Prednisolon allergiaan ja flunssaan

Allergikko__

On tää hirveetä, millaseen kuntoon sitä menee, kun tulee flunssa. Ei saa henkee, ei saa kunnolla nukuttua, yskä-kohtaus voi tulla millon vaan ja missä vaan. Pahimmillaan tätä voi jatkua jopa viikkoja. Virallista astmaa mulla ei ole, mutta ympärivuotista allergiaa kylläkin. Aina on jonkun verran limaa nielussa, mutta normaali tilassa sen kanssa pärjää ilman mitään lääkkeitäkin. Mutta heti kun tulee flunssa, niin oikeesti saa pelätä tukehtuvansa!

Nyt sain ekan kerran elämässäni prednisoloni-kuurin 7 päiväksi. Syön sitä joka aamu 30 mg. Sen lisäksi on doximed-antibioottikuuri, levazyr-antihistamiineja, duact-kapseleita ja buventolia. Tietysti myös kortisoni-nenäsuihke ja silmätipat. Vieläkin on yskää jäljellä, semmosta limasta yskää vaikka monta päivää on näillä menty. Mutta luojan kiitos se tukehtumisen tunne loppu tähän eikä ne kohtaukset oo niin pitkäkestoisia ja sietämättömiä. Yöllä kyllä vähän valvottaa, mutta ei onneks sen takia, että joutuis yskimään!

Voikohan näitä tabletteja käyttää satunnaisesti kuurin jälkeen, jos tulee paha paikka?
Vai onko niistä jotain haittaa? Oon vaan niin kiitollinen, että henki kulkee taas!!

7

4541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä on.

      ottamaan kortisonikuurin aina silloin tällöin, milloin pahan atopiani takia, milloin astman. Tällä hetkellä menee 80 mg/vrk, siitä sitten annos alenee.
      No toki synteettisessä kortisonissa on omat sivuv. kuten kaikissa lääkkeissä, mutta minun ainakin on pakko niitä silloin tällöin käyttää.
      Puolisoni sairastaa reumaa ja on käyttänyt nyt 7 v säännöllisesti kortisonia, oraalisesti.

      Kerrot ettei sinulla ole viraalisesti astmadiagnoosia, onko asia tutkittu, siis tehty astmatutkimukset?

      Tämä kevät on itselleni todella vaikeata aikaa, siitepölyineen sun muineen.

      Miksi kahta eri antihistamiinia?

      • Allergikko_

        En mäkään ilman pärjäisi. On aiemminkin ollut samantapasta oireilua ja ne päivät ja varsinki yöt ovat olleet aika kaameita. Pahimmillaan sitä on tosiaan kärsinyt monta viikkoa. Ihmettelenkin, ettei lääkärit oo ennen määränny muuta ku korkeint. antibioottia. Nytkin tuo lääkäri oli silleen, että "no okei, annetaan sulle nyt tämmöstä..". Ihan ku ei mielellään olisi mitään muuta antanut. Voinko siis jatkossa ottaa purkista pillerin, jos alkaa tulee pahoja oireita? Ja ei kai mulla oo ku yksi antihistamiini-lääke. Ootko saanu sivuvaikutuksia lääkkeestä?


      • kortisoni astmaaa
        Allergikko_ kirjoitti:

        En mäkään ilman pärjäisi. On aiemminkin ollut samantapasta oireilua ja ne päivät ja varsinki yöt ovat olleet aika kaameita. Pahimmillaan sitä on tosiaan kärsinyt monta viikkoa. Ihmettelenkin, ettei lääkärit oo ennen määränny muuta ku korkeint. antibioottia. Nytkin tuo lääkäri oli silleen, että "no okei, annetaan sulle nyt tämmöstä..". Ihan ku ei mielellään olisi mitään muuta antanut. Voinko siis jatkossa ottaa purkista pillerin, jos alkaa tulee pahoja oireita? Ja ei kai mulla oo ku yksi antihistamiini-lääke. Ootko saanu sivuvaikutuksia lääkkeestä?

        kortisonitabletit otetaan aina kuurina. yksittäinen tabletti ei auta mihinkään1


      • ensim.v.
        Allergikko_ kirjoitti:

        En mäkään ilman pärjäisi. On aiemminkin ollut samantapasta oireilua ja ne päivät ja varsinki yöt ovat olleet aika kaameita. Pahimmillaan sitä on tosiaan kärsinyt monta viikkoa. Ihmettelenkin, ettei lääkärit oo ennen määränny muuta ku korkeint. antibioottia. Nytkin tuo lääkäri oli silleen, että "no okei, annetaan sulle nyt tämmöstä..". Ihan ku ei mielellään olisi mitään muuta antanut. Voinko siis jatkossa ottaa purkista pillerin, jos alkaa tulee pahoja oireita? Ja ei kai mulla oo ku yksi antihistamiini-lääke. Ootko saanu sivuvaikutuksia lääkkeestä?

        otetaan aina kuurina.

        Onhan sinulla kaksi antihistamiinia, Duact ja Levazyr, ne ovat molemmat antihistamiineja.

        Sivuv. kortisonista kohdallani on mm. unettomuus.


      • Allergikko_
        ensim.v. kirjoitti:

        otetaan aina kuurina.

        Onhan sinulla kaksi antihistamiinia, Duact ja Levazyr, ne ovat molemmat antihistamiineja.

        Sivuv. kortisonista kohdallani on mm. unettomuus.

        Okei, kiitos tiedoista! Astma-tutkimuksissa olin viimeksi viime syksynä ja pef-arvot eivät vaihtele tarpeeksi
        buventolin oton jälkeen. Flunssassa toki selkeesti pef-arvot matalemmat mitä ei-flunsassena. En tajunnutkaan, että duact on myös antihistamiini. Ne on sitä varten, jos nenä on niin tukossa ettei muu auta. Pelkät lewazyrit ei tehoo jos on oikein tukossa. Ihmetyttää, kun ei meinaa tuo antibioottikaan vaikuttaa. Kohta on kuuri lopussa ja yskä vaan jatkuu ja jatkuu. Onneks liman tulo on vähentyny ton kortisonin myötä. Johtuukohan munkin unettomuus sitten kortisonista? On meinaan pyöritty sängyssä aamuyöhön asti ja sit herätäänkin parin tunnin päästä ottaa uusi kortisoni-tabletti.


      • prednisolon
        Allergikko_ kirjoitti:

        En mäkään ilman pärjäisi. On aiemminkin ollut samantapasta oireilua ja ne päivät ja varsinki yöt ovat olleet aika kaameita. Pahimmillaan sitä on tosiaan kärsinyt monta viikkoa. Ihmettelenkin, ettei lääkärit oo ennen määränny muuta ku korkeint. antibioottia. Nytkin tuo lääkäri oli silleen, että "no okei, annetaan sulle nyt tämmöstä..". Ihan ku ei mielellään olisi mitään muuta antanut. Voinko siis jatkossa ottaa purkista pillerin, jos alkaa tulee pahoja oireita? Ja ei kai mulla oo ku yksi antihistamiini-lääke. Ootko saanu sivuvaikutuksia lääkkeestä?

        Joudun ottamaan prednisolonia angioödeema-"kohtauksiin" (turpoaa suu, huulet, posket, kieli), joskus isojakin annoksia. En tiedä kuvittelenko vain että prednisolonista tulee (vai johtuuko sitten angioödeemasta) aina tosi huono olo, palelee, pyörryttää, heikottaa, päätä särkee. Sen olen huomannut, että kun olen ottanut enemmän prednisolonia (joskus auttaa 20 mg että turvotus alkaa laskea, joskus auttaa vasta 60-80 mg) niin taatusti en seuraavana yönä saa unta.


      • Allergikko_
        prednisolon kirjoitti:

        Joudun ottamaan prednisolonia angioödeema-"kohtauksiin" (turpoaa suu, huulet, posket, kieli), joskus isojakin annoksia. En tiedä kuvittelenko vain että prednisolonista tulee (vai johtuuko sitten angioödeemasta) aina tosi huono olo, palelee, pyörryttää, heikottaa, päätä särkee. Sen olen huomannut, että kun olen ottanut enemmän prednisolonia (joskus auttaa 20 mg että turvotus alkaa laskea, joskus auttaa vasta 60-80 mg) niin taatusti en seuraavana yönä saa unta.

        Tuo unettomuus on kyllä niin p:stä. Alussa en huomannu mitään muita ongelmia, mutta välil tuntuu ku olis semmosessa horteessa tai pienessä sumussa. Tietty varmaan vaikuttaa tuo huono nukkuminen osaltaan sekä antibiootti kuuri sekä mahdolliset muut lääkkeet myös. On vähän semmonen olo, ettei oo oma itsensä eikä jaksa mitään semmosta hommaa, mikä vaatii keskittymistä tai tarkuutta. Onneks on kohta kuuri ohi ja toivottavasti ei tarvi uusia pitkään aikaan!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe