Kahdelle kissalle omat wc:t?

aloittelija123

Jos omistaa kaksi kissaa niin pitääkö kissoille olla omat hiekkalaatikot? Entä muut tarvikkeet, esim. ruoka- ja vesikupit, pedit, kynsisakset, harjat ja niin edespäin?

Eli jos voitte listata mitkä tarvikkeet pitää ostaa kummallekin kissalle omaksi niin olisin kiitollinen avustanne!

18

7530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissa__

Hiekkalaatikoita kannattaa olla kaksi, ainakin aluksi, paitsi jos ovat sisaruksia ja tottuneet samaan laatikkoon. Jos on vain yksi sen pitää olla sitten todella iso. Käytännössä kaksi on helpompi.

Molemmille myös omat ruoka- ja vesikupit. Jos petejä tahtoo ostaa niin voihan niitä olla useampi, kaikki kissat ei niissä edes viihdy vaan nukkuvat mielummin sohvalla, nojatuoleissa tai kiipeilytelineessä. Kynsisaksissa ja harjoissa riittää varmaan ne yhdet.

Kaikki mitä kissat saattavat haluta käyttää yhtä aikaa on parempi olla kaksi, muissa riittää yksi.

• agtatat

aluksi kaksi hiekkalaatikkoa. Aikuinen ei halua käyttää pennun kanssa samaa ainakin omasta kokemuksesta. Kun tottunut pentuun, niin yksi riittää. Eikä sen tarvii olla mikään tavallista suurempi, puhdistat vaan sen tarpeeks usein. Ruokakupeista olen myös eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Ei niitä tarvii molemmille omaa olla. Kyllä mun kisut syö ja juo eri aikaan, ja jos ei niin toinen osaa kyllä odottaa omaa vuoroaan.

• laatikoita
        agtatat kirjoitti:

aluksi kaksi hiekkalaatikkoa. Aikuinen ei halua käyttää pennun kanssa samaa ainakin omasta kokemuksesta. Kun tottunut pentuun, niin yksi riittää. Eikä sen tarvii olla mikään tavallista suurempi, puhdistat vaan sen tarpeeks usein. Ruokakupeista olen myös eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Ei niitä tarvii molemmille omaa olla. Kyllä mun kisut syö ja juo eri aikaan, ja jos ei niin toinen osaa kyllä odottaa omaa vuoroaan.

suositellaan yhtä monta kuin on kissoja ja vielä yksi ylimääräinen. Vaikka kissat kuinka käyttäisivät samaa laatikkoa, se voi aiheuttaa myös ongelmia ja niiden välttäminen etukäteen on helpompaa ja halvempaakin. Jotkut kissat pitävät enemmän isommista laatikoista joissa on tilaa kaivella ja se on omistajallekin usein mukavampi kun hiekat pysyy laatikossa paremmin. Kissan kokokin vaikuttaa laatikon kokoon ja kissan tykkääminen jopa laatikon malliin (katto vai ei).

Itse en käytä omillani useampia ruokakuppeja kissamäärän vuoksi, vaan ruokavalikoiman vuoksi. Siis raksukuppeja on useampia, eri raksuille omansa. Märkäruoka ja lihat eri kupeissa myös ja vesikuppeja onkin sitten useampia ihan syystä. Juomapaikkoja kannattaa olla useita jotta kissat varmasti joisivat riittävästi. Raksunaattorit kun tarvitsevat vettä melkoisen määrän jotta ei tulisi virtsavaivoja.

Kissa ei osaa odottaa vuoroaan, vaan se antaa toisen syödä ensin. Syynä esim. arvoasema, johtava syö ensin ja muut sitten. Tai johtava antaa pentujen syödä ensin. Jos kissojen arvaasema ei ole selvä, voi ruoka-aikaan tulla isojakin ongelmia. Vaikkakin kissa syö hyvinkin eri tavalla kuin koira (kissa jopa 20 pientä ateriaa päivässä), ei se osu aina eri aikaan toisen kanssa.

• kissa__
        agtatat kirjoitti:

Kyllä mä suosisin kahta ruokakuppia ihan senkin takia ettei toisen tarvitse odotella ja syödä jämiä. Varsinkin jos kissoille on ns ruoka-ajat on parempi kun kumpikin saa omat eväät, ei tule kinaa eikä muita ongelmia. Ruokahan olisi hyvä tarjota mahdollisimman tuoreena eikä seisottaa tunteja. Raksut tietysti voi olla kupissa pidempään, mutta pelkillä raksuilla en kissaa ruokkisi.

• hdhdshs

voi hertsi leijaa. eihän 2 kissaa ny 3 laatikkoa tarvii. Eihän vessassa muuta enää oliskaan ku kissanlaatikoita. jessus, järkeä peliin ihmiset

• ahahaha!

No järkeä peliin, kuka sijoittaa kissan hiekkalaatikoita VAIN vessaan :D

• tarvitse?

Tuollaisella ajattelulla "eihän nyt kissat tarvitse..." aiheuttaa moni ongelmia kissan terveyteen. Tälläkin palstalla on useita keskusteluja aiheesta "kissa pissaa...." joissa omistajat ovat pulassa kissan pissaongelmien vuoksi.

Kissa on hyvin siisti ja reviiritietoinen eläin, jolle hiekan laadulla, määrällä, puhtaudella ja laatikon paikalla on suuri merkitys. Jos kissa ei pidä esim. hiekasta joka omistajan mielestä on kelvattava kun se on halvinta, voi kissa alkaa panttaamaan pissaa rakossa ja ongelmat on valmiit. Vaikka se kissa kävisi laatikolla, sen rakko ei välttämättä olekaan tyhjä ja taas on ongelmat valmiit. Pienikin määrä pissaa rakossa saa aikaan bakteerien kasvun lisääntymisen, pissan väkevöitymisen ja sitä kautta tulehduksia, kiteitä ja kiviä. Epämieluinen hiekkalaatu (kidehiekka, pelletti, pölisevä bentoniitti jne.) tai laatikon paikka saavat kissan suoriutumaan mahdollismman pian laatikolta pois ja silloin pissaa jää rakkoon.

Toiset kissat eivät halua tehdä katolliseen laatikkoon (pöly, haju tai suljettu tila) ja toiset taas eivät avonaiseen (liian avoin tila). Omistaja ei ikävä kyllä voi kissan puolesta tässä asiassa tehdä päätöksiä, vaan niissä mennään kissan ehdoilla koska terveyshaitat on suuret. Jos omistaja pitää päänsä, niin lääkärilasku tullee olemaan melkoinen. Rakon tyhjennys tukkeutuneen virtsaputken vuoksi ja muu hoito maksaa päälle 200 euroa helposti.

• gghddgz
        ahahaha! kirjoitti:

No järkeä peliin, kuka sijoittaa kissan hiekkalaatikoita VAIN vessaan :D

voi hertsileijaa kuka sijoittaa niitä jonnekin muualle ku vessaan? Hiekkaa jokapuolella nytkin. Ja pitäis varmaan 5x päivässä siivota, ettei haju levis koko kämppään. Hulluja ootte...

• fvnhdgjdt
        tarvitse? kirjoitti:

Tuollaisella ajattelulla "eihän nyt kissat tarvitse..." aiheuttaa moni ongelmia kissan terveyteen. Tälläkin palstalla on useita keskusteluja aiheesta "kissa pissaa...." joissa omistajat ovat pulassa kissan pissaongelmien vuoksi.

Kissa on hyvin siisti ja reviiritietoinen eläin, jolle hiekan laadulla, määrällä, puhtaudella ja laatikon paikalla on suuri merkitys. Jos kissa ei pidä esim. hiekasta joka omistajan mielestä on kelvattava kun se on halvinta, voi kissa alkaa panttaamaan pissaa rakossa ja ongelmat on valmiit. Vaikka se kissa kävisi laatikolla, sen rakko ei välttämättä olekaan tyhjä ja taas on ongelmat valmiit. Pienikin määrä pissaa rakossa saa aikaan bakteerien kasvun lisääntymisen, pissan väkevöitymisen ja sitä kautta tulehduksia, kiteitä ja kiviä. Epämieluinen hiekkalaatu (kidehiekka, pelletti, pölisevä bentoniitti jne.) tai laatikon paikka saavat kissan suoriutumaan mahdollismman pian laatikolta pois ja silloin pissaa jää rakkoon.

Toiset kissat eivät halua tehdä katolliseen laatikkoon (pöly, haju tai suljettu tila) ja toiset taas eivät avonaiseen (liian avoin tila). Omistaja ei ikävä kyllä voi kissan puolesta tässä asiassa tehdä päätöksiä, vaan niissä mennään kissan ehdoilla koska terveyshaitat on suuret. Jos omistaja pitää päänsä, niin lääkärilasku tullee olemaan melkoinen. Rakon tyhjennys tukkeutuneen virtsaputken vuoksi ja muu hoito maksaa päälle 200 euroa helposti.

mulla on ollu koko ikäni kissoja ja ikinä ei oo ollu ongelmia, kun on vaan yks laatikko. Te voitte ihan rauhassa pitää kissoillanne vaikka 50 laatikkoa, mulla on yks ja se riittää hyvin! Ja nyt joku sanoo ihan varmasti, että voi kauhistus kun rääkkäät kissojasi... Täällä kun ei voi mitään sanoa, kun heti käydään kimppuun

• kissa__
        fvnhdgjdt kirjoitti:

mulla on ollu koko ikäni kissoja ja ikinä ei oo ollu ongelmia, kun on vaan yks laatikko. Te voitte ihan rauhassa pitää kissoillanne vaikka 50 laatikkoa, mulla on yks ja se riittää hyvin! Ja nyt joku sanoo ihan varmasti, että voi kauhistus kun rääkkäät kissojasi... Täällä kun ei voi mitään sanoa, kun heti käydään kimppuun

Yksi voi riittää hyvin, jos kissat siihen tottuvat. Aluksi kannattaa kuitenkin pitää useampi jos kissat eivät vaikka haluakkaan asioida samassa lootassa. Koskaan ei voi tietää. Parempi kokeilla kun katua pissavaivojen kanssa. Voihan sen toisen laittaa pois jos huomaa, että yksi riittää.

• Mau ja Nau

on kahdella kissalla kaksi todella suurta hiekkalaatikkoa joita käytetään ristiin. Ruokakupit on molemmilla omat, vesikuppi yhteinen kuten myös muut tarvikkeet lukuunottamatta valjaita.

• H

Meillä kolme kissaa, ja käytössä yksi suuri vessa, aiemmin niitä oli kaksi ja pentuaikoina kolmekin, mutta jostain syystä ovat tykästyneet tuohon yhteen. Sitä sitten siivoillaan aamuin illoin yhdessä kissojen kanssa, osallistuvat aina tuohon vessansiivoustalkooseen kun haluavat tarpoa uutta hiekkaa (:

Jokaisella on oma kuppinsa, ja syövät aina yhtä aikaa kun huudellaan syömään! Meillä ruoka-ajat, koska tarjolla on tuoretta lihaa tai märkäruokaa ja näitä ei kupeissa viitsi seisottaa (eivätkä kyllä kelpaakaan kuin tuoreena...). Vesikuppeja on useampia, keittiössä ja pervekkeella, parvekkeen vesimaljaa käytetään kyllä myös tassujen ja lelujen pesemiseen sun muuhun läträilyleikkiin;).

Kaikki muu (harjat, kammat, furminaattori, kynsisakset, kiipeilypuut ja pedit) on yhteisiä. Omat nimikkoboksit noilla on jokaisella, ja suostuvat tosiaan menemään vain omiinsa! Tietysti valjaat on myös henkilökohtaisia samoin kuin hammasharjat luonnollisesti (:

• ääääääääääksityuiau

ne voisivat olla eri riippuu vähän miten ne tulevat toimiin yhdessä. sen perusteella että jos tulevat samat (säästää rahaa). jos ei niin erit. huom! joissakin asioissa ne tulevat paremmin toimeen kuin toisissa!

• 3 kissaa

Aluksi minulla oli 2 maatiaista samasta pentueesta. Yksi vesikuppi, yksi kuivamuonakuppi, yksi tuoreruokakuppi ja yksi hiekkalaatikko. Kulkivat muutenkin peräkanaa ja tekivät kaiken yhdessä joten ei ongelmaa. Sittemmin ostin Maine Coonin pennun.

Olin tähän jo varautunut etukäteen ja wc:ksi tilasin englannista "todella suurille kissoille"-hiekkalaatikon. Vanha potta meni parvekkeelle kakkoslaatikoksi. Tuoreruokakuppeja on edelleen yksi, mutta Acanaa, joka on kissoillani pääasiallinen muona, on kahden kupillisen verran koko ajan tarjolla. Vesikuppina on suuri koiran vesikuppi. Manu tykkää välillä läträtäkkin siinä.

Mitään ongelmaa ei ole ollut. Hiekkalaatikkoon menee kerralla 10kg lidlin hiekkaa joten kaivuutilaa on. Silti pitää tietenkin putsata joka päivä, kun kaikki 3 käyttävät pääasiassa tätä yhtä hiekkalaatikkoa.

Jos tuoreruokana on jotain erikoisen hyvää, niin kissat yleensä hakevat kupista suuhun paalasia ja menevät sitten muista kauemmaksi syömään.

• catlover

ei todellakaan tarvi useampaa hiekkalaatikkoa!!mulla ollut 4 kissa parhaimmillaan ja kaikki kävi yhdellä laatikolla mutta puhdistin sitä tosi useasti niin kisut olivat siihen tyytyväisiä!!jos olet laiska ja et viitsi koko ajan olla kökkäreitä poistamassa lootasta hommaa sitten kaksi laatikkoa.ja jos on isompi ruokakuppi kisut mahtuu yhtä aikaa siihen myös syömään!!!

• kyse..

ole laiskuudesta jos tarvitaan useampi laatikko. Hyvä ohje on 1 laatikko/kissa yksi lisälaatikko. Tai sitten yksi laatikko useammalle mutta silloin laatikon koko on hyvä olla mallia "muuttolaatikko". Riittävällä määrällä laatikoita tai isoilla laatikoilla ehkäistään pissavaivojen syntymistä.

Se, että jonkun kissat pärjää yhdellä laatikolla, ei vielä todista, että muidenkin kissat pärjää. Asiaan vaikuttaa moni muukin kuin laatikon määrä tai kissojen määrä. Käytettävä kuivike vaikuttaa paljon, osa hiekoista likaantuu toisia nopeammin. Jotkut hiekat pölisee ja alkaa haista äkkiä vaikka siivoaisi kuinka paljon. Laatikon malli ei aina käy kaikille ja tarvitaan toisenlainen lisäksi (katto tai ei), jotkut ei pidä laatikon paikasta ja silloinkin joko vaihdetaan yhden laatikon paikka tai laitetaan toinen toiseen paikkaan. Kissojen määrä suhteessa laatikon kokoon on jo melkoisen ratkaiseva juttu. Kissojen ehdoilla näissä pitää mennä, jääräpäinen omistaja aiheuttaa vain kissalleen ongelmia.

Sen lisäksi, jotkut ihmiset käyvät töissä tai opiskelevat. Tällöin tulee pitkiäkin jaksoja jolloin ei ole kukaan kotona siivoamassa jätöksiä laatikosta. Ei silloin laiskuus ole syynä likaisuuteen. Oma tilanne ja tavat ei sovi kaikille, pitäisi osata ottaa huomioon muiden erilaiset olosuhteet ja tarpeet.

Minulla ei ole tuon ohjeen mukaan laatikoita, mutta niitä on riittävästi ja ne on riittävän kokoisia. On sekä katollisia että ilman, eri huoneissa ja näin jokaiselle löytyy sopiva paikka tehdä tarpeitaan. Kun talossa on pentuja, laitetaan niille vielä yksi lisälaatikko alkuun. Myöhemmin sekin poistetaan kun osaavat etsiä muut laatikot helposti ja pääsevät isoihin laatikoihin. Siivoan laatikot 2-3 krt/päivä tilanteesta riippuen. Silti suosittelen hankkimaan riittävän määrän laatikoita ja käyttämään kissalle mieluista hiekkaa. Siinä vaiheessa kun ongelmia jo on tullut, on vaikeampi niitä saada karsituksi pois.

• kerrakseen
        kyse.. kirjoitti:

ole laiskuudesta jos tarvitaan useampi laatikko. Hyvä ohje on 1 laatikko/kissa yksi lisälaatikko. Tai sitten yksi laatikko useammalle mutta silloin laatikon koko on hyvä olla mallia "muuttolaatikko". Riittävällä määrällä laatikoita tai isoilla laatikoilla ehkäistään pissavaivojen syntymistä.

Se, että jonkun kissat pärjää yhdellä laatikolla, ei vielä todista, että muidenkin kissat pärjää. Asiaan vaikuttaa moni muukin kuin laatikon määrä tai kissojen määrä. Käytettävä kuivike vaikuttaa paljon, osa hiekoista likaantuu toisia nopeammin. Jotkut hiekat pölisee ja alkaa haista äkkiä vaikka siivoaisi kuinka paljon. Laatikon malli ei aina käy kaikille ja tarvitaan toisenlainen lisäksi (katto tai ei), jotkut ei pidä laatikon paikasta ja silloinkin joko vaihdetaan yhden laatikon paikka tai laitetaan toinen toiseen paikkaan. Kissojen määrä suhteessa laatikon kokoon on jo melkoisen ratkaiseva juttu. Kissojen ehdoilla näissä pitää mennä, jääräpäinen omistaja aiheuttaa vain kissalleen ongelmia.

Sen lisäksi, jotkut ihmiset käyvät töissä tai opiskelevat. Tällöin tulee pitkiäkin jaksoja jolloin ei ole kukaan kotona siivoamassa jätöksiä laatikosta. Ei silloin laiskuus ole syynä likaisuuteen. Oma tilanne ja tavat ei sovi kaikille, pitäisi osata ottaa huomioon muiden erilaiset olosuhteet ja tarpeet.

Minulla ei ole tuon ohjeen mukaan laatikoita, mutta niitä on riittävästi ja ne on riittävän kokoisia. On sekä katollisia että ilman, eri huoneissa ja näin jokaiselle löytyy sopiva paikka tehdä tarpeitaan. Kun talossa on pentuja, laitetaan niille vielä yksi lisälaatikko alkuun. Myöhemmin sekin poistetaan kun osaavat etsiä muut laatikot helposti ja pääsevät isoihin laatikoihin. Siivoan laatikot 2-3 krt/päivä tilanteesta riippuen. Silti suosittelen hankkimaan riittävän määrän laatikoita ja käyttämään kissalle mieluista hiekkaa. Siinä vaiheessa kun ongelmia jo on tullut, on vaikeampi niitä saada karsituksi pois.

"Siivoan laatikot 2-3 krt/päivä tilanteesta riippuen."

huuh! siinä sitä siivoamista riittääkin! minä putsaan kerran päivässä, meillä on yksi kissa. ihan uteliaisuudesta kysyn että kuinka monta laatikkoa ja kissaa teillä on? :) ja miten hiekkikset kannattaa sijoitella? vain wc:hen vai myös muualle?

• -------
        kerrakseen kirjoitti:

"Siivoan laatikot 2-3 krt/päivä tilanteesta riippuen."

huuh! siinä sitä siivoamista riittääkin! minä putsaan kerran päivässä, meillä on yksi kissa. ihan uteliaisuudesta kysyn että kuinka monta laatikkoa ja kissaa teillä on? :) ja miten hiekkikset kannattaa sijoitella? vain wc:hen vai myös muualle?

meillä molemmat eteisessä ja silti kissa käyttää muita paikkoja. pitäis siis olla 3. kissoja vielä 2.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      104
      9044
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4419
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1956
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      41
      1663
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1530
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1251
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1219
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      897
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      872
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      853
    Aihe