Saunan tuoksua ja viikoonvaihre miettehiä..

Iltaa hyvää pohojanmaalta.
Lämmitin oikein tuan rannan savuusaunan, näin kevääsen toukokuusen lauantaiehtoon kunniaksi ja aikani kuluuksi, tuas iltapäivän joutotuntina telläälin jo valakian kiukahan alle.
Kaikees rauhaas löylyyttelin ja siinä ku peseksin niin oikein äänehen lauloonkin. Soon sellaanen sopiivan kookoonen tua rantasauna, niin siellä on hyvä kaje sille laululle.
Siellä voi laulaa vaikka kuinkaki kovaa, se ei kuulu muualle, eikä sepään ääni aiheuta häiriöötä krannin sakiille.
Oikein mua ittiäniki nauratti se mun lauluni. Eikä siellä tuallaases wanhas saunaas sovi laulaa aivan mitä tahaansa. Pohojalaaset on aina ollu musikaalista väkiä ja komiat vanhat pelimannikappalehet ja hyppöö laulut on mitä omiinta pohojalaasuutta ja kuuluvat justihin kevääsenehtoon saunatunnelmahan, ainakin tällaasten yksinäästen ukkojen kohoralla. Ja tarvittoo hyvinkin vanhoja kansansuus syntyneetä hengentuottehia piristämähän mieltänsä. Tällaasehen tuuminkihin moomma Tiitun kans tultu.
Tällaasta laulua mä siellä laulelin.

"-Heippa ruutia rallaa, pieksuni
pohojat tallaan oman kullan kammarin-
klasiin alla.
Suutari paikan flaskaa, mumma sen palakan maksaa,
iliman faarin tuata tietämättä.

Kerran kun minä juoksin, vanhan kullan luokse,
toinen poika olikin jo siellä. Minä vain ajattelin,
näin minä kuvittelin, kyllä sä piru orootatkin vielä.

Eikä se passaa jotta kahareen poijan jälijet
kulukoo yhyreen flikaan klasiin alla.
Jos se joskuus sattuu jotta yhtä aikaa, kuka sen
määrää kumpi ottaa vallan.

Vanhan kullan kotia oli niin pitkä matka,
sinne oli tasaasta ja krooppi. Vanhan kullan
naama on ku pieksun kaava, posket punoottaa
ku pläkki tooppi.

Vanha kulta raukka, kuluki meirään kautta,
vaikka mulla olikin jo uusi.
Enkä mä menny niille vanhan sualaasille,
vaikka se oikein perähäni huusi.

Kaikki ne vanhaa kultaa, ny on uusi mulla,
vaikka sä näin mun yksinäänsä heitit.
Markan annan sille kylään kriivarille,
jolla sä mulle sen erookirijan teetit.

Uuren kullan armaat silimät sinisen harmaat,
joka päivä mieleheni muistuu.
Tällaanen kun poika, hulivili flikaan rookaa,
pian siinä tuutimalulla huiskuu.

Oikein hyvää ja rauhaasaa lauantaiehtoota teille kaikille. "Ja hymy jo puoli on hyvettä"....jne....
terv. seppä ja pieni Tiitu kulta, me lakeurenlapset.

22

431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulun lahja

ollut kuuntelemassa :)
      Hyvää lauantai-iltaa teille molemmille.

• Hyvää toukokuusta lauantaiehtoota, pikkuusen kyllä kylymänpualeesta ainakin täällä pohojanmaalla.
        Tämän kuun lopuus lämpenöö kelit.
        Orootellahan.. En tierä ollenkaan oliisko se mun lauluni niin komiaa kuultavaa, sanoosta ny ainakin kyllä sais selevän. Onhan sekiin jo jotaan.
        terv. seppä ja pieni Tiitu.

• kahjovaakutin

seppä ja Tiitu-pieni, sinua just tänne kaivattiinkin. Onko peräti ensimmäinen avauksesi? Onko se teillä päin vastsa vai vihta? Mä en tykkää saunoa, alalauteilla huutelen että löylyä lisssää. Käy pumpun päälle. Mutta se saunan lämmitysrituaali, savun ja tuoreen koivun tuoksu, sitä ei voita mikään.

• No mutta terve Sinulle sinne kivan kultaanen Vaakutin.
        Rookattihin ja toit hyvän mielen. Vastaksi mä oon ainakin sanoonu aina. Viime kesääset vaan on jo käytetty ja uusien saannista ei oo tietoakaan.
        Iltateetä tuas keittelin ittelleni ja Tiitulle iltapalaa jaksaa sitten nukkua aamuhun, niin me molemmat.
        Pusuut ja haliit Sinulle.
        Kiva ku kirijootit.
        terv. minä ja Tiitu, täältä kotoa.

• kahjovaakutin
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

No mutta terve Sinulle sinne kivan kultaanen Vaakutin.
        Rookattihin ja toit hyvän mielen. Vastaksi mä oon ainakin sanoonu aina. Viime kesääset vaan on jo käytetty ja uusien saannista ei oo tietoakaan.
        Iltateetä tuas keittelin ittelleni ja Tiitulle iltapalaa jaksaa sitten nukkua aamuhun, niin me molemmat.
        Pusuut ja haliit Sinulle.
        Kiva ku kirijootit.
        terv. minä ja Tiitu, täältä kotoa.

minunkin mielestä, vääräuskoiset kehtaavat väittää vihtaksi mutta menköön.
        Kait olet varannut Tiitulle evästä riittävästi nyt kun uhkailevat kaiken maailman lakoilla? Ja rapsuttaa häntä, tai en minä tiedä rapsutetaanko kaneja vai mitä tehdään? Kupsutetaan?

• kahjovaakutin kirjoitti:

Kait olet varannut Tiitulle evästä riittävästi nyt kun uhkailevat kaiken maailman lakoilla? Ja rapsuttaa häntä, tai en minä tiedä rapsutetaanko kaneja vai mitä tehdään? Kupsutetaan?

Joo iliman muuta on Tiitun suuhun varattu ruokaa monenmoosta.
        Tiitu syö sellaasia siemenseoksia, kuivattua porkkanaa, kuivaa heinääkin. Ja näkiisit Tiitun ilimehen ku se näköö rusinapaketin. Kyllä soon tärinäs niiren rusinoottensa kans, tykkää ihan hirviästi rusinoosta.
        Juomaksi puhurasta vettä.
        Kyllä sitä rapsuutella voi, ku ei vaan koske sen pallohon. Tiitulla on oma pallo mitä se pyörittelöö tuas lattialla. Soon tarkka siitä.
        Hyvää ja levollista yötä, mua väsyttää ku oon aina ollu sellaanen varhaanen ylöösnousija aamuusin-
        Kiva ku rookattihin.
        terv. minä ja Tiitu kulta pohojanmaalta
        -

• kahjovaakutin
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Joo iliman muuta on Tiitun suuhun varattu ruokaa monenmoosta.
        Tiitu syö sellaasia siemenseoksia, kuivattua porkkanaa, kuivaa heinääkin. Ja näkiisit Tiitun ilimehen ku se näköö rusinapaketin. Kyllä soon tärinäs niiren rusinoottensa kans, tykkää ihan hirviästi rusinoosta.
        Juomaksi puhurasta vettä.
        Kyllä sitä rapsuutella voi, ku ei vaan koske sen pallohon. Tiitulla on oma pallo mitä se pyörittelöö tuas lattialla. Soon tarkka siitä.
        Hyvää ja levollista yötä, mua väsyttää ku oon aina ollu sellaanen varhaanen ylöösnousija aamuusin-
        Kiva ku rookattihin.
        terv. minä ja Tiitu kulta pohojanmaalta
        -

on Tiitu täpinöissä kun näkee rusinapaketin. Tuli mieleen nettiaddikti joka näkee tietsikan mutta eipä siitä enempiä ettei osu omaan nilkkaan ;)
        Pötkölleen tästä minäkin, mukava kun poikkesit. Tuli oikein hyvä mieli.

• kahjovaakutin kirjoitti:

... ja tästä aiheesta keskusteltiin ihan äskettäin, oisko ollut viime viikolla!!
        :D :D :D....

• minttupuu kirjoitti:

... ja tästä aiheesta keskusteltiin ihan äskettäin, oisko ollut viime viikolla!!
        :D :D :D....

aina on ollut vasta meillä kotona Karjalassa :)))

• Heikunkeikku
        Anceli kirjoitti:

aina on ollut vasta meillä kotona Karjalassa :)))

Täällä vasta, vasta on aina ollut. Nyt vasta sanon. En vastaan sano sulle. :)

• Heikunkeikku kirjoitti:

Täällä vasta, vasta on aina ollut. Nyt vasta sanon. En vastaan sano sulle. :)

mut nyt mä lähden laulamaan äidille ja tulen vasta illalla takaisin.
        Mukavaa äitienpäivää sullekin!

• Heikunkeikku
        Anceli kirjoitti:

mut nyt mä lähden laulamaan äidille ja tulen vasta illalla takaisin.
        Mukavaa äitienpäivää sullekin!

Kiitos ja Oikein mukavaa äitienpäivää myös sinulle :)

Joo ja tässä yhteydessä, täten toivotan myös kaikille muillekin äideille ja mummuille hyvää tätä päivää.
        Minä poistun myös ja kiiruhdan kaupungille.

• suvi jo aukaistu:) Miekii olisin tänä iltana halunnu rantasaunaan, mutta meni pikkasen myöhäseksi ilta, tuli lämmitettyä kotona. Hyvät löylyt sielläki saa, kun ei turhan kauaa lämmittele:)
      Laulu ei kyllä kuulunu siellä, vain löylyveden pihinä ja foliossa makkaroiden kihinä:)))

Mukavaa viikonloppua Sepälle ja Tiitukalle:)))

• On suvi aukaastu ja kovasti lämpööset löylyt sieltä kiukahalta tulikin.
        En kuitenkaan tuanne jokehen uimahan kuitenkaan menny on se vielä niin tuhannen kylymää. Salapaa hengen, sitten kesällä on asia aivan toinen.
        Hyvää viikoon vaihretta Sinullekin Sasuus ja kiitos ku kirijootit.
        ..minä ja Tiitu..

• Anjaniina

tänään saunota, kunon kuumeisia.
      Ei ole hyvä sairaana saunaan astella ;)
      Mut grilli lämpee ja juustohamppareita on porukalla lautasillaan, pottusalaatin, tuoreitten tomaatien ja possunkyljysten kera ;)
      Elämä on aika hyvin ja lauantai-ilta lämmin.
      Ulkona on vielä 12 astetta lämmintä.
      Kesä taisi tulla tänään ;)

• Kiitos ku kirijootit, toit hyvän mielen sanoollasi.
        Toivotahan jotta kuumehet paranoo. Ei kuumeesena ookaan hyvä mennä saunaamahan. Pesöö vaan lämpöösellä vedellä ja juo palijon ja lepää niin tuloo terveeksi.
        Oikein hyvää vointia. Teillä siellä on lämpöösempi keli ku täällä on. Tuuloo niin tuhannen kylymästi, näköö ku nua pihakoivut heiluu.
        terv. me Tiitun kans.

• .

lauantaita ja nokisia löylyjä sinulle!

Saunassa ei lauleta, se tehdään metässä tai seuroissa.

• Joo ei siellä löylyys tuu laulamisesta mitään. Siinä ku peseksin niin muistuu tuallaanen laulu vaan mielehen.
        Hyvää lauantai-iltaa sinulle liioon.
        terv. me Tiitun kanssa

• Pirre*

sitten saunatontunkin :))

P.s. Meillä on ollut tänään kylmä- ja sateinen päivä, toivottavasti huomiseksi keli korjaantuisi.

Oikein Hyvää lauantai-illan jatkoa Teille kaverukset.

t. Pirre' naapuri palstalta

• Palasin eilen Suomeen muolimalta. Kävin ihastelemassa Nuasjärven aaltoja, mökinranta oli jo sula ja himoitsin rantasaunan löylyihin. Oli kuitenkin niin kiireinen päivä, jotta päätin saunoa kirkolla sähkösaunassa. Ensi viikolla tulee helteet, joten koivuvasta saa kyytiä se on pakkasessa vartoomassa rantasaunan löylyjä.

Kai laitoit löylyveteen tervatippoja, minä laitoin ja nautin tuli niin suomalainen olo ; )

Ne on sitten lakot täällä kotosuomessa riesanneet teitä ja kaiken maailman tuhkapilvet riepotelleet ihmisiä ympäri maailmaa vaan pääsin perjantaina ilman ongelmia lentämään komeassa myötätuulessa Korpeen. Ruokaakin oli kaupan hyllyt pullollaan, joten mikäpä tässä oli palata ja aloittaa eloa täällä. Lunta ei ollut mökillä lainkaan ja krookukset pilkistivät havujen alta. Poistin suojahavut, jotta aurinko herättää ne kasvamaan.

Hollannissa kukki tuomi, mutta kyllä se juhannuksena kukkii täälläkin. Ei kun suvea odottelemaan ; )

• rompoolia

kanssasi saunassa?

• Heikunkeikku

Voi miten helppoa oli lähteä lentämään, ajatuslentoa savusaunaasi. Esität asiat aina niin hienon kuvaavasti, että ei ole konsti eikä mikään revähyttää siivet leviälle ja lähteä liihottelemaan.
      Saavuin savusaunaasi, istahdin viereesi ja pistin Laihat pikku varpaani siihen kaiteelle :) (lainasin lausettasi laihoista pikku varpaista, jotka takanreunalla mojuvat. Se lause nauratti mua Niin paljon, että mielen syvyyksistä aina putkahtaa etualalle, kun nimimerkkisi näen)

Saunan Tuoksu, oih ihan pyörryttää. Sihinä, joka sihahtaa, kun vettä präiskäsee kiukaalle, oih ja voih. Kuumuus, joka vaeltaa itseä kohden ja voi siihen ihanaan lämpöön käpertyä, oih ja voi ja ooh.

Ei mene enää pitkää aikaa, kun minäkin pääsen saareen ja saan rantasaunan lämmittää. Se ensimmäinen lämmityskerta on kyllä semmonen hyvää mieltä tuottavaa, että ei oikein tiedä miten päin onnesta kiemurtelis.

Heh ja kaiken kukkuraksi sain kuvitella sinun laulavan niin, että laulelot vaan kimpos saunan seinistä ees-taas. Uskon, että nautit Suuuuuuuuuuunnnattomasti.
      Kiitos vaan hyvän mielen tuottamisesta "naapurille". :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      140
      3089
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      57
      2438
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      29
      1959
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1637
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      75
      1454
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      76
      1405
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1388
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1105
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      1049
    10. 135
      1027
    Aihe