Laki on kivaa. Peräkärryn jossa ei ole jarruja, maksimipaino on puolet vetoauton kokonaismassasta. Kun taas peräkärryn jossa on jarrut, maksimipaino on 3500kg, B-kortilla. Missään ei kuitenkaan mainita, pitääkö peräkärryn jarrujen toimia. Puhutaan vain jarruista, mutta ei toimivista jarruista. Tässä on siis laissa porsaanreikä... Vai onko?
peräkärry & paino
11
5294
Vastaukset
- -mies
No ei, kun se jarrullinen peräkärry on katsastettava joka toinen vuosi jolloin jarrujen toimivuus testataan dynamomertillä. Ajokorttiasiakaan ei mene ihan noin, mutta KVG.
- think little bit
Ehkä missään ei mainita, että peräkärryn jarrujen ei tarvitse toimia. Eikä toki tarvitsekkaan, mikäli et koskaan käytä kärryä yleisillä teillä. Mutta kai nyt yleinen oikeustaju riittää siihen johtopäätelmään, että liikenteeseen lähtevän ajoneuvon jarrut on oltava kunnossa..?
Tänään meidän firmassa rekkakuskilta räjähti ilmajarrukellosta kalvo ja perävaunun kaikki jarrut meni kiinni. Hän olisi voinut jatkaa matkaa vapauttamalla kaikki perävaunun jarrut yhtä nappia vetämällä, mutta laskettuaan jarruttoman massan liian suureksi, tilasi huoltoauton paikalle. Hän osoitti ammattilaisuutensa, mutta kai maallikoillakin pitää järki kulkea liikenteessä?- rekkis,
voi olla noin, jos kärrystä karkaa paineet, niin ei yhtä pientä nappia painamalla voi vapauttaa jarruja, vaan silloin pitää paineet olla järjestelmässä, jos vapautatuu napista jarrut.
- think litlle bit
rekkis, kirjoitti:
voi olla noin, jos kärrystä karkaa paineet, niin ei yhtä pientä nappia painamalla voi vapauttaa jarruja, vaan silloin pitää paineet olla järjestelmässä, jos vapautatuu napista jarrut.
Rikkoutuneen jarrukellon letku solmuun, (ei ollut jousijarrukello) siirtelyventtiili ylös ja menoksi. Aikaa menee alle minuutti
- porsaanreikä
se on kuin muutkin vastaavat. Eihän auton valojenkaan tarvitse toimia, kunhan ne vain on. Tai autonkaan jarrujen ei tarvitse toimia, tai ohjauksen ei tarvitse toimia etc. etc.
Onhan sinullakin aivot (?) vaikka ne eivät toimi! - vaunun vetäjä
Jarruttoman peräkärryn kokonaismassa on auton valmistajan määrittelemä ja maksimissaan 750 kg, vaikka auto on kokonaismassaltaan ylikin 1500 kg niin peräkärryn kokonaismassa saattaa olla vain 450 kg esim.
Mutta vielä kivempi asia on tämä, autooni saa kytkeä kokonaismassaltaan 1800 kg olevan perävaunun mutta kun katsotaan yhdistelmän kokonaismassaa niin silloin saa perävaunun kokonaismassa olla enää 1500 kg, koska auton kokonaismassa saa olla 2160 kg ja yhdistelmän kokonaismassa 3660 kg, tämänhän kaikki perävaunun vetäjät varmasti katsovat rekisteröintitodistuksesta ennenkuin lastaavat auton ja kärryn täyteen tavaraa. Ja monellahan on tietenkin vaaka käytettävissä.- se ajokortti
Ja riittääkö B ajokortti, vai pitääkö olla vähintään BE siihen löytyy stoorit tuolta:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm - punnita vaaalla
On siis kaksi asiaa
1) Saako ao. yhdistelmän laillisesti kytkeä.
2) Kuka (millä kortilla) sitä saa kuljettaa.
Kohdassa #1 tarvitaan vaakaa, kohdassa #2 ei.
Kortin riittävyys määräytyy rekisteriotteen suurimpien kokonaismassojen mukaan - eli
pelkällä B-kortilla ET SAA laillisesti ajaa esim. 2000 kg kokonaismassaista autoa, jossa on kytketty
perään TYHJÄ autotraileri (paino vaikkapa 400kg, kokonaismassa vaikka 2500).
Sen sijaan BE-kortilla tuota yhdistelmää saisi vetää tyhjänä tai lastattunakin, mutta jos trailerin todellinen
kokonaismassa ylittää vetoauton (tai trailerin) suurimman sallitun, voi pätkähtää sakko ylikuormasta. - massa/taara
punnita vaaalla kirjoitti:
On siis kaksi asiaa
1) Saako ao. yhdistelmän laillisesti kytkeä.
2) Kuka (millä kortilla) sitä saa kuljettaa.
Kohdassa #1 tarvitaan vaakaa, kohdassa #2 ei.
Kortin riittävyys määräytyy rekisteriotteen suurimpien kokonaismassojen mukaan - eli
pelkällä B-kortilla ET SAA laillisesti ajaa esim. 2000 kg kokonaismassaista autoa, jossa on kytketty
perään TYHJÄ autotraileri (paino vaikkapa 400kg, kokonaismassa vaikka 2500).
Sen sijaan BE-kortilla tuota yhdistelmää saisi vetää tyhjänä tai lastattunakin, mutta jos trailerin todellinen
kokonaismassa ylittää vetoauton (tai trailerin) suurimman sallitun, voi pätkähtää sakko ylikuormasta.kun et painoista mitään tiedä. Hyppää kynnelle jos kykenet.
- Älä sotke!
punnita vaaalla kirjoitti:
On siis kaksi asiaa
1) Saako ao. yhdistelmän laillisesti kytkeä.
2) Kuka (millä kortilla) sitä saa kuljettaa.
Kohdassa #1 tarvitaan vaakaa, kohdassa #2 ei.
Kortin riittävyys määräytyy rekisteriotteen suurimpien kokonaismassojen mukaan - eli
pelkällä B-kortilla ET SAA laillisesti ajaa esim. 2000 kg kokonaismassaista autoa, jossa on kytketty
perään TYHJÄ autotraileri (paino vaikkapa 400kg, kokonaismassa vaikka 2500).
Sen sijaan BE-kortilla tuota yhdistelmää saisi vetää tyhjänä tai lastattunakin, mutta jos trailerin todellinen
kokonaismassa ylittää vetoauton (tai trailerin) suurimman sallitun, voi pätkähtää sakko ylikuormasta.Miksi pitää sotkea selvää asiaa?
Tuossa yllä jo annettiin linkki AKE:n sivuille, jossa on kerrottu mitä B-kortilla saa vetää. Seuraavassa lainaus sieltä:
"B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg." - antaa vetää
Älä sotke! kirjoitti:
Miksi pitää sotkea selvää asiaa?
Tuossa yllä jo annettiin linkki AKE:n sivuille, jossa on kerrottu mitä B-kortilla saa vetää. Seuraavassa lainaus sieltä:
"B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg."B-luokan ajokortti, B-luokan ajoneuvo, voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg, onko selvää tähän asti, yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg/perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa, eli auton omamassa 1500 kg ja kokonaismassa 2000 kg niin silloin saa perävaunun kokonaismassa olla 1500 kg eli saa vetää jarrullista yli 750 kg kokonaismassaltaan olevaa perävaunua aina 1500 kg:n asti. Eli saa vetää B-luokan kortilla. Äläkä enää sekoita. AKE on sekoittanut tarpeeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275