JÄSPI-40 YPV

POLTTOPUU_ENSKA

On tarkoitus vaihtaa kattila kesällä.
Mitä on kokemukset Jäspi-40 YPV kattilasta?

Litetään noin 1500 litraiseen varaajaan.

Sen ohjeissa savupiipun halkaisija 180mm ja min pituus 5m
Meillä on piipun putken halkaisija 120mm ja pituus 8-9m.
Toimiiko?

Mitä on kokemukset pottopuun pituuden suhteen?
Pesän syvyydeksi ilmoitttu 530mm.
Miten pitkiä puita käytätte?
Miten herkästi puut kiilautuu ja holvaantuu pesään?

Onko teillä jäähdytysvesikierukka ja kiehunnanestoventtiili käytössä?

Onko teillä latausventtiili käytössä?

Mitä on kokemukset savukaasun lämpötilasta savupiipussa?

Kiitoksia etukäteen vastauksista!

4

4219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkuiufdj

      Vaan laita yläpaloista kattilaa. Halpahan se on mutta vähän lisää niin saat käänteispalon joka on paljon helpompi hoitoinen ja säästää puitakin. Itsekkin ajattelen ensin yläpaloista koska piippuni oli lyhyt. Vain tuo 5 metriä ja noin 200mm halkaisija. Mutta onneksi otin käänteispalon toimivuudenkin uhalla. Ja tosi tyytyväinen olen ollut. Mullakin on pieni varaaja eli vaan 1300 litrainen. Kattilan ohjeessa oli että pitäis olla vähintään 2000 litranen. Mutta hyvin tuo toimii, vajaita pesiä vaan pitää poltella, joskus kovemmilla pakkasilla on saanut pesän latoa täyteen. Mutta liika puiden määräkään ei paniikkia aiheuta, koska kattila hiipuu itsekseen ilman puhallinta ja hyvällä onnella aamulla on hiillos valmiina pesässä kun puhaltimen päälle laittaa. Puhdistus helppoa, kanavissa on vaan hiukan pölyä ei mitään suttaa nokea. Latauspumppu on käytössä ja se on tosi hyvä, kannattaa laittaa. Mulla on siinä vielä savukaasutermostaatti sellanen joka kytkee ja sammuttaa latauspumpun savukaasujen lämmön mukaan. Eli sytyttämisen jälkeen ei tarvitse enää pannuhuoneessa käydä. Näitä käänteispaloja löytyy joka valmistajalta, itse valitsin Rican. Mikään mainosmies en ole, mutta toiminut on hyvin. Paljon kivipintaa pesässä, ei puhdistusta kun kanavissa. Pyöreä muoto varastopesässä, ei holvaantumisia. Aika pienikokoinen, tosin painava. Mahtuu 50cm puu pesään helposti. Mukana tuli se jäähdytysventtiili systeemi, en laittanut paikalle. Mulla ainakin kattila sammuu itsestään jos lämpö menee yli sadan, joskus ollut 120 mutta ei ole kauheesti kiehunut tai paukkunut (unohtui latauspumppu laittaa päälle), silloinkin sammui itsestään. Siinä on joku ylikuumenemissuoja. Savukaasut vaihtelee palamisen aikana 200-270. Riippu aikapaljon kattilan puhtaudesta ja puista. Kuivilla pikkupuilla korkea mutta kunnon haloilla alhaisemmat. Puut voi jättää isoksi, helpottaa halkomis urakkaa. 25cm puu neljään osaa on aika hyvä koko. Sytytykseen vaatii ne pienet alkutulet, se on ainut vaiva kattilan hoidossa. Mutta usein pesään jää sen verran hiillosta että siihen heittää palan tuohta tai jotain sytykettä ja puhallin päälle niin pian valmis hiillos ja siihen vaan puut päälle. Ja jos viitsii vielä valikoida pikkupuita alimmaiseksi niin aina vaan parempi. Mun kattilan varastopesään mahtuu 130 litraa puita ja sen voi latoa täyteen toisin kun yläpaloisessa. Eli kerta täyttö riittää aika pitkälle ja tuohon 1500 litraiseen riittääkin. Pesällinen palaa noin 3-4 tuntia. Kovilla pakkasilla ainakin minä joudun aamuin illoin pitämään tulia, joku -15 astetta on raja kerta lämmitykselle. Mutta se riippuu niin monesta. Itse olen yläpäloisellakin lämmitellyt ja tiedän eron. Nyt lämmitys talvellakin vaatii päivässä vaan sen vartin. Ensin ne pikkutulet ja sitten kahville. Sitten pesä täyteen ja savukaasuimurintermostaatti oikeaan asentoon. Sitten kattilan voi unohtaa ja lähteä vaikka nokosille tai lenkille. Sellasta kommenttia täältä vaikka asian sivusta, mutta harkitse tarkkaan se kattila kestää sen 15 vuotta ainakin. Ja tulet saamaan paljon kommenttia puulämmityksen työllistävästä vaikutuksesta, mutta se on vaan laiskojen höpinää :D

    • unohda yläpalo

      Yläpaloisten kattiloiden myynti loppuu 2012 kun niistä ei yksikään ole selviytynyt EN-303-5 testistä. Käänteispaloisen saat suunnilleen samalla hintaa ja ota samantien lambda versiolla varustettu joka optimoi palamisen jäännöshappea mittaamalla.

      Kyllä tuollainen piippu riittää, vetoa on varmasti tarpeeksi, vaikka aukko on pieni niin pituutta on riittämiin. Laita Laddomat tai vastaava sekä kiehunnanestoventtiili käyttöön ettei käy vahinkoa. Kattila kuitenkin on parinkymmenen vuoden investointi.

      http://kotituli.fi/index.php?main_page=index&cPath=1

      http://www.hemeltron.fi/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=3&Itemid=2&lang=fi

      Itselläkin on kattilan vaihto kohtapuoleen esillä ja Arimax 240 lähtee kierrätykseen. Jäspilläkin on pari ihan varteenotettavaa vaihtoehtoa mutta hinnat taitaa nousta liian korkealle.

      • Anonyymi

        Palataan tähän ketjuun melkein 14 vuotta myöhemmin...vielä on myynnissä YPV kattiloita, joten kirjoittajan ennustus yläpaloisten poistumisesta markkinoilta ei toteutunut, ainakaan 20212.


    • ......

      Yhtyä edellisiin mielipiteisiin. Yläpalokattila on menneen ajan tekniikkaa, suuritöinen ja hyötysuhde huomattavasti alhaisempi kuin käänteispalokattiloilla..
      Käänteispalokattiloita useita merkkejä ja kokoja, Rica, Veda 35, Effecta lambra, etc. Rahaa saat pistää 1000-1500 eur enemmän, mutta säästät summan vuosien mittaan puunkukutuksessa ja helppohoitosuudessa. Käänteispalo hoitaa itse itsensä, kun olet saanut tulet sytytettyä, yläpalolla varvaat pannuhuoneessa kolmen vartin välein ja vahdit vielä pellien kiinnipistonkin, kun puut palaneet. Itse olen kummankin tyypin kattilaa hoitanut, joten kokemusta on. Hormisi riittää ihan loistavasti käänteispalokattilalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe