kitkat & nastat

kitkaspede

Tulipa mieleen semmoinen visio, että mitenkähän toimisi autossa kitkarenkaat edessä ja nastat takana.. ja tuollainen jaottelu ihan lakisääteisesti jotta joka autossa olisi talviaikaan noin.

Tuo siksi, kun sanotaan että olisi hyvä jos 50/50 jaolla olisi nastat & kitkat, tuossa se jakaantuisi. Myöskin, nasta taakse siksi että se pääkallokeleillä pitäisi paremmin kuin etuakselin kitkat (perä pysyisi tiessä kiinni) ja myöskin siksi että mukava kitkarengas olisi hiljaisempi, joka lisäisi ajomukavuutta etupenkkiläisillä.

Tuo 50/50 rengastus voisi myös säästää tiestöä ?

Laillinenhan tuo ei nykylain mukaan olisi, mutta olisiko ajatuksessa lisätutkimukselle aihetta (pito, äärikäyttäytyminen, tiestön kuluminen jne...)

5

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku kitkamies

      että eteenhän ne nastat pitää pistää, koska 90 prosenttia kelestä se kitka pitää paremmin...

      • 12+3

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.


      • talvirenkain kesällä
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        > Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta

        Eli taas se nähtiin; tyypillinen jyrsijä on paitsi tyhmä, niin myös laiska eikä saa aikaiseksi vaihtaa kesärenkaita alle.

        Näiden tollojen takia joudutaan käyttämään karkearakeista asvalttia, joka pakkasrapautuu pahemmin = tiet ovat keväällä kauheassa kunnossa ja rengasmelua riittää myös kesärenkailla.


      • pekku222
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        ajja n. 1,5x pitempään kuin nastoilla edelliset blizzakit talviajoa 5v a20tkm siis 100tkm nastoilla en koskaan päässyt kuin 3 talvea ja silloinkin se 3. talvi laittomilla sillä nastojen määrä ei ollut sallitussa, nyt michelin maxi-ice auto ostettu 2005 ja vielä 6 mm pintaa vaikka 5,5 talvea takana ja n. 80 tkm (ajot jonkin verran vähentyneet) eli vielä ensitalvi menee loistavasti, joten se 100tkm tulee näillekkin kitkoille talviajoa, ja ajo on pk-seudulla eli 95% jäättömällä tiellä ( pohjoisemmassa kestäis paljon kauemmin lumella ja jäällähän rengas ei kulu niin paljoa).


    • ei parempia taakse

      Paremmin kääntyy auto, jossa on joka samanlaiset huonot renkaat, kuin edessä huonot ja takana paremmat. Siksi ei ole mitään järkeä laittaa taakse parempia. Se vain haittaa auton kääntymistä, kun perä pysyy raiteilla ja keula puskee suoraan. Takarenkaiden parempaa pitoa ei saada hyödynnettyä, ja kaarrenopeudessa jäädään heikommalle tasolle kuin että olisi neljä huonoa rengasta joka nurkassa. Tämä saattaa tuntua jonkun mielestä uskomattomalta, mutta totta se on. Kilpakuskit kyllä tietää ja insinöörit ymmärtää tämän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      22
      3027
    2. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2617
    3. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1483
    4. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1251
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      999
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      125
      903
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      806
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      28
      656
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe