Akaattikotilo

????

MOI! Oon kuullu et akaattikotilot levittää rotan keuhkomatoo joka aiheuttaa ihmisel aivokalvon tulehdust. Onk tot ja sairastuuk siihen useinkin joku? Ja mite se voi tarttuu ihmiseen?

15

1381

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~*Tikru_92*~

      Se ei ole kovin yleistä, ja, jos peset kädet aina kun olet käsitellyt niitä, niin et varmasti saa mitään. En ole ikinä kuullut, että ihmiseen olisi tarttunut...

      • Lun@tzu

        Voit olla kuullut tuon jutun jostain, mutta se ei pidä paikkaansa.Akaattikotilot eivät levitä mitään sairauksia, jos ei Akaattikotilo ole itse sairas.
        ~Lun@tzu~


      • ~*Tikru_92*~
        Lun@tzu kirjoitti:

        Voit olla kuullut tuon jutun jostain, mutta se ei pidä paikkaansa.Akaattikotilot eivät levitä mitään sairauksia, jos ei Akaattikotilo ole itse sairas.
        ~Lun@tzu~

        Siis ei se levitä sitä jos ei oo itekki sairas, niinku toi Lun@tzu jo sanoki...


      • -T-
        ~*Tikru_92*~ kirjoitti:

        Siis ei se levitä sitä jos ei oo itekki sairas, niinku toi Lun@tzu jo sanoki...

        Jos mato on vaivannut etanaa kauemmin. se näkyy kotilon kuoren epämuodostumana.
        Kasvava osa kuoresta ei saa tarpeeksi materiaalia ja ohenee ja alkaa muuttamaan muotoaan. Tämä näkyy useimmiten villeillä kotiloilla, jos sellaiseen koskee HETI MARS käsienpesulle!

        -T ja Eeva ja Aatami-


      • Kotilofani
        Lun@tzu kirjoitti:

        Voit olla kuullut tuon jutun jostain, mutta se ei pidä paikkaansa.Akaattikotilot eivät levitä mitään sairauksia, jos ei Akaattikotilo ole itse sairas.
        ~Lun@tzu~

        Sinä oot väärässä.Kyllä akaattikotilosta voi saada kyseisen madon mutta se on todella harvinaista, eikä tapauksia ole ollut.


      • Kotilofani
        ~*Tikru_92*~ kirjoitti:

        Siis ei se levitä sitä jos ei oo itekki sairas, niinku toi Lun@tzu jo sanoki...

        kullä voi levittää vaikkei kotilo ite näytä sairaalta sillä rotan keuhkomato ei vaikuta kotiloon


    • Midzi

      Itse olen tasan kerran kuullut, että akaattikotilo voisi muka levittää aivokalvontulehdusta, ja senkin luin tältä palstalta... Suoraan sanottuna en usko YHTÄÄN kyseiseen väitteeseen! Salmonellaa, joka nyt ei kovin vaarallista ole, akaattikotilo (kuten esim. monet matelijatkin) voivat vissiinkin levittää. Itselläni on kuitenkin ollut akaattikotilo melkein 7 vuotta, enkä ole siltä mitään tautia saanut :)

      • ????

        Eli kiitti kauheest oon nimittäin hankkimas aksun. Sit viel yks kysymys. Mitä kannattaa laittaa aksun akvaarion pohjal. Luulisin et multaa tai turvet. Jos kuuluu ni käyk joku kaupast ostettu vai.Ja millanen merkki?


      • Midzi
        ???? kirjoitti:

        Eli kiitti kauheest oon nimittäin hankkimas aksun. Sit viel yks kysymys. Mitä kannattaa laittaa aksun akvaarion pohjal. Luulisin et multaa tai turvet. Jos kuuluu ni käyk joku kaupast ostettu vai.Ja millanen merkki?

        LANNOITTAMATONTA turvetta suositellaan. Sitä saa esimerkiksi joistain maatalouskaupoista tms. eikä kai kovin kallista ole. Tällä hetkellä omassa terraariossani on hiekkapuhallushiekkaa, se kyllä kuivaa nopeammin kuin turve. On myös ollu akvaariosoraa, ihan tavallista hiekkaa jne. Mutta turve on kyllä sinänsä ehkä paras vaihtoehto, koska sen voi puhdistuksen yhteydessä heittää pois, hiekkaa ei. Tai voi tietenkin, mutta sitä on hankalampi hävittää. Hiekan aina pesen. Kotilolle kannattaa laittaa muuten myös joku matala vesiastia.
        Koska asun omakotitalossa, oma kotiloni on aina välillä kesäisin ulkona. Tietysti sitä pitää vahtia koko ajan, ettei esim. linnut vie. Ja ilman pitää olla lämmin. Luulempa, ettei kotiloni tiedä mitään parempaa, kuin aurinkoisen kesäpäivän, jolloin se saa "viilettää" vapaana nurmikolla :) Sitä pitää muuten tietysti välillä kastella ulkonakin.
        Muistathan muuten, että kotilo elää jopa kymmenen vuotta, ehkä ylikin. Itse olen ajatellut, että olisi mukava saada kotiloni eläkekotiin, jossa se saisi viettää loppuelämänsä isossa terraariossa toisen kotilon (sillä oli kaveri, mutta se kuoli jo jonkun aikaa sitten) kanssa HYVÄSSÄ kodissa.
        Voisin siis siitä luopua, mutta ainoastaan, jos se pääsisi edellä mainitsemaani paikkaan. Tai mahdollisesti vielä joku päivä otan itse toisen kotilovanhuksen sen seuraksi :) Toivottavasti tästä oli apua...
        Mukavaa kevään ja kesän jatkoa...


      • Midzi
        ???? kirjoitti:

        Eli kiitti kauheest oon nimittäin hankkimas aksun. Sit viel yks kysymys. Mitä kannattaa laittaa aksun akvaarion pohjal. Luulisin et multaa tai turvet. Jos kuuluu ni käyk joku kaupast ostettu vai.Ja millanen merkki?

        Jos mahdollista, hanki kaksi akaattikotiloa. Ainakin omasta mielestäni ne näyttivät nauttivan toistensa seurasta, vaikka sanotaan, etteivät ne tarvitse lajitoveria. Ainoa ongelma kahdessa kotilossa on lisääntyminen. Omat kotiloni munivat kaksi kertaa, oli pakko hajottaa munat ennen kuin niihin kehittyi mitään, koska niitä oli kymmeniä. Niille ei millään olisi löytynyt hyvää kotia. Muutaman munan säästin, mutta ne vain hävisivät johonkin, eikä poikasia koskaan tullut.


      • Kotilofani
        ???? kirjoitti:

        Eli kiitti kauheest oon nimittäin hankkimas aksun. Sit viel yks kysymys. Mitä kannattaa laittaa aksun akvaarion pohjal. Luulisin et multaa tai turvet. Jos kuuluu ni käyk joku kaupast ostettu vai.Ja millanen merkki?

        Lannoittamaton luonnonturve on parasta terran pohjalle ja sitä saa puutarhaliikkeistä isoina säkkeinä


    • akatti fani/omistaja

      akaatti kotilo ei välttämättä aiheuta aivokalvon
      tulehdusta tai levitä rotan keuhkomatoa omistan itse 5 akaati kotiloa enkä ole huomannut mitään oireíta vaikka olen omistanut ne reilut viisi vuotta se voi pahimmillaan aiheuttaa kovan kuumeen ja ripulin..! olen itse ollut kotiloiden kanssa fyysisessä kosketuksessa...=) niin että ei kannata levittää aiheetonta tietoa jos ei tiedä siitä mitään.

    • kotilofani

      Akaattikotilo saattaa levittää rotan keuhkomatoo niin kyllä itse rottakin.Kuinka monesti oot kuullu et rotan omistaja tämmötteen ois saanu?et varmaa millonkaa ja jos oot et ainakaan usein.Rotankeuhkomadon saaminen akaattikotilosta on erittäin epädodennäköistä sillä ainuttakaan siihensairastunutta ei tiedetä olevan.Ja vaikka kotilossa olisikin keuhkomato jonka se luultavasti on saanut rotalta niin ei oo itsestäänselvyys tarttuuko se siitä ihmiseen.

    • Anonyymi

      Oon 13 vuotias ja äitini antoi hankkia aksun.
      Jotkut sanoo että se levittää salmonellaa. Onko totta, ja leviääkö se helposti, vai onko vaan joku et jos syö raakana kun jotkuhan syö etanaa

      • Anonyymi

        Muista aina hyvä käsihygienia kun olet käsitellyt kotiloa niin ei tartu mitään sairauksia jos etanalla jotakin sattuisi olemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe