Photoshopin versio kuin avoin ovi rikollisille

CS4

12

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

.... joko päivittää softan tai sitten ei vaan avaa tiffejä joiden alkuperää ei tunne.

• Eki II

Gimp ja Linux, ei moisia ongelmia

• Eki II kirjoitti:

Gimp ja Linux, ei moisia ongelmia

viitsisi Gimpillä painotöitä käsitellä. G sopii paremmin webgrafiikkaan. Turhaan verrata näitä, ainakaan minkäänlaisessa työkäytössä.

• mika2
        ThreeMice kirjoitti:

viitsisi Gimpillä painotöitä käsitellä. G sopii paremmin webgrafiikkaan. Turhaan verrata näitä, ainakaan minkäänlaisessa työkäytössä.

... ammattimainen työskentely edustaa niin minimaalisen pikkuriikkistä joukkoa ettei sillä ole käytännössä väliä. Sitä paitsi ne jotka tekee grafiikkaa työkseen puuhaa työnantajansa vehkeillä eikä tarvitse miettiä softakysymyksiä. Me harrastelijathan olemme se merkittävä asiakaskunta.

Kyllä Gimp taipuu kotikäytössä ihan kaikkeen mihin tarvitseekin. Minusta ei ole ollenkaan turha vertailla photoshopia ja Gimpiä keskenään, koska photari on kallis ja tietenkin kannattaa miettiä missä määrin siinä saa rahalle vastinetta. Sitä paitsi Photoshop ja Gimp eivät ole edes ainoita grafiikkasoftia, vaan ihan hyviä maksullisia ja ilmaisia ja jokatapauksessa photaria halvempia ohjelmia löytyy muitakin. Esim. Photolinella onnistuu väriprofiilien kanssa puljaaminen sekä smyk-värierottelu. Lisäksi siinä on tuki HDR-kuvien luontiin RAW-convertteri, tasoefektit, 16 bittiset kanavat, etc. eli hyvin monipuolinen softa ja kuitenkin halpa, vaikka onkin maksullinen.

Totta kai jos ohjelmansa warettaa tai työnantaja maksaa viulut, niin sitä voi käyttää vaikka photaria joka pikkujuttuunkin, mutta jos ohjelman kustantaa itse niin kyllä niitä kannattaa vertailla ja miettiä mitä vastinetta rohoilleen mistäkin softasta saa.

• siis_
        mika2 kirjoitti:

... ammattimainen työskentely edustaa niin minimaalisen pikkuriikkistä joukkoa ettei sillä ole käytännössä väliä. Sitä paitsi ne jotka tekee grafiikkaa työkseen puuhaa työnantajansa vehkeillä eikä tarvitse miettiä softakysymyksiä. Me harrastelijathan olemme se merkittävä asiakaskunta.

Kyllä Gimp taipuu kotikäytössä ihan kaikkeen mihin tarvitseekin. Minusta ei ole ollenkaan turha vertailla photoshopia ja Gimpiä keskenään, koska photari on kallis ja tietenkin kannattaa miettiä missä määrin siinä saa rahalle vastinetta. Sitä paitsi Photoshop ja Gimp eivät ole edes ainoita grafiikkasoftia, vaan ihan hyviä maksullisia ja ilmaisia ja jokatapauksessa photaria halvempia ohjelmia löytyy muitakin. Esim. Photolinella onnistuu väriprofiilien kanssa puljaaminen sekä smyk-värierottelu. Lisäksi siinä on tuki HDR-kuvien luontiin RAW-convertteri, tasoefektit, 16 bittiset kanavat, etc. eli hyvin monipuolinen softa ja kuitenkin halpa, vaikka onkin maksullinen.

Totta kai jos ohjelmansa warettaa tai työnantaja maksaa viulut, niin sitä voi käyttää vaikka photaria joka pikkujuttuunkin, mutta jos ohjelman kustantaa itse niin kyllä niitä kannattaa vertailla ja miettiä mitä vastinetta rohoilleen mistäkin softasta saa.

pistää tuhansia euroja vuodessa kuvauskalustoon ja puuhastella sitten ilmaisen kuvansäätöohjelman kanssa.
        Mistä näitä säästäjiä oikein tulee?

• mika2
        siis_ kirjoitti:

pistää tuhansia euroja vuodessa kuvauskalustoon ja puuhastella sitten ilmaisen kuvansäätöohjelman kanssa.

.... että kannattaa laittaa tonneja kuvauskalustoon (tietenkin se kannattavuus voidaan laskea monella tavalla ja ainakin se kannattaa kameratehtaille;-)). Kyllä siihen kuvauskalustoon on tullut kuitenkin sijoitettua varmaan itse kullakin. Ohjelmistot on kummiskin siinä mielessä vähän eri juttu, että ilmaisilla pääsee ihan samaan lopputulokseen. Itse kylläkin olen päätynyt käyttämään maksullisia softia, koska ne on usein paremmin tuotteistettu.

Tässä ketjussahan puhuttiin kuitenkin kuvankäsittelysoftista eikä kameroista. Kannattaa huomata, että kuvantuotanto voi olla muutakin kuin valokuvausta ja niin photoshopilla kuin muillakin vastaavilla softilla voi tuottaa kuvia ihan ilman kameraa. Kaikki grafiikka ei ole valokuvia, vaikka nykyisin usein lainaakin valokuvalta ilmiasunsa.

• siis_
        mika2 kirjoitti:

.... että kannattaa laittaa tonneja kuvauskalustoon (tietenkin se kannattavuus voidaan laskea monella tavalla ja ainakin se kannattaa kameratehtaille;-)). Kyllä siihen kuvauskalustoon on tullut kuitenkin sijoitettua varmaan itse kullakin. Ohjelmistot on kummiskin siinä mielessä vähän eri juttu, että ilmaisilla pääsee ihan samaan lopputulokseen. Itse kylläkin olen päätynyt käyttämään maksullisia softia, koska ne on usein paremmin tuotteistettu.

Tässä ketjussahan puhuttiin kuitenkin kuvankäsittelysoftista eikä kameroista. Kannattaa huomata, että kuvantuotanto voi olla muutakin kuin valokuvausta ja niin photoshopilla kuin muillakin vastaavilla softilla voi tuottaa kuvia ihan ilman kameraa. Kaikki grafiikka ei ole valokuvia, vaikka nykyisin usein lainaakin valokuvalta ilmiasunsa.

Kannattavuus on kovin suhteellinen käsite harrasuksessa, mutta kokeileppa C1:tä ja Gimppiä j kerro huomaatko mitään eroa. Vai pääsitkö ilamaisella samaan lopputulokseen?

Varmaan osaat selittää miksi kaikki ei käytä gimppiä?

• eräs_säästäjä
        siis_ kirjoitti:

jos pistää 100 euroa kuvauskalustoon kerran viidessä vuodessa, kannattaa kyllä puuhastella ilmaisen kuvansäätöohjelman kanssa.

täältä meitä säästäjiä tulee!

• mika2
        siis_ kirjoitti:

Kannattavuus on kovin suhteellinen käsite harrasuksessa, mutta kokeileppa C1:tä ja Gimppiä j kerro huomaatko mitään eroa. Vai pääsitkö ilamaisella samaan lopputulokseen?

Varmaan osaat selittää miksi kaikki ei käytä gimppiä?

.... C1 ja Gimp on vähän eri tarkoitukseen. Ennemminkin C1 ja vaikkapa Ufraw tms. Jotkut väittää rawkonverttereissa olevan eroja jopa lehtien testeissä on noita vertailtu. Mene ja tiedä sitten, mutta jos C1 on mielestäsi hyvä softa, niin käytä kaikin mokomin sitä.

"Varmaan osaat selittää miksi kaikki ei käytä gimppiä?"

Yllätyt varmaan, mutta en osaa:-) en edes ymmärrä miksi minun pitäisi se selittää??? en minä osaa selittää sitäkään, miksi jotkut käyttää gimpiä.

• näyttää

myös syrjivän maahanmuutajia. Näyttää siltä kuin Adobe tekisi kaikkensa jotta maahantulijan ohjelmat ei toimisi kunnolla Suomessa.
      Siksi siirryin Appertureen.

• on valmiimpi

ja selvästi parempi vaativaan kuvansäätöön.
      PhS on aikansa elänyt

• mika2

.... että Photohsop ja Aperture ovat eri tarkoitusta varten. Tottakai valokuvien säätöön ja valokuvakirjastojen hallintaan on parempi sellainen ohjelma joka on sitä varten tehty (Aperture). Photoshop on ohjelma kuvatuotantoon ja ne eivät mitenkään kilpaile keskenään vaan toimivat yhdessä. Aperturessa on ominaisuuksia joita ei Photoshopissa ole ja Photoshopissa on ominaisuuksia joita ei ole Aperturessa (kumpikaan ei siis korvaa toistaan). Tietenkin jos henkilö ei tarvitse kuvatuotantoon ohjelmaa niin photari on jokseenkin turha ja ilman muuta photari on turha jos Aperture vaikuttaa paremmalta softalta:-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2246
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1674
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1347
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      128
      1343
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1246
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      64
      1118
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1091
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1037
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      962
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      834
    Aihe