Muutama kysymys tuliliskoista

Piip-piip

Mikä on tuliliskojen(Kiinankääpiötulilisko) keskimääräinen elinikä? Toki voi myös mainita japanin,ja miekkahännän keskimääräisen eliniän.
Syövätkö nämä joskus kasviravintoa? Ja voiko akvaterrassa olla vain muovikasveja?
Kuinka herkästi leväkasvustoa syntyy akvaterraan?

Tässä näin muutama kysymys aluksi :)

5

2937

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

Yli 10v. Riippuu paljon elinolosuhteista, mutta parhaimmillaan elävät 20v
      Tulilisko ei syö kasveja.
      Terrassa voi olla vain muovikasveja.
      Levää voi tulla jonkin verran. Terra kannattaa pitää pimeimmässä nurkassa jotta levän kasvu on minimaallista.
      Levää syömään voi tularin kanssa ottaa jonkin isomman kotilon.

• Piip-piip

Tuolla sammakkolammessa kiinankääpiön ennätysikä oli 9v... Ja miekkahännän ennätys oli 17v,ja japanin ennätys oli 22 v. Mutta nämä ovat vuodelta 2005,ja terraario olosuhteet paranevat koko ajan ja sammakkoeläinten terveydenhuolto paranee--->pidemmät eliniät.Voitko kertoa omista tuliliskoista joita sinulla on/on ollut? Laji,ikä,millä olet ruokkinut ja kuinka usein,lempiruuat ja-piilot yms.

Ja kuinka vanhaksi omenakotilot elävät? ja pitääkö niille tehdä jotain erityistä vai voiko vain yksin kertaisesti laittaa akvaterraan?

Ja mitä olet kerännyt/keräät pihalta?
        Ja anteeksi tämä pitkäväli ennen kuin vastasin.

• tania78
        Piip-piip kirjoitti:

Tuolla sammakkolammessa kiinankääpiön ennätysikä oli 9v... Ja miekkahännän ennätys oli 17v,ja japanin ennätys oli 22 v. Mutta nämä ovat vuodelta 2005,ja terraario olosuhteet paranevat koko ajan ja sammakkoeläinten terveydenhuolto paranee--->pidemmät eliniät.Voitko kertoa omista tuliliskoista joita sinulla on/on ollut? Laji,ikä,millä olet ruokkinut ja kuinka usein,lempiruuat ja-piilot yms.

Ja kuinka vanhaksi omenakotilot elävät? ja pitääkö niille tehdä jotain erityistä vai voiko vain yksin kertaisesti laittaa akvaterraan?

Ja mitä olet kerännyt/keräät pihalta?
        Ja anteeksi tämä pitkäväli ennen kuin vastasin.

Tällä hetkellä 8 kiinankääpiötä joista vanhin ollut minulla n:5v. Tullessaan pari vuotta ?
        Lisääntyneet kertaalleen.
        Talvella pääosin pakasteruokaa joka toinen päivä ja kesällä matoja/hyttysentoukkia jne.
        Harvemmin piilossa ovat. Viipottavat ympäri terraa. :) Aina kun viereen menee niin tulevat katsomaan.
        Vanhin tulari ui aina kansilasin avatessa pintaan ruokaa norkoamaan.

Ovat tosin omia persoomiaan ja jotkut ovat vähän näreissään esim:siivouksesta. Tällöin vetävät hännän kippuraan. Kait tuo on jonkilainen suojautumiskeino ? Mutta osaavat siis näyttää mieltäänkin... :)

• Cynops
        tania78 kirjoitti:

Tällä hetkellä 8 kiinankääpiötä joista vanhin ollut minulla n:5v. Tullessaan pari vuotta ?
        Lisääntyneet kertaalleen.
        Talvella pääosin pakasteruokaa joka toinen päivä ja kesällä matoja/hyttysentoukkia jne.
        Harvemmin piilossa ovat. Viipottavat ympäri terraa. :) Aina kun viereen menee niin tulevat katsomaan.
        Vanhin tulari ui aina kansilasin avatessa pintaan ruokaa norkoamaan.

Ovat tosin omia persoomiaan ja jotkut ovat vähän näreissään esim:siivouksesta. Tällöin vetävät hännän kippuraan. Kait tuo on jonkilainen suojautumiskeino ? Mutta osaavat siis näyttää mieltäänkin... :)

Vaikka viesti onkin vanha, niin ajattelin kirjoitella omista tuliliskoistani.
        Täältä löytyy 3 Cynops Ensicaudaa ja yksi Cynops Pyrrhogaster
        Ikää on vaikea määritellä, kun ostin nämä jo aikuisina, mutta minulla nämä ovat olleet muistaakseni 3 vuotta.

Ruokinnasta voin sanoa sen verran, että olen pyrkinyt varsinkin kesäisin pitää yllä monipuolista ruokavaliota. Ja talveksi esim. oma kastematofarmi voi olla suotavaa vaihtelua tuliliskojen ruokavalioon.
        Itse olen tarjoillut muun muassa näitä tuliliskoilleni:
        -kastemadot
        -kanalakuoriaisen toukat (buffalomadot)
        -kärpäsentoukat/kärpäset
        -sirkat
        -katkaravut (hyvin pestynä, revitty pieniksi säikeiksi)
        -pakastetut/elävät surviaisentoukat
        -juoksujalkaiset
        -siirat (niin pehmeitä kuin mahdollista)
        -seitifile tai särkikalan file (todella pieninä paloina,ruotoja syytä varoa. Tämänkin voi repiä säikeiksi)
        -vähärasvainen jauheliha (todella harvoin)
        -jauhomadot (näitä yritin syöttää alkuaikoina,mutta melko vaivalloista oli. turhan isoja ja kovia. Tosin näitäkin saa pieninä.)

Siinä oli jonkinlaista listaa niistä mitä itse olen syöttänyt tuliliskoilleni. Ainoastaan sisäelimet ovat vielä kokematta. :D Noista itse olen kasvatellut mm. kärpäsentoukkia, buffalomatoja ja sirkkoja, sekä olen pitänyt matofarmia. :)

• kaks'o

Vastaan nyt minäkin, vaikka olet saanut jo monta vastausta; mutta näin siis meillä:

Enpä tiedä keskimääräistä elinikää, mutta meidän kaksi tulariamme ovat nyt kahdeksanvuotiaita ja ihan voimissaan.
      Eivät syö kasveja, ja meille ihan eläinkaupasta "annettiin" oikeita kasveja tulareiden akva-terraarioon. Eivät ole niitäkään syöneet.
      Eläinkaupasta mukana tuli myös pieniä kotiloita, jotka syövät levää, joten meillä sitä ei ole paljoakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      130
      3797
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      8
      3079
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      32
      2834
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2582
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      132
      2403
    6. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      41
      1818
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      61
      1185
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      82
      1119
    9. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1079
    10. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      77
      1071
    Aihe