Vieläkö muistelet? Meidän ikäpolvellamme se vielä oli?
Karttukeppiä, viisi tikkua laudalla ym. hauskaa, illalla väsyneenä sängyssä naurettiin ja lopulta uni voitti.
Ihana lapsuus!
30
341
Vastaukset
Olisi paljon sellaisia asioita joita pitäisi omille lapsille siirtää. Sellaisia kummallisuuksia kuin hevosella vedettävä haravakone, niittokone, rysky eli puimakone, kuinka vietiin viljaa myllyyn ja niistä jauhoista tehtiin puisessa saavissa leipätaikinaa. Uuni johon meni metrisiä halkoja, ei mitään klapeja. Pappatunturi, heh, se oli aitoa luomumaalaiselämää, josta nykyisin ei ole jäljellä kuin muistot Suomi-filmeissä. Nyt muistan, kun heiniä seivästettiin, laitettiin välillä aina tappi, etteivät painu yhteen kasaan ja kuivuvat paremmin.
Sisarenpoika kaupungista näki niitä ensi kerran ja sanoi: "Äiti katso, heinäpäiseitä !" Oltiin menossa johonkin sellaisella pikku pikkufiatilla.- keltainen amppari
kyllä en antaisi minäkään muistojani pois, niin rikkaita ja ihmisläheistä elämää silloin vietetiin.
Välitettiin ja rakastettiin toisia ihan eri tavalla kuin nykyään. Lapset leikki, vanhemmat touhusi ja se oli ihanaa kun joka viikko leivottiin tuoretta pullaa ja rieskaa.
Jos saisin päättää ja toivoa niin haluaisin palata ihanalle kuuskytluvulle ja lapsuuteen ja voin sen ainakin tehdä näin muistelemalla.
- viivi-amaldiina
lapsuus oli vauhdikasta menoa piilosilla, tikkulautaa, naruhyppelyä, tvistiä, ruutua, pesäpalloa, polttopalloo, mitä se se oli kun toiset seisoo viivalla taaempana ja yks heitti pallon katolle ja huusi jonkun nimen, huudettu jäi ottamaan pallon vastaan ja toiset pinko pakoon sen kuin kerkesi...en muista nimeä sille.
Kuin myös urheiltiin pituushyppyä, korkeutta,,, sen muistan ikäni mikä korkeus,,,, ym, ym,
Mutta näettekö nyky lasten näitä leikkivän, ei siis todellakaan, ei.
Kyllä nämä tekniikat on vienyt kaikki mennessään omiin huoneidensa nurkkiin, niin kuin meidätkin, välillä. - Äijä50+
oli niitä tikkuja kymmenen, mut joo tosi ihanaa perjantaisin perseet varoiksi paljaaksi, ruoskaa tuli varmuuden vuoksi koska muutakaan ei voinut todistaa. tosi Ihanaa, kaipuu iskee.
- viivi-amaldiina
minunki veljeni sai piisskaa jokus, ja ainakin silloin kun oli naapurinpoijan kanssa ottaneet meidän kanalasta kaikki kananmunat ja pusikosta viskoivat kulkeviin autoihin... selkään tuli et ropisi.
Mut ikävää jos ihan varmuuden vuoksi olet selkääsi saanut, se ei ole kivaa kenellekkään, olen pahoillani puolestasi. - keltainen amppari
muuta kuin että ihanaa kun muistitte. Tvisti, sen olin unohtanut mutta nyt muistin. Jos lapset nytkin sitä leikkisi niin hyvä olisi, kait me voisimme jollain lailla vaikuttaa asiaan että veisimme muistoja tähänkin päivään ja antaisimme lapsenlapsillemme näitä ihania muistoja.
- Äijä50+
keltainen amppari kirjoitti:
muuta kuin että ihanaa kun muistitte. Tvisti, sen olin unohtanut mutta nyt muistin. Jos lapset nytkin sitä leikkisi niin hyvä olisi, kait me voisimme jollain lailla vaikuttaa asiaan että veisimme muistoja tähänkin päivään ja antaisimme lapsenlapsillemme näitä ihania muistoja.
mä en itse ole omilleni jatkanut ruoskimisen perinnettä, mut jos sä olet sitä perinnettä jatkamassa niin onnea vaan.
- Äijä50+
viivi-amaldiina kirjoitti:
minunki veljeni sai piisskaa jokus, ja ainakin silloin kun oli naapurinpoijan kanssa ottaneet meidän kanalasta kaikki kananmunat ja pusikosta viskoivat kulkeviin autoihin... selkään tuli et ropisi.
Mut ikävää jos ihan varmuuden vuoksi olet selkääsi saanut, se ei ole kivaa kenellekkään, olen pahoillani puolestasi.Ehkä syystä saattoihan olla että mielessä ainakin kävi joku ilkurinen kepponen kuten kakaroilla on tapana, tai ainakin se että odottappas van kun tästä kasvan, koivuniemen herra tyrkkää jo koiranputkea.
Sitä hypittiin ja narunpyöritystä jossa erilaisea temppuja tehtiin, varmaan oltiinkin hyväkuntoisia silloin ja koulumatkat käveltiin osaksi, loput vei taksi. Kolikkoa seinään näpäytettiin vuorotellen ja sormilla mitattiin ylsikö rahasta toiseen, jos ylsi sen sai pitää. Sen ajan "uhkapeliä". Taisivat opet sen joskus kieltää, mitta viis me siitä. Muoria oli yhteen aikaan oikein muhkeat tekoturkiskintaat, minullakin oli oranssit, ja hiihtohousut kun olisi jo pitänyt saada farkut joisssa oli polvissa V-ommel ja levenevät lahkeet...voi muistoja on vaikka kuinka, ne ikävät jätän nyt pois.
- Äijä50+
firefox58 kirjoitti:
Sitä hypittiin ja narunpyöritystä jossa erilaisea temppuja tehtiin, varmaan oltiinkin hyväkuntoisia silloin ja koulumatkat käveltiin osaksi, loput vei taksi. Kolikkoa seinään näpäytettiin vuorotellen ja sormilla mitattiin ylsikö rahasta toiseen, jos ylsi sen sai pitää. Sen ajan "uhkapeliä". Taisivat opet sen joskus kieltää, mitta viis me siitä. Muoria oli yhteen aikaan oikein muhkeat tekoturkiskintaat, minullakin oli oranssit, ja hiihtohousut kun olisi jo pitänyt saada farkut joisssa oli polvissa V-ommel ja levenevät lahkeet...voi muistoja on vaikka kuinka, ne ikävät jätän nyt pois.
Ei kyllä meillä takseja ollut edes vuoroitellen, mun vuorottelu oli sitä etä joka toinen tolpanväli juostiin ja muuten vaan käppäiltiin.
- maalaistalon kakara
Eipä tule juuri muisteltua. Meillä ei varsinkaan kesällä juuri leikeille ollut aikaa, töitä joutui tekemään heti kun kynnelle kykeni. Olinkin ikionnellinen kun vajaa 15 vuotiaana pääsin muuttamaan pois, eikä tarvinnut enää orjana olla. Paremmat muistot on muilta vuosilta kuin lapsuudesta.
- viivi-amaldiina
hyvinki niin kyllä meillä illat sai mennä ihan omissa leikeissään, kuitenki.
- keltainen amppari
tänne näköjään tullut niitä ikäviäkin muisteloja. Joku on saanut selkään ja joku ei.
Siihen aikaan on saatu tukkapöllöä vielä mutta onnekseni voin sanoa etten saanut edes selkään.
Mutta en soimaa ketään, siihen aikaan piiskaa kai sai herkemmin kun oli pesueet suuremmat ja järjestys piti jotenkin säilyttää. En puolustele ketään, on myös toisinpäin. Kaikki riippuu siitä miten asiaa katsoo, toinen kestää toinen ei. Joku haluaa nähdä aivan hankalana ja pahana ja jopa siirtää sen kokemuksen toiselle. Ikävä kyllä.
Työtä piti tehdä kyllä, mutta olen siitä tällä hetkellä vaan kiitollinen. Minun vanhempieni on pitämyt vielä enemmän tehdä työtä.
Ruumiillinen liikunta on vain ihmiselle hyväksi. - Äijä50+
tänne näköjään tullut niitä ikäviäkin muisteloja. Joku on saanut selkään ja joku ei.
Siihen aikaan on saatu tukkapöllöä vielä mutta onnekseni voin sanoa etten saanut edes selkään.
Mutta en soimaa ketään, siihen aikaan piiskaa kai sai herkemmin kun oli pesueet suuremmat ja järjestys piti jotenkin säilyttää. En puolustele ketään, on myös toisinpäin. Kaikki riippuu siitä miten asiaa katsoo, toinen kestää toinen ei. Joku haluaa nähdä aivan hankalana ja pahana ja jopa siirtää sen kokemuksen toiselle. Ikävä kyllä.
Työtä piti tehdä kyllä, mutta olen siitä tällä hetkellä vaan kiitollinen. Minun vanhempieni on pitämyt vielä enemmän tehdä työtä.
Ruumiillinen liikunta on vain ihmiselle hyväksi.Toki mun vanhemmat teki töitä joten jouduin vastuuseen ja kun olin pahnueen esikoinen niin, sain joka käänteessä kuulla jos joku meni pieleen "olis sun vanhimpana pitänyt tietää" ja läps, nämä vaatimukset tuli jo ennen kouluikää.
Olen joutunut ottamaan vastuun pienestä pitäen, ilman että kukaan on selittänyt mitä se tarkoittaa, kiva että joillakin on sentään ollut huoleton lapsuus. - maalaistalon kakara
Olisi toki meilläkin illat saanut tehdä mitä huvitti, mutta eipä sitä enää pitkän päivän puurtamisen jälkeen jaksanut kun oli kerättävä voimia taas seuraavalle päivälle.
aikuisena varmaan enemmän kuin moni ikäiseni. Tyttären kanssa pelattiin pesäpalloa, jalkapalloa, sulkapalloa, heitettiin tikkaa, mittasin tuloksia, kun hän hyppäsi pituutta ja otin aikaa, kun juoksi sataa metriä.
Nurkkajussia oltiin, "hiipimistä", muistaako kukaan sellaista leikkineensä, tai väriä?
Leikkimökissä leikittiin "kauppasta", pelattiin kortti- ja lautapelejä.
Tyttärellä ei ollut naapureissa ikäisiään kavereita, joten minä pääsin mukaan leikkimään.- ;(((
saanut omistaa nukkea itse lapsuudessa.
Tyttäreni sai nukkeja joka lähtöön erilaisia, isoja ja pieniä.
Leikin tyttöni kanssa kaikki kotileikit. ;((( kirjoitti:
saanut omistaa nukkea itse lapsuudessa.
Tyttäreni sai nukkeja joka lähtöön erilaisia, isoja ja pieniä.
Leikin tyttöni kanssa kaikki kotileikit.ollut lapsena kuin pari nukkea, toisen rikkoi pikkusisko, toinen on vielä tallessa, Heidi nimeltään.
Barbie-nukkeja oli tyttärellä useita, joskus sain niillä leikkiä minäkin :)
Ja eiköhän ne ole vieläkin tuolla leikkimökissä, tulisiko kuka mun kaa leikkimään ;)))- keltainen amppari
Anceli kirjoitti:
ollut lapsena kuin pari nukkea, toisen rikkoi pikkusisko, toinen on vielä tallessa, Heidi nimeltään.
Barbie-nukkeja oli tyttärellä useita, joskus sain niillä leikkiä minäkin :)
Ja eiköhän ne ole vieläkin tuolla leikkimökissä, tulisiko kuka mun kaa leikkimään ;)))aikaan ainakaan meillä ollut nukkeja eikä juurikaan leluja. Minä sain Molla-Maijan joskus sitten Joululahjaksi. Mutta se teki sen ainakin minun kohdallani että heti kun opin lukemaan niin kirjastoon ja kirjat mukaan. Ihania satukirjoja ja mieleen jäi joku Prinssi rohkea. Liekö muut sitä lukeneet?
aikaan ainakaan meillä ollut nukkeja eikä juurikaan leluja. Minä sain Molla-Maijan joskus sitten Joululahjaksi. Mutta se teki sen ainakin minun kohdallani että heti kun opin lukemaan niin kirjastoon ja kirjat mukaan. Ihania satukirjoja ja mieleen jäi joku Prinssi rohkea. Liekö muut sitä lukeneet?
kuin leikin, koulukirjastosta sai ottaa pari kirjaa viikossa ja heti, kun pääsin kirjastoon polkupyörällä,
niin sieltä lisää lukemista hakemaan.
Taisin lukea kaikki mitä käsiini sain, mutta tuo mainitsemasi kirja ei ole jäänyt mieleen.- keltainen amppari
Anceli kirjoitti:
kuin leikin, koulukirjastosta sai ottaa pari kirjaa viikossa ja heti, kun pääsin kirjastoon polkupyörällä,
Taisin lukea kaikki mitä käsiini sain, mutta tuo mainitsemasi kirja ei ole jäänyt mieleen.sellainen lukuelämys minulle silloin lapsena, että se antoi evästykset tulevaankin elämään.
Hyvä voitti pahan, ja se oli voimakas kokemus silloin ja pätee tänäkin päivänä.
Toivon aina hyvää! - 17
Anceli kirjoitti:
Taisin lukea kaikki mitä käsiini sain, mutta tuo mainitsemasi kirja ei ole jäänyt mieleen.Me tytöt rintattiin sitä ruutupeliä jossa kivi siirettiin yhdellä jalalla eteenpäin ja tapli
tuli jos meni yli viivan ja vuoro siirtyi toiselle ja leikkimökissä leikittiin harva se päivä.
Helenalla parhaalla tyttökaverilla oli oma leikkimökki jossa saatiin leikkiä ja samalla syötiin puskista
viinimarjoja.
Helena oli siihen aikaan katsottuna vauraasta perheestä ja kun kävin kylässä niin
en tohtinut kuin ovensuussa odotella ja vasta kun Helena veti minut kädestä pitäen
nukkeleikkeihin uskaltauduin leikkiin mukaan .Helenalla oli kanadasta tuotu prinsessamekkoinen
ja vaalea kiharatukkainen ulkomaannukke ja minulla vain posliinipäinen ja sahajauhoilla
täytetty joulupukilta saatu ainut nukke jonka omistin joka yö piti viereen saada ja peitto
laittaa päälle ja lukea tämän nuken kanssa iltarukous ,levolle laske luojani armias ole suojani.
Kotona ei juuri kuritettu mutta muuten oli lapsuudessa ikäviäkin asioita joita en silloin
vielä oikeastaan ymmärtänyt ,miksi äiti itki.
Mutta mukaavaa oli leikkiä kun koko pihan kakarat oltiin yhessä aamusta iltaan ja aina
ei malttanut edes syömään .
Itkin monet kerrat kun minun ihana nukkeni hajosi niin että sahapurut valui vain jaloista
ja lopuksi äiti viskasi nuken pois.Sitten leikittiinkin paperinukeilla ja ne korvasivat
nuket samoin kiiltokuvat niillä tehtiin kovaa vaihtokauppaa .
Helena oli aina uusissa kanadan vaatteissa ja itse olin vanhassa mekossa ja jostain äiti
sai sen verran kampetta ja paljon pidin siskoni vanhoja vaatteita.Oikestaan tuota
eroa en ole ajtellut vasta kuin vanhemmiten.Tukkakin oli väliin takkuralla kun karkasin
ennenkuin äiti ehti letittämään hiukset leikkeihin. - keltainen amppari
17 kirjoitti:
Me tytöt rintattiin sitä ruutupeliä jossa kivi siirettiin yhdellä jalalla eteenpäin ja tapli
tuli jos meni yli viivan ja vuoro siirtyi toiselle ja leikkimökissä leikittiin harva se päivä.
Helenalla parhaalla tyttökaverilla oli oma leikkimökki jossa saatiin leikkiä ja samalla syötiin puskista
viinimarjoja.
Helena oli siihen aikaan katsottuna vauraasta perheestä ja kun kävin kylässä niin
en tohtinut kuin ovensuussa odotella ja vasta kun Helena veti minut kädestä pitäen
nukkeleikkeihin uskaltauduin leikkiin mukaan .Helenalla oli kanadasta tuotu prinsessamekkoinen
ja vaalea kiharatukkainen ulkomaannukke ja minulla vain posliinipäinen ja sahajauhoilla
täytetty joulupukilta saatu ainut nukke jonka omistin joka yö piti viereen saada ja peitto
laittaa päälle ja lukea tämän nuken kanssa iltarukous ,levolle laske luojani armias ole suojani.
Kotona ei juuri kuritettu mutta muuten oli lapsuudessa ikäviäkin asioita joita en silloin
vielä oikeastaan ymmärtänyt ,miksi äiti itki.
Mutta mukaavaa oli leikkiä kun koko pihan kakarat oltiin yhessä aamusta iltaan ja aina
ei malttanut edes syömään .
Itkin monet kerrat kun minun ihana nukkeni hajosi niin että sahapurut valui vain jaloista
ja lopuksi äiti viskasi nuken pois.Sitten leikittiinkin paperinukeilla ja ne korvasivat
nuket samoin kiiltokuvat niillä tehtiin kovaa vaihtokauppaa .
Helena oli aina uusissa kanadan vaatteissa ja itse olin vanhassa mekossa ja jostain äiti
sai sen verran kampetta ja paljon pidin siskoni vanhoja vaatteita.Oikestaan tuota
eroa en ole ajtellut vasta kuin vanhemmiten.Tukkakin oli väliin takkuralla kun karkasin
ennenkuin äiti ehti letittämään hiukset leikkeihin.mieleeni myös kuinka siihen aikaan oli hienoja ihmisiä.
Olin naapurissa kylässä ja sen talon tytär oli vasikka-aidan luona ja kun vasikka nuolaisi hametta tämä neitokainen kauhistui ja meni hameen vaihtamaan. Tämä on tosi ja en vieläkään ymmärrä ihmisen kummallisuutta.
oli lapsuuden aika. Leikkejä oli monenlaisia, riippui tietenkin vuodenajasta mitä leikittiin, mutta aina sitä riitti, mielikuvitus korkeimmillaan, monessa kohtaa:))) Seikkailujakin koettu:))) Uni tuli todellakin helposti, ei tarvinnut unijukkaa odotella:))
Omat lapsenikin ovat leikkineet ihan kiitettävästi, joskin harrastuksia ehkä enemmin ollut, kuin itselläni aikoinaan:))Jep, muistanpa hyvinkin. Minä hoidin ja kasvatin äitini lapset. Ihana asia, että sain oppia ja kasvaa ammattiini ihan omien sisarusten myötä. Silläpä olen leipäni maailmalla tienannut ja työstä ei ole ollut puutetta.
Alle kouluikaisena talviaamuisin tinkimaidon hakuun pimealla.
Tuiskuyon jalkeen aamulla 5:n tienoissa avaamaan tieta (300m).
Normaalia lapiota en pystynyt kayttamaan mutta isani oli tehnyt minulle mittoihini sopiva,
Tyosta ei lintsattu.
Kesaisina hellepaivina kaivosta vintaten 400l vetta mansikkamaalle.
Kanervien ja sammalten repimista.
Ensimmaisista sinertyvista mustikoista alkaen marjojen keruu.
Tietysti sienet.
Talvisin puukuurissa pari, kolme kertaa viikossa muutama tunti.
11-vuotisena ensimmaisen kerran saareen vesimatkan taakse yksin pollien kuorintaan.
Havumaja, yksi viltti, pikioljya, teeta, sokeria, nakkileipaa ja hevosenlihasailyketta.
Lauantaisin soutaen kotiin, saunomaan ja nukkumaan.
14-vuotisena gutsetille kokoaikaiseen tyohon jarvelle koko "loman" ajaksi.
15-vuotisena opettelin hitsaamaan.
Koko perkeleen ajan jouduin asumaan riitaisten vanhempieni kotona kuullen toistuvasti etta heidan kurjuutensa ON MINUN SYYTANI!
Oli muuten helvetin helppo haipya siita huushillista heti intin jalkeen!
Silloin tein muutamia paatoksia koskien parini valintaa, lasten hankkimista ja heidan kasvatustaan.
Paatokset ovat pitaneet, penskat ovat elaneet onnellisen lapsuuden kotiaidin hoidossa ja aivan ilmeisesti elamani sulostuutaja on tallakkin hetkella tyytyvainen oloonsa.
Etta se siita ihanasta lapsuudesta.
Olen vielakin vittuuntunut ilkeaan, puolueelliseen, myrkkya tihkuneeseen aitivainajaani!!!!!- Äijä50+
lienen vaan heikko, sillä samat on kuviot mutta kaupunki olosuhteissa esikoisena, mutta tajusin että äiti ei ollut ilkeä, vaan yritti vaan elää samalla omaa elämäänsä, joten olen jo antanut anteeksi.
- Äijä50+
joo, ymmärrän toki kaikki äidit eivät ansatse mitaleja, ne ovat katkeria ämmiä, niitä on täälläkin tänään.
se elämä oli, varsinkin yksitoista lapsisessa perheessä maitotilalla.
Mä valitsin niiden navetta ja peltotöiden sijasta sen lastenhoidon. Noin kymmenen vanhana hoidin jopa kuutta alle kouluikäistä lasta kesäisin päivät. Minä leivoin puuuunissa, lastenhoidon lomassa, joka päivä leipää ja jokatoinen päivä leipää ja pullaa. Ja pyykkäsin pulsaattorikoneella monta kertaa viikossa kaksi koneellista. Iltaisin lapset olivat minun vastuullani vanhempien ollessa navetalla. Siinäpä sitä oppi lastenhoitoa.
Olen oikeasti vain tyytyväinen, että olen oppinut tarttumaan kiinni työhön ja olen onnellinen, että olen löytänyt itselleni aina työtä ja tullut toimeen myös vaativienkin työnantajien ja hankalien asiakkaiden kansssa. Olen osannut ottaa vastuuta ja löytänyt itselleni ihanat työnantajat. Saan tehdä mukavaa työtä ja nauttia hyvää palkkaa ja arvostusta, siitä kiitos äidille.
Lapseni olen myös opettanut vastuuseen ja työntekoon ja työtöntä paivää hän ei ole nähnyt.Äijä50+ kirjoitti:
joo, ymmärrän toki kaikki äidit eivät ansatse mitaleja, ne ovat katkeria ämmiä, niitä on täälläkin tänään.
Ja ihmisiä me olemme kaikki, eikä mitään pyhimyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561328
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1601260Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu571201Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601125Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041101Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58907Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56873KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin78823- 51817
Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54795