Suomenlapinkoira vs. lapinporokoira

adalmiiinaa2

Miten eroavat luonteeltaan? Kumpi on ns. helpompi? Kummasta itse pidät enemmän? Huonot/hyvät kokemukset...

Puolen vuoden/vuoden sisällä olen ajatellut hankkia suomenlapinkoiran tai lapinporokoiran. En osaa päättää kumpi, joten ajattelin tulla tänne kysymään kokemuksia.

2

403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lappariporo.

Olen siis vain kuullut, kokemusta ei ole joten älä luota minuun mutta vastailen silti ;) Kys. koirista enemmän tietävät vastatkoot paremmin..

Niin elikkäs kuullut olen että suomenlapparit olisivat helpompia kouluttaa ja ns. vähempään tyytyväisiä, porokoirat sitten taas tarvitsevat hieman enemmän tekemistä ja koulutus haastavampaa mutta ei kuitenkaan haastavaa. Lapparillahan on sitten tietenkin se paksumpi turkki mutta ei kuulemma ole vaikea hoitaa, harjaamista silloin tällöin. Porokoitalta lähtee karvaa ympäri vuoden mutta lapparilla on karvanlähtöajat ja karvaa lähtee tupoittain jotka sitten kerääntyvät nurkkaan ja on ns. helpompia siivota. Haukkuherkkyyttä esiintyy molemmilla mutta koulutettavissa pois.

Itse pidän molemmista :) Mutta luultavasti lapinporokoiran ottaisin. Toki nallemaiset lapparitkin ovat suloisia ilmestyksiä :)

• poropoika.

Lappariporo suurin piirtein tuon kiteytti.

Suomenlapinkoira mielletään usein "helpommaksi", ja on totta että se on vähän vähempään tyytyväinen kuin lapinporokoira. Kuitenkin myös yksilöerot rodun sisässä ovat huomattavat, tiedän parikin lappalaista jotka vaativat omistajiltaan hirveästi aktiviteetteja kun oma porokoira on tällainen vähään tyytyvä lapanen.

Suuria erojahan näillä kahdella rodulle ei kuitenkaan periaatteessa ole. Jostain olen lukenut että porokoiran puolustushalu on pienempi mutta taisteluhalu suurempi kuin lappalaisella. Lappalainen taas on porokoiraa rauhallisempi, vaikka tempperamentin osalta ei voida juurikaan sanoa olevan eroja (lukuunottamatta yksilökohtaiset luonne-erot). Joidenkin mielestä lappalainen on porokoiraa selvästi kovempi ja luokseenpäästävämpi, ja ainakin oma poro on hyvin pehmeä kaveri, ottaa kaiken itseensä eikä helposti unohda. Luonteeltaan enemmän kova kuin pehmeä koirahan antaa paljon anteeksi omistajan mahdollisia tekemiä "virheitä", joten tältä osin lappalainen sopii enemmän ensikoiran hankkijalle jolla ei ole kokemusta kouluttamisesta tai vastaavasti uskoa siihen että pystyy myös kouluttamaan pehmeämmän koiran.

Itse valitsin porokoiran parin pienen perusluonne-eron vuoksi. Valintaan vaikutti myös fyysinen olemus, lappalaiset ovat toki söpöjä nallekarhuja, mutta ihan oman mieltymyksen ja käytännöllisyyden vuoksi valitsin poron: porot ovat lappalaisia vähän kookkaampia, pitkää karvaa en välttämättä olisi jaksanut, ei hoidon kannalta vaan niiden irtonaisten, ja sitten tietysti tämä että itsellä on lapsuudesta jäänyt muistiin kaverin pitkähkökarvainen koira ja peppupesut ripuloinnin sattuessa tai kakkakikkaran jäädessä kiinni persvilloihin. :B

llisempi mutta temperamentin osalta ei voida eroja juurikaan sanoa olevan. Suomenlapinkoira on lapinporokoiraa selvästi kovempi ja luoksepäästävämpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      122
      3714
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2423
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2068
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      70
      1021
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      939
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      881
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      835
    8. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      830
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      42
      744
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      95
      740
    Aihe