muutto paikkakunnalta ja toimeentulotuki

LauraXX

Tampereen Kaupungin toimeentuloselvityksessä lukee näin:

"Myönnetty toimeentulotuki maksetaan asiakkaan tilille kuukausittain, kuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä. Jos asiakkaan tilanteessa - esim. tuloissa - tapahtuu muutoksia päätöksen voimassaoloaikana, tulee niistä ilmoittaa heti, jotta päätös voidaan tarkastaa (laki toimeentulotuesta 17 §). Muussa tapauksessa muuttuneet tulo- ja menotiedot tarkastetaan seuraavan päätöksenteon yhteydessä."

Siis maksaako Tampereen sos.toimi toimeentulotuet aina vain kuukauden eka arkipäivä?
Tilanne on se että poikani muuttaa nyt toukokuun alussa Tampereelle ja tekee toimeentulotuen toukokuulta, vai pitäisikö sen tulla vielä siltä kunnalta mistä lähtee ?
Muutenhan nyt pitäisi tehdä jo kesäkuunkin toimeentulotuki hakemus ?

Lähtevästä kunnasta kyllä hän on saanut ekan kuukauden vuokran ja takuuvuokran.

toinen ongelma on se, että eilen lähetettiin Kelaan vuokratukihakemus, niin pitääkö ensin vielä odotella sieltä päätöstä, että tietää toimeentulotukeen laittaa sen päätöksen liitteeksi ?

Poika kyllä soittaakin sinne Tampereen soskuun, onko se nyt uusilla asiakkailla aina Sarvis, vaikka asuiisi missä päin Tamperetta vain.
Kaikki ei selvinne verkkosivuilta, että olisin kovin kiitollinen, jos joku Tamperelainen toimeentulotukiasiakas osaisi neuvoa.

11

1581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LauraXX

Entä pitääkö minun tuloistani laittaa pojan toimeentulotukihakemukseen selvitys (olen työmarkkinatuella), koska poika on vasta 20 v.
      Katsooko ne Tampereella (vaikka käytäntö pitäisi olla valtakunnallinen) vanhempien elatusmaksukykyä ja mihinkä ikävuoteen asti.
      Täällä kotikunnassa pojalleni on tehty toimeentulotukipäätös itsenäisesti jo pari vuotta, missä ei olla kysytty minun tulojani. Tosin ihmiset kunnassa on tuttuja, mutta mikä on yleensä käytäntö.

Taas toisaalta, mikäli ne katsoisivat vanhempien tuloja, niin luulisi että siitä olisi kysymys jo hakemuskaavakkeesa.

• 20

No eikös poika toukokuun alusta lähtien elä omassa taloudessaan, eikä silloin vanhempien tuloja tarvitse ilmoittaa - ainakaan 20 vuotiaan.

No 1. päivä maksetaan toimeentulotuet, jos vaan on edellisenä edellisenä kuukautena, hyvissä ajoin toimittanut toimeentulotukihakemuksen. Mutta myös muinakin kuukauden päivinä toimeentulotukia tileille maksetaan.

#
        toinen ongelma on se, että eilen lähetettiin Kelaan vuokratukihakemus, niin pitääkö ensin vielä odotella sieltä päätöstä, että tietää toimeentulotukeen laittaa sen päätöksen liitteeksi ?
        #

No pitäisi riittää se, että ilmoittaa Tampereen sossussa, että asumistuki on laitettu vireille. Mutta on sellaistakin nähty, että tulee osoittaa dokumentilla, että asumistuki on anottu. Eli perivät toukokuun asumistuen takaisin, koska poikahan on saanut edelliseltä paikkakunnalta toukokuun vuokran lähtiessään mukaansa. Sitten kun asumistukipäätös saapuu, se on toimitettava Tampereen sossulle.

• siskot_

Tampereen sossu maksaa kyllä tukia muinakin päivinä, että hakemus vain menemään vaikka vähän myöhemminkin. :)

Kaikki uudet asiakkaat asioivat Sarviksessa ja itseasiassa myös vanhemmatkin asiakkaat ellei jostain erityisestä syystä toisin päätetä. Vanhat asiakkaat tosin asioivat yleensä vain paperihakemuksilla, mutta nekin lähetetään tuonne Hyvinvointipalveluihin eli käytännössä Sarvikseen.

Kannattaa kysyä tuosta kumpi kunta maksaa, periaatteessa kai Tampere kun kerta heti kuun alussa muuttaa, mutta en mene vannomaan. Hakemuksen voi tehdä vaikka asumistukipäätöstä ei ole tullut. Hakemusta voi aina täydentää myöhemmin sekä seuraavissa hakemuksissa lähetellä muuttuneita tietoja. Poikasi saattaa saada ensimmäisellä kerralla ajan ihan paikan päälle jossa voi sitten selittää tilanteen tarkemmin, riippuen hänen tilanteesta ja sossusta. Sossu tod.näk. myöntää täydet tuet ja perii sitten takaisin kun muut tuet maksetaan Kelasta takautuvasti tai jos asiakassuhde jatkuu huomioivat nämä takautuvat seuraavina kuukausina.

Vanhempien tulojen ei pitäisi vaikuttaa eikä niitä edes pitäisi kysellä. Toki joku sossu voi höpöttää omiaan, mutta kannattaa inttää vastaan. Poikasi on 20v ja asuu itsenäisesti eikä silloin sossutukiin vanhempien rahat vaikuta.

• aupua.avustuksiin

en asu Tampereella mutta olen perehtynyt näihin asioihin perusteellisesti ja autan mielelläni apua tarvitsevia. Asiakkaan muuttaessa toiseen kuntaan muuttokustannuksista ja vuokravakuudesta vastaa yleensä se
      kunta, josta asiakas muuttaa, mutta varsinaisista asumis- ym. kustannuksista se kunta, johon asiakas on
      muuttanut. Kun ensimmäinen vuokra on yleensä maksettava ennen muuttoa, tulee käytännössä myös sen
      myöntäminen lähtökunnassa usein tarpeelliseksi. Laskujen osalta toimeentulotuesta vastaa se kunta, jossa
      hakija asuu laskunsa eräpäivänä. Kiireellisessä tapauksessa toimeentulotuen myöntää se kunta, missä
      hakija oleskelee hakemusta tehdessään.
      Olen perustamassa yhdistystä joka auttaa juuri tälläisissä asioissa niitä jotka sitä tarvitsee. Myös hakemusten täyttämisessä ja siinä mitä haetaaan mistäkin. [email protected]

• LauraXX

Oikein paljon kiitoksia kaikille vastanneille !

Näin olin tulkinnutkin että uudet toimeentulotukiasiakkaat asioivat tuolla Sarviksessa. Ja neuvoin pojan soittamaan sinne mitä kiirellisimmin aikaa, missä voi selittää tilanteensa ja kysellä miten menettelee jatkossa.

Täältä nykyisestä kotikunnasta hän sai takuuvuokrasta maksusitoumuksen ja ekan kuukauden vuokran ja pienen muuttoavustuksen.
        Se todella jäikin mietityttämään että koska nyt ei voi tietenkään vielä tietää asumistuen määrästä (vaikka sen ollaan "noin -arvioitu" Kelan sivuilla) ja poika sai koko vuokran täältä lähtevästä kunnasta. Eli miten se huomioidaan jatkossa. Eli kannattaa varautua siihen että se peritään kesäkuussa takaisin.

Sekin oli vähän outoa ja uutta minulle, kun sain sen käsityksen verkkosivuja lukiessani, että tositteet toimeentulotukikuukausilta toimitetaan jälkikäteen seuraavan kuukauden toimeentulotukihakemuksen yhteydessä.
        Tampereella on niin erilainen menettely näissä kun lähinaapurikunnassa, missä vielä asumme molemmat.

Ei täälläkään ole minun tulojani huomioitu pojan toimeentulotuessa enää pariin vuoteen, saati sitten kun hän asuu itsenäisesti.
        Hän ei ole tosin nyt reiluun pariin kuukauteen onneksi tarvinnut hakea tukea, koska saa juuri sen verran että ei sitä saisikaan.

Tosi hyvä juttu jos joku perustaisi yhdistyksen mistä voisi näitä asioita kysellä.
        On tämä joskus sellaista viidakkoa, että heikompia hirvittää. Minäkin kokemuksieni kautta (ikävä kyllä) tiedän aika paljon yhtä sun toista byrokratiasta ja miten se toimii, mutta valtakunnallisella tasolla käytännöt poikkeavat aika paljon. vaikk pitäisi olla yhteneväiset.

• apua.avustuksiin
        LauraXX kirjoitti:

Oikein paljon kiitoksia kaikille vastanneille !

Näin olin tulkinnutkin että uudet toimeentulotukiasiakkaat asioivat tuolla Sarviksessa. Ja neuvoin pojan soittamaan sinne mitä kiirellisimmin aikaa, missä voi selittää tilanteensa ja kysellä miten menettelee jatkossa.

Täältä nykyisestä kotikunnasta hän sai takuuvuokrasta maksusitoumuksen ja ekan kuukauden vuokran ja pienen muuttoavustuksen.
        Se todella jäikin mietityttämään että koska nyt ei voi tietenkään vielä tietää asumistuen määrästä (vaikka sen ollaan "noin -arvioitu" Kelan sivuilla) ja poika sai koko vuokran täältä lähtevästä kunnasta. Eli miten se huomioidaan jatkossa. Eli kannattaa varautua siihen että se peritään kesäkuussa takaisin.

Sekin oli vähän outoa ja uutta minulle, kun sain sen käsityksen verkkosivuja lukiessani, että tositteet toimeentulotukikuukausilta toimitetaan jälkikäteen seuraavan kuukauden toimeentulotukihakemuksen yhteydessä.
        Tampereella on niin erilainen menettely näissä kun lähinaapurikunnassa, missä vielä asumme molemmat.

Ei täälläkään ole minun tulojani huomioitu pojan toimeentulotuessa enää pariin vuoteen, saati sitten kun hän asuu itsenäisesti.
        Hän ei ole tosin nyt reiluun pariin kuukauteen onneksi tarvinnut hakea tukea, koska saa juuri sen verran että ei sitä saisikaan.

Tosi hyvä juttu jos joku perustaisi yhdistyksen mistä voisi näitä asioita kysellä.
        On tämä joskus sellaista viidakkoa, että heikompia hirvittää. Minäkin kokemuksieni kautta (ikävä kyllä) tiedän aika paljon yhtä sun toista byrokratiasta ja miten se toimii, mutta valtakunnallisella tasolla käytännöt poikkeavat aika paljon. vaikk pitäisi olla yhteneväiset.

Minulle voi lähettää s-postia ja kysellä asioita vaikka yhdistys vielä perusteilla. Autan ja kerron minkä vain voin. Samaahan tuo tulevä yhdistyskin tulisi tekemään ja siinä minä mukana.
        Osoitehan oli [email protected]

• apua itsekin
        apua.avustuksiin kirjoitti:

Minulle voi lähettää s-postia ja kysellä asioita vaikka yhdistys vielä perusteilla. Autan ja kerron minkä vain voin. Samaahan tuo tulevä yhdistyskin tulisi tekemään ja siinä minä mukana.

Hyvä, että joku on perustamassa yhdistystä, joka autaisi!

• ¤¤¤¤¤
        apua.avustuksiin kirjoitti:

Miksiköhän sossut ei käytä sähköpostia. onkohan syy joka tuli mieleen kun kattelin edellä olevaa juttua.
        Kukahan on viestin takana ja kannattaakohan laitella muuten kuin anonyymina juttuja.
        En minä ainakaan, menen sossuun ja kysyn sieltä.

• just siks
        ¤¤¤¤¤ kirjoitti:

Miksiköhän sossut ei käytä sähköpostia. onkohan syy joka tuli mieleen kun kattelin edellä olevaa juttua.
        Kukahan on viestin takana ja kannattaakohan laitella muuten kuin anonyymina juttuja.

eivät käytä sähköpostia, sillä jos sattuu erehdyksessä sanomaan jotain joka ei pidä paikkaansa tai ylittää toimivaltuutensa, niin mikäs onkaan oivempi tapa osoittaa sanat todeksi kuin kirjallinen viesti.

Siitä se johtuu. Ei käytä sähköpostia työvoimatoimistokaan - puhelimella vaan pitäs olla yhteydessä. Jos pistää kirjallisen viestin niin pitää olla kieli keskellä suuta ettei mene tekemään mitään mokia joista asiakas hyötyy......... Niin kuin ei käytä kukaan muukaan virkamies.

• siskot_
        ¤¤¤¤¤ kirjoitti:

Tampereen sossut kyllä käyttävät sähköpostia. Vastaaminen tosin saattaa kestää ja kaikki eivät vastaa. Mutta olen saanut sovittua esim. muuttoavun kokonaan sähköpostin välityksellä.

• rtsfe
        just siks kirjoitti:

eivät käytä sähköpostia, sillä jos sattuu erehdyksessä sanomaan jotain joka ei pidä paikkaansa tai ylittää toimivaltuutensa, niin mikäs onkaan oivempi tapa osoittaa sanat todeksi kuin kirjallinen viesti.

Siitä se johtuu. Ei käytä sähköpostia työvoimatoimistokaan - puhelimella vaan pitäs olla yhteydessä. Jos pistää kirjallisen viestin niin pitää olla kieli keskellä suuta ettei mene tekemään mitään mokia joista asiakas hyötyy......... Niin kuin ei käytä kukaan muukaan virkamies.

Oon lähettänyt sähköpostia sossuun ja työkkäriinkin, nopeimmillaan sain työkkärsitä vastauksen 8 minuutissa, joskus menee päivä tai enimmillään pari.
        Asiasta on olemassa lakikin muistaakseni vuodelta 2000, eli pitäs homman jo toimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3763
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      32
      2179
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2074
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1542
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1482
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      79
      1443
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1172
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1133
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe