säästäminen on myytti ja klishee

ninokkio

Pitkän aikavälin tuotto-odotukset analyytikkojen ja sijoitusneuvojienb ja "ihme"oppaiden teorioista ja spekulaatioista huopklimatta ovat menneet ns. päin mönkää ja osakerahastoihin sijoittanut on sekä kurssien alhaisesta tasosta, suuresta volatiliteetista ja käsittämättömän kalliista hallinnointi-ja säilytyspalkkioista johtuen, jotka saattavat vusitasolla nousta jopa 3,6 prosentin luokkaan merkintäja lunastuspalkkioiden lisäksi jotka ovat sijoittajalle pienempi harmi, mutta sääntönä on että ensin tienaqa rahastoyhtiä ja pankki ja sitten vasta asiakas, hyvällä tuurilla, vaikka kuten kaikki n. 2-5 vuotta pääomaansa osakerahasrtoissa maattaneet voivat omin silmin nähdä lienee kysymys lähinnä joko ns. u-tuurista tai jostakin läpinäkymättömästä salaliitosta tai muusta räikeästä markkinkloiden manipuloinnista joka on hedge rahastojen spesialiteetti varsinkin suuressa maailmassa, ja vanha hokema että instituutiot viihtyisivät pörsseissä piensijoittajia sitkemmin on sekin pelkkää legendaa kuten sekin myytti ja klishee että nykypäivänäkin "säästäminen" osakerahastoihin olisi kannattavaa ja tuottoisaa sijoitustoimintaa kun käytäntö ja kokemus osoiottavat vallan muuta.

2005 joukuuussa oljypalveluektoria myöten tehdyt sijioitukset ovat joko raskaasti tai lievemmin tappiollisia jokavuotisten markkinamyllerrysten takia, joista on tuulut arkipäivää, 2006 kesä, 2007 kevättalvi, syksy, 2008 jne. joillioj syynä on ollut aina joku globaalia taloutta ravisteleva kriisi tai tekosyynä mutta kummallista on henkilökohtaisesti että sattumalta jokaisen valtakirjalunastustoimeksiantoni jälkeen markkinat alkoivat kummasti palautua uusij kurssiennätyksiin kunnes koko touhu alkoi kyllästyttää ja annoin vain asioiden mennä omalla painollaan ja hupsheijaa koko talous oli lähellä täydellistä romahdusta valtoiden ja keskuspankkien tukitoimista huolimatta subrime kriisin johdosta.

Tiedättekö että mitä kauemmin maatatte omasisuuttanne kalliiden säilytyspalkkioiden rahastoissa, 2-3,6 prosenttia per vuosi, sitä niukemmaksi säästönne ja saldomnne niissä hupenevat elleivät osakekurssit ja rahastojen arvot nouse tasaista tahtia palkkiokertymän kanssa kuten ei pitkällä aikavälillä missään nimessä ole käynyt koska heilunta on tullut jäädäkseen ja tuotto on ollut joko olematonta tai miinusmerkkistä

3

575

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heleppo

Longia ylämäkeen ja shorttia alamäkeen. Jos taas et tiedä missä mennään, odottele markkinoiden ulkopuolella. Näin voit jäädä eläkkeelle muutamassa vuodessa, eikä tarvitse enää veivata vaarina niinkuin holdari-Buffett.

• se mahdotonta

ole, mutta pankkien ja vakuutusyhtiöiden kautta kylläkin.
      Nillehän säästäminen on bisnes, rahantekoväline
      Niillä on niin monta asiantuntijaa ja lakimiestä säästäjää vastassa
      että pitkän päälle ne jäävät aina voitollle ja vievät ison osan
      säästöistä ja sijoituksista.

Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa tehdä itse ja omilla ehdoilla.

Itse sijoitin rahani työelmän varrella kaksioihin, verotussyistä asuin
      aina itse kaksi vuotta ja sitten annoin vuokralle.
      Nyt eläkkeellä ollessani myyn niitä yksi kerrallaan aina kun rahaa tartten,
      hyvin on toiminut,kukaan ei ole voinut vetää välistä.

• Valintoja kaikkineen

Juju onkin olla sijoittamatta rahastoon, jonka kulut on tuota luokkaa. Eihän siinä olisi mitään tolkkua.

Indeksirahastot ovat pääsääntöisesti tie onneen, jos rahastoon välttämättä haluaa sijoittaa. Kohtuulliset kulut, ja osingot jotka maksetaan verottomina rahasto-osuuksina on pitkallä tähtäimellä hyvinkin tuottavaa puuhaa. Etenkin jos nyt osaa suunnilleen veikata pörssin tulevat pohjat.

Jos ei kuitenkaan ymmärrä, että on olemassa myös muita vaihtoehtoja, kuin kivijalkapankkien tarjoamia, niin kannattaa vielä vähän aikaa tehdä niitä kotiläksyjään ja pysyä sivussa tutustuen, että mistä tässä koko touhussa on kysymys. Aiheesta löytyy runsaasti tietoa, jos sitä vain jaksaa etsiä. Ja se etsiminen on ollut aika tuottavaa puuhaa ainakin minulle.

Ja siitä olen kyllä samaa mieltä, että noin yleensäkin pankin henkilökunnan ja analyytikkojen puheet kannattaa sivuuttaa ihan täysin. Toisinaan niiden luoma psykologinen vaikutus on kuitenkin varsin kannattavaa hyödyntää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3343
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      40
      2197
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2148
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1887
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1518
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1329
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      125
      1222
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1200
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1145
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1099
    Aihe