todella ahdistava tämä kummi asia. just 2 sisarusta saatais kummiksi yhdelle lapselle. toista lasta ei voi kai tehdä kun ei ole kummeja. pitääkö erota kirkosta että voi tehdä lapsia. miksi pitää kastaa, olla kummeja. eikö kirkkoon kuuluva voi tehdä lapsia jos ei ole kummeja saatavilla.
ei ystäviä kummeiksi ei siis lapsia?
13
1766
Vastaukset
- aa
.
- minä vaa
Lapsi tulossa ja kauhee päänvaiva nuista kummeista. Pitänee varmaa tosiaan erota kirkosta että voi lapsen saada! Kirkko automaattisesti olettaa että jokaisella on paljon ystäviä ja tuttuja ja sukulaisia joita kutsua kummeiksi ja niin ees päin pois.... Vaa jos ei oo, nii mitä sit! Sit ku omat ja miehen sukulaiset on nii vanhanaikaisia et pitää olla aviopari ja tyttö ja poika kummit!!! Sit katotaa kieroo ku sanoo että onnistu.
- äiti itsekin
Molemmille lapsille samat kummit? Miksi ne pitäisi olla välttämättä eri ihmiset?
- yujfmkumn
ei ole pakollinen, kastajaiset ovat kirkollinen seremonia jossa toivotetaan lapsi seurakuntaan. Nimi annetaan maistraatissa kelatunnuksien ym. myötä. Ei oo siis pakko pitää kastajaisia
- dfdgdg
seurakuntaan vaikka ei kasteta?? tai voiko pappi kastaa ilman juhlia ja kummeja..
- kummixi
dfdgdg kirjoitti:
seurakuntaan vaikka ei kasteta?? tai voiko pappi kastaa ilman juhlia ja kummeja..
Eiköhän sieltä seurakunnasta hätätapauksessa löydy joku kanslisti, jonka nimi voidaan kummikohtaan kirjoittaa, jos ei muuten onnistu kastaminen. Miksei se kastepappikin voisi olla kummi? Läheisiä aikuisiahan lapsella voi sitten olla muitakin kuin nämä viralliset kummit.
Kummi voi tarvittaessa olla myös joku lapsen isovanhemmista, jos sattuvat kirkkoon kuulumaan, kummillehan ei ole yläikärajaa. Ovatko omat kumminne vielä hengissä? Löytyisikö heistä sopivaa ihmistä lapsellenne kummiksi? - 11´14
dfdgdg kirjoitti:
seurakuntaan ilman kastamista, sillä sitähän se kastaminen juuri tarkoittaa, seurakunnan jäseneksi ottamista. Ev lut kirkko vaatii kaksi kirkkoon kuuluvaa ihmistä kummeiksi. Ilman juhlia voi toki kastaa, jolloin läsnä ovat vain vanhemmat ja kummit.
- miiuu
Eihän kirkkoon kuuluvankaan lasta ole pakko kastaa, se on ihan vapaaehtoista. Ja tosiaan, jos kummeja ei riitä useammalle lapselle, voi olla myös samat kummit. Minkä ihmeen takia asioista pitää tehdä niin vaikeita? Ja jos tosiaankaan ei löydy kummeja, seurakuntaan ilmoittamalla sieltä löytyy vapaaehtoiset.
- jepulis jee ja joo
Nyt vasta äsken on tullut uusi päätös ev.lut seurakunnan lapselle riittää YKSI kummi. Vihdoinkin joitain fiksua. En tiedä milloin tämä uudistus astuu voimaan
- sinun ei
tarvitse erota kirkosta tällaisen takia. Voithan vain jättää lapsesi liittämättä siihen!
Eikö itseasiassa olisi ihan vaikkapa ihmisoikeuksien ja uskonnonvapaudenkin kannalta parasta, että lapsi saisi itse päättää haluaako kuulua uskonnolliseen järjestöön vaiko ei? Et varamaan liittäisi lastasi vauvana poliittisen puolueenkaan jäseneksi, joten miksi liittäisit uskonnollisen järjestön jäseneksi? Eikö jokaisella tulisi olla oikeus valita itse liittyä sellaisiin järjestöihin, joiden arvomaailman jakaa ja itselleen kokee oikeaksi?- Ootpas fiksu
Ei kannata ikinä opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väärin, tiedä vaikka oppisi. Varmaan sinäkin olet kokeillut kun noin hyvin tiedät.
- pienet ristiäiset
Minun kaksosillani on yhteiset kummit. Minulla eikä puolisolla ole ystäviä , omaan sukuuni välit poikki. Niinpä mieheni ainoa sisarus puolisoineen molempien kummi. Onneksi ovat tosi lapsirakkaita, ja hyviä kummeja, kohtelevat lapsiani tasapuolisesti. Harmi vain kun asuvat kaukana.
Toki olisin halunnut useamman ja eri kummitkin, mutta joillain ihmisillä ei vain ole ystäviä.
Tiedän lapsilla yleensä olevan useamman kummin; toivottavasti lapsiani eivät koe itseään huonommiksi tämän asian takia, kun vertailevat toisten lasten kanssa. - kummitäti21
Tulin hirmu surulliseksi lukiessani tätä.
Minulla on 3,5-vuotias kummityttö, joka on minulle valtavan rakas. Välimatka tosin estää tapaamasta liian usein, mutta yhteiset hetket ovat molemmille sitäkin tärkeämpiä.
Itselläni on useampi kummi, jotka ovat olleet minulle tosi tärkeitä ihmisiä - ovat edelleen. Minulla on paljon kauniita muistoja heidän kanssaan viettämistäni hetkistä.
Minusta tuntuu pahalta ajatella, ettei joillain lapsilla ole mahdollisuutta kokea niitä ihania asioita, joita minä olen saanut kokea. Voisinpa minä alkaa lastenne kummiksi ja varmistaa, että he saavat kokea hyviä hetkiä oman aikuisen kaverinsa kanssa. Tietenkin tällaisia aikuisia voi tulla myöhemminkin heidän elämäänsä, ja toivottavasti tuleekin.
Aurinkoisia päiviä teille ja lapsillenne. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391