Minun tarinani on seuraava: Olen n.15-vuotiaana vetänyt ekat kännini(nyt 40v) ja alkoholi on lähes aina liittynyt osana sosiaalista kanssakäymistä. Matkan varrella on esiintynyt silloin tällöin häiriökäyttäytymistä mutta myös hyviä kännejä on vedetty. Elämäni kuitenkin pysähtyi vakavasti n.kolme vuotta sitten. Minulla diagnosoitiin vakava masennus. Humalani alkoivat olla sitä myötä pääsääntöisesti täynnä agressiivista jms.häiriökäyttäytymistä. vedin ns."rähinäviinaa". Tuntui että persoonani muuttui joka kerta kun tartuin pulloon. Masennukseni syveni ja käytöshäiriöt saivat ällöttävämpiä piirteitä. Minulle ei ole kehittynyt fyysistä riippuvuutta, sillä en juo usein. Pystyn olemaan ilman "brenkkua" kauankin aikaa mutta kun tartun siihen niin siinä on n.35-50% mahdollisuus että ilta päättyy huonosti, tavalla tai toisella. En tiedä olenko juonut helpoittaakseni ahdistusta jms. Ehkä..mutta siihenhän se on aika salakavala lääke.
Pystyin esim.kolme viikkoa sitten juomaan mökillä kolme olutta ja lasin(pienen)punaviiniä. Olo oli hyvä ja rento, ilta mukava. Siitä puoltoista viikkoa etenpäin ja join yksin 12 x 0,5 litran tölkkiä ja seuraukset olivat pahat: soittelin ja lähettelin tekstareita ihmisille ja viesteissäni, sanomisissani ei ollut muuta sisällä kuin vihaa ja täyttä sekavuutta, hörhöilyä. Krapulassa sitten tuli taas tämä mieletön morkkis...
Lähipiirini sanoo että en ole varsinainen alkoholisti mutta minulle ei vain se alko sovi koska persoonani muuttuu.
Nyt olen päättänyt lopullisesti raitistua. Tiedostan että jos juon niin vaarana on masiksen paheneminen, ystävien menettäminen, vankila, kuolema jne.
Noista ystävistä tosin....heh, eipä niitä mulla ole kuin ehkä yksi todellinen sellainen. Kaikkiin sosiaalisiin menoihin, yhdessäoloon, on aina liittynyt se juominen. Kaikki ystävien kanssa oleminen on ollut alkoholikeskeistä. Tästä johtuen minulle ei varmaan ole kehittynyt kunnon sosiaalisia suhteita ja niitä lähdin hakemaan AA-kerhosta myös tuossa jokin aika sitten kun huolestuin eka kertaa juomisestani kunnolla. Pettymys AA-kerhon toimintaan oli hurja koska siellä ei vuorovaikutusta synny. Kaikki olevat vain hiljaa ja tukiverkostona koen sen itselleni heikoksi. Tarvitsisin kohtalotovereita, sellaisia joiden ongelmana on nimenomaan se, että heidän persoona, käyttäytyminen, muuttuu humalassa. Haluaisin raittiita ystäviä.
Nyt vähän rönsyilee mutta olen nyt ollut ilman alkoholia ja joka päivä tiedostanut linjani: ei tippaakaan ENÄÄN KOSKAAN. Haluaisin kuulla "rähinäviinan" ottajilta kommenttia. Sellaisilta tyypeiltä jotka ovat selvinpäin kilttejä ja symppiksiä mutta viinan kanssa jopa vaarallisia.
Käyttäytymishäiriöinen...
17
393
Vastaukset
- kevätkesää!
AA:lta, kun kaikki ovat hiljaa. Kyllähän ryhmän palaverissa joku saattaa jättää puhumatta, siihen sinullakin on oikeus niin halutessasi. AA:n teho perustuu ohjelmaan, joka on esim. Isossa kirjassa, Nimettömät alkoholistit. Osta tai lainaa seuraavassa palaverissa sellainen ja vaihda myös puhelinnumeroasi jonkun tai muutamien aa-laisten kanssa. Siitä se hiljalleen lähtee, ethän pitkällä juomaurallasikaan päässyt heti maaliin eli pisteeseen, jossa koet juoneesi tarpeeksi.
Oma juomaurani kesti hiukan vähemmän kuin sinun, mutta käytökseni muuttumisessa ja morkkiksissa samaistun kirjoittamaasi. Avun ja tuen sain AA:sta. Samaa toivon sinullekin ja kestävyyttä käydä jonkin aikaa säännöllisesti, ja rohkeutta avata suusi puheenvuorollasi. Kyllä sieltä vertaistukea löytyy, kunhan maltat olla mukana ihan arkisesti ihmeitä odottamatta. Ihme tulee odottamattomalla hetkellä. Siitä ovat todisteena tuhannet aa-laiset ympäri maatamme.
t.voipytty
P.S. Oli mukava hypätä aamulla raittiina ratin taakse ja katsella kaunista kesän puhkeamista. Nyt lounasta vatsaan ja sitten taas päivän touhuihin.- ökh ökhn ö-khn
Ei taaskaan mitään aihetta koskevaa, ainaista AA.ta. Onks sulla jotain muitakin ongelmia, mielenterveydessä siis. Nettiaddiktion ja kuivanhuikan lisäksi siis?
Ps. Olisit ajelemaata kuivahuikissasi, olet riskitekijä liikenteessä.
- Pettesi Punanokka
Se on tosiaan omanlaisensa juoma. Eikä sitä erota kaupassa kun ostaa, mitä sattuu tulemaan.
Tuli vaan mieleen tosta masiksesta, onko lääkitystä?
Kyllä pieni määrä viinaa helpottaa hetkeksi masista. Suuri määrä just päinvastoin. Ja kun tulee kankkunen ja morkkis, masis onkin sitten kivasti päällä pitkänkin aikaa.
Vaan, koska et ton enenpiä juopottele, ei sun ongelma ole mitenkään viinassa vaan puhtaasti masiksessa. Kulkeehan ne käsikädessä, mutta sulla sellanen hyvä puoli, että nyt sä et sairasta kuin pelkästään masista. Siihen kun hankit vielä alkoholiongelman niin sitten on jo paskaset ajat edessä.
Niin, mä olen ollut vuosikymmenet masentunut. Tässä viime vuodet juopotellut ajan kuluksi. Nyt tilanne se, että ei uskalla selvitä, pitää pikkasen juoda kaljaa pitkin päivää jne. Meinaan vaan, pitää välttää juoppohulluuskohtausta, se jos tulee masiksen kanssa niin lopputulos voi olla tyly.
Kippis.- Anskuliina22
Mulla samalle käyttäytymiselle annettiin nimi änkyrä viinaa. Nyt olen ollut raittiina reilun vuoden. Tarinasi kuulosti kuin omaltani. Käyn AA-ssa, sen avulla olen saanut uuden elämän. En enää halua entiseen, mokailuun ja morkkiksiin. En vain jaksanut enää. Loppu tuli. Ja hyvä niin. Kyllä AA ssa ihmiset avautuvat kun tutustuu, ainakin siinä ryhmässä missä minä käyn on tosi hauskaa porukkaa. Tsemppiä sinulle kesään!
- Kilju kaakkuri
Anskuliina22 kirjoitti:
Mulla samalle käyttäytymiselle annettiin nimi änkyrä viinaa. Nyt olen ollut raittiina reilun vuoden. Tarinasi kuulosti kuin omaltani. Käyn AA-ssa, sen avulla olen saanut uuden elämän. En enää halua entiseen, mokailuun ja morkkiksiin. En vain jaksanut enää. Loppu tuli. Ja hyvä niin. Kyllä AA ssa ihmiset avautuvat kun tutustuu, ainakin siinä ryhmässä missä minä käyn on tosi hauskaa porukkaa. Tsemppiä sinulle kesään!
Anskuliina 22, siis onko ikä vasta 22 vuotta ja alkoholisti?, vai sanoiko joku AA-ssa sun olevan holisti?
Jos takerrutaan faktoihin alkoholismin kehittymisessä, niin se vaatii väh. 15-20v. suht. säännöllistä pämppäämistä.
Eri asia on tietenkin alkoholin ongelmainen ja usein toistuva viihdekäyttö, johon myös kannattaa hakea apua ja mikä parasta, lopettaa kokonaan alkoholinkäyttö, niinkuin sä olet tehnyt. - Anskuliina22
Kilju kaakkuri kirjoitti:
Anskuliina 22, siis onko ikä vasta 22 vuotta ja alkoholisti?, vai sanoiko joku AA-ssa sun olevan holisti?
Jos takerrutaan faktoihin alkoholismin kehittymisessä, niin se vaatii väh. 15-20v. suht. säännöllistä pämppäämistä.
Eri asia on tietenkin alkoholin ongelmainen ja usein toistuva viihdekäyttö, johon myös kannattaa hakea apua ja mikä parasta, lopettaa kokonaan alkoholinkäyttö, niinkuin sä olet tehnyt.Ei ole ikäni toi 22. Olen 37v eli ihan aikuisen naisen iässä. Itse tiedän olevani alkoholisti, olen tiennyt sen aina. Ei mulle kukaan ole sitä syöttänyt. Itse olen apua hakenut AA klikalta ennen AA han tutustumista.
- Kalle.
Join itse vuosikymmeniä tavallisen, eli hitaasti kiihtyvän tahdin mukaan.
Parikymmentä vuotta vain viikonloppuisin, ja siitä se homma tiivistyi.
Alun alkaen oli varsin sopuisa ja pidetty tyyppi niin selvänä kuin humalassakin.
Niinpä vaan alkoi tulemaan juovuksissa käsittämättömiä aggressioita ja ikävyyksiä.
Jotain raivonpuuskia vailla mitään kontrollia tai oleellista syytä.
Monia ihmisiä tuli aiheetta loukattua, ja nyrkkejäkin tuli kokeiltua toisiin, ja saatua omaan turpaan.
Selvänä jatkuva kärsimättömyys, lyhytjänteisyys, ja paljon patoutunutta vihaa johonkin.
Nämä muutokset huomaa yleensä jeppe itse viimeisenä.
Tai kuten itse huomaan lopetettuani juomisen.
Tästä tunnetusta alkoholin aiheuttamasta persoonallisuusmuutoksesta on kuitenkin varsin vähän tietoa tarjolla.
Helppo kuitenkin jälkikäteen peilata asiaa.
Yhtä hitaasti ja salakavalasti etenevä muutos kuin itse alkoholiriippuvuuden kehittyminen. - Stop-70
Kiitän todellakin asiallisista kommenteista. Tuosta AA:sta sen verran että tiedän kyllä että on olemassa aktiivisempia ryhmiä mutta se tilanne siellä on niin absurdi; yksi kerrallaan kaikki sanoo sanottavansa ja muut aivan hiljaa, siis TÄYSIN HILJAA. Lopuksi ryhmän vetäjä sanoo jotain ja kaikki poistuvat omille teilleen.
Kaipaisin siis aktiivista ryhmää jossa saa puhua toisen päälle ja kommentoida kesken lauseen vaikka pyytämällä siihen lupa. Noi AA-ryhmät ovat niin ahdistavan hiljaisia ja siinä kaipaisi enemmän avoimuutta ja vähemmän sitä Jumala-asiaa. Nostan järjestölle kyllä hattua siitä että se on auttanut monia ja pelastanut todennäköisesti suuria määriä ihmishenkiä jne. Mulle vaan se toiminta ei nappaa. Löytyykös muita ryhmiä? Onko olemassa alkoholiongelmaisten raitista ryhmää missä juodaan alkoholitonta olutta tai jaffaa ja pelataan pingistä, käydään konserteissa, keskustellaan asioista vapaaseen tyyliin ja kaikilla alkulähtökohtana ja yhteisenä tekijänä on halu raitistua, elää tätä elämää ilman alkoholia, halu hankkia yhdessä elämyksiä selvinpäin? Vai pitääkös mun itse perustaa sellainen? Kun juo nimittäin "rähinäviinaa" niin ystävät käy vähiin ja toisaalta en voi oikein olla edes ns.entisiin ystäviini yhteyksissä kun siellä vaan bailataan ja kaikkeen toimintaan liittyy alkoholi. Kommenttia vaan kehiin ja pyydän anteeksi jos liian kärkkäästi kritisoin esim.tuota AA-toimintaa. Joillekin se käy, itselleni ei tunnu käyvän.- Rento meno
A-kilta voisi sopia sulle hyvin.
Käy tutustumassa jos sellainen paikkakunnallasi toimii..
http://www.a-kilta.fi/ - Hehhehhehheee.ee
uus trollaustekniikka. Noo, opettele kappalejako, eiks teidän tiedotus opeta oikeinkirjoitusta ja asioitten jäsentämistä?????
Ai niin, jäseniä.................................................... - Rento meno
Hehhehhehheee.ee kirjoitti:
uus trollaustekniikka. Noo, opettele kappalejako, eiks teidän tiedotus opeta oikeinkirjoitusta ja asioitten jäsentämistä?????
Ai niin, jäseniä....................................................Ja mitä? Voitko kertoa vähän tarkemmin?
- vesipoika
palavereja monet aa-laiset järjestävät ns. kotipalavereina. Ne ovat vapaamuotoisia tilaisuuksia, usein myös puolisot osallistuvat. Kutsut vaan kotiisi yhden, kaksi tai kolme miestä ja tarjoat siellä kahvit tai Jaffat. Tai menet kahvilaan tai Esson baariin jonkun ryhmässä tapaamasi kanssa. Siitä se lähtee, mutta edellyttää sinulta aktiivisuutta. Tai jos joku kutsuu juttelemaan, niin mene ihmeessä.
- miks et sä soita
Rento meno kirjoitti:
http://www.a-kilta.fi/kilta taitaa olla auki vain virka-aikana. Tulisi varmaan liian kalliiksi pitää kokouksia illalla vuorotyölisineen.
AA-ryhmiä on joka ilta ja päiväsaikaankin. - Stop-70
Hehhehhehheee.ee kirjoitti:
Ai niin, jäseniä....................................................Jos tarkoitit minua niin surulliseksi vetää. Eihän tänne(kään) sit viitsi kirjoitella ja hakea apua jos heti haukutaan trolliksi.
- Stop-70
Rento meno kirjoitti:
http://www.a-kilta.fi/Juuri tuollaista etsinkin ja tiesinhän mä ton mutta en nyt muistanut. Tuon tapaista juuri etsin ja jos ei toi nappaa niin joku vastaavanlainen. Voishan sitä perustaa vaikka "sori mulle ei sovi viina"-nimisen bändin tms. Pääasia olisi että on kivaa tekemistä ihmisten kanssa rehellisesti. Rehellisyydellä tarkoitan sitä, että kohdataan toisemme selvinpäin ja rakennetaan ajatusten vaihtoa ja tekemistä ilman päihteitä.
- Eetuuuu
Olen huolissani persoonani muuttumisesta, vainoharhaisuudesta, agressiivisuudesta ja pelon tunteista, kun kontrolli alkoholin kanssa katoaa. Sitä tapahtuu melko usein, mikäli nautin väkeviä nopeassa tahdissa. Alan pitämään ystäviäni ja sukulaisiani uhkana omalle hengelleni ja terveydelleni. Olen ollut suorastaan psykoottinen, paennut pitkin metsiä ja peltoja tai piiloutunut kellariin. Selvinpäin olen mitä asiallisin, mukavin ja huumorintajuisin ihminen, mitä olla saattaa. Tuo toinen puoli on hirveä, enkä halua törmätä siihen enää, olen päättänyt lopettaa alkoholinkäytön kokonaan.
- sinulta.
Toivotaan, että voit käydä täällä kertomassa joka päivä raittiudestasi, tuossa päivämääräketjussa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82082Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1131482Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201205Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861094Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-82061063Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661035Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67805- 76770
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.79722Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään42634