apuva tulilisko on viellä maavaiheessa

HEH

okei mul on 2tuliliskoo toinen on oikea ruipelo
ja on viellä maa vaiheesa se ei osaa sukeltaa
viellä vaa on koko ajan korkilla kuivumassa
eikä se suostu syömää...apuva mie oon vähän
huolisani että se kuivuu yöl kun mä en vahi
sitä ja entäs jos se ei suostu enää syömään
olenkaa... APUA kiitos... t:HEH

2

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Char

      Provo vai oikeasti ongelma?

      No ainakaan lisko ei kuivu yönaikana.

      Liskoa pitää toki kastella, jos se ei itse veteen mene ollenkaan, mutta totutusta niin alkaa mennä kyllä itse..

      Mitä ruokintaan tulee - se tulee olemaan pienimuotoinen sota. :)

      Eli liskosi pitäisi opettaa syömään ja tässä nyt ei auta, kun yrittää, yrittää ja yrittää monta kertaa päivässä (mutta kohtuudella, että liskoa ei tressata hengiltä).

      Kokeile lusikkaa (pientä), pinsettejä (ei teräviä), omaa kättäsi/sormiasi jne jne..Eli tarjoa ruokaa. Jätä ruokaa liskon viereen, mutta vain sen verran, että näet häviääkö mitään.

      Huolta ei ole syömättömyydestä, jos eläimelle ei ala lonkkaluut näkyä - silloin on jo vakavampaa, mutta muuten liskot oikeastikkin paastoavat ainakin sen yhden vuorokauden päivässä.

      Lisko osaa kyllä syödä/uida, mutta jostain syystä se ei vielä ole valmis siihen ja uuteen paikkaan muutto sai sen aloittamaan syömislakon. Se ei ole vakavaa, jos se ei kestä kauemmin, kuin noin kuukauden.

      Jos liskosi alkaa muuttua väsyneeksi ja välinpitämättömäksi niin voit alkaa hiukan huolestua ja tarkkailla liskoa, koska silloin voi kyseessä olla ihonsyöjäbakteeriloinen (=syö liskon hengiltä).

      Ensimmäisiä oireita ovat: välinpitämättömyys, väsymys, ruoka-/uimishaluttomuus ja lopussa alkaa näkyä jo isompia "reikiä" liskon ihossa ja silloin on jo oikeastaan myöhäistä. Eli pitäisi huomata heti, jos jostain on lähtenyt nahkaa.

      Ainakin, kun itse Pk-Seudulla asun on lähin e.lääkäri klaukkalassa ja tämä lääke jota tähän käytetään on yleisin hevostenhoidossa ja sitä ei saa apteekista edes reseptillä vaan sitä on oltava eläinlääkärillä itsellään, että voi antaa. Puhelinnumeron tälle lääkärille saat herppipalstalta ainakin tai minulta, jos tilanne sitä vaatii.

      Onnea syöttämiseen. :)

    • tuliliskon saanut idiootti xD

      Elikkäs... Ehkä sun kannattaa kastella liskoasi ja jos se lähtee korkilta pakoon, niin se menee VETEEN!! niin, ja tuliliskot on erikoistunut liikkuvaan ruokaan, joten tää on tyhmä idea "laita jonkun narun päähän sen ateria ja liikuttele sitä sen pään edessä, niin eiköhän ala popsia!! sitten, jos sun lisko on sellainen, että yöllä kun nukut, niin se menee kostuttamaan itseään ja syö vähän toisen ruokaa, ellei omat ole hävinneet...

      Sori, mutta muuta en tiedä, yks keino on että laitat video kameran kuvaamaan sitä yöllä xD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe