OLENKONLIIAN VANHA ?

Nänkö Se Menee ??

Tänne palstalle , kun 1934 syntyneenä ja 1951 merelle lähteneenä ?
Tunnen olevani " yksin " . En yksinkertaisesti saa yhteyttä yhteyttä aikalaisiini . OONKO JO LIIAN VANHA ?

47

1688

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei se niin mene

      Et ole liian vanha,joten tervetuloa,ei muuta,kuin tarinaa kehiin..Kuinkahan moni aikalaisistasi on jättänyt tämän maallisen vaelluksen?

      • -38 synt.

        aina ei vaan kysyntä ja tarjonta kohtaa...


    • Aas 1

      Olet ehtinyt kokemaan Suomen merenkulkun kulta-ajat. Laita tarinoita vaan tulemaan "vanhoilta hyviltä merimiesajoilta."

    • jenkki-junkki

      sulta ainakin lyriikka luistaa missäs varustamoissa/laivoissa seilailit ? nii että wellcome.........

      • hyvinkin

        päätellä, että siinä se "merenmies" tuntee itsensä vanhaksi.


    • SorvausJatkukoon !!

      Olimme 1961 Vuosaaren öljysatamassa purkamassa . Jäimme Ciffinkanssa kahden koneseen . Koneessa oli 2 remontti käynissä joita valvoin .
      lauantaina tuli " sivili " koneeseen ja luokseni esittäytyi " olen katsomassa Sorvin täitä , vaan ei ole papereita " . Sanoin jos on aikaa täällä olisi töitä heti , kyllä käy , aikaa on . Annoin hänelle kokolailla vaikeen työn ( kakpäinen laatta kierre vasenkätisenä , viellä pikkukiere ja 4 kantti ) n 15 mm ja 300 mm spindeli messinkiä.
      Hän meni . meillä sorvi ennen sotia , rattaat seinällä ja remmiveto . Aikaa en tiedä , toi hän minulle ( niinkun tehtaasta vaan ) . Sanoin senkun tulet töihin , en papereita tarvii .
      Hän kuuluu 3 parhaan sorvarin joukkoon kenenkanssa olen työskennellyt.
      Kun annoin hänelle töitä , lähes aina kerroin " mitä jos koittasit noin " ( olihan remotista kyse )
      Joskus sitten välimerellä , hän rupesi kyselemään " oletteko olleet Sorvarina ennenkuin ryhdyitte konemestariksi " . En enkä koskaan ole edes halunnut.
      Tapasin hänet Heinolan torilla kahvittelemassa 1970 luvulla . Hän edelleen teititteli minua ja esitteli veljensä ( oli Äitiään kattomassa )
      Tunnen vielläkin ylpeyttä , tuollainen ammattimies on huomioinut esimiehensä .

      • SorvariaTarvitaan

        Olikohan se Laajasalo ? kun en ole paikkakuntalainen ? .
        Mutta jatkoa 2 Sorvista " . olimme jossain IntianMerellä , Sorvi aamulla pyysi " sitten kun lämmittäjä tulee saanto apuriksi otan 4 - pakan alan .
        Lähetin sitten lämmittäjän Sorvin avuksi . ( II - mesu sanoi tuota lämmittäjää " heinäkenkä" ? )
        Kerron mitä tapahtui : Pakka olikin jo saatu alas , lämmittäjä kysyi mihin viedään , ehdotti SUURI VARASTO
        siihen Sorvi oli suostunut ? . sitten kerrotaan hänen vieneen pakan hissiin ja täkille , joku oli nähnyt kun lämmittäjä vieritti pakkaa reelingille ( ja mereen ) .
        Seurasi kuulustelua , minuakin kuultiin . Ciffi puolusteli Sorvaria .
        Ei auttanut tilattiin heti Suomesta uusi 4 - pakka . ( tuo maksoi 40.000.00 mk )
        Että tällaista poruhkaa seilasi 80 - luvulla ( tämä lämmittäjä oli suorittanut jonkun " konemestari kurssin" ?


      • AikaKuluu !!
        SorvariaTarvitaan kirjoitti:

        Olikohan se Laajasalo ? kun en ole paikkakuntalainen ? .
        Mutta jatkoa 2 Sorvista " . olimme jossain IntianMerellä , Sorvi aamulla pyysi " sitten kun lämmittäjä tulee saanto apuriksi otan 4 - pakan alan .
        Lähetin sitten lämmittäjän Sorvin avuksi . ( II - mesu sanoi tuota lämmittäjää " heinäkenkä" ? )
        Kerron mitä tapahtui : Pakka olikin jo saatu alas , lämmittäjä kysyi mihin viedään , ehdotti SUURI VARASTO
        siihen Sorvi oli suostunut ? . sitten kerrotaan hänen vieneen pakan hissiin ja täkille , joku oli nähnyt kun lämmittäjä vieritti pakkaa reelingille ( ja mereen ) .
        Seurasi kuulustelua , minuakin kuultiin . Ciffi puolusteli Sorvaria .
        Ei auttanut tilattiin heti Suomesta uusi 4 - pakka . ( tuo maksoi 40.000.00 mk )
        Että tällaista poruhkaa seilasi 80 - luvulla ( tämä lämmittäjä oli suorittanut jonkun " konemestari kurssin" ?

        Tässä esimerkki , JÄÄRÄPÄÄT sorvaaja oli säästänyt " metalia " jonka olisi sitten myynyt . Ciffi olikin sanonut rahat kuuluu hänelle .
        Sitten oli konepäälikkönä Suomen Konepäälystö Liiton EX toiminanjohtaja .
        Kun Sorvaaja uhkasi heittää " metalit " mereen , kielsin ( olin I mesu ) hän heitti " metalit " mereen .
        Kirjoitin konepäiväkirjaan tuon Sorvaaja " toiminut " väärin .
        Tästä Konepäälikkö antoi minulle " suullisen " huomautuksen .
        Tuo Sorvaaja teki minulle " hienon " kenkälusikan , joka edelleen lähes päivittäin käytössä ( kesämökillä )


        Tuo EX , Toiminnajohtajan kanssa olin seilannut jo 1961 hän Ciffi , minä I mesu


    • PahaEsimerkki ?

      Koneessa oli varalla suurehko venttiili ( mihin en tiedä ) , Mutta se oli erikoisventtiili oli lyhennetty 4-5 mm SF - Stannartti ( laivassa oli USA - Stannartti ) .
      Sorvaaja oli tehnyt Pääsiäspyhat ylitöita , oli lyhentänyt tuon venttiilin 8 mm tappiterällä ( ei mahtunut sorviin ) Konepajasorvari " huippu " Pylväsporakoneessa ( Porakoneen " kara " kärsi pahasti )
      Tulin sitten laivaan , venttiili olikin lainattu Sisarlaivalle . Lupasivat toimittaa meille lyhennetyn venttiilin .
      En muista missä venttiili tuli laivaamme , myös huomattiin venttiiliä ei ollut lyhennetty . Laivaan oli tullut " uusi " sorvaaja , tuntui ok mieheltä .
      Pylväsporahan oli jo " sökö "
      Ehdotin : otetaan venttiilistä rinta pois , ja laitetaan 4- pakkaan ( olihan meillä uusi ) Hitsataan sokea reikään ( valurauta ) uskoin kun sovitetaan hyvin ja " heftit " kyllä pitää .
      Niin nostimme sorviin ja saimme sen mahtumaan " kitaan " ja pyörimään " teimme sentrumin ja homma eteni jotta saatiin sorvattua . ( Otin valokuvat , tulee T/T Jurmon kuviin)
      Kun sitten myöhemmin vaihtui poruhka ( Ciffi ja II mesu tuli heti koneseen ja kysymään " onko venttiili tullut " Sanoin on ja pitkähän se oli , no missä se on " lyhensimme ja veimme alas ) miten , no Sorvattiin , Tuohon IImesu män ( ammatti rorvari , kotona sorvit ) sanoi sitä ei pysty vorvaamaan . Siellä se on lyhennettynä , hän lähti heti katsomaan , tuli pettyneenä KYLLÄ SE ON SORVATTU .
      Tämä tapahtui 1983 , nyttemmin tuolloinen D-man kertoi paremmin tuon " tappityön " Sorvaaja oli kusettanut Konepäälystöä hyvällä ammattitaidolla .

      EI RIITÄ , ETTÄ SAAT SEN JOBIN ON HALLITTAVA MYÖS .

      • KaikkeaAikanaan.!!?

        Kun sitten n 20 v myöhemmin tapasin tuon D- mannin .Kysyin miksi niinkin hyvä " konepajatasonen " sorvaaja teki tuon " tappijyrsinnän " ja pilasi pylväsporakoneen.
        Hän laskelmoi tämä työ tulee vaan kerran " otetaan rahat pois " ( mutta tulikin kerranviellä ) ja olikin toimen Mesu.
        Minua ruvettiin vähän arastelemaan ( jotain outoa ) nytten vasta 20 v kuluttua sain tietää sen olleen " kateutta "
        Tuo Tampereen Sorvi ja Lahden D- man ovat edelleen kavereita , tapaavat toisiaan.


    • VeneJäiTurkkiin

      Tuohan tapahtui 28.06.51 , Kun pestauden ensimmäiseen laivaani . ( konekalle ) = tiukka homma Pumppua oli kait joskun kusetettu ? No kaikkea sattuu ( oppia tuli )
      Sitten tulimme Istanbulin redille ( sukellusveneverkkon sisään ) ankkuroimme ja alkoi H-putken korjaus täkillä .
      No venemiehet toivat " kauppatavaraa " ( kyllähän tiedämme mitä ? )
      Tuli ilta , tunnelma tiivistyi ( maihin pitäis päästä ) Miten ?
      Tosimerimiehet D-man , Timppa , lämmittäjä III - kokki ja minä , ( Varastimme veneen ( vahdissa oleva 3 - perämies ) valvonnassa laivan perä ) olihan salmessa 4 solmun virta . Nuori perämies joutui antamaan periksi .
      No veneseen päästiin TUST JUST . Kun saatiin vene irti , niin silloin " mentiin " Veneseen nousi vesi ( olihan se " ravistunut " ja tappi pois paikaltaan . ( huomasin tuon ja löysin tapin sain paikoilleen )
      Virta vei Marmaranmerelle , tuli pimeys , Istanbulin valot kaikkosivat. ( naisineen )
      Joskus yöllä saavuimme johokin erittäiseen kivikkoisen saaren rantaan . Siellä vene tyhjettettiin , lepäsimme ja juomiset taisivat loppua.
      Luultavasti päävimme mihin suuntaan oli lähdettäva ( meitä 7 miestä )
      Aurinko alkoi nousta kun ranta läheni , me III - kokin kanssa soudimme Tuon Veneemme rantaan , hä olisi vetänyt airot poikki , vaan minä jarruttelin . ( joten vene jäi Turkin puolelle käyttökuntosena ( klo oli n 0600 )
      Nousimme rantaan niin Timppa " sekos " ja lähti juoksemaan , koska " omakotitaloja oli näköetäisyydellä "
      Me muut läksimme rauhassa kulkemaan samaan suuntaan ( aurinko rupesi kuivattamaan suolaisia vaatteitamme )

      • jenkki-junkki

        varmaankin nesteellä ?muissa varustamoissa primero ja secundo !


      • Don Bacardi
        jenkki-junkki kirjoitti:

        varmaankin nesteellä ?muissa varustamoissa primero ja secundo !

        monessa isommassa laivassa III-kokki(Pataskrapa).Esim. m.t.Angelassa v.-63.


      • Mutta Matka Jatkuuu

        Kun sitten aamuaurigossa siinä kuljimme , väsyneenä ei tainut juttua löytyy. Matka n 8 - 10 km , tulimme satamaan : ei rahaa , ei osattu ilmaista mitä tarviimme ( vanhan jermut olisivat jo ottaneet " aamukaljat " )
        Niinpä vaan saimme vuokraveneen viemään meidät laivaamme joka näkyi olevan ( viellä ) redillä salmessa .
        Tultiin laivaan klo 9 - 10 maissa ( timppa jo huuteli " missä ootte olleet "
        Tuo venehän olikin jonkun perämiehen " yksityisvene " jonka sitten jouduimme korvaamaan ?? . Tais mennä kallen rahat.

        En ole oikeen tuotasta " hommasta " ennen kertonut . OLIHAN TUO ENSIMMÄINEN ULKOMAAN SATAMA .
        Miksi ? minunkohdalle sattuu ( kaikki ?? )


      • bardalllll

      • SiitäSeSittenLähti

      • mistä valita

      • Liian Komee

      • 3-vaihtoehtoa
        Liian Komee kirjoitti:

        Ei ole - 59 Norströmin Angela

        Eikö sinun mielestä sovi mikään,näistä paateista? Olemaan Angela..


      • Seilori70

      • Don Bacardi

      • vieläkerrttaaaaa

      • Onko Tuttuja ??

      • Sähkömies On Erimies
        Mutta Matka Jatkuuu kirjoitti:

        Kun sitten aamuaurigossa siinä kuljimme , väsyneenä ei tainut juttua löytyy. Matka n 8 - 10 km , tulimme satamaan : ei rahaa , ei osattu ilmaista mitä tarviimme ( vanhan jermut olisivat jo ottaneet " aamukaljat " )
        Niinpä vaan saimme vuokraveneen viemään meidät laivaamme joka näkyi olevan ( viellä ) redillä salmessa .
        Tultiin laivaan klo 9 - 10 maissa ( timppa jo huuteli " missä ootte olleet "
        Tuo venehän olikin jonkun perämiehen " yksityisvene " jonka sitten jouduimme korvaamaan ?? . Tais mennä kallen rahat.

        En ole oikeen tuotasta " hommasta " ennen kertonut . OLIHAN TUO ENSIMMÄINEN ULKOMAAN SATAMA .
        Miksi ? minunkohdalle sattuu ( kaikki ?? )

        Kerron tämän , koska siinä on jotain opittavaa . Jossain Atlannilla v 1953 .
        Meillä Kotkalainen Sähkömies , hän seurusteli vaan päälystön kanssa .
        Tuli sitten messiin ja ilmoitti olleen Ciffin syttäreillä ( täytti 30 v ) . Ilmoitti suureen ääneen " mikä saavutus " tuohon ei niin vaan monikaan pysty ( tästäporuhkasta ei kukaan ) . Tuohon minä koneKalle ilmoitin MINÄ voisin ( olin 19 v ) Hän Sähkömies , ilmoitti " Jos Kalle tuon tekee , Minä maksan Kallelle tästäpäivästä lähtien kaikki kulut siihen asti "
        Olin sitten Kotkassa , etsin tuota Sähkömiestä löytämätä häntä ( minulla oli jo Ylimoottorikirja taskussa , olin myös yhden Fikaeerauksen seilannut.
        Siksi nuoriin on aina suhtauduttavasti ( muistaen heillä tulevaisuus , meillä menneisyys )


    • Hyvää aikaa

      Olet n. vuoden vanhempi. Missä paateissa seilasit ja olitko "täkki päällä" vai ehkä koneessa.
      Itse olen seilannut FÅA:lla, Nurmisella ja monen muun yhtiön paateissa v. 1950-1960.
      Kunnes karkasin Amsterdamissa ja lopetin merillä.

      • PITKÄMATKAONTEHTY

        Minulla 17 yhtiötä , ja kolme " meritörniä " 50 - 60 luvolla , sitten myöhemmin 80 - luvulla .
        Olin siinä välillä 16 v maissa .


      • Skönö3
        PITKÄMATKAONTEHTY kirjoitti:

        Minulla 17 yhtiötä , ja kolme " meritörniä " 50 - 60 luvolla , sitten myöhemmin 80 - luvulla .
        Olin siinä välillä 16 v maissa .

        Olisi kiva kuulla paattien nimi joissa tuli seilattua.
        Itse olin Marja-Liisa nurmisessa ja Pirkko Nurminen haettiin Ceylonilta eurooppaan.
        Myös Hektos, Sirius, Österbotten, Tankkar ja Inger mm. olivat paatteja joissa tuli oltua.


      • INKERRIIKI

      • VAIMITÄ
        Skönö3 kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla paattien nimi joissa tuli seilattua.
        Itse olin Marja-Liisa nurmisessa ja Pirkko Nurminen haettiin Ceylonilta eurooppaan.
        Myös Hektos, Sirius, Österbotten, Tankkar ja Inger mm. olivat paatteja joissa tuli oltua.

        http://www.aijaa.com/v.php?i=5726984.jpg


      • SIIS KUMPIPAREMPI

      • österbotten
        Skönö3 kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla paattien nimi joissa tuli seilattua.
        Itse olin Marja-Liisa nurmisessa ja Pirkko Nurminen haettiin Ceylonilta eurooppaan.
        Myös Hektos, Sirius, Österbotten, Tankkar ja Inger mm. olivat paatteja joissa tuli oltua.

        http://www.aijaa.com/v.php?i=6262929.jpg


      • MOOTTORIALUS
        Skönö3 kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla paattien nimi joissa tuli seilattua.
        Itse olin Marja-Liisa nurmisessa ja Pirkko Nurminen haettiin Ceylonilta eurooppaan.
        Myös Hektos, Sirius, Österbotten, Tankkar ja Inger mm. olivat paatteja joissa tuli oltua.

        http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=38&lang=fi


      • NURMEINEN

      • pirkko nurminen

      • Don Bacardi

      • tietoaa

      • Ex Pertti
        Don Bacardi kirjoitti:

        Nurminen ja FÅA tekivät vaihtokaupan 50-luvun lopulla.Pirkko Nurminen vs.Mercator.Pirkosta tuli
        Regulus ja Mercatorista Ruth Nurminen.Kuvan esittämä Pirkko on aikaisenpaa ikäpolvea.

        ikäpolvea vaan kuvassa on viimeinen Pirkko Nurminen, se seilasi vielä 60-luvun loppupuolelle ja oli Nurmisen viimeinen tai toiseksi viimeinen paatti (en viitsi tarkistaa Nurmisen historiasta). Tunnen k.o laivan hyvin ja veljeni vielä paremmin.


      • wapediasta
        Ex Pertti kirjoitti:

        ikäpolvea vaan kuvassa on viimeinen Pirkko Nurminen, se seilasi vielä 60-luvun loppupuolelle ja oli Nurmisen viimeinen tai toiseksi viimeinen paatti (en viitsi tarkistaa Nurmisen historiasta). Tunnen k.o laivan hyvin ja veljeni vielä paremmin.

        hiukan tietoa 1967 vuodelta..



        John Nurminen myy viimeiset laivansa Pirkko Nurmisen ja Inkeri Nurmisen. ...


      • JA ALPPILA

      • Don Bacardi
        Ex Pertti kirjoitti:

        ikäpolvea vaan kuvassa on viimeinen Pirkko Nurminen, se seilasi vielä 60-luvun loppupuolelle ja oli Nurmisen viimeinen tai toiseksi viimeinen paatti (en viitsi tarkistaa Nurmisen historiasta). Tunnen k.o laivan hyvin ja veljeni vielä paremmin.

        että iältään vanhenpi.Rakennettu v.1938 ja Pirkko/Regulus oli rakennettu 40-luvulla.Tarkkaa vuo-
        silukua en muista.


      • Nuori dunkki 2

      • Nuori dunkki 3

      • Nuori dunkki 4
        Don Bacardi kirjoitti:

        Nurminen ja FÅA tekivät vaihtokaupan 50-luvun lopulla.Pirkko Nurminen vs.Mercator.Pirkosta tuli
        Regulus ja Mercatorista Ruth Nurminen.Kuvan esittämä Pirkko on aikaisenpaa ikäpolvea.

        Tätä Pirkkoa olin hakemassa Ceylonilta 58 tai 59.
        Kiersimme Kapkaupungin kautta, koska Suezin kanava oli kiinni.


      • Nuori dunkki 5
        Ex Pertti kirjoitti:

        ikäpolvea vaan kuvassa on viimeinen Pirkko Nurminen, se seilasi vielä 60-luvun loppupuolelle ja oli Nurmisen viimeinen tai toiseksi viimeinen paatti (en viitsi tarkistaa Nurmisen historiasta). Tunnen k.o laivan hyvin ja veljeni vielä paremmin.

        Tätä Pirkkoa lensimme v. 58 tai 59 hakemaan Colombosta.
        Olin laivan nuorin, mutta mönsträtty dunkiksi.


      • väittäää miramar
        Don Bacardi kirjoitti:

        että iältään vanhenpi.Rakennettu v.1938 ja Pirkko/Regulus oli rakennettu 40-luvulla.Tarkkaa vuo-
        silukua en muista.

        regulus ei ole ollut Pirkko nurminen

        Subsequent History:

        54 LEENA NURMINEN - 56 REGULUS - 66 INSULA - 68 FEDE


      • Don Bacardi
        väittäää miramar kirjoitti:

        regulus ei ole ollut Pirkko nurminen

        Subsequent History:

        54 LEENA NURMINEN - 56 REGULUS - 66 INSULA - 68 FEDE

        Eipä ole ensimmäinen kerta kun pätkii.Olin Reguluksessa-59-60,joten olisihan se pitänyt
        muistaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe