Puurakenne

tutkijamatemaatikko

Matematiikkaa tutkiessani tuli vastaan eräs ongelma, jota en saanut käsin ratkaistua. Haluaisin nyt ratkaista ongelman tietokoneella, mutta en osaa ohjelmoida yhtään. Miten C:llä tehdään puurakenne, jossa jokaiseen solmuun liittyy data-kenttänä taulukko ja tiettyyn solmuun liittyvä taulukko on saatu vanhepi solmun taulukkoa muokkaamalla? Käsittääkseni funktiot eivät voi palauttaa taulukkoa C:ssä. Lisäksi puun läpikäyntiin tarvitaan best-first-search ja puun solmuja ei voi generoida kaikkia kerrallaan, sillä ei ole mahdollista pitää koko puuta muistissa.

31

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkija-x

      Kuulostaa pahalta, että et osaa ohjelmoida yhtään ja pitäisi tehdä tuollainen. Puhtaalla C:llä tehtynä tyypillinen tietorakenne on tällainen:

      struct Solmu_str {
      int *taulukko;
      struct Solmu_str *vasen;
      struct Solmu_str *oikea;
      };

      jossa taulukko-muuttujalle varataan tilaa malloc-funktiolla. Jos voisit pitää kaiken kerrallaan muistissa, voisit luoda ensin puun s.e. taulukko = NULL kaikissa solmuissa ja käydä sitten solmut läpi sopivalla rekursiolla juuresta alkaen. Best first lienee toteutettassa idealla, että etsitään aina paras jollain tehokkaalla haulla ja sitten deletoidaan se.

      Mutta jos puu ei mahdu muistiin, tämä ei käy alkuunkaan, vaan tarvitset jonkun levylle talletettavissa olevan esityksen puusta. Oletko ihan varma, että yleensäkään tarvitset puun vai olisiko algoritmi esitettävissä jollain muulla tavalla? Eli voisiko tuloksen generoida suoraan rekursiolla ilman että varsinaista puuta muodostetaan?

      • tukijamatemaatikko

        Kyseessä on eräs optimointiongelma, jossa pitäisi etsiä pienin suorakulmio, josta voi lukea annetut luvut. Kaikkien tapausten tutkiminen ei tule kysymykseen, sillä erilaisia suorakulmioita on noin 10^150-10^200 kpl. Minusta asiaa on helpoin ajatella puuna, jossa juuressa on tyhjä suorakulmio, seuraavassa askeleessa suorakulmioon on laitettu yksi luku, sen lapsessa on kyseinen luku toinen luku. Mietin asiaa siten, että kussakin solmussa olisi indeksi, joka kuvaa, mitä solmua lähdetään tutkimaan. Jos päädytään umpikujaan, joudutaan palaamaan taaksepäin ja poistamaan huonot solmut.


      • aapeli.
        tukijamatemaatikko kirjoitti:

        Kyseessä on eräs optimointiongelma, jossa pitäisi etsiä pienin suorakulmio, josta voi lukea annetut luvut. Kaikkien tapausten tutkiminen ei tule kysymykseen, sillä erilaisia suorakulmioita on noin 10^150-10^200 kpl. Minusta asiaa on helpoin ajatella puuna, jossa juuressa on tyhjä suorakulmio, seuraavassa askeleessa suorakulmioon on laitettu yksi luku, sen lapsessa on kyseinen luku toinen luku. Mietin asiaa siten, että kussakin solmussa olisi indeksi, joka kuvaa, mitä solmua lähdetään tutkimaan. Jos päädytään umpikujaan, joudutaan palaamaan taaksepäin ja poistamaan huonot solmut.

        Tuosta ei vielä oikein selviä että voisiko homma onnistua kuitenkin rekursiolla. Säilytetäänkö muistissa vain paras "oksa" ja uusia testataan vai kuinka..?


      • tutkija-x
        tukijamatemaatikko kirjoitti:

        Kyseessä on eräs optimointiongelma, jossa pitäisi etsiä pienin suorakulmio, josta voi lukea annetut luvut. Kaikkien tapausten tutkiminen ei tule kysymykseen, sillä erilaisia suorakulmioita on noin 10^150-10^200 kpl. Minusta asiaa on helpoin ajatella puuna, jossa juuressa on tyhjä suorakulmio, seuraavassa askeleessa suorakulmioon on laitettu yksi luku, sen lapsessa on kyseinen luku toinen luku. Mietin asiaa siten, että kussakin solmussa olisi indeksi, joka kuvaa, mitä solmua lähdetään tutkimaan. Jos päädytään umpikujaan, joudutaan palaamaan taaksepäin ja poistamaan huonot solmut.

        Kuulostaa vähän siltä, että ehkä sitä puuta ei tarvitse oikeasti muodostaa vaan tehdäänkin rekursiolla lennossa se osa puuta mitä tutkitaan. Tai itse asiassa koko puuta ei tarvitse muodostaa kun rekursio jo epäsuorasti muodostaa sen puun. Vaikea sanoa mitään konkreettista tietämättä mikä se ongelma on oikeasti. Oletko varma ettei ongelmalla ole yksinkertaisempaa ratkaisua?


      • tutkijamatemaatikko
        tutkija-x kirjoitti:

        Kuulostaa vähän siltä, että ehkä sitä puuta ei tarvitse oikeasti muodostaa vaan tehdäänkin rekursiolla lennossa se osa puuta mitä tutkitaan. Tai itse asiassa koko puuta ei tarvitse muodostaa kun rekursio jo epäsuorasti muodostaa sen puun. Vaikea sanoa mitään konkreettista tietämättä mikä se ongelma on oikeasti. Oletko varma ettei ongelmalla ole yksinkertaisempaa ratkaisua?

        Enpäs ole keksinyt muuta ratkaisua.


      • tutkija-x
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Enpäs ole keksinyt muuta ratkaisua.

        Mikä se ongelma tarkemmin ottaen on mitä olet ratkaisemassa? Vaikka matemaattisen algoritmin kuvaisikin puurakenteen muodostamisena ja sen käsittelynä, on se joskus mahdollista käytännössä laskea muodostamatta oikeasti sitä puuta. Mutta tietämättä ongelmasta enempää on vähän vaikea sanoa onnistuuko se tässä tapauksessa.


      • aapeli.
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Enpäs ole keksinyt muuta ratkaisua.

        Rekursio kyllä vaikuttaisi passelilta tuohon "pitäisi etsiä pienin suorakulmio, josta voi lukea annetut luvut". Siis samaan tapaan kuin shakkiohjelma tekee rekursiivisesti siirtoja eteenpäin etsiessään parasta siirtoa.


      • tutkijamatemaatikko
        tutkija-x kirjoitti:

        Mikä se ongelma tarkemmin ottaen on mitä olet ratkaisemassa? Vaikka matemaattisen algoritmin kuvaisikin puurakenteen muodostamisena ja sen käsittelynä, on se joskus mahdollista käytännössä laskea muodostamatta oikeasti sitä puuta. Mutta tietämättä ongelmasta enempää on vähän vaikea sanoa onnistuuko se tässä tapauksessa.

        Löysin sen osoitteesta http://www.mersenneforum.org/showthread.php?t=13381 . Siis hahmottelin ratkaisuksi sellaisen puun, että sen juuressa on tyhjä taulukko. Sen lapsina on kaikki ne taulukot, joihin on laitettu luku 10000. Näiden lapsina on taulukot, jossa on luvut 10000 ja 9801 jne. Kaverini kysyi tuolle tehtävälle ratkaisua ja en keksinyt muuta tapaa kuin puurakenteen ja best-first-searchin.


      • tutkijamatemaatikko
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Löysin sen osoitteesta http://www.mersenneforum.org/showthread.php?t=13381 . Siis hahmottelin ratkaisuksi sellaisen puun, että sen juuressa on tyhjä taulukko. Sen lapsina on kaikki ne taulukot, joihin on laitettu luku 10000. Näiden lapsina on taulukot, jossa on luvut 10000 ja 9801 jne. Kaverini kysyi tuolle tehtävälle ratkaisua ja en keksinyt muuta tapaa kuin puurakenteen ja best-first-searchin.

        Piti siis kirjoittaa, että postitin ongelman tuolle palstalle, mutta uulin siitä kaveriltani.


      • tutkija-x
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Löysin sen osoitteesta http://www.mersenneforum.org/showthread.php?t=13381 . Siis hahmottelin ratkaisuksi sellaisen puun, että sen juuressa on tyhjä taulukko. Sen lapsina on kaikki ne taulukot, joihin on laitettu luku 10000. Näiden lapsina on taulukot, jossa on luvut 10000 ja 9801 jne. Kaverini kysyi tuolle tehtävälle ratkaisua ja en keksinyt muuta tapaa kuin puurakenteen ja best-first-searchin.

        Mites tuo siis menee. Eli 11x11 gridi, joka muodostuu numeroista (0-9?) ja jostain ruudusta johonkin valittuun suuntaan lähtien voidaan lukea luvut 1^2,2^2,3^2,...,100^2, niinkö? Mitä tapahtuu kun tullaan gridin reunaan vai saako siis suuntaa vaihtaa joka askeleella? Ja pitääkö sieltä siis löytyä sekvenssi 1491625... vai mitä tuo tarkoittaa?


      • tutkijamatemaatikko
        tutkija-x kirjoitti:

        Mites tuo siis menee. Eli 11x11 gridi, joka muodostuu numeroista (0-9?) ja jostain ruudusta johonkin valittuun suuntaan lähtien voidaan lukea luvut 1^2,2^2,3^2,...,100^2, niinkö? Mitä tapahtuu kun tullaan gridin reunaan vai saako siis suuntaa vaihtaa joka askeleella? Ja pitääkö sieltä siis löytyä sekvenssi 1491625... vai mitä tuo tarkoittaa?

        "Eli 11x11 gridi, joka muodostuu numeroista (0-9?)"

        Kyllä.

        Lukeminen tapahtuu siten, että kullekin luvulle etsitään luvun alkukohta ja kiinnitetään suunta, johon mennään. Jos näin löydetään luku n^2, voidaan valita uusi alkukohta, kiinnittää suunta ja etsiä luku (n 1)^2. Suuntaa ei saa vaihtaa välillä ja reunoja ei voi ylittää. Esimerkiksi 2x4- ruudukosta

        1004
        6414

        voidaan lukea neliöt 1^2=1,10^2=100,20^2=400 ja 8^2=64.


      • tutkijamatemaatikko
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        "Eli 11x11 gridi, joka muodostuu numeroista (0-9?)"

        Kyllä.

        Lukeminen tapahtuu siten, että kullekin luvulle etsitään luvun alkukohta ja kiinnitetään suunta, johon mennään. Jos näin löydetään luku n^2, voidaan valita uusi alkukohta, kiinnittää suunta ja etsiä luku (n 1)^2. Suuntaa ei saa vaihtaa välillä ja reunoja ei voi ylittää. Esimerkiksi 2x4- ruudukosta

        1004
        6414

        voidaan lukea neliöt 1^2=1,10^2=100,20^2=400 ja 8^2=64.

        1004
        6414

        voidaan lukea neliöt 1^2=1,4^2=16,10^2=100,20^2=400 ja 8^2=64.


      • Brutalix
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        "Eli 11x11 gridi, joka muodostuu numeroista (0-9?)"

        Kyllä.

        Lukeminen tapahtuu siten, että kullekin luvulle etsitään luvun alkukohta ja kiinnitetään suunta, johon mennään. Jos näin löydetään luku n^2, voidaan valita uusi alkukohta, kiinnittää suunta ja etsiä luku (n 1)^2. Suuntaa ei saa vaihtaa välillä ja reunoja ei voi ylittää. Esimerkiksi 2x4- ruudukosta

        1004
        6414

        voidaan lukea neliöt 1^2=1,10^2=100,20^2=400 ja 8^2=64.

        Tuossahan (11*11)^10 = 121^10 eri mahdollisuutta ja jos kone käy läpi vaikka miljardi tapausta sekunnissa (jota tuskin tekee), niin aikaa menee reippaasti alakanttiin arvioiden 121^10 > (10^2)^10 => 10^20/10^9 = 10^11 sekuntia eli yli 3000 vuotta. Brute-force ei nyt oikein käy.

        Joten pitäisi keksiä jotain nokkelaa, ehkäpä jotenkin rajoittaa tapauksia tai vanhalla kunnon kynä-paperi jutskalla. Tehtävässähän ei vaadittu varsinaisen ratkaisun esittämistä, vaan todistus että sellainen on olemassa.


      • Brutalix
        Brutalix kirjoitti:

        Tuossahan (11*11)^10 = 121^10 eri mahdollisuutta ja jos kone käy läpi vaikka miljardi tapausta sekunnissa (jota tuskin tekee), niin aikaa menee reippaasti alakanttiin arvioiden 121^10 > (10^2)^10 => 10^20/10^9 = 10^11 sekuntia eli yli 3000 vuotta. Brute-force ei nyt oikein käy.

        Joten pitäisi keksiä jotain nokkelaa, ehkäpä jotenkin rajoittaa tapauksia tai vanhalla kunnon kynä-paperi jutskalla. Tehtävässähän ei vaadittu varsinaisen ratkaisun esittämistä, vaan todistus että sellainen on olemassa.

        No joo, ei taas tullut luettua koko ketjua, olihan tuo jo ymmärretty.

        Jotenkin niitä neliölukuja voisi tosiaan tunkea siihen taulukkoon ja ainakin kannattaa aloittaa suurimmista. Hmm... ei muuta neuvoa tule tähän hätään.


      • Brutalix
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        "Eli 11x11 gridi, joka muodostuu numeroista (0-9?)"

        Kyllä.

        Lukeminen tapahtuu siten, että kullekin luvulle etsitään luvun alkukohta ja kiinnitetään suunta, johon mennään. Jos näin löydetään luku n^2, voidaan valita uusi alkukohta, kiinnittää suunta ja etsiä luku (n 1)^2. Suuntaa ei saa vaihtaa välillä ja reunoja ei voi ylittää. Esimerkiksi 2x4- ruudukosta

        1004
        6414

        voidaan lukea neliöt 1^2=1,10^2=100,20^2=400 ja 8^2=64.

        Oletko kokeilut kynällä ja ruutupaperilla, tuntuisi että voisi onnistua koska lukuja on 100 kpl ja ruutuja 121, niin tuntuisi mahtuvan melko helposti. Vikan eli 10000 voisi sijoittaa reunaan ja isot sitten perään.

        Tossa luvut:
        1 4 9 16 25 36 49 64 81 100 121 144 169 196 225 256 289
        324 361 400 441 484 529 576 625 676 729 784 841 900 961
        1024 1089 1156 1225 1296 1369 1444 1521 1600 1681 1764
        1849 1936 2025 2116 2209 2304 2401 2500 2601 2704 2809
        2916 3025 3136 3249 3364 3481 3600 3721 3844 3969 4096
        4225 4356 4489 4624 4761 4900 5041 5184 5329 5476 5625
        5776 5929 6084 6241 6400 6561 6724 6889 7056 7225 7396
        7569 7744 7921 8100 8281 8464 8649 8836 9025 9216 9409
        9604 9801 10000

        Ihan hauska tehtävä jos onnistuu käsin.

        Auttaisikohan etsiä ensin 'pareja' esim. 4245 2401 jotka menevät osin päällekkäin.


      • aapeli.
        Brutalix kirjoitti:

        Oletko kokeilut kynällä ja ruutupaperilla, tuntuisi että voisi onnistua koska lukuja on 100 kpl ja ruutuja 121, niin tuntuisi mahtuvan melko helposti. Vikan eli 10000 voisi sijoittaa reunaan ja isot sitten perään.

        Tossa luvut:
        1 4 9 16 25 36 49 64 81 100 121 144 169 196 225 256 289
        324 361 400 441 484 529 576 625 676 729 784 841 900 961
        1024 1089 1156 1225 1296 1369 1444 1521 1600 1681 1764
        1849 1936 2025 2116 2209 2304 2401 2500 2601 2704 2809
        2916 3025 3136 3249 3364 3481 3600 3721 3844 3969 4096
        4225 4356 4489 4624 4761 4900 5041 5184 5329 5476 5625
        5776 5929 6084 6241 6400 6561 6724 6889 7056 7225 7396
        7569 7744 7921 8100 8281 8464 8649 8836 9025 9216 9409
        9604 9801 10000

        Ihan hauska tehtävä jos onnistuu käsin.

        Auttaisikohan etsiä ensin 'pareja' esim. 4245 2401 jotka menevät osin päällekkäin.

        Tuossahan voisi rekursiivinen haku toimia. Jo joku fiksu algoritmi joka estää symmetriset toisinnot; siis jos aloitetaan sijoittamalla "10000" nurkkaan eri asentoihin, niin edetään laitaa pitkin, mutta laidan puolenvälin yli ei tarvitse mennä, koska se on symmetrisesti samanlainen kuin aloituspuoli. Mennäänkin seuraavalle riville, mutta ei ensimmäiseen ruuruun, koska se on jo symmetrisesti tutkittu jne.


      • tutkijamatemaatikko
        Brutalix kirjoitti:

        Oletko kokeilut kynällä ja ruutupaperilla, tuntuisi että voisi onnistua koska lukuja on 100 kpl ja ruutuja 121, niin tuntuisi mahtuvan melko helposti. Vikan eli 10000 voisi sijoittaa reunaan ja isot sitten perään.

        Tossa luvut:
        1 4 9 16 25 36 49 64 81 100 121 144 169 196 225 256 289
        324 361 400 441 484 529 576 625 676 729 784 841 900 961
        1024 1089 1156 1225 1296 1369 1444 1521 1600 1681 1764
        1849 1936 2025 2116 2209 2304 2401 2500 2601 2704 2809
        2916 3025 3136 3249 3364 3481 3600 3721 3844 3969 4096
        4225 4356 4489 4624 4761 4900 5041 5184 5329 5476 5625
        5776 5929 6084 6241 6400 6561 6724 6889 7056 7225 7396
        7569 7744 7921 8100 8281 8464 8649 8836 9025 9216 9409
        9604 9801 10000

        Ihan hauska tehtävä jos onnistuu käsin.

        Auttaisikohan etsiä ensin 'pareja' esim. 4245 2401 jotka menevät osin päällekkäin.

        Selitinpä väärin. Kuhunkin ruutuun tulee yksi numero, ei luku. Siten vaikkapa jos 3 peräkkäisessä ruudussa on numerot 4, 0 ja 0, niin siitä voidaan lukea luku 400=20^2. Mutta lukujen 1,4,9,...,10000 tarvitaan paljon enemmän numeroita, joten aika tiiviisti sijoittelun saa tehdä.


      • aapeli.
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Selitinpä väärin. Kuhunkin ruutuun tulee yksi numero, ei luku. Siten vaikkapa jos 3 peräkkäisessä ruudussa on numerot 4, 0 ja 0, niin siitä voidaan lukea luku 400=20^2. Mutta lukujen 1,4,9,...,10000 tarvitaan paljon enemmän numeroita, joten aika tiiviisti sijoittelun saa tehdä.

        Tietokoneen kannalta asetelma on vähän kuin GO pelissä; siinä on niin paljon eri vaihtoehtoja joka "siirrolla" (verrattuna esim shakkiin) että vie aikaa tutkia. Pitäisi olla jokin menetelmä että numeroita ei lätkitä täysin satunnaisesti koko ruudukon alueelle, vaan esim. aloitetaan tutkiminen aloituspaikan ympäriltä lähtien.


      • Brutalix
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Selitinpä väärin. Kuhunkin ruutuun tulee yksi numero, ei luku. Siten vaikkapa jos 3 peräkkäisessä ruudussa on numerot 4, 0 ja 0, niin siitä voidaan lukea luku 400=20^2. Mutta lukujen 1,4,9,...,10000 tarvitaan paljon enemmän numeroita, joten aika tiiviisti sijoittelun saa tehdä.

        Joo, ymmärsin kyllä ja arvioni taisi olla väärä, sillä jos neliöluvut pistetään peräkkäin "1491625..." niin tulee 358 merkkiä. 'Pakkaussuhde' on siis 358/121 = 2,96, joten tiivis se on.

        Etkö ole kokeillut paperilla? Vaikka ei onnistuisi, niin siitä saa ideoita kuinka homma tulisi koodata.

        Vanha viidakon sananlasku koodareille onkin: Hankalaan ongelmaan kynä ja paperi on paras työkalusi.


      • tutkija-x
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        "Eli 11x11 gridi, joka muodostuu numeroista (0-9?)"

        Kyllä.

        Lukeminen tapahtuu siten, että kullekin luvulle etsitään luvun alkukohta ja kiinnitetään suunta, johon mennään. Jos näin löydetään luku n^2, voidaan valita uusi alkukohta, kiinnittää suunta ja etsiä luku (n 1)^2. Suuntaa ei saa vaihtaa välillä ja reunoja ei voi ylittää. Esimerkiksi 2x4- ruudukosta

        1004
        6414

        voidaan lukea neliöt 1^2=1,10^2=100,20^2=400 ja 8^2=64.

        Pitää vielä miettiä miten tuota itse lähtisi ratkaisemaan, mutta se puuideasi tuntuu kyllä hieman brite force:lta, mikä tässä ei kyllä voi toimia. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että kynä ja paperi ovat kovaa valuuttaa tässä tehtävässä. Ainakin voi laskea jotain pienempiä vastaavia ongelmia läpi (vaikka 1^2,...,5^2) ja yrittää keksiä jotain ratkaisualgoritmia. Tosin tällaisen konstruktiivisen todistuksen sijaan voi myös miettiä saisiko sen olemassaolon todistettua jotenkin muuten.


      • tutkijamatemaatikko
        tutkija-x kirjoitti:

        Pitää vielä miettiä miten tuota itse lähtisi ratkaisemaan, mutta se puuideasi tuntuu kyllä hieman brite force:lta, mikä tässä ei kyllä voi toimia. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että kynä ja paperi ovat kovaa valuuttaa tässä tehtävässä. Ainakin voi laskea jotain pienempiä vastaavia ongelmia läpi (vaikka 1^2,...,5^2) ja yrittää keksiä jotain ratkaisualgoritmia. Tosin tällaisen konstruktiivisen todistuksen sijaan voi myös miettiä saisiko sen olemassaolon todistettua jotenkin muuten.

        Mielestäni taas puuidea voisi toimia, kun kerran siihen käytetään best-first-etsintää, jolloin ensiksi tutkitaan lupaavimmat vaihtoehdot. Onhan se tietyllä tapaa brute forcea, mutta sen ei pitäisi kestää tolkuttoman kauan. Jos osaisin koodata, niin voisin kokeilla tuota.


      • tutkija-x
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Mielestäni taas puuidea voisi toimia, kun kerran siihen käytetään best-first-etsintää, jolloin ensiksi tutkitaan lupaavimmat vaihtoehdot. Onhan se tietyllä tapaa brute forcea, mutta sen ei pitäisi kestää tolkuttoman kauan. Jos osaisin koodata, niin voisin kokeilla tuota.

        Tarkoitatko best-first-haulla jotain A*-algoritmin variaatiota?

        http://en.wikipedia.org/wiki/A*_search_algorithm

        Minkälaista heuristiikkaa ajattelit? Eli mikä on "lupaava" vaihtoehto? Ei sitä puuta tarvitse tuossa haussa muodostaa, pelkkä rekursio riittää. Tuo voi toimiakin, jos mahdollisia ratkaisuja on huomattavasti enemmän kuin yksi. Jos niitä on vain vähän, redusoituu tuo käytännössä brute-forceksi.


      • tutkijamatemaatikko
        tutkija-x kirjoitti:

        Tarkoitatko best-first-haulla jotain A*-algoritmin variaatiota?

        http://en.wikipedia.org/wiki/A*_search_algorithm

        Minkälaista heuristiikkaa ajattelit? Eli mikä on "lupaava" vaihtoehto? Ei sitä puuta tarvitse tuossa haussa muodostaa, pelkkä rekursio riittää. Tuo voi toimiakin, jos mahdollisia ratkaisuja on huomattavasti enemmän kuin yksi. Jos niitä on vain vähän, redusoituu tuo käytännössä brute-forceksi.

        Näyttäisi tuo A* olevan jotain sellaista, jota haen. Sanotaan taulukon ruutua vapaaksi, jos siihen ei ole laitettu numeroa. Tällöin vapaiden ruutujen määrä löydettyjen neliölukujen määrä voisi olla toimiva heuristiikka.


      • tutkija-x
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Näyttäisi tuo A* olevan jotain sellaista, jota haen. Sanotaan taulukon ruutua vapaaksi, jos siihen ei ole laitettu numeroa. Tällöin vapaiden ruutujen määrä löydettyjen neliölukujen määrä voisi olla toimiva heuristiikka.

        Veikkaan, että tuollaisella heuristiikalla menetelmä on käytännössä brute-force eikä anna käytännössä vastausta koskaan. Lieneekö tuo heuristiikka edes validi?

        Jos paikkoja on vaan 121 ja mahdutettavia merkkejä on 358, niin se on se päällekkäisyys mikä tässä dominoi. Itse asiassa poistamalla ne neliöt jotka ovat etu- tai takaperin sisällytettynä suurempiin neliöihin, saadaan merkkien määrä vähennettyä 312:een. Tämänkin jälkeen päällekkäisyyksiä pitää olla 191, eli huomattava osa luvuista on osana jopa kolmea neliötä.

        Päällekkäisyyksiä voisi ehkä käyttää etsinnässä jotenkin näin:

        - Muodostetaan (tai kuvitellaan) graafi, jossa kunkin neliön numeroista on kaaret samoihin numeroihin muissa neliöissä. Nämä kuvaavat siis mahdollisia päällekkäisyyksiä numeroissa.
        - Kaaria poistamalla voidaan päästä sellaiseen tilanteeseen, että päällekkäisyydet voidaan toteuttaa kahdessa dimensiossa (jolloin graafi on "validi"). Koska päällekkäisyyksiä pitää joka tapauksessa olla paljon, ei annetulla graafilla liene mahdollisia asetteluja kovin paljoa. Onhan kaaria oltava ainakin 191.
        - Näistä valideista graafeista pitää valita sellanen, jonka realisaatio mahtuu 11x11-ruudukkoon.

        Tämän ongelman ratkaiseminen A*-haulla voisi olla ehkä realistisempi kuin suoraviivainen lukujen peräkkäinen asettelu gridiin. Haasteena tässä on ainakin keksiä nopea algoritmi graafin määräävän 2d-asettelun muodostamiseen ja/tai validiuden tarkistamiseen.


      • aapeli.
        tutkijamatemaatikko kirjoitti:

        Näyttäisi tuo A* olevan jotain sellaista, jota haen. Sanotaan taulukon ruutua vapaaksi, jos siihen ei ole laitettu numeroa. Tällöin vapaiden ruutujen määrä löydettyjen neliölukujen määrä voisi olla toimiva heuristiikka.

        Kokeilin nopeasti ihan simppelia rekursiivistä bruteforce menetelmää joka lätkii lukuja järjestyksessä alkaen 10000 sitten 9801 jne. Nopeasti löytyy 39.. 40.. lukua ja hetken ruksuteltuaan 41 lukua on saanut sopimaan, eli lukuun 3600 asti, mutta sitten näyttäisi hidastuvan kuin seinään.


      • aapeli.
        aapeli. kirjoitti:

        Kokeilin nopeasti ihan simppelia rekursiivistä bruteforce menetelmää joka lätkii lukuja järjestyksessä alkaen 10000 sitten 9801 jne. Nopeasti löytyy 39.. 40.. lukua ja hetken ruksuteltuaan 41 lukua on saanut sopimaan, eli lukuun 3600 asti, mutta sitten näyttäisi hidastuvan kuin seinään.

        Tai siis 41. eli 3600 oli luku jota ei enää saatu sopimaan (melko lyhyessä ajassa). silloin näytti tältä:

        1 0 0 0 0 9 8 0 1 9 8
        8 6 4 9 6 4 2 7 6 0 8
        1 7 5 0 6 0 8 1 7 2 3
        0 9 4 4 7 9 1 7 6 5 6
        0 2 7 5 3 2 4 7 8 6 5
        6 1 6 9 9 4 2 0 8 4 6
        2 9 0 2 6 5 4 5 9 0 1
        4 4 8 9 7 6 2 6 6 0 2
        1 8 4 7 9 2 3 5 2 9 7
        x 1 6 7 4 5 3 8 4 4 3
        x 5 0 4 1 4 0 9 6 9 3


      • ongelmanmiettijä
        aapeli. kirjoitti:

        Tai siis 41. eli 3600 oli luku jota ei enää saatu sopimaan (melko lyhyessä ajassa). silloin näytti tältä:

        1 0 0 0 0 9 8 0 1 9 8
        8 6 4 9 6 4 2 7 6 0 8
        1 7 5 0 6 0 8 1 7 2 3
        0 9 4 4 7 9 1 7 6 5 6
        0 2 7 5 3 2 4 7 8 6 5
        6 1 6 9 9 4 2 0 8 4 6
        2 9 0 2 6 5 4 5 9 0 1
        4 4 8 9 7 6 2 6 6 0 2
        1 8 4 7 9 2 3 5 2 9 7
        x 1 6 7 4 5 3 8 4 4 3
        x 5 0 4 1 4 0 9 6 9 3

        Tuollainen rekursio voi kestää aika kauan. Olisikohan olemassa mitään tapaa, jolla rekursiota voisi ohjata etsimään ratkaisua? Esimerkiksi jos ruudukkoon on täytetty n numeroa ja on löydetty neliöt m^2, (m 1)^2,...,100^2 ja n sekä m toteuttavat jotain ehtoja, niin ratkaisua ei voi löytyä. Tuo pakkaussuhde 358/121 voisi ehkä jotenkin auttaa tähän, mutta en keksi miten.


      • Brutalix
        ongelmanmiettijä kirjoitti:

        Tuollainen rekursio voi kestää aika kauan. Olisikohan olemassa mitään tapaa, jolla rekursiota voisi ohjata etsimään ratkaisua? Esimerkiksi jos ruudukkoon on täytetty n numeroa ja on löydetty neliöt m^2, (m 1)^2,...,100^2 ja n sekä m toteuttavat jotain ehtoja, niin ratkaisua ei voi löytyä. Tuo pakkaussuhde 358/121 voisi ehkä jotenkin auttaa tähän, mutta en keksi miten.

        Pakkaussuhde on muuten 312/121 ~ 2.6, kun poistetaan ne luvut jotka sisältyvät suoraan tai kääntäen muihin (kuten jo aikaisemmin mainittiin). Lukuja jää 81 kpl eli nämä:

        121 196 256 289 361 484 529 576 676 729 784 841 961 1024 1156 1225 1296 1369 1444 1521 1600 1681 1764 1849 1936 2025 2116 2209 2304 2401 2500 2601 2704 2809 2916 3025 3136 3249 3364 3481 3600 3721 3844 3969 4096 4225 4356 4489 4624 4761 4900 5041 5184 5329 5476 5625 5776 5929 6084 6241 6400 6561 6724 6889 7056 7225 7396 7569 7744 7921 8100 8281 8464 8649 8836 9025 9216 9409 9604 9801 10000

        Poistetut:
        1 4 9 16 25 36 49 64 81 100 144 169 225 324 400 441 625 900 1089


      • tutkija-x
        ongelmanmiettijä kirjoitti:

        Tuollainen rekursio voi kestää aika kauan. Olisikohan olemassa mitään tapaa, jolla rekursiota voisi ohjata etsimään ratkaisua? Esimerkiksi jos ruudukkoon on täytetty n numeroa ja on löydetty neliöt m^2, (m 1)^2,...,100^2 ja n sekä m toteuttavat jotain ehtoja, niin ratkaisua ei voi löytyä. Tuo pakkaussuhde 358/121 voisi ehkä jotenkin auttaa tähän, mutta en keksi miten.

        Niin siis se pakkaussuhde 312/121 kertoo, että jokaisen ruudun läpi kulkee keskimäärin 2.6 eri lukua. Siispä ehkäpä kannattaisi koittaa keskittyä näihin päällekkäisyysrelaatioihin lukujen paikkojen suoran etsimisen sijaan (kuten ylempänä ehdotetussa algoritmissa).

        Vaikea kuvitella, että olisi jotain ehtoja n:lle ja m:lle tuossa mainitsemassasi mielessä, koska samoilla n,m voi olla aina ratkaisuja tai ei. Vaikka ruudukko olisi täynnä, niin koska pakkaussuhde on 2.6, se ei takaa etteivät kaikki loput neliöt silti menisi ruudukkkoon.


      • aapeli.
        tutkija-x kirjoitti:

        Niin siis se pakkaussuhde 312/121 kertoo, että jokaisen ruudun läpi kulkee keskimäärin 2.6 eri lukua. Siispä ehkäpä kannattaisi koittaa keskittyä näihin päällekkäisyysrelaatioihin lukujen paikkojen suoran etsimisen sijaan (kuten ylempänä ehdotetussa algoritmissa).

        Vaikea kuvitella, että olisi jotain ehtoja n:lle ja m:lle tuossa mainitsemassasi mielessä, koska samoilla n,m voi olla aina ratkaisuja tai ei. Vaikka ruudukko olisi täynnä, niin koska pakkaussuhde on 2.6, se ei takaa etteivät kaikki loput neliöt silti menisi ruudukkkoon.

        Pitäisi varmaan lätkiä noita numeroita jotenkin fiksummassa järjestyksessä kuin tuossa mun kokeilussa rivi riviltä ja sarake sarakkeelta, alkaen numerosta 10000, 9801 jne. Tuon 2.6 suhteen saavuttaminen ylipäätään näyttäisi olevan heti alkuunsa hankalaa. Vaikka siis laittaisi suhteen rekursion jatkumisen ehdoksi. Ehkä jotenkin järjestämällä lätkittävät numerot sen mukaan kuinka niissä on yhteisiä numeroita eli mahdollisimman hyvät mahdollisuudet risteymiin.


      • aapeli.
        aapeli. kirjoitti:

        Pitäisi varmaan lätkiä noita numeroita jotenkin fiksummassa järjestyksessä kuin tuossa mun kokeilussa rivi riviltä ja sarake sarakkeelta, alkaen numerosta 10000, 9801 jne. Tuon 2.6 suhteen saavuttaminen ylipäätään näyttäisi olevan heti alkuunsa hankalaa. Vaikka siis laittaisi suhteen rekursion jatkumisen ehdoksi. Ehkä jotenkin järjestämällä lätkittävät numerot sen mukaan kuinka niissä on yhteisiä numeroita eli mahdollisimman hyvät mahdollisuudet risteymiin.

        Jonkilainen ideanpoikanen että jos ei olisikaan kiinteäsi rajoitettu (11x11) ruudukko, vaan ensimmäinen neliö lätkäistäisiin nollakoordinaattiin ja seuraavat neliöt jollakin menetelmällä spiraalisti laajeten. 11x11 raja muodostuisi dynaamisesti senmukaan kuinka kauas neliöitä on jo aseteltu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe