BJJ lihaskunto

harjoitukset

BJJ tai lukkopaino ovat kaikkein tehokkaimpia ja parhaita lajeja. Ne vaativat tosipaljon voimaa, että niissä pärjää. Mikä voisi olla sellainen hyvä harjoitusohjelma, että saisi lisää voimaa jos harrastaa niitä?

17

4053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • judomies335445

      No lajiharjoittelu on parasta. Lajivoima ratkaisee, ei penkkitulos. Toki on erikoisharjoitteita olemassa, sitten esimerkiksi rinnalleveto, tempaus, leuanveto, pystysoutu, askelkyykky eteen- taakse- sivuille... Mutta kyllä se lajivoima kehittyy lajilla itsellään.

      • judomies123123213

        BJJ ja lukkopaini eivät nyt ihan välttämättä mitenkään ylivoimaisia lajeja ole... Ja kyse ei ole voimasta vaan tekniikasta.


      • +03456yh
        judomies123123213 kirjoitti:

        BJJ ja lukkopaini eivät nyt ihan välttämättä mitenkään ylivoimaisia lajeja ole... Ja kyse ei ole voimasta vaan tekniikasta.

        Samaa mieltä judomiehen kanssa. BJJ/Lukkopaini on enemmänkin tekniikka- kuin voimalaji, mutta jos halut bodia niin voit mennä punttikselle ja kysyä mimmoista reeneusta tarvitset.


      • ovat parhaat!
        judomies123123213 kirjoitti:

        BJJ ja lukkopaini eivät nyt ihan välttämättä mitenkään ylivoimaisia lajeja ole... Ja kyse ei ole voimasta vaan tekniikasta.

        Mulle ainakin BJJ:n fyysinen kovuus on ollut yllätys. Ja mitenkäs heität 120 kiloisia kavereita, jos sulla ei ole papua, olipa tekniikka miten hyvä tahansa. Tietenkin voi yrittää lukottaa, mutta sekin on aika vaikeaa, jos toisella on niska kuin tervatynnyri ja hauikset kuin vesimelonit. Ja monesti on niin, että näillä kavereilla on vanhoja pohjia toisista lajeista, joten kyyti on kyllä kylmää ihan alusta asti. Pelkällä tekniikalla ei pärjää. Koska kahden samantasoisen kohdatessa voiton vie se kenellä on enemmän voimaa. Sen olen oppinut, että voima on valttia. Ja vain sillä loppupeleissä ratkaistaan se kuka voittaa.


      • WOIMA
        ovat parhaat! kirjoitti:

        Mulle ainakin BJJ:n fyysinen kovuus on ollut yllätys. Ja mitenkäs heität 120 kiloisia kavereita, jos sulla ei ole papua, olipa tekniikka miten hyvä tahansa. Tietenkin voi yrittää lukottaa, mutta sekin on aika vaikeaa, jos toisella on niska kuin tervatynnyri ja hauikset kuin vesimelonit. Ja monesti on niin, että näillä kavereilla on vanhoja pohjia toisista lajeista, joten kyyti on kyllä kylmää ihan alusta asti. Pelkällä tekniikalla ei pärjää. Koska kahden samantasoisen kohdatessa voiton vie se kenellä on enemmän voimaa. Sen olen oppinut, että voima on valttia. Ja vain sillä loppupeleissä ratkaistaan se kuka voittaa.

        No tottakai voimasta on hyötyä matsaamisessa, mutta eikö BJJ:ssä olekkin painoluokat?
        Lisäksi jos omaat vain voimaa, niin ei siitä painimisesta paljon paskaa tule, jos matsaat kokeneeman henkilön kanssa.


      • judoka12w3123
        ovat parhaat! kirjoitti:

        Mulle ainakin BJJ:n fyysinen kovuus on ollut yllätys. Ja mitenkäs heität 120 kiloisia kavereita, jos sulla ei ole papua, olipa tekniikka miten hyvä tahansa. Tietenkin voi yrittää lukottaa, mutta sekin on aika vaikeaa, jos toisella on niska kuin tervatynnyri ja hauikset kuin vesimelonit. Ja monesti on niin, että näillä kavereilla on vanhoja pohjia toisista lajeista, joten kyyti on kyllä kylmää ihan alusta asti. Pelkällä tekniikalla ei pärjää. Koska kahden samantasoisen kohdatessa voiton vie se kenellä on enemmän voimaa. Sen olen oppinut, että voima on valttia. Ja vain sillä loppupeleissä ratkaistaan se kuka voittaa.

        Tietenkin aloittelijalla vielä tuntuu että kiikastaa hauiksesta kun ei pärjää, mutta kyllä se on tekniikka. Lajia harjoittelemalla varsinkin pukulajeissa joissa otteet ovat kaiken a ja o tekniikka ratkaisee ja lajiharjoituksessa lajivoima lisääntyy. Kyllä ne luikutkin kuristelee paksuniskoja sankakujimellä (anteeksi judotermi, olisiko triangeli) jos vain tekniikka on hallussa. Se vaatii vain vuosikausien puurtamisen.
        Sama juttu judossa. Itse oon noin 70 kiloinen mutta yhtään häpeilemättä voin myöntää että vien kaikkia kokemattomampia miten huvittaa riippumatta siitä minkä kokoisia ovat. Ei judossa heittoja voimalla väännetä vaan nopeudella, rentoudella ja tekniikalla. Sama judossa matossa ja bjj:ssä. Kyllä hyvin liikkuva tekninen kaveri vie vaikka minkä kokoista lihavuorta.


      • välttämättä.
        judoka12w3123 kirjoitti:

        Tietenkin aloittelijalla vielä tuntuu että kiikastaa hauiksesta kun ei pärjää, mutta kyllä se on tekniikka. Lajia harjoittelemalla varsinkin pukulajeissa joissa otteet ovat kaiken a ja o tekniikka ratkaisee ja lajiharjoituksessa lajivoima lisääntyy. Kyllä ne luikutkin kuristelee paksuniskoja sankakujimellä (anteeksi judotermi, olisiko triangeli) jos vain tekniikka on hallussa. Se vaatii vain vuosikausien puurtamisen.
        Sama juttu judossa. Itse oon noin 70 kiloinen mutta yhtään häpeilemättä voin myöntää että vien kaikkia kokemattomampia miten huvittaa riippumatta siitä minkä kokoisia ovat. Ei judossa heittoja voimalla väännetä vaan nopeudella, rentoudella ja tekniikalla. Sama judossa matossa ja bjj:ssä. Kyllä hyvin liikkuva tekninen kaveri vie vaikka minkä kokoista lihavuorta.

        Sanotaanko näin, että olen harrastanut useita eri lajeja. Ja BJJ ja lukkopaino on ainoat missä itse en pärjää entisillä muistoilla. Voimaa ja lihaskuntoa tarvitaan mm. siihen, etteivät jänteet ja nivelet mene ihan paskaksi. Koska vain riittävä lihasmassa auttaa sen, että iskut, heitot ja lukot pystyy ottamaan vastaan niin, että ne eivät vaurioidu tai kipeydy. Tiedän sen itse siitä, että olin muutaman kuukauden sairaana n. 3kk ja se aika meni siten, ettei paljoa tullut lihaksistoa harjoitettua muuten kuin venyttelemällä. Ja nyt olen päässyt vasta n. 2kk sitten takaisin harrastuksien pariin. Tosin vedin siihen ensin n. 1kk jokapäiväisen punttisaliohjelman, mutta olin niin riutunut ja kaikki lihakset meni ja kuihduin silmissä. Ja onnistuin vielä harjoittelemaan väärin salilla niin, että lihaksista lähti massaa itse harjoituksissakin, kun sairaudesta aloitin.
        Onneksi kuitenkin sain keuhkot kuntoon, kun tulehdus oli niissäkin.

        Itse pidän BJJ:tä lähes kaikkein parhaimpana lajina, vaikka en ehkä voikaan jatkaa sitä, koska en ole onnistunut saamaan riittävää lihasmassaa ja kuntoa, että kestäisen sen lajinomaiset harjoitteet. Muuten kyllä pysyn menossa mukana. Ja pystyssä asiat eivät tuota ongelmia. Näkisimpä jopa niin, että vapaaottelukin on ihmisen lihaksistolle, nivelille ja jänteille helpompaa kuin BJJ ja lukkopaini. Koska niissä on vaihtelua ja tekniikalla ja taktiikalla voi laatia suunnitelmia minkä mukaan edetä. Mutta nämä ovat vain minun näkemyksiä asiasta. Mutta kuitenkin BJJ ja lukkopaini ja vapaaottelu harjoituksen ovat kaikkein kovimman. Ja kaksi ensinmainittua niistä lihaksiston kannalta kaikista rankimmat.

        Tekniikka on vain yksi osa asiaa, joka lopulta ei ratkaise kokonaisuutta.


      • osmonserkkukai
        välttämättä. kirjoitti:

        Sanotaanko näin, että olen harrastanut useita eri lajeja. Ja BJJ ja lukkopaino on ainoat missä itse en pärjää entisillä muistoilla. Voimaa ja lihaskuntoa tarvitaan mm. siihen, etteivät jänteet ja nivelet mene ihan paskaksi. Koska vain riittävä lihasmassa auttaa sen, että iskut, heitot ja lukot pystyy ottamaan vastaan niin, että ne eivät vaurioidu tai kipeydy. Tiedän sen itse siitä, että olin muutaman kuukauden sairaana n. 3kk ja se aika meni siten, ettei paljoa tullut lihaksistoa harjoitettua muuten kuin venyttelemällä. Ja nyt olen päässyt vasta n. 2kk sitten takaisin harrastuksien pariin. Tosin vedin siihen ensin n. 1kk jokapäiväisen punttisaliohjelman, mutta olin niin riutunut ja kaikki lihakset meni ja kuihduin silmissä. Ja onnistuin vielä harjoittelemaan väärin salilla niin, että lihaksista lähti massaa itse harjoituksissakin, kun sairaudesta aloitin.
        Onneksi kuitenkin sain keuhkot kuntoon, kun tulehdus oli niissäkin.

        Itse pidän BJJ:tä lähes kaikkein parhaimpana lajina, vaikka en ehkä voikaan jatkaa sitä, koska en ole onnistunut saamaan riittävää lihasmassaa ja kuntoa, että kestäisen sen lajinomaiset harjoitteet. Muuten kyllä pysyn menossa mukana. Ja pystyssä asiat eivät tuota ongelmia. Näkisimpä jopa niin, että vapaaottelukin on ihmisen lihaksistolle, nivelille ja jänteille helpompaa kuin BJJ ja lukkopaini. Koska niissä on vaihtelua ja tekniikalla ja taktiikalla voi laatia suunnitelmia minkä mukaan edetä. Mutta nämä ovat vain minun näkemyksiä asiasta. Mutta kuitenkin BJJ ja lukkopaini ja vapaaottelu harjoituksen ovat kaikkein kovimman. Ja kaksi ensinmainittua niistä lihaksiston kannalta kaikista rankimmat.

        Tekniikka on vain yksi osa asiaa, joka lopulta ei ratkaise kokonaisuutta.

        Itseasiassa punttisalilla lihasmassan hankkiminen ei auta sinua kehittämään kuntoa mattotreenissä. Se onnistuu vain lajin kautta. Peruskuntoa voit toki kasvattaa lenkkeilemällä ja oheisharjoitteita voi tehdä punttisalilla, mutta tärkeintä on harjoittelu itse lajissa. Tekniikka taas auttaa voiman hyödyntämisessä tehokkaasti. Jos tekniikka on huonoa, iso määrä voimaakaan ei auta. Jos tekniikka taas on hyvää, voimaa ja energiaa voi käyttää taloudellisesti. Huonolla tekniikalla tuhlaa voimaa ja kunto loppuu.

        Ja muuten, joskus 10 vuotta sitten judon mattovääntö oli kaikkien mielestä homostelua. Nyt sitten kun tulee vähän ufc:tä telkkarista, kaikki on heti vääntämässä kimuroita intoa puhkuen. Judon mattotekniikka on samaa kuin bjj:n. Judossa vain on pystyottelu lisäksi ja siksi mattoharjoitteluun kaikki eivät panosta niin paljoa. Judosta kopsattuhan ne bjj:n tekniikat on jo siltä ajalta kun Masahiko Kimura aikansa paiskottuaan väänsi Helion käden ja antoi tälle ikivanhalle judotekniikalle sen toisen nimen. Bjj:ssä treenataan vain mattoa, joten luonnollisesti kokenut brassijujutsukaveri on matossa kova. Toisaalta miksi mennä mattoon kun kaveri on jo nöyryytetty polvilleen. Lisäksi heittojen yhteydessä tehtävät pystykäsilukot/kuristukset voisivat olla aika napakoita, jos lopetusliikkeitä aikoo. Heitto ja käsi poikki samaan aikaan.

        Optimaalisen tehon saa kun treenaa judoa ja hankkii lisää monipuolisuutta mattoon bjj:stä. Tätä kovempaa yhdistelmää tuskin löytyy.


      • Helios Krazy
        osmonserkkukai kirjoitti:

        Itseasiassa punttisalilla lihasmassan hankkiminen ei auta sinua kehittämään kuntoa mattotreenissä. Se onnistuu vain lajin kautta. Peruskuntoa voit toki kasvattaa lenkkeilemällä ja oheisharjoitteita voi tehdä punttisalilla, mutta tärkeintä on harjoittelu itse lajissa. Tekniikka taas auttaa voiman hyödyntämisessä tehokkaasti. Jos tekniikka on huonoa, iso määrä voimaakaan ei auta. Jos tekniikka taas on hyvää, voimaa ja energiaa voi käyttää taloudellisesti. Huonolla tekniikalla tuhlaa voimaa ja kunto loppuu.

        Ja muuten, joskus 10 vuotta sitten judon mattovääntö oli kaikkien mielestä homostelua. Nyt sitten kun tulee vähän ufc:tä telkkarista, kaikki on heti vääntämässä kimuroita intoa puhkuen. Judon mattotekniikka on samaa kuin bjj:n. Judossa vain on pystyottelu lisäksi ja siksi mattoharjoitteluun kaikki eivät panosta niin paljoa. Judosta kopsattuhan ne bjj:n tekniikat on jo siltä ajalta kun Masahiko Kimura aikansa paiskottuaan väänsi Helion käden ja antoi tälle ikivanhalle judotekniikalle sen toisen nimen. Bjj:ssä treenataan vain mattoa, joten luonnollisesti kokenut brassijujutsukaveri on matossa kova. Toisaalta miksi mennä mattoon kun kaveri on jo nöyryytetty polvilleen. Lisäksi heittojen yhteydessä tehtävät pystykäsilukot/kuristukset voisivat olla aika napakoita, jos lopetusliikkeitä aikoo. Heitto ja käsi poikki samaan aikaan.

        Optimaalisen tehon saa kun treenaa judoa ja hankkii lisää monipuolisuutta mattoon bjj:stä. Tätä kovempaa yhdistelmää tuskin löytyy.

        Onpas täällä taas asiantuntijoita. BJJ/lukkopaini muka parhaita, mutta kukaan ei sano että mihin tarkoitukseen? Ei ainakaan kadulle, eikä myöskään vapariin. Mutta lukkopainikisoihin on ihan hyvä osata lukkopainia ja BJJ kisoihin BJJ:tä puvun kanssa.


      • jöröjukkaseppä
        Helios Krazy kirjoitti:

        Onpas täällä taas asiantuntijoita. BJJ/lukkopaini muka parhaita, mutta kukaan ei sano että mihin tarkoitukseen? Ei ainakaan kadulle, eikä myöskään vapariin. Mutta lukkopainikisoihin on ihan hyvä osata lukkopainia ja BJJ kisoihin BJJ:tä puvun kanssa.

        Totta, bjj ei sovi itsepuolustukseen. Tappelutilanteissa pitää välttää maahan joutumista. Varsinkin kun usein saattaa muita ängetä tappeluun mukaan. Maassa on vaikea suojautua jos toinen seisaaltaan potkii samalla kun väännät maassa toisen kanssa. Pystyssä tehtävät vapautumiset, kaadot ja hallintaotteet ovat hyviä. Judo on erinomaista siinä mielessä. Pitää vaan varoa ettei heitä liian kovaa, ettei toinen kuole.


      • puutarhassa.
        jöröjukkaseppä kirjoitti:

        Totta, bjj ei sovi itsepuolustukseen. Tappelutilanteissa pitää välttää maahan joutumista. Varsinkin kun usein saattaa muita ängetä tappeluun mukaan. Maassa on vaikea suojautua jos toinen seisaaltaan potkii samalla kun väännät maassa toisen kanssa. Pystyssä tehtävät vapautumiset, kaadot ja hallintaotteet ovat hyviä. Judo on erinomaista siinä mielessä. Pitää vaan varoa ettei heitä liian kovaa, ettei toinen kuole.

        Niin on totta, että maahan joudutaan. Mutta sinnekin joutumiseen on tekniikoita, jotka pehmentävät sitä.
        Mutta jos siellä ei osaa toimia, niin peli on siltä osin menetetty ja turpaan tulee niin, että tukka lähtee.
        Ja pääseehän sieltä aina myös ulos. On aina huomattavasti helpompi nujuta ja puolustaa itseään pystyssä. Mutta ei vara venettä kaada. Lisäksi BJJ on myös todella hyvää kuntoilua, vapaaottelun perustekniikoita jne. Jotenkin parempi on se, että osaa muutamia peruslajeja kuten, nyrkkeily, potkunyrkkeily ja BJJ/lukkopaini ja vaikkapa IP puolelta joku krav maga tai street figh tyyppinen ratkaisu ja niistä sitten tietää miten kussakin tilanteessa tulee menetellä.

        Mutta näin se keskustelu vain muuttuu, vaikka kysymys oli alunperin hyvästä lihaskunto-ohjelmasta.


      • *Tirehtööri
        jöröjukkaseppä kirjoitti:

        Totta, bjj ei sovi itsepuolustukseen. Tappelutilanteissa pitää välttää maahan joutumista. Varsinkin kun usein saattaa muita ängetä tappeluun mukaan. Maassa on vaikea suojautua jos toinen seisaaltaan potkii samalla kun väännät maassa toisen kanssa. Pystyssä tehtävät vapautumiset, kaadot ja hallintaotteet ovat hyviä. Judo on erinomaista siinä mielessä. Pitää vaan varoa ettei heitä liian kovaa, ettei toinen kuole.

        BJJ:ssä ei aina tarvi mennä maahan. Tai hypätä nakkikioskijonossa guardiin. BJJ:ssä on itsepuolustustekniikoita, heittoja, alasviestejä. Ei sinne mattoon aina tarvitse mennä. Kamppailu-urheilu antaa myös valmiudet itsepuolustukseen. Tekniikat suoritetaan kaverille, joka ihan oikeasti pistää vastaan.

        Mutta totta kai parhaat itsepuolustuslajit ovat itsepuolustuslajeja. Esim. krav maga, defendo, yms.


      • pepeeee
        judomies123123213 kirjoitti:

        BJJ ja lukkopaini eivät nyt ihan välttämättä mitenkään ylivoimaisia lajeja ole... Ja kyse ei ole voimasta vaan tekniikasta.

        EI ainakaan BJJ hirveesti voimaa tarvitse.. Lukkopainissa tarvii taas esim.vatsa, jalka ja niskalihaksia!


      • asiantuntija XD ^^
        pepeeee kirjoitti:

        EI ainakaan BJJ hirveesti voimaa tarvitse.. Lukkopainissa tarvii taas esim.vatsa, jalka ja niskalihaksia!

        BJJ:ssä tarvitsee voimaaa että jaksaa vääntää. Lukkopainissa käytetään kaikkia samoja tekniikoita kuin bjj:ssäkin lisänä muita sallittuja tekniikoita. lajit ovat muuten melkein samat mutta toisessa (adcc:ssä) ei käyetä pukua.


    • DestroyYourEnemy

      Olen harrastanut Karatea nyt harrastan BJJ:tä ja muuten ihna hyvä laji ja toimii mutta jos haluaa itsepuolustautua niin en suosittele niin paljon BBJ:tä koska BJJ:ssä ei käytetä niin paljon itsepuolustusta.

    • mnmnjmn

      voisin sanoa, että onhan tuo voima ja lihaskunto tässä lajissa aikalailla pakko olla kunnossa. Vasta-alkajana saa kyllä aika paljon taistella poikia vastaan, mutta mikäs sen mukavampaa kun pyöriä tatamilla hikisten miesten kanssa. Heh... No ei vaan, tiukkaa treeniä ja tekniikan harjoittelua niin eiköhän se siitä!

    • j00joo

      On selvää, että jos vertaa fyysistä tasoa hojojolajeista pohjana hankittuihin ominaisuuksiin, niin ei voi pärjätä judokalle, bjj-miehelle tai vapaaottelijalle jne. Niissä on kyse kuitenkin ihan oikeasta urheilusta ja urheilu kehittää lajitaitoja ja myös lajivoimaa ja vieläpä lajissa vaadittavaa kestävyyttä. Ping pongit, kravmagat ja hojohojot ei oo oikeata urheilua vaan jotain sadististen kikkojen opettelua.

      Taas on keskustelussa mukana joku hojohojopingpongninja kun on sotkettu mukaan joku helkkarin katu ja katukikka kumpivoittaakarhuvaileijona vertailu alkuperäiseen kysymykseen oikeanlaisen lajivoiman kehittämisestä oheisharjoittein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe