Muutama kysymys tuliliskoista

Piip-piip

Mikä on tuliliskojen(Kiinankääpiötulilisko) keskimääräinen elinikä? Toki voi myös mainita japanin,ja miekkahännän keskimääräisen eliniän.
Syövätkö nämä joskus kasviravintoa? Ja voiko akvaterrassa olla vain muovikasveja?
Kuinka herkästi leväkasvustoa syntyy akvaterraan?

Tässä näin muutama kysymys aluksi :)

5

2762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

Yli 10v. Riippuu paljon elinolosuhteista, mutta parhaimmillaan elävät 20v
      Tulilisko ei syö kasveja.
      Terrassa voi olla vain muovikasveja.
      Levää voi tulla jonkin verran. Terra kannattaa pitää pimeimmässä nurkassa jotta levän kasvu on minimaallista.
      Levää syömään voi tularin kanssa ottaa jonkin isomman kotilon.

• Piip-piip

Tuolla sammakkolammessa kiinankääpiön ennätysikä oli 9v... Ja miekkahännän ennätys oli 17v,ja japanin ennätys oli 22 v. Mutta nämä ovat vuodelta 2005,ja terraario olosuhteet paranevat koko ajan ja sammakkoeläinten terveydenhuolto paranee--->pidemmät eliniät.Voitko kertoa omista tuliliskoista joita sinulla on/on ollut? Laji,ikä,millä olet ruokkinut ja kuinka usein,lempiruuat ja-piilot yms.

Ja kuinka vanhaksi omenakotilot elävät? ja pitääkö niille tehdä jotain erityistä vai voiko vain yksin kertaisesti laittaa akvaterraan?

Ja mitä olet kerännyt/keräät pihalta?
        Ja anteeksi tämä pitkäväli ennen kuin vastasin.

• tania78
        Piip-piip kirjoitti:

Tuolla sammakkolammessa kiinankääpiön ennätysikä oli 9v... Ja miekkahännän ennätys oli 17v,ja japanin ennätys oli 22 v. Mutta nämä ovat vuodelta 2005,ja terraario olosuhteet paranevat koko ajan ja sammakkoeläinten terveydenhuolto paranee--->pidemmät eliniät.Voitko kertoa omista tuliliskoista joita sinulla on/on ollut? Laji,ikä,millä olet ruokkinut ja kuinka usein,lempiruuat ja-piilot yms.

Ja kuinka vanhaksi omenakotilot elävät? ja pitääkö niille tehdä jotain erityistä vai voiko vain yksin kertaisesti laittaa akvaterraan?

Ja mitä olet kerännyt/keräät pihalta?
        Ja anteeksi tämä pitkäväli ennen kuin vastasin.

Tällä hetkellä 8 kiinankääpiötä joista vanhin ollut minulla n:5v. Tullessaan pari vuotta ?
        Lisääntyneet kertaalleen.
        Talvella pääosin pakasteruokaa joka toinen päivä ja kesällä matoja/hyttysentoukkia jne.
        Harvemmin piilossa ovat. Viipottavat ympäri terraa. :) Aina kun viereen menee niin tulevat katsomaan.
        Vanhin tulari ui aina kansilasin avatessa pintaan ruokaa norkoamaan.

Ovat tosin omia persoomiaan ja jotkut ovat vähän näreissään esim:siivouksesta. Tällöin vetävät hännän kippuraan. Kait tuo on jonkilainen suojautumiskeino ? Mutta osaavat siis näyttää mieltäänkin... :)

• Cynops
        tania78 kirjoitti:

Tällä hetkellä 8 kiinankääpiötä joista vanhin ollut minulla n:5v. Tullessaan pari vuotta ?
        Lisääntyneet kertaalleen.
        Talvella pääosin pakasteruokaa joka toinen päivä ja kesällä matoja/hyttysentoukkia jne.
        Harvemmin piilossa ovat. Viipottavat ympäri terraa. :) Aina kun viereen menee niin tulevat katsomaan.
        Vanhin tulari ui aina kansilasin avatessa pintaan ruokaa norkoamaan.

Ovat tosin omia persoomiaan ja jotkut ovat vähän näreissään esim:siivouksesta. Tällöin vetävät hännän kippuraan. Kait tuo on jonkilainen suojautumiskeino ? Mutta osaavat siis näyttää mieltäänkin... :)

Vaikka viesti onkin vanha, niin ajattelin kirjoitella omista tuliliskoistani.
        Täältä löytyy 3 Cynops Ensicaudaa ja yksi Cynops Pyrrhogaster
        Ikää on vaikea määritellä, kun ostin nämä jo aikuisina, mutta minulla nämä ovat olleet muistaakseni 3 vuotta.

Ruokinnasta voin sanoa sen verran, että olen pyrkinyt varsinkin kesäisin pitää yllä monipuolista ruokavaliota. Ja talveksi esim. oma kastematofarmi voi olla suotavaa vaihtelua tuliliskojen ruokavalioon.
        Itse olen tarjoillut muun muassa näitä tuliliskoilleni:
        -kastemadot
        -kanalakuoriaisen toukat (buffalomadot)
        -kärpäsentoukat/kärpäset
        -sirkat
        -katkaravut (hyvin pestynä, revitty pieniksi säikeiksi)
        -pakastetut/elävät surviaisentoukat
        -juoksujalkaiset
        -siirat (niin pehmeitä kuin mahdollista)
        -seitifile tai särkikalan file (todella pieninä paloina,ruotoja syytä varoa. Tämänkin voi repiä säikeiksi)
        -vähärasvainen jauheliha (todella harvoin)
        -jauhomadot (näitä yritin syöttää alkuaikoina,mutta melko vaivalloista oli. turhan isoja ja kovia. Tosin näitäkin saa pieninä.)

Siinä oli jonkinlaista listaa niistä mitä itse olen syöttänyt tuliliskoilleni. Ainoastaan sisäelimet ovat vielä kokematta. :D Noista itse olen kasvatellut mm. kärpäsentoukkia, buffalomatoja ja sirkkoja, sekä olen pitänyt matofarmia. :)

• kaks'o

Vastaan nyt minäkin, vaikka olet saanut jo monta vastausta; mutta näin siis meillä:

Enpä tiedä keskimääräistä elinikää, mutta meidän kaksi tulariamme ovat nyt kahdeksanvuotiaita ja ihan voimissaan.
      Eivät syö kasveja, ja meille ihan eläinkaupasta "annettiin" oikeita kasveja tulareiden akva-terraarioon. Eivät ole niitäkään syöneet.
      Eläinkaupasta mukana tuli myös pieniä kotiloita, jotka syövät levää, joten meillä sitä ei ole paljoakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      150
      8865
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2629
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2407
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      46
      2405
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1833
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1817
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1713
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      42
      1240
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe