Jonsered GR36-raivuriin ilmaantui syksyllä yhtäkkinen ongelma, kun tyhjäkäynti katosi kokonaan ja kone kävi vain kaasun kanssa, silloinkin selvästi laihalla kun ulvoi aivan mahdottomilla kierroksilla. Tyhjäkäyntiruuvista rikastamalla sai käymään, mutta kaasuttaessa heti sammui. Arvelin kaasuttimen tukkeutuneen ja puhdistin sen. Samalla puhdistin ilmansuodattimen ja vaihdoin tulpan. Nyt tyhjäkäynti ja täyden kaasun kierrokset palasivat normaaleiksi, mutta kiihdytyksessä edelleen on epäröintiä ja saattaa sammua. Tyhjäkäynnin pieni rikastaminen ei auta asiaan.
Missähän lienee vika? Bensa ainakin on jo vanhaa, johtuisiko siitä tuo epäröinti? Kaasuttimen kalvot varmaan kannattaisi nyt 8 vuoden jälkeen jo uusia, vai?
Kiitos ajatuksistanne.
P.S. Mikä tehtävä niillä kaasuttimen kalvoilla olikaan? Toinen pumppaa bensaa ja toinen...?
Raivuri ei kiihdy, vika?
12
2425
Vastaukset
- veikkaus
Veikkaan just tota bensaa.
Kaveri osti kerran sahan ja sai liikkestä mukaan bensaa joka ei "savuta". Ei muuten savuttanutkaan ainakaan raivurissa, ei lähtenyt uusi saha käymään. - Metsuri Matti
Puhdista vanha bensa pois,säädä työkäynti sillätavalla että vedä kaasu aivan täysille ja säädä H suuttimella käynti niin jotta näet varressa olevan kirjoituksen ehjänä ei niin että varsi tärisee että kirjoitus on epäselvä silloin bensan saanti on niukka jolloin kiihtyvys on huono eikä ole sitkeyttä,on vain älytön määrä kierroksia jolla ei mitään tee.
- ohje!
Hatun nosto sinulle Metsuri Matti. Paras ohje pitkästä aikaa. Siitä huomaa, että toiset hankkivat leipänsä oikeissa töissä.
Terveisin tästä neljän seinän sisältä. - ohje
Ei todellakaan kannata luottaa mihinkään tekstin näkemis juttuihin. H-suuttimen oikea säätö on se, kun kone ei huuda aivan suoraa tasaista huutoa vaan käy hieman "nelistäen" . HIeman vaikea selittää näin tekstin välityksellä eikä varmaankaan auta paljoa amatöörejä. Jos ei osaa itse säätää sahaa, niin kannattaa säädättää jossain huoltoliikkeessä tai tutulla joka todella osaa homman. Näin vältyt ehkä isommilta vaurioilta.
- J.M.
ohje kirjoitti:
Ei todellakaan kannata luottaa mihinkään tekstin näkemis juttuihin. H-suuttimen oikea säätö on se, kun kone ei huuda aivan suoraa tasaista huutoa vaan käy hieman "nelistäen" . HIeman vaikea selittää näin tekstin välityksellä eikä varmaankaan auta paljoa amatöörejä. Jos ei osaa itse säätää sahaa, niin kannattaa säädättää jossain huoltoliikkeessä tai tutulla joka todella osaa homman. Näin vältyt ehkä isommilta vaurioilta.
Kiitos kommenteista. Täytyisi varmaan joskus säätää kaasutin asiantuntijan läsnä ollessa että kerran pääsisi kuulemaan, millainen se sopiva "nelistävä ääni" on. Kun ei kerran ole kierroslukumittaria, niin tähän asti on ollut pakko perustaa säätäminen sellaisiin asioihin kuin savun määrään, käynnin raskauteen ja kiihtyvyyteen ja korvakuulolta etsiä se hieman nelistäen käyvä kohta täydellä kaasulla. Olen yrittänyt varoa säätämistä liian laihalle, se kun on vakavampaa kuin hieman rikkaalla käynti. Kaasarin säätö korvakuulolta taitaa olla niitä asioita, joita ei opi kunnolla pelkästään korjausoppaita lukemalla.
- ohje!
ohje kirjoitti:
Ei todellakaan kannata luottaa mihinkään tekstin näkemis juttuihin. H-suuttimen oikea säätö on se, kun kone ei huuda aivan suoraa tasaista huutoa vaan käy hieman "nelistäen" . HIeman vaikea selittää näin tekstin välityksellä eikä varmaankaan auta paljoa amatöörejä. Jos ei osaa itse säätää sahaa, niin kannattaa säädättää jossain huoltoliikkeessä tai tutulla joka todella osaa homman. Näin vältyt ehkä isommilta vaurioilta.
Hyvän ohjeen ja milteipä samanlaisen kirjoitit. Metsuri Matti osasi vain tuon "nelistämisen" vaikutuksen kuvailla värikkäämmin. Tuo nelistäminen on maallikon vaikeampi käsittää kun on kysessä pärisevä raivaussaha, mutta varren tekstien terävyyden huomaa jokainen. Ainakin ne jotka ovat hypistelleet ko. laitetta.
Minun turinoista ei taida olla apua kenellekkään joten Heippati hei.
- Metsuri Matti
Saitko raivurisi pelamaan?Jos et niin annan lisää ohjeita.
- partner 340
käy varmaan samat ohjeet. Mitkä olivatkaan ne kaasarin perussäädöt? Aikalailla sama vika vanhassa sahassa. Eikä oo enää käyttöohjekirjoja.
- J.M.
Kaikki nuo alussa mainitut toimenpiteet ovat auttaneet jonkin verran, mutta entiselleen käynti ei ole palannut. Tuore bensakaan ei tuonut helpotusta. Tyhjäkäyntikierrokset aaltoilee, koneen asento vaikuttaa paljon kierroksiin ja sitä huonommin käy, mitä vähemmän bensaa on tankissa. Tyhjäkäyntisuutin on nyt perussäädössä, koska aaltoilevan käynnin takia optimisäätöä on vaikea löytää.
Taidan yrittää puhdistaa kaasarin vielä, jos sinne lie jäänyt vielä tukoksia. Varmuuden vuoksi ajattelin vaihtaa kaasuttimeen kalvot sekä bensansuodattimen. Avuliaita ajatuksia otetaan edelleen vastaan.
- J.M.
Käyntiongelmien alkuperä oli hieman hankala selvittää, mutta löytyihän se vikapaikka. Kaasuttimen ja moottorilohkon välillä on kumiputki, jossa oli pieni murtuma moottorin päässä. Tuo tuskin havaittava halkeama aiheutti pientä imuvuotoa, laihensi seosta ja heikensi koneen imua.
Ongelmaa etsiessä tuli vaihdettua kaasuttimen kalvot ja tiivisteet sekä bensansuodatin, noiden aiemmin jo lueteltujen tulpan uusinnan ja ilmansuodattimen putsauksen lisäksi. Suurimmassa epätoivossa avasin äänenvaimentimenkin ja puhdistin sen. Ompahan kone nyt käyty tavallista tarkemmin läpi. - hiertää79
Jonsered GR36-raivuriin ilmaantui ihme ongelma meinaan kipinä kadoksissa kokeiltu 2:della eri tulpalla ja molemmissa kipinä hukassa missä vika ?
- pitkä vieteri
Tuo sahan malli ei sano minulle mitään. Mutta tarkista sammutuskytkin sieltä
kädensijalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986888- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001064Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251944- 41929