Sorruin maksalaatikkoon..

mietin vain

Olen rv 10 5. Ja ekan kerran raskauden aikana himot vei mua ja söin noin puolikkaan maksalaatikon!! Eli noin 200g. Perhana, toivottavasti se mun ihana rakas odotettu tuleva lapseni ei kärsiny siitä A-vitamiinin määrästä.. ): Onko kukaan vetäny noin paljon kerralla??

42

4228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Etpä paljon lapsestasi välitä jos otat riskin ja sitten kyselet täällä tyhmiä että tuleeko siitä nyt sitten sokea/huononäköinen vai ei, silmien kehitykseenhän se a-vitamiini etenkin vaikuttaa. Sitä ei voi kukaan tietää mitä mistäkin määristä kenellekin ja missäkin vaiheessa tapahtuu. Syöpä huomenna vaikka kylmäsavulohi ja huikka vodkaa päälle ;) sitten voit taas kysellä ihan uuden mielenkiintoisen jutun täällä.

      • 14+2

        myös siten, että epämuodostumien riski kohoaa. Mutta aloittajalle sanoisin, että tuskin yksi hairahdus vielä mitään tekee, varmaan vaatii vähän pidempiaikaista altistusta.


      • äitykkäpäitykkä
        14+2 kirjoitti:

        myös siten, että epämuodostumien riski kohoaa. Mutta aloittajalle sanoisin, että tuskin yksi hairahdus vielä mitään tekee, varmaan vaatii vähän pidempiaikaista altistusta.

        En mäkään voi sellaisia naisia ymmärtää, ettei sitä varsin lyhyttä raskausaikaa sitten millään voi omia himojaan hallita. Mulle ainakin tuo vatsassa oleva pieni on niin tärkeä, et olen ollut hyvin tiukka ja tarkka siitä mitä laitan suuhuni. Kun lapsi on syntynyt, niin tottakai jokainen vanhempi haluaa minimoida kaikki riskitekijät, jotka vahingoittaisivat lapsen terveyttä. Miksei siis jo raskausaikana? Aloittajalle kuitenkin sen verran, että älä nyt tuota syömääsi maksalaatikkoa liikaa ala stressaamaan. Nykyään se maksan määrä noissa laatikoissa on aika pieni. Syö kuitenkin jatkossa ennemmin jotain muuta. Kyllähän valinnanvaraa riittää. Hyvää odotusta.


      • trollikka111
        äitykkäpäitykkä kirjoitti:

        En mäkään voi sellaisia naisia ymmärtää, ettei sitä varsin lyhyttä raskausaikaa sitten millään voi omia himojaan hallita. Mulle ainakin tuo vatsassa oleva pieni on niin tärkeä, et olen ollut hyvin tiukka ja tarkka siitä mitä laitan suuhuni. Kun lapsi on syntynyt, niin tottakai jokainen vanhempi haluaa minimoida kaikki riskitekijät, jotka vahingoittaisivat lapsen terveyttä. Miksei siis jo raskausaikana? Aloittajalle kuitenkin sen verran, että älä nyt tuota syömääsi maksalaatikkoa liikaa ala stressaamaan. Nykyään se maksan määrä noissa laatikoissa on aika pieni. Syö kuitenkin jatkossa ennemmin jotain muuta. Kyllähän valinnanvaraa riittää. Hyvää odotusta.

        odotuskiihkoilijat taas innolla valistamaan provoajaa. Järjenkäyttö sallittua ???, niin ja tarkoitan nyt vastaajia en ap:ta.


      • rgreg
        trollikka111 kirjoitti:

        odotuskiihkoilijat taas innolla valistamaan provoajaa. Järjenkäyttö sallittua ???, niin ja tarkoitan nyt vastaajia en ap:ta.

        Niinpä, sama nää voiks kaupan 0,5 simaa juoda.. Tosin onhan meitä moneen junaan. Mutta provo silti.


      • Juuust
        trollikka111 kirjoitti:

        odotuskiihkoilijat taas innolla valistamaan provoajaa. Järjenkäyttö sallittua ???, niin ja tarkoitan nyt vastaajia en ap:ta.

        Näin juuri.. En muutenkaan ymmärrä sitä, että nykypäivänä lähes kaikki on kiellettyä raskausaikana.. Kllä sen maalaisjärjen pitäisi jo jotain sanoa.. Ennen on syöty niin maksaa kuin lipeäkalaa yms raskausaikana ja paljon terveitä lapsia on syntynyt..

        Missä on ihmisten maalaisjärki nykypäivänä??


      • valmisruokatotuus

        varmasti jokaiselle tulee mielitekoja raskauden aikana, mutta tähän ap:en tekstiin vastanneet eräät vihamieliset "odottajat"/äidit ovat vissiin niin täydellisiä ettei mielitekoja ole ollut koskaan...

        ja kuule ihan luulen että nuo suositukset ovat ns. suuntaa antavia, sen sijaan että niitä tulisi noudattaa kuin raamattua konsanaan.
        mutta yksi mistä itse olen ehdoton on ettei näitä aineita saisi lainkaan käyttää:tupakka, alkoholi, muut päihteet.

        ja jos ihmisellä nälkä on niin silloin pitää syödä.
        miten ennen vanhaan syntyi myös terveitä lapsia ilman moisia hysteerisiä säädöksiä?silloin ihmisillä oli vielä vähemmän mistä valita, sitä syötiin mitä saatiin.


        nykyään vaan raskaudesta on tehty niin "yliluonnollinen" juttu että pitäisi suurinpiirtein äiti kääriä pumpuliin ja syöttää "avaruusruokaa" että kaikki menisi oikein hyvin.
        ja ihan tiedoksi, joillain naisilla ei kaikki nuo ns. suositusruoat mene alas kurkusta raskauden aikana.

        ja tässä nyt vielä se mitä maksalaatikko kokonaisuudessaan sisältää(saarioisten maksalaatikko 400g):

        Rasvaton maito, riisi, suomalainen sian-, broilerin- ja naudanmaksa 16 %, kasviöljy, siirappi, rusina, suola, kasvirasva, sipuli, mausteet (mm. valkopippuri), aromi. Suolapitoisuus 0,9 %.

        prosenttilaskua hieman, niin tajuatte kuinka häviävän pieni osa maksaa maksalaatikossa on..varmaan enempi tuota riisiä on ruoassa kuin itse maksaa..


      • 6+1
        valmisruokatotuus kirjoitti:

        varmasti jokaiselle tulee mielitekoja raskauden aikana, mutta tähän ap:en tekstiin vastanneet eräät vihamieliset "odottajat"/äidit ovat vissiin niin täydellisiä ettei mielitekoja ole ollut koskaan...

        ja kuule ihan luulen että nuo suositukset ovat ns. suuntaa antavia, sen sijaan että niitä tulisi noudattaa kuin raamattua konsanaan.
        mutta yksi mistä itse olen ehdoton on ettei näitä aineita saisi lainkaan käyttää:tupakka, alkoholi, muut päihteet.

        ja jos ihmisellä nälkä on niin silloin pitää syödä.
        miten ennen vanhaan syntyi myös terveitä lapsia ilman moisia hysteerisiä säädöksiä?silloin ihmisillä oli vielä vähemmän mistä valita, sitä syötiin mitä saatiin.


        nykyään vaan raskaudesta on tehty niin "yliluonnollinen" juttu että pitäisi suurinpiirtein äiti kääriä pumpuliin ja syöttää "avaruusruokaa" että kaikki menisi oikein hyvin.
        ja ihan tiedoksi, joillain naisilla ei kaikki nuo ns. suositusruoat mene alas kurkusta raskauden aikana.

        ja tässä nyt vielä se mitä maksalaatikko kokonaisuudessaan sisältää(saarioisten maksalaatikko 400g):

        Rasvaton maito, riisi, suomalainen sian-, broilerin- ja naudanmaksa 16 %, kasviöljy, siirappi, rusina, suola, kasvirasva, sipuli, mausteet (mm. valkopippuri), aromi. Suolapitoisuus 0,9 %.

        prosenttilaskua hieman, niin tajuatte kuinka häviävän pieni osa maksaa maksalaatikossa on..varmaan enempi tuota riisiä on ruoassa kuin itse maksaa..

        tilastoa tulemaan, kuinka ennenvanhaan synnyttiin terveinä?

        "miten ennen vanhaan syntyi myös terveitä lapsia ilman moisia hysteerisiä säädöksiä?silloin ihmisillä oli vielä vähemmän mistä valita, sitä syötiin mitä saatiin. "

        Tuo on aivan hullu ajattelutapa, koska ennen syntyi paljon lapsia kuolleina, vammaisena ja myös lapsikuolleisuus oli suurta. Onneksi nykyään neuvolajärjestelmän vuoksi asiat ovat paremmin, vaikka joidenkin juttujen, kuten alkoholin kanssa on varmaan enemmän ongelmia nykyään.

        Ja maksalaatikkoa saisi syödä kerralla max 100g ja kyllä siihen on laskettu se, paljonko se laatikko sitä maksaa sisältää.


    • Maksis3

      No en todellakaan usko, että sun puolikas maksalaatikkos tekee hallaa lapselle. Mut nää vastaukset täällä on ihan käsittämättömiä...ja samalla aikaa vastaajistakin osa vetää norttia minkä kerkiää, vaiks on muksu mahassa. Että tässä vois vähän tarkastella asioiden mittasuhteita.

      • ......

        Tuossa ahdistaa enemmänkin tuo "tein näin kun himot vei, tuleeko lapsesta nyt vammainen..." . Eli tehdään ja otetaan vasta sitten selkoa, järki hoi??. Puolikkaassa maksalaatikossa on juuri se raja-arvo jonka ylitys kerta-annoksena on todettu olevan haitallinen. Maksaa kehotetaan siksi välttämään ja etenkin siinä alkuraskaudessa. Maksassa on myös raskasmetalleja ja muita joiden haittaa vaikea arvioida.


      • n.i.g.h.t
        ...... kirjoitti:

        Tuossa ahdistaa enemmänkin tuo "tein näin kun himot vei, tuleeko lapsesta nyt vammainen..." . Eli tehdään ja otetaan vasta sitten selkoa, järki hoi??. Puolikkaassa maksalaatikossa on juuri se raja-arvo jonka ylitys kerta-annoksena on todettu olevan haitallinen. Maksaa kehotetaan siksi välttämään ja etenkin siinä alkuraskaudessa. Maksassa on myös raskasmetalleja ja muita joiden haittaa vaikea arvioida.

        neuvolassa kysyin tuosta maksalaatikosta alkuraskaudessa, ja siellä sanoivat, että järjenkäyttö on sallittua. eli saa syödä, kunhan ei syö jatkuvalla syötöllä ja ei vedä suuria määriä. samaa sanoivat energiajuomista ja kahvista, järkeä saa käyttää. eli jos pahalta tuntuu, niin voi vähän ottaa, mutta kun määrät on pieniä ja "toistot" harvakseltaan niin ei pidä ottaa paniikkia :) ja maksalaatikoissa nykyään taitaa olla enemmän kaikkea muuta kuin sitä maksaa oikeesti...maksamakkarassa taas sitä onkin jo sen verran, että täytyy katsoa niitä määriä mitä syö.

        mutta esim alkoholi, huumeet on kyllä itselleni ihan nounou, vaikka jotkut tuntuvat niihinkin haluavan jotain porsaanreikiä löytää :/


      • 3+14
        n.i.g.h.t kirjoitti:

        neuvolassa kysyin tuosta maksalaatikosta alkuraskaudessa, ja siellä sanoivat, että järjenkäyttö on sallittua. eli saa syödä, kunhan ei syö jatkuvalla syötöllä ja ei vedä suuria määriä. samaa sanoivat energiajuomista ja kahvista, järkeä saa käyttää. eli jos pahalta tuntuu, niin voi vähän ottaa, mutta kun määrät on pieniä ja "toistot" harvakseltaan niin ei pidä ottaa paniikkia :) ja maksalaatikoissa nykyään taitaa olla enemmän kaikkea muuta kuin sitä maksaa oikeesti...maksamakkarassa taas sitä onkin jo sen verran, että täytyy katsoa niitä määriä mitä syö.

        mutta esim alkoholi, huumeet on kyllä itselleni ihan nounou, vaikka jotkut tuntuvat niihinkin haluavan jotain porsaanreikiä löytää :/

        on vähän oudot tiedot. Nimenomaan maksamakkara on turvallisempaa kuin maksalaatikko. Ja jo 100g ylittävä määrä maksalaatikkoa voi olla haitallista sikiölle. Pari haarukallista maksalaatikkoa tai pari siivua maksamakkaraa silloin tällöin ei sen sijaan ole vaarallista.


    • <3<3<3

      Itse söin kokonaisen paketin...kysyin neuvolassa että haittaako jos raskauden aikana syön kaksi kertaa paketillisen niin eipä kuulemma haittaa kun ei jatkuvasti syö.

      • n.i.g.h.t

        piti tulla vielä erikseen lisäämään, että panikoivathan jotkut kissoistakin raskauden aikana... ^^ meillä neuvolassa kysyivät että onko kissoja, sanoin että kolme löytyy, sanoivat vaan että jaahas, olisi hyvä jos pääasiallisesti puoliso siivoaa astian. järki päähän tässäkin hysteriassa :)


    • pantsuke998

      Siis voi helkkari en todellakaan ymmärrä sellaisia ämmiä jotka sanoo kiihkoiluksi sitä jos on tarkka. Mulle vaan ainakin yksinkertasesti lapsi on niin tärkeä jo vatsassa, etten kyllä pienintäkään riskiä ottais. Järjen käyttö todellakin on sallittu minusta on järkevää oman lapsensa vuoksi olla jopa hieman liian tarkka kuin varsin huoleton. "Miks kaikki on kiellettyä raskausaikana?" Ehkä siksi kun siitä on todellista vaaraa vauvalle. Hohhoijaa mitä idiootteja.

      • äiti kahdelle

        Jep ja tervetuloa vaan kaikki allergiat teille =D


      • pantsuke998
        äiti kahdelle kirjoitti:

        Jep ja tervetuloa vaan kaikki allergiat teille =D

        Millä perusteella sä, äiti kahdelle, olet sitä mieltä, että jos mä vältän pilkun tarkasti etten syö esim maksalaatikkoa tai kieltäydyn täysin syömästä listeriariskiruokaa, tai muita ruoka-aineita joiden tiedetään mahdollisesti vahingoittavan kehittyvää sikiötä? Tai en ota yhtä ryyppyä alkoholia tai vedä henkostakaan tupakkaa? Sinäkö sitten syöt ja teet näitä sillä perusteella, ettei allergioita tulis? Voi jestas mikä apina säkin olet.
        Jos mun lapselleni jotakin tapahtuu jotain, niin mä voin ainakin täysin olla surematta sitä, että itse olisin aiheuttanut tietosesti sitä.


      • 11+19
        äiti kahdelle kirjoitti:

        Jep ja tervetuloa vaan kaikki allergiat teille =D

        uusi tutkimustulos, että maksalaatikon välttäminen suositusten noudattaminen lisäisi allergioita? Onpa mielenkiintoista.

        Itse vältin raskausaikana kaikkea kiellettyä eli kokonaan olin syömättä/käyttämättä alkoholia, tupakkaa, kahvia, maksaa, listeria-riskisiä tuotteita jne jne. Kumma kyllä lapsella ei ole tähän päivään mennessä ollut yhtäkään allergiaa ja on nyt yli vuoden ikäinen. Täysimetinkin vielä suositusten mukaan 6kk ja osittaisimetys jatkuu edelleen ja silti kaikki mennyt hyvin.

        Kumma juttu, että suosituksia noudattamallakin kasvaa ja syntyy ihania, terveitä lapsia. Ja tosiaan, eipähän tarvitse ainakaan syyttää itseään, mikäli joku olisikin mennyt vikaan.


      • 2+1
        pantsuke998 kirjoitti:

        Millä perusteella sä, äiti kahdelle, olet sitä mieltä, että jos mä vältän pilkun tarkasti etten syö esim maksalaatikkoa tai kieltäydyn täysin syömästä listeriariskiruokaa, tai muita ruoka-aineita joiden tiedetään mahdollisesti vahingoittavan kehittyvää sikiötä? Tai en ota yhtä ryyppyä alkoholia tai vedä henkostakaan tupakkaa? Sinäkö sitten syöt ja teet näitä sillä perusteella, ettei allergioita tulis? Voi jestas mikä apina säkin olet.
        Jos mun lapselleni jotakin tapahtuu jotain, niin mä voin ainakin täysin olla surematta sitä, että itse olisin aiheuttanut tietosesti sitä.

        Onneksi kompensoit henkisen puolen kyvyttömyyttäsi edes takaamalla sikiön hyvinvoinnin kohdussa.
        "apina", "idiootit"... niitä vanhempiaan kun ei voi valita.


      • pantsuke998
        2+1 kirjoitti:

        Onneksi kompensoit henkisen puolen kyvyttömyyttäsi edes takaamalla sikiön hyvinvoinnin kohdussa.
        "apina", "idiootit"... niitä vanhempiaan kun ei voi valita.

        Just niin, apinat ja idiootit. Se on juuri oikea sana kuvaamaan niitä naisia jotka eivät kehittyvästä lapsestaan välitä. Noilla sanavalinnoilla ei ole mitään mun henkisen puolen kyvykkyyden kanssa tekemistä. Sapettaa avuttomien mahavauvojen puolesta.


      • jepuliskepulis
        11+19 kirjoitti:

        uusi tutkimustulos, että maksalaatikon välttäminen suositusten noudattaminen lisäisi allergioita? Onpa mielenkiintoista.

        Itse vältin raskausaikana kaikkea kiellettyä eli kokonaan olin syömättä/käyttämättä alkoholia, tupakkaa, kahvia, maksaa, listeria-riskisiä tuotteita jne jne. Kumma kyllä lapsella ei ole tähän päivään mennessä ollut yhtäkään allergiaa ja on nyt yli vuoden ikäinen. Täysimetinkin vielä suositusten mukaan 6kk ja osittaisimetys jatkuu edelleen ja silti kaikki mennyt hyvin.

        Kumma juttu, että suosituksia noudattamallakin kasvaa ja syntyy ihania, terveitä lapsia. Ja tosiaan, eipähän tarvitse ainakaan syyttää itseään, mikäli joku olisikin mennyt vikaan.

        Sekin on sitten kumma juttu jos järkiperäisesti syö niin tulee myös ihan terveitä lapsia. Tottakai saa noudattaa ohjeita ja suosituksia mitkä muuten vaihtelee aika suurestikin eri maissa. Se vain nyt on niin että on typerää haukkua ihmisiä välinpitämättömiksi lastaan kohtaan jos syö joskus esim maksalaatikkoa. ÄLYTÖNTÄ!!! Tiesitkös sen että on aivan turvallista syödä esim. aurahomejuustoa, koska suomalaiset maitotuotteet ovat pastöroituja. Nämä ulkolaiset homejuustot ovatkin sitten toinen juttu... Kuinkahan moni nyt sitten tästä vetää herneen nenään? Ai niin ja minäkään en polttanut tai juonut raskausaikoinani ja imetin molempia 11kk, eikä meilläkään ole allergioita tai muitakaan ongelmia lasten terveyden kanssa ja ainoat ruoka aineet mitä vältin oli raaka porsaan, kanan ja kalanliha. Kerran ravintolassa sain vielä puoliraan porsaan pihvin jota kerkesin vielä syömäänkin kun oli kastikkeen peitossa silloin kyllä suutuin koska se on vaarallista ylipäätäänkin. oho lähtipäs rönsyilemään... Kuiteskin onnellista odotusta kaikille ;)


      • mietin vain
        jepuliskepulis kirjoitti:

        Sekin on sitten kumma juttu jos järkiperäisesti syö niin tulee myös ihan terveitä lapsia. Tottakai saa noudattaa ohjeita ja suosituksia mitkä muuten vaihtelee aika suurestikin eri maissa. Se vain nyt on niin että on typerää haukkua ihmisiä välinpitämättömiksi lastaan kohtaan jos syö joskus esim maksalaatikkoa. ÄLYTÖNTÄ!!! Tiesitkös sen että on aivan turvallista syödä esim. aurahomejuustoa, koska suomalaiset maitotuotteet ovat pastöroituja. Nämä ulkolaiset homejuustot ovatkin sitten toinen juttu... Kuinkahan moni nyt sitten tästä vetää herneen nenään? Ai niin ja minäkään en polttanut tai juonut raskausaikoinani ja imetin molempia 11kk, eikä meilläkään ole allergioita tai muitakaan ongelmia lasten terveyden kanssa ja ainoat ruoka aineet mitä vältin oli raaka porsaan, kanan ja kalanliha. Kerran ravintolassa sain vielä puoliraan porsaan pihvin jota kerkesin vielä syömäänkin kun oli kastikkeen peitossa silloin kyllä suutuin koska se on vaarallista ylipäätäänkin. oho lähtipäs rönsyilemään... Kuiteskin onnellista odotusta kaikille ;)

        Huh, en ole kerennyt koneen äärelle sen jälkeen kun laitoin tuon kirjoitukseni tänne.. ja kylläpä on kovasti tullu mielipiteitä! Ja on ollut niin laidasta laitaan! Kiitos kaikille vastanneille! :) Ja vaikka minun nyt ei tarvitse tarkemmin kertoa tästä ns."hairahduksestani", niin haluan vähä valottaa tilannetta.. Olin sinä päivänä joutunut ramppaa kaunpungilla asioilla virastosta toiseen ja en ollut syönyt moneen tuntiin mitään kun menin menin ystävälleni hoidettua näitä asioita. Ja minulla oli ihan kauhea nälkä ka heikottava olo.. Ja ystäväni lämmitti itsellensä maksalaatikkoa ruoaksi, ja tarjosi minulle.. Ja arvaatkaa vaan tuossa tilanteessa että oliko vaikea kieltäytyä kun tuntuu että silmissä jo sumenee kun on niin heikko olo nälästä.. Ja hänellä ei ollut mitääm muuta tarjota, ei ollut leipää, ei mitään.. Pakko minun oli ottaa että sain voimia. Ja tiedän että jos olisin ollut fiksu, niin olisin tehnyt eväät mukaan kun lähdin liikenteeseen, mutta en tiennyt että se venyy noin pitkäksi päiväksi. Ja minä olen kyllä muuten ollut hyvin tunnollinen, olen seurannut kovasti mitä syön ja eikä tulisi mieleenkään ottaa alkoholia niinkuin joku täällä "kivasti" kirjoitti.. Mutta jääköön nuo tuommoiset omaan "kastiinsa".. Itse kyllä tiedän että toimin kaikin puolin hyvin. Kuhan tämä "lipsahdus" jäi vähän vaivaa.. No, tulipa tässä kovasti tekstiä.,. Oikein aurinkoista ja mukavaa odotus aikaa kaikille!! Tuetaan toisiamme! :)


      • 11+19
        11+19 kirjoitti:

        uusi tutkimustulos, että maksalaatikon välttäminen suositusten noudattaminen lisäisi allergioita? Onpa mielenkiintoista.

        Itse vältin raskausaikana kaikkea kiellettyä eli kokonaan olin syömättä/käyttämättä alkoholia, tupakkaa, kahvia, maksaa, listeria-riskisiä tuotteita jne jne. Kumma kyllä lapsella ei ole tähän päivään mennessä ollut yhtäkään allergiaa ja on nyt yli vuoden ikäinen. Täysimetinkin vielä suositusten mukaan 6kk ja osittaisimetys jatkuu edelleen ja silti kaikki mennyt hyvin.

        Kumma juttu, että suosituksia noudattamallakin kasvaa ja syntyy ihania, terveitä lapsia. Ja tosiaan, eipähän tarvitse ainakaan syyttää itseään, mikäli joku olisikin mennyt vikaan.

        kirjoitukseni oli vastine "äiti kahdelle" -kirjoittajalle, jonka mukaan suosituksia noudattamalla saa aikaan allergioita lapselle. En ole mistään väliinpitämättömyydestä tai muusta kirjoittanut mitään. Katso kenelle vastaat.


      • mietin vain
        11+19 kirjoitti:

        kirjoitukseni oli vastine "äiti kahdelle" -kirjoittajalle, jonka mukaan suosituksia noudattamalla saa aikaan allergioita lapselle. En ole mistään väliinpitämättömyydestä tai muusta kirjoittanut mitään. Katso kenelle vastaat.

        Hei, sulle 11 19, mielestäni vastasit ihan kivasti ja en todellakaa tarkoittanut tätä vastausta juuri sinulle vaan ihan kaikille yleisesti. Ja kiitänhän minä kaikkia vastauksista. :)


      • 11+19
        mietin vain kirjoitti:

        Hei, sulle 11 19, mielestäni vastasit ihan kivasti ja en todellakaa tarkoittanut tätä vastausta juuri sinulle vaan ihan kaikille yleisesti. Ja kiitänhän minä kaikkia vastauksista. :)

        en edellä vastannut sinulle, vaan "Voi itku!!!" -nimimerkille, kuten huomaat, jos katsot viestiketjua kunnolla. Miksi niin monella on vaikeuksia nähdä, kenelle viesti on osoitettu?


      • mietin vain
        11+19 kirjoitti:

        en edellä vastannut sinulle, vaan "Voi itku!!!" -nimimerkille, kuten huomaat, jos katsot viestiketjua kunnolla. Miksi niin monella on vaikeuksia nähdä, kenelle viesti on osoitettu?

        Sorry!


    • ZZ

      No juupajuu näitä vauhkoilijoita täällä jotka kaikki ite ei tee mitää väärää omalle lapselleen edes kun se on masussa.

      Eli kukaan ei sitten kulje ulkona tuolla saasteiden seassa jotka leijuu varsinkin kaupungeissa. Eikä tankkaa autoa bensa asemalla. Eikä vahingossakaan kävele tupakan savun ohi. Hienoa oon kyllä ylpee teistä ku ootte niiin vastuuntuntosia :)

    • mietin vain

      Olin tänään neuvolalääkärin vastaanotolla. Ja otin puheeksi hänelle tuon määrän mitä olin maksalaatikkoa syönyt ja häntä huvitti koko asia. Sanoi, että ainostaan silloin sikiölle on jotain haittaa maksalaatikosta jos sitä syö usein ja säännöllisesti. Että näin! :)

      • 14+10

        siitä sitten on olemassa kerta-annoksen kokosuositus? Tiesitkö, että neuvolan lääkärit ovat ihan yleislääkäreitä ja monesti heillä on terkkareita huonommat tiedot raskaus- ja lapsiasioista. Siis kun on kyse nimenomaan terveistä ihmisistä. Neuvolalääkäri ei ole mikään kaikkitietävä. Kysypä ravitsemusterapeutilta sama kysymys, niin voit saada vähän erilaisen vastauksen.

        En nyt siis sano, että kertasyömisellä voisi saada mitään vammaa aikaiseksi, mutta ei lääkäri niinkään voi sanoa, että suositukset ovat ihan puuta heinää.


      • syysmami
        14+10 kirjoitti:

        siitä sitten on olemassa kerta-annoksen kokosuositus? Tiesitkö, että neuvolan lääkärit ovat ihan yleislääkäreitä ja monesti heillä on terkkareita huonommat tiedot raskaus- ja lapsiasioista. Siis kun on kyse nimenomaan terveistä ihmisistä. Neuvolalääkäri ei ole mikään kaikkitietävä. Kysypä ravitsemusterapeutilta sama kysymys, niin voit saada vähän erilaisen vastauksen.

        En nyt siis sano, että kertasyömisellä voisi saada mitään vammaa aikaiseksi, mutta ei lääkäri niinkään voi sanoa, että suositukset ovat ihan puuta heinää.

        Luulisi että nuo suositukset on laitettu ihan aiheesta, itse rv 20 2 enkä maksalaatikkoa/maksaa ole syönyt sen jälkeen kun olen raskauteni saanut selville. Onhan siitäkin sanottu että maksamakkaraa saisi tietyn määrän syödä mutta minä henk. kohtaisesti olen mieluummin kokonaan ilman =) Enkä siis ole mikään "kiihkoilija"...


      • järkipeliä?
        syysmami kirjoitti:

        Luulisi että nuo suositukset on laitettu ihan aiheesta, itse rv 20 2 enkä maksalaatikkoa/maksaa ole syönyt sen jälkeen kun olen raskauteni saanut selville. Onhan siitäkin sanottu että maksamakkaraa saisi tietyn määrän syödä mutta minä henk. kohtaisesti olen mieluummin kokonaan ilman =) Enkä siis ole mikään "kiihkoilija"...

        Onkos teille arvon odottajat tullut mieleen, että nuo suositukset on todennäköisesti vedetty reilusti alakanttiin, jotta määrä olisi varmasti turvallinen vaikka joku söisikin juuri sen määrän mitä suosituksen ylärajaksi on merkitty? Pakkohan siinä on olla aika reilusti "ilmaa" välissä, ei kukaan pysty sanomaan että juuri tässä kohtaa menee tämän vaarallisen ja vaarattoman annoksen raja. Vähän sama kuin ruokatuotteiden päiväykset: missään nimessä ei voida olla tasan tarkkaan varmoja, että "tällä hetkellä tämä tuote ei ole enää syötävää", joten useimmiten parasta ennen päiväyksen ja jopa viimeinen käyttöpäivä -merkinnän jälkeen tuote on vielä täysin syötävää ja turvallista. Toisin sanoen, jos joku nyt syö kerta-annoksen maksaa vaikka olisikin yläkanttiin niin ei siitä mitään seuraa.


      • mm
        järkipeliä? kirjoitti:

        Onkos teille arvon odottajat tullut mieleen, että nuo suositukset on todennäköisesti vedetty reilusti alakanttiin, jotta määrä olisi varmasti turvallinen vaikka joku söisikin juuri sen määrän mitä suosituksen ylärajaksi on merkitty? Pakkohan siinä on olla aika reilusti "ilmaa" välissä, ei kukaan pysty sanomaan että juuri tässä kohtaa menee tämän vaarallisen ja vaarattoman annoksen raja. Vähän sama kuin ruokatuotteiden päiväykset: missään nimessä ei voida olla tasan tarkkaan varmoja, että "tällä hetkellä tämä tuote ei ole enää syötävää", joten useimmiten parasta ennen päiväyksen ja jopa viimeinen käyttöpäivä -merkinnän jälkeen tuote on vielä täysin syötävää ja turvallista. Toisin sanoen, jos joku nyt syö kerta-annoksen maksaa vaikka olisikin yläkanttiin niin ei siitä mitään seuraa.

        Olen samaa mieltä nimimerkki järkipeliä? kanssa :) eiköhän ne suositukset oo aina kaikessa vähän yläkanttiin..


      • järkipeliä?
        järkipeliä? kirjoitti:

        Onkos teille arvon odottajat tullut mieleen, että nuo suositukset on todennäköisesti vedetty reilusti alakanttiin, jotta määrä olisi varmasti turvallinen vaikka joku söisikin juuri sen määrän mitä suosituksen ylärajaksi on merkitty? Pakkohan siinä on olla aika reilusti "ilmaa" välissä, ei kukaan pysty sanomaan että juuri tässä kohtaa menee tämän vaarallisen ja vaarattoman annoksen raja. Vähän sama kuin ruokatuotteiden päiväykset: missään nimessä ei voida olla tasan tarkkaan varmoja, että "tällä hetkellä tämä tuote ei ole enää syötävää", joten useimmiten parasta ennen päiväyksen ja jopa viimeinen käyttöpäivä -merkinnän jälkeen tuote on vielä täysin syötävää ja turvallista. Toisin sanoen, jos joku nyt syö kerta-annoksen maksaa vaikka olisikin yläkanttiin niin ei siitä mitään seuraa.

        Siis tästä tietenkin poikkeuksena tuotteet, jotka saattavat sisältää listeriaa. Juustoissa nyt riski on aivan mitätön, mutta esimerkiksi tyhjiöpakatut kalatuotteet kannattaa ihan suosiolla jättää kokonaan väliin, niissä listeriaa tavataan useinkin. Sen sijaan nämä maksasuositukset sun muut, joita saa syödä vähän: ei niistä mitään tule vaikka söisi kerran suuremman määrän kuin suositellaan.


      • 16+6
        järkipeliä? kirjoitti:

        Onkos teille arvon odottajat tullut mieleen, että nuo suositukset on todennäköisesti vedetty reilusti alakanttiin, jotta määrä olisi varmasti turvallinen vaikka joku söisikin juuri sen määrän mitä suosituksen ylärajaksi on merkitty? Pakkohan siinä on olla aika reilusti "ilmaa" välissä, ei kukaan pysty sanomaan että juuri tässä kohtaa menee tämän vaarallisen ja vaarattoman annoksen raja. Vähän sama kuin ruokatuotteiden päiväykset: missään nimessä ei voida olla tasan tarkkaan varmoja, että "tällä hetkellä tämä tuote ei ole enää syötävää", joten useimmiten parasta ennen päiväyksen ja jopa viimeinen käyttöpäivä -merkinnän jälkeen tuote on vielä täysin syötävää ja turvallista. Toisin sanoen, jos joku nyt syö kerta-annoksen maksaa vaikka olisikin yläkanttiin niin ei siitä mitään seuraa.

        mieleen toki, mutta ei silti joku lekuri voi sanoa, että suositukset olisivat täysin tuulesta temmottuja ja keksiä joitain omia sääntöjä, kuten että "pitää syödä jatkuvasti, joka päivä suuria annoksia, jotta maksalaatikosta olisi haittaa". Millä koulutuksella joku lääkäri voi noin sanoa?!


      • järkipeliä
        16+6 kirjoitti:

        mieleen toki, mutta ei silti joku lekuri voi sanoa, että suositukset olisivat täysin tuulesta temmottuja ja keksiä joitain omia sääntöjä, kuten että "pitää syödä jatkuvasti, joka päivä suuria annoksia, jotta maksalaatikosta olisi haittaa". Millä koulutuksella joku lääkäri voi noin sanoa?!

        "suositukset olisivat täysin tuulesta temmottuja ja keksiä joitain omia sääntöjä, kuten että "pitää syödä jatkuvasti, joka päivä suuria annoksia, jotta maksalaatikosta olisi haittaa". Missä näin sanottiin? Kuka lääkäri sanoi näin? Että suositukset olisivat täysin tuulesta temmattuja? Entä kuka sanoi tuon, että "joka päivä suuria annoksia"? Ei kukaan. Älä muuntele toisten kirjoituksia. Alkuperäinen teksti meni näin: "ainostaan silloin sikiölle on jotain haittaa maksalaatikosta jos sitä syö usein ja säännöllisesti". Mikä sitten on usein ja säännöllisesti, vaikea sanoa, mutta ei missään vaiheessa puhuttu jokapäiväisestä syömisestä.


      • 13+18
        järkipeliä kirjoitti:

        "suositukset olisivat täysin tuulesta temmottuja ja keksiä joitain omia sääntöjä, kuten että "pitää syödä jatkuvasti, joka päivä suuria annoksia, jotta maksalaatikosta olisi haittaa". Missä näin sanottiin? Kuka lääkäri sanoi näin? Että suositukset olisivat täysin tuulesta temmattuja? Entä kuka sanoi tuon, että "joka päivä suuria annoksia"? Ei kukaan. Älä muuntele toisten kirjoituksia. Alkuperäinen teksti meni näin: "ainostaan silloin sikiölle on jotain haittaa maksalaatikosta jos sitä syö usein ja säännöllisesti". Mikä sitten on usein ja säännöllisesti, vaikea sanoa, mutta ei missään vaiheessa puhuttu jokapäiväisestä syömisestä.

        tuokin ihan lääkärin itse keksimää mututuntumaan perustuvaa väittämää, jos on sanonut, että "ainostaan silloin sikiölle on jotain haittaa maksalaatikosta jos sitä syö usein ja säännöllisesti". Ei lääkärit saisi omia mielipiteitään esittää faktoina ja talloa suosituksia. Ne suositukset on (onneksi) tehty vähän pätevämmältä taholta kuin yleislääkäreiltä.


    • mietin vain

      Huh, huh.. enpä ois uskonut että saan taas aikaan tämmöisen hulabaloon!! :) Mutta minä olen kyllä itse ihan samoilla linjoilla kuin tuossa muutamat edelliset kirjoittajat. Hyvää odotusaikaa kaikille, ja otetaan tervettä järkeä käteen!! :)

      • muurame

        enemmän olisin huolissani siitä että uskaltaako tälläiseen maailmaan yleensä lapsia tehdä. saasteet ja ympäristömyrkyt ja kaikenlaiset säilöntäaineet lannoitteet ja torjuntaaineet.kalaa ei uskalla syödä eikä lihastakaan tiedä mistä stressi elukasta on peräisin.maailma on yli kansoitettu.


    • mama09

      Muutama täällä jo kirjoittikin että ei tosiaan ole haittaa. Toiset vetää hamppareita ja kaikkea paskaa mikä sisältää kaikkea väri- ja makeutusaineita ja tietenkin ihan liikaa rasvaa ja pitää sitä hyvänä ruokavaliona. Oma mielipiteeni on että maksalaatikko on siitä terveelliisemmästä päästä näitä ruokia joita ei suositella syötäväksi raskausaikana (ja kysehän on vain SUOSITUKSISTA!) Ei ole olemassa mitään tieteellisesti todistettua maksimi määrää mistään ruoan ainesosasta joka aiheuttaa lapselle kehityshäiriötä. Toinen voi vetää viinaakin koko raskauden ajan ja saaada silti terveen lapsen kun toinen joka noudattaa kaikkia sääntöjä ja lakeja voi saada kehityshäiriöisen lapsen. Kannattaa kuitenkin ainakin yrittää noudattaa niitä neuvolan ohjeita.

    • hgiugo

      Itse söin maksakastiketta lautasellisen, kun en tiennyt olevani raskaana (rv ehkä 4 1). Olin ihan paniikissa, kun raja-arvot ylittyivät moninmonikertaisesti. Soitin teratologiseen tietopalveluun, jossa on ehdottomasti Suomen paras tietämys tässä asiassa. Sanoivat, että luonnon a-vitamiini on ihan eri asia kuin a-vitamiinivalmisteet. Suomessa ei heidän rekistereissään ollut ainuttakaan tapausta, jossa maksan syönti olisi aiheuttanut sikiövaurioita. 70-luvulla äitejä kehotettiin syömään maksaa alhaisten veriarvojen vuoksi!
      Oma lapsi nyt 1-vuotias, en tietenkään tiedä mitä vaurioita näössä voi tulla, mutta kyllä tuo ympäristöään ihan normaalinoloisesti havainnoi (ihmiset, autot, elämet...).

      Elä stressaa, sekin on sikiölle haitallista.

    • Anonyymi

      Es pärisee ja Jonnet tärisee kun me mennään niille luo niin maa järisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe