Tuli mieleeni, kun aamun työsession lopetin.
Onko täällä muita, jotka elättävät itsensä omien pienten kätösten työllä.
Tai niinhän kaikki tekee, mutta ns."taiteellisen työn tekijää" kyselen?
Minulla meni kauan elämässäni luottaa omiin taitoihini ja siihen... että joku jopa ostaa sellaista, minkä pajastani ulos saan ;))
Kädentaito ja taide?
75
797
Vastaukset
- RIMMIR
näin parikin kappaletta, Kädessään lippalakki ja istuen polvillaan he kädentyöllään näyttivät taitojansa.
- Anjaniina
minä kuitenkin erottaisin ihmiset, jotka tekee töitä, elättääkseen itsensä, niistä jotka kerjää.
Siinä on se...pienoinen ero?
- Heikunkeikku
Onko sinulla todella Paja, oikee-oikee, vai kutsutko sisälmyksiesi kasassa pitävää ulkokuortasi pajaksi?
Ulkokuoren sisuksista syöstäviä pajatuotteita, joilla ilahdutat muita ihmisiä?
Tästäpä sitten äidyn utelemaan, että Mitä taiteellisia töitä teet?
Olisi aivan ihastuttavaa, jos olisi mahdollisuus omaan pajaan. Ateljee, jossa olisi kolme nurkkausta. Yhdessä nurkassa olisi sata pensseliä ja värejä ja kyniä ja papereita ja sen semmosia. Kaikki siinä levällään vaan oottelemassa, että sinne päin jalkateräni suuntaisivat.
Sitten keskellä olis tää mun tietokonepöytä, ja siinä vois kirjuutella.
Sitten peränurkas mojuis soitin ja sielä vois plimpahutella inspiraation mukaan.
Jos olisi aikaa pererhtyä ja vähä opiskella ja tehdä kokeilujuttuja, niin taitojen lisääntyessä tulisi mainitsemaasi luottamusta omiin taitoihin.
Monia asioita teen, tarkoitan Yritän tehdä, mutta kovin vajavaiseksi jäävät. Semmosia sekunda-tuotoksia.
Pään sisuksissa mojuvat mielikuvat katoavat siinä vaiheessa, kun otan pikku kätöseni toimittamaan mielikuvien ulostuottamisen päästä. Se ottaa päähän, kun ei onnistu sillä tavalla, kuin haluaa.
Nautin kuitenkin Suunnattomasti muiden tuotoksista.
Mistäs sitä koskaan tietää, jos joskus tulisi mahdollisuus keskittyä 100%:sti johonkin taiteen lajiin. Nyt vaan hyppelen ja koikkelehdin eri lajeihin ja mistään ei kunnolla tuu mitään. Että on se vaan aikaa nyyh-juttu.- Anjaniina
on aika kiltti.
Oikeasti, paja on täynnä kemikaaleja, luonnoksia, suttupaperia, peitepaperia, pensseleitä, muita koneellisia valineitä, telineitä, pakkausmateriaaleja jne...ja siinä keskellä on se työ jota tehdään ja jota tarkastellaan luonnonvlossa ;)
Mielelläänuringonpaisteessa.
Työni liittyy läheisesti, auringonpaisteeseen ;) - Heikunkeikku
Anjaniina kirjoitti:
on aika kiltti.
Oikeasti, paja on täynnä kemikaaleja, luonnoksia, suttupaperia, peitepaperia, pensseleitä, muita koneellisia valineitä, telineitä, pakkausmateriaaleja jne...ja siinä keskellä on se työ jota tehdään ja jota tarkastellaan luonnonvlossa ;)
Työni liittyy läheisesti, auringonpaisteeseen ;)Minun kehollinen majani-pajani sopii mainiosti hiusteni väriin. Pääni vastavärisyys antaa mukavan piristyksen tähän kokonaisuuteeni. Joillakin ihmisillä, lähinnä nuorilla, on vihreäksi värjätyt hiukset. Rohkeaa ja kivan näköistä. Mutta ei ollenkaan paha asia, vaikka koko iho on vihreä. Huoneeni ikkunasta kajastaa päivänvalo ja kun näitä käsivarsiani katselen, niin mukavan vihreän erisävyisyydet on aika jees-juttu, ei paha ei paha.
Kuten varmaankin arvasit, on vihreyteeni syy. Juuri tuolaista pajaa minäkin halajaisin. Ah, kunpa minullakin olisi täyteen sullottu huone. Sielä olis hyvä ruveta jotakin värkkäämään. :)
Mitä aurinkoon tulee, niin en pysty järjestelemään aakkosia semmoseen rivistöön, joka kuvaisi ajatustani auringosta. Joten on pakko vaan sanoa, että Jaha ja Joo.
Et ilmeisesti kuitenkaan tahdo sanoa tarkemmin, Mitä sieltä pajasta sitten ulos tuloo?
No ei tarvitse, hyvä jos jotakin tulee ja saat tyydytystä pienten kätösien aikaansaamisesta.
Tai oikeastaan noista kätösistä aattelen, että ne ovat vain Työkalut, jotka pitäisi Unohtaa, kun jotakin taiteellista tahtoo sisältään "ulostaa". Näin ajattelen esim. soittamisesta. Mutta se on eri juttu ja pitkä selostaa ja sitä rataa.... - Anjaniina
Heikunkeikku kirjoitti:
Minun kehollinen majani-pajani sopii mainiosti hiusteni väriin. Pääni vastavärisyys antaa mukavan piristyksen tähän kokonaisuuteeni. Joillakin ihmisillä, lähinnä nuorilla, on vihreäksi värjätyt hiukset. Rohkeaa ja kivan näköistä. Mutta ei ollenkaan paha asia, vaikka koko iho on vihreä. Huoneeni ikkunasta kajastaa päivänvalo ja kun näitä käsivarsiani katselen, niin mukavan vihreän erisävyisyydet on aika jees-juttu, ei paha ei paha.
Kuten varmaankin arvasit, on vihreyteeni syy. Juuri tuolaista pajaa minäkin halajaisin. Ah, kunpa minullakin olisi täyteen sullottu huone. Sielä olis hyvä ruveta jotakin värkkäämään. :)
Mitä aurinkoon tulee, niin en pysty järjestelemään aakkosia semmoseen rivistöön, joka kuvaisi ajatustani auringosta. Joten on pakko vaan sanoa, että Jaha ja Joo.
Et ilmeisesti kuitenkaan tahdo sanoa tarkemmin, Mitä sieltä pajasta sitten ulos tuloo?
No ei tarvitse, hyvä jos jotakin tulee ja saat tyydytystä pienten kätösien aikaansaamisesta.
Tai oikeastaan noista kätösistä aattelen, että ne ovat vain Työkalut, jotka pitäisi Unohtaa, kun jotakin taiteellista tahtoo sisältään "ulostaa". Näin ajattelen esim. soittamisesta. Mutta se on eri juttu ja pitkä selostaa ja sitä rataa....minä kertoakkin.
Lasimaalauksia, ne myydään enimmäkseen tuonne juurooppaan.
Sinullakin, tuo käsien unohtaminen tarkoittaa varmaankin sitä, että kun tunteella tekee, unohtaa kätöset ja ne toimivat automaattisesti.
Eli kyse on tekniikan sisäistämisestä selkärankaan, niin että kun tunteelle pitää tehdä, instrumentit toimivat automaatiolla ja tunteelle jää isompi osuus lopputulokseen? Heikunkeikku kirjoitti:
Minun kehollinen majani-pajani sopii mainiosti hiusteni väriin. Pääni vastavärisyys antaa mukavan piristyksen tähän kokonaisuuteeni. Joillakin ihmisillä, lähinnä nuorilla, on vihreäksi värjätyt hiukset. Rohkeaa ja kivan näköistä. Mutta ei ollenkaan paha asia, vaikka koko iho on vihreä. Huoneeni ikkunasta kajastaa päivänvalo ja kun näitä käsivarsiani katselen, niin mukavan vihreän erisävyisyydet on aika jees-juttu, ei paha ei paha.
Tai oikeastaan noista kätösistä aattelen, että ne ovat vain Työkalut, jotka pitäisi Unohtaa, kun jotakin taiteellista tahtoo sisältään "ulostaa". Näin ajattelen esim. soittamisesta. Mutta se on eri juttu ja pitkä selostaa ja sitä rataa....kun mä kattelen jonkus soittajan käsiä kun ne kulkee koskettimilla ja saavat ihmeellisiä sointuja aikaan, mä olen kateellinen ihmiselle joka osaa soittaa.
- Heikunkeikku
Anjaniina kirjoitti:
minä kertoakkin.
Lasimaalauksia, ne myydään enimmäkseen tuonne juurooppaan.
Sinullakin, tuo käsien unohtaminen tarkoittaa varmaankin sitä, että kun tunteella tekee, unohtaa kätöset ja ne toimivat automaattisesti.
Eli kyse on tekniikan sisäistämisestä selkärankaan, niin että kun tunteelle pitää tehdä, instrumentit toimivat automaatiolla ja tunteelle jää isompi osuus lopputulokseen?Lasimaalauksia, voi miten mielenkiintoista, Erittäin mielenkiintoista. Nyt ymmärrän tuon Auringonsäteet, jotka mainitsit.
En voi lisäillä mitään tuohon selostukseesi käsien unohtamisesta. Tarkoitin juuri niin.
Jos ajatellaan soittamista ja tulkitsemista, niin Niin kauan aikaa, kun joutuu pistämään Ajatuksia niihin sormiin, niin se on pois keskittymisestä siihen tulkintaan. Selostukseni oli huono, heh, mutta kuitennii..
Saattaa olla, että omalla kohdallani tuo käsien unohtaminen on iskostunut niin syvälle, että jos kynän tai varsinkin pensselin otan kouraan, niin minua häiritsee kamalasti se, että täytyy kieli keskellä suuta keskittyä enemmän siihen pensselin Käyttöön, kuin siihen mitä sielä pään sisällä ajatuttaa ja jonka ulos tahtoisi saada.
Tai voi olla niinkin, että olen kuitenkin niin Huono pensselimimmi, mutta tahdon itselleni antaa jonkun muun Syyn osaamattomuuteen. Semmosta itsensä hemmottelua, pään taputusta. :) - Anjaniina
koti-kiusattu kirjoitti:
kun mä kattelen jonkus soittajan käsiä kun ne kulkee koskettimilla ja saavat ihmeellisiä sointuja aikaan, mä olen kateellinen ihmiselle joka osaa soittaa.
asiansa osaaja on arvokkaampi kuin painonsa timantteja.
Samalla sitä katselee, voisiko oppia jotain...? - Paja-tso
Anjaniina kirjoitti:
on aika kiltti.
Työni liittyy läheisesti, auringonpaisteeseen ;)Aikas hienosti kuvailit tyypillisen pajan. Käsityöpajan. On kokemusta on. Paja jossa tuotetaan silkkipainettuja paitoja, teippejä autoihin, moottoripyöriin jne. Paljon kertyy tuota paperisotkua. Ihan kuin olisit kuvaillut, tosiaankin, minun tuntemani pajan. En kerro enempää ettei kukaan käräytä :/ Käsityöala on minulle hyvin tuttua. Jonkinverran menee tuotteita Viroon mutta muuten hyvin kotimaiset markkinat.
- Anjaniina
Heikunkeikku kirjoitti:
Lasimaalauksia, voi miten mielenkiintoista, Erittäin mielenkiintoista. Nyt ymmärrän tuon Auringonsäteet, jotka mainitsit.
En voi lisäillä mitään tuohon selostukseesi käsien unohtamisesta. Tarkoitin juuri niin.
Jos ajatellaan soittamista ja tulkitsemista, niin Niin kauan aikaa, kun joutuu pistämään Ajatuksia niihin sormiin, niin se on pois keskittymisestä siihen tulkintaan. Selostukseni oli huono, heh, mutta kuitennii..
Saattaa olla, että omalla kohdallani tuo käsien unohtaminen on iskostunut niin syvälle, että jos kynän tai varsinkin pensselin otan kouraan, niin minua häiritsee kamalasti se, että täytyy kieli keskellä suuta keskittyä enemmän siihen pensselin Käyttöön, kuin siihen mitä sielä pään sisällä ajatuttaa ja jonka ulos tahtoisi saada.
Tai voi olla niinkin, että olen kuitenkin niin Huono pensselimimmi, mutta tahdon itselleni antaa jonkun muun Syyn osaamattomuuteen. Semmosta itsensä hemmottelua, pään taputusta. :)ilmansuunta on aikas tärkeä.
Monesti asiakkaan kanssa katsastetaan paikka ja päätetään sitten minkälainen teos on.
Hänen aiheensa, vaiko oma inpiraatio.
Onko valmiiksi värjättyä lasia vai maalataanko tai jopa etsataan.
Valon leikki on se, joka määrää eri vuodenaikoihin kaiken.
Miksi tehdä teos, joka ei pääse oikeuksiinsa... - Heikunkeikku
Anjaniina kirjoitti:
ilmansuunta on aikas tärkeä.
Monesti asiakkaan kanssa katsastetaan paikka ja päätetään sitten minkälainen teos on.
Hänen aiheensa, vaiko oma inpiraatio.
Onko valmiiksi värjättyä lasia vai maalataanko tai jopa etsataan.
Valon leikki on se, joka määrää eri vuodenaikoihin kaiken.
Miksi tehdä teos, joka ei pääse oikeuksiinsa..."Valon leikki..." Kyllä, ymmärrän.
Miksi mä täällä sormenpään nahkoja kuluttelisin, naputtelemalla mukamas jotakin viisasta.
Sinä ne kirjoitit ja täten suoritan kumarruksen ja päälakeni etiäpäin asetan.
- rompoolia
sormistani, nyt vaan on tikku keskisormessa, haittaa toimintaa.
- Anjaniina
voisko siitä tehdä jotenkin...taidetta?
Ainakin laittaa kehyksiin ;) - rompoolia
Anjaniina kirjoitti:
voisko siitä tehdä jotenkin...taidetta?
Ainakin laittaa kehyksiin ;)pieni tikku ja mätäni jo pois.
- rompoolia
koti-kiusattu kirjoitti:
Niinku elämäkin ,välil hienompaa sit taas karkeempaa.
elämä on rompoolia, ootko kuullut laulun?
rompoolia kirjoitti:
elämä on rompoolia, ootko kuullut laulun?
on hyvin erustettuina valikoimassa,huomasin et olin vahinkos kirjottanu vorssaks yhren sana alotukseen .
Ainakin mulla on rompoolia elämä ollu,mutta siitä sisu suunaton.
- k/k
Tuli mieleen heikunkeikun kirjotuksest,todella söpö oli.
Mun paja olis musta,koneöljyltä,kuumalta rauralta ja mieheltä tuoksuva paja,siel puhuttais miehekkäitä ja tehtäis nyrkit mustina töitä.
En varsinaisest elätä ittiäni tekemälläjotain määrättyä tuotetta mut kädet osaa tehrä aika monen laist.
Toi motskari joka on nikis kuvana se vaan hyppäs miljoonalaatikost pöyrälle,ei siin oo yhtään oikeeta motskarin osaa.- Anjaniina
mut kun kirjoitit rekkamattomana, niin en näe sitä ;)))
Joo, autotalli on mulla noita öljyhommia varten ;)
Delvaccii, Delvaciii Anjaniina kirjoitti:
mut kun kirjoitit rekkamattomana, niin en näe sitä ;)))
Joo, autotalli on mulla noita öljyhommia varten ;)
Delvaccii, Delvaciiinikki ,kattele pois.
Tos just laskeskelin mitä oon puuhannu ja monena on mies ollu eläissään.
Tämmönen itteoppinu ihmine tarvii ilmesest hyvän hahmottelu kyvyn kun ilman piirustuksii värkkäilee.
Ei se muutenkaa oo haitaks vaik näkeekin työn etukäteen valmiina.- Anjaniina
koti-kiusattu kirjoitti:
nikki ,kattele pois.
Tos just laskeskelin mitä oon puuhannu ja monena on mies ollu eläissään.
Tämmönen itteoppinu ihmine tarvii ilmesest hyvän hahmottelu kyvyn kun ilman piirustuksii värkkäilee.
Ei se muutenkaa oo haitaks vaik näkeekin työn etukäteen valmiina.vanhoja laakereita ja metallinpalasia ;)
Yks ystävä on mulla sun tyylinen, se kans tykkää väsätä pienoismalleja ja kaikenlaisia ylijäämistä ;)
Mä olen joskus miettiny tuota opetuksen suhdetta itsetajuttuun tekemiseen/itsekeksittyihin tekniikoihin.
Kun olen itse sellanen ihminen, joka tekee silmämitalla ja muutaman koulun käynyt, joissa sit tekniikoita opetettu.
Olen hiukan sitä mieltä, että itseopittu on arvokkaampaa.
Koulussa opetetaan tekniikka ja vaaditaan tavallaan sitoutumista johonkin sellaiseen.
Muuten se ei ole oikein ja taidetta.
Mut on ihmisiä, jotka on nousseet maailmanmaineeseen, tekemällä omaa juttuaan, ilman opetusta.
Ja sikseen onkin ajatus, että tarvitaanko sitä koulua muuta kuin yleissivistämään ja ideoita antamaan?
Monesti, ihan yksinkertaiset oivallukset tuottaa parempaa jälkeä kuin opitut? Anjaniina kirjoitti:
vanhoja laakereita ja metallinpalasia ;)
Yks ystävä on mulla sun tyylinen, se kans tykkää väsätä pienoismalleja ja kaikenlaisia ylijäämistä ;)
Mä olen joskus miettiny tuota opetuksen suhdetta itsetajuttuun tekemiseen/itsekeksittyihin tekniikoihin.
Kun olen itse sellanen ihminen, joka tekee silmämitalla ja muutaman koulun käynyt, joissa sit tekniikoita opetettu.
Olen hiukan sitä mieltä, että itseopittu on arvokkaampaa.
Koulussa opetetaan tekniikka ja vaaditaan tavallaan sitoutumista johonkin sellaiseen.
Muuten se ei ole oikein ja taidetta.
Mut on ihmisiä, jotka on nousseet maailmanmaineeseen, tekemällä omaa juttuaan, ilman opetusta.
Ja sikseen onkin ajatus, että tarvitaanko sitä koulua muuta kuin yleissivistämään ja ideoita antamaan?
Monesti, ihan yksinkertaiset oivallukset tuottaa parempaa jälkeä kuin opitut?olisin itte kaivannut enemmän tota teoriatietoa eri aineista,kauhee homma selvittää kokeilemalla eri asioita.
Itte sanoisin et kunnon teoria pohja yhristettynä rajattomaan mielikuvituksees niin sil jo pärjää aika mukavasti.- Anjaniina
koti-kiusattu kirjoitti:
olisin itte kaivannut enemmän tota teoriatietoa eri aineista,kauhee homma selvittää kokeilemalla eri asioita.
Itte sanoisin et kunnon teoria pohja yhristettynä rajattomaan mielikuvituksees niin sil jo pärjää aika mukavasti.sanoa viisauden sana.
Itselleon ollut aina ongelma tuo, että vaaditaan menmään opitun mukaan.
Mutta joo, opetetaan tekniikat ja sit pitää luottaa mielikuvitukseen.
Kun sitä painotettaisikin, että pitää kehittää joku oma näkemys.. - Heikunkeikku
koti-kiusattu kirjoitti:
olisin itte kaivannut enemmän tota teoriatietoa eri aineista,kauhee homma selvittää kokeilemalla eri asioita.
Itte sanoisin et kunnon teoria pohja yhristettynä rajattomaan mielikuvituksees niin sil jo pärjää aika mukavasti.Jep, oon ihan samaa mieltä sun kanssas. Siinä säästää paljon aikaa, jos ei tarvitse kantapään kautta jokaista asiaa kokeilemalla tehdä.
Muistan pienenä tyttönä, kun intohimoisesti aina piirtelin, että kun äitini opetti varjostamista ja perspektiiviä, niin olin NIIN haltioissani, kun sain "käyttööni" aivan eri ulottuvuuksia.
Toki nuo olis itsekin oppinut ajan kanssa ja iän myötä, mutta sain jo olisko ollut 4 vuotiaana leikkiä varjostuksilla, joita en varmasti olisi tehnyt vielä siinä iässä, ellei äitini olisi pikkasen auttanut. Myös omille lapsilleni oon melkein aikasemmin lykännyt kynän käteen, kuin lusikan.
Myös soittamisessa ja soiton opettamisessa. On niin ihana tunne, kun jotakin opettaa ja huomaa, miten Ahaa-lamppu syttyy ja se suuri ilo, kun hoksaa jotakin ja voi sitten ottaa käyttöön näitä neuvoja. Lähinnä tulkinnassa, dynamiikan käytössä ja sen semmosessa. - Anjaniina
Heikunkeikku kirjoitti:
Jep, oon ihan samaa mieltä sun kanssas. Siinä säästää paljon aikaa, jos ei tarvitse kantapään kautta jokaista asiaa kokeilemalla tehdä.
Muistan pienenä tyttönä, kun intohimoisesti aina piirtelin, että kun äitini opetti varjostamista ja perspektiiviä, niin olin NIIN haltioissani, kun sain "käyttööni" aivan eri ulottuvuuksia.
Toki nuo olis itsekin oppinut ajan kanssa ja iän myötä, mutta sain jo olisko ollut 4 vuotiaana leikkiä varjostuksilla, joita en varmasti olisi tehnyt vielä siinä iässä, ellei äitini olisi pikkasen auttanut. Myös omille lapsilleni oon melkein aikasemmin lykännyt kynän käteen, kuin lusikan.
Myös soittamisessa ja soiton opettamisessa. On niin ihana tunne, kun jotakin opettaa ja huomaa, miten Ahaa-lamppu syttyy ja se suuri ilo, kun hoksaa jotakin ja voi sitten ottaa käyttöön näitä neuvoja. Lähinnä tulkinnassa, dynamiikan käytössä ja sen semmosessa.se olekin niin, että niitä ulottuvuuksia riittääkin loputtomiin?
Me ollaan matkalla, joka ei koskaan pääty?
Jos vain viitsii hakea koko ajan, uusia näkökulmia asioihin ja tekemiseen? - Heikunkeikku
Anjaniina kirjoitti:
se olekin niin, että niitä ulottuvuuksia riittääkin loputtomiin?
Me ollaan matkalla, joka ei koskaan pääty?
Jos vain viitsii hakea koko ajan, uusia näkökulmia asioihin ja tekemiseen?En voi vastata kysymykseesi, kun ymmärrykseni ei tiedä tarkalleen, mitä tarkoitit sanalla "ulottuvuus".
Tarkoititko ulottuvuudella taiteellisia "mahdollisuuksia" vai ihan eri asiaa?
Tuo "jos vain viitsii hakea koko ajan, uusia näkökulmia asioihin ja tekemiseen" Niin siihen vastaan, että joo, mutta perään, että ei. Se on mun mielestä käytännössä mahdotonta toteuttaa noin "kokopäiväisesti".
Koska on niin paljon muitakin asioita, jotka vievät "ajattelut" pois niistä asioista, joihin mahdollisesti haluaisi keskittyä enemmän. Jos aatellaan siinä mielessä, että miten eleleskellään vaikkapa arkielämän elämisiä.
Mitä "häiriötekijöitä" niitten tuumailujen keskelle pötkähtää. Joku sopiva keskittymiskeskiarvo pitäisi löytää, että voisi onnistua ujuttamaan eri asioille aikaa niiden näkökulmien etsiskelemiseen. Apua.:) - Anjaniina
Heikunkeikku kirjoitti:
En voi vastata kysymykseesi, kun ymmärrykseni ei tiedä tarkalleen, mitä tarkoitit sanalla "ulottuvuus".
Tarkoititko ulottuvuudella taiteellisia "mahdollisuuksia" vai ihan eri asiaa?
Tuo "jos vain viitsii hakea koko ajan, uusia näkökulmia asioihin ja tekemiseen" Niin siihen vastaan, että joo, mutta perään, että ei. Se on mun mielestä käytännössä mahdotonta toteuttaa noin "kokopäiväisesti".
Koska on niin paljon muitakin asioita, jotka vievät "ajattelut" pois niistä asioista, joihin mahdollisesti haluaisi keskittyä enemmän. Jos aatellaan siinä mielessä, että miten eleleskellään vaikkapa arkielämän elämisiä.
Mitä "häiriötekijöitä" niitten tuumailujen keskelle pötkähtää. Joku sopiva keskittymiskeskiarvo pitäisi löytää, että voisi onnistua ujuttamaan eri asioille aikaa niiden näkökulmien etsiskelemiseen. Apua.:)ei kuule aito taitelija kiinnitä huomioo arjen kiemuroihin..
se vaan taiteilee... - Heikunkeikku
Anjaniina kirjoitti:
ei kuule aito taitelija kiinnitä huomioo arjen kiemuroihin..
se vaan taiteilee...Vainniin, että Nonniinko. :)
ihan, ihan noin yksiselitteinen tuo ei ole.
Onhan toki paljon taiteilijoita, jotka ovat taiteilijoita ihan sanan varsinaisessa merkityksessä ja joutuvat
huomioimaan arjen. Se on pakko, koska se arkikiemura kiemurtelee, huolimatta, vaikkei tahtoisikaan.
Onhan se monilla (kuulemma) luovimista saadakseen rauhaa keskittymiseen.
- viivatiina
kun ei ole koskaan ollut mielenkiintoa ruveta tekemään mutta voihan se olla niin ettei ole mielenkiintoa kun ei ole niitä taitoja arvostan kyllä ihmisiä jotka pystyvät tekemään melkeinpä mitä haluavat toisilla ihmisillä on käden taidot mulla on laulun taito taidettahan se tietysti sekin on omalla tavallaan meni siihenkin useampi vuosi ennen kun opin luottamaan omaan laulutaitooni jokaisesta meistä varmaan löytyy jonkin sortin taiteilija jos vaan uskalletaan =)))
- Anjaniina
kyllä se mielenkiintoa vaatii.
Ja halunluoda jotain.
Toisille suurin juttu on kaikenlaisenkokeileminen, toisille kauniin luominen.
Ihminen pystyy ällistyttävän ihaniin asioihin, kun vain haluaa ;) - viivatiina
Anjaniina kirjoitti:
kyllä se mielenkiintoa vaatii.
Ja halunluoda jotain.
Toisille suurin juttu on kaikenlaisenkokeileminen, toisille kauniin luominen.
Ihminen pystyy ällistyttävän ihaniin asioihin, kun vain haluaa ;)todella hyvän mielen ja ilon kun huomaa kehittyneensä laulajana mut sekin vaatii todella mielenkiintoa laulaa laulaa ja aina vaan laulaa niin myös varmaan kädentaidotkin kehittyy tekemällä mun isä teki hitsaamalla taidetta aina sillon tällön tehnyt monenlaisia patsaita tauluja ym mulle jäi niistä semmoinen metrin korkuinen enkeli seinälle jolla on laulukirja kädessä ja se laulaa liekkö ollu jonkinlainen enne tälle mun harrastukselle.
- Anjaniina
viivatiina kirjoitti:
todella hyvän mielen ja ilon kun huomaa kehittyneensä laulajana mut sekin vaatii todella mielenkiintoa laulaa laulaa ja aina vaan laulaa niin myös varmaan kädentaidotkin kehittyy tekemällä mun isä teki hitsaamalla taidetta aina sillon tällön tehnyt monenlaisia patsaita tauluja ym mulle jäi niistä semmoinen metrin korkuinen enkeli seinälle jolla on laulukirja kädessä ja se laulaa liekkö ollu jonkinlainen enne tälle mun harrastukselle.
joutuu kans varmaan ottamaan tunteja, jotta osaa käyttää ääntään ja sen voimaa oikein?
- viivatiina
Anjaniina kirjoitti:
joutuu kans varmaan ottamaan tunteja, jotta osaa käyttää ääntään ja sen voimaa oikein?
just siihen tekniikkaan mutta ääni on jännä se kehittyy mitä kauemmin laulaa.
- Anjaniina
viivatiina kirjoitti:
just siihen tekniikkaan mutta ääni on jännä se kehittyy mitä kauemmin laulaa.
aavistaa, harjoitus tekee mestarin, eikös vaan ;)
tullut räpellettyä lyijykynä piirustusten kanssa, maisemia ja muotokuvia, mutta en niitä myyntiin asti ole kaupallisesti ajatellut koskaan. En halua. Kaverit jos ovat tilanneet jonkun kuvan ovat saaneet itse määrätä hinnan. Ai niin ja eläinkuvia piirtelen kanssa.
- Anjaniina
tärkeintä, että tekee mitä haluaa ;)
Piirrustuspöytä tietokoneeseen liitettynä, on hyvä harjoitteluväline ;) Anjaniina kirjoitti:
tärkeintä, että tekee mitä haluaa ;)
Piirrustuspöytä tietokoneeseen liitettynä, on hyvä harjoitteluväline ;)nyt mä muistankin yhden jutun josta kerran yhes paikassa puhuit. Onko se piirustus juttu hyvä, siis jos ostit sen.
- Anjaniina
Nittaminax kirjoitti:
nyt mä muistankin yhden jutun josta kerran yhes paikassa puhuit. Onko se piirustus juttu hyvä, siis jos ostit sen.
mutta se vaatii sitten asianmukaiset piirrustusohjkelmat, että käyttö on tehokasta ;)
Varsinaista elinkeinoa ei minulle ole kädentaidoista tullut. Vaatteita olen ommellut tilaustyönä. Pitempi kausi vaatteita ommellen tuli vietettyä kymmenen vuotta sitten, kun oli sellaiset viinyyli kankaasta tehdyt housut ja takit muotia. Jos muistat, Salatuista Elämistä esimerkiksi, sellaisia pinkkejä, pastellin sinisiä ja lilan värisiä joustavasta "tekonahkaisesta" kankaasta. Suunnittelin ja ompelin sellaisia nuorille naisille, jotka olivat tukevahkoja ja heille ei löytynyt selaisia D mitotettuja kaupoista.
Lastenohjaajana askartelut ja käsityöt kuuluvat viikottaisiin ohjelmiin joten sellaisia suunnittelen ja teenniitä teen työkseni. Intiaanipäähine tehdään ensiviikolla. Että sellaisia näpertelyjä.
Ja Keski-Suomen kansallispukuja teen tällähetkellä vapaa-aikana itselle ja lähisukulaisille lahjaksi.
Se lasinkäsittely onkin varmaan vaativaa puuhaa jos vertaa kankaankäsittelyä, ja piti kysymäni, että leikkaatko lasia myös itse vai teetkö valmiisiin ruutuihin? Käytätkö juottamistekniikkaa vai pelkkää maalausta?- Anjaniina
et koskaan ajatellut tehdä omaa mallistoa ? ;)
Mut aikaa se vaatisikin.
Se on hiukan riskaapelia heittäytyä oman osaamisen varaan.
Monikin tekee kartoituksen asiakaspohjalle ensin.
Aika viisasta.
Kyllä lasia leikataan aika paljon, varsinkin silloin kun on valmiiksi värjätystä lasiista kysymys.
Nykyisin leikkaaminenkin on näppärää, siihenon pelit ja vehkeet ;)
Juottaminen on monesti ainoa tapa tehdä sellainen "vanhan ajan" lasimaalaus..Osa asiakkaista ei halua muusta kuullakkaan ;) - Pirre*
k -puvustasi kuvan ja laittaisit sen meille nähtäväksi profiiliisi?, joohan joohan.."liis" :)
Pirre* kirjoitti:
k -puvustasi kuvan ja laittaisit sen meille nähtäväksi profiiliisi?, joohan joohan.."liis" :)
No, en todelakaan kehtaa.
miljoona kirjoitti:
No, en todelakaan kehtaa.
olisi vaan ollut kiva nähdä hieno käsityösi, mutta kai täältä netistä löytyy kuvia alueesi puvuista..
Hyvää kesän odotusta..Pirrejuupas kirjoitti:
olisi vaan ollut kiva nähdä hieno käsityösi, mutta kai täältä netistä löytyy kuvia alueesi puvuista..
Hyvää kesän odotusta..Tähän malliin päädyttiin, pitkän harkinnan jälkeen. Aika helppo, ja yksinkertainen ja ei esiliinaa. Pojan puku pitää keksiä itse, noilla vihjeillä kun ei ole mallia.
http://www.kansallispuvut.fi/puvut.htmmiljoona kirjoitti:
Tähän malliin päädyttiin, pitkän harkinnan jälkeen. Aika helppo, ja yksinkertainen ja ei esiliinaa. Pojan puku pitää keksiä itse, noilla vihjeillä kun ei ole mallia.
http://www.kansallispuvut.fi/puvut.htmlinkitys ei taida onnistua, kun antaa vaan pääsivun. Jokatapauksessa siis Keski-Suomen l. Jyväskylän alueen puku,
http://www.kansallispuvut.fi/puvut.htm- Pirre*
miljoona kirjoitti:
linkitys ei taida onnistua, kun antaa vaan pääsivun. Jokatapauksessa siis Keski-Suomen l. Jyväskylän alueen puku,
http://www.kansallispuvut.fi/puvut.htmhienosta linkistä miljoona ja pukusi on tosi kaunis. Maakuntani kansallispuku puku on enempi tantta mallia, - ottaisin (jos saisin), tai tekisin (jos osaisin) tuon Keski-Karjalan puvun, koska paikkakunnastani käytetään jo melko yleisesti nimeä Keski-Karjala.
P.s. kudoitko esim. hamekankaan itse.? Pirre* kirjoitti:
hienosta linkistä miljoona ja pukusi on tosi kaunis. Maakuntani kansallispuku puku on enempi tantta mallia, - ottaisin (jos saisin), tai tekisin (jos osaisin) tuon Keski-Karjalan puvun, koska paikkakunnastani käytetään jo melko yleisesti nimeä Keski-Karjala.
P.s. kudoitko esim. hamekankaan itse.?Tilasin kankaat ja ohjeet ja kaavat. Toi Keski-Karjalan puku on kaunis. Kalliit ne materiaalit ovat, mut mun puku on halvimmasta päästä, noin 500.
http://kauppa.vuorelma.net/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=607&OpenGroups=607Pirre* kirjoitti:
hienosta linkistä miljoona ja pukusi on tosi kaunis. Maakuntani kansallispuku puku on enempi tantta mallia, - ottaisin (jos saisin), tai tekisin (jos osaisin) tuon Keski-Karjalan puvun, koska paikkakunnastani käytetään jo melko yleisesti nimeä Keski-Karjala.
P.s. kudoitko esim. hamekankaan itse.?Minun mielestäni, Puulavesi ja Sulkava sekä Pyhäjärvi
miljoona kirjoitti:
Minun mielestäni, Puulavesi ja Sulkava sekä Pyhäjärvi
Onko ompeluohjeet yksiselitteisiä, - ja selkeitä..lue rautalanka mallisia?
Minun täytyisi ostaa ensin parempi ompelukonekin, tai lainata jostain..entisellä menee hermot :(
Aikoinaan ompelin paljon, lasten vaatteet ja itellenikin melkein mitä vain..miten lie ollut aikaakin..
P.s. nuo ommeltavat ryijytkin himottaisi, - oli tosi hienoja malleja..Pirrejuupas kirjoitti:
Onko ompeluohjeet yksiselitteisiä, - ja selkeitä..lue rautalanka mallisia?
Minun täytyisi ostaa ensin parempi ompelukonekin, tai lainata jostain..entisellä menee hermot :(
Aikoinaan ompelin paljon, lasten vaatteet ja itellenikin melkein mitä vain..miten lie ollut aikaakin..
P.s. nuo ommeltavat ryijytkin himottaisi, - oli tosi hienoja malleja..Minusta ne ohjeet oli hyvät. Ja sinne voi soittaa ja ne tietää puhelimessa kertoa onko vaikea vai helpohko. Mun täytyy ommella sellaisia reikäompeleita kaulukseen ja hihansuihin ja ne vei aikaa, muuten suht koht helppo.
Mä tein koe puseron ja koe liivin sellaisesta kertakäyttöpöytäliina-kuitukangas-kankaasta ensin, jotta sain sopivat kaavat, ettei mene pilalle. Sitä suosittelen. Puserokankaan ja liivin vuorikankaan ostin kotikaupungista, ja vain liivin- ja hameen kankaat plus kaavat ohjeineen sekä korut tilasin tuolta. Puhelimessa voi neuvotella ihan henk. kohtaisesti. Mun puku on halvimmasta päästä ja yksinkertainen.
muuta kuin puutarhahommia ja näitä perinteisiä "naistentöitä".
Teetkö ihan oikeasti lasimaalauksia, entäs tiffanytyöt?
Voisko sulta tilata sellaisen sievän enkeliaiheisen teoksen :))- Anjaniina
niitä enkeleit on joka paikassa myynnissä;)
Mutta on puutarhankin hoito tärkeetä...siitäkin tulee näkyvää aikaan.. Anjaniina kirjoitti:
niitä enkeleit on joka paikassa myynnissä;)
Mutta on puutarhankin hoito tärkeetä...siitäkin tulee näkyvää aikaan..Kuvittelin tietenkin saavani sen ilmaiseksi, ikään kuin ystävänlahjana :))
Sain talvella sisareltani muurikellon ja se säilyi hengissä, nyt se kukkii taas, jotain sentään osaan minäkin.- viivi-amaldiina
kattelin tuolla pohjoisessa yhdes ruokapaikan-tiloissa oli myyymälä jossa myynnissä tiffany- juttui.
Sellainen enkeli, korkeus 30cm, hinta 140 €, hiukan pienempi 80. En ostanut.
Oli jokseenki ylihinnoiteltuja kun katselee muuallakin niiden hintoja. viivi-amaldiina kirjoitti:
kattelin tuolla pohjoisessa yhdes ruokapaikan-tiloissa oli myyymälä jossa myynnissä tiffany- juttui.
Sellainen enkeli, korkeus 30cm, hinta 140 €, hiukan pienempi 80. En ostanut.
Oli jokseenki ylihinnoiteltuja kun katselee muuallakin niiden hintoja.sellainen enkeli, ostin terv.kesk. hoitajalta, hän teki niitä
kansalaisopiston kurssilla. En muista hintaa, oli vielä markka-aikaa, ehkä muutaman kympin
euroissa maksoin.
Varmaan juuri 30 cm korkuinen, nätti se on, sinisävyinen väreiltään.
- Juhlakokki
on minunkin alalla osattava. Pidän pitopalvelua ja teen yksilöllisiä kakkuja, kattauksia, kukka-asetelmia....aina on keksittävä jotain uutta.... :D
taiteellisesti peukalo keskellä kämmentä): Ihailen ja kunnioitan heitä joilla se lahja on:)
Siskoni tekee tiffany-töitä, myykin niitä. Miulla on keittiönlamppu telkkarihuoneessa pöytälamppu hänen tekemiään. :))- Anjis...
eksä vois pyytää siltä tuolla Aberdeen Angukselle sellasen enkelitaulun.
Mä en ny uskalla ees kirjautua, kun sille pitäs ilman kaikki lähettää..
Mä olen tääl kyykyssä, ni ettei se huomaa? Anjis... kirjoitti:
Mä olen tääl kyykyssä, ni ettei se huomaa?Taulun, sisko ei kyl maalaa, mut tarttee laittaa korvan taa, joskos jonkilaisen enkelin pyytäisin tekemään:)))
Anjis... kirjoitti:
Mä olen tääl kyykyssä, ni ettei se huomaa?sinut on huomattu ja kevyeksi havaittu, ei olemukseltasi kuitenkaan. Etsi parempi piilo ja
sellainen mihin mahdut kokonaan, pyrstös näkyy :)))- Anjis....
Anceli kirjoitti:
sinut on huomattu ja kevyeksi havaittu, ei olemukseltasi kuitenkaan. Etsi parempi piilo ja
sellainen mihin mahdut kokonaan, pyrstös näkyy :)))Ei nypitä viimosia höyheniä, senkin ilkee...
Just sulle sasus taulun lupas ja sä oot noin ilkee.
Joulupukki tuo sulle kyllä pelkkiä risuja ja mä pidän huolen, että se on kuution nippu! Anjis.... kirjoitti:
Ei nypitä viimosia höyheniä, senkin ilkee...
Just sulle sasus taulun lupas ja sä oot noin ilkee.
Joulupukki tuo sulle kyllä pelkkiä risuja ja mä pidän huolen, että se on kuution nippu!vaan lasitaulu, tahtoo sellaisen, tahtoo HETI!!!!!
Ala väkertää ja sitten tulet tuomaan, laitat sievään pakettiin.
Minen usko joulupukkiin, tonttuihin vaan ;)))
- Putkivalo
mutta äiti ja sisko ovat harrastaneet. Vaikka osaa jotain tehdä hyvin, taitaa olla aika iso kynnys lähteä myymään taidetta. Sekin jo, että antaa sen oman sielunsa tuotoksen jollekulle arvosteltavaksi on iso asia, puhumattakaan siitä että myydä pitäisi. Ostaja on aina kriittisempi, ja itseään esille tuominen on vaikea asia. Se suomalainen luonne, ei sais kehua itseään :))
Mun haave-ammatti oli ryhtyä kutovaksi kyläsepäksi, eipä ollut uskallusta koskaan :)- anjis....
mitä sä muka kutosit siellä sepän pajassa.Kuumia metallitankojako?
Hahaa...sullahuono itseluottamus.
Jos tekoseensa sielunsa panee, aina siitä joku tykkää.
Joku sit ei, mutta so hwat? - Putkivalo
anjis.... kirjoitti:
mitä sä muka kutosit siellä sepän pajassa.Kuumia metallitankojako?
Hahaa...sullahuono itseluottamus.
Jos tekoseensa sielunsa panee, aina siitä joku tykkää.
Joku sit ei, mutta so hwat?Hehee, niin muuten onkin ;D mietin ihan liikaa mitä ihmiset sanoo mistäkin :)) Paitsi netissä, kun täällä suurin osa on kysymysmerkkejä tai kasveja tai kissoja ja koiria :)))
Noinhan pitäiskin suhtautua. Sulla ei ainakaan ole korjattavaa itseluottamuksessa :))
Voivoihan metalliakin kutoa. Mutta noin periaatteessa on ihan samaa mitä paukuttaa, kangaspuita vai moukaria :)) Ne vois yhdistääkin, paitsi tietty pitää varoa ettei loimet roihua.
- Paavo Lipponen
Kaksi aivan eri asiaa. Joskus saattavat kulkea käsikädessä, hyvin harvoin.
- Anjis..........
kaks eri asiaa.
Mutta et voi kyllä tosissasi väittää etteikö taiteentekijät käyttäs kädentaitoja.
Äkkijrkkä, posliininmalaajat, kutojat jne...loputtomiin.
Useimmiten esineellistä taidetta tehdään käsin. - Osmo Soinivaara.
Anjis.......... kirjoitti:
kaks eri asiaa.
Mutta et voi kyllä tosissasi väittää etteikö taiteentekijät käyttäs kädentaitoja.
Äkkijrkkä, posliininmalaajat, kutojat jne...loputtomiin.
Useimmiten esineellistä taidetta tehdään käsin.ei hitsaa itse, rengit hitsaa ohjeiden mukaan. Ei Wirkkalakaan puhaltanut lasia, tai Aalto takentanut taloja. Taiteilijoilla on yleisesti oppilaita tai apulaisia. Taide on enenpi ajattelemista, kuin tekemistä. Käsityöläiset ovat erittäin harvoin taiteilijoita itse, he ovat vain käsityöläisiä.
- anjis...
Osmo Soinivaara. kirjoitti:
ei hitsaa itse, rengit hitsaa ohjeiden mukaan. Ei Wirkkalakaan puhaltanut lasia, tai Aalto takentanut taloja. Taiteilijoilla on yleisesti oppilaita tai apulaisia. Taide on enenpi ajattelemista, kuin tekemistä. Käsityöläiset ovat erittäin harvoin taiteilijoita itse, he ovat vain käsityöläisiä.
huono poro.
jos aikooprovosoida, eipidä mennä väitteessä äärimmäisyyksiin.
Pieni vihjaisu tehoaa paremmin - Sakari Kukko
anjis... kirjoitti:
huono poro.
jos aikooprovosoida, eipidä mennä väitteessä äärimmäisyyksiin.
Pieni vihjaisu tehoaa paremminPoronluusta kaiverretut paperiveitset ovat kyllä paperiveitsiä. Ne ovat matkamuistoksi tarkoitettua rihkamaa, eivät taideteoksia.
http://www.atelierhannula.fi/funktio.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Taide
- mitäkä mies
Osoittaa kunnioitettavaa uskallusta heittäytyä taiteilijaksi ja luottaa siihen että sillä voi elättää itsensä.
Minun kätösten taidot eivät riitä taiteen tekemiseen,vaikka pikku poikana epäilin,kuten jotkut muutkin,että minusta tulisi jotain...Ei tullut pojasta pappia,eikä poliisia,vaan ihan tavallinen duunari joka soveltaa hullua luovuuttaan arkisissa askareissaan(: - Pajapappi
Kertokaapa vinkkejä, mistä saa käyttöön "pajan", kun joutuu asumaan kerrostalossa? Lämpimiä autotallejahan ei ole myynnissä eikä ole rakennettu vuosikymmeniin. Pajassa olisi tarkoitus tarpeen mukaan touhuta puun, metallin, pappamopon ym jännän ajankulun kanssa.
Mistä olette oman pajanne löytäneet? Maaseudulla ja tonttia omistavilla onnistunee tarvittaessa vaikka rakentaa, mutta miten meillä vähemmän onnekkaille?- Jouko Turkka
Itsellä samaa ongelmaa, ei ole varaa vuokrata autotallia tai muutakaan "ylimääräistä" tilaa. Ja sekin vielä, että kaupungista todella vaikea löytää paikkaa, missä nyt voi vaikka soittaa rumpuja öisin. Tai takoa rautaa. Tahtoo aina olla naapureille häiriöksi.
Tietenkin on kaikenlaisia kerhotiloja ja kansalaisopiston tiloja, joita voi käyttää. Se vaan sitten on kellon mukaan, eikä saa touhuta ominaan, silloin kun haluttaa.
Kaupungissa siis ei tule kummoista tehtyä. Itellä kesämökki, oon siis siinä onnellisessa asemassa, että siellä voi puuhastella kaikenlaista. Ongelmana sielläkin, hallin puute. Ja pienikin halli maksaa julmetusti, eikä rakennusluvatkaan ole itsestään selvyyksiä. Jokaiselta rajanaapurilta saatava hyväksyntä kunnan ja virnomaisten lisäksi.
Ja tahtoo mökillä toi puuhastelu olla tyyppiä "pitää hitsata tikkaat katolle, että pääsee teräsharjaamaan ruosteista peltikattoa, että pääsee pesemään ja maalaamaan, että voi tilata nokikolarin". Ei ei silleen luovaa muuten kuin siitä kohdin, että keksii miten saa kulmaraudat roudattua kirkolta rautakaupasta joen yli.
OK-talo ainoa mahdollisuus mun mielestä kaupunkialueella. Kerrostaloissa ei yksinkertaisesti ole tiloja. Tietenkin voi koittaa vuokrata pätkän teollisuushallia, mutta alkaa tulemaan harrastusmopolle hintaa, kun muutamia tonneja vuodessa vuokraa maksaa.
- Käsityöläisiä
Itse kun olen tällainen osa-aikakäsityöläinen niin kiinnostaa aina etsiä jotain uutta, ja löysin kirjastosta mielenkiintoisen esitteen kösityökursseista, nimi vain jotenkin osui hyvin "Luovat lankatyöt" tässä linkkiä jos joku sattuisi kiinnostumaan http://www.kskoolitus.com/luovatlankatyot.html
itsellä ainakin harkinnassa, ohjelma tuntui aika kiinnostavalle, ainakin vaihtelua kesäksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551172
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1511141Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601075Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo82956Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu45874Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55818Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54770Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54765KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71711- 32692