Kysyin puhelimitse katsastuskonttorilta voinko tulla katsastukseen nastarenkailla. Minulle kerrottiin katsastuksen onnistuvan myös nastarenkailla. Yllätys, yllätys katsastaja kehtasi hylätä autoni mukamas liian suuren nasta eron vuoksi. Kesällä ei pitäisi nasta eroja laskea ja huomioida varsinkin kun sain ohjeen tulla nastarenkaila katsastukseen. Voinko valittaa jonnekin tuosta typerästä hylystä.
Nastarenkaat
24
7052
Vastaukset
- KIKI.
TIETÄÄKÖ SUN NASTARENGAS "JAAHAS, NYT EI OLE TALVIRENGASPAKKO, JOTEN PIDÄN YHTÄ HYVIN JOKA RENKAALLA" EI, EI OLE, JOTEN KYLLÄ SE HYLKYÄS OLI IHAN AIHEELLINEN...
- Anonyymi
Heh, huutoa kuten ennenwanhaan Kekkosen ajan katsastuksessa :D
- Tsuikka.
Määräysten mukaiset renkaat kelpaavat katsastuksessa, olipa kyse talvi tai kesärenkaista.
- rengaskaskauppias
määräysten mukaisetrenkaat kelpaa,eikö niitä mitenkään voi hylätä.
- niin se vaan on
rengaskaskauppias kirjoitti:
määräysten mukaisetrenkaat kelpaa,eikö niitä mitenkään voi hylätä.
auton renkaiden välinen nastaero ei saa olla yli laissa määrätyn prosentin. Laissa ei sanota että kyseinen sääntö olisi voimassa vain talvirengaspakon aikana.
Ja nastarenkaissahan on oltava kesälläkin se 3mm uraa (vaikka nastojen nyppimisen jälkeen saa ajaa sinne 1,6mm), se sitävastoin mun mielestä on maailman tyhmin sääntö.
Mutta jos katsastukseen lähtiessä ei viitsi kurkata edes missä kunnossa renkaat ovat niin voi hyvät hyssykät...
Ja miksi muuten veit talvirenkailla, nythän on jo sulat tiet ja lämpöäkin reilut 20 - mitä mitä
niin se vaan on kirjoitti:
auton renkaiden välinen nastaero ei saa olla yli laissa määrätyn prosentin. Laissa ei sanota että kyseinen sääntö olisi voimassa vain talvirengaspakon aikana.
Ja nastarenkaissahan on oltava kesälläkin se 3mm uraa (vaikka nastojen nyppimisen jälkeen saa ajaa sinne 1,6mm), se sitävastoin mun mielestä on maailman tyhmin sääntö.
Mutta jos katsastukseen lähtiessä ei viitsi kurkata edes missä kunnossa renkaat ovat niin voi hyvät hyssykät...
Ja miksi muuten veit talvirenkailla, nythän on jo sulat tiet ja lämpöäkin reilut 20katsastat?
- Katsuri
niin se vaan on kirjoitti:
auton renkaiden välinen nastaero ei saa olla yli laissa määrätyn prosentin. Laissa ei sanota että kyseinen sääntö olisi voimassa vain talvirengaspakon aikana.
Ja nastarenkaissahan on oltava kesälläkin se 3mm uraa (vaikka nastojen nyppimisen jälkeen saa ajaa sinne 1,6mm), se sitävastoin mun mielestä on maailman tyhmin sääntö.
Mutta jos katsastukseen lähtiessä ei viitsi kurkata edes missä kunnossa renkaat ovat niin voi hyvät hyssykät...
Ja miksi muuten veit talvirenkailla, nythän on jo sulat tiet ja lämpöäkin reilut 20mihin perustuu väittämäsi, että nastarenkaan urasyvyys on 3 mm, muulloinkin kun talvirengaspakon aikaan. Kyllähän se niin menee et se on 1,6 mm.
- en ole koskaan
niin se vaan on kirjoitti:
auton renkaiden välinen nastaero ei saa olla yli laissa määrätyn prosentin. Laissa ei sanota että kyseinen sääntö olisi voimassa vain talvirengaspakon aikana.
Ja nastarenkaissahan on oltava kesälläkin se 3mm uraa (vaikka nastojen nyppimisen jälkeen saa ajaa sinne 1,6mm), se sitävastoin mun mielestä on maailman tyhmin sääntö.
Mutta jos katsastukseen lähtiessä ei viitsi kurkata edes missä kunnossa renkaat ovat niin voi hyvät hyssykät...
Ja miksi muuten veit talvirenkailla, nythän on jo sulat tiet ja lämpöäkin reilut 20nähnyt katsuria joka olisi laskenut nastaeroprosentin. Ne vain arvioidaan silmämääräisesti. Toisinsanoen katsuri tekee päätöksen oman mielen mukaan. Prosenteista on siis turha puhua.
- Asiaa.
Asiaa ohjelma loppui valitettavasti. Tässäkin olisi aiheen tynkää.
- Budez
Valita ihmeessä väärästä tuomiosta. Jos renkaiden välinen nastojen lukumäärän ero oli pienempi kuin 25 % (kaikissa renkaissa oltava vähintään 75 % siitä nastamäärästä, joka on siinä renkaassa, jossa on eniten nastoja), on päätös ollut väärä. Mikäli eroa oli yli 25 %, on päätös ollut oikeassa.
Miksi kesällä ei nastaeroja pitäisi laskea ja miksi ei varsinkaan siinä tilanteessa, että sait ohjeen mukaan tulla nastarenkailla katsastukseen?- katsastusperiaatteet
Täällä näytetään niin erilaisia vastauksia katsastusasioista, niin tarkistakaa http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:G74IDtAXybkJ:www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESiMCeMj4816rLELU_U2u6MN0VBU6IamqK3Q2X9xqyBkWVSt8pp1nNa6aOFp51ersAnR3CBXoql25i2IsC8WvzTGJMA-FczHvLAASsWtD6oH6JE8dNPQXWi8Ky5ixu6BAAwO6rAf&sig=AHIEtbTYwnMHb-O8UOYorUCKmAbOP5PIzg Tuossa linkki niille kenellä ei ole PDF-ohjelmaa
http://www.ake.fi/ake/index.aspx?id=251 - että miksi ihmeessä
katsastusperiaatteet kirjoitti:
Täällä näytetään niin erilaisia vastauksia katsastusasioista, niin tarkistakaa http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:G74IDtAXybkJ:www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESiMCeMj4816rLELU_U2u6MN0VBU6IamqK3Q2X9xqyBkWVSt8pp1nNa6aOFp51ersAnR3CBXoql25i2IsC8WvzTGJMA-FczHvLAASsWtD6oH6JE8dNPQXWi8Ky5ixu6BAAwO6rAf&sig=AHIEtbTYwnMHb-O8UOYorUCKmAbOP5PIzg Tuossa linkki niille kenellä ei ole PDF-ohjelmaa
http://www.ake.fi/ake/index.aspx?id=251mutta näin ovat ainakin viisaat rengastietäjät täällä aina ennen sanoneet...Että jos nastat katsotaan aina talvirenkaaksi ja nastattomat talvirenkaat ovat talvirenkaat vain talvirengaspakon aikana..
- vanha suikkapää
että miksi ihmeessä kirjoitti:
mutta näin ovat ainakin viisaat rengastietäjät täällä aina ennen sanoneet...Että jos nastat katsotaan aina talvirenkaaksi ja nastattomat talvirenkaat ovat talvirenkaat vain talvirengaspakon aikana..
Kyllä katsastusmies on aina oikeassa. Ainakin asetuksen mukaan. Asetuksessa huomioidaan ajoneuvon
käyttöön eri aikoina vaikuttavat arvosteluperiaatteet siten, että ne eivät estä pelkästään kesä- tai talvikäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen katsastusta. Rengasmääräykset toki koskevat jokaista ajoneuvoa siten, kuin niiden rengastus katsastushetkellä on. Kesärengas 1,6mm ,kitkarengas 1,6mm ,nastarengas 3,0
mm kesät talvet. Nastaero luokitellaan sekarengastukseksi. - Katsuri
vanha suikkapää kirjoitti:
Kyllä katsastusmies on aina oikeassa. Ainakin asetuksen mukaan. Asetuksessa huomioidaan ajoneuvon
käyttöön eri aikoina vaikuttavat arvosteluperiaatteet siten, että ne eivät estä pelkästään kesä- tai talvikäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen katsastusta. Rengasmääräykset toki koskevat jokaista ajoneuvoa siten, kuin niiden rengastus katsastushetkellä on. Kesärengas 1,6mm ,kitkarengas 1,6mm ,nastarengas 3,0
mm kesät talvet. Nastaero luokitellaan sekarengastukseksi.Kerro minulle "vanha suikkapää", että missä asetuksessa sanotaan, että nastarenkaan min. kulutusvaatimus on 3 mm kun minä en sitä mistään löydä.
- . . .
Katsuri kirjoitti:
Kerro minulle "vanha suikkapää", että missä asetuksessa sanotaan, että nastarenkaan min. kulutusvaatimus on 3 mm kun minä en sitä mistään löydä.
Käsitin oikein, niin nastarenkaalla tarkoitettin talvirengasta ja kitkarengas tuossa luokiteltiin kesärenkaaksi?
- Katsuri
. . . kirjoitti:
Käsitin oikein, niin nastarenkaalla tarkoitettin talvirengasta ja kitkarengas tuossa luokiteltiin kesärenkaaksi?
Asetus ajoneuvon käytöstä tiellä
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.
2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.
Lakitekstissä kerrotaan että kulutuspintavaatimus talvirenkaalla (talvirengas = M S) joulu-, tammi- ja helmikuussa on 3 mm. Nastarenkaasta ei puhuta mitään.
17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa
1. Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.
2. Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
3. Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.
4. Milloin autossa tai siihen kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa rengasvaurion johdosta joudutaan tilapäisesti käyttämään vararengasta, siihen ei sovelleta tämän pykälän säännöksiä. Ajoneuvoa on tällöin kuitenkin kuljetettava erityistä varovaisuutta noudattaen.
5. Käytetyssä henkilöautonrenkaassa ja kevyessä kuorma-autonrenkaassa saa nastan ulkonema olla enintään 2,0 mm. Käytetyssä kuorma-autonrenkaassa saa nastan ulkonema olla enintään 2,5 mm. (26.4.1996/303)
6. Ajoneuvohallintokeskus voi myöntää yksittäiselle ajoneuvolle poikkeuksen 1 momentin nastarenkaiden sallittua käyttöaikaa koskevasta säännöksestä. (19.12.2002/1243)
Täälläkään ei puhuta nastarenkaan minimiurasyvyydestä.
Summa summarum, talvirengas (M S) nastoilla taikka ilman kulutuspintavaatimus muulloin kuin joulu-, tammi- ja helmikuussa on 1,6 mm - saivartelua
Katsuri kirjoitti:
Asetus ajoneuvon käytöstä tiellä
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.
2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.
Lakitekstissä kerrotaan että kulutuspintavaatimus talvirenkaalla (talvirengas = M S) joulu-, tammi- ja helmikuussa on 3 mm. Nastarenkaasta ei puhuta mitään.
17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa
1. Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.
2. Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
3. Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.
4. Milloin autossa tai siihen kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa rengasvaurion johdosta joudutaan tilapäisesti käyttämään vararengasta, siihen ei sovelleta tämän pykälän säännöksiä. Ajoneuvoa on tällöin kuitenkin kuljetettava erityistä varovaisuutta noudattaen.
5. Käytetyssä henkilöautonrenkaassa ja kevyessä kuorma-autonrenkaassa saa nastan ulkonema olla enintään 2,0 mm. Käytetyssä kuorma-autonrenkaassa saa nastan ulkonema olla enintään 2,5 mm. (26.4.1996/303)
6. Ajoneuvohallintokeskus voi myöntää yksittäiselle ajoneuvolle poikkeuksen 1 momentin nastarenkaiden sallittua käyttöaikaa koskevasta säännöksestä. (19.12.2002/1243)
Täälläkään ei puhuta nastarenkaan minimiurasyvyydestä.
Summa summarum, talvirengas (M S) nastoilla taikka ilman kulutuspintavaatimus muulloin kuin joulu-, tammi- ja helmikuussa on 1,6 mmMilloin niillä 1,6mm urasyvyyden omaavilla nastarenkailla sitten saa ajaa laillisesti? Onko ne pelkät siirtorenkaat katsastukseen? Kyllä nastoitettu rengas on aina talvirengas, koska kesäaikaan niitä ei saa poikkeuksia lukuunottamatta käyttää.
- Muiro
saivartelua kirjoitti:
Milloin niillä 1,6mm urasyvyyden omaavilla nastarenkailla sitten saa ajaa laillisesti? Onko ne pelkät siirtorenkaat katsastukseen? Kyllä nastoitettu rengas on aina talvirengas, koska kesäaikaan niitä ei saa poikkeuksia lukuunottamatta käyttää.
Nastarenkaalta laki vaatii 3 mm urasyvyyttä joulu-helmikuussa. Muulloin vaatimus on 1,6 mm mikäli niiden käyttö on muuten laillista. Yleensähän nastarenkaat kai laitetaan alle loka-marraskuussa ja otetaan pois maalis-huhtikuussa.
Vaikka laki salliikin joissain tilanteissa alle 3 mm urasyvyyden, niin ei sellaisia silti kannata käyttää.
Vaikka nastarengas onkin aina talvirengas, niin talvirenkaalle ei ole kuitenkaan erikseen määritetty vähimmäisurasyvyyttä.
- turhaapalaa
Mitä ne vastaa konttorilla jos soittaa ja kysyy miksi auto pitää tuoda katsastukseen? Valehteleeko ne katsastuskonttorilla että pakollinen autokatsastus on liikenneturvallisuutta varten vai sanooko ne rehellisesti että katsastus on kaikille pakollinen siksi että saadaan kusetettua autoilijoilta rahaa miljoonakaupalla turhalla vaikutuksettomalla autokatsastuksella.
- Heipodeiii
Saa ajaa nastoilla, jos matkaa katsastukseen on max 20 kilometriä.
- dfghdf4
Missä tuollainen lakiteksti muka on ? Linkki?
- Anonyymi
dfghdf4 kirjoitti:
Missä tuollainen lakiteksti muka on ? Linkki?
Tieliikennelaki, saa ajaa katsastukseen , korjaamoon ja vaikka siirtoajo säilytykseen.
Katsastuksessa tietenkin katsotaan että rengas on sääntöjen mukainen.
Katsastaja ei voi myöskään puhelimessa sanoa esim renkaasta aiheuttaako se hylkäyksen vai ei. koska niistä ei voi antaa ennakkopäätöstä tai muita katsastajia sitovia päätöksiä.
- Anonyymi
Tänään bongasin autolijan joka ajoi vielä nastoilla ja tää ei ole mikään lappi vaan eteläinen suomi ja yllätten nainen ratissa kun kroshteli nasitoilalan kaupan pihaan. Ei muuten mut selkee sakon paikka!!!
- Anonyymi
Kesärenkaiden urasyvyys
Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien urasyvyyden tulisi olla vähintään 1.6 mm. Vetisellä tiellä ajettaessa vesiliirron uhka noin pienellä urasyvyydellä on olemassa ja näin ollen kesärenkaiden suositeltu urasyvyys on vähintään 4mm.
Talvirenkaiden urasyvyys
Talvirenkaissa lain määrämä kulutuspinnan pääurien urasyvyys on 4 mm. Lumisella ja jäisellä tiellä ajettaessa suositeltu urasyvyys on kuitenkin 5-6 mm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842168Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101416- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841267Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874