Raivuri ei kiihdy, vika?

J.M.

Jonsered GR36-raivuriin ilmaantui syksyllä yhtäkkinen ongelma, kun tyhjäkäynti katosi kokonaan ja kone kävi vain kaasun kanssa, silloinkin selvästi laihalla kun ulvoi aivan mahdottomilla kierroksilla. Tyhjäkäyntiruuvista rikastamalla sai käymään, mutta kaasuttaessa heti sammui. Arvelin kaasuttimen tukkeutuneen ja puhdistin sen. Samalla puhdistin ilmansuodattimen ja vaihdoin tulpan. Nyt tyhjäkäynti ja täyden kaasun kierrokset palasivat normaaleiksi, mutta kiihdytyksessä edelleen on epäröintiä ja saattaa sammua. Tyhjäkäynnin pieni rikastaminen ei auta asiaan.

Missähän lienee vika? Bensa ainakin on jo vanhaa, johtuisiko siitä tuo epäröinti? Kaasuttimen kalvot varmaan kannattaisi nyt 8 vuoden jälkeen jo uusia, vai?

Kiitos ajatuksistanne.

P.S. Mikä tehtävä niillä kaasuttimen kalvoilla olikaan? Toinen pumppaa bensaa ja toinen...?

12

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikkaus

      Veikkaan just tota bensaa.
      Kaveri osti kerran sahan ja sai liikkestä mukaan bensaa joka ei "savuta". Ei muuten savuttanutkaan ainakaan raivurissa, ei lähtenyt uusi saha käymään.

    • Metsuri Matti

      Puhdista vanha bensa pois,säädä työkäynti sillätavalla että vedä kaasu aivan täysille ja säädä H suuttimella käynti niin jotta näet varressa olevan kirjoituksen ehjänä ei niin että varsi tärisee että kirjoitus on epäselvä silloin bensan saanti on niukka jolloin kiihtyvys on huono eikä ole sitkeyttä,on vain älytön määrä kierroksia jolla ei mitään tee.

      • ohje!

        Hatun nosto sinulle Metsuri Matti. Paras ohje pitkästä aikaa. Siitä huomaa, että toiset hankkivat leipänsä oikeissa töissä.
        Terveisin tästä neljän seinän sisältä.


      • ohje

        Ei todellakaan kannata luottaa mihinkään tekstin näkemis juttuihin. H-suuttimen oikea säätö on se, kun kone ei huuda aivan suoraa tasaista huutoa vaan käy hieman "nelistäen" . HIeman vaikea selittää näin tekstin välityksellä eikä varmaankaan auta paljoa amatöörejä. Jos ei osaa itse säätää sahaa, niin kannattaa säädättää jossain huoltoliikkeessä tai tutulla joka todella osaa homman. Näin vältyt ehkä isommilta vaurioilta.


      • J.M.
        ohje kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata luottaa mihinkään tekstin näkemis juttuihin. H-suuttimen oikea säätö on se, kun kone ei huuda aivan suoraa tasaista huutoa vaan käy hieman "nelistäen" . HIeman vaikea selittää näin tekstin välityksellä eikä varmaankaan auta paljoa amatöörejä. Jos ei osaa itse säätää sahaa, niin kannattaa säädättää jossain huoltoliikkeessä tai tutulla joka todella osaa homman. Näin vältyt ehkä isommilta vaurioilta.

        Kiitos kommenteista. Täytyisi varmaan joskus säätää kaasutin asiantuntijan läsnä ollessa että kerran pääsisi kuulemaan, millainen se sopiva "nelistävä ääni" on. Kun ei kerran ole kierroslukumittaria, niin tähän asti on ollut pakko perustaa säätäminen sellaisiin asioihin kuin savun määrään, käynnin raskauteen ja kiihtyvyyteen ja korvakuulolta etsiä se hieman nelistäen käyvä kohta täydellä kaasulla. Olen yrittänyt varoa säätämistä liian laihalle, se kun on vakavampaa kuin hieman rikkaalla käynti. Kaasarin säätö korvakuulolta taitaa olla niitä asioita, joita ei opi kunnolla pelkästään korjausoppaita lukemalla.


      • ohje!
        ohje kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata luottaa mihinkään tekstin näkemis juttuihin. H-suuttimen oikea säätö on se, kun kone ei huuda aivan suoraa tasaista huutoa vaan käy hieman "nelistäen" . HIeman vaikea selittää näin tekstin välityksellä eikä varmaankaan auta paljoa amatöörejä. Jos ei osaa itse säätää sahaa, niin kannattaa säädättää jossain huoltoliikkeessä tai tutulla joka todella osaa homman. Näin vältyt ehkä isommilta vaurioilta.

        Hyvän ohjeen ja milteipä samanlaisen kirjoitit. Metsuri Matti osasi vain tuon "nelistämisen" vaikutuksen kuvailla värikkäämmin. Tuo nelistäminen on maallikon vaikeampi käsittää kun on kysessä pärisevä raivaussaha, mutta varren tekstien terävyyden huomaa jokainen. Ainakin ne jotka ovat hypistelleet ko. laitetta.
        Minun turinoista ei taida olla apua kenellekkään joten Heippati hei.


    • Metsuri Matti

      Saitko raivurisi pelamaan?Jos et niin annan lisää ohjeita.

      • partner 340

        käy varmaan samat ohjeet. Mitkä olivatkaan ne kaasarin perussäädöt? Aikalailla sama vika vanhassa sahassa. Eikä oo enää käyttöohjekirjoja.


      • J.M.

        Kaikki nuo alussa mainitut toimenpiteet ovat auttaneet jonkin verran, mutta entiselleen käynti ei ole palannut. Tuore bensakaan ei tuonut helpotusta. Tyhjäkäyntikierrokset aaltoilee, koneen asento vaikuttaa paljon kierroksiin ja sitä huonommin käy, mitä vähemmän bensaa on tankissa. Tyhjäkäyntisuutin on nyt perussäädössä, koska aaltoilevan käynnin takia optimisäätöä on vaikea löytää.

        Taidan yrittää puhdistaa kaasarin vielä, jos sinne lie jäänyt vielä tukoksia. Varmuuden vuoksi ajattelin vaihtaa kaasuttimeen kalvot sekä bensansuodattimen. Avuliaita ajatuksia otetaan edelleen vastaan.


    • J.M.

      Käyntiongelmien alkuperä oli hieman hankala selvittää, mutta löytyihän se vikapaikka. Kaasuttimen ja moottorilohkon välillä on kumiputki, jossa oli pieni murtuma moottorin päässä. Tuo tuskin havaittava halkeama aiheutti pientä imuvuotoa, laihensi seosta ja heikensi koneen imua.

      Ongelmaa etsiessä tuli vaihdettua kaasuttimen kalvot ja tiivisteet sekä bensansuodatin, noiden aiemmin jo lueteltujen tulpan uusinnan ja ilmansuodattimen putsauksen lisäksi. Suurimmassa epätoivossa avasin äänenvaimentimenkin ja puhdistin sen. Ompahan kone nyt käyty tavallista tarkemmin läpi.

    • hiertää79

      Jonsered GR36-raivuriin ilmaantui ihme ongelma meinaan kipinä kadoksissa kokeiltu 2:della eri tulpalla ja molemmissa kipinä hukassa missä vika ?

    • pitkä vieteri

      Tuo sahan malli ei sano minulle mitään. Mutta tarkista sammutuskytkin sieltä
      kädensijalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6888
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe