Päihdehoidon tila

päihteetön

Päihdeongelmaisten on ollut viimevuosina yhä vaikeampaa ja vaikeampaa saada itselleen hoitoa.Monia hyviä päihdehoitopaikkoja on jouduttu lakkauttamaan tai lakkautettu. Kunnat ovat taloudellisesti tiukoilla ja rahaa toki tarvitsevat muutkin kuin päihdeongelmaiset.He ovat kuitenkin joutuneet nyt rahahanojen sulkeuduttua erittäin huonoon asemaan. He itse eivät tuskin jaksa asiasta nostaa meteliä eikä heitä oikein muutkaan halua puolustaa. Ottkaa kantaa asiaan. Linkkinä adressi Järvenpään sosiaalisairaalan säilymisen puolesta.
http://www.adressit.com/allekirjoitukset/sosiaalisairaalan_puolesta/start/100

6

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi omainen

      Viime laman jäljiltä siirrettiin mielisairaat avohoitoon ja jätettiin heitteille. Moni uupuneiden omaisten vastuulle, jotka yrittivät hakea läheiselleen apua, turhan.
      Onko edes tilastoa siitä kuinka moni mielenterveyspotilas on viime vuosikymmenellä menehtynyt tämän hylkäämisen ansiosta, joko oman käden kautta tai siksi, että ei ole pystynyt huolehtimaan itsestään.

      Nyt sama hylkääminen on kohdennettu päihdeongelmaisiin. Kunnat eivät enää maksa, rahaa ei ole. Hoitolaitoksia on mennyt vararikkoon tai lakkautettu. Katkolla vietetty aika on lyhentynyt ja päihderiippuvaisia ohjataan lääketokkuraisina ’avohoitoon’ . Suurella osalla päihdeongelmaisista on myös mielenterveysongelmia. Lääkkeetöntä pitkäaikaishoitoa, mikä on se tehokkain keino, ei enää saa jos ei ole niin varakas, että pystyy maksamaan 6000 –10 000€ / kk hoitomaksua.

      Surullista tässä on, että päihderiippuvaisen läheiset, puoliso, lapset, sisarukset ja ystävät kärsivät yhtälailla, myös taloudellisesti, vippien ja pelastusyritysten kurimuksessa jopa menettävät työkykynsä ja terveytensä. Vuosikausien unettomat yöt, sen viimeisen puhelun pelossa vaativat veronsa.

      • Allekirjoittanut on todennut samaa viime vuosien aikana, että hoitomahdollisuudet päihteiden aiheuttamiin mielenterveysongelmiin ei tänä päivänä saada juurikaan apua.
        Olen lähes avuttomana vierestäseurannut poikani alasmenoa mielenterveyttä koskevassa sairaudessaan jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan.

        Myös "Maailmanmenoa", sekä tämän, että huumeet palstan lukijat ovat voineet lähes reaali-ajassa,-- todeta poikani (nimimerkki Raakkunan) sairaudentilan huononemista. Tämä "seuranta" lukijoilla on ollut mahdollista noin 4 vuoden ajan.
        Itse olen ollut palstoilla kirjoittelemassa n. 2,5 vuotta "Vierestäseuranneen" nimimerkillä.

        Koska salananan vaihdon yhteydessa menetin mahdollisuuden käyttää enää ko. nimimerkkiä, niin nyt käytän nimimerkkiä "Huutavanääni".

        Noin 4 vuotta sitten poikani (Raakkunan) kirjoitukset olivat vielä suhteellisen terveemmän tuntuisia, lukuunottamatta intensiivistä kannabiksen mainostamista terveellisenä päihteenä.

        Nyt neljän vuoden jälkeen tilanne on todella pahentunut hänen kohdallaan todella lujaa.


        Ps. Pelkäämpä, että minun on jatkettava tätä kirjettä toisessa osassa, koska yhdessä viestissä on aina se 5000 sanan raja.
        Jatkan iltapäivällä, koska nyt lähden verkoille.


      • Akkuna
        Huutavanääni kirjoitti:

        Allekirjoittanut on todennut samaa viime vuosien aikana, että hoitomahdollisuudet päihteiden aiheuttamiin mielenterveysongelmiin ei tänä päivänä saada juurikaan apua.
        Olen lähes avuttomana vierestäseurannut poikani alasmenoa mielenterveyttä koskevassa sairaudessaan jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan.

        Myös "Maailmanmenoa", sekä tämän, että huumeet palstan lukijat ovat voineet lähes reaali-ajassa,-- todeta poikani (nimimerkki Raakkunan) sairaudentilan huononemista. Tämä "seuranta" lukijoilla on ollut mahdollista noin 4 vuoden ajan.
        Itse olen ollut palstoilla kirjoittelemassa n. 2,5 vuotta "Vierestäseuranneen" nimimerkillä.

        Koska salananan vaihdon yhteydessa menetin mahdollisuuden käyttää enää ko. nimimerkkiä, niin nyt käytän nimimerkkiä "Huutavanääni".

        Noin 4 vuotta sitten poikani (Raakkunan) kirjoitukset olivat vielä suhteellisen terveemmän tuntuisia, lukuunottamatta intensiivistä kannabiksen mainostamista terveellisenä päihteenä.

        Nyt neljän vuoden jälkeen tilanne on todella pahentunut hänen kohdallaan todella lujaa.


        Ps. Pelkäämpä, että minun on jatkettava tätä kirjettä toisessa osassa, koska yhdessä viestissä on aina se 5000 sanan raja.
        Jatkan iltapäivällä, koska nyt lähden verkoille.

        Kyllä se poikasi siitä varmaan paranee. kun vielä asuu sinua paossa muutaman vuoden teltassa. Luulen ainakin niin.


      • Ihmettelevä seuraaja
        Huutavanääni kirjoitti:

        Allekirjoittanut on todennut samaa viime vuosien aikana, että hoitomahdollisuudet päihteiden aiheuttamiin mielenterveysongelmiin ei tänä päivänä saada juurikaan apua.
        Olen lähes avuttomana vierestäseurannut poikani alasmenoa mielenterveyttä koskevassa sairaudessaan jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan.

        Myös "Maailmanmenoa", sekä tämän, että huumeet palstan lukijat ovat voineet lähes reaali-ajassa,-- todeta poikani (nimimerkki Raakkunan) sairaudentilan huononemista. Tämä "seuranta" lukijoilla on ollut mahdollista noin 4 vuoden ajan.
        Itse olen ollut palstoilla kirjoittelemassa n. 2,5 vuotta "Vierestäseuranneen" nimimerkillä.

        Koska salananan vaihdon yhteydessa menetin mahdollisuuden käyttää enää ko. nimimerkkiä, niin nyt käytän nimimerkkiä "Huutavanääni".

        Noin 4 vuotta sitten poikani (Raakkunan) kirjoitukset olivat vielä suhteellisen terveemmän tuntuisia, lukuunottamatta intensiivistä kannabiksen mainostamista terveellisenä päihteenä.

        Nyt neljän vuoden jälkeen tilanne on todella pahentunut hänen kohdallaan todella lujaa.


        Ps. Pelkäämpä, että minun on jatkettava tätä kirjettä toisessa osassa, koska yhdessä viestissä on aina se 5000 sanan raja.
        Jatkan iltapäivällä, koska nyt lähden verkoille.

        Psyykkisesti sairas, yli 50-vuotias poika (tai mies kai jo) joutuu pakenemaan omaa isäänsä telttaan asumaan ulkomaille ja isä ihmettelee vuosia netissä, kun psyykkinen sairaus vain pahenee? Onhan siinä ihmettelemisen aihetta toden totta.


      • Huutavanääni kirjoitti:

        Allekirjoittanut on todennut samaa viime vuosien aikana, että hoitomahdollisuudet päihteiden aiheuttamiin mielenterveysongelmiin ei tänä päivänä saada juurikaan apua.
        Olen lähes avuttomana vierestäseurannut poikani alasmenoa mielenterveyttä koskevassa sairaudessaan jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan.

        Myös "Maailmanmenoa", sekä tämän, että huumeet palstan lukijat ovat voineet lähes reaali-ajassa,-- todeta poikani (nimimerkki Raakkunan) sairaudentilan huononemista. Tämä "seuranta" lukijoilla on ollut mahdollista noin 4 vuoden ajan.
        Itse olen ollut palstoilla kirjoittelemassa n. 2,5 vuotta "Vierestäseuranneen" nimimerkillä.

        Koska salananan vaihdon yhteydessa menetin mahdollisuuden käyttää enää ko. nimimerkkiä, niin nyt käytän nimimerkkiä "Huutavanääni".

        Noin 4 vuotta sitten poikani (Raakkunan) kirjoitukset olivat vielä suhteellisen terveemmän tuntuisia, lukuunottamatta intensiivistä kannabiksen mainostamista terveellisenä päihteenä.

        Nyt neljän vuoden jälkeen tilanne on todella pahentunut hänen kohdallaan todella lujaa.


        Ps. Pelkäämpä, että minun on jatkettava tätä kirjettä toisessa osassa, koska yhdessä viestissä on aina se 5000 sanan raja.
        Jatkan iltapäivällä, koska nyt lähden verkoille.

        Kävimpähän verkoilla---ei tullut kalaa, mutta sain raitista ilmaa ja liikuntoa, hyvä sekin.

        Jatkoa delliseen...

        Poikani oli hoidossa jokin vuosi sitten n. 6 viikkoa ja paranikin suhteellisen hyvin, mutta pääsi liian aikaisin nk, avohoitoon ja se menetelmä ei sovellu kannabispsykoosin aiheuttamaan ongelmaan sekä kannabisriippuvaisuuden katkaisemiseen.

        Noin pari vuotta sitten poikani päätti lähteä Tanskaan Cristianiaan, syyksi lähtöönsä hän on itse kertonut kannabiksen helpomman saatavuuden ja kannabistien yhteiskommuuni on aina ollut hänen tavoitteenaan.
        Nyt hän on tavoitteessaan.

        Täällä Suomessa ollessaan hänellä oli isänsä ja äitinsä hankkima kaksio asuttavanaan ja ystäviäkin läheisyydessa.
        Kannabiksen saanti, tai hänen tapauksessaan kannabiksen kasvattaminen, siinä määrin kun hän sen teki tuossa kaksiossa ei ollut mahdollista ja poliisi hävitti ko viljelmän.

        Tanskaan lähtemisellä hän vältti myös kannabiksen kasvattamisestaan saamansa tuomion.

        Isäänsä ja äitiinsä hän ei pitänyt paljoa yhteyttä ollessaan Suomessa. Eli omaa elämäänsä, täysi mies kun on.

        Koska hänen kirjoituksiaan voi seurata lähes reaali-ajassa "Maailmanmenoa" palstalla aina silloin tällöin.

        Koska hänen kirjpituksensa ovat kuitenkin niin sairata, niin keskustelupalstan ylläpitäjä tai seriffi on lähes aina poistanut aika nopeasti hänen kirjoituksensa.

        Muutama päivä sitten oli hänen kirjoituksensa jossa hän kirjpitti kuinka 2 venäläistä lääkäriä seurasi häntä Kööpenhaminan kaduilla iskeäkseen injektioruiskun hänen niskaansa ja näin tappaakseen Raakkunan.

        Tuonkin viestin seriffi poisti suhteellisen nopeasti.

        Kannabiksen käytön seurauksena tutkimuksienkin mukaan on vainoharhaisuuden syntyminen mahdolista.
        Tästä kannabiksen aiheuttamasta vainoharhaisuudesta hän kärsi jo täällä Suomessa olessaan.
        Piti mm. pesäpallomailaa aina mukanaan kulkiessaan pyörällä tai kävellen.

        Hoitoa hän ei toistamiseen saanut täällä Suomessa ollessaan koska hän ei sitä itse halunnut, sillä hänhän ei tuntenut olevansa sairas, eikä tunne sitä vieläkään.

        Nyt hänen hoitoon saattamisensa on kiinni tanskalaisista, todennäköisesti siellä on samankaltainen laki kuin Suomessakin.

        Eli, kun tämän aloituksen tarkoitus oli herättää keskustelua päihdeongelmaisten hoitoonsaattamisen parantamiseksi, niin olen samaa mieltä, että todellakin parantamisen varaa olisi kovasti.


    • hirteen

      Äänestäkää vaan porvareita niin Suomesta lopetetaan koko julkinensektori.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2300
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1902
    3. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1203
    4. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1192
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      359
      1176
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      57
      942
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      869
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      847
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      239
      765
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      369
      757
    Aihe