Kirjoitan novellia, jossa liikutaan purjeveneellä. Vene on 12 metriä pitkä. Nyt tarvitsisin pienenä yksityiskohtana tiedon, paljonko tullainen vene voi painaa? Veneessä on sisälle rakennettu keskimoottori. Voisiko joku kiltti auttaa? :)
Purjeveneen paino
29
2933
Vastaukset
- xx-yy-zz
Vaikka 6500 kg voisi olla hyvä arvo. Kilpaveneissä tai muuten urheilullissa veneissa vähemmän, pitkän matkan tekoon tehdyissä enemmän. Uusissa veneissä on yleensä myös vähemmän painoa kuin vanhemmissa.
Esim. Finngulf 39 painaa tuon 6500 kg.
LÄhteenä oli uusin löytämäni LYS-taulukko. Välillä 11,50m - 12,50m pitkiä veneitä oli 50 kappaletta, painon mediaanniarvo oli 6470 kg. Alhaisin arvo oli 2350 kg (Mälaren 30 eli vanha puinen saaristoristeilijä) ja suurin Swan 411 10500 kg. Puolet veneistä mahtuu välille 4700kg-7500kg. - seadog
http://sail.elan-yachts.com/slike/plovila/e410/ELAN 410_tech specs.pdf
http://www.bavaria-yachtbau.com/segelyachten/cruiser-40/technische-daten.html
http://www.hallberg-rassy.com/hr40/hr40.shtml
http://www.x-yachts.com/seeems/12235.asp#12995
Löytyisiköhän noiden linkkien takaa jotain osviittaa. Paino riippuu paljolti siitä minkä luonteinen purjevene on kyseessä. Veikkaisin että jos paino on 7000kg ja 12000kg välillä ei mene hirveästi metsään. Purjehduskilpailuissa käytetty kilpavene painaa tyypillisesti vähemmän ja on askeettisempi kun taas matkaveneeltä usein jopa toivotaan hieman enemmän painoa jo vakaudenkin vuoksi. Matkaveneitäkin on kevyempiä ja raskaampia sen mukaan mitä haetaan. Joillakin matkaveneillä halutaan osallistua kilpailuihin tai muutoin vain vauhdikkaampia ominaisuuksia.
Moottorin painolla ei suurta ole merkitystä ja voisi sanoa että kaikissa tämän kokoisissa purjeveneissä on sisämoottori. Voisi olettaa että kyseessä on n 50hv diesel moottori joka on usein merkiltään Volvo-Penta. Matkaveneenä tämän kokoinen vene on tyypillisesti luokiteltu valtameri kategoriaan ja pystyy toimimaan itsenäisesti useiden viikkojen ajan. Matkaveneistä puhuttaessa tämä koko on jo ehkä hieman epäkäytännöllinen pienelle miehistölle. Sen sijaan esimerkiksi vuokraveneenä tälläinen voi olla aivan tavallinen tai sellaiselle joka haluaa purjehtia suuremmassa ystäväporukassa esimerkiksi viikonloppoisin tai kesälomapurjehduksia.
Kilpaveneistä saa joku kertoa tarkemmin joka tietää aiheesta.- mainsaill
kyllä köyhää on jos novelliin laittaa volvopenta,jota ei pitäisi yhteenkään veneeseen laitta.perkins on novellikamaa.paino on kahdeksan tonnia veden kera.
- vicynovell
mainsaill kirjoitti:
kyllä köyhää on jos novelliin laittaa volvopenta,jota ei pitäisi yhteenkään veneeseen laitta.perkins on novellikamaa.paino on kahdeksan tonnia veden kera.
mistä merkistä saisi novellisponssia, heh?
- teräsvene painavampi
mainsaill kirjoitti:
kyllä köyhää on jos novelliin laittaa volvopenta,jota ei pitäisi yhteenkään veneeseen laitta.perkins on novellikamaa.paino on kahdeksan tonnia veden kera.
Painoehdotuksista päätellen täällä keskustellaan lasikuituvahvistetuista muoviveneistä. 12-metrinen teräsrunkoinen matkavene pitkänmatkan varustuksessa on tuskin alle 10 tn, pikemminkin sen kokonaispaino voi olla 12-13 tonnin luokkaa. Ainakin omat veneeni, nykyinen ja edellinen, ovat painaneet suunnnilleen yhtä monta tonnia kuin niillä on ollut pituutta metreissä.
Ei ole kovin harvinaista 10-14 m valtameripaateissa, että sekä vesi- että polttoainetankit ovat 400-1000 litran kokoluokkaa.
- Novellisti
Kiitos vastauksista. Niistä on suunnaton apu, kun tiedän vähän missä mennään enkä laita ihan älyttömyyksiä. Tämä purjevene matkavene ja lasikuidusta valmistettu. Merkkiä en ole ajatellut, mutta sen omistaa vähän varakkaampi kaveri. Merkkiehdotuksiakin saa antaa :).
- uskottavuus
minkälainen kaveri?
- mainsaill
uskottavuus kirjoitti:
minkälainen kaveri?
niin ja mistä kylästä kaveri on pois?
- noista
Pitää vielä tietää varakkaamman kaverin tyylisuunta ja ikä.
vähän vanhemmalle rauhallista matkaa tekevälle Hallberg-Rassy, Najad tai vanhempi Swan tai Baltic
ökymmälle uudempi Swan tai Baltic (aivan uusia ei noin pieniä enää tehdäkään), uusi X
nuoremmalle ja sporttisemmalle X, First, Dehler tai uudempaa mallistoa Finngulf
varakkaammalle rahvalle Jeanneau, Hanse, Beneteau tai vanhempaa mallistoa Finngulf, jopa Bavaria
Noi on tavallisimpia, muutakin löytyy, jos kaveri on enempi individualisti tai vieläkin sporttisempi. - julkisuutta
noista kirjoitti:
Pitää vielä tietää varakkaamman kaverin tyylisuunta ja ikä.
vähän vanhemmalle rauhallista matkaa tekevälle Hallberg-Rassy, Najad tai vanhempi Swan tai Baltic
ökymmälle uudempi Swan tai Baltic (aivan uusia ei noin pieniä enää tehdäkään), uusi X
nuoremmalle ja sporttisemmalle X, First, Dehler tai uudempaa mallistoa Finngulf
varakkaammalle rahvalle Jeanneau, Hanse, Beneteau tai vanhempaa mallistoa Finngulf, jopa Bavaria
Noi on tavallisimpia, muutakin löytyy, jos kaveri on enempi individualisti tai vieläkin sporttisempi.pääsisinkö novelliin rahaa maksamalla, haluamallani veneellä? esittäisin kirjassa myös joitakin poliittisia näkemyksiä ym.?
- Novellisti
julkisuutta kirjoitti:
pääsisinkö novelliin rahaa maksamalla, haluamallani veneellä? esittäisin kirjassa myös joitakin poliittisia näkemyksiä ym.?
Kyseessä on vain yksi novelli tulevaan novellikokoelmaan, ja valitettavasti mitkään poliittiset näkemykset eivät ihan sovi sen tematiikkaan. Novellista olisi tarkoitus tulla psykologinen trilleri, ja tällä varakkaalla kaverilla ei ole siinä ihan mukava rooli. ;-)
- vene joka makuun
Novellisti kirjoitti:
Kyseessä on vain yksi novelli tulevaan novellikokoelmaan, ja valitettavasti mitkään poliittiset näkemykset eivät ihan sovi sen tematiikkaan. Novellista olisi tarkoitus tulla psykologinen trilleri, ja tällä varakkaalla kaverilla ei ole siinä ihan mukava rooli. ;-)
Ei varakkaalla liikemiehellä sovi olla ainakaan Bavariaa eikä oikein Hanseakaan, ovat ihan liian halpoja. Ehdottaisin Swania tai Balticia, jos kyseinen hahmo on perinteitä ja statusta arvostava, Hallberg-Rassya tai Najadia, jos edellisten lisäksi tyyppi nauttii rauhallisesta ja vakaasta menosta (ehkä vähän vanhempi herrasmies?), toisessa kädessä sikari ja toisessa drinkki. Jos taas kaveri on nuorekkaampaa, sporttisempaa ja kilpailuhenkisempää sorttia, niin vaikka X.
- Baltic
noista kirjoitti:
Pitää vielä tietää varakkaamman kaverin tyylisuunta ja ikä.
vähän vanhemmalle rauhallista matkaa tekevälle Hallberg-Rassy, Najad tai vanhempi Swan tai Baltic
ökymmälle uudempi Swan tai Baltic (aivan uusia ei noin pieniä enää tehdäkään), uusi X
nuoremmalle ja sporttisemmalle X, First, Dehler tai uudempaa mallistoa Finngulf
varakkaammalle rahvalle Jeanneau, Hanse, Beneteau tai vanhempaa mallistoa Finngulf, jopa Bavaria
Noi on tavallisimpia, muutakin löytyy, jos kaveri on enempi individualisti tai vieläkin sporttisempi.Hallberg-Rassy ja Najad on pappatuntureita hyviä kauniita lujarakenteisia veneitä
Swan, Baltic Aina olleet kilpaveneitä. Tosin 60 luvun kilpuri on tänäpäivänä MELKO kesy mutta ei samaan vertailuun voi laittaa swan baltic HR najad. Kaikki tosin hienoja skandeja!!! - raasereita?
Baltic kirjoitti:
Hallberg-Rassy ja Najad on pappatuntureita hyviä kauniita lujarakenteisia veneitä
Swan, Baltic Aina olleet kilpaveneitä. Tosin 60 luvun kilpuri on tänäpäivänä MELKO kesy mutta ei samaan vertailuun voi laittaa swan baltic HR najad. Kaikki tosin hienoja skandeja!!!Yhtä 60-luvun aivan eturivin suomalaista raaseria olen purjehtinut. Veneen historiaan kuului mm. Admiral's Cupin joukkueen jäsenyys Fastner Raceineen. Ja että mikä venekö... No Laurinkoster. Sen rinnalla uusi HR on ehta raaseri, etkä voi luonnehtia MELKO kesyksi. Vain hiukan enempi kilpaveneitä nykyisen mittapuun mukaan ovat vanhemmat Swanit, vaikka nekin kukin vuorollaan putsasivat palkintopöytiä ympäri maailmaa. Eli aivan hyvin menevät vaihtoehtoina pappamalleiksi oikeastaan kaikki S&S Swanit.
- Novelisti
Tyyppi on helsinkiläinen liikemies. Tarinassa matka tehdään Helsingistä Maarianhaminaan.
- meri-aarno
Siinä tapauksessa liikemiehen kulkuväline on ehdottomasti ajaton ja klassinen betonivene. Kanaverkkopaatissa on kuule purjehdustematiikkaa kerrakseen.
- niinpä......
No nyt selvisi paljon. Purjehdusaika Hesan Eteläsatamasta Maarianhaminan länsisatamaan on vähän yli vuorokauden, jos seilataan eikä pysähdellä. Ilmeisesti novellin aihe liittyy lyhyisiin päiväpurjehduksiin ja venekin voi olla mikä tahansa lasikuituvene..... Paras pysytellä suosituimmissa perheveneiden merkeissä ja ottaa veneen paino vaikkapa myynti-ilmoituksista.
- Novellisti
niinpä...... kirjoitti:
No nyt selvisi paljon. Purjehdusaika Hesan Eteläsatamasta Maarianhaminan länsisatamaan on vähän yli vuorokauden, jos seilataan eikä pysähdellä. Ilmeisesti novellin aihe liittyy lyhyisiin päiväpurjehduksiin ja venekin voi olla mikä tahansa lasikuituvene..... Paras pysytellä suosituimmissa perheveneiden merkeissä ja ottaa veneen paino vaikkapa myynti-ilmoituksista.
Novellihan siis on rakenteellinen kertomus ja tavallisesti melko lyhyt. Vuorokauden reissu olisi ajallisesti ihan hyvä, mutta jännitteen kannalta lienee parempi laittaa tyypit yöpymään kerran. Olen ajatellut Hiittisiä.
Pituuksista, painoista, veneen merkeistä...Kirjoittajalla on oltava itsellään selkeä kuva, minkalaisella aluksella liikutaan, myös senkin vuoksi, että hän ymmärtää millaisiin vesiin veneen voi viedä. Tätä kaikkea hän ei välttämättä kerro lukijalle. Liikemies päähenkilö lähtee matkaan ylimielisenä ja kokemattomana. Hän luottaa liikaa tekniikkaan. Ympäristö asettuu antagonistiksi, ja matkakumppanikin paljastuu muuksi kuin pikku liikemiehemme on olettanut.
Mutta kiitokset vielä kerran kaikista tiedoista :). - 22
Novellisti kirjoitti:
Novellihan siis on rakenteellinen kertomus ja tavallisesti melko lyhyt. Vuorokauden reissu olisi ajallisesti ihan hyvä, mutta jännitteen kannalta lienee parempi laittaa tyypit yöpymään kerran. Olen ajatellut Hiittisiä.
Pituuksista, painoista, veneen merkeistä...Kirjoittajalla on oltava itsellään selkeä kuva, minkalaisella aluksella liikutaan, myös senkin vuoksi, että hän ymmärtää millaisiin vesiin veneen voi viedä. Tätä kaikkea hän ei välttämättä kerro lukijalle. Liikemies päähenkilö lähtee matkaan ylimielisenä ja kokemattomana. Hän luottaa liikaa tekniikkaan. Ympäristö asettuu antagonistiksi, ja matkakumppanikin paljastuu muuksi kuin pikku liikemiehemme on olettanut.
Mutta kiitokset vielä kerran kaikista tiedoista :).Satamapaikan valinnalla on merkitystä tarinan uskottavuuden kannalta. En usko että liikemies veneilyyn liittyvistä syistä hakeutuisi Hiittisiin, koska siellä on vain hiljainen pieni kyläsatama vailla mitään palveluita. Kokemattoman, matkakumppanilleen "purjehduselämää" esittelevän purjehtijan itsestäänselvä etappi olisi tietenkin Hanko tai Kasnäs. Venemerkkiä ei kannata mainita lainkaan.
- vappukännissä
Novellisti kirjoitti:
Novellihan siis on rakenteellinen kertomus ja tavallisesti melko lyhyt. Vuorokauden reissu olisi ajallisesti ihan hyvä, mutta jännitteen kannalta lienee parempi laittaa tyypit yöpymään kerran. Olen ajatellut Hiittisiä.
Pituuksista, painoista, veneen merkeistä...Kirjoittajalla on oltava itsellään selkeä kuva, minkalaisella aluksella liikutaan, myös senkin vuoksi, että hän ymmärtää millaisiin vesiin veneen voi viedä. Tätä kaikkea hän ei välttämättä kerro lukijalle. Liikemies päähenkilö lähtee matkaan ylimielisenä ja kokemattomana. Hän luottaa liikaa tekniikkaan. Ympäristö asettuu antagonistiksi, ja matkakumppanikin paljastuu muuksi kuin pikku liikemiehemme on olettanut.
Mutta kiitokset vielä kerran kaikista tiedoista :).40 jalkainen Bavaria tai vastaav on oikea valintä. Ja ihan Bavarioita herjaamatta. Ymmärtäisin viestistäsi kaverin logiikan jotenkin niin, että hänellä on tarve esittää ympäristölleen enemmän kuin mitä on, ja vielä liikemies. Tällöin hän haluaa mahdollisimman isoa ja näyttävää, mahdollisimman halvalla. Rahaa on jos on, ja rahasta osa on kenties oma raha; pankin rahaa on siinä määrin kun on omia vakuuksia ja saatu puhuttua kavereiden ja sukulaisten vakuuksia, loput leasingilla, luottokorteilla sekä pikavipeillä. Muutama pikkupetos ja huijaus on alla. Auto voi olla iso mersu, kun autorahoitus on volyymibusinesena kehittyneempää kuin venerahoitus. Supliikkimiehellä on hyvän näköinen naisihmien mukana, voi olla eläämää nähnyt.
Tästä tarina auennee, mutta purjehdus on novellistille vaike laji kuvattavaksi, jos ei osaa purjehtia. Purjehtiminen on periaatteessa ja käytännössä tekniikka laji, johon erinnäköiset luonnonvoimat vaikuttavat. Luonnonvoimat ilmenevät toisaalta fysiikan voimina ja toisaalta purjehtijoiden pään sisäisinä psygologisina vaikutteina. Vaikeaaa on kirjoittaa novelli, jos ei ymmärrä/osaa purjehtia, toivotan onnea
- avulias_
Olisko sulla muuta kysyttävää? Se edessä näkyvä osa venettä on keula ja takana näkyvä (sinne minne vesi jää veneen edetessä) perä.
sit on sellanen detaljee, joka on siinä veneen yläpuolella. se on nimeltään masto ja painaa mallista riippuen 30 - 200 kg.
Mastossa olevia kankaita sanotaan rulliksia, koska ne voidaan laskostaa tangolle.
Näillähän jo yhden novellin kirjoittaakin.- Novelisti
Aluksen rakenteelliset yksityiskohdat eivät ole pääosassa novellin kerronnassa. Yksityiskohtien vain on hyvä olla linjassa todellisuuden kanssa.
Varsinainen kertomuksen kliimaksi tulee syntymään päähenkilön venetyypin ja hänen seksuaalisen suuntautumisen käsittelystä muiden veneilijöiden venetyyppi/merkki/paino/hinta suhteessa ko veneiden sisältämään seksuaaliseen vipellykseen.
Voitteko auttaa venemerkkien luonnehdinnassa tällä akselilla. - odotuksessa
Novelisti kirjoitti:
Aluksen rakenteelliset yksityiskohdat eivät ole pääosassa novellin kerronnassa. Yksityiskohtien vain on hyvä olla linjassa todellisuuden kanssa.
Varsinainen kertomuksen kliimaksi tulee syntymään päähenkilön venetyypin ja hänen seksuaalisen suuntautumisen käsittelystä muiden veneilijöiden venetyyppi/merkki/paino/hinta suhteessa ko veneiden sisältämään seksuaaliseen vipellykseen.
Voitteko auttaa venemerkkien luonnehdinnassa tällä akselilla.Henkilökohtainen, joskin rajallinen kokemukseni on että pienissä puuveneissä on ollut enemmän vipellystä kuin missään muualla. Mutta laita ihmeessä novellisi luettavaksi kun se valmistuu, purjehduksen&purjeveneiden seksuaalinen vipellys on aivan liian hyvä teema pöytälaatikkoon hukattavaksi.
- Finnsailori
Novelisti kirjoitti:
Aluksen rakenteelliset yksityiskohdat eivät ole pääosassa novellin kerronnassa. Yksityiskohtien vain on hyvä olla linjassa todellisuuden kanssa.
Varsinainen kertomuksen kliimaksi tulee syntymään päähenkilön venetyypin ja hänen seksuaalisen suuntautumisen käsittelystä muiden veneilijöiden venetyyppi/merkki/paino/hinta suhteessa ko veneiden sisältämään seksuaaliseen vipellykseen.
Voitteko auttaa venemerkkien luonnehdinnassa tällä akselilla.Homot purjehtivat pienillä puuveneillä. Tai jollain vanhalla ranskiksella. Eläimiin sekaantujilla on betonipurkit. Pedofiileillä rautaa. Muut on normaaleja. Vähiten seksiä on Bavarioissa. Mitä isompi vene sitä vähemmän sutinaa.
- oon se minäki
Novelisti kirjoitti:
Aluksen rakenteelliset yksityiskohdat eivät ole pääosassa novellin kerronnassa. Yksityiskohtien vain on hyvä olla linjassa todellisuuden kanssa.
Varsinainen kertomuksen kliimaksi tulee syntymään päähenkilön venetyypin ja hänen seksuaalisen suuntautumisen käsittelystä muiden veneilijöiden venetyyppi/merkki/paino/hinta suhteessa ko veneiden sisältämään seksuaaliseen vipellykseen.
Voitteko auttaa venemerkkien luonnehdinnassa tällä akselilla.On siinä meillä ovela mies. Kirjoituttaa novellinsa täällä höpöttävillä 'kirjailijoilla'. No mikäs siinä. Taitaa olla hällä takamus jo niin painava, että postilaatikko-ovesta ei enää jaksa ulommas mennä, puhumattakaan että rannalle asti, että aivan omin silmin jonkun veneen.
Vielä laiskempi metodi voisi olla, että pyytäisi jonkun toisen kirjoittamaan koko stoorin. Anna yhteystietoa, niin neuvotellaan. - Novellisti
oon se minäki kirjoitti:
On siinä meillä ovela mies. Kirjoituttaa novellinsa täällä höpöttävillä 'kirjailijoilla'. No mikäs siinä. Taitaa olla hällä takamus jo niin painava, että postilaatikko-ovesta ei enää jaksa ulommas mennä, puhumattakaan että rannalle asti, että aivan omin silmin jonkun veneen.
Vielä laiskempi metodi voisi olla, että pyytäisi jonkun toisen kirjoittamaan koko stoorin. Anna yhteystietoa, niin neuvotellaan.Noniin. Juttu on jo kirjoitettu ja kustannustoimittajan luettavana. Vaikka novellin henkilöllä on purjevene, niin hän ei purjehdi, vaan ajaa matkan moottorilla. Tarinan kannalta on oleellista kulkuneuvon hidas eteneminen ja veneen riittävän isot sitätilat, ei tekniset asiat. Mutta kirjoittajana minun tulee ne silti tietää. Tarinan juju tai juoni ei perustu veneilyyn tai purjehdukseen, mutta en nyt tässä sen enempää asiaa rupea selittämään.
Ja itse asiassa en ole aivan tietämätön purjeveneistä, vaan olen mm. novellin reittiä isävainaani purjeveneellä reissannut useampaankin kertaan. Siitä vain on nyt jo aika tavalla aikaa, eikä silloin ollut olemassa nykyaikaisia "hienouksia", vaan tavallisella pahvikortilla pärjättiin ilman ongelmia. - oikoluku
Novellisti kirjoitti:
Noniin. Juttu on jo kirjoitettu ja kustannustoimittajan luettavana. Vaikka novellin henkilöllä on purjevene, niin hän ei purjehdi, vaan ajaa matkan moottorilla. Tarinan kannalta on oleellista kulkuneuvon hidas eteneminen ja veneen riittävän isot sitätilat, ei tekniset asiat. Mutta kirjoittajana minun tulee ne silti tietää. Tarinan juju tai juoni ei perustu veneilyyn tai purjehdukseen, mutta en nyt tässä sen enempää asiaa rupea selittämään.
Ja itse asiassa en ole aivan tietämätön purjeveneistä, vaan olen mm. novellin reittiä isävainaani purjeveneellä reissannut useampaankin kertaan. Siitä vain on nyt jo aika tavalla aikaa, eikä silloin ollut olemassa nykyaikaisia "hienouksia", vaan tavallisella pahvikortilla pärjättiin ilman ongelmia.Väärin että matka ajetaan moottorilla; mitä järkeä?
- Novellisti
oikoluku kirjoitti:
Väärin että matka ajetaan moottorilla; mitä järkeä?
Teen juttuun vielä paljon muutoksia ja todennäköisesti tulen lisäämään purjehdusepisodin. Nyt vain piti saada nopeasti kustannustoimittajalle jutun runko pääpiirteissään. Aivan totta, että oikea purjehduskohtaus elävöittäisi tarinaa ja voisi jopa lisätä jännitettä. Mielessä on käynyt. Mutta painotan vielä, että veneen omistaja on ylimielinen tunari.
- short story
Novellisti kirjoitti:
Teen juttuun vielä paljon muutoksia ja todennäköisesti tulen lisäämään purjehdusepisodin. Nyt vain piti saada nopeasti kustannustoimittajalle jutun runko pääpiirteissään. Aivan totta, että oikea purjehduskohtaus elävöittäisi tarinaa ja voisi jopa lisätä jännitettä. Mielessä on käynyt. Mutta painotan vielä, että veneen omistaja on ylimielinen tunari.
sen veneen on pakko olla bavaria. Joku 44-48 jalkanen. Sopii kuvaan kohdissa "Koneella ajetaan koko matka" ja "Ylimielinen tunari".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057