kitkat & nastat

kitkaspede

Tulipa mieleen semmoinen visio, että mitenkähän toimisi autossa kitkarenkaat edessä ja nastat takana.. ja tuollainen jaottelu ihan lakisääteisesti jotta joka autossa olisi talviaikaan noin.

Tuo siksi, kun sanotaan että olisi hyvä jos 50/50 jaolla olisi nastat & kitkat, tuossa se jakaantuisi. Myöskin, nasta taakse siksi että se pääkallokeleillä pitäisi paremmin kuin etuakselin kitkat (perä pysyisi tiessä kiinni) ja myöskin siksi että mukava kitkarengas olisi hiljaisempi, joka lisäisi ajomukavuutta etupenkkiläisillä.

Tuo 50/50 rengastus voisi myös säästää tiestöä ?

Laillinenhan tuo ei nykylain mukaan olisi, mutta olisiko ajatuksessa lisätutkimukselle aihetta (pito, äärikäyttäytyminen, tiestön kuluminen jne...)

5

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku kitkamies

      että eteenhän ne nastat pitää pistää, koska 90 prosenttia kelestä se kitka pitää paremmin...

      • 12+3

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.


      • talvirenkain kesällä
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        > Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta

        Eli taas se nähtiin; tyypillinen jyrsijä on paitsi tyhmä, niin myös laiska eikä saa aikaiseksi vaihtaa kesärenkaita alle.

        Näiden tollojen takia joudutaan käyttämään karkearakeista asvalttia, joka pakkasrapautuu pahemmin = tiet ovat keväällä kauheassa kunnossa ja rengasmelua riittää myös kesärenkailla.


      • pekku222
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        ajja n. 1,5x pitempään kuin nastoilla edelliset blizzakit talviajoa 5v a20tkm siis 100tkm nastoilla en koskaan päässyt kuin 3 talvea ja silloinkin se 3. talvi laittomilla sillä nastojen määrä ei ollut sallitussa, nyt michelin maxi-ice auto ostettu 2005 ja vielä 6 mm pintaa vaikka 5,5 talvea takana ja n. 80 tkm (ajot jonkin verran vähentyneet) eli vielä ensitalvi menee loistavasti, joten se 100tkm tulee näillekkin kitkoille talviajoa, ja ajo on pk-seudulla eli 95% jäättömällä tiellä ( pohjoisemmassa kestäis paljon kauemmin lumella ja jäällähän rengas ei kulu niin paljoa).


    • ei parempia taakse

      Paremmin kääntyy auto, jossa on joka samanlaiset huonot renkaat, kuin edessä huonot ja takana paremmat. Siksi ei ole mitään järkeä laittaa taakse parempia. Se vain haittaa auton kääntymistä, kun perä pysyy raiteilla ja keula puskee suoraan. Takarenkaiden parempaa pitoa ei saada hyödynnettyä, ja kaarrenopeudessa jäädään heikommalle tasolle kuin että olisi neljä huonoa rengasta joka nurkassa. Tämä saattaa tuntua jonkun mielestä uskomattomalta, mutta totta se on. Kilpakuskit kyllä tietää ja insinöörit ymmärtää tämän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe