saniaisten siistiminen jyrkässä rinteessä

ulalla

Osaisikohan joku auttaa mikä tähän olisi helpoin ratkaisu. Meillä kasvaa saniaista jyrkässä rinteessä, tämä rinne on kuitenkin melkoisen siivottoman näköinen ja tarkoituksena olisi siistiä sitä. Saniaisten reunoilla kasvaa kaikenlaisia rikkaruohoja ja lisäksi olen syksyllä rinnettä siivotessa (taitellut saniaisten oksat pois) löytänyt myös kotiloita sieltä.

Eli rinne pitäisi saada siistimmän näköiseksi. Ensin ajattelin suodatinkangasta ja haketta siihen päälle, mutta tuo hake kyllä lähtee viimeistään ensi talven lumien sulaessa valumaan alaspäin. Millä muulla voisi rinnettä kattaa/siistiä? Keskiosa ei ole ongelma, koska saniaisten juureen ei näe tuuheista lehdistä johtuen.

4

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reiska...

      On saatavilla kennostoa, joka pitää hakkeen paikallaan rinteessä, 0442593271

      • Kennoton

        Reiska, kerro mulle mistä sitä kennostoa saa? Pk-seudun puutarhaliikkeet tarjoavan ei oota...
        Kiitollinen vastauksestasi :)


    • katajainenkansa

      Saniaisten kasvupaikka lienee ainakin osittain varjoinen? Silloin sinne voisi istuttaa runsaasti varjoisan paikan maanpeitekasveja jotka juuristollaan sitovat myös maata ja estävät sen valumista. Samalla ne tukahduttavat myös rikkaruohojen kasvun. Ensin täytyis siistiä reuna-alueet kitkemällä ne puhtaaksi vanhasta, rumasta kasvillisuudesta. Saniaisten ja uuden kasvillisuuden tulisi kytkeytyä yhteen mahdollisimman luonnonmukaisesti eli lomittain ja mutkitellen toinen toistensa lomassa. Kasveiksi kävisi peitto- ja paljakkapajut, suikerotuhkapensas, rinneangervo, gröönlanninhanhikki, seppelvarpu tai sitten perennoista tuttu vuorenkilpi, suikeroalpi (leviää ihan hikuna!), varjoyrtti, pikkutalvio jne. Vaihtoehtoja kyllä löytyy. Riippuen rinteen koosta, sinne voi istuttaa kahta tai kolmeakin lajiketta isompina alueina mutta pienessä rinteessä jo yksi laji on riittävä ja näyttävämmän näköinen.

    • Kennoton

      Reiska, kerro mulle mistä sitä kennostoa saa? Oon soittanut läpi pk-seudun puutarhaliikkeitä, kaikkialla vastataan ei oota. Olisin tosi kiitollinen vastauksestasi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe