Leopardigekkoni ei syö

dandylion

Kuka auttaisi? Omistan noin kahdeksanvuotiaan leopardigekon, joka on jo kolmannessa kodissaan. Edellinen omistaja oli pelastanut narkkarin luota ja nälkäkauolemalta laittamalla jauhomadon palasiksi kun ei ollut jaksanut syödä edes yhtä kokonaisena. Minulla gekko on ollut vuoden ja selkeästi reagoinut ympäristön muutoksiin kuten jos on ollut poissa jne. Muuttokin sattui tähän kevääseen ja nyt on toista kuukautta syömättä. Mulla on matofarmi, joten aina aika-ajoin koetan syöttää mutta kääntää vaan päänsä pois. Muuten on ihana ja aktiivinen, tulee mielellään kädelle (ellei ole suuttunut mamalle jostain) ja juo kuitenkin vettä ahkeraan.

Onko ajatuksia, kokemuksia, tsemppausta tarjolla? Gekkonen on minun ensimmäinen lemmikkini ikinä, vaikka aikuinen nainen jo olenkin, ja vähän jo alan pelätä että ei kai sillä ala ikä vielä liikaa painaa.

5

577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LadyGaga 10kk

      Mulla on Albiino Leogeggo ja sillä tapana paastota aina
      nahan luonnin jälkeen ( tai olettaisin näin)
      (olen kerran nähnyt luodun nahan terran pohjalla
      ja neiti nyt puoli vuotta ollut mulla) ja on tosi passiivinen ja makoilee
      vaan kolossa. Muttei sentään viikkoa jos sitäkään.
      En ole ikinä nähnyt Ladyn juovan, tai sitten se käy
      juomassa kosteuskipossa missä on talouspaperia pohjalla
      ja reilusti vettä.

      Meillä ei syödä jauhomatoja ollenkaan eikä tuo ole oppinut
      pinseteistä syömään. Heittelen 3-5 sirkkaa liitujauho/vitamiini
      jauhoissa pyöriteltyinä terraan. Välillä Ladyn nenän eteen jolloin
      se saatta syödä sen, ei reagoi ollenkaan tai lähtee toiseen paikkaan.
      Kummallinen juttu, mutta ei kai se nälkään kuole jos ei nenän eteen
      laitettu sirkkakaan maistu. Syö vähän ns. epäsäännöllisesti.

      • dandylion

        Kiitos kun vastasti :) Aloin jo todella huolestua kun ei madot maistuneet mutta toissa päivänä hänelle maistui :D Bileet!! Vauvani söi! :D Tällä kertaa tosin ei pinseteistä vaan sen piti päästä itse metsästämään terran pohjalta. Sirkoista se oli vähän ihmeissään mutta kyllä nenin maistuu.

        Joo minun gekko kyllä käy ihan juomassa siinä kipossa ja välillä polskutteleekin vedessä niin että vesi roiskuu, vähän kuin leikkisi. Nahanluonnin aikaan ei kyllä tosiaan tule kädelle vaan vain muhnottaa, se myös syö oman nahkansa ja se kun se sitä repii irti on aika villinnäköistä.

        Mutta yksilöjä siis todella nekin jokainen :)


      • LadyGeggo
        dandylion kirjoitti:

        Kiitos kun vastasti :) Aloin jo todella huolestua kun ei madot maistuneet mutta toissa päivänä hänelle maistui :D Bileet!! Vauvani söi! :D Tällä kertaa tosin ei pinseteistä vaan sen piti päästä itse metsästämään terran pohjalta. Sirkoista se oli vähän ihmeissään mutta kyllä nenin maistuu.

        Joo minun gekko kyllä käy ihan juomassa siinä kipossa ja välillä polskutteleekin vedessä niin että vesi roiskuu, vähän kuin leikkisi. Nahanluonnin aikaan ei kyllä tosiaan tule kädelle vaan vain muhnottaa, se myös syö oman nahkansa ja se kun se sitä repii irti on aika villinnäköistä.

        Mutta yksilöjä siis todella nekin jokainen :)

        Kiva kun sait jotain avitusta.
        Mä en oo ikinä nähnyt kun luo nahkaansa vaikka tiuhaan
        aina seuraan mitä se puuhaa. Terrassa niin paljon koloja että
        en yhtään ihmettele ette oo huomannut. Ja kun en kauheesti
        häiritä viitsi, nostella jne. niin rauhassa saa puuhastella.
        Hän on valtavan ujo mutta niin utelias että ujous unohtuu kun
        äiti katselee lasin läpi mitä hän puuhailee.

        Eli sirkkoja omatoimisesti metsästellen täälläkin =o)


      • dandylion
        LadyGeggo kirjoitti:

        Kiva kun sait jotain avitusta.
        Mä en oo ikinä nähnyt kun luo nahkaansa vaikka tiuhaan
        aina seuraan mitä se puuhaa. Terrassa niin paljon koloja että
        en yhtään ihmettele ette oo huomannut. Ja kun en kauheesti
        häiritä viitsi, nostella jne. niin rauhassa saa puuhastella.
        Hän on valtavan ujo mutta niin utelias että ujous unohtuu kun
        äiti katselee lasin läpi mitä hän puuhailee.

        Eli sirkkoja omatoimisesti metsästellen täälläkin =o)

        Minä ihan "ulkoilutan" omaani lattialla ja se on siitä aivan innoissaan :) Pitää vaan varmistaa huoneen kaikki nurkat ettei pääse mihinkään turhan vaikeaan paikkaan, itse jouduin kerran odottelemaan 45 minuuttia jääkaapin edessä että tyttönen suostui tulemaan alta pois :D Hauskinta on että tulee vähän kuin tarkistamaan välillä missäpäin minä olen huonetta, pari pieniä silmiä vaan jostain tuijjottaa ja sitten se taas jatkaa matkaansa. Mulla ei oo sellaisia koloja terraasiossa vaan ihan talonnäköinen boksi sen kotina :) Uskon että sen kova elämä on vaikuttanut siihen että on varmaan normaalia sosiaalisemmaksi oppinut vanhemmiten.

        Minun gekko taas vaikuttaa välillä hämääntyvän jos sitä liikaa tuijjottelee lasin läpi :D Jos taas itse puuhailen terraarion edessä jotain niin kohta on nenä kiinni lasissa :)


    • gekkonen

      Itseläkin oma gekko oli melkein puolivuotta syömättä. Ihmettelin että miksi, mutta häntä oli paksu, joten arvelin sen käyttävän ensin ruokavarastonsa loppuun ennenkuin alottaa taas syömisen ja niinhän siinä kävikin, se tuntuu olevan gekoille ihan normaalia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe