LUOKAN- JA AINEENOPETTAJAKOULUTUKSEN ERO

voivoi..

Voisiko joku viisas selventää, miten opintopisteet menevät luokanopettajaksi ja matematiikan aineenopettajaksi opiskellessa.

Eikös luokanopettajaksi opiskellessa ole käytävä ainakin luokanopettajan monialaiset opinnot (60 op), sivuaineopinnot (60 op) ja opettajan pedagogiset opinnot (60 op)? Mistä tulevat loput 120 op?

Entäs miten aineenopettajakoulutus eroaa tästä? Kaksi viimeistä on samoja, eli 60 op sivuaine ja pedagogiset opinnot (60 op). Onko opetettavan aineen opintoja sitten 120 op??? ja vain 60 op jotain muuta??

4

774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakavaaa

Samaan aiheeseen liittyen.. Jos lukisin matematiikan aineenopettajaksi ja erikoistuisin sen jälkeen luokanopettajaksi, tulisiko minun käydä tekemässä Vakava-koe uusiksi? Eli onko luokanopettajaksi pätevöittävien opintojen aloittaminen helppoa aineenopettajaopintojen jälkeen, vai yhtä vaikeaa kuin luokanopettajakoulutukseen pääsy kenellä tahansa?

• 7+1

Jos olet aineenopettaja, POM-opintoja ei järjestetä kaikkialla eikä kovin usein. Siksi niitä voi olla vaikeahko suorittaa. Lisäksi täydennyskoulutuksena järjestettävän koulutuksen paikoista kilpailevat myös luokanopettajan pätevyyden haluavat erityisopettajat ja yleisen kasvatustieteen lukijat. Kysymykseen on vastattu täällä:

http://www.opiskelupaikka.fi/fin/Virtuaaliopo/Kysymykset/POM-opinnot

Jos olet luokanopettaja, aineopintojen suorittamaan pääsemisen vaikeudesta en tiedä, riippunee täysin yliopistosta ja laitoksesta. Matemaattisia aineita ainakin päässee lukemaan vaikka missä, lukijoita ei ole tarpeeksi, mutta niitä täytyy oikeasti osata, jos aikoo aineopinnot suorittaa.

• Barbaa

Luokanopettajankoulutuksessa pääaineena on (yleensä) kasvatustiede, josta opiskelet perus-, aine- ja syventävät opinnot. Tämän lisäksi luet monialaiset opinnot (60 op) sekä sivuaineita.
      Aineenopettajakoulutuksessa pääaineena on opettamasi aine, josta luet perus-, aine- ja syventävät opinnot ja sivuaineena on pedagogiset opinnot (60 op) sekä muita sivuaineita.
      Itse opiskelen erään kielen aineenopettajaksi. Tämä kieli on pääaineeni (yht. 160 op), sivuaineina on pedagogiset opinnot 60 op sekä erityispedagogiikka 25op. Lisänä on tiedekunnan yhteisiä opintoja sekä muita opintoja kiinnostuksen mukaan niin että opintopistevaatimukset täyttyvät.
      Tämä on toki vain yhden yliopiston näkökanta. Kannattaa surfailla yliopistojen nettisivuilla, sieltä kyllä löytyy tietoa.

Ja jos haluat sekä luokan- että aineenopettajaksi, suosittelen, että opiskelet ensin luokanopettajaksi. Luokanopettajan on paljon helpompi saada aineenopettajan kelpoisuus kuin aineenopen saada luokanopen kelpoisuus. Ensin täytyy toki päästä sinne luokanopekoulutukseen.

Korjatkaa jos olen väärässä.

• 16+7

Loput op:t tulevat siitä, että luokanopettajilla on enemmän sitä kasvatustiedettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      109
      9860
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      4830
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2051
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1996
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1690
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1481
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      40
      1349
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      947
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      933
    10. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      922
    Aihe