kitkat & nastat

kitkaspede

Tulipa mieleen semmoinen visio, että mitenkähän toimisi autossa kitkarenkaat edessä ja nastat takana.. ja tuollainen jaottelu ihan lakisääteisesti jotta joka autossa olisi talviaikaan noin.

Tuo siksi, kun sanotaan että olisi hyvä jos 50/50 jaolla olisi nastat & kitkat, tuossa se jakaantuisi. Myöskin, nasta taakse siksi että se pääkallokeleillä pitäisi paremmin kuin etuakselin kitkat (perä pysyisi tiessä kiinni) ja myöskin siksi että mukava kitkarengas olisi hiljaisempi, joka lisäisi ajomukavuutta etupenkkiläisillä.

Tuo 50/50 rengastus voisi myös säästää tiestöä ?

Laillinenhan tuo ei nykylain mukaan olisi, mutta olisiko ajatuksessa lisätutkimukselle aihetta (pito, äärikäyttäytyminen, tiestön kuluminen jne...)

5

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku kitkamies

      että eteenhän ne nastat pitää pistää, koska 90 prosenttia kelestä se kitka pitää paremmin...

      • 12+3

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.


      • talvirenkain kesällä
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        > Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta

        Eli taas se nähtiin; tyypillinen jyrsijä on paitsi tyhmä, niin myös laiska eikä saa aikaiseksi vaihtaa kesärenkaita alle.

        Näiden tollojen takia joudutaan käyttämään karkearakeista asvalttia, joka pakkasrapautuu pahemmin = tiet ovat keväällä kauheassa kunnossa ja rengasmelua riittää myös kesärenkailla.


      • pekku222
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        ajja n. 1,5x pitempään kuin nastoilla edelliset blizzakit talviajoa 5v a20tkm siis 100tkm nastoilla en koskaan päässyt kuin 3 talvea ja silloinkin se 3. talvi laittomilla sillä nastojen määrä ei ollut sallitussa, nyt michelin maxi-ice auto ostettu 2005 ja vielä 6 mm pintaa vaikka 5,5 talvea takana ja n. 80 tkm (ajot jonkin verran vähentyneet) eli vielä ensitalvi menee loistavasti, joten se 100tkm tulee näillekkin kitkoille talviajoa, ja ajo on pk-seudulla eli 95% jäättömällä tiellä ( pohjoisemmassa kestäis paljon kauemmin lumella ja jäällähän rengas ei kulu niin paljoa).


    • ei parempia taakse

      Paremmin kääntyy auto, jossa on joka samanlaiset huonot renkaat, kuin edessä huonot ja takana paremmat. Siksi ei ole mitään järkeä laittaa taakse parempia. Se vain haittaa auton kääntymistä, kun perä pysyy raiteilla ja keula puskee suoraan. Takarenkaiden parempaa pitoa ei saada hyödynnettyä, ja kaarrenopeudessa jäädään heikommalle tasolle kuin että olisi neljä huonoa rengasta joka nurkassa. Tämä saattaa tuntua jonkun mielestä uskomattomalta, mutta totta se on. Kilpakuskit kyllä tietää ja insinöörit ymmärtää tämän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2548
    2. 135
      1954
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1281
    4. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    5. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1131
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1123
    7. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1089
    9. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1038
    10. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1013
    Aihe