mullin herkkua

jakkec

saako mullinherkkua antaa hevoselle?

6

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agrologi AMK

      Mullinherkussa (kuten muissakaan naudoille tarkoitetuissa rehuissa) ei ole mitään mikä olisi hevoselle myrkyllistä tai haitallista. Kuitenkin hevosen kokonaisruokinta on suunniteltava todella tarkasti, jos käyttää ruokinnassa muita kuin ns. hevosrehuja. Naudan ravinnontarpeet ovat erillaiset kuin hevosten, joten jos antaa esim. Mullinherkku1 lisävalkuaisena, voi joutua miettimään kivennäisruokinnan tosi tarkasti.

      Lähinnä voisi ajatella Mullin Herkku 1 tai Pikku Mullin Herkkua (ovatkohan vielä noilla nimillä?) valkuaislisänä siitoshevosille, varsoille ja kilpahevosille tai jos heinä on tosi vanhana korjattuna muillekkin. Mullin Herkku 2 voisi käydä imettäville tammoille ja varsoille ainoana väkirehuna, jos heinä on tosi vähävalkuaista tai puolitiivisteen tapaan kauran kaveriksi, silloin kun tarvitaan vähän enemmän valkuaista kuin kaurasta saa. Mutta näissä ruokinnoissa on aina laskettava erikseen kivennäisten riittävyys ja kalsium-fosfori suhde, koska Mullin Herkut sisältävät kivennäistä naudan tarpeita varten sopivat määrät.

      • jakkec

        onko MH 2 hyvää tavalliselle lv:lle, tosin hieman laihahko (nirso ja hulivili :)
        Mietin vaan just noita kivennäis juttuja, tuleeko liikaa jos antaa esim. kopran-pari päivässä???
        Olisin kiitollinen, jos vastaisit :) Niin tai ihan kuka vaan, joka tietää ;D


      • agrologi AMK
        jakkec kirjoitti:

        onko MH 2 hyvää tavalliselle lv:lle, tosin hieman laihahko (nirso ja hulivili :)
        Mietin vaan just noita kivennäis juttuja, tuleeko liikaa jos antaa esim. kopran-pari päivässä???
        Olisin kiitollinen, jos vastaisit :) Niin tai ihan kuka vaan, joka tietää ;D

        Kaikki riippuu tietenkin kaikesta, mutta noin äkkiseltään ei kuulosta pahalta. Jos oletetaan että, hevonen saa normaalia peruskivennäistä pussin kyljessä mainitun annosteluohjeen mukaan, niin sanoisin että anna vaan hevosesi herkutella tällä määrällä.

        Tosin suurtakaan valkuais tai energia lisää ei noin pienestä määrästä tule, joten jos ajattelet Mullin herkkua "lihotus rehuksi" täytyisi sitä antaa ainakin litra päivässä ja sitten pitäisi miettiä kivnnäisiäkin jo tarkemmin.


    • mulskinherekku

      mie ainaski laetan aena mullinherekkua joka helevetin paikkaan.. aena se kelepaa meirän hepolle, muuta se ei syökkää! ittekki on tullu maistettua nii kylhä se oli niiku... aika STNAN herekullista. tiätty riippuu hepast/ponist/orist et mitä se tykkee syyä mut luulis ny perhana että mullinherekku kelepaa stna!!!

      • jakkec

        kiitti vastauksista :))


    • anssu

      liiaksi fosforia on lehmänruuissa. Mutta jos saat kivennäisillä sen asian korjattua, niin ok. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe