansa Seiskan kanteen.
- Komppaan....
Minun korvaani särähti pahasti, että lapsi saa olla klo 23 asti KADUILLA! Tekemässä mitä?...sama juttu...autossa on tilaa. 16 ja 17v kollit ottavat frendinsä mukaan ja me lähdemme, nokka kohti maalaimaisemaa eli mökille. Ovathan he välillä märmättäneet, miksi joka H*tin vkloppu pitää lähteä...
Olen sanonut molemmille, jos kesäduunin hommaatte niin ei tarvitse lähteä, ja nyt on näin. Itse olen
ollut samaisessa paikassa kesiä ja muita lomia viettämässä, kun 70-80 luvulla oli vielä maataloutta ja karjaa.
Näkevätpähän, mistä mummonsa on kotoisin. Olen myös sanonut, et mitenkä meikäläistäkin suorastaan veetetytti, kun meikäläinen pakotettiin maalaistalon hommiin kahdeksi kuukaudeksi. olin ainut lapsenlapsi stadista ja kaikki 24 kpl serkkuja asuivat samalla kylällä.. Olemme vaimon kanssa ilmoittaneet, kun olette täysikäisiä niin voitte vetää viinaa kaksin käsin ja röökiä, niin et korvista tulee savua, mut nyt eletään
näin ja tämä on meidän perheen tapa. Kieltämättä tämän vuotinen vappu on sinänsä harvinainen, et ollaan suomessa eikä ulkomailla, kuten yleensä viimeiset 14v. - duunariperheestä
Komppaan.... kirjoitti:
...sama juttu...autossa on tilaa. 16 ja 17v kollit ottavat frendinsä mukaan ja me lähdemme, nokka kohti maalaimaisemaa eli mökille. Ovathan he välillä märmättäneet, miksi joka H*tin vkloppu pitää lähteä...
Olen sanonut molemmille, jos kesäduunin hommaatte niin ei tarvitse lähteä, ja nyt on näin. Itse olen
ollut samaisessa paikassa kesiä ja muita lomia viettämässä, kun 70-80 luvulla oli vielä maataloutta ja karjaa.
Näkevätpähän, mistä mummonsa on kotoisin. Olen myös sanonut, et mitenkä meikäläistäkin suorastaan veetetytti, kun meikäläinen pakotettiin maalaistalon hommiin kahdeksi kuukaudeksi. olin ainut lapsenlapsi stadista ja kaikki 24 kpl serkkuja asuivat samalla kylällä.. Olemme vaimon kanssa ilmoittaneet, kun olette täysikäisiä niin voitte vetää viinaa kaksin käsin ja röökiä, niin et korvista tulee savua, mut nyt eletään
näin ja tämä on meidän perheen tapa. Kieltämättä tämän vuotinen vappu on sinänsä harvinainen, et ollaan suomessa eikä ulkomailla, kuten yleensä viimeiset 14v.No kyllä ne perskännit saa hommattua sitten 18v. ja yhtälailla siihen alkoholimyrkytykseen kuolee 18v. kuin 15v. Omilta opiskeluajoilta muistan, että nää ns. kunnolliset, hyvinkasvatetut nuoret, joilla oli nuoruus jäänyt elämättä, olivat niitä pahimpia tapauksia yliopistojen ja AMK:n bileissä; siellä ryömittiin pitkin ojia, oksenneltiin vessanlattioille, sammuttiin kesken toimitusten pusikkoihin, jotkut hankkivat abortinkin, kun ehkäisy pääsi unohtumaan tiimellyksessä. Piti kiriä elämätön murrosikä umpeen yhdessä, parissa vuodessa, joka oli jäänyt elämättä pakkomielteisten vanhempien valvovan silmän alla.
Ilmeisesti tässä pätee se hyvien perheiden perussääntö; poissa silmistä, poissa mielestä. Tärkeintä on pitää hienot kulissit yllä ja kun lapsi on 300 - 1000 kilometrin päässä kotoaan, se on yks ja sama hailee, mitä se siellä tekee, kunhan ei tartte kuunnella huhuja ja arvostelua kylän raitilta, sukulaisten ja työkavereiden suusta. - jölaksdf_
Minun korvaani särähti pahasti, että lapsi saa olla klo 23 asti KADUILLA! Tekemässä mitä?No ryyppäämässä pussikaljaa tietenkin. Toivottavasti muksusi elävät kuitenkin omaa eivätkä sinun elämääsi, vaikka ovatkin hyvin kasvatettu.
- mites on
kunnon nuori osaa olla ihmisiksi ilman sääntöjä ja rajoituksia, ainoastaan paskanuoret notkuu kaduilla pullo kädessä "hauskaa" pitäen! jos siis joudut jotain pelisääntöjä kersallesi latelemaan, niin peli on auttamatta jo menetetty.
- mvirvmduq,z
Tosi on.
- n24
Voisitte te vanhemmat joskus ajatella asiaa niiden nuortenkin kannalta! Ja ihan niinkuin teidän "suojelu" takais sen ettei lapselle ikinä tapahdu mitään pahaa. Se on vaan niin, että pitää välittää ja olla kiinnostunut lapsen tekemisistä, osoittaa luottamusta ja antaa vastuuta. Sitten vaan toivoa parasta ettei mitään pahaa tapahdu. Ja huom. se paha voi tapahtua yhtä lailla kun lapset on "turvallisesti" vanhempien kanssa autossa matkalla kesämölkille! 15-vuotiaat aika hyvin osaa itsekin ajatella mikä on fiksua ja mikä ei. Jos vanhemmat osottaa luottamusta halutaan olla sen luottamuksen arvoisia.
Mun vanhemmat ei koskaan asettanut mulle mitään aikarajoja. Olin aina parin hyvän ystävän kanssa jostain 15-vuotiaasta lähtien juhlimassa tälläsiä tapahtumia ja muutenkin joskus viikonloppusin kaupungilla. Kavereiden ja mun vanhemmat luotti meihin ja kyseli aina mihin ollaan menossa ja sanoi että toisista pidetään sitten huolta. Monesti notkuttiin koko yökin kaupungilla ja tultiin kotiin vasta aamujunalla. Olisin kyllä montaa kokemusta köyhempi jos mut olis käsketty kotiin aina ilta yhdeltätoista ja veikkaan että kaverisuhteetkaan ei olis niin syvällisiä mitä ne nyt on.
Ja mitä olenko sitten paskalapsi kun notkuin kaupungilla ja join niitä muutamaa siideriä, jotka joku tutun isoveli meille osti?? Aina olen koulut hyvin hoitanut, kirjottanut ylioppilaaksi, kohta valmistun yliopistosta ja sain juuri oman alan töitä. Veikkaan, että oikeessa elämässä menestyy ne, joilla on kokemusta normaaleista asioista, eikä olla teinistä lähtien eletty sellaista aikuisten elämää omien vanhempien kanssa.
Tietyt jutut kuuluu tiettyyn ikään, älkää riistäkö niitä lapsiltanne!
Niin ja ei ole ollenkaan huono vaihtoehto tuokaan, että lapset lähtee mukaan mökille ja sinne tulee lasten kavereita. Sillä tavalla rakennetaan sitä yhteistä luottamusta ja tutustutaan lasten kavereihin, jolloin voi luottaa siihen, että ne osaa mennä myös keskenään.- sdfsdaf
"15-vuotiaat aika hyvin osaa itsekin ajatella mikä on fiksua ja mikä ei."
joo, ja 640 kilotavua riittää varmasti jokaiselle! - n24
sdfsdaf kirjoitti:
"15-vuotiaat aika hyvin osaa itsekin ajatella mikä on fiksua ja mikä ei."
joo, ja 640 kilotavua riittää varmasti jokaiselle!Kyllä monet 15-vuotiaat on ihan fiksuja. Jokainen tietty tuntee oman lapsensa, tietää miten on sen kasvattanu jne. Mutta jos oma lapsi käyttäytyy yleensä fiksusti liikkuu mukavien kavereiden kanssa, niin miksi ihmeessä he sitten hölmöilisivät älyttömästi keskenään ollessa kaupungilla?
Ihan kun te vanhemmat eläisitte jossain pussissa laput silmillä ettekä tajuais nuorten elämästä yhtään mitään. Sitä vaan luetaan lehdestä, että voi kamalaa mitä hirveitä asioita tuolla tapahtuu, sinä et sinne ainakaan mene. Paasataan huumeista vaikkei niistä oo mitään kunnon kokemusta. Valtaosa nykynuorista on kokeillut vaikkapa kukkaa, en pidä sitä minään kovin pahana juttuna. Ja ne on ihan tavallisia nuoria, hyvistä perheistä, jotka menestyy elämässä. Se voi olla yks kokeilu jossain bileissä nuorena. Mitä sitten? Ei se sen lapsen elämää pilaa. Jos kasvatus on ollut kohillaan, niinku esimerkiksi mulla omasta mielestäni, oon 15-vuotiaasta asti osannut sanoa ihan ite, ettei mua kiinnosta huumeet sen enempää. Kerran oon kokeillu ja se oli siinä. - se kalkkis mutsi
n24 kirjoitti:
Kyllä monet 15-vuotiaat on ihan fiksuja. Jokainen tietty tuntee oman lapsensa, tietää miten on sen kasvattanu jne. Mutta jos oma lapsi käyttäytyy yleensä fiksusti liikkuu mukavien kavereiden kanssa, niin miksi ihmeessä he sitten hölmöilisivät älyttömästi keskenään ollessa kaupungilla?
Ihan kun te vanhemmat eläisitte jossain pussissa laput silmillä ettekä tajuais nuorten elämästä yhtään mitään. Sitä vaan luetaan lehdestä, että voi kamalaa mitä hirveitä asioita tuolla tapahtuu, sinä et sinne ainakaan mene. Paasataan huumeista vaikkei niistä oo mitään kunnon kokemusta. Valtaosa nykynuorista on kokeillut vaikkapa kukkaa, en pidä sitä minään kovin pahana juttuna. Ja ne on ihan tavallisia nuoria, hyvistä perheistä, jotka menestyy elämässä. Se voi olla yks kokeilu jossain bileissä nuorena. Mitä sitten? Ei se sen lapsen elämää pilaa. Jos kasvatus on ollut kohillaan, niinku esimerkiksi mulla omasta mielestäni, oon 15-vuotiaasta asti osannut sanoa ihan ite, ettei mua kiinnosta huumeet sen enempää. Kerran oon kokeillu ja se oli siinä.Yleinen käsitys että vanhemmat ei tajua nuorten elämästä mitään. Ei me mitään dementikkoja olla, kyllä oma nuoruus on hyvässä muistissa ja ei se sen erilaisempaa ole ollut kuin tätä nykyäänkin. Mutta mutta...vanhemmat ovat huolissaan lapsistaan olivat ne minkä ikäisiä tahansa, sen tietää jokainen joka vähänkin välittää lapsistaan. Luottamus on tärkeää ja se on myös ansaittava. Me vanhemmat uskotaan mitä nuori sanoo ja niin pitäisi ollakin. Vaan on niin helppo kusettaa...
Yksi kokeilukin on jo liikaa huumeista puhuttaessa, tuollaine ajattelutapa saattaa saada tuhoisat seuraukset. Joskus vai sen ei sanan sanominen varsinkin kaveriporukassa on tavattoman vaikeaa.
Kunhan vain kaikki pitäisivät toisista huolta varsinkin niissä ensimmäisissa alkoholikokeiluissaan. Mitä me vanhemmat pelkäämme on juuri se että omalle lapselle tapahtuu jotain pahaa jonka olisi voinut estää. On niitä jotka osaavat käyttää noissa tilanteissa hyväkseen eli mielestäni asioista ei ole turhaa puhua ääneen. - n24
se kalkkis mutsi kirjoitti:
Yleinen käsitys että vanhemmat ei tajua nuorten elämästä mitään. Ei me mitään dementikkoja olla, kyllä oma nuoruus on hyvässä muistissa ja ei se sen erilaisempaa ole ollut kuin tätä nykyäänkin. Mutta mutta...vanhemmat ovat huolissaan lapsistaan olivat ne minkä ikäisiä tahansa, sen tietää jokainen joka vähänkin välittää lapsistaan. Luottamus on tärkeää ja se on myös ansaittava. Me vanhemmat uskotaan mitä nuori sanoo ja niin pitäisi ollakin. Vaan on niin helppo kusettaa...
Yksi kokeilukin on jo liikaa huumeista puhuttaessa, tuollaine ajattelutapa saattaa saada tuhoisat seuraukset. Joskus vai sen ei sanan sanominen varsinkin kaveriporukassa on tavattoman vaikeaa.
Kunhan vain kaikki pitäisivät toisista huolta varsinkin niissä ensimmäisissa alkoholikokeiluissaan. Mitä me vanhemmat pelkäämme on juuri se että omalle lapselle tapahtuu jotain pahaa jonka olisi voinut estää. On niitä jotka osaavat käyttää noissa tilanteissa hyväkseen eli mielestäni asioista ei ole turhaa puhua ääneen.Nojoo tuli ehkä turhan kärkkäästi lausuttua oma mielipide kun kävi ärsyttämään nämä ihmisten ylisuojelevat mielipiteet. Olen kuitenkin kanssasi ihan samaa mieltä, että vanhempien tehtävä on varottaa ja puhua asioista, tehdä selväksi että huumeiden ja alkoholin kanssa ei saa käydä pelleilemään. Sitten pitää vaan luottaa että lapsi arvostaa vanhemman mielipidettä ja toimii sen mukaan. Uskon, että jos lapsi on kasvanut ympäristössä, missä on saanut toteuttaa itseään ja olla oma itsensä, hän uskaltaa sanoa oman mielipiteensä myös kaveriporukassa, vaikka se olisikin "nynnyä".
Mun mielestä huumeiden kokeilusta hieman ylireagoidaan suomessa. Monet huumeet ei oo yhtään sen vaarallisempia kun tupakka ja silti niiden yhdestä kokeilusta nostetaan hirveä haloo. Tietenkin nuorille pitää puhua huumeista negatiiviseen sävyyn eikä hyväksyä niiden käyttöä. Mutta jos nyt sitten selviäisi, että nuori on joskus jotain kokeillut ei se niin kamala maailmanloppu olisi. Ei se tarkoita, että hän olisi joku syrjäytynyt narkkari katulapsi. - Ei kyllä tunne
n24 kirjoitti:
Kyllä monet 15-vuotiaat on ihan fiksuja. Jokainen tietty tuntee oman lapsensa, tietää miten on sen kasvattanu jne. Mutta jos oma lapsi käyttäytyy yleensä fiksusti liikkuu mukavien kavereiden kanssa, niin miksi ihmeessä he sitten hölmöilisivät älyttömästi keskenään ollessa kaupungilla?
Ihan kun te vanhemmat eläisitte jossain pussissa laput silmillä ettekä tajuais nuorten elämästä yhtään mitään. Sitä vaan luetaan lehdestä, että voi kamalaa mitä hirveitä asioita tuolla tapahtuu, sinä et sinne ainakaan mene. Paasataan huumeista vaikkei niistä oo mitään kunnon kokemusta. Valtaosa nykynuorista on kokeillut vaikkapa kukkaa, en pidä sitä minään kovin pahana juttuna. Ja ne on ihan tavallisia nuoria, hyvistä perheistä, jotka menestyy elämässä. Se voi olla yks kokeilu jossain bileissä nuorena. Mitä sitten? Ei se sen lapsen elämää pilaa. Jos kasvatus on ollut kohillaan, niinku esimerkiksi mulla omasta mielestäni, oon 15-vuotiaasta asti osannut sanoa ihan ite, ettei mua kiinnosta huumeet sen enempää. Kerran oon kokeillu ja se oli siinä."Jokainen tietty tuntee oman lapsensa"
Tuo ei pidä kyllä paikkaansa. Monilla vanhemmilla ei ole mitään hajua mitä heidän lapsensa puuhailee. "Ei meidän Liisa ja Pekka ainakaan...". Nuori voi olla ihan erilainen vanhempien läsnäollessa, kuin kavereiden kanssa. - tarppio
n24 kirjoitti:
Nojoo tuli ehkä turhan kärkkäästi lausuttua oma mielipide kun kävi ärsyttämään nämä ihmisten ylisuojelevat mielipiteet. Olen kuitenkin kanssasi ihan samaa mieltä, että vanhempien tehtävä on varottaa ja puhua asioista, tehdä selväksi että huumeiden ja alkoholin kanssa ei saa käydä pelleilemään. Sitten pitää vaan luottaa että lapsi arvostaa vanhemman mielipidettä ja toimii sen mukaan. Uskon, että jos lapsi on kasvanut ympäristössä, missä on saanut toteuttaa itseään ja olla oma itsensä, hän uskaltaa sanoa oman mielipiteensä myös kaveriporukassa, vaikka se olisikin "nynnyä".
Mun mielestä huumeiden kokeilusta hieman ylireagoidaan suomessa. Monet huumeet ei oo yhtään sen vaarallisempia kun tupakka ja silti niiden yhdestä kokeilusta nostetaan hirveä haloo. Tietenkin nuorille pitää puhua huumeista negatiiviseen sävyyn eikä hyväksyä niiden käyttöä. Mutta jos nyt sitten selviäisi, että nuori on joskus jotain kokeillut ei se niin kamala maailmanloppu olisi. Ei se tarkoita, että hän olisi joku syrjäytynyt narkkari katulapsi.Huumeiden kokeiluun ei voi ylireagoida! Ne ovat laittomia! Kyseessä on siis aina rikos, sekä myyjän tai luovuttajan että käyttäjän. Minusta kenenkään aikuisen ei tule hyväksyä sitä, että hänen lapsensa sekoilee alamaailman puuhiin. Siellä on aika kovat lait, paljon kovemmat kuin nämä meidän kirjoitetut.
Ja uskokaa vaan, kyllä ne ovat vaarallisiakin, ihan kaikki. Narkkariksi voi päätyä vain sen ensimmäisen huumeiden käyttökerran kautta. - n24
tarppio kirjoitti:
Huumeiden kokeiluun ei voi ylireagoida! Ne ovat laittomia! Kyseessä on siis aina rikos, sekä myyjän tai luovuttajan että käyttäjän. Minusta kenenkään aikuisen ei tule hyväksyä sitä, että hänen lapsensa sekoilee alamaailman puuhiin. Siellä on aika kovat lait, paljon kovemmat kuin nämä meidän kirjoitetut.
Ja uskokaa vaan, kyllä ne ovat vaarallisiakin, ihan kaikki. Narkkariksi voi päätyä vain sen ensimmäisen huumeiden käyttökerran kautta.Huumeiden käyttöä ei tapahdu missään alamaailmassa vaan ihan normaalien ns. hyvätaustaisten ihmisten elämässä jossa on ihan samat lait kuin meilläkin jotka täällä kirjotellaan. Tiedän koska lähipiiristä monet käyttää/ on käyttänyt / on joskus kokeillut huumeita. Ja näistäkään ihmisistä sitä tuskin kukaan ikinä uskoisi, ihan normaalia elämää elävät, käyvät töissä, harrastavat jne. Harva päätyy narkkariksi yhden kokeilukerran jälkeen, taustalla vaikuttaa yleensä isommat ongelmat nuoren koko lapsuudesta.
- rroselia
n24, olen samaa mieltä... Itse olen 17 vuotias ja ei tietenkään ole vielä lapsia. Tottakai se pelottaa nykyään päästää lapsi/nuori minne vaan, mutta niin se vaan on, että aina voi sattua, missä ja milloin vaan. Tottakai riski on suurempi kun humalaisia on liikkeellä. Siksi olisi hyvä jos olisi hyvät välit vanhempiin ja kertoisivat nuoret sitten itse rehellisesti mihin ollaan menossa ja niin pois päin.
Itselläni ei ole koskaan ollut oikeastaan minkäänlaisia kotiintuloaikoja koska ei ole ollut tarvetta, olen aina ollut ajoissa kotona ja tajunnut itsekkin mikä on myöhään.
Ja juttuhan on niin että nuoret kokeilee alkoholia kumminkin, suurin osa, siitä ei pääse mihinkään. Itse olen saanut kokeilla kotona ja sukulaisilla, mutta sen verran on järkeä ollut päässä etten räkäkännejä ole koskaan lähtenyt kylille vetämään. Kuitenkaan en olisi alkoholin käytöstä kovinkaan huolissani jos tietää että nuori on kotiin tulossa yöksi. - Info-piste
tarppio kirjoitti:
Huumeiden kokeiluun ei voi ylireagoida! Ne ovat laittomia! Kyseessä on siis aina rikos, sekä myyjän tai luovuttajan että käyttäjän. Minusta kenenkään aikuisen ei tule hyväksyä sitä, että hänen lapsensa sekoilee alamaailman puuhiin. Siellä on aika kovat lait, paljon kovemmat kuin nämä meidän kirjoitetut.
Ja uskokaa vaan, kyllä ne ovat vaarallisiakin, ihan kaikki. Narkkariksi voi päätyä vain sen ensimmäisen huumeiden käyttökerran kautta.Käsite "huumeet" on paisunut liioitellun isoksi tabuksi.
Ensinnäkin se on liian mustavalkoinen. On huumeita, jotka tuottavat samaa mielihyvää ja rentoutusta kuin alkoholikin. Esimerkiksi pitkään kiistelyn aiheena ollut kannabis ei oikeasti aiheuta riippuvuutta. Riippuvuus -mielikuvan takana on seuraava tapahtumasarja:
1. Nuorelle avautuu maailma täynnä hauskanpitoa kera alkoholin ja kavereiden
2. Nuori kokeilee viedä tuota hauskuutta vielä asteen pidemmälle kokeilemalla jotain suhteellisen harmitonta huumetta, kuten kannabista.
3. Nuori pitää tunteesta, mutta EI ole vielä mitenkään riippuvainen. Seuraavissa juhlissa ei kuitenkaan ole näin "harmittomia" aineita, vaan joku on tuonut sinne melko helposti saatavaa, vahvempaa ainetta, kuten lääkkeitä tai kokaiinia.
4. Tässä kohtaa fiksu nuori osaa kieltäytyä tarjouksesta ja jopa vaihtaa juhlia johonkin, jossa on tarjoilla ihan tavallista olutta. Kuitenkin huonosti kasvatettu nuori saattaa kokeilla vaikka kokaiinia, koska on todennut aiemman "huume"kokemuksensa olleen harmiton ja miellyttävä.
5. Kokaiini tai vahvat lääkkeet aiheuttavat riippuvuutta. Pahimmassa tapauksessa kohta ollaan kierteessä josta ei näy ulospääsyä, oli se sitten ns. alamaailmassa, tai ihan tavallisessa elämässäkin.
Näin ei käy aina. Näin ei kuulu käydä. Näin ei saa käydä. Mutta jos pari kohtaa tapahtumaketjusta on huonoja asioita, tekeekö se koko ketjusta huonon? Ei minun mielestäni.
Omasta mielestäni vaihe 1 on yli 15 vuotiaan nuoren elämässä täysin normaalia, jopa hyväksi.
Jokainen juo alkoholia joskus. Miksi ei opettaa nuorelle sen vaikutuksia ja rajoja kun nuori on vielä edes jollain tasolla vanhempien kontrolloitavissa ja opastettavissa?
Usein alkoholin käytön vastaisissa mielipiteissä törmää siihen mielikuvaan, että nuori joisi alkoholia vain ollakseen "cool". Se on yksi typerimmistä väitteistä mitä olen kuullut.
Ihminen haluaa aina kurottaa rajaa hieman pidemmälle ja rikkoa sitä riivanneen tabun.
7 vuotias haluaa ajaa ilman käsiä, 15 vuotias haluaa kokeilla alkoholia, 15 vuotias haluaa virittää mopoa, 17 vuotias haluaa ajaa autolla (tämän halun toki tappaa nopeasti kova valvonta ja rangaistus), 18 vuotias haluaa ajaa autolla vaarallisemmin kuin muut, 18 vuotias haluaa juoda väkeviä viinoja, 30 vuotias haluaa aina ajaa 10-20 km/h kovempaa kuin nopeusrajoitus käskee, 40 vuotias haluaa tehdä kaikkea aiemmin mainittua ja vielä vähän lisää :)
Kaiken takana on sama ihan normaali ihmisen ajattelutapa; "katsokaa, voin tehdä näin, rikoin juuri tabun, oi kuinka testosteroni jyllää ja tuntuu jännältä". Tämä ei ole huono asia, jännityshän on tunnetusti elämän suola!
Siispä nuorta kasvatettaessa sanoisin että fiksuinta olisi rikkoa kaikki nuo tabut heti alkuunsa.
Älkää pitäkö alkoholia minään tippa tappaa -aineena. Antakaa yli 15 nuoren kokeilla sitä, silloin pystytte parhaiten valvomaan miten paljon, missä ja minkälaisessa seurassa lapsenne sitä käyttää.
Niin ja niistä huumeista sitten. No on tietysti ITSESTÄÄNSELVÄÄ että lapsen ei saa antaa käyttää mitään huumetta. MUTTA edelleenkin, älkää tehkö siitä tabua. Älkää nyrpistäkö nenäänne aina kun näette huumeita kokeilleen ihmisen, nyrpistäkää nenäänne silloin kun näette aidon narkkarin.
Älkääkä etenkään liioitelko huumeiden vaikutuksia, niin kuin nykyään kaikki huume"valistus" tuntuu liioittelevan. Kertokaa miksi niitä käytetään, mitä "hyvää" niissä on ja sitten mitä niissä voi käydä. Kertokaa ettei siinä ole mitään ihmeellistä mutta ei se mitenkään järkevääkään ole.
Eivät kaikki huumeiden käyttäjät ole narkkareita.
Kaikkea pitää maistaa, niin ainakin meidän äiti sanoi. - äitix2
Siis toi sun mielepide oli varmaan läppä..Et voi tosissas väittää tyyliin et 15 vuotias tietää itse mikä on fiksua ja mikä ei...En yleistä...Siis kokemusta on murkkuikäisille se että örvelletään kaljakassin kanssa rööki suussa pitkin ojanpohjia...Joo no saahan siitä jonkinmoista kokemusta...Kyl vain...Murrosikäisen elämään ei todellakaan kuulu alkoholi tai röökit...Siis onko niin että nuori menettää jotain kallisarvoista jos ei murkkuna vedetä lärvejä joka viikonloppu? Niin ja että se kuuluu nuoruuteen ja tohon ikään ja on ihan normaalia. No luulisi että koulussakin sitten opetettaisi kuinka paljon nuori voi juoda ettei ole liian kännissä...Siis se että luotetaan on tottakai hyvä mutta missä menee se raja...? Kuvitellaan että kun nuori sanoo että joo olen sit kaverin luona yötä ja ollaan kyl kunnolla niin silloin pitäisi jo raksuttaa et oisko syytä varmistaa että onko todellä näin..Soitto kaverin vanhemmille ei olisi pahitteeksi...Kyllähän vanhemmat pääsee helpommalla kun ei aina viitsi soittaa perään ja kysellä kun ei se nuori tykkää ja mitä sen kaveritkin ajatelee kun vanhemmat soittelee...Ei todellakaan tarvitse pelätä että jos nuoren ei anneta alaikäisenä polttaa ja juoda niin siitä tulee aikuisena täys juoppo kun juomiset on nuorena kielletty. Jokaisella on tietenkin oma mielepiteensä ja kasvattaa lapsensa niin kuin parhaaksi näkee. Itse en vain todellakaan hyväksy alaikäisten juomista ja polttamista.
- Kenkura
n24 kirjoitti:
Nojoo tuli ehkä turhan kärkkäästi lausuttua oma mielipide kun kävi ärsyttämään nämä ihmisten ylisuojelevat mielipiteet. Olen kuitenkin kanssasi ihan samaa mieltä, että vanhempien tehtävä on varottaa ja puhua asioista, tehdä selväksi että huumeiden ja alkoholin kanssa ei saa käydä pelleilemään. Sitten pitää vaan luottaa että lapsi arvostaa vanhemman mielipidettä ja toimii sen mukaan. Uskon, että jos lapsi on kasvanut ympäristössä, missä on saanut toteuttaa itseään ja olla oma itsensä, hän uskaltaa sanoa oman mielipiteensä myös kaveriporukassa, vaikka se olisikin "nynnyä".
Mun mielestä huumeiden kokeilusta hieman ylireagoidaan suomessa. Monet huumeet ei oo yhtään sen vaarallisempia kun tupakka ja silti niiden yhdestä kokeilusta nostetaan hirveä haloo. Tietenkin nuorille pitää puhua huumeista negatiiviseen sävyyn eikä hyväksyä niiden käyttöä. Mutta jos nyt sitten selviäisi, että nuori on joskus jotain kokeillut ei se niin kamala maailmanloppu olisi. Ei se tarkoita, että hän olisi joku syrjäytynyt narkkari katulapsi.Lainaus (löytyy alkon vihkosista ja jostain uutisesta tähän liittyen kirjoitettiin vähän aikaa sitten):
"Nuorten alkoholinkäytöllä voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia heidän tulevan alkoholinkäyttönsä ja siihen liittyvien haittojen kannalta.Alkoholin käytön varhainen aloittaminen on voimakkaimpia myöhemmin kehittyvää alkoholiriippuvuutta ennustavia tekijöitä: mitä nuorempana alkoholia käytetään, sitä suurempi on riski alkoholiriippuvuuden kehittymiselle jossain elämänvaiheessa. Nuorten alkoholinkäyttö näin ollen itsessään on omiaan kasvattamaan alkoholinkäyttöä ja siihen liittyviä ongelmia pitkälläkin aikavälillä sekä riskiä tulla alkoholista riippuvaiseksi." - Hjullu
Ei kyllä tunne kirjoitti:
"Jokainen tietty tuntee oman lapsensa"
Tuo ei pidä kyllä paikkaansa. Monilla vanhemmilla ei ole mitään hajua mitä heidän lapsensa puuhailee. "Ei meidän Liisa ja Pekka ainakaan...". Nuori voi olla ihan erilainen vanhempien läsnäollessa, kuin kavereiden kanssa.Totta.
Esimerkiksi itse tapaan olla niin herttainen vanhempieni ympärillä, mutta kun olen kavereitteni kanssa niin... Ehkä ei tästä sen enempää. Tulee aina vähän riehuttua ja sellaista. - wefgnowefgnoepfni
Kenkura kirjoitti:
Lainaus (löytyy alkon vihkosista ja jostain uutisesta tähän liittyen kirjoitettiin vähän aikaa sitten):
"Nuorten alkoholinkäytöllä voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia heidän tulevan alkoholinkäyttönsä ja siihen liittyvien haittojen kannalta.Alkoholin käytön varhainen aloittaminen on voimakkaimpia myöhemmin kehittyvää alkoholiriippuvuutta ennustavia tekijöitä: mitä nuorempana alkoholia käytetään, sitä suurempi on riski alkoholiriippuvuuden kehittymiselle jossain elämänvaiheessa. Nuorten alkoholinkäyttö näin ollen itsessään on omiaan kasvattamaan alkoholinkäyttöä ja siihen liittyviä ongelmia pitkälläkin aikavälillä sekä riskiä tulla alkoholista riippuvaiseksi."Minä olen ollut koulukiusattu ja sen tuoma huono itsetunto on saanut minut joskus jopa unelmoimaan että olisin joskus alkoholiriippuvainen. Ja mun vanhemmat kyllä suhtautui hyvin ankarasti juomiseen ollessani alaikäinen ja ehkä vielä 18-vuotiaanakin ettei uskaltanut harrastaa ryypiskelyä. Mutta se alkoholismi on tosiaan tappava tauti (tuhoaa maksan, aivot, sydämen, haiman) ja siihen sairastuneet ovat useinkin haudassa jo alle 40-vuotiaina. On vaikea elää sen helvetillisen sairauden kanssa kun ei pysty käymään töissä mutta silti on saatava jostain rahaa viinaan. Alkoholistit tulevat kalliiksi yhteiskunnallemme mm. terveysmenot ja lasten huostaanotot. En ole ollut alkoholiriippuvainen, mutta nämä olen lukenut monenlaisista tarinoista. Tosin kyllä aika pahalta kuulostaa, että joku ryyppäämisen 12-vuotiaana aloittanut tyttö haluaa tulla äidiksi, koska mä (jolta on se alkoholin juominen lykkääntynyt vanhempien tiukan asenteen takia) olen nuori mies joka en kyllä halua tulla isäksi.
- 15v ja 17v pojat
Oma 15v ei asu enää kotona. Asuu 350km päässä. Luotan täysin mitä poika tekee.
Meni opiskelujen perässä täältä pohjosesta etelänpään.
5kk asunut nyt itsekseen ja tekee pientä sivutuloa opiskelujen rinnalla.
15v on jo lähes aikuinen ja valkkaa polkunsa jo ihan itse. - 2x äitiliini
Vappuna, juhannuksena ja uutena vuotena kellosta sovitaan aina erikseen.
Nyt sovittiin että saa olla yömyöhään,mutta kännykkään pitää vastata aina kun soitan.
Tupakkaa ja juomia ei saa edes kokeilla tai viikkoraha katoaa. Haistan kaiken.
15v poika ja 16v tyttö.
Arkisin kotiin 22.00. - äiti vm-66
Muistelkaapa vanhemmat omaa nuoruuttanne, aikaa jolloin olitte 15v. Turha tekopyhyys pois nuorten kasvatuksesta, niin hyvin menee :)
- nuoret sux
miten te nuorison puolustajat aina jaksatte toitottaa tuota "muistakaapa omaa nuoruuttanne" pälä pälä. ei mun nuoruudessa ainakaan juopoteltu joka viikonloppu överiksi ja hakattu vastaantulevia vanhuksia karkkirahan toivossa! nykyään molemmat on IN.
- vanhuxet sux
nuoret sux kirjoitti:
miten te nuorison puolustajat aina jaksatte toitottaa tuota "muistakaapa omaa nuoruuttanne" pälä pälä. ei mun nuoruudessa ainakaan juopoteltu joka viikonloppu överiksi ja hakattu vastaantulevia vanhuksia karkkirahan toivossa! nykyään molemmat on IN.
Et nyt tosissaan voi olla. Vai hakataan vastaantulevia vanhuksia. Just joo.
Hieman suhteellisuudentajua tähän hommaan.
- elliminttu__
Nuoret kertoivat haluavansa pitää vappuna bileet, jolloin ajattelimme että heillä on samanlainen oikeus juhliin omassa kotonaan kuin meilläkin. Järjestimme itsellemme kahdenkeskistä menoa paikalliseen ravintolaan-jossa on konsertti samaan aikaan-mikäs sen mukavampaa. 16- ja 18 vuotiaat nuoremme aikovat pyytää joitakin ystäviään mukaan juhlimaan ja tiedämme, että siellä toki alkoholiakin juodaan, mutta hyväksymme sen kunhan siivoavat jälkensä. Tämä on meidän ehtomme. Ja olemme toki aiemmin puhuneet alkoholin, huumeiden ym. vaaroista, ja uskomme että puolihyväksyvä kasvatus on parempi kuin ehdoton kielto. Itse emme kuitenkaan lähtisi hankkimaan nuorillemme alkoholia.
- egsshh
Kaikki nyt riippuu ihan vanhempien ja lasten omasta suhteesta. Itse en mitään alkoholia juo, eikä mua pahemmin kiinnostaisikaan mennä bilettää muiden kanssa ainakaa alle 16v (14 täl hetkel) Kyl toki saan kavereiden kanssa mennä jos haluan mut ei meil niinkää yhteisii "pelisääntöjä" ole koska tuun sillon iha normi aika kotia enkä roiku missää kaduille yömyöhään. Näissä hommissa muhun kyllä luotetaan mut sit kotihommissa kokoaja kytätään :D Mut takas asiaan elikkäs kyl sen voi arvioida et minkälaiset "säännöt" pitäisi laittaa vanhempien vai pitäskö ollenkaan. Tietenkin aina pitää JOTKIN säännöt olla, meiläkin on mutta ei niitä tarvitse kehitellä paljoakaan jos luottamus on hyvä.
- aerartarta
Älkää olko liian sinisilmäsiä niiden nuorten kanssa, kyllä ne juo. Itse toivoisin että omat vanhempani olisivat olleet ymmärtäväisempiä niin olisi voinut olla parempi luottamus kumpaankin suuntaan.
- Matti Viikate
Vapaa oikeus olla ulkona niin pitkään kuin haluaa, on kaikille tärkeä. Alkoholi on aina tapauskohtaista. Huomautan vielä että kaikista tärkeintä on päässä oleva järki. http://mattiviikate.newsvine.com/
- jokaikinen päivä
Niin tiukat säännöt kertovat vanhempien epäonnistuneen kasvatuksessa. Nuoret omat 16v 17v ja tietävät omat rajansa, sekä mikä oikein ja mikä väärin. Eivät notku kaupungilla, eikä ryyppää, menoista sovitaan oikeasti yhdessä, eikä sanella. Jos on eriävä mielipide, se pitää pystyä perustelemaan, on kyse vanhemmasta tai lapsesta. Se ei riitä kasvatukseksi, että sanellaan ehdot, miten nuoren pitää olla ja elää, vaan kasvatus tapahtuu avoimella vuorovaikutuksella, ihan joka ikinen päivä. Vanhemmista nuoret ottavat mallia. Nuoret kuitenkin fiksuja, jos heille siihen annetaan mahdollisuus kotona. Jos kieltää jyrkästi jotakin, sehän on kuin käskisi kokeilemaan.
Aika taitamaton vanhempi minusta jos lasten täytyy raahautua jonnekin mökille, kun isääkin v****tti.
Jos estää nuoren normaalin kehittymisen myös sosiaalisesti, tekee kyllä karhunpalveluksen lapselleen. Nuoren normaaliin sosiaalisuuteen ei siis kuulu juopottelu, mut sen kyllä nuoret tietävät itsekin. Nuoruus kuitenkin valmistaa lapsia aikuisuuteen, ja lapsille kuuluu antaa myös vastuuta itsestään, sitä mukaa kuin pystyvät sitä kantamaan.
Mut jos vanhemmat itse eivät ole oikeasti kiinnostuneet jälkikasvustaan, ja sitten latelevat vain sääntöjä, koska niin kuuluu tehdä, on toden näköistä etteivät nuoret silloin myöskään kanna vastuutaan.
Samoin on hirveän väärin nuoria kohtaan, jos vanhemmat sallivat lapsilleen viritetyt mopot. Ikäänkuin olisi joku lupa rikkoa lakia. Päinvastoin pitää kertoaa että jos sellaisella vehkeellä sattuu onnettomuus, niin vika on aina mopoilijassa. Samoin poliisien pelkääminen mopon takia luo virheellistä turvattomuuden tunnetta. Mikään vakuutus ei korvaa, ja kertoa seuraamuksista jne. Sen lisäksi vanhempien tulisi muistaa että ne viritetyt mopot ovat naapuriterroria pahimmillaan. Mut näitä vehkeitähän onkin vain vastuuttomien vanhempien lapsilla. Tässäkään tapauksessa, kuten vaikka nuoren humaltuessa, ei epäonnistunut ole lapsi vaan vanhemmat.
Vanhempien tehtävä on antaa nuorille sekä juuret että siivet. - 21.
jokaikinen päivä kirjoitti:
Niin tiukat säännöt kertovat vanhempien epäonnistuneen kasvatuksessa. Nuoret omat 16v 17v ja tietävät omat rajansa, sekä mikä oikein ja mikä väärin. Eivät notku kaupungilla, eikä ryyppää, menoista sovitaan oikeasti yhdessä, eikä sanella. Jos on eriävä mielipide, se pitää pystyä perustelemaan, on kyse vanhemmasta tai lapsesta. Se ei riitä kasvatukseksi, että sanellaan ehdot, miten nuoren pitää olla ja elää, vaan kasvatus tapahtuu avoimella vuorovaikutuksella, ihan joka ikinen päivä. Vanhemmista nuoret ottavat mallia. Nuoret kuitenkin fiksuja, jos heille siihen annetaan mahdollisuus kotona. Jos kieltää jyrkästi jotakin, sehän on kuin käskisi kokeilemaan.
Aika taitamaton vanhempi minusta jos lasten täytyy raahautua jonnekin mökille, kun isääkin v****tti.
Jos estää nuoren normaalin kehittymisen myös sosiaalisesti, tekee kyllä karhunpalveluksen lapselleen. Nuoren normaaliin sosiaalisuuteen ei siis kuulu juopottelu, mut sen kyllä nuoret tietävät itsekin. Nuoruus kuitenkin valmistaa lapsia aikuisuuteen, ja lapsille kuuluu antaa myös vastuuta itsestään, sitä mukaa kuin pystyvät sitä kantamaan.
Mut jos vanhemmat itse eivät ole oikeasti kiinnostuneet jälkikasvustaan, ja sitten latelevat vain sääntöjä, koska niin kuuluu tehdä, on toden näköistä etteivät nuoret silloin myöskään kanna vastuutaan.
Samoin on hirveän väärin nuoria kohtaan, jos vanhemmat sallivat lapsilleen viritetyt mopot. Ikäänkuin olisi joku lupa rikkoa lakia. Päinvastoin pitää kertoaa että jos sellaisella vehkeellä sattuu onnettomuus, niin vika on aina mopoilijassa. Samoin poliisien pelkääminen mopon takia luo virheellistä turvattomuuden tunnetta. Mikään vakuutus ei korvaa, ja kertoa seuraamuksista jne. Sen lisäksi vanhempien tulisi muistaa että ne viritetyt mopot ovat naapuriterroria pahimmillaan. Mut näitä vehkeitähän onkin vain vastuuttomien vanhempien lapsilla. Tässäkään tapauksessa, kuten vaikka nuoren humaltuessa, ei epäonnistunut ole lapsi vaan vanhemmat.
Vanhempien tehtävä on antaa nuorille sekä juuret että siivet.Kotiin ja alkoholille ehdoton ei. Itse en ymmärrä vanhempia,jotka tarjoavat alaikäisille lapsilleen alkoholijuomia,vaikka vain ruokailun yhteydessä lasin viiniä. Yleensäkin vappuna tai muina juhlapyhinä,vanhempien tulisi välttää itsekin juomasta alkoholia,koska se viestittää lapselle,en voi viettää kanssasi vapaa-aikaa täysin selvistäpäin. Jos vanhemmat haluavat välttämättä ottaa vappuna sitä alkoholia,pitäisi paikalla olla yksi täysin selvä ihminen. Ja sitten kysymykseen,miten voitte laittaa lapsellenne rajoja,jos ette pysty edes itse pitämään niitä?
- oqrtj33
21. kirjoitti:
Kotiin ja alkoholille ehdoton ei. Itse en ymmärrä vanhempia,jotka tarjoavat alaikäisille lapsilleen alkoholijuomia,vaikka vain ruokailun yhteydessä lasin viiniä. Yleensäkin vappuna tai muina juhlapyhinä,vanhempien tulisi välttää itsekin juomasta alkoholia,koska se viestittää lapselle,en voi viettää kanssasi vapaa-aikaa täysin selvistäpäin. Jos vanhemmat haluavat välttämättä ottaa vappuna sitä alkoholia,pitäisi paikalla olla yksi täysin selvä ihminen. Ja sitten kysymykseen,miten voitte laittaa lapsellenne rajoja,jos ette pysty edes itse pitämään niitä?
Joo o tääl o 14v pooika niin ni tähä mä oon 14 ja oon maistanu röllöö ja alkoholii enkä nähny niiis mitää hienoo joten en niihi kaoo äite tietää et oon maistanu ja sano et jos sen alotat kotio ei tulla ja nyt o kaikki hyvi ja kokeilemallaha kaikki selviää
Eipä sitä 15-vuotiasta itseään edes kiinnostakaan samanikäisten seura, jos sattuu olemaan päätynyt koulussa siksi yksilöksi, jolle melkein kaikki samanikäiset vain vittuilevat.
Minä en ollut 15-vuotiaanakaan koskaan missään ulkona. Eikä ollut kinni vanhemmista, vaan siitä, että muut samanikäiset eivät olleet mitään "kavereita" vaan pääsääntöisesti vittuilevia kusipäitä. Kavereita ei ollut. Opin murroisikäisenä ainakin sen, että ihminen on kusipää.
Eikä ole kiinnostanut mikään juhliminen muutenkaan, ei 15-vuotiaana eikä myöhemmin.- M91
Täysin samaa mieltä M1978 kanssa. Itse olen vastaavanlaisen peruskoulun käynyt jossa kaverin löytäminen oli jossain lottovoiton ja mahdottomuuden välimaastossa. Kuuluuko tämä vittuilu ja kusipäisyyskin nuoruuteen jossa sitä vanhana muistellaan ylpeänä?
Itse olen myös Vappuina (ja muina juhlina) siskoni ja perheeni kanssa kotona. Ei vain kiinnosta olla muiden nuorten kanssa jossain rellestämässä katsella/kuunnella niitä kliseitä joita yhdistää alkoholi ja tämä edellä mainittu vittuilu: nuoria kuollut kolareissa, alkoholin myrkytyksiä, ei toivottuja raskauksia (ja ei toivottuja neitsyyden menetyksiä joista sitten jälkeenpäin häpeissään ylpeillään tyyliin "en kadu yhtään"), raiskauksia, pissiksiä puskissa, lisää kuolemia......lista jatkuu ja jatkuu..... onko tämä sitten niitä jotka edesauttavat nuoren onnellisempaan tulevaisuuteen? näitäkö ne tulevat muistelemaan vanhoina päivinä ylpeinä? Mihin helvettiin tämä maailma on menossa?!!
- ongelmatapaukset
Yleensä se kaikista häiriintynein ja sairain kiusaajanuori nousee kaveripiirin "pomoksi" joka määrää mitä tehdään ja kuinka toimitaan. Siksi kilteistäkin ja terveen kasvatuksen saaneista nuorista tulee helposti alkoholisteja ja narkkareita, jos vain naiivina luotetaan ettei meidän pekka sellaista.
- miemie^^
Heippa!
Nuorissa on todellakin eroja! Itse olen tykännyt "katsella meininkejä" ja haahuilla ympäriinsä, vaikken olekaan vetänyt perskännejä tupakoinut jne. Nyt olen 19 vuotias ja vapun töissä, niinkuin yleensä muutkin juhlat. On tosi juttu, että hölmöiltyä saa täysikäsenäkin, ehkä jopa huonompi sitten, kun omia lapsia ja vaimo/mies alkaa hölmöillä, kuin silloin 15 vuotiaana "kakarana" jolloin monet asiat saa anteeksi ja ainakin itse olen ottanut jopa opiksi, niin omista kommelluksista kuin muidenkin!
Sellanen on hyvä muistaa, ettei lapsi lähtis yksin kylille, kun sielä tosiaan liikku kaikenlaista sakkia, vaan että olis ees yks kaveri mukana! Tietystihän vaaranpaikkoja lienee ne meno ja tulomatkat, ei niinkään se hengauspaikka...
Kannattaisi jokaista ihmistä ajatella yksilönä, ei niinkään tunkea kaikkia samaan kastiin ja sen perusteella tehdä päätöksiä kotiintuloajoista ym!
KLARA VAPPEN, BARA VATTEN! - Nuorisotyöläinen
on vielä lapsi ja hänelle alkoholia tarjoava aikuinen tekee RIKOKSEN! Ei siis alkoholille ja kotiintuloaika pitää olla ja vanhemmilla myös tieto siitä missä oma lapsi liikkuu. Rajat on rakkauttaa, sanovat myös nuoret ja tietävät, että joku välittää.
- oikeaaaelämääää
ja jeesus pelastaa,niinkö ?
- HuohjaHuoh
Vai on alkoholi ehdoton ei :)
Jos ei vanhemmat anna sitä 6packiä niin kyllä sen joku muu ostaa.
Ja jos ei osta niin sitten vedetään vaikka liimalla/sytkäreillä pää sekasin.
Sulla on kyllä vielä paljon opittavaa. - päivöliinin isä
Omalla 16-v tytöllä oli vappu-aattona koulussa sisäoppilaitoksessa oppitunteja klo 21:00 asti, ja vappupäivän aamuna oli fysiikan kokeet. Ei tarvinnut jännittää viina käyttöä. :-)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211688
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen75798- 1760
- 46731
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta60653