Apua uuden kameran hankintaan?

Sitä oikeaa etsivä

Eli tarvitsen uuden kameran mutten oo ihan varma mikä olis hyvä. Meidän perheellä on canonin järkkäri mut se on mielestäni liian painava, vie liikaa tilaa ja on liian hidas otettavaksi esille nopeita tilanteita varten. Tykkään kuvata maisemia, eläimiä ja ötököitä joten terävyyttä ja zoomia sekä mah. luonnolliset värit olis mukavia ja hämärä/yökuvaus, meidän järkkärillä ei järkeviä yökuvia saa otettua melkeinpä ollenkaan. Inhoan myös "vesivärimaalaus"kuvia. Olisiko ehdotuksia mikä olisi sopiva? pikseleitten kanssa oon tällä hetkellä ihan sekaisin, millanen pikselimäärä ois hyvä?

37

2494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • – 10 mpix

      – erinomainen valovoima
      – kuvanvakain
      – hyvä laajakulma (24/35 mm)
      – RAW
      – kohteentunnistus
      – kääntyvä amoled-näyttö

    • järkkärit jyrää

      Jos olet tyytymätön järkkärin yökuvausvalmiuksiin niin vielä tyytymättömämpi tulet olemaan superzuumeihin ja pokkareihin tässä suhteessa. Järkkäri on hämärässä paras kamera, kunhan sitä osaa käyttää. Automatiikasta ei tietenkään välttämättä ole hämärässä paljon apua vaan käytetään manuaaliasetuksia.

      • tyhmyys jyrää--

        Luultavasti aloittaja on niitä jotka kuvaa yöllä maisemia käsivaralta salama päällä...


      • kai väärin

        aloittajan kysymyksen
        —hän siis kuvaa käsivaralta kynttilnänvalossa yli 30 sek valotuajoilla ja siksi järkkäri ei käy
        Tarvitaan valovoimaa vähintään tuon Samsungin verran eli f/1,8. Tuollaista ei järkevällä hinnalla järkkäreistä löydy.
        Kaltaistesi tyhmän neuvoista ei hämärässä ole paljon apua


      • tyhmähkö
        kai väärin kirjoitti:

        aloittajan kysymyksen
        —hän siis kuvaa käsivaralta kynttilnänvalossa yli 30 sek valotuajoilla ja siksi järkkäri ei käy
        Tarvitaan valovoimaa vähintään tuon Samsungin verran eli f/1,8. Tuollaista ei järkevällä hinnalla järkkäreistä löydy.
        Kaltaistesi tyhmän neuvoista ei hämärässä ole paljon apua

        Nifty fifty huntilla ja laajempaa tai valovoimaisempaa löytyy sitten tuolta 300-400 haitarista. Mielestäni vallan järkevä hinta.


      • uyvv
        tyhmyys jyrää-- kirjoitti:

        Luultavasti aloittaja on niitä jotka kuvaa yöllä maisemia käsivaralta salama päällä...

        Älkää jyrätkö digipokkareita sillä niillä on hyvä aloittaa harrastus ja kameran toimintojen opetteleminen ja perusteiden ymmärtäminen ja ne ovat paljon halvempia kuin monimutkaiset järkkärit.

        Ja niillä saa myös kunnon yökuvia.

        Kaikista suurin tekijä hyvän kuvan saamisessa on kuvaaja, eli perusteiden ymmärtäminen ja tietäminen ja varusteiden rajoitteiden ja mahdollisuuksien ymmärtäminen ja vasta sen jälkeen tulevat varusteet.

        Kun aloittelijalle lyö muutaman tonnin kameran kouraan, niin ei se kuva siitä parane.


    • joku tuntematon

      kuvauksille riittää 3 pikseliä. jos et nyt monen metrin suurennoksia aijjo tehä.

      • :O)

        3 pikseliä o melko vähä


    • afasdfasdf

      Et kertonut paljonko fyrkaa on käytössä. Jos rahat riittää niin Canonin G-sarja on (ainakin minun mielestäni) varsin laadukas.

    • Järkkäri paras vaihtoehto yökuvauksiin. Kaikissa pokkareissakin on jo 12 milj. pikseliä, ei se niin tärkeää ole. Canon EOS 5D Mark II siinä hyvä kamera (rungon saa n. 1900€:lla). Pikku pokkareissa on niin pieni kenno, että ei niillä saa kunnon kuvia, kuin hyvissä olosuhteissa, jos silloinkaan. Rakeisuus näkyy niin voimakkaasti, jos vähän isompana katselee. Pikku digikamerat ovat vielä kehitysvaiheessa.

    • HF

      Mene Rajala Pro Shopiin. www.rajala.fi
      Siellä ammattilainen varmasti löytää sinulle oikean kameran. Ei ole halvin paikka
      mutta ostan mieluummin oikeasti ammattitaitoiselta myyjältä hieman kalliimmalla kuin
      Gigantista tai Anttilasta myyjältä joka sanoo "tää on varmaan ihan hyvä sulle".

      • kamerasta

        minä ostin Sony järkkärin ja muuta roinaa laukku niin sain sen paljon halvemmalla kun saman läjän olisin saanu verkkokaupasta, ja lisäksi palvelu oli hyvää eikä ollu fiilis et "oliks viel muuta tyhmää kysyttävää, olis vähä jonoooo....?" niinkun jossain muussa myymälässä on ollut.


    • tomaattimies

      tuommoinen 5megapikseliä riittää lähespä kaikkeen mahdolliseen kuvaukseen.
      hämärässä ne uudet "tavalliset digikamerat" on ongelmissa pikselihehkutuksensa vuoksi.

      ilman tukea on hämärässä ihan turha yrittää ottaa kuvia. riittää, jos pistää kameran itselaukaisimella kiven päälle, niin jopas alkaa onnistumaan paremmin.

      jotkut "tavallisetkin" kamerat ottavat hiukan paremmin kuvia hämärässä, kuin toiset. nuo digikameroiden etulevyissä lukevat luvut valovoimasta ja ja muut tekstit on sellaisia, ettei niitä voi keskenään edes verrata. siihen todelliseen hämäräkuvauksen toimivuuteen niitä kameroita pitää verrata ihan kuvaamalla verrattavilla kameroilla vertailutilanteessa ja arvioimalla samassa paikassa samaan aikaan otettuja otoksia keskenään.

      et maininnut, minkä kokoista murikkaa voisit mukanasi kantaa, mutta onhan se selvää, ettei sitä järkkäriä jaksa aina raahata mukanaan. taskukokoinen kamera on siitä kiva, että se kulkee mukana ilman, että KAIKKI huomaa harrastavasi valokuvausta.

      minulla on myytävänä fujifilm F100fd huutonetissä. se oli mikrobitin vertailun kameroista hämäräkuvauksen osalta etevin ja kulkee taskussa mukana. helppo ja nopea käyttää, niinkuin mukana kuljetettavan kameran tulee ollakin... linnut ja elukat ehtii karkuun, jos kameran käynnistymisessä/säädöissä menee kovin pitkään. 5xoptinen zoom.

    • SWeniori kuvaaja

      Hei !
      Tutustu Olympus PEN E-PL1 kameran ominaisuuksiin, hankkisin jos olisi tarvetta tällä hetkellä.

    • Marienhof

      Canon Powershot SX210 IS

      Pienikokoinen ja helppo pitää aina mukana
      Hinta noin 350 euroa

    • onnea etsintään

      Joissakin aikakauslehdissä, kuten Tekniikan Maailmassa, MikroBitissä ja luultavasti myös jossain Kamera-lehdessä, on vuoden sisällä useitakin kameravertailuja, laidasta laitaan. Näitä voi taas kätevästi kirjastosta lainata ja kysyä, saisko vaikka viimeisen vuoden lehdet kattoa (jos ovat varastoon laittaneet). Jos löydät hyvän tai hyviä, niin muakin kiinnostaisi kuulla, mitä olet löytänyt : )

      • mie täältä

        Olenpa ollut aika pettynyt TM:n ja MB:n kamera"vertailuihin". Ei niistä loppujen lopuksi paljoa kostu. Onneksi on internet ja itse olen tykästynyt http://www.dpreview.com/ vertailuihin. Puolueettomia ja tasapainoisia tuntuvat olevan.


      • mie täältä kirjoitti:

        Olenpa ollut aika pettynyt TM:n ja MB:n kamera"vertailuihin". Ei niistä loppujen lopuksi paljoa kostu. Onneksi on internet ja itse olen tykästynyt http://www.dpreview.com/ vertailuihin. Puolueettomia ja tasapainoisia tuntuvat olevan.

        Ei se megapikselien määrä vaan objektiivien laatu.

        Canon EF 50mm f/1.8 II tuon saisi 109 eurolla kun joku mainitsi ettei saisi tuolla valovoimalla järkevään hintaan.

        Ja tuohon kun kaittaa loittorenkaan niin onnistuu ötökkäkuvailutkin ja muut makrot. Toiseksi linssiksi joko laajakuva ja tele jos tarvetta.

        Yökuviin järkkäri on ehdoton jo kohinankin vuoksi, tosin nykyisin saa jo ihan järkeviä digikameroita mutta hinnatkin on jo melkein järkkärin hinnoissa.


    • Nero vaan

      Auttaa sinua, ja tässä sitä tulee.

      Noihin tarpeisiin osta Canon SX200 is, joko uudempi tai vanhempi malli. Tämä kamera on huippua, jos ammattimalleja ei oteta huomioon.

      Kameran LISÄKSI tulet Meikä tai jonkun muun Ammattilaisen opetettavaksi 1-2 päivän ajaksi.
      Hyvä kamera on aivan turha jos ei tajua kuvauksen ja kameran käyttöperusteita.
      Sen jälkeen tulee LUOVUUS jota joko sinulla on tai ei, mutta aina sen verran on että sen voi moninkertaistaa alkuperäisestä, hyvän opettajan johdolla.

      Tässä tämä Ole hyvä !

      • MH:lä

        Olen harrastaja, mutta kuvaan paljon ja kaikkea mahdollista. minulla on Canon SX200 is, noin vuosi sitten ostettu. Olen hyvin tyytyväinen siihen; se on näppärä ja helppokäyttöinen ja mikä terkeintä: sillä saa hyviä kuvia. Suosittelen myös.


    • tigiukko

      laitas kuules OLYMPUS SP-560 UZ.
      edullinen,,helpp käyttää,,,,jnee..

    • Mainoskuvaaja

      Canonin G10 on ammattitason kamera jota on usein myös verrattu Hasseen. Erona G10:n ja Hassen välillä on hinta. Hasse maksaa 50,000 euroa ja Canonin G10 550,00 euroa eli hintaero on sata kertainen. Itselläni ammattikuvaajana on myös Hasselblad H3D II 39 Mpx jota en aina jaksa raijata mukana tilannekuvauksissa joten olen tyytynyt G10:pin kuviin, joita kelpaa julkaista vaikka aikakausilehden kansikuvana. Huomioi että G10:nen painaa 350 grammaa, joten ei sekään ole "taskukamera" vaan kovan luokan työkalu jota ei kannata hankkia satunnaiseen näppäilyyn !

      • G10 ole juuri

        Ixusta kummempi. Isompi lohmu vaan raahata mukana.
        Jos kuvanlaatu kiinnostaa, niin laita järkkäri.


    • Matti Viikate
      • Jookosta ei

        joku Fujin kamera niin et tule pettymään.


    • MINÄKII OON MIELEISTÄ PITKÄÄN KATELLUNNA.
      UUSIA,NÄPPÄRIÄ MALLEJA VÄHÄV VÄLIÄ MARKKINOILLE TULLOO.

      NÄITÄ OON HARKINNUNNA:

      Sony Cyber-shot HX 5V....Samsung WB 650...Olympus SP-800 UZ.
      JA EIKUN NETISSÄ VERTAELEMMAAN!!!

      KERROHAN SITTEN MINKÄ VALIHIT!
      ...k mikko

      • PANASONIC LUMIX TZ10
        ...k mikko


    • harrastaja!!!

      http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=49758

      Ikinä ei ole ollut yhtä hyvää kameraa kun tuo on.
      Ainut kysymysmerkki on tietenkin tuo liikkuva objektiivi että miten kestää.


      Aikoinaan vastaavanlainen samsung hajosi.

      Tuo GPS toimii jopa sisällä jos on isot ikkunat (ainakin minun asunnossa)
      Muistikorttina käytän tätä ( Transcend 16GB Class 10 SDHC-muistikortti )

      Teräväpiirtovideota mahttuu kyseiseen korttiin 120min

      Paljon en ole vielä kuvaillut kun ulkona ei ole vielä oikein värejä.

    • Costia

      itellä mukana paikassa ko paikassa on ollut Panasonic Lumix DMC-FT1 joka toimii missä vain. viime lokakuussa norjassa vuonoilla kalastaessa sai suolavettä mut ei menoa haitannut. helvetin tarkkoja lähikuvia ja hyviä maisema kuvia, toimii hämärässä ja kirkkaassa..
      kameralla otettu myös hd tason videoo väsytys tilanteesta veden alla ja tietenkin suolaisessa vedessä.. kamera kestää yllättävän paljon.. suosittelen..

    • dfhdfhdfh

      Gigantista hyvä ja halpa. Niihän nää kaikki juntti Alanyan pakettimatkailijatkin tekee.

    • 20+20=35

      Panasonic Lumix DMC-LX3. Tässä on kamera toiveisiisi!

    • hp

      Se laittaa kohta jotain

      • HP

        pALJON 892:EEN, JOTTA PROJEKTIT ONNISTUUU!


      • Anonyymi
        HP kirjoitti:

        pALJON 892:EEN, JOTTA PROJEKTIT ONNISTUUU!

        Se on voittanut tesejä, ja siinä on erittäinhyvä kuvanlaatu. Se on myös järjestelmäkamera


      • hp
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on voittanut tesejä, ja siinä on erittäinhyvä kuvanlaatu. Se on myös järjestelmäkamera

        mitähän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1725
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1342
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      66
      1169
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1092
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      969
    7. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      947
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      24
      923
    9. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    10. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      809
    Aihe