Jäätynyt olkapää

Neuvoa kaipaava

Minkälainen kipu ja särky teilllä jäätyneet olkapään omistajat on? Paljonko sairaslomaa saitte?
Minkälaisilla keinoilla olette selvinneet? Minkälaisilla käsiharjoituksilla?

24

20696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rusautus

      Sairauslomaa on ollut kuukausia ja kivut kovia jokapuolella olkapäätä. Kortisonia non laitettu. Nyt on tehty narkoosimanipulaatio tänään ja kas kummaa, lääkäri unohti antaa jumppaohjeet, vaikka niin sanoi jumpan olevan heti tärkeää. Miten siis jumppaan, menen kyllä fysikaaliseen, mutta sitä ennen pitäis heti jumpata joka päivä. Toimenpide oli karmea!!

      • hankala on vaiva

        Minulla myös jäätynyt olkapää. Kivut jo hellittäneet vaan liikkuvuus ei. Äkilliset nostoliikket ja väärät käden heilautukset tekee tosi kipeää mutta en tarvitse enää särkylääkkeitä. Tehtiinkö toimenpide nukutuksessa? Oliko karmea särky sen jälkeen? miten käsi nyt liikkuu? Kauanko sulla oli kipuaika kestänyt kunnes operaatio tehtiin?


      • tehtiin
        hankala on vaiva kirjoitti:

        Minulla myös jäätynyt olkapää. Kivut jo hellittäneet vaan liikkuvuus ei. Äkilliset nostoliikket ja väärät käden heilautukset tekee tosi kipeää mutta en tarvitse enää särkylääkkeitä. Tehtiinkö toimenpide nukutuksessa? Oliko karmea särky sen jälkeen? miten käsi nyt liikkuu? Kauanko sulla oli kipuaika kestänyt kunnes operaatio tehtiin?

        Tehtiin nukutuksessa ja ennen nukutusta pelkäsin todella paljon sitä, että käsi ei toimi lainkaan. Särky sen jälkeen oli niin karmea, että itkin vaan, jouduin jatkuvasti pyytämään lisää lääkitystä.
        Kiinnikkeet kuulema piti saada pois, jotta käden liikeradat palautuisivat. Oli kuulema ensin lääkärin mukaan kuulunut kova rusaus ja myöhemmin pienempiä rusauksia ja jousto oli säilynyt.
        Käsi ei liiku yhtään kummemmmin kuin ennen rusautuksiaa ja se tässä ihmetyttää, kun sain ohjeet, että keppijumppaa pitäisi harrastaa ja pyöräyttää esim. keppi kaksin käsin pitäen edestä pään taakse, ei nouse edes eteen ylhäälle! Turha toimenpide taisi mulle olla.
        Kipuja on ollut puoli vuotta ja nyt on olkapää hellä. Yritän netistä löytää minulle sopivia venytysohjeita.
        Painotettiin,että heti pitää jumpata ettei tule kiinnikkeitä, mutta miten jumppaan kun ohjeet on tollaset?


      • 19
        tehtiin kirjoitti:

        Tehtiin nukutuksessa ja ennen nukutusta pelkäsin todella paljon sitä, että käsi ei toimi lainkaan. Särky sen jälkeen oli niin karmea, että itkin vaan, jouduin jatkuvasti pyytämään lisää lääkitystä.
        Kiinnikkeet kuulema piti saada pois, jotta käden liikeradat palautuisivat. Oli kuulema ensin lääkärin mukaan kuulunut kova rusaus ja myöhemmin pienempiä rusauksia ja jousto oli säilynyt.
        Käsi ei liiku yhtään kummemmmin kuin ennen rusautuksiaa ja se tässä ihmetyttää, kun sain ohjeet, että keppijumppaa pitäisi harrastaa ja pyöräyttää esim. keppi kaksin käsin pitäen edestä pään taakse, ei nouse edes eteen ylhäälle! Turha toimenpide taisi mulle olla.
        Kipuja on ollut puoli vuotta ja nyt on olkapää hellä. Yritän netistä löytää minulle sopivia venytysohjeita.
        Painotettiin,että heti pitää jumpata ettei tule kiinnikkeitä, mutta miten jumppaan kun ohjeet on tollaset?

        Minulla oli jäätynyt olkapää. Se syntyi luultavasti olkapääleikkauksen "sivutuotteena". Vuosi sitten hoidatin sen leikkauksen avulla. Eli, minut nukutettin ja tähystysleikkauksella poistettiin kiinnikkeitä ja arpikudosta. Tämän leikkauksen jälkeen minulla ei ollut minkäänlaisia kipuja. Toki sain särkylääkkeitä mutta kotona niitä en enää tarvinnut. Leikkaus oli päiväkirurginen. Menin aamulla sairaalaan ja illalla olin jo kotona. Käsi toimii nyt oikein hyvin


      • riippukäsi
        19 kirjoitti:

        Minulla oli jäätynyt olkapää. Se syntyi luultavasti olkapääleikkauksen "sivutuotteena". Vuosi sitten hoidatin sen leikkauksen avulla. Eli, minut nukutettin ja tähystysleikkauksella poistettiin kiinnikkeitä ja arpikudosta. Tämän leikkauksen jälkeen minulla ei ollut minkäänlaisia kipuja. Toki sain särkylääkkeitä mutta kotona niitä en enää tarvinnut. Leikkaus oli päiväkirurginen. Menin aamulla sairaalaan ja illalla olin jo kotona. Käsi toimii nyt oikein hyvin

        No se on kiva kuulla, toivoa on siis jäljellä, sillä manipulaation jälkeen aikovat kai leikata olkapään, jos liikeradat eivät palaa. On tietenkin lääkäristä kiinni, miten onnistuu.
        Nyt pitää toisella kädellä tukea jäätyneen olkapäänpuoleisen käden liikkeitä, surkeeta on ja sattuu.
        Olen ollut vähän skeptinen leikkauksen suhteen kun olen kuullut, että sen onnistuminen on sattumanvaraista, mutta taidankin hyväksyä sen kun sitä ehdotetaan elokuussa.
        Kiitos positiivisesta vastauksesta.


      • Vaivaistalon eukko
        riippukäsi kirjoitti:

        No se on kiva kuulla, toivoa on siis jäljellä, sillä manipulaation jälkeen aikovat kai leikata olkapään, jos liikeradat eivät palaa. On tietenkin lääkäristä kiinni, miten onnistuu.
        Nyt pitää toisella kädellä tukea jäätyneen olkapäänpuoleisen käden liikkeitä, surkeeta on ja sattuu.
        Olen ollut vähän skeptinen leikkauksen suhteen kun olen kuullut, että sen onnistuminen on sattumanvaraista, mutta taidankin hyväksyä sen kun sitä ehdotetaan elokuussa.
        Kiitos positiivisesta vastauksesta.

        Minulla alkoi tämä vaiva maaliskuussa tänä vuonna. Menin lääkäriin toukokuussa jolloin se virallisesti diagnosoitiin. Äkilliset liikkeet tekevät tosi kipeää. Liikkeet ovat rajoittuneet. Kohta on vaikeuksia sitoa tukkaa poninhännälle. Olen koko ajan tehnyt muutaman punttiliikkeen arkiaamuisin ja luulen, että kävelylenkitkin tekevät hyvää kun käsi heiluu rentona. Yöllä herään kun vaihdan asentoa, käsi tuntuu kipeältä samoin niskan ja olkapään välinen alue. Jos tämä ei tästä pahene niin tämän kanssa pärjää kait kun työ on toimistotyötä.

        Minulle lääkäri sanoi, ettei käsi niin kipeäksi tule että töitä ei voi tehdä? Tiedä sitten häntä.

        Ennen tätä diagnoosia olkapää oireili pitkään. Uintireissun jälkeen mm. olkapäitä särki yöllä.


      • noita lääkäreitä
        Vaivaistalon eukko kirjoitti:

        Minulla alkoi tämä vaiva maaliskuussa tänä vuonna. Menin lääkäriin toukokuussa jolloin se virallisesti diagnosoitiin. Äkilliset liikkeet tekevät tosi kipeää. Liikkeet ovat rajoittuneet. Kohta on vaikeuksia sitoa tukkaa poninhännälle. Olen koko ajan tehnyt muutaman punttiliikkeen arkiaamuisin ja luulen, että kävelylenkitkin tekevät hyvää kun käsi heiluu rentona. Yöllä herään kun vaihdan asentoa, käsi tuntuu kipeältä samoin niskan ja olkapään välinen alue. Jos tämä ei tästä pahene niin tämän kanssa pärjää kait kun työ on toimistotyötä.

        Minulle lääkäri sanoi, ettei käsi niin kipeäksi tule että töitä ei voi tehdä? Tiedä sitten häntä.

        Ennen tätä diagnoosia olkapää oireili pitkään. Uintireissun jälkeen mm. olkapäitä särki yöllä.

        Toimistotyössähän kädet ja niska jännittyvät, vaikka olisi taukojumppaa. Mene ajoissa lääkäriin ja hoida vaiva, jottei käy kuten minun, että käsi ei toimi enää lainkaan. Minäkin sinnittelin toimistossa ja ajattelin, että kyllä tämä tästä ja nyt olkapää on jäätynyt.
        Syksyllä kai leikkaus, kun on kertynyt tulehduksen takia kalkkia ja manipulaatio ei auttanut.
        Alkoi muuten yösärkynä! Ehkä selviät pienemmällä kivulla ja vaivalla, kun menet lääkäriin ajoissa.


      • Vaivaistalon eukko
        noita lääkäreitä kirjoitti:

        Toimistotyössähän kädet ja niska jännittyvät, vaikka olisi taukojumppaa. Mene ajoissa lääkäriin ja hoida vaiva, jottei käy kuten minun, että käsi ei toimi enää lainkaan. Minäkin sinnittelin toimistossa ja ajattelin, että kyllä tämä tästä ja nyt olkapää on jäätynyt.
        Syksyllä kai leikkaus, kun on kertynyt tulehduksen takia kalkkia ja manipulaatio ei auttanut.
        Alkoi muuten yösärkynä! Ehkä selviät pienemmällä kivulla ja vaivalla, kun menet lääkäriin ajoissa.

        No minulla on siis jo diagnosoitu jäätynyt olkapää. Fysioterapiaa määrättiin sen jälkeen kun kivut hellittivät. Eihän tähän mitään parannuskeinoa ole muuta kuin aika. Magneettilkuva otettiin eikä mitään erityistä näkynyt. Ei minulle mitään sairauslomaa edes kaupattu. Ainakin vielä olen pärjännyt töissä.

        Eihän tällaiset vaivat tulisi jos ei olisi työperäistä ongelmaa? Tein toistakymmentä vuotta töitä olkapäät koholla kun ei ollut työterveyshuoltoa eikä työpaikkatarkastuksia. Kun ensi kerran tuli fysioterapeutti katsomaan työasentoa (kuntoutuksen jälkeen ja suosituksesta) meni koko työpöytä uusiksi.


      • kipeä Olga
        Vaivaistalon eukko kirjoitti:

        No minulla on siis jo diagnosoitu jäätynyt olkapää. Fysioterapiaa määrättiin sen jälkeen kun kivut hellittivät. Eihän tähän mitään parannuskeinoa ole muuta kuin aika. Magneettilkuva otettiin eikä mitään erityistä näkynyt. Ei minulle mitään sairauslomaa edes kaupattu. Ainakin vielä olen pärjännyt töissä.

        Eihän tällaiset vaivat tulisi jos ei olisi työperäistä ongelmaa? Tein toistakymmentä vuotta töitä olkapäät koholla kun ei ollut työterveyshuoltoa eikä työpaikkatarkastuksia. Kun ensi kerran tuli fysioterapeutti katsomaan työasentoa (kuntoutuksen jälkeen ja suosituksesta) meni koko työpöytä uusiksi.

        Itsekkin olen vähän ollut sairaslomalla kyseisen vaivan takia. Ainoastaan kipupiikin jälkeen. Tuntuu siltä että on hyvin erillaisia kipuja tuossa niinkuin muissakin vaivoissa. Minulla myös on auttanut hyvät liikkeet fysioterapeutilta ja kipujen rajoissa on nekin tehtävä.Liikutellut olen koko ajan vaan silti liikkeet rajoittuivat, käsi ei nouse sivulle ja eteen ja varsinkin taakse hankala. Kohta on vuosi kulunut ja alkaa hellittää. Nyt kova kuntoiluvaihde päällä ja pikkuhiljaa liikkuu jo enemmän. Vaiva vaatii pitkää pinnaa.


      • Alkaisin treenaamaan
        kipeä Olga kirjoitti:

        Itsekkin olen vähän ollut sairaslomalla kyseisen vaivan takia. Ainoastaan kipupiikin jälkeen. Tuntuu siltä että on hyvin erillaisia kipuja tuossa niinkuin muissakin vaivoissa. Minulla myös on auttanut hyvät liikkeet fysioterapeutilta ja kipujen rajoissa on nekin tehtävä.Liikutellut olen koko ajan vaan silti liikkeet rajoittuivat, käsi ei nouse sivulle ja eteen ja varsinkin taakse hankala. Kohta on vuosi kulunut ja alkaa hellittää. Nyt kova kuntoiluvaihde päällä ja pikkuhiljaa liikkuu jo enemmän. Vaiva vaatii pitkää pinnaa.

        Mistä saisi erilaisia, kotona tehtäviä, oikeanmallisia jumppaohjeita jäätyneelle olkapäälle.
        Joku kertoi kepistä, pidetään kaksin käsin edessä ja heilautetaan niskan taakse, mutta pitääköö liike tehdä kädet pitkänä ja suorina alusta loppuun? Vai koukistuneina. Mitä muita liikkeitä olisi? En ole löytänyt netistä mitään.


      • jääOlga
        Alkaisin treenaamaan kirjoitti:

        Mistä saisi erilaisia, kotona tehtäviä, oikeanmallisia jumppaohjeita jäätyneelle olkapäälle.
        Joku kertoi kepistä, pidetään kaksin käsin edessä ja heilautetaan niskan taakse, mutta pitääköö liike tehdä kädet pitkänä ja suorina alusta loppuun? Vai koukistuneina. Mitä muita liikkeitä olisi? En ole löytänyt netistä mitään.

        Käy fysioterapeutilla ja pyydä häneltä jumppaohjeita. Osaa myös ohjata sinua lääkärille jos käsi sitä vaatii. Ja tulehtunut käsi vaatii lepoa ja liikuttaminen siinä vaiheessa voi hidastaa paranemista. Itselläni jäätynyt olka ja aloitin kunnolla jumpat vasta kovien kipujen jälkeen, mihin meni vajaa vuosi. Koko kipuilun ajan kuitenkin liikuttelin kättä.


      • Anonyymi

        Kerrotko lisää toimeenpiteestä.


    • orvokki 86

      Olen kärsinyt olkapääkipuja (molemmat) kesäkuusta alkaen. Elokuussa kävin lääkärissä ja sain kortisonia eikä ole auttanut. Lääkäri laittoi lähetteen reumatologille, vaikka veriarvoissa ei ilmennyt reumaan viittaavaa. Nyt vaivat vielä pahentuneet, kun kädet eivät ulotu selkään, enkä pysty itse pesemään edes hiuksia. Onko vastaavia kokemuksia? Viittaavatko oireet jäätynyt olkapää?

    • orvokki 86

      Olen kärsinyt olkapääkipuja (molemmat) kesäkuusta alkaen. Elokuussa kävin lääkärissä ja sain kortisonia eikä ole auttanut. Lääkäri laittoi lähetteen reumatologille, vaikka veriarvoissa ei ilmennyt reumaan viittaavaa. Nyt vaivat vielä pahentuneet, kun kädet eivät ulotu selkään, enkä pysty itse pesemään edes hiuksia. Onko vastaavia kokemuksia? Viittaavatko oireet jäätynyt olkapää?

      • hope1

        Hei, minulla on jäätynyt olkapää vasemmassa kädessä on ollut jo vuoden oireet vaan ovat pahentuneet. Nyt myös oikea käsi alkaa olla samassa tilassa. Toissa päivänä tuli oikeaan käteen erittäin voimakas tärinä ja jalka oli samassa tilassa. Ambulansilla sairaalaan. Mutta ei tullut mitään selvyyttä. Olo on aika toivoton


      • Anonyymi
        hope1 kirjoitti:

        Hei, minulla on jäätynyt olkapää vasemmassa kädessä on ollut jo vuoden oireet vaan ovat pahentuneet. Nyt myös oikea käsi alkaa olla samassa tilassa. Toissa päivänä tuli oikeaan käteen erittäin voimakas tärinä ja jalka oli samassa tilassa. Ambulansilla sairaalaan. Mutta ei tullut mitään selvyyttä. Olo on aika toivoton

        Selvisikö mistä tärinä johtui?


    • käsipuoliko

      Moi.itsellä kivut noin 3 vuotta..
      Olkapään etuosa.kyynärvarsi.lavan yläosa.rajoittunut liike.kivuliaat ääriasennot.diaknoosi on jäätynyt olkapää.vuosi sitten kortisoni puudute.
      Urheiltu on.m.m kuntosali.eli iskee vaikka kroppa saa säännöllistä liikuntaa.sairaslomalla 3 päivää.hmm
      Kuntoutus.venyttely.jumppaliikkeet olkaan.on paskamainen vaiva ja mulla viel pitkäaikainen.mutta lääkärin mukaan oikea venytys ja jumppa poistaa vaivan kokonaan.hmm
      Kuukausijumpattu 2 kert.päivässä ja todentotta käsi alkaa pikkuhiljaa toipua
      Eli ihmiset jumpatkaa ja venytelkää siis
      Riittävästi noin 20 min per päivä.työ palkitaan kyllä.ainakin minun tapauksessa tuntuu toimivan.alussa tosin kipu aikaste kovaa...
      T käsipuoli

    • Yökyöpeli51

      Kipu ollut todella kovaa öisin, nukkuminen jää sen vuoksi alle 3 t / yö. Kipulääkkeistä ei apua, mutta rauhoittavan lääkkeen ja jääpussin avulla olen saanut yöt vähän paremmin nukuttua, Nyt 3 kk jälkeen tehtiin ultraääniohjauksessa kalkkikertymien murskaushoito, en osaa vielä sanoa onko ollut apua. Muutaman päivän olen ollut sairauslomalla kivun aiheuttaman unettomuuden ja väsymyksen takia. Seuraavaksi katsotaan, joka olkapää kestäisi omatoimiset liikeharjoitukset ilman, että kipu pahenee. Kyllä tämä tästä😕!

    • Anonyymi

      minulle tuli jäätynyt olkapää kun käteni kyynärpään yläpuolelta kipsattiin ja se hankasi ja hierti ja se tulehtui sitten. Pidin kipsi sidettä 8 viikkoa ja käsi tulehtui. Nyt sitten tuli jäätynyt olkapää sen vuoksi.. Käsi liikkuu huonosti ja on kipeä.
      En tiedä kauanko tässä menee, käsi on kipeä.

    • Anonyymi

      3kk oon kärvistelly tän vas jäätyneen olkapään/ kiertäjäkalvosinoireyhtymä. Särkylääkkeistä ei mitää hyötyä, ei ees panacod:sta.
      Kortisonipiikki lievitti sen verran kipua, et käsi nousee. Silti tuskat kauheita. Odotan uutta kortisonipistosta.
      Isälläni oli kans tää sama jäätyneen olkapään/ kiertäjäkalvosinoireyhtymä. Hänelläkään lääkkeistä ei ollu apua. Kärvisteli 15 vuotta kipujen kanssa, kunnes kerra yhtenä kauniina pvnä yks vanha mies ajo isäni auton keulaan ja kivut loppu, kuin seinään. Isäni on vieläkin hengissä, mut ei onneks noita kipuja.

      • Anonyymi

        Jäätynyt olkapää ja kiertäjäkalvosin oireyhtymä ovat eri vaivoja ja vaativat erilaisen hoidon ja toipumisen. Joskus tietysti voivat olla samaan aikaan. Kannattaisi käydä ortopedillä, rtg ja ultraääni tutkimukset auttavat erottamaan nuo toisistaan.


      • Anonyymi

        Aika hyvin itsellä auttaa tuohon viheliäiseen kipuun tuo uutuus burana voide. Aiemmin olen kokeillut mobilatia, voltarenia, glugosaminin voidetta ja muutamaa muuta mutta en sanottavaa hyötyä huomannut, pikemmin kivut lisääntyneet.
        Tuo burana on auttanut oikeasti ja nopeasti.


    • Anonyymi

      Asiantunteva hieroja tai fysioterapeutti pystyy hoitamaan jäätynyttä olkapäätä, joka lopulta johtuu lihasten ja jänteiden kireydestä.

    • Anonyymi

      ”Frozen shoulder
      Minulla oli kauan sitten jäätynyt olkapää. Olin 16 kuukautta sairaslomalla
      En saanut edes nostettua toista kättä ylöspäin, en muista oliko säryt niin kovia, vaikein oli että otti kipeää jos yritti nostaa kättä ylöspäin. Joskus jo luulin etten koskaan parane siitä
      Mutta viimein antoi lääkäri corticoni piikin vaikka oli sanonut aikaisemmin ettei se auta.
      Mutta se auttoi kuitenkin ja ilomielin lähdin muutaman päivän päästä töihin.
      Mutta se aika oli todella kamalaa kun olkapää oli jumissa. Tänään pitää oikein ajatella etä muistaa kumpiko olkapää se oli , siis hyvin parantunut ja kädet toimii normaalisti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe