Olen kohta 20-vuotias nuori opiskelija ja olen harkinnut koiran hankkimista. Olen ehkä vähän turhankin aikaisessa vaiheessa liikkeellä, sillä koiraa olen hankkimassa vasta parin vuoden päästä kun koulut on käyty jne, mutta eihän kukaan kai estä ottamasta selvää erilaisista roduista ja niiden ominaisuuksista vai mitä?
Asiani koskeekin tällä kertaa erilaisia rotuvaihtoehtoja, jotka edes jollain tapaa voisivat sopia juuri minulle. Minä kun en itse noista roduista niin kovin tiedä, niin ajattelin josko tätä kautta voisin saada hieman lisää informaatiota.
Eli
¤ Koira tulisi kerrostaloon tai jopa mahdollisesti rivitaloon, eli pihakoiraa en missään nimessä ole hankkimassa. Tämän takia haluaisin myös kiinnittää huomiota rodun haukkuherkkyyteen.
¤ Koiran en toivoisi olevan mitenkään erityisen aktiivinen, koska en ajatellut lähteä ensitöikseni mitään rankkaa harrastusta aloittaa koiran kanssa. Pentukoulun lisäksi korkeintaan kevyttä tottista. Koira saisi päivässä liikuntaa ainakin 2 pidempää (n. 1-2 tunnin lenkkiä) ja 2-3 vähän lyhyempää lenkkiä. Tarkoitukseni on lähteä koulun jälkeen maatalouslomittajaksi, joten pitkiä yhtäjaksoisia työpäiviä tuskin tulee olemaan.
¤ Lapsia minulla ei ole, mutta toivoisin koiran kuitenkin olevan edes jollain tavalla lapsiystävällisyyteen taipuva nuorempien sisarusteni vuoksi (ikäluokkaa 6-9).
¤ Aiempia kokemuksia minulla ei juurikaan koirista ole. Meillä oli joskus pk collie, mutta saimme sen koiran ollessa jo 5-vuotias. Minulla ei siis ole kokemusta kouluttamisesta ja toivoisinkin koiran olevan helposti koulutettava.
¤ Turkista sen verran, että toivoisin sen olevan mahd. vähätöinen. Nyppimisestä en ole erityisen kiinnostunut, mutta senkin voi kaiketi hoitaa trimmaajalla?
¤ Koiran koko voisi olla siinä 10-20 kg ja 30-40 cm kieppeillä, keskikokoista koiraa olen siis hakemassa. Saa toki ehdottaa vähän pienempiäkin, mutta kääpiörodut eivät kuitenkaan ole ihan se ykkösvaihtoehto, mikä mielessäni olisi..
Sopiva koira aloittelijalle
24
5677
Vastaukset
- ^nanna
Ensimmäinen rotu joka mieleen tuli tekstistäsi on cockerspanieli. Keskikokoinen, aivan ihanaluonteinen seurakoira! :) Cockerit on aika helppoja, todella ihmisrakkaita koiria. Toinen vaihtoehto voisi olla cavalier kingcharlesinspanieli. Mutta molemmat näistä roduista tarvitsevat trimmausta, jolla ei tietenkää ole niin väliä jos et näyttelyissä ajatellut käydä. Cockereista mulla on paljon omakohtaista kokemusta ja olen aivan rakastunut rotuun. Siltä jos joltain saa vastarakkautta ja se jaksaa aina olla kotona odottamassa. Mutta jos haluat jonkun vähän vähemmän omistautuneen rodun niin cockerspanielia ei kannata ottaa. AInii, cockerit ei myöskään yleisesti oo kovin haukkuherkkiä :)
- -RiiRii-
Sehän on luppakorvainen rotu, tuleeko sille miten herkästi ongelmia korvien terveyden kanssa? Kroonisia korvatulehduksia tms?
- koiraa ostamassa?
-RiiRii- kirjoitti:
Sehän on luppakorvainen rotu, tuleeko sille miten herkästi ongelmia korvien terveyden kanssa? Kroonisia korvatulehduksia tms?
Cockeri EI ole sinänsä helppohoitoinen, sillä se on aktiivinen, käyttökoiriin kuuluva rotu, joka vaatii aktiviteetteja ja omistajaltaan taitoja opettaa, kouluttaa ja jaksamista puuhailla koiran kanssa. Lisäksi cockerin turkki on trimmattava, eli ei siis aloittajan mainitsema "helppohoitoinen".
Cavalieri sitä vastoin EI OLE trimmattava rotu. Siistittävä kyllä, sillä sillä on runsaasti hapsuja myös, mutta sen turkkia ei nypitä tai ajella koneella tai muotoilla, kuten cockerin. Lisäksi se on kääpiörotuihin kuuluva eli ei sekään sitä, mitä aloittaja kysyy.
Lurppakorvaisille tulee korvatulehduksia tai sitten ei. Koirahan hoidetaan ja ruokitaan oikein ja hoitaminen koskee myös korvia. Puhdistetaanhan ne pystäreiltäkin... - karppinen1986
koiraa ostamassa? kirjoitti:
Cockeri EI ole sinänsä helppohoitoinen, sillä se on aktiivinen, käyttökoiriin kuuluva rotu, joka vaatii aktiviteetteja ja omistajaltaan taitoja opettaa, kouluttaa ja jaksamista puuhailla koiran kanssa. Lisäksi cockerin turkki on trimmattava, eli ei siis aloittajan mainitsema "helppohoitoinen".
Cavalieri sitä vastoin EI OLE trimmattava rotu. Siistittävä kyllä, sillä sillä on runsaasti hapsuja myös, mutta sen turkkia ei nypitä tai ajella koneella tai muotoilla, kuten cockerin. Lisäksi se on kääpiörotuihin kuuluva eli ei sekään sitä, mitä aloittaja kysyy.
Lurppakorvaisille tulee korvatulehduksia tai sitten ei. Koirahan hoidetaan ja ruokitaan oikein ja hoitaminen koskee myös korvia. Puhdistetaanhan ne pystäreiltäkin...meidän spanielilla oli korvatulehduksia yhtä mittaa vaikka ihan kunnolla se hoidettiin. tämän huonon kokemuksen vuoksi itse en cockeria ottaisi (ja sen trimmattavuuden), vaikka todella ihana rotu luonteen puolesta onkin.
Heitän tähän nyt muutaman rodun mikä tulee mieleen.. basenji, ranskan- tai englanninbulldoggi, islanninlammaskoira, shiba (kovapäinen rotu, joten vaatii jämäkän kasvatuksen) - -RiiRii-
karppinen1986 kirjoitti:
meidän spanielilla oli korvatulehduksia yhtä mittaa vaikka ihan kunnolla se hoidettiin. tämän huonon kokemuksen vuoksi itse en cockeria ottaisi (ja sen trimmattavuuden), vaikka todella ihana rotu luonteen puolesta onkin.
Heitän tähän nyt muutaman rodun mikä tulee mieleen.. basenji, ranskan- tai englanninbulldoggi, islanninlammaskoira, shiba (kovapäinen rotu, joten vaatii jämäkän kasvatuksen)Bulldoggeihin en ole erityisen mieltynyt, mutta tuo basenji kuulostaa mielenkiintoiselta.. Onko sinulla ihan kokemusta rodusta?
- A:sta
karppinen1986 kirjoitti:
meidän spanielilla oli korvatulehduksia yhtä mittaa vaikka ihan kunnolla se hoidettiin. tämän huonon kokemuksen vuoksi itse en cockeria ottaisi (ja sen trimmattavuuden), vaikka todella ihana rotu luonteen puolesta onkin.
Heitän tähän nyt muutaman rodun mikä tulee mieleen.. basenji, ranskan- tai englanninbulldoggi, islanninlammaskoira, shiba (kovapäinen rotu, joten vaatii jämäkän kasvatuksen)Itse asiassa en basenjia suosittelisi,ensinnäkin se on alkukantainen rotu joten se puolustaa reviiriään joskus turhankin vahvasti,se on myös vaikea kouluttaa ja se dominoi myös.Ja aloittajahan halusi helposti koulutettavan koiran.
Omat ehdotukseni olisivat nyt tässä:
-Cavalier kingcharlesinspanieli,mutta pitää olla todella huolellinen saadakseen terveen pennun.
-Tanskalais-ruotsalainenpihakoira,haukkumisesta en oikein tiedä mutta sopii kokemattomille(Tarkoitan tällä ettei ole ollut omaa koiraa),on tottelevainen,lyhytturkkinen,mutta on aika harvinainen. - pihakoira haaveissa
A:sta kirjoitti:
Itse asiassa en basenjia suosittelisi,ensinnäkin se on alkukantainen rotu joten se puolustaa reviiriään joskus turhankin vahvasti,se on myös vaikea kouluttaa ja se dominoi myös.Ja aloittajahan halusi helposti koulutettavan koiran.
-Cavalier kingcharlesinspanieli,mutta pitää olla todella huolellinen saadakseen terveen pennun.
-Tanskalais-ruotsalainenpihakoira,haukkumisesta en oikein tiedä mutta sopii kokemattomille(Tarkoitan tällä ettei ole ollut omaa koiraa),on tottelevainen,lyhytturkkinen,mutta on aika harvinainen.Mutta sinun tulee olla hyvin ajoissa liikenteessä, jos haluat sellaisen saada. Sitä ei nimittäin ihan noin vaan "osteta". Mutta erittäin loistava koira olisi. Jos vaan olet ajoissa liikenteessä:) Me emme olleet, ja emme saaneet.
- pihakoira haaveissa
pihakoira haaveissa kirjoitti:
Mutta sinun tulee olla hyvin ajoissa liikenteessä, jos haluat sellaisen saada. Sitä ei nimittäin ihan noin vaan "osteta". Mutta erittäin loistava koira olisi. Jos vaan olet ajoissa liikenteessä:) Me emme olleet, ja emme saaneet.
Että huomaathan, että koirien määrä ja hinta ei kulje käsikädessä. Moni harvinainenkin rotu on suorastaan edullinen verrattuna ns. muotikoiriin. Mutta katselepas vaikka youtubesta. Monista roduista saa kattavan kuvan sieltäkin, vaikka se ei missään tapauksessa korvaa oikeaa kohtaamista. Mutta rohkeasti vaan yhteyttä myös kasvattajiin. Olen kohdannut monta ihanaa kasvattajaa omien rotumietintöjeni kanssa. Ja kaikki ovat mielellään kertoneet lisää.
- -RiiRii-
A:sta kirjoitti:
Itse asiassa en basenjia suosittelisi,ensinnäkin se on alkukantainen rotu joten se puolustaa reviiriään joskus turhankin vahvasti,se on myös vaikea kouluttaa ja se dominoi myös.Ja aloittajahan halusi helposti koulutettavan koiran.
-Tanskalais-ruotsalainenpihakoira,haukkumisesta en oikein tiedä mutta sopii kokemattomille(Tarkoitan tällä ettei ole ollut omaa koiraa),on tottelevainen,lyhytturkkinen,mutta on aika harvinainen.Entä kannattaako minun ottaa harvinaisen koirarodun edustaja, jos en sitä aio käyttää jalostukseen?
Onko sillä minkälaisia vaikutuksia populaatioon? - älä huoli
-RiiRii- kirjoitti:
Entä kannattaako minun ottaa harvinaisen koirarodun edustaja, jos en sitä aio käyttää jalostukseen?
Onko sillä minkälaisia vaikutuksia populaatioon?Niin ota uros. Mutta kyllä ainakin noita tanskalaisruotsalaisia pihakoiria on jonkin verran. Käsittääkseni rotu on pysynyt myöskin terveenä huolimatta siitä, että se oli jo lähes sukupuuron partaalla. Jos miellyt harvinaisempaan rotuun niin minun mielipiteeni on se, että koskaan se ei hukkaan mene. Kauniistikäyttäytyvä koira on jo liikkuva mainos itsessään:) Muiden harvinaisempien rotujen tilannetta en tunne terveyspuoleltakaan hyvin. Kasvattajat tekev ät kuitenkin kiinteää yhteistyötä ulkomaille, joten pelkän Suomen kannan varassa ei ole mikään rotu. Ja ole rehellinen kasvattajalle, niin hän ei kyllä myykään sitä arvokasta jalostukseen suunniteltua pentua:)
- -RiiRii-
älä huoli kirjoitti:
Niin ota uros. Mutta kyllä ainakin noita tanskalaisruotsalaisia pihakoiria on jonkin verran. Käsittääkseni rotu on pysynyt myöskin terveenä huolimatta siitä, että se oli jo lähes sukupuuron partaalla. Jos miellyt harvinaisempaan rotuun niin minun mielipiteeni on se, että koskaan se ei hukkaan mene. Kauniistikäyttäytyvä koira on jo liikkuva mainos itsessään:) Muiden harvinaisempien rotujen tilannetta en tunne terveyspuoleltakaan hyvin. Kasvattajat tekev ät kuitenkin kiinteää yhteistyötä ulkomaille, joten pelkän Suomen kannan varassa ei ole mikään rotu. Ja ole rehellinen kasvattajalle, niin hän ei kyllä myykään sitä arvokasta jalostukseen suunniteltua pentua:)
Paljon kiitoksia! Taidankin alkaa ottamaan selvää tuosta pihakoirasta vähän tarkemmin. :)
- 6+2
-RiiRii- kirjoitti:
Paljon kiitoksia! Taidankin alkaa ottamaan selvää tuosta pihakoirasta vähän tarkemmin. :)
Itse sain 15v omaksi koiraksi novascotiannoutajan ja oon tosi tyytyväinen että sen otin.
Ei hauku melkein koskaan vaikka toinen koira haukkuu aika usein, on sopivan kokonen, tosi sosiaalinen, ei oo rähjännyt kertaakaan koirille. Oikeesti selitetään että novascotiannoutaja tarttee paljo tekemistä ja plaaplaaplaa mut jos sen opettaa rauhalliseks koiraks ni ei tuu ongelmia. Mulle se tuli ainakin ihan kotikoiraks ja jos oisin nyt koko ajan tehny sen kans jotain ja sit ku mul ei oiskaa aikuisena yhtä paljo senkaa aikaa ni oisin ihan pulassa ku sen tarttis koko ajan saada tehdä jotain. - 9-19
6+2 kirjoitti:
Itse sain 15v omaksi koiraksi novascotiannoutajan ja oon tosi tyytyväinen että sen otin.
Ei hauku melkein koskaan vaikka toinen koira haukkuu aika usein, on sopivan kokonen, tosi sosiaalinen, ei oo rähjännyt kertaakaan koirille. Oikeesti selitetään että novascotiannoutaja tarttee paljo tekemistä ja plaaplaaplaa mut jos sen opettaa rauhalliseks koiraks ni ei tuu ongelmia. Mulle se tuli ainakin ihan kotikoiraks ja jos oisin nyt koko ajan tehny sen kans jotain ja sit ku mul ei oiskaa aikuisena yhtä paljo senkaa aikaa ni oisin ihan pulassa ku sen tarttis koko ajan saada tehdä jotain.Niin ja ei tarvii oikeestaan kouluttaa. Mitä nyt opettaa että kuka tässä talossa on pomo jne. Että ei tarvii sillee pelätä et jos pikkasen epäonnistuu koulutuksessa et siitä tulis agressiivinen. Saksanpaimenkoirat sen sijaa tarvii todella, todella hyvän koulutuksen et kaikki menis just nappiin ja oon tavannut monta saksanpaimenkoiraa joilla ei oo koulutus onnistunut kyllä ollenkaan.
- 8+18=007
9-19 kirjoitti:
Niin ja ei tarvii oikeestaan kouluttaa. Mitä nyt opettaa että kuka tässä talossa on pomo jne. Että ei tarvii sillee pelätä et jos pikkasen epäonnistuu koulutuksessa et siitä tulis agressiivinen. Saksanpaimenkoirat sen sijaa tarvii todella, todella hyvän koulutuksen et kaikki menis just nappiin ja oon tavannut monta saksanpaimenkoiraa joilla ei oo koulutus onnistunut kyllä ollenkaan.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin kuinka OPETETAAN koiralle kuka tässä talossa on pomo?get it?
- sekaanuun keskustelu
8+18=007 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin kuinka OPETETAAN koiralle kuka tässä talossa on pomo?get it?
On väärin väittää, ettei koiraa tarvitse kouluttaa. Koulutustakin on niin monenlaista, jokainen arjen tilanteessa tehty raja on sitä kouluttamista:) Jokainen nopea ohimenevä tilanne, jossa koiran käytöstä ohjataan toivottuun suuntaan on kouluttamista. Toiset puhuvat tapakasvatuksesta tms, mutta idea on sama.
Koiralle opetetaan kuka on pomo ihan reilun pelin hengessä. Tuota en hyväksy, mutta tätä saat tehdä. Joskus jotain asioita joutuu toistamaan usein, joku asia menee perille heti kerrasta tai kahdesta. Riippuu plajon luonteesta. Reilu "pomo" ei rankaise koiraa niin, ettei koira ymmärrä sitä. Meillä ainakin on pyyntö, toinen pyyntö, ja kolmas on murahdus, ja konkreettinen korjaus. Ei ääne korottamista tarvita, eikä myöskään väkivaltaa. Jonkin asteisia pakotteita joutuu käyttämään kaikkien kohdalla, mutta ei missään tapauksessa väkivaltaa! Reilu johtaja antaa hellyyttä, ja huolenpitoa. Reilut säännöt eivät muutu päivittäin. - on
sekaanuun keskustelu kirjoitti:
On väärin väittää, ettei koiraa tarvitse kouluttaa. Koulutustakin on niin monenlaista, jokainen arjen tilanteessa tehty raja on sitä kouluttamista:) Jokainen nopea ohimenevä tilanne, jossa koiran käytöstä ohjataan toivottuun suuntaan on kouluttamista. Toiset puhuvat tapakasvatuksesta tms, mutta idea on sama.
Koiralle opetetaan kuka on pomo ihan reilun pelin hengessä. Tuota en hyväksy, mutta tätä saat tehdä. Joskus jotain asioita joutuu toistamaan usein, joku asia menee perille heti kerrasta tai kahdesta. Riippuu plajon luonteesta. Reilu "pomo" ei rankaise koiraa niin, ettei koira ymmärrä sitä. Meillä ainakin on pyyntö, toinen pyyntö, ja kolmas on murahdus, ja konkreettinen korjaus. Ei ääne korottamista tarvita, eikä myöskään väkivaltaa. Jonkin asteisia pakotteita joutuu käyttämään kaikkien kohdalla, mutta ei missään tapauksessa väkivaltaa! Reilu johtaja antaa hellyyttä, ja huolenpitoa. Reilut säännöt eivät muutu päivittäin.Havannankoira, turkki on hieman työlläs mutta ei kovin vaikea kunhan koira on aikuinen. Itse pidämme lyhyenä ja hyvin helppo on hoitaa. Havat eivät ole mitään himoliikkujia mutta reippaasti lenkkeilevät 10 kilsan lenkkejä tai pitempiäkin. Todella helposti koulutettavia ja perinnöllisiä sairauksia ei ole. Havalle käy mikä tahansa harrastus ja ulkona ollessaan aika vilkas mutta sisällä oikea rauhallisuus. Ei kovin haukkuherkkä, meillä poika haukkuu vaan kun tulee vieraita. Meidän hava on 30cm ja 8 kg. Ei ole lihava, vaan kookas :D
- ervtbynumighjkl
8+18=007 kirjoitti:
Opetetaan asioita, vaaditaan tottelemaan.Esim, istumaan ennen uloslähtöä, makaamaan paikalleen käskystä.Seuraamaan vierellä, haukkumaan ,makaamaan jne käskystä.Ja kun tottelee, kehua ja namia palkkioksi.Niin hyvä hauva tulee.Liskäsi tietty iloista leikkiä yms.
- Bryddja
Minusta vehnäterrieri sopisi. Keskikokoinen, helppo turkki, eikä juurikaan hauku. Tuosta lenkitysasiasta en vain ole niin varma.
- -RiiRii-
Jos lomittajaksi alan, niin omalla autolla pääsisin viemään koiran tietenkin uimaan ja pelloille yms. Aloitusviestissä kerroin vain päivittäisen vakioliikuntamäärän.
Mutta millainen on vehnäterrierin luonne? - voipiollaliiankin
Ärhäkkä .
tutustu bostoniin vaikka googlettamalla. Pienehkö, mutta isomman koiran luonne ja olemus. Lyhyt karva. Haukkuvat hyvin vähän ja ääni ei ole kimeä. Helppo kouluttaa. lapsiystävällinen. sopeutuu hyvin eri tilanteisiin. persoonallinen ulkonäkö. ymsyms...
- koiratietäjä
spanieli
- ehkäpäse
Joku Jack russe, tai tiibetinspanieli.Tuo ensimmäinen vois olla parempi sulle.Tutki rotua, kattele YouTubesta videota yne.Niitä on monen näkösiä :)
- Anonyymi
Villakoira vois olla sopiva rotu kylläkin turkki trimmattava mutta koti turkki helpompi kuin näyttelyturkki
Ovat myös suht aktiivisia
Ja helposti koulutettavia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606634- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262740- 212408
- 271943
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251660
- 321498
- 491482
- 111442