Olen ikäni pessyt hampaitani aamuin illoin yt olen 47-vuotias mies.
Kaksi vuotta sitten epäili hammashoitaja kiven poistossa että minulla on ikenet senverran vetäytyneet että taidan sairastaa parodontiittiä.
Nyt sain siiten asiantuntijalta lausunnon viime torstaina.
Minulta tullaan repimään yhteensä neljä hammasta irti! PERKELE! hampaat eivät ole minua vaivanneet pahemmin ja ensimmäiset juurihoidot tehtiin tänä vuonna.
Onko kunnallisilla lääkäreillä minkäänlaista vastuuta kun aikaisemmilla käynneillä ei ole edes mainittu kyseissestä sairaudesta mitään mitä puolet aikuisväestöstä sairastaa. Hammashoitajan kommentti pisti minut vasta huolestumaan asiasta ja sitten kun seuraavan kerran mainitsin lääkärille lähti asiat eteenpäin.
Siis jos tätä olisi viitsitty tutkia saisin edes pitää hampaani
Olkaa siis omaaloitteisia jos ikenet veteytyy liikaa. Minullekin silloin alussa vaan sanottiin että nehän vetäytyvät vanhemmiten ja siitä se johtuu.
Tekisi mieli pistää joku vastuuseen kunnen itse ole huomannut mitään oireita.
Hampaita revitään
7
2608
Vastaukset
- Että silleen...
On hampaan kiinnityskudos sairaus, joka alkaa ientulehduksesta ja hammaskivestä. Ientulehduksen pystyy parantamaan kotona hyvällä puhdistuksella parissa päivässä, mutta jos laiskottelee eikä hoida itse hampaitaan vaan muhittaa ientulehdusta vuosi tolkulla on seurauksena PARODONTIITTI, joka paranee:
-säännöllisellä hammaskiven poistolla, joka on n.30% kokonaishoidosta
-päivittäisellä ja huolellisella puhdistuksella kotona, joka on n.70% kokonaishoidosta
eli jos kotona ei tee asian eteen itse jotakin, niin ei ne hammashoitolassakaan ihmeisiin pysty.
Hoito-ohjeita:
-Harjaa hampaat kahdesti päivässä 2min ajan (nopeammin ei tule puhdasta) mieluiten sähköhammasharjalla (pese yksi hammas kerrallaan: ulko-, puru- ja sisäpinta)
-Puhdista hammasvälisi aina harjauksen yhteydessä hammaslangalla, ham.tikulla tai hammasväliharjalla, koska mikään hammasharja ei hammasväliisi mahdu.
-Suuvesistä ei ole haittaa eli voi purskutella päivittäin, raikastaa hengitystä
-Käytä ksylitolia, ksylitoli muuttaa plakin koostumusta eli ehkäisee reikiintymistä ja hammaskiven muodostumista.
-Puhdista myös kieli päivittäin
Puhtaaseen hampaaseen ei tule reikää, ientulehdusta tai hammaskiveä eli ei muuta kuin hinkkaamaan. Terveistä ikenistä ei vuoda verta, jos vuotaa niin puhdista paremmin(ientulehdus on bakteeri sairaus, joka paranee hyvällä suuhygienialla parissa päivässä).
Ienvetäytymät johtuvat liian kovasta hammasharjasta ja olet painanut kovaa hammasharjaa liikaa eli hanki aluksi pehmeä lasten hammasharja/sensitive sähköhammasharja ja muista ettet paina kovaa.
Jokaisessa hammaslääkärin tarkastuksessa katsotaan ns. CPI-indeksi, joka kertoo mitä suusta löytyy:
0= terve ien
1= ientulehdusta
2= hammaskiveä
3=3mm ientaskuja
4=yli 4mm ientaskuja
Tämä indeksi katsotaan kaikilta, vauvasta vaariin eli varmasti asia on ollut hammaslääkärin tiedossa, eriasia oletko kuunnellut.
Älä sysää vastuuta yhteiskunnalla, kun itsekkin olisit voinut tehdä asialle jotakin. Eriasia haluaako tai viitsiikö?- hammaslääkärit ei ke
"" Tämä indeksi katsotaan kaikilta, vauvasta vaariin eli varmasti asia on ollut hammaslääkärin tiedossa, eriasia oletko kuunnellut. ""
Ihan sama jos on ollut hammaslääkärin tiedossa kyseinen asia, mutta jotkut hammaslääkärit ei kyllä vaivaudu kertomaan potilaalle, vaikka olisi parodontiittia. Itse kävin tälläisellä hammaslääkärillä aikoinaan. Ainoastaan kelakorvaushakemuksesta (vai oliko laskussa?) sain lukea, että "par. hoito". Ei minulla ollut mitään tietoa edes, että mikä on par.hoito. Siihen aikaan ei netti ollut vielä kovin yleisessä käytössä, eikä kirjaston koneellekaan tullut mentyä asiaa tarkistamaan. Jos olisi edes lääkäri käynyt yhdessä potilaan kanssa laskun läpi, niin olisi voinut siinä samassa kysyä, että "hei mitä tämä tarkoittaa?" - ns. neuvoja
Olen ikäni harjannut hampaani aamulla ja illalla. Ientulehduksia ei ole pahemmin ollut kun nuorempana.
Hammaskivenpoistossa olen käynyt jos en nyt kerran niin ainakin joka toinen vuosi ja aina on hammashrjani ollut luokkaa soft tai supersoft.
Mistään CPI-indexistä en ole ikinä kuullutkaan!
Kyllä olen hampaitani hoitanut kuten pitääkin. Ainoa minkä tässä olen itse aiheuttanut on tupakointi.
Niin ja luin että 50% taudista johtuu geeneistä.
Hammaslääkärille tässä vastuuta pistäisin enemmän. Mitään informaatiota en ole saanut ikinä. - Harjaus ei riitä!
ns. neuvoja kirjoitti:
Olen ikäni harjannut hampaani aamulla ja illalla. Ientulehduksia ei ole pahemmin ollut kun nuorempana.
Hammaskivenpoistossa olen käynyt jos en nyt kerran niin ainakin joka toinen vuosi ja aina on hammashrjani ollut luokkaa soft tai supersoft.
Mistään CPI-indexistä en ole ikinä kuullutkaan!
Kyllä olen hampaitani hoitanut kuten pitääkin. Ainoa minkä tässä olen itse aiheuttanut on tupakointi.
Niin ja luin että 50% taudista johtuu geeneistä.
Hammaslääkärille tässä vastuuta pistäisin enemmän. Mitään informaatiota en ole saanut ikinä.Ei auta yhtään asiaan eli kannattaisi lopettaa ennen, kun hampaat irtoavat. Hoidosta ei ole mitään hyötyä niin kauan, kun poltat, koska tupakointi heikentää mm."haavojen paranemista" ja jos sinulla on parodontiitti niin varmasti on myös ientulehdus. Koska parodontiittia ei tule ilman ientulehdusta.
Vaikka olisi millaiset geenit niin ei se takaa sitä, että on itselläsikin on huonot hampaat. Hampaisiin vaikuttaa enemmän elämäntavat (ruokavalio/säännöllisyys) ja perushygienia (mitä teet/kuinka usein/kuinka hyvin).
Hammaskivenpoistossa on hyvä käydä puolivuosittain/vuosittain, mutta kotihoito on kaikista tärkeintä.Ei hammaskivenpoistosta ole hyötyä, jos kotihoito on retuperällä. Pelkkä harjaus ei riitä eli myös hammasvälit on jynssättävä ja mietuiten kahdeti päivässä hampaiden harjauksen yhteydessä. Mikään hammasharja, kun ei hammasväliin mahdu, vaikka olisi kuinka Softia.
Ei ientulehdusta, hammaskiveä, reikiä tai parodontiittia tule suuhun, jossa ei ole plakkia ja bakteereita! - Pyh,pah
hammaslääkärit ei ke kirjoitti:
"" Tämä indeksi katsotaan kaikilta, vauvasta vaariin eli varmasti asia on ollut hammaslääkärin tiedossa, eriasia oletko kuunnellut. ""
Ihan sama jos on ollut hammaslääkärin tiedossa kyseinen asia, mutta jotkut hammaslääkärit ei kyllä vaivaudu kertomaan potilaalle, vaikka olisi parodontiittia. Itse kävin tälläisellä hammaslääkärillä aikoinaan. Ainoastaan kelakorvaushakemuksesta (vai oliko laskussa?) sain lukea, että "par. hoito". Ei minulla ollut mitään tietoa edes, että mikä on par.hoito. Siihen aikaan ei netti ollut vielä kovin yleisessä käytössä, eikä kirjaston koneellekaan tullut mentyä asiaa tarkistamaan. Jos olisi edes lääkäri käynyt yhdessä potilaan kanssa laskun läpi, niin olisi voinut siinä samassa kysyä, että "hei mitä tämä tarkoittaa?"Marssia kyseiseen paikkaan jälkikäteen ja käydä kysymässä...tai jos et sinne asti pääse niin lähimpään hammashoitolaan mistä löytyy henkilökuntaa kääntämään tekstiä. Omaa laiskuutta? omaa tyhmyyttä?
Asioista voi otta selkoa jälkikäteenkin eli itsekkin voi asialle jotakin tehdä. Puhelinkin on keksitty, jos jalat ei vie eteenpäin. - paroa
hammaslääkärit ei ke kirjoitti:
Ihan sama jos on ollut hammaslääkärin tiedossa kyseinen asia, mutta jotkut hammaslääkärit ei kyllä vaivaudu kertomaan potilaalle, vaikka olisi parodontiittia. Itse kävin tälläisellä hammaslääkärillä aikoinaan. Ainoastaan kelakorvaushakemuksesta (vai oliko laskussa?) sain lukea, että "par. hoito". Ei minulla ollut mitään tietoa edes, että mikä on par.hoito. Siihen aikaan ei netti ollut vielä kovin yleisessä käytössä, eikä kirjaston koneellekaan tullut mentyä asiaa tarkistamaan. Jos olisi edes lääkäri käynyt yhdessä potilaan kanssa laskun läpi, niin olisi voinut siinä samassa kysyä, että "hei mitä tämä tarkoittaa?"Jos on tehty "parodontologinen hoito" kelan koodin mukaan, se ei välttämättä tarkoita, että sairastaa parodontiittia. Parodontologinen hoito tarkoittaa hampaan tukikudosten - myös ikenen- hoitoa. Siihen kuuluu myös ientulehdus vaikeamman kiinnityskudostulehduksen eli parodontiitin (jossa on siis jo tapahtunut kiinnityssäikeiden ja luun tuhoutumista) lisäksi.
Hammaskivi ja pehmeät bakteeripeitteet (biofilmi eli plakki) aiheuttaa ientulehdusta. Se, että käsitetäänkö tavanomainen hammaskiven poisto "ennaltaehkäiseväksi hoidoksi" koodiston mukaan, vai "parodontologiseksi hoidoksi" on rajanvedoltaan häilyvä. Yleisperiaate on, että jos kiveä on vähän, se on ehkäisevää hoitoa ja jos taas enemmän, menee parodontologiseksi. Kela ohjeistaa valitsemaan sen koodin, joka parhaiten kuvaa tilannetta. Näistä ehkäsevä hoito on aikaperusteista ja parodontologinen hoito aika- ja vaativuusperusteista, eikä yhdellä käynnillä saa käyttää kuin yhtä tämäntyyppistä koodia, joten on siis valittava. "Ehkäisevän hoidon" koodeja on vain kaksi (ohjeistava aika lyhyemmälle vähintään 10 min ja pitemmälle vähintään 20 min). Jotta vielä hankalammaksi tehtäisiin, tuo pitempi "ehkäisevä suun terveydenhoitokäynti" on oltava erillinen hoitokäynti, ei siis voi tehdä esim. samalla kerralla kuin tehdään tarkastus.
Käytännössä hammaskiven poistoon, vaikka se ei olisikaan syvällä ikenen alla, saa kulumaan hyvinkin moninverroin aikaa, kuin mitä tuo ehkäisevän hoidon 10 minuuttinen! Kun kunnolla tekee, harvoin selviää alle puolen tunnin, varsinkin jos vielä tekee pastapuhdistuksen ja fluorauksen. Kelan koodien mukaan 30 min parodontologinen hoito sijoittuu kategoriaan "pitkäkestoinen"! Tätä en ole koskaan voinut ymmärtää... mutta yhtä kaikki, kun aikaa kuluu enemmän kuin tuo 10 min, aletaan olla parodontologisen hoidon puolella. Ikenenalaisen hammaskiven poisto (myös silloin kun ei ole syventyneitä ientaskuja) kuluu aina parodontologiseen hoitoon.
Aloittajalle vielä: parodontiitti on todellakin hyvin yleinen. Suomalaisista n. 10-20 % sairastaa vaikeata parodontiittia. NÄISTÄ viidesosalla ei ole tunnettuja aiheuttajatekijöitä, jolloin on arveltu, että perinnöllisellä alttiudella on osuutensa.
CPI (clinical periodontal index) kuuluu mielestäni hammashoitohenkilöiden työkaluihin, ei potilailta voi edellyttää tällaisten numerokoodien tuntemista.
Jos parodontiitti tai sen ensimerkkejä havaitaan, siihen tulisi puuttua heti. Valitettavasti tämä ymmärretään usein vasta, kun tauti on jo pitkällä. Laiminlyöntiin syyllistyvät sekä potilaat, joilla ei riitä motivaatiota käydä hoidossa tarpeeksi usein, ylläpitää riittävää suuhygieniaa kotona, että ammattilaiset, joilla ei etenkään terveyskeskuksessa ole mahdollisuutta riittävän tiheisiin ylläpitokäynteihin tai aikaa opastaa omahoitoon, kuten ilmeisesti kohdallasi on käynyt.
- muualta?
Myös leikkauksen jälkeen voivat alkaa kovat ienverenvuodot ja hampaiden vetäytyminen, jolle ei tunnu mahtavan mitään. Leikkauspotilaille pistetään vatsanpeitteisiin huimat määrät ennen ja jälkeen leikkauksen verenohennuslääkkeitä ja kun monia muitakin lääkeaineita leikkauksessa tulee lisää, ongelmia voikin piisata loppuelämäksi. Kukaan ei kysy, mikä sopii kellekin, koska oletetaan, että kaikki käy kaikille. Penisilliinistä tosin hieman udellaan, mutta tuokin on vain pisara meressä laajassa antibioottien kirjossa.
Julkisen terveydenhoidon puolella potilaalta ei pahemmin kysellä, kiire on kova ja hampaat, ainakin takimmaiset mieluummin poistetaan kuin juurihoidetaan. Jahka potilas ehtii asiaa tarkemmin pohtimaan, vahinko on jo ehtinyt tapahtua.
Jos yksityiseltä puolelta löytää hyvän hammaslääkärin, jolla on hetki aikaa kuunnella asiakastaan ja hänen toiveitaan, hampaat voivat säästyä. Jos ei, hampaat revitään pois, koska se on paljon helpompaa kuin hankalien takimmaisten juurihoito. Toisaalta hammaslääkärin tienestien kannalta juurihoitojenkin luulisi kiinnostavan sen verran kovat ovat taksat.
Ientulehdukset eivät ole ollenkaan niin yksiselitteinen juttu kuin on annettu ymmärtää. Kaikki sisäelinongelmat, etenkin suolistosellaiset heijastuvat hampaisiin. Oireet yleensä vaihtuvat paikasta toiseen, koska itse pääongelmaan ei päästä lainkaan käsiksi. Toisaalta jos hankaluuksien ydin selviää, paraneminenkin pääsee alkuun.
Uskon, että tulevaisuudessa kaikissa lääketieteellisissä toimenpiteissä tullaan kiinnittämään enemmän huomiota potilaan omiin toiveisiin, sillä hänhän ne seurauksetkin kantaa. Tällä haavaa näille toiveille valitettavasti vielä pääsääntöisesti viitataan kintaalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284